1
« اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي»1
هدف از طرح اين موضوع بررسي وظايف يكايك شيعه در مقابل امام زمان و منجي جهان، حضرت بقية الله الاعظم(عج) ميباشد دليل عقلي مطلب آن است كه هر كس حقي بر گردن ما داشته باشد ما نيز نسبت به او وظايفي داريم، حضرت صاحب الامر(عج) بيشترين و بزرگترين حقوق را بر گردن بشريت دارند و ما نيز بالاترين وظيفه را نسبت به ايشان بايد ادا كنيم از اين رو از خداوند منان عاجزانه ايفاي اين وظايف را درخواست ميكنيم.
اولين وظيفهي امت در قبال امام زمان شناخت و معرفت نسبت به وجود مقدس ايشان است زيرا ايمان بدون شناخت به ثمر نمينشيند و محقق نميگردد.
بهترين دليل براي وجوب اين شناخت روايات بسياري است كه در حد تواتر در اين باره وارد شده است كه معروفترين آن روايتي است از وجود مقدس پيامبر اكرم(ص) كه فرمودند: «مَنْ مَاتَ وَ لمْ يَعْرِفْ إِمَامَهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»«هركس بميرد و امام زمانش را نشناسد در جاهليت مرده است»
حارث بن مغيره از امام صادق(ع) پرسيد اين كدام جاهليت است؟ حضرت پاسخ دادند: جاهليت كفر و نفاق و ضلال. اين شناخت مرز حساس بين ايمان و كفر است.2
امام كاظم(ع) فرمودند هركس در چهار چيز شك كند به همهي اموري كه خداوند تبارك و تعالي نازل فرموده كافر است. معرفت نسبت به امام هر زمان از جهت شخصي و صفاتي يكي از آن چهار مورد است.3
شناخت وجود مقدس حضرت صاحب الامر (عج) در چند بُعد باید صورت پذیرد.
الف:شناخت صفات و خصوصیات ظاهری
ب:شناخت ویژگیهای خاص آن حضرت
ج:شناخت آداب وعادات حضرت
د:شناخت حقوقی که حضرت برگردن ما دارند
ه:شناخت علائم حتمیّهي ظهور
و:شناخت علل طولانی شدن غیبت
الف:شناحت صفات و خصوصیات ظاهری
بر ما که ندیده عاشق یار گشتهایم واجب است که صفات و خصوصیات جمال بیمثالش را از لسان اجداد طاهرینش آموخته و بر دل بسپاریم تا ادعای دروغین مدعیان این مقام را باور نکنیم. اگر عموم شیعیان این وظیفهي مقدس را بخوبی انجام میدادند فرصت طلبان به هیچوجه نمیتوانستند آنانرا فریب دهند چنانکه هر چند وقت يكبار از گوشه و کنار داستان اشخاصی که مدعی این مقام بودهاند برملا میشود و قلب انسان را به درد میآورد.
فریب خوردگان خود مقصرند که در راه شناخت کسی که انتظارش را میکشند و آرزوی وصالش را دارند قدمی برنداشتهاند بر هر كس واجب است تا وجود نازنين حضرت را به نام و نسب شریفش و صفات ظاهریش بشناسد مانند بعضی از تشرف یافتگان که با همین نعمت شناخت به معرفت بیشتری نائل آمده و لذت هم صحبتی با حضرت را بیشتر درک کرده نمودهاند.4
روایتی است از مقام مقدس نبوت و رسالت حضرت ختمی مرتبت (ص) در وصف جمال و زیبایی آن حضرت. ازنص احادیث ثابت شده که رسول الله (ص)زیباترین و خوش صورتترین مردم بوده ایشان میفرمایند: مهدی امت من در صورت و سیرت و گفتار شبیهترین مردم نسبت به من است چنانچه وصف جمال بیمثال رسول الله(ص) را بشنویم گويا صفات مهدی او را یافتهایم.
ثقة الاسلام کلینی در کافی از حضرت امام باقر(ع) آورده که فرمودند: پیامبرخدا رخسارش سپید آمیخته به سرخی، چشمانش سیاه و درشت، ابروانش بهم پیوسته، کف دست و پایش پرگوشت ودرشت بود چنانكه گویی طلا بر انگشتانش ریخته باشد، استخوان دوشانهاش بزرگ بود چون به کسی روی میکرد به خاطر مهربانی شدیدی که داشت با همهي بدن به جانب او توجه مینمود ايشان بینی کشیدهای داشت که هنگام آشامیدن آب نزدیک بود به آب برسد، هنگام راه رفتن محکم قدم بر میداشت که گویا از سرازیری فرود میآید .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- دعاي زمان غيبت
2- اصول كافي ج 2 ص 377
3- كمال الدين ج 2 ص 413
4- عبقري الحسان بخش تشرفات