خروج خسارت از جامعه مهدوي (عج)
مقدمه:
هيچ انساني دوست ندارد در وادي خسارت قرار بگيرد.
در قرآن، خداوند قسن ياد كرده كه انسان ها در خسارتند مگر اينكه تلاش براي خروج از خسارت داشته باشد.
والعصر . ان الانسان لفي خسر .
خسارت سه مرتبه دارد:
الف- ضرر كردن و از دادن اصل سرمايه
ب – سود نبردن با حفظ سرمايه
ج – سود كم بردن با مقايسه با مواردي كه سود بسيار بردند با همان سرمايه
در جامعه مهدوي( عج) ميزان خسارت به كمترين حد خود مي رسد.
۱- ريشه خسارت، غفلت و بازيگوشي است( جدي گرفتن بازي ها و بازي گرفتن جدي ها بزگترين عامل ورود در دايره خسارت همگاني است).
۲- اگر انسان غافل باشد و بازي گوش شد از ابتدا تا انتها بازي خواهد كرد،با اشكال مختلف، كه نتيجه اش خسارت است.( فيما افنيت عمري. امام علي(ع) )
اعلموا انما الحيوة الدنيا لعب و لهو و زينة و تفاخر بينكم و تكاثر في الاموال و اولاد حديد/۲۰
لعب: كودكي لهو: نوجواني زينة: جواني تفاخر: ميان سالي تكاثر: پيري
۳- تنها را بيرون آمدن از بازي كه بر تجربه هم ثابت شده، پيدا كردن امر مهم تر از امور ديگر و تذكرات دادن نسبت به آن( تذكر≠ غفلت) در زندگي است.
مثال بارز: شديدترين دوران بازي، جواني است كه با امر مهمي مثل كنكور همه بازي ها تحت شعاع آن قرار مي گيرد.
۴- قرآن مي گويد اگر حيات اخروي را كه حيات واقعي است، امر مهم تر خود قرار دهيد قطعاً از بازي بيرون مي آييد.
و ما هذا الحيوة الدنيا الا لهو و لعب و ان الذين الدار الآخرة لهي الحيوان لو كانوا يعلمون عنكبوت/۶۴
حيات انسان:
الف- دنيا، مرگ دارد.
ب – برزخ، مرگ دارد.
ج – آخرت، مرگ ندارد= حيات واقعي( مي تواند مهمترين امر انسان در حيات دنيوي نيز باشد.)
۵- براي ديدن حيات اخروي در همه لحظات زندگي به عينك دو ديد نياز است.
عينك دو ديد:
الف- دوربين
ب – نزديك بين
ج – دو ديد( هم در دنيا، هم در آخرت)
براي ديدن درست حيات اخروي، نقشه جامع و كاملي كه هم دنيا، هم برزخ و هم آخرت را و هم ارتباط آنها را نشان دهد نياز است.( قرآن)
براي پيمودن درست حيات دنيوي،برزخي و اخروي و پيدا كردن سعادت و موفقيت، راهنماي عالم و كامل و جامع نياز است.( انبياء و امامان)
۶- تنها نيازهاي دنيوي با نگاه ب حيات اخروي به كمك عينك دو ديد و با قرآن و عترت ميسر است.
نيازهاي دنيوي نيازهاي اخروي
پوشاك عريان- پوشاك
خوراك گرسنگي- خوراك
دوست دوست- دشمن
مسكن بي جايي- مسكن
مركب پياده- سواره
اشتغال ضرر- با سود و فايده
ازدواج …
… …
۷- پيدا كردن اين ديد و به عبارتي، تربيت نيازمند ۶ رابطه با قرآن و عترت است:
۱- رجوع
۲- تلاوت
۳- تدبر
۴- عمل
۵- توصيه
۶- دفاع
۸- با اين تربيت، جامعه، مهدوي و آرماني شكل مي گيردكه در آن اصول زير حاكم است:
الف- جدا محوري
ب – دين محوري و ولايت مداري
ج – نظارت محوري
د – حساب محوري
ه – تربيت محوري
و – عدل و انصاف محوري
ز – خدمت محوري
و …
۹- در اين جامعه حتي مرتبه سوم( نازله) خسارت هم كمياب ني شود چون رقابت براي بهتر شدن اشت.( احسن عملاً)
۱۰- د رجامعه اي كه با استعانت از قرآن و عترت، مردم عينك دو ديد داشته باشند و دنيا و آخرت را با هم ببينند:
الف- خسارت كمتر
ب – غفلت كمتر
ج – بازيگوشي كمتر
د – صناد كمتر
و – نا امني و بي عدالتي كمتر
كه :
الف- بهره برداري بيشتر
ب – ارزش ها حاكم تر
ج – خدا پر رنگ تر
د – خدمت گزاري بيشتر
و – جديت بيشتر
ه – توجه به آخرت بيشتر