امام زمان (عج) در کتب آسمانی
سخنران: حجت الاسلام و المسلمین عدالت
اعوذ بالله من الشیطان العین الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاة والسلام علی سید الانبیاء والمرسلین حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد(صلی الله علیه وآله و سلم) الطیبن الطاهرین المعصومین المکرمین و لعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین.
«اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَ فی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً»
الا که نور خدایی خدا کند که بیایی
تو سر غیبت نمایی خدا کند که بیایی
به هر نفسی که توانم تو را همیشه بخوانم
الا که هستی مایی خدا کند که بیایی
تو احترام حریمی تو افتخار کلیمی
تو یادگار منایی خدا کند که بیایی
یابن العسکری تو زمزمی عرفاتی
تو زمزمی تو فراتی تو مشعری عرفاتی
تو رمز آب بقایی خدا کند که بیایی
یه جمله دیگرش را بگم
تو را به عصمت زهرا بیا زغیبت کبری
تو را به عصمت زهرا بیا زغیبت کبری
دگر بس است جدایی خدا کند که بیایی
یا صاحب الزمان یا صاحب الزمان
به به یا صاحب الزمان
هدیه به پیشگاه مقدس و منور آقا حجت بن الحسن العسکری(عج) واجداد طاهرینش صلوات جلیل ختم کنید.
هدیه به محضر امام، شهدا، مراجع تقلید، علما و بزرگان و خیرین، اساتید، منسوبین به جمع حاضر، گذشتگان خودتان، گذشتگان از بانیان و خدمتگزاران این محفل، و به جهت سلامتی همه شیعیان حضرت مهدی(عج) سلامتی مراجع، رهبر معظم انقلاب، سلامتی خودتان و خانواده شریفتان و شفای مریضهایتان یک صلوات حسینی ختم کنید.
وعده کردیم روز جمعه بحثمان بحث امام زمان (علیه السلام) باشد، خیلی بده که انسان در هفته یک روزش را یک مقداری بیشتر به یاد امام زمان نباشد. هر روزمان باید اینطوری باشد.
خدا رحمت کند مرحوم حاج آقا رضا بهاءالدینی در قنوت نمازش دعای سلامتی را میخواند، گفتند آقا دعایت را عوض کردی؟ آقا فرمودند که در عرفات از خود آقا به من پیام رسید که حاج آقا رضا در قنوت نمازت «اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ...» را بخوان.
گاهی اوقات حتی تا یک ماه میشود که آدم به فکر امام زمان نیست، یک هفته میگذرد به فکر آقا نیست. توی این ده تا مجلس یک مجلسش را عیب ندارد.
اعتقاد به امام زمان در کتاب زبور
عقیده به امام زمان فقط مخصوص به شیعه نیست،ما شیعیان فکر میکنیم که مهدی صاحب الزمان فقط مال ماست، و ما فقط اعتقاد داریم، نه. در کتاب زبور به امام زمان میگویند قیدمو، در کتاب تورات به امام زمان یهودیان میگوید ماشع، مسیحیان هم به امام زمان اعتقاد دارندو در انجیلشان به امام زمان میگوید مسیح الزمان، در انجیل فرنگیان به امام زمان میگویند مهید آخر یعنی مهدی آخر. در کتاب زرتشت به امام زمان میگویند سروش ایزد در کتاب رومیان به امام زمان میگوید فردوس الاکبر، حتی هندوان آتش پرست آنهایی که کتاب مقدسی برای خودشان دارند آنها هم میگویند یک مصلحی باید بیاد یکی باید باید تام مردم را نجات بده اسمش را گذاشته اند لمپتارا.
پس اعتقاد به امام زمان مخصوص ماها نیست. اما بعضیها میگویند در کتابهای تورات و انجیل و زبور و همه کتب اسم همه امام زمان مصلح آمده توی قرآن ما کجاست؟ در قرآن بیش از 230 آیه به من گوش بدید بیش از 230 آیه یا بعضیها میگویند 250 آیه مربوط به حجت ابن الحسن است یا اسمش را گفته یا از اصحابش گفته یا از حکومتش گفته. مربوط به امام زمان است. من فقط چند تا اسمش را بگویم که اگر بخواهم هر کدام از اینها را بگویم یک شب وقت میخواهد. یکی از اسامی امام زمان که همگی حفظید اواخر قرآن کریم «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ * وَ الْعَصْرِ» والعصر کی قسم میخورد؟ به خدا. به چی قسم میخورد عصر یعنی چه بعضی از تفاسیر را نگاه کنید بعضیها نوشته عصر یعنی عصاره روز چکیده روز نزدیک غروب آفتاب بعضیها میگویند عصر یعنی بعثت خاتم انبیاء محمد مصطفی(صلی الله علیه وآله و سلم)، بعضی ها میگویند عصر یعنی عصر برزخ، برخی میگویند عصر یعنی عصر قیامت، بعضیها میگویند عصر یعنی عصر ظهور امام زمان. سید هاشم بحرانی در کتاب برهانش عن الصادق «الْعَصْرُ: عَصْرُ خُرُوجِ الْقَائِمِ (علیه السلام) » (1) عصر خروج امام زمان.
خدا رحمت کند امام را میفرمود چرا عصر خروج، روایت هم داریم والعصر یعنی قسم به خود امام زمان.
روایتهایی هم امام دارد قسم به خود مهدی که عصاره همه انبیاء است اگر هیچ کس این عصر را متوجه نشود شما کاشانی ها چون در بحث گلاب و گلابگیری خوب متوجه هستید این واژه را خوب میفهمید عصاره گیری هر چه خوبان همه دارند تو هم تنها داری هم یکجا داری.
هر چه دارن انبیاء و اولیاء در وجودش آفریده کبریا
امام زمان عصاره تمام انبیاء
عصاره تمام انبیاء امام زمان (علیه السلام) است. عصاره گیری تو کارگاه هایی که گلاب گیری میکنند خالص خالصش. والعصر امام میفرماید قسم به خود مهدی والعصر یعنی خودش که یکی از اسامی امام زمان عصر است. خدا به چیز بیخودی و عادی قسم نمیخورد باید مورد قسم خدا از آیات و نشانه ها باشد. چه آیه و نشانهای بالاتر از خود وجود امام زمان است. والعصر قسم به مهدی (علیه السلام) این یک اسم.
اسم دوم فجر، هم در سوره مبارکه فجر «وَ الْفَجْرِ * وَ لَیالٍ عَشْرٍ» که امام صادق فرمود فجر یعنی مهدی آل محمد(صلی الله علیه وآله و سلم). هم در سوره مبارکه قدر که همگی حفظ هستید «سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» امام صادق (علیه السلام) میفرماید سلام به فاطمه «حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» تا ظهور امام زمان. خب این هم یک اسم است فجر.
یک اسم نجم است، نجم یعنی ستاره، معراج پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم) دو تا سند قرآنی دارد ده تا سند روایی دارد. دو سند قرآنی یکی در سوره اسراء آیه اول «سُبْحانَ الَّذی أَسْرى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذی بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ». یکی در سوره نجم است «وَ النَّجْمِ إِذا هَوى» تا جایی که میگوید «فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنى» این سند معراج پیغمبر است.
حالا پیغمبر اکرم شب معراج وقتی که رفت بالا روایت را مرحوم مجلسی نقل میکند در سفینه هست در بحار هم هست. مرحوم حاج عباس قمی هم دارد. داستان معراج پیغمبر رفت بالا خطاب رسید میخواهی فرزندانت را ببینی اوصیاءت را ببینی؟ یکی یکی خدا اسامی فرزندان را بهش نشان داد در عرش اسامیشان را دید از امیر المؤمنین تا امام زمان همه را اسامی را نشان داد. میخواهی نورشان را ببینی بله میخواهم نورشان را نگاه کن. پیغمبر نگاه کرد دید ستارگان درخشندهای که در نمونه ندارند در آسمان دنیا نیست خیلی زیبا این ستاره است ستاره امیر المؤمنین این ستاره است ستاره حسن بن علی است همینطور آمد. پیغمبر میگوید زیباترین ستاره و قشنگ ترین ستاره و جذابترین ستاره گفتند این کیه خطاب رسید این مهدی آل محمد(صلی الله علیه وآله و سلم) است.
والنجم یعنی قسم به این ستاره. رسول ما میخواهی خودش را هم ببینی؟ که هنوز به دنیا نیامده اما اینجا نشانت میدهیم. پیغمبر اکرم میفرماید وقتی جواب دادم بله بلافاصله خطاب رسید رسول ما نگاه کن به یمین عرش، نگاه کردم دیدم فرزندم مهدی در حال نماز خواندن است. نمازش که تمام شد گفتم بنی الیه بیا جلو آمد جلو میان پیشانی فرزندم مهدی را بوسیدم که پیغمبر اکرم ذکر میکند خصوصیات امام زمان را چون خودش دیده. یکی از اسامی امام زمان بقیة الله است بقیة الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین.
خب بقیة الله یعنی این که خدا باقی گذاشته همه را کشتند این یکی را خدا باقی گذاشته حالا این آیه هم اسم امام زمان درش هست هم این آیه ای است که در آخر الزمان وقت خروج امام زمان و ظهورش همه مردم عالم از زبان جبرئیل میشنوند. از اینجای بحث را خوب دقت کنید.
صیحه آسمانی
ما در عالم امکان از اول تا قیامت سه تا دانه صیحه آسمانی داریم از اول آدم برو تا قیامت. سه صیحه آسمانی داریم. اولین صیحه، صیحه یعنی چه؟ یعنی صدایی که تمام مردم روی زمین میشنوند و این صدا از آسمان میآید. این طرف زمین آن طرف زمین کسی که خوابیده و کسی که ایستاده حتی پیغمبر میفرماید کسی که خوابیده از شنیدن این صیحه یک دفعه بلند میشود و میشینه و کسی که بلند است یک دفعه مینشیند. اولین صیحه آسمانی، صیحه جبرئیل امین است، دومین صیحه آسمانی صیحه عزرائیل است وقت انقراض عالم که «موتوا بِإِذْنِ اللَّهِ» (2) همه بمیرند این صدا را همه میشنون و همگی میمیرند صیحه آسمانی عزرائیل، صیحه آخر صیحه جناب اسرافیل است «یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً» (3) فوج فوج از زمین بیرون میآید «إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها * وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها» (4) زمین دفینه هایش را میریزد بیرون و چیزی داخل خودش نگه نمیدارد.
پس اول جبرئیل بعد جناب عزرائیل سوم اسرافیل. آقای اسرافیل وقتی میدمد یک داستان دارد روایتش طولانی است که اگر بگویم وقت گرفته میشود و خیلی ها هم نشنیدهاید و برید ببینید و یک مقداری هم خودتان سرچ کنید.اسرافیل چه میکنه؟ قبل از دمیدن اولین کسی که زنده میشود کیه چطوری از قبر بیرون میآید بعدش کیه بعدش کیه اینها همگی داستان دارد روایت طولانی است یک ربع وقت میگیرد و نمیتوانم.
دومین صیحه که عزرائیل است که خوب همه بمیرید. موجودات زمین میمیرند ملائکه را هم قبض روح کن چشم همه قبض روح کی مانده اند سه تا ملک مقربین اینها را هم قبض روح کن اینها هم قبض روح میشوند خود عزرائیل هم قبض روح میشود. صیحه دوم هم مال عزرائیل انما الکلام توی این صیحه اول. جبرئیل امین روز ظهور امام زمان صیحه میزند از کجا میگوید قرآن «وَ اسْتَمِعْ یَوْمَ یُنادِ الْمُنادِ مِنْ مَکانٍ قَریبٍ» (5) آن زمانی که منادی صیحه میزند از مکان نزدیک انگار کنار گوشت بشنو آن صیحه آسمانی را «یَوْمَ یَسْمَعُونَ الصَّیْحَةَ بِالْحَقِّ» (6) آن روز صیحه آسمانی به حق بلند میشود، چه خبر است «ذلِکَ یَوْمُ الْخُرُوجِ» (7) آن روز، روز خروج و ظهور مهدی آل محمد است.
خب ما اینجا کاشان نشسته ایم انشاء الله همین امسال صیحه جناب جبرئیل امین را همگی بشنویم روز ظهور مهدی فاطمه را هم ببینیم انشاءالله.
چه اتفاقی می افتد؟ تمام مردم روی زمین صبح جمعه از شب جمعه تا نزدیکی اذان صبح که امام زمان در مسجد سهله هست صورت به خاک میگوید «أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ» نزدیک اذان صبح که میشود آن شب خدا همه سیصد و سیزده نفر را در مسجد الحرام جمع میکند «فاستبقوا الخیرات» آی مردم در خیرات از هم سبقت بگیرید، «فاستبقوا الخیرات أینما تکونوا یأت بکم اللّه جمیعا» (8)هر جا باشید جمعتان میکند خدا.
به امام باقر گفت آقا کی را جمع میکند؟ کجا جمع میشوند؟
یاران امام زمان(عج)
آقا فرمود: آن سیصد و سیزده نفر یاران مهدی را آن شب جمعه ظهور خدا در مسجد الحرام جمع میکند مردم مکه نگاه به آنها میکنند اینها کسانی دیگری هستند و تا به حال ندیدن چه قیافه هایی عجب نورانی هستند چه زیبا هستند اینها کی هستند تا به حال اینجا ندیدیم. آقا فرمود همه شان شب جمعه ظهور آمادهاند جبرئیل میاد امام زمان را از مسجد سهله میآورد مسجد الحرام آماده اند اذان صبح نماز صبح بعد صیحه آسمانی را مردم میشنوند «بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ» (9) تمام مردم عالم این شعار جبرئیل را میشنود. همه میشنوند،
«یَوْمَ یَسْمَعُونَ الصَّیْحَةَ بِالْحَقِّ ذلِکَ یَوْمُ الْخُرُوجِ» (10) خب اینکه میگویند اول طلوع فجر اینجاست. جبرئیل میرود روی پشت بام کعبه معرفی میکند امام زمان را آقا کنار کعبه ایستاده 313 نفر هم آماده.
امام صادق (علیه السلام) میفرماید: «یُؤَیِّدُهُ بِثَلَاثَةِ أَجْنَادٍ» (11) سه دسته یار دارد«بِالْمَلَائِکَةِ»ملائکه آماده است حالا اینها کی هستند خودش توضیح دارد. ملائکهای که ابراهیم را از آتش نجات دادند آنها میآیند ملائکه ای که در جنگ بدر پیغمبر را یاری کردند«یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُسَوِّمینَ» (12) ملائکه پیشانی بند دار و نشانه دار آنها می آیند آن ملائکه سید بن طاووس میگوید آن چهار هزار ملکی که در کربلا آمدند امام حسین را کمک کنند آقا امام حسین (علیه السلام) اجازه نداد آنها هم میآیند.
بالمؤمنین 313 نفر، بالملائکه، ملائکه هم میآیند آماده خب و بالرعب با ترسی که دل دل دشمن میاندازد، ترس بیاید دشمن زمینگیر میشود. خب حالا داشته باشید دو تا پیغمبر از آسمان میآید پایین، یک پیغمبر هم از روی زمین این سه تا پیغمبر زنده میآیند صاف در خدمت امام زمان. آن دو پیغمبری که در آسمانند یکی عیسی بن مریم است، «بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ» (13) خدا برده بالا آماده کرده برای روز ظهور که وقتی ظهور کرد آلان بیشترین مشتری را کدام پیغمبر دارد، عیسی مسیح، خب عیسی مسیح نیازش داریم بگذارید در آسمان باشد وقتی که امام زمان آمد نیازش داریم بیاریدش پایین، همه مسیحیان وقتی چشمش به عیسی مسیح بیافتد ایمان بیاورد. عیسی مسیح از آسمان بیادی پایین در قرآن میگوید زنده است «وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ» (14) نه کشته شد نه به صلیب کشیده شد «بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ» بردنش بالا آماده برای یاری امام زمان.
خب دیگه جناب ادریس پیغمبر «وَ رَفَعْناهُ مَکاناً عَلِیًّا» (15) ادریس هم زنده است و در آسمان چهارم، آن هم میآید این دو تا پیغمبر.
یک پیغمبر هم روی زمین هست اسمش جناب خضر است. خضر یک فصلی دارد در بحار مرحوم مجلسی آنجا «قصّة الخضر و المسکین الّذی باعه بأربعمائة درهم»(16) آنجا داستانی دارد آنجا روایاتی از امام صادق (علیه السلام) نقل میکند میگوید خضر هر 500 سال یک بار دندانهایش میریزد، مشکلات هم زیاد دارد و مشکلاتش را محضر امام زمان حل میکند. بعد روایات میگوید اما یک نکته امام صادق میگوید خیلی جالب. آقا میفرماید خدا خضر را زنده نگه داشته که شیعه حجت داشته باشد برای دیگران اگر کسی گفت مگر میشود امام زمان 1180 عمر کند بله که میشود تو مسیحی هستی عیسی زنده است. نیستی خضر زنده است، خضر معلم موسی بوده یا نه زنده است 500 سال قبل از موسی به دنیا آمده زنده است الآن زنده است. این که میگویم خضر چون هر جا پاشو میگذارد سبز میشود.
جناب خضر میآید خب اینجا وقتی اینجا جمع میشوند جبرئیل فریاد میزند و امام زمان را معرفی میکند.
«الا یا اهل العالم هذا بقیة الله فاتبعوه» ازش تبعیت کنید «فلا تخالفوه» مخالفتش نکنید، صحبت جبرئیل که تمام شد اینجا نوبت خود امام زمان میرسد. امام زمان بلند میشود و خودش را معرفی میکند «أَلَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلَى آدَمَ فَهَا أَنَا ذَا آدَمُ»، هر کس میخواهد آدم ابو البشر را ببیند من آدم ابو البشرم.
«أَلَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلَى إِبْرَاهِیمَ فَهَا أَنَا ذَا إِبْرَاهِیمُ» من ابراهیم هستم.
«أَلَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلَى نُوحٍ فَهَا أَنَا ذَا نُوحٌ» من نوح هستم.
«أَلَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلَى مُوسَى وَ عِیسَى، فَهَا أَنَا ذَا مُوسَى وَ عِیسَى» من موسی کلیم هستم، من عیسی مسیح هستم.
«أَلَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلَى مُحَمَّدٍ وَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ فَهَا أَنَا ذَا مُحَمَّدٌ وَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ»(17) هر که میخواهد به پیغمبر و علی نگاه کنه بیاد من را ببیند.