پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

سخنرانی حجت الاسلام میرباقری؛ تحلیل ظهور و معرفت های لازمه آن

بررسی مسئله ظهور در قرآن؛ اشاره به آثار عصر موعود
چند نکته درباره امام زمان و ظهور ایشان در روز ششم این مجلس بیان شد و بنا شد که نکات دیگری را در همین راستا بیان کنیم. گذشت که نگاه قرآن به امامت و ظهور نگاه ویژه ای است و بیان رفیعی دارد. بحث فقط اثبات نصب عده ای به امامت نیست بلکه حقیقت ولایت در طول تاریخ و درگیری های آن دارد را بیان می کند. لذا یکی از ابعاد این مسئله درگیری بین حق و باطل در همه ازمنه است. در واقع در آن حدیث نورانی که حضرت می فرمایند که قرآن در سه بخش نازل شده است می فرمایند دو ثلث آن در باب اولیاء الهی و دشمنان آنها و درگیری بین آنهاست و ثلث دیگرش فرائض و سنن است. که در کتاب تفسیر العیاشی اینگونه آمده است که علی علیه السلام فرمودند: «نزل القرآن أثلاثا ثلث فینا و فی عدونا- و ثلث سنن و أمثال و ثلث فرائض و أحکام » لذا اینگونه نیست که در مسئله ولایت به چند آیه بسنده شده باشد.

از جمله مباحث آثاری است که بر امامت امام مترتب می شود که در جلسه قبل (جلسه روز ششم) به تعدادی از آنها اشاره کردیم. مثلا ظهور شمس حقیقی عالم که رسول الله ص هستند در آن زمان ظاهر می شود و یا علم الهی پیدا می شود و نیز حیات طیبه بدست می آید. و بعد عرض شد که انتظار به معنی شناخت امام و اهداف کار ایشان و.. است و همراهی به خطا و با ظنون باعث می شود که انسان جایی از امام جدا شود. باید ایشان و کار ایشان را فهمید و به آن دلداده بود و به آن امیدوار باشد و خود را وقف امام در این مسیر می کند. و در این فضا هم باید بداند که بدنبال دولت مستعجل نباشد که ما اگر کار کردیم فردا ظهور محقق می شود. این کار عظیم زمان خود را دارد. و نیز اینکه این کار بر محور امام است و خود خدا در میدان حضور دارد لذا فرمودند: «اظهر به دین نبیک» یعنی خدایا خودت کار را تمام کن. البته فعل امام فعل خداست مانند آیه «و ما رمیت اذ رمیت» که در جنگ بدر خدا کار خود را بدست رسولش انجام می دهد. و باید بدانیم ما قطره ای هستیم و اگر مخالفت هم کنیم خدا کار خود را انجام می دهد و عده ای را جای ما می گذارد. لذا نباید خود را مهم بدانیم. این یاس هم ندارد که ما باید بدنبال لطف خدا باشیم و اگر نرویم خودمان گرفتار هستیم.

نیاز به تحولات معرفتی برای تحقق عصر ظهور، نزدیک دیدن ظهور؛ رویت و حضور دائم امام
اما نکته این جلسه اینکه باید تحولاتی در درون خود داشته باشیم. ما باید این ظهور را نزدیک ببینیم وگرنه همت مان از دست می رود و کند و متوقف می شویم. این مثل مرگ است که باید منتظر و هر لحظه آنرا در شرف حضور ببینیم. واقعا مرگ و قیامت به ما نزدیک است ولی ما در حجاب هستیم و دور می بینیم. اگر کسی آنرا قریب دید راه می افتد.

اما تحول دوم معرفتی که ما نیاز داریم این است که ظهور و غیبت باید برای ما یکی بشود. امام که غائب نمی شود. اگر حضوری در عالم هست به حضور امام است. لذا غیب به یک معنی تعریف ندارد. این حضور و غیبت نسبت به ما معنا دارد. بله البته بهره برداری از فیض معصوم در زمان ها و مکان ها می تواند متفاوت باشد (کما اینکه در حرم حضرات معصومین بهره متفاوتی وجود دارد و ملائکه هم به حرم می آیند) ولی باید بدانیم که امام حاضر است و با ما همراه است. در زمان قبل از غییبت هم این مسئله هست. فرد تا بشکل فیزیکی در کنار امام هست از ایشان بهره می برد ولی وقتی دور می شود دیگر تصور می کردند امام در کنارشان حضور ندارد. (حتی در بعض روایات داریم که می گفتند که ما تا وقتی در محضر شما هستیم احوال خوبی داریم ولی جدا که می شویم فرق می کنیم و حضرات دستور به حضور دائم می دانند) لذا ما باید حضور دائم داشته باشیم کما اینکه نسبت به خدا در واقع همین است (ایندو کاملا به هم ربط دارند اگر یکی نباشد) اگر کسی این را نداشت زمان حضور معصوم هم بهره کمی دارد.

قرآن در همین راستا بیان می کند که اولیاء خدا حضور خاصی در عالم دارند. گاهی با این تعبیر است که «وَ کذلِک جَعَلْناکمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ وَ یکونَ الرَّسُولُ عَلَیکمْ شَهِیدا»(بقره، 143) که بیان می کند که رسول الله(ص) نسبت به ما شاهد هستند. امام بر ظاهر و باطن ما و دنیا و آخرت ما شاهد است. و یا گاه اینگونه تعبیر آمده است که «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَکمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون»(توبه، 105) یعنی هرکاری کنید خدا و رسول می بینند و رویت در همه مراحل دارند. لذا کسی که نسبت به امام حاضر و غائب دارد بهره کم و منوط به حضور فیزیکی ممکن است بشود و با فاصله ها حجاب او را می گیرد. محیط امام محیط امن است و اگر از آن بیرون باشیم در معرض آسیب هستیم. باید دائم در این محیط باشیم. در روایتی داریم که اهل غیبت و انتظار سرآمد مردمان زمان خود هستند که آنها دارای فهم و عقل و معرفتی داده است که غیبت و حضور برایشان یکی شده است. این معرفت باید برای ما حاصل شود و بلکه از الطافی که در پدیده غیبت قرار دارد همین است که چنین معرفتی حاصل شود تا وقتی امام ظهور کردند، باز ما فاصله خواهیم گرفت. اما اگر در این دوران بود و نبود امام و حضور ما علی السویه شد در دوران ظهور هم امام را تنها نخواهیم گذاشت. (مانند تعبیری که در باب خود حضرت حق فرموده اند: «اعْبُدِ اللَّهَ کأَنَّک تَرَاهُ، فَإِنْ کنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یرَاک» یعنی به نحوی او را عبادت کن و با او همراه شو که گویی او را می بینی زیرا خدا غیبتی از تو ندارد و اگر غائب باشد که عبادت کردن ندارد. و اگر تو رویتی نداری بدان که او تو را می بیند و در منظر او هستی) لذا اگر نه امام من را می بیند و من امام را دیگر چه رابطه ای بین ما هست؟! در واقع امامی که از ما و عالم خبر ندارد چطور دستگیری می کند و امامت می کند؟! لذا این معرفت مهم است که امام را حاضر ببیند و اگر در این حد نیست بداند که او مرا می بیند. کسی به این معرفت برسد از افراد زمان معصوم ع هم معرفت بیشتری دارد.

معرفت مهم منتظر ظهور؛ فهم اهداف عالیه و فرعیت نسبت به حقیقت امام
اما معرفت بعدی که مهم است این است که ما هرچه در دوره ظهور دنبال می کنیم و اهداف ظهور است اول اینکه اینها را از قرآن و روایات باید بگیریم و بدنبال اهداف کودکانه نباشیم و این از فاجعه های تاریخ است که این همه منبأ حقانیت و مرجع علمی برای درست شده است مثل صاحبان اندیشه ها و مکاتب و.. . و آنها حالا برای ما هدف درست می کنند. توسعه را بیان می کنند و بر محور ماده معنا می کنند و ما را بدنبال آن می اندازند. آرمان های ما اینها نیست. پس اول اینکه باید اهداف عالیه و نورانی باشد.

و دوم اینکه همه این اهداف از فروع خود امام است. در قرآن همه این امور به امام برگشت می کند. حیات از امامت است. کلمه عدل از وجود امام نشأت می گیرد. اینکه قرآن فرمود: «تَمَّتْ کلِمَةُ رَبِّک صِدْقاً وَ عَدْلًا لا مُبَدِّلَ لِکلِماتِه»(انعام، 115) در روایات این کلمه عدل به امام تطبیق شده و توضیحاتی مفصلی درباره آن داده شده است. همه عدل و صدق در خود امام است. ما چیزی غیر امام نداریم. اینکه زمین زنده می شود و حیات طیبه بدست می آید از خود امام می جوشد. علم و معرفت همینطور است. و این حجاب تمدن مادی است که فکر می کنیم که حضرت می آیند این مشکلات مادی ما را حل می کند! اصلا مقاصد و عقول جهت دیگری پیدا می کند. لذا حرف اینها چیزی جز اغوائات شیطان نیست؛ وا اسفا که مومن افسوس بخورد که از آنها عقب افتاده است. قرآن می فرماید: «وَ لا تَمُدَّنَ عَینَیک إِلی ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا لِنَفْتِنَهُمْ فِیه»(طه، 131) یعنی شما مومنین نباید چشم به متاع آنها بدوزید. زندگی شهوت آمیز غرب که چشم ما را نباید بکشد. اگر چشم دوختیم ما را بدنبال خود خواهند برد. ما باید بدانیم که اینها چیزی جز بازی گری نیست. این اهداف اگر محقق هم بشود بهشت امام زمانی نیست. این یک جهنم مدرن است. همش شهوت و نفس و غضب و... است. پس بعد از اینکه اهداف عالیه فهم کردیم و اهداف شیطان را کنار زدیم، باید بدانیم که اینها چیزی بجز فرع امام نیست. اگر بدنبال حیات طیبه هستید، امام است که «عین الحیاة» است. اگر بدنبال عدل هستیم امام «کلمه عدل» است. اگر بدنبال امنیت هستیم امام است که محور امنیت است که فرمود: «ولایة علی بن ابی طالب حصنی» اگر بدنبال معارف هستیم آنها معدن علم اند که فرمود «انا مدینة العلم و علی بابها». لذا امام کلمه عدل و صدق و ماء و حیات و معرفت و علم و نور و.. . است. ما بدنبال امام نیستیم که اینها را برای محقق کند بلکه ما بدنبال امام هستیم که البته از فروع ایشان این موارد هم هست. وقتی حقیقت ولایت آنها ظاهر شد، همه اینها هم ظهور کرده است. بهشت با همه نعمت هایی که دارد از نور امام و سیدالشهداء آفریده شده است. با این معرفت است که انسان امام را با هیچ چیز عوض نمی کند.

رویکرد اصحاب سیدالشهداء در رسیدن به همه اهداف عالیه بر محور سیدالشهداء
اصحاب سیدالشهداء بدنبال ایشان هستند. لذا سعید بن عبدالله وقتی افتاد حضرت نگفتند جای تو در بهشت بلکه فرمودند «انت امامی فی الجنة» یعنی نزد خودم هستی. بهشت آنها خود حضرت است کما اینکه بهشت حضرات خود خداست که فرمودند: «یا جنتی و یا نعیمی و یا دنیای و آخرتی» برای اصحاب هم دنیا و آخرت شان سیدالشهداء است. آنچه آنها دنبال می کنند خیالات و اوهام شیطانی نیست و تزیین او نیست. (که شیطان تزیین می کند و اوهام را راه می اندازد و همه انسان ها را بدنبال خود راه می اندازد. نه محقق می شود و اگر هم بشود فقط جهنم است که فقط پیچیده شده است. هم دنیا را متخبط کرده است و راه انداخته است. آنقدر اینها دروغ گفته اند که کم کم خودشان هم باور کرده اند) و بعد هم همه نور را در خود سیدالشهداء می بینند و همه چیز را در ایشان می بینند. اینکه در دوره ظهور هم زمین و آسمان همه نعمات را بیرون می دهد ظهور همان حقیقت است. پس حتی آن اهداف رفیع هم نباید حجاب بین ما و امام بشود و گرنه از امام جا می مانیم. مثل خیلی افراد که به بهشت می روند ولی از خدا جا می مانند و بهشت رضوان را ندارند. پس ما اگر بدنبال بهشت ظهور هستیم نباید جوری آن را دنبال کنیم که حجاب از خود امام شود. این آدم به اصل توحید رسیده است. لذا در حدیث حضرت فرمودند: «کنه معرفتی بالنورانیة معرفة الله» غفلت از امام حتی در همین حد هم باعث می شود کنه توحید از دست انسان برود. آن ظهوری که مزد سیدالشهداء است چنین ظهوری است که موحدین به خود امام می رسد و امام است که موضوعیت دارد. ایشان به میدان آمدند که توحید استیفاء شود که رسیدن به معرفتی امام است. فرمودند: «بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة».

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group