چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

قيام
مسأله 958
قيام در موقع گفتن تكبيرة الاحرام و قيام پيش از ركوع كه آن را قيام متصل به ركوع ميگويند ركن است ، ولي قيام در موقع خواندن حمد و سوره و قيام بعد از ركوع ركن نيست و اگر كسي آنرا از روي فراموشي ترك كند ، نمازش صحيح است.
مسأله 959
واجب است پيش‌از گفتن تكبير و بعد از آن مقداري بايستد تا يقين كند كه در حال ايستادن تكبير گفته است .
مسأله 960
اگر ركوع را فراموش كند وبعد از حمد و سوره بنشيند و يادش بيايد كه ركوع نكرده ، بايد بايستد و به ركوع رود و اگر بدون اين كه بايستد ، به حال خميدگي به ركوع برگردد ، چون قيام متصل به ركوع را بجا نياورده ، نماز او باطل است .
مسأله 961
موقعي كه ايستاده است ، بايد بدن را حركت ندهد و به طرفي خم نشود وبجائي تكيه نكند ولي اگر از روي ناچاري باشد ، يا در حال خم شدن براي ركوع پاها را حركت دهد اشكال ندارد .
مسأله 962
اگر موقعي كه ايستاده ، از روي فراموشي بدن را حركت دهد ، يا به طرفي خم شود ، يا به جائي تكيه كند ، اشكال ندارد ولي در قيام موقع گفتن تكبيرة الاحرام و قيام متصل به ركوع اگر از روي فراموشي هم باشد ، بنابر احتياط واجب ، بايد نماز را تمام كند ودوباره بخواند .
مسأله 963
احتياط واجب آن است كه در موقع ايستادن ، هر دو پا روي زمين باشد ، ولي لازم نيست سنگيني بدن روي هر دو پا باشد واگر روي يك پا هم باشد اشكال ندارد .
مسأله 964
كسي كه ميتواند درست بايستد ، اگر پاها را خيلي گشاد بگذارد كه به حال ايستادن معمولي نباشد نمازش باطل است .
مسأله 965
موقعي كه انسان در نماز ميخواهد كمي جلو يا عقب رود ، يا كمي بدن را بطرف راست يا چپ حركت دهد ، بايد چيزي نگويد ولي بحول الله و قوته اقوم و اقعد را بايد در حال برخاستن بگويد و در موقع گفتن ذكرهاي واجب هم بدن بايد بيحركت باشد بلكه احتياط واجب آنست كه در موقع گفتن ذكرهاي مستحبي نماز ، بايد بدنش آرام باشد .
مسأله 966
اگر در حال حركت بدن ذكر بگويد ، مثلا موقع رفتن به ركوع يا رفتن به سجده تكبير بگويد ، چنانچه آنرا به قصد ذكري كه در نماز دستور داده‌اند بگويد ، بايد احتياطا نماز را دوباره بخواند و اگر باين قصد نگويد ، بلكه بخواهد ذكري گفته باشد نماز صحيح است .
مسأله 967
حركت دادن دست و انگشتان در موقع خواندن حمد ، اشكال ندارد ، اگر چه احتياط مستحب آن است كه آنها را هم حركت ندهد .
مسأله 968
اگر موقع خواندن حمد و سوره ، يا خواندن تسبيحات بياختيار بقدري حركت كند كه از حال آرام بودن بدن خارج شود ، احتياط واجب آن است كه بعد از آرام گرفتن بدن ، آنچه را در حال حركت خوانده دوباره بخواند .
مسأله 969
اگر در بين نماز از ايستادن عاجز شود بايد بنشيند و اگر از نشستن هم عاجز شود بايد بخوابد ولي تا بدنش آرام نگرفته بايد چيزي نخواند .
مسأله 970
تا انسان ميتواند ايستاده نماز بخواند ، نبايد بنشيند مثلا كسي كه در موقع ايستادن ، بدنش حركت ميكند يا مجبور است به چيزي تكيه دهد ، يا بدنش را كج كند ، يا خم شود يا پاها را بيشتر از معمول گشاد بگذارد ، بايد به هر طور كه ميتواند ايستاده نماز بخواند ولي اگر به هيچ قسم حتي مثل حال ركوع هم نتواند بايستد ، بايد راست بنشيند و نشسته نماز بخواند .
مسأله 971
تا انسان ميتواند بنشيند نبايد خوابيده نماز بخواند و اگر نتواند راست بنشيند ، بايد هر طور كه ميتواند بنشيند واگر به هيچ قسم نميتواند بنشيند ، بايد بطوري كه در احكام قبله گفته شد ، به پهلوي راست بخوابد و اگر نميتواند ، به پهلوي چپ و اگر آنهم ممكن نيست بپشت بخوابد ، بطوري كه كف پاهاي او رو به قبله باشد .
مسأله 972
كسي كه نشسته نماز ميخواند ، اگر بعد از خواندن حمد و سوره بتواند بايستد ، و ركوع را ايستاده بجا آورد ، بايد بايستد و از حال ايستاده به ركوع رود و اگر نتواند ، بايد ركوع را هم نشسته بجا آورد .
مسأله 973
كسي كه خوابيده نماز ميخواند ، اگر در بين نماز بتواند بنشيند ، بايد مقداري را كه ميتواند ، نشسته بخواند . و نيز اگر ميتواند بايستد ، بايد مقداري را كه ميتواند ، ايستاده بخواند ، ولي تا بدنش آرام نگرفته بايد چيزي نخواند .
مسأله 974
كسي كه نشسته نماز ميخواند اگر در بين نماز بتواند بايستد بايد مقداري را كه ميتواند ، ايستاده بخواند ولي تا بدنش آرام نگرفته ، بايد چيزي نخواند .
مسأله 975
كسي كه ميتواند بايستد اگر بترسد كه به واسطه ايستادن مريض شود يا ضرري باو برسد ، ميتواند نشسته نماز بخواند و اگر از نشستن هم بترسد ، ميتواند خوابيده نماز بخواند .
مسأله 976
اگر انسان احتمال بدهد كه تا آخر وقت بتواند ايستاده نماز بخواند ميتواند اول وقت نماز بخواند اگر چه احتياط آن است كه نماز را تأخير بيندازد .
مسأله 977
مستحب است در حال ايستادن ، بدن را راست نگهدارد ، شانه‌ها را پائين بيندازد ، دستها را روي رانها بگذارد ، انگشتها را به هم بچسباند ، جاي سجده را نگاه كند ، سنگيني بدن را بطور مساوي روي دو پا بيندازد ، با خضوع و خشوع باشد ، پاها را پس و پيش نگذارد ، اگر مرد است پاها را از سه انگشت باز تا يك وجب فاصله دهد ، و اگر زن است پاها را به هم بچسباند.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group