چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

پوشش بدن در نماز
مسأله 788
مرد بايد در حال نماز ، اگر چه كسي او را نميبيند عورتين خود را بپوشاند . و بهتر است از ناف تا زانو را هم بپوشاند .
مسأله 789
زن بايد در موقع نماز ، تمام بدن حتي سر و موي خود را بپوشاند ولي پوشاندن صورت به مقداري كه در وضو شسته ميشود و دستها تا مچ و پاها تا مچ پا لازم نيست . اما براي آن كه يقين كند كه مقدار واجب را پوشانده است ، بايد مقداري از اطراف صورت و قدري پائين‌تر از مچ را هم بپوشاند .
مسأله 790
موقعي كه انسان قضاي سجده فراموش شده يا تشهد فراموش شده را به جا ميآورد ، بلكه بنابر احتياط واجب در موقع سجده سهو هم ، بايد خود را مثل موقع نماز بپوشاند .
مسأله 791
اگر انسان عمدا ، در نماز عورتش را نپوشاند ، نمازش باطل است ، بلكه اگر از روي ندانستن
مسأله هم باشد بنابر احتياط واجب بايد نمازش را دوباره بخواند .
مسأله 792
اگر در بين نماز بفهمد كه عورتش پيدا است ، بايد آن را بپوشاند و چنانچه پوشاندن عورت زياد طول بكشد احتياط واجب آن است كه نماز را تمام كند و دوباره بخواند ، ولي اگر بعد از نماز بفهمد كه در نماز عورت او پيدا بوده ، نمازش صحيح است .
مسأله 793
اگر در حال ايستاده لباسش عورت او را ميپوشاند ولي ممكن است در حال ديگر ، مثلا در حال ركوع و سجود نپوشاند ، چنانچه موقعي كه عورت او پيدا ميشود ، به وسيله‌اي آنرا بپوشاند ، نماز او صحيح است . ولي احتياط مستحب آن است كه با آن لباس نماز نخواند .
مسأله 794
انسان ميتواند در نماز خود را به علف و برگ درختان بپوشاند ولي احتياط مستحب آن است موقعي خود را با اينها بپوشاند كه چيز ديگري نداشته باشد .
مسأله 795
اگر غير از گل هيچ چيز ندارد كه در نماز خود را بپوشاند ، گل ساتر نيست و ميتواند برهنه نماز بخواند .
مسأله 796
اگر چيزي ندارد كه در نماز خود را با آن بپوشاند چنانچه احتمال دهد كه پيدا ميكند ، بنابر احتياط واجب بايد نماز را تأخير بيندازد ، و اگر چيزي پيدا نكرد ، در آخر وقت مطابق وظيفه‌اش نماز بخواند .
مسأله 797
كسي كه ميخواهد نماز بخواند ، اگر براي پوشاندن خود حتي برگ درخت و علف نداشته باشد و احتمال ندهد ، كه تا آخر وقت چيزي پيدا كند كه خود را با آن بپوشاند ، در صورتي كه نامحرم او را ميبيند بايد نشسته نماز بخواند و عورت خود را با ران خود بپوشاند . و اگر كسي او را نميبيند ، ايستاده نماز بخواند و جلوي خود را با دست بپوشاند و در هر صورت ركوع و سجود را با اشاره انجام ميدهد و براي سجود سر را قدري پائين‌تر مي‌آورد.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group