چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

نمازهاي مستحب
مسأله 764
نمازهاي مستحبي زياد است و آنها را نافله گويند و بين نمازهاي مستحبي به خواندن نافله‌هاي شبانه روز بيشتر سفارش شده و آنها را در غير روز جمعه سي و چهار ركعتند كه هشت ركعت آن نافله ظهر و هشت ركعت نافله عصر و چهار ركعت نافله مغرب و دو ركعت نافله عشا ويازده ركعت نافله شب و دو ركعت نافله صبح ميباشد و چون دو ركعت نافله عشا را بنابر احتياط واجب بايد نشسته خواند ، يك ركعت حساب ميشود . ولي در روز جمعه بر شانزده ركعت نافله ظهر و عصر ، چهار ركعت اضافه ميشود .
مسأله 765
از يازده ركعت نافله شب ، هشت ركعت آن بايد به نيت نافله شب و دو ركعت آن به نيت نماز شفع و يك ركعت آن ، به نيت نماز وتر خوانده شود . و دستور كامل نافله شب در كتابهاي دعا گفته شده است .
مسأله 766
نمازهاي نافله را ميشود نشسته خواند ، ولي بهتر است دو ركعت نماز نافله نشسته را يك ركعت حساب كند ، مثلا كسيكه ميخواهد نافله ظهر را كه هشت ركعت است نشسته بخواند ، بهتر است شانزده ركعت بخواند و اگر ميخواهد نماز وتر را نشسته بخواند ، دو نماز يك ركعتي نشسته بخواند .
مسأله 767
نافله ظهر و عصر را در سفر نبايد خواند ولي نافله عشا را به نيت اين كه شايد مطلوب باشد ميتواند بجا آورد .
وقت نافله‌هاي يوميه
مسأله 768
نافله نماز ظهر پيش از نماز ظهر خوانده ميشود و وقت آن از اول ظهر است تا موقعي كه آن مقدار از سايه شاخص كه بعد از ظهر پيدا ميشود ، به اندازه دو هفتم آن شود ، مثلا اگر درازي شاخص هفت وجب باشد ، هر وقت مدار سايه‌اي كه بعد از ظهر پيدا ميشود به دو وجب رسيد ، آخر وقت نافله ظهر است .
مسأله 769
نافله عصر پيش از نماز عصر خوانده ميشود و وقت آن تا موقعي است كه آن مقدار از سايه شاخص كه بعد از ظهر پيدا ميشود ، به چهار هفتم آن برسد و چنانچه بخواهد نافله ظهر يا نافله عصر را بعد از وقت آنها بخواند ، بهتر است نافله ظهر را بعد از نماز ظهر و نافله عصر را بعد از نماز عصر و بنابر احتياط واجب ، نيت ادا و قضا نكند .
مسأله 770
وقت نافله مغرب بعد از تمام شدن نماز مغرب است تا وقتي كه سرخي طرف مغرب كه بعد از غروب كردن آفتاب در آسمان پيدا ميشود از بين برود .
مسأله 771
وقت نافله عشا بعد از تمام شدن نماز عشا تا نصف شب است و بهتر است بعد از نماز عشا بلا فاصله خوانده شود .
مسأله 772
نافله صبح پيش از نماز صبح خوانده ميشود و وقت آن بعد از گذشتن از نصف شب به مقدار خواندن يازده ركعت نماز شب است ، ولي احتياط آن است كه قبل از فجر اول نخوانند مگر آن كه بعد از نافله شب بلا فاصله بخوانند كه در اين صورت مانعي ندارد .
مسأله 773
وقت نافله شب از نصف شب است تا اذان صبح و بهتر است نزديك اذان صبح خوانده شود .
مسأله 774
مسافر و كسي كه براي او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند ، ميتواند آنرا در اول شب بجا آورد .
نماز غفيله
مسأله 775
يكي از نمازهاي مستحبي نماز غفيله است كه بين نماز مغرب و عشا خوانده ميشود . و وقت آن بعد از نماز مغرب است تا وقتي كه سرخي طرف مغرب از بين برود و در ركعت اول آن ، بعد از حمد بايد به جاي سوره اين آيه را بخوانند : و ذاالنون اذ ذهب مغاضبا فظن ان لن نقدر عليه فنادي في الظلمات ان لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين فاستجبنا له و نجيناه من الغم و كذلك ننجي المؤمنين . و در ركعت دوم بعد از حمد بجاي سوره اين آيه را بخوانند : و عنده مفاتح الغيب لايعلمها الا هو و يعلم مافي البر و البحر و ما تسقط من ورقة الايعلمها و لاحبة في ظلمات الارض و لارطب و لا يابس الا في كتاب مبين و در قنوت آن بگويند : اللهم اني اسألك بمفاتح الغيب التي لايعلمها الا انت ان تصلي علي محمد و آل محمد و ان تفعل بي كذا و كذا ، و بجاي كلمه كذا و كذا حاجتهاي خود را بگويند ، وبعد بگويند : اللهم انت ولي نعمتي و القادر علي طلبتي تعلم حاجتي فأسألك بحق محمد و آل محمد عليه و عليهم السلام لما قضيتهالي.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group