معراج انسان
خداى منان از روى لطف بى پايان بر آدميان منت نهاده، به آنها اجازه معراج به عالم ملك و ملكوت عطا فرموده و نماز را نردبان ترقى و ابزار ارتقاء به عالم بالا قرار داده است.
انسان خاكى كه همواره اسير اميال نفسانى و غرايز حيوانى است، به هنگام نماز پرده هاى ظلمانى جهان ماده را كنار مى زند، جاذبه دست و پاگير كره خاكى را مى شكند، موانع نيرومند عالم سفلى را از جلوى پايش بر مى دارد و به جهان بالا راه مى يابد، با خداى خود بى واسطه سخن مى گويد، راز دل مى كند و خود را از چنگال نفس و شيطان مى رهاند.
نماز اوج معراج انسان، راز و نياز با خداى سبحان، موجب نزول رحمت يزدان سنگر مبارزه با نفس و شيطان، باز دارنده انسان از خطا و عصيان، وسيله تقرب پارسايان و رمز بندگى مخلصان است.
سخن در پيرامون نماز، آداب، حدود و اسرار آن بسيار فراوان است كه شرح آن در اين صفحات نمى گنجد، فقط براى تيمن و تبرك، و نورانيت دلهاى خوانندگان جملاتى كوتاه از سخنان معصومينعليهمالسلام را زينت بخش اين صفحات قرار مى دهيم :
۱ - رسول اكرمصلىاللهعليهوآله : «الصلاة معراج المؤمن»:
«نماز معراج مؤمن است(۱) ».
۲ - اميرالمؤمنانعليهالسلام : «الصلاة عمودالدين»:
«نماز ستون دين است(۲) ».
۳ - حضرت علىعليهالسلام : الصلاة حصن من سطوات الشيطان.
«نماز قلعه مستحكمى است كه از حمله هاى شيطان باز مى دارد(۳) ».
۴ - امام صادقعليهالسلام : الصلاة ميزان، من وفى استوفى.
«نماز ميزان و الگوست، هر كس آن را كامل انجام دهد، پاداش كامل دريافت مى دارد(۴) ».
۵ - امام رضاعليهالسلام : الصلاة قربان كل تقى.
«نماز وسيله تقرب هر پارساست(۵) ».
۶ - حضرت رسول اكرمصلىاللهعليهوآله :
الا ان الصلاة مادبة الله فى الارض، قد هناها لاهل رحمته فى كل خمس مرات.
«نماز سفره گسترده خداى متعال در روى زمين است، كه آن را روزى پنج بار براى اهل رحمتش گوارا قرار داده است(۶) ».
۷ - اميرالمومنانعليهالسلام : الصلاة تستنزل الرحمة.
«نماز موجب نزول رحمت پروردگار است(۷) ».
۸ - از محضر رسول اكرمصلىاللهعليهوآله پرسيدند: بهترين اعمال كدام است؟
فرمود:
الصلاة لاول وقتها.
«نماز در اول وقت آن(۸) ».
۹ - پيشواى ششم شيعيانعليهالسلام :
امتحنوا شيعتنا عند مواقيت الصلاة كيف محافظتهم عليها.
«شيعيان ما را در اوقات نماز بيازماييد كه آن را چگونه رعايت مى كنند(۹) ».
۱۰ - امام صادقعليهالسلام :لا ينال شفاعتنا من استخف بصلاته.
«كسى كه نمازش را سبك بشمارد به شفاعت ما نايل نمى شود(۱۰) ».
سبك شمردن نماز غير از ترك نماز است، كه ترك نماز به تنهايى موجب دورى از رحمت خدا و سقوط در آتش دوزخ است چنان كه قرآن كريم از اهل دوزخ نقل مى كند كه از آنها سئوال مى شود:
«ما سلككم فى سقر »: «چه چيز شما را در آتش جهنم افكند؟»، در پاسخ مى گويند: «لم نك من المصلين »: «از نمازگزاران نبوديم(۱۱) ».
در روايات بسيارى تأکید شده كه نماز مرز بين اسلام و كفر است. كسى كه پاى در زمره مسلمانان مى گذارد بعد از شهادتين نماز را به او تعليم مى كنند و هنگامى كه از زمره مسلمانان بيرون مى رود با كنار گذاشتن نماز از اسلام جدا مى شود. چنان كه رسول اكرمصلىاللهعليهوآله مى فرمايد:
بين العبد و بين الكفر ترك الصلاة.
«فاصله ميان انسان و كفر ترك نماز است(۱۲) ».
پی نوشت ها :
۱- مستدرك سفينه : ج ۶ ص ۳۳۳.
۲- دعائم السلام : ج ۱ ص ۱۳۳.
۳- شرح غرر و درر: ج ۲ ص ۱۶۶.
۴- بحار: ج ۸۲ ص ۲۳۵.
۵- فروع كافى : ج ۱ ص ۲۶۵.
۶- مستدرك وسائل : ج ۳ ص ۱۶.
۷- غرر و درر آمدى : ج ۲ ص ۱۶۶.
۸- سنن ابى داود: ج ۱ ص ۷۰.
۹- سفينة البحار: ج ۵ ص ۱۵.
۱۰- فروع كافى : ج ۱ ص ۲۷۰.
۱۱- سوره مدثر: آيه ۴۳.
۱۲- كنزالعمال : ج ۷ ص ۳۲۶.
منبع:كتاب : اسرار نماز شهيد ثانى