چهارشنبه 14 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

ركوع و سجود ياران پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ
محمّد رسول الله و الّذين معه اشدّاء علي الكفّار رحماء بينهم تريهم ركّعاً سجّداً يبتغون فضلاً من الله و رضواناًُ سيماهِهِم في وجوهم من اثر السّجود.
محمّد فرستاده خدا است و كساني كه با او هستند در برابر كفّار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند، پيوسته آنها را در حال ركوع و سجود مي‌بيني، آنها همواره فضل خدا و رضاي او را مي‌طلبند، نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمايان است. (فتح ، 29)
محمّد ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرستاده خدا است.
ـ اوصاف ظاهر و باطن و عواطف و افكار و اعمال آنها (يارانش) را طي پنج صفت بيان كند.
1ـ كساني كه با او هستند در برابر كفار شديد و محكم هستند.
2ـ در ميان خود رحيم و مهربانند.
3ـ پيوسته در حال ركوع و سجود مي‌بيني و همواره به عبادت خدا مشغولند.
ـ اين تعبير عبادت و بندگي خدا را كه با دو ركن اصليش ركوع و سجود ترسيم شده به عنوان حالت دائمي و هميشگي آنها ذكر مي‌كند.
عبادتي كه رمز تسليم در برابر فرمان حقّ و نفي كبر و خودخواهي و غرور از وجود انسان است.
4ـ چهارمين توصيف كه از نيّت پاك و خالص آنها بحث مي‌كند، مي‌فرمايد آنها همواره فضل خدا و رضاي او را مي‌طلبند.
ـ نه براي تظاهر و ريا قدم برمي‌دارند و نه انتظار پاداش از خلق خدا دارند بلكه چشمشان تنها به رضا و فضل او دوخته شده و انگيزه حركت آنها در تمام زندگي همين است و بس.
در پنجمين توصيف، از ظاهر آراسته و نوراني آنها بحث كرده مي‌گويد نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمايان است.
ـ در حديثي از امام صادق ـ عليه السّلام ـ نيز آمده است كه در تفسير اين جمله فرمود (النهر في الصّلاة) منظور بيدار ماندن در شب براي نماز خواندن است (كه آثارش در روز در چهره آنها نمايان است).[1]
ـ مراد به اين كه فرمود مؤمنين را راكع و ساجد مي‌بيني اين است كه مؤمنين نماز مي‌خوانند و كلمه (تراحم) استمرار را مي‌رساند و حاصل معناي جمله اين است كه مؤمنين مستمر در خواندن نمازند.
ـ سجده آنان براي خدا و تذلل و تختع براي او است و اين سجده در چهره آنان اثري گذاشته و آن اثر سيماي خشوع براي خداست كه هر كس ايشان را ببيند با آن سيماء ايشان را مي‌شناسد و قريب به اين معنا روايتي است كه امام صادق ـ عليه السّلام ـ درباره‌ آن فرموده: (منظور شب زنده‌داري به نماز است).
ـ بعضي از مفسرين گفته‌اند مراد از سيما اثر خاكي است كه در پيشاني دارند چون مؤمنين همواره بر خاك سجده مي‌كنند نه بر فرش و جامه.
بعضي ديگر گفته‌اند مراد سيماي مؤمنين در روز قيامت است كه محل سجده آنان در آن روز مانند چراغ مي‌درخشد و نور مي‌دهد.[2]
[1] . تفسير نمونه، ج 23، ص 114 ـ 115.
[2] . تفسير الميزان، ج 18ـ ص 473 ـ 474.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group