نام کتاب : چهار صد سخن پیرامون نماز
نویسنده: گرد آورنده:سید جواد بهشتی
مقدمه
به نام خدا
خداوند را سپاس گزاریم که چندی است شعاع آفتاب نماز که حیات و گرمی ملت ما و انقلاب ما از اوست، در میدانهای هنری، فرهنگی، تبلیغاتی و مطبوعاتی تابیده است گرچه معتقد هستیم که راه بسیاری را باید بپیماییم تا نشانههای حق گذاری نماز تحقق یابد و روح نماز و عبادت در تاروپود جامعه ما بار دیگر دمیده شود.
کتاب چهارصد سخن مجموعه پیامهای کوتاه برگرفته از قرآن مجید و کلمات درخشان امامان معصوم و سخنان حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری و بزرگان دینی ما پیرامون نماز است که تقدیم به شما خواننده گرامی میشود.امید است مورد قبول افتد. ستاد مرکزی اقامه نماز .
پیامهای آسمانی
1-برای رفتن به مسجد بهترین لباس را انتخاب کنیم .
2-نماز تشکر از خداست.
3-نماز یاد خداست و تنها یاد خدا آرام بخش دلهاست .
4-هرگاه لغزشی سر زد فورا به نماز آن را اصلاح کنید .
5-عبادت حرکت در مسیر مستقیم الهی.
6-خدا را بپرست و در راه عبادت او شکیبا باش.
7-فرزندم نماز را بپادار و امر به معروف و نهی از منکر کن.
8-تنها کسانی مساجد را آباد میکنند که به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشند .
9-نماز اهرم استعانت در غمها و مشکلهاست.
10-ما به تو خیر کثیر دادیم پس نماز را بپادار و قربانی کن.
11-نماز برای اولیاء خدا شیرین و برای منافقین سنگین است .
12-حضرت مسیح : تازنده هستم خداوند مرا به نماز و زکات سفارش کرده است .
13-ابراهیم خلیل همسر و کودک خود را بیابانهای داغ مکه بخاطر نماز رها کرد.
14-در قیامت اهل بهشت از دوزخیان میپرسند چه چیز شما را روانه آتش کرد میگویند: ما پابند نماز نبودیم.
15-هرچه رنگ خدایی داشته باشد ماندگار است.
16-آنقدر خدایت را عبادت کن تا به مقام یقین برسی.
17-مرگ بر این انسان چقدر ناسپاس است.
18-ذرات عالم وجود خدا را تسبیح میگویند ولی شما تسبیح آنها را نمیفهمید.
19-انسان با سجده،خود را همرنگ با هستی میکند.
20-محمدی کسی است که آثار سجده در پیشانی او نمایان باشد.
21-وقتی به نماز جمعه فرا خوانده میشوید شتاب کنید به سوی یاد خدا و داد و ستد را رها کنید.
22-بانی و معمار و مهندس مسجد باید اهل نماز باشند.
23-نمازگزار باید با مردم خوب حرف بزند.
24-خداوند ستایشگر کسی است که نماز را بر همه کارها مقدم میدارد.
25-قرآن از کسانی که هنگام نماز کار و کسب را رها میکنند ستایش میکند.
26-بعضی فرزند خود را نذر خدمت در مسجد میکنند.
27-یکی از اسرار نماز تشکر از ولی نعمت است.
28-راه مستقیم چه راهی است ؟
راه خدا و اولیاء خدا
راهی که از- هر گونه خطا و انحراف دور باشد
راهی که ترسیم کننده آن مرا دوست بداد و نیازم را بداند
راهی که به بهشت وصل میشود راهی که بافطرت سالم هماهنگ باشد
راهی که از عالم بالا و بالاتر از دانش بشری باشد
راهی که بی شک و بدون پشیمانی باشد راهی که از همه راهها نزدیکتر و روشنتر باشد
و بالاخره راه پیامبران و شهیدان و صالحان و صدیقین است.
24-خداوند ستایشگر کسی است که نماز را بر همه کارها مقدم میدارد.
25-قرآن از کسانی که هنگام نماز کار و کسب را رها میکنند ستایش میکنند.
26-بعضی فرزند خود را نذر در مسجد میکنند.
27-یکی از اسرار نماز تشکر از ولی نعمت است.
28-راه مستقیم چه راهی است؟
راه خدا و اولیاء خدا
راهی که از هرگونه خطا و انحراف دور باشد
راهی که ترسیم کننده آن مرا دوست بدارد و نیازم را بداند
راهی که به بهشت وصل شود
راهی که با فطرت سالم هماهنگ باشد
راهی که از عالم بالا و بالاتر از دانش بشری باشد
راهی که بی شک و بدون پشیمانی باشد
راهی که از همه راهها نزدیکتر و روشنتر باشد
و بالاخره راه پیامبران و شهیدان و صالحان و صدیقین است.
29- نماز جنگ با شیطان است.
30- بریدن از نماز زمینه گرایش به مفاسد است.
31- برای حفظ نماز خانه های ادیان آسمانی خون دادن هم ارزش دارد.
32- نماز یک معامله پرسود.
33- هر گاه حضرت محمد (صلیالله علیه وآله) و حضرت علی (علیه السلام) دچار مشکلات میشدند به نماز میایستادند.
34- به خانواده خود فرمان نماز بده و بر این کار پشتکار داشته باش و در این راه صابر باش.
35- قران در ستایش حضرت اسماعیل میگوید: او پیوسته خانواده خویش را به نماز سفارش میکرد.
36- کسی که از یاد خدا روی بتابد زندگی نکبت باری خواهد داشت.
37- انسان در نماز خدایی را ستایش میکند که تمام هستی را تربیت میکند.
38- نسبت به تمام نمازها بخصوص نماز ظهر دقت داشته باشید.
39- انسان در برابر تلخیها و سختیها بی صبر و در مقابل لذتها و نعمتها تنگ نظر و بخیل است، مگر نماز گزاران.
40- مومن واقعی کسی است که هر گاه یاد خدا برده شد دل او تکان بخورد.
41- نماز شرط برادری و اخوت اسلامی است.
42- کفار از نماز شما ناراحتند.
43- با کسی که نماز را به بازی میگیرد طرح دوستی نریزید.
44- در جهتگیری خانهها و شهر سازی مسلئه قبله و نماز را فراموش نکنید.
45- نماز سدی محکم در برابر سیل گناه.
46- ای پیامبر بخاطر رضای مرفهان بی درد نماز گزاران فقیر را رها نکن.
47- تلاوت قران، اقامه نماز و انفاق در راه خدا تجارتی سودمند.
48- راه اصلاح جامعه قران و نماز است.
49- عدالت اجتماعی در کنار اقامه نماز تحقق مییابد.
50- مشورت همراه با نماز شیوه اهل ایمان است.
51- در نماز از غضب شدگان و گمراهان برائت میجوییم.
سفره اهل بیت
52- رسول خدا (صلی الله علیه و آله): یا علی اذان نور است.
53- رسول خدا (صلی الله علیه و آله): شیطان از صدای اذان فرار میکند.
54- پیامبر (صلی الله علیه و آله): اذان گویان امت من با پیامبران و راستگویان شهیدان برانگیخته میشوند.
55- علی (علیه السلام): اذان گویان در روز رستاخیز با سر بلندی وارد میشوند .
56- هرکس صاحب فرزندی شد در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگوید زیرا این کار نوزاد را از شر شیطان حفظ میکند .
57- امام کاظم (علیه السلام): در خانه خود اذان بگو تا شیطان از آنجا بگریزد و کودکان را با اذان گویی آشنا کنید .
58-رسول خدا (صلی الله علیه و آله): نماز جماعت بیست و پنج برابر نماز فردای فضیلت دارد.
59- هنگامیکه اذان نماز را شنیدی - هر چه سریعتر-به مسجد بیا،گرچه سینه خیز باشد
60- صفهای نماز جماعت را هماهنگ و منظم نمایید تا دلهایتان متعادل شود.
61- نخستین چیزی که از بنده حسابرسی میشود نماز است.
62- وقتی فرزندانتان به سن هفت سالگی رسیدند آنها را به نماز خواندن توصیه کنید.
63- رسول خدا (صلیالله علیه و آله): نمازهای پنجگانه همچون نهر گوارایی جلوی درب خانه شماست، چنانکه کسی هر روز خود را در آن بشویید هیچگونه چرکی باقی نماند.
64- از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است که: کسیکه نماز را سبک بشمارد از من نیست و او در حوض کوثر بر من وارد نخواهد شد.
65- امام صادق (علیه السلام): کسی که دوست دارد بداند نمازش پذیرفته شده یا نه؟ باید بداند آیا نمازش او را از زشتیها و بدیها دور کرده است؟پس به اندازهای که دور کرده باشد نمازش قبول شده است.
66- مردی از امام زین العابدین (علیه السلام) پرسید: ملاک پذیرش نماز چیست؟ امام فرمود: ولایت ما و برائت از دشمنان ما.
67- علی (علیه السلام): دزدترین مردم کسی است که از نماز خود بدزدد.
68- علی (علیه السلام): الله الله فی الصلاة فانها خیر العمل
69- فاطمه (علیه السلام): خداوند نماز را پاک کننده شما از کبر و خود پرستی قرار داد.
70- حضرت علی (علیه السلام) خطاب به امام حسن (علیه السلام) فرزندم تو را به خواندن نماز در وقت آن توصیه و سفارش میکنم.
71- امام سجاد (علیه السلام): هنگامی که به نماز میایستی طوری آن را بجای آور که گویی آخرین نماز را میخوانی.
72- امام صادق (علیه السلام): شیعیان ما را در اوقات نماز بیازماید که چگونه بر خواندن نماز در اول وقت همت میگمارند.
73- نگاه به صورت عالم متقی عبادت است.
74- با کسیکه اهل نماز نیست دوست نشویم.
75- امام سجاد (علیه السلام): خدایا مرا بنده خود ساز، ولی عبادتم را با عجب، فاسد مگردان.
76- امام مجتبی (علیه السلام): عابدتر از حضرت فاطمه (علیه السلام) کسی در دنیا نبود، آنقدر به عبادت میایستاد تا قدمهایش ورم میکرد.
77- رسول خدا (صلی الله علیه و آله): ما عبد ناک حق عبادتک .
78-رسول خدا (صلی الله علیه و آله): آفت عبادت سستی است.
79- رسول خدا (صلی الله علیه و آله): دنیا ،ساعت و لحظهای بیش نیست ،آنرا در راه خدا بکار گیرید.
80-امام صادق (علیه السلام) عمل خالص ،آن است که از احدی، بجز خداوند ،انتظار مدح ستایش نداشته باشی .
81- رسول خدا (صلی الله علیه و آله): بندهای نیست که چهل روز تمام، کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، مگر آنکه چشمههای حکمت و خرد، از روح و جانش بر زبانش جاری شود.
82- اخلاص، دانشگاهی است که در مدت چهل روز، فارغ التحصیلانی حکیم و فرزانه، تحویل میدهد.
83- علی (علیه السلام): به قبولی عمل، بیش از اصل عمل توجه داشته باشید.
84- امام رضا (علیه السلام): هر کس نماز بخواند ولی زکات نپردازد، نمازش قبول نمیشود.
85- علی (علیه السلام): هر گاه غذای تو از راه صحیح و حلال نباشد،خداوند تسبیح گفتن و شکر کردن تو را قبول نمیکند.
86- رسول خدا (صلی الله علیه و آله): کسی که غیبت زن و مرد مسلمانی را بکند تا چهل روز نماز و روزهاش را خدا نمیپذیرد، مگر آنکه آن شخص او را ببخشد.
87- رسول خدا (صلی الله علیه و آله): ای ابوذر! از دوری و قطع رابطه با برادر دینی بپرهیز، چرا که عمل اینگونه اشخاص پذیرفته نیست.
88- امام صادق (علیه السلام): هر مومنی که نسبت به برادر دینیاش، نیت بدی داشته باشد خداوند عمل را قبول نمیکند.
89- امام صادق (علیه السلام): بد اخلاقی با مردم چنان عمل را فاسد میکند که سرکه، عسل را.
90- نمازگزار و اهل عبادت، باید روابط دینی مستحکمی با بندگان خدا داشته باشد.
91- پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله): هرکس زن بد رفتار و اذیت کنندهای داشته باشد، خداوند نماز و کارهای نیک آن زن را نمیپذیرد مرد نیز همچنین است.
92- امام صادق (علیه السلام): نماز فرزندانی که با خشم به پدر و مادر خود نگاه میکنند قبول نمیشود، گر چه والدین، نسبت به آنان کوتاهی و ظلم کرده باشند.
93- علی (علیه السلام): هر گاه نمازهای مستحب به نمازهای واجب ضرر برساند، موجب قرب به خدا نخواهد بود.
94- علی (علیه السلام): عبادت بدون بصیرت و فکر، بی ارزش است.
95- امام (علیه السلام): خدایا افتخارم همین بس، که بنده تو هستم .
96- خدایا اگر مرا به دوزخ افکنی، به دوزخیان اعلام خواهم کرد که من تو را دوست دارم.
97- علی (علیه السلام): خدایا، عبادت من نه از روی طمع به بهشت یا ترس از دوزخ است، بلکه تو را شایسته عبادت یافته و میپرستم.
98- رسول اسلام (صلی الله علیه و آله): نماز پیمان خداوند است.
99- پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله): نماز نور چشم است .
100- نماز داروی تکبر است علی (علیه السلام): خداوند نماز را واجب کرد تا انسان را از کبر دور کند.
101- نماز سیمای مکتب است.
102- پیامبر (صلی الله علیه و آله): نماز به منزله پرچم و آرم و نشانه مکتب اسلام است.
103- نماز پایه ستون دین است.
104- پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله): جایگاه نماز در اسلام به منزله سر نسبت به تن میباشد باشد .
105- نماز کلید بهشت است.
106- نماز وسیله سنجش مردم است.
107- نماز اساس دین است.
108- نماز اولین سوال در قیامت است.
109- نماز گناهان را از بین میبرد. در حدیث، نماز به نهری تشبیه شده که انسان روزی پنج برابر در آن شستشو میکند و دیگر چرکی باقی نمی ماند.
110- نماز وسیله نزدیک شدن انسان به خدا است.
111- امام صادق (علیه السلام): آخرین سفارش انبیاء است .
112- نماز کوبنده شیطان است.
113- علی (علیه السلام): سارقترین افراد، آنانند که از نمازش بکاهند و بدزدند .
114- کسی که نماز را سبک شمارد و ضایع کند، نسبت به غیر نماز، تضییع بیشتری خواهد داشت.
115- رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هنگام اذان به بلال میفرمود: ای بلال؛ ما را از غم و اندوه و تلخی رهایی بخش.
116- امام باقر (علیه السلام): در نماز، توجه به خدا داشته باش، زیرا از نماز، آن مقدار قبول میشود که با توجه خوانده شود.
117- پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله): دو رکعت نماز کسی که مسواک کند، از هفتاد رکعت بدون مسواک بهتر است.
118- امام رضا (علیه السلام): وضو، دل روح را آماده ایستادن در برابر پروردگار میسازد .
119- امام رضا (علیه السلام): وضو یک ادب در برابر خداست تا بنده، هنگام نماز، وقتی در برابر خدا میایستد، پاک باشد .
120- اذان، صدایی است که شیطانها را به فرار و دلهره وا میدارد.
121- در خانهها،به خصوص هنگام بیماری، اذان بگویید و بکوشید که با صدای زیبا باشد.
122- رسول خدا (صلی الله علیه و آله): روز قیامت، اذان گویان با سر افرازی تمام، با قامتی بر افراشته محشور میشوند .
123- موذن، در اجر پاداش، با کسانی که بخاطر اذان او به نماز آیند شریک است.
124- امام صادق (علیه السلام): دل، حرم الهی است، جز خدا را در آن وارد نسازید .
125- خدایا کوچکی بودم که بزرگم کردی، ذلیلی بودم که عزتم بخشیدی، جاهلی بودم که آگاهم کردی، گرسنهای بودم که سیرم ساختی، برهنهای!بودم که مرا پوشاندی، گمراهی بودم که هدایتم نمودی، فقیری بودم بی نیازم کردی، بیماری بودم شفایم بخشیدی، گناه کردم، پوشاندم.
126- در قیامت انسانها بر اساس نیت نیتهایشان بر انگیخته میشوند شوند.
127- علی (علیه السلام): ریا کار سه نشانه دارد: وقتی تنهاست، با کسالت و بی حالی است، وقتی با مردم است، نشاط پیدا میکند، اگر تشویقش کنند، کار بیشتری میکند و اگر بد گویی کنند کم کاری میکند.
128-علی (علیه السلام): هرگاه خلوص در آید، نورانیت و بینش به همراه آن میآید.
129 شخصی خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد و گفت: گناهانم بسیار و عملم اندک است.فرمود: سجدههای خود را زیاد کن، زیرا آنگونه که باد، برگ درختان را میریزد، سجده هم گناهان را میریزد.
130- پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله): اگر میخواهی خواهی در قیامت با من باشی، در پیشگاه خدا سجدههای طولانی داشته باش.
131- امام سجاد (علیه السلام): هرگاه بندهای سبحان الله بگوید، همه فرشتگان بر او درود میگویند.
132- بهترین نماز، آن است که قنوتش طولانیتر باشد.
133- رسول خدا (صلی الله علیه و آله): دعای پس از نماز صبح، برای زندگی و جلب رزق، موثرتر است.
134- در حدیث است: خداوند به حضرت موسی فرمود: دلیل آنکه تو را به پیامبری مبعوث کردم سجدههایی بود که بعد از نماز داشتی.
135- سجده بعد از نماز، شکرانه توفیق انجام است.
136- رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به علی (علیه السلام) فرمود: بر تو باد نماز شب بر تو باد نماز شب بر تو باد نماز شب .
137- شرف مومن، به نماز شب اوست .
138- رسول خدا (صلی الله علیه و آله): نماز کسی که صدای اذان را بشنود و بی دلیل، در نماز جماعت مسلمانان شرکت نکند، ارزش ندارد.
139- شرکت دائم در نماز جماعت، انسان را از منافق شدن بیمه میکند.
140- پیامبر اسلام: برای هر گامی که به سوی نماز جماعت و مسجد برداشته شود، ثواب و حسنه در نظر گرفته شده است.
141- همین که کسی که برای شرکت در نماز جماعت از منزل خارج میشود، یا در مسجد، در انتظار نماز جماعت به سر میبرد ، پاداش کسی را دارد که در این مدت، به نماز مشغول بوده است.
142- رسول خدا (صلی الله علیه و آله):یک نماز جماعت، بهتر از چهل سال نماز فردای در خانه است. پرسیدند آیا یک روز نماز ؟فرمود: بلکه یک نماز.
143- رسول خدا (صلی الله علیه و آله): صفهای نماز جماعت، همانند صفهای فرشتگان در آسمان چهارم است.
144- اولین نماز جماعتی هم که بر پا شد، به امامت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و شرکت حضرت علی (علیه السلام) و حضرت خدیجه و شرکت جعفر طیار (برادر حضرت علی (علیه السلام) بود.
145- علی (علیه السلام): روز پنجشنبه، دواهای ضعیف کننده نخورید، پرسیدند: چرا؟ فرمود: برای آنکه شما را از حضور در نماز جمعه باز ندارد.
146- انتخاب امام جماعت: 1- کسیکه دین قرائت نمازش بهتر باشد(اقرئهم )2- کسی که در هجرت، پیشقدم باشد (اقدمهم هجرة) 3- کسی که دین شناستر و در مراتب علمی برتر باشد. (اعلمهم بالسنه وافقههم فی الدین) 4- کسی که سن بیشتری داشته باشد (فاکبر هم سنا) 5- کسی که انس او با قرآن بیشتر باشد. 6- کسی که زیباتر خوشروتر باشد. 7- صاحب منزل، از مهمان در امام جماعت شدن مقدم است. 8- امام جماعت دائمی، مقدم است.
147- خوابی که مقدمه جماعت باشد بهتر از مناجاتی است که حال جماعت را از بین ببرد.
148- حضرت علی (علیه السلام): بهترین اوقات خود را برای نماز قرار بده.
149- علی (علیه السلام): تمام کارهای تو تابع نماز تو است.
150- نماز، کلید قبولی تمام عبادتهاست.
151- نماز اولین سوال در قیامت است.
152 امام سجاد (علیه السلام) که به سوی مسجد میرفت، گفتند: گویا منزل عروس میروی؟ امام فرمود: ملاقات با خالق زیباییها دارم.
153- حضرت امیر (علیه السلام): همین که خداوند در چشم مومنین بزرگ شد، غیر او هر چه و هر کس باشد کوچک جلوه خواهد کرد.
154- حضرت زینب کبری (علیه السلام) عصر عاشورا گفت: خداوندا این اندک را از ما بپذیر.
حادثه کربلا و شهادت امام حسین (علیه السلام) بسیار بزرگ بود ولی کسی که خدا را بزرگ دید آن حادثه را هم کو چک میبیند.
155- امام سجاد (علیه السلام) در دعای ابو حمزه ثمالی: خدایا چرا هنگام نماز، من نشاط ندارم؟ شاید مرا از درگاه خود راندهای، شاید بخاطر یاوه گوییها توفیقم کم شده، شاید مرا صادق نمیدانی، شاید رفیق بد در من اثر گذاشته و....
156- رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) سحرها به آسمان و ستارگان نگاه میکرد و میگفت: پروردگارا اینها را بیهوده خلق نکردی بعد به نماز میایستاد.
157- والدین از سه سالگی باید فرزندان خود را با بیان کلماتی از قبیل لا اله الا الله آشنا کنند. بعد از مدتی او را در کنار خود بنشانند و کم کم او را آماده نماز نمایند.
158- امام صادق (علیه السلام): هنگام سجده پیشانی مقدسش را بر خاک کربلا میگذاشت.
159- نماز گزاری که میداند هر رکعت نماز با مسواک، برابر هفتاد رکعت نماز است مسواک را رها نمیکند.
160- یکی از برکات مسجد و نماز، پیدا کردن دوست خوب است.
161- امام رضا (علیه السلام) لباسی را که در آن یک میلیون رکعت نماز خوانده بودند به دعبل شاعر انقلابی که بیست سال فراری دستگاه بنی عباس بود و در سن حدود 90 سالگی بعد از نماز صبح شهید شد جایزه دادند، مردم شهرستان قم برای خریداری آن لباس پولهای هنگفتی پیشنهاد کردند ولی دعبل آنرا نپذیرفت.
162- نمازی که با شرایط و دستوراتش اقامه نشود فرشته آنرا به صورت تاریک بالا میبرد و نماز میگوید: خداوند ترا ضایع کند، همان گونه؟ که تو مرا ضایع کردی.
نفحاتی از روح خدا
163- مسجد النی مرکز سیاست اسلامی بوده است و ثقل قدرت اسلامی.
164- همان طوری که پیغمبر توی مسجد زندگی میکرد کرد، توی همان مسجد با مردم معاشرت میکرد واز همان مسجد هم تجهیز میکرد جیوش را برای کوبیدن قدرتها.
165- نماز جمعه که نمایشی از قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام است. باید هرچه شکوهمندتر و پرمحتواتر اقامه شود ملت ما گمان نکنند که نماز جمعه یک نماز عادی است.
166- شما باید هشیار باشید که مسجد مسجدهایتان و محرابهایتان و منبر منبرهایتان را حفظ کنید و بیشتر از سابق شمایی که این معجزه را از مسجد دیدید، حالا باید بروید دنبال دنبال این مرکز معجزه، نه رها کنید او را.
167- پیروزی ما برای اداره مسجد ما اگر نماز نباشد، و آداب اسلامی نباشد چه داعی داریم که بیاییم خودمان را به مهلکه به اندازیم و وارد این امور بشویم؟
168- مراکزی که بسط حقیقت اسلام است، بسط فقه اسلام است و آن مساجد است اینها را خالی نگذارید. این یک توطئه است که میخواهند خواهند مسجدها را کم کم خالی کنند.
169- چون ملت مبارز رمز پیروزی را یافته است و با هوشیاری دریافته که بسیج عمومی از سنگرهای الهی مساجد و منابر و محافل دینی انجام گردید، لازم است این سنگرهای اسلامی را حفظ نماییم.
170- چرا ظهر که میشود شود بازار را رها نمی کنید که بروید سراغ نماز؟
171- مردم در هر روز مجتمع بشوند در مساجد، نه از پیرمردها واز کار افتادهها، نه، مساجد باید مجتمع بشود از جوان جوانها .
172- مسیحیون خیال نکنند که اسلام هم، مسجد هم مثل کلیساست، مسجد وقتی در آن نماز بر پا میشده شده است تکلیف معین میکردهاند، جنگلها از آن شالودهاش ریخته میشده است، تدبیر ممالک از مسجد شالودهاش ریخته میشده است. مسجد مثل کلیسا نیست، کلیسا یک رابطه فردی مابین افراد و خدای تبارک و تعالی (علی زعمهم) است.
173- من تکلیفم را باید ادا کنم به شما بگویم شما دانشگاهی دانشگاهی دانشگاهیها شما دانشجوها همهیتان مساجد را بروید پر کنید ،سنگر هست اینجا، سنگرها را باید پر کرد، محراب به آن میگویند یعنی آنجائی که حرب از آنجا شروع
میشود شود، محل حرب.
174- مساجد و محافل دینیه را که سنگرهای اسلام در مقابل شیاطین است هر چه بیشتر گرم و مجهز نگه دارید.
175- ای ملت مسجدهای خودتان را حفظ کنید. ای روشنفکران مسجدها را حفظ کنید، رو روشنفکر غربی نباشد روشنفکر وارداتی نباشید. ای حقوقدانها مسجدها را حفظ کنید. بروید به مسجد، این مسجدها را حفظ کنید تا این نهضت به ثمر برسد، تا مملکت شما نجات پیدا کند.
176- هم دانشگاها را حفظ کنید هم مساجد را حفظ کنید منافات با هم ندارد دانشگاهی باشید مسجد هم بروید مساجد راهم آباد از رفتن خودتان 177- مسجدها را خالی نکنید، تکلیف است امروز، امروز، یک روزی است استثنایی ما در یک مقطعی از عصر واقع شدهایم که استثنایی است.
178- این بازار است که باید درست توجه بکند و قشرهای مختلفی که دارد توجه بکند و مساجد را آباد بکنند و مساجد را پر بکنند از جمعیتهای خودشان، در ممالک اهل سنت آنکه من دیدم در حجاز وقتی که اذان ظهر گفته میشود بازارها بسته میشود یا باز است و شرطه آنها را حفظ میکند و میروند مسجد الحرام برای نماز یا مسجد النبی برای نماز.
179- اگر این مسجد و مرکز ستاد اسلام قوی باشد، ترس از فانتوم نداشته باشید، ترس از آمریکا و شوروی و اینها نداشته باشید، آن روز باید ترس داشته باشید، که شما پشت بکنید به اسلام، پشت کنید به مساجد.
180- جوانهای عزیز رزمنده سنگرها را به مسجد و معبد تبدیل کردند.
181 - سعی کنید که مساجد ما به حال مساجد صدر اسلام برگردد.
182- مساجد بهترین سنگرها و جمعه و جماعات مناسبترین میدان تشکل و بیان مصالح مسلمین میباشند.
183- آقایان سعی کنید در دانشگاه پرچم اسلام را بالا ببرید، تبلیغات مذهبی بکنید، مسجد بسازید، اجتماعات نماز بخوانید، تظاهر به نماز خواندن بکنید. وحدت مذهبی لازم است، وحدت مذهبی است که این اجتماع عظیم و فشرده را ایجاد میکند، اگر علاقه به استقلال ایران دارید وحدت مذهبی داشته باشید.
184- این عبادتی که انبیاء آوردهاند و شما را به آن شما را به آن دعوت کردهاند مثل نماز، مثل روزه، مثل حج، این طور چیزها، اینها نسخههایی هستند از طبیبهای واقعی که آمدند شما را برسانند به مرتبههای کمال.
185- در اسلام هیچ فریضهای بالاتر نیست.
186- شما پروندههایی که در دادگستریها در جاهای دیگر، دادگاه هست بروید بینید پرونده هست، هر چه پرونده پیدا کنید، پرونده نمازهاست.
187- نماز پشتوانه ملت است.
188- سید الشهدا در همان ظهر عاشورا که جنگ بود آن جنگ بزرگ بود و همه در معرض خطر بودند وقتی یکی از اصحاب گفت: ظهر شده است فرمود که یاد من آوردید نماز را، خدا تو را از نمازگزاران حساب کند و ایستاد همان جا نماز خواند. نگفت که ما میخواهیم جنگ بکنیم، خیر جنگ را برای نماز کردند.
189- نماز خوب فحشا و منکر را از یک امتی بیرون میکند.
190- اینهایی که در این مراکز فساد کشیده شده اند ، اینها آن بی نمازها هستند. نماز خوانها توی مساجدند و مهیایند برای خدمت.
191- مسجدها را خالی نکنید، تکلیف است امروز.امروز. یک روزی است استثنایی است ما در یک مقطع از عصر واقع شدهایم که استثنایی است.
192- ما با ذکر خدا با اسم خدا پیش بردیم و نماز بالاترین ذکر خداست.
193- اگر در نماز کوتاهی بشود و هرکس بگوید خوب من خودم تنهایی میروم تو خانهام میخوانم، خیر، نماز را تو جماعت بخوانید اجتماع باید باشد.
194-مساجد را پر کنید، اینها از مساجد میترسند.
195- نماز بخوانید از همه فریادها بالاتر است.
196- اجتماع کنید نمازهای جمعه را با شکوه بجا بیاورید و نمازهای غیر جمعه راهم که شیطانها از نماز میترسند از مسجد میترسند.
197- گاهی عمل، خوب عملی است، نماز دیگر از اعمال بسیار بزرگ است، لکن نمازگزار بد است، نماز خوب است، نمازگزار این را به ریا انجام میدهد، جهنم میرود، با نمازش جهنم میرود.
198- در نماز وقتی میایستید باید همه جهات را، جهات نماز حفظ کنید تا نماز درست باشد.
199- ما اگر نماز نباشد و آداب اسلامی نباشد،
200- من امروز باید بگویم که حفظ مساجد تکلیف است برای مسلمانها، حفظ مساجد امروز جزء اموری است که اسلام به او وابسته است.
201- احیا کنیم این سنت سیاسی اسلام را، همان طوری که در روز جمعه الا بحمد الله میروید، روز غیر جمعه هم بروید مساجد را پر کنید.
202- ارزش همه به آن چیزی است که برای او انسان میکند .نماز هم که انسان میخواند ارزشش به آن نیتی است که به آن نیت وارد نماز میشود. ای چه نمازگزارانی که به نمازشان در جهنم وارد میشود وقتی است که ارائه بخواهند بدهند به مردم و چه بسا ارتشهایی که برای خدا عمل میکنند کنند، سرباز سربازهایی که برای خدا عمل میکنند کنند، پاسدارانی که برای خدا خدمت میکنند، ارزش آنها از نماز هم بیشتر است.
203- کوشش کنید که اجتماعاتی که میکنید و سمینارهایی که درست میکنید معنویت در آن باشد، از همه جا و در همه توجه به تربیت انبیاء داشته باشید. شما در قرآن کریم در اول سوره قرآن کریم میخوانید که الحمدلله رب العالمین کلمه ربوبیت را و مبدا تربیت را در اول قرآن طرح میکند و ما را مکلف فرمودهاند که در هر شبانه روز چندین مرتبه این را در رکعات نماز بخوانیم و توجه داشته باشیم به اینکه مساله تربیت و ربوبیت که درجه اعلای آن مخصوص به خدای تبارک و تعالی است و دنبال او منعکس میشود در انبیاء عظام و به وسیله آنها به سایر انسانها.
204- تحقیقات احیای نماز جمعه در ایران از مسائل بسیار مهم است. نماز جمعه موجب میشود تا مسائل فراموش شده در اسلام به بهترین وجه برای مردم گفته شود.
205- آقایان باید با سفارش به مردم و نسلهای آینده به این مساله اهمیت بدهند که نماز جمعه در راس همه امور است و مردم را مجتمع کنند که در این امر خللی وارد نشود.
206- نماز جمعه یک عبادت سر تا پا سیاسی است.
207- از معجزات انبیاء و خصوصا اسلام این است که عرفانش آمیخته است با عبادتش. اگر انسان، یک نفر آدم که اهل آن مسائل است همین نماز را در اذکار و کارهای دیگرش دنبالش برود، میبیند که چه دریای خروشانی است، معراج است، معراج مومن است. یعنی، تا آن مافوق عالم طبیعت و ما فوق عالم وجود، انسان رامی کشاند.
208- نماز را کوچک حساب نکنید نماز و سایر احکام برای تربیت شماست.
209- نماز خوان ولو اینکه یک مرتبه نازلهای را دارد، از آن نماز نخوان بهتر است، مهذبتر است این دزدی نمیکند.
210- نماز جمعه موجب میشود تا مسائل فراموش شده در اسلام به بهترین وجه برای مردم گفته شود.
211- هر روز در محلهها اجتماع و رسیدگی به اوضاع شهر و محله، در هر هفته اجتماع بزرگ در شهرها و در جاهایی که شرایط نماز محق است برای بررسی به اوضاع شهرستان و بالاتر، اوضاع کشور و در هر سال باز دو اجتماع بزرگ برای بررسی به اوضاع کشورها و در هر سال یک اجتماع بسیار بزرگ از تمام ممالک اسلامی برای حج و آن مواقفی که در حج هست اجتماعات در آنجا برای رسیدگی به اوضاع تمام کشورهای اسلامی.
212- نماز جمعه که نمایشی از قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام است باید هر چه با شکوهتر و پر محتواتر اقامه شود.
213- نماز جمعه و مساجد در صدر اول اسلام یک وضعی داشت و بعد بتدریج آن محتوای خودش را از دست داد.
214- قلب ما باور نکرده که سرمایه عالم آخرت و وسیله زندگانی روزگاری غیر متناهی، نماز است ما نماز را سربار زندگانی خود شماریم و تحمل و تکلیف میدانیم.
215- در بین اطلاعات و عبادات هیچ یک به مرتبه این نماز که معجونی است جامع الهی که متکفل سعادت بشر است و قبولی آن موجب قبولی جمیع اعمال است نمیباشد.
216- نماز سمت جامعیت دارد و منزله آن در عبادات به منزله اسم اعظم بلکه خود اسم اعظم است.
217- در اسلام از نماز هیچ فریضهای بالاتر نیست. نماز پشتوانه ملت است .نماز یک کارخانه انسانسازی است ما با ذکر خدا، با اسم خدا پیش بردیم و نماز بالاترین ذکر خداست.
218- نماز جماعت را انسان خیال میکند خوب یک عبادتی است که باهم جمع میشوند یک نمازی رامی خوانند لکن در این نماز جماعتها مسایل باید طرح بشود.
219- قبولی نماز شرط قبولی سایر اعمال است و اگر نماز قبول نشود به اعمال دیگر اصلا نظر نکنند.
220- حفظ مساجد امروز جزء اموری است که اسلام به او بسته است.
221- اجتماع کنید، نمازهای جمعه را با شکوه به جا بیاورید و نمازهای غیر جمعه را هم، که شیطانها از نماز میترسند، از مسجد میترسند.
222- ملت عظیم و عزیز با شرکت خود باید سنگر اسلامی را هر چه عظیم و عزیزتر و بلندتر و بلند پایهتر حفظ نمایند تا به برکت آن توطئه توطئههای خائنانه و دسیسههای مفسدان خنثی شود.
223- نماز را در جماعت بخوانید، اجتماع باشد.
224- این نماز جمعه یک نماز جمعه سیاسی است. یک اجتماعی سیاسی است که مع الاسف در سالهای طولانی از دست ما رفته بود و مورد طعن دیگران هم شده بود.
225- نماز جمعه یک اجتماع سیاسی است. نماز جمعه یک عبادت سد تا پا سیاسی است.
226- مسجد مرکز اجتماع سیاسی است و از این قدری وسعتش زیادتر، میشود نماز جمعه در هر هفته مجتمع بشوند در جایی، به حسب اختلاف ،این شهر کوچکی است به اندازه خودش، یک شهر بزرگی است مثل تهران به این، ترتیب که هست، این یک اجتماع بزرگتر در هر هفته یک دفعه، با خطبه وبا روشنگریها.
227- هر روز اجتماعات در تمام مسجد کشورهای اسلامی از شهرستان گرفته است تا دهات و قراء و قصبات ،روزی چند مرتبه اجتماع برای جماعت و برای این که مسلمین در هر بلدی، در هر قضیهای از احوال خودشان مطلع بشوند از احوال مستضعفین اطلاع پیدا کنند.
228- ملت ما گمان نکنند که نماز جمعه یک نماز عادی است، نماز جمعه با شکوهمندی که دارد برای نهضت کوتاه عمر ما یک پشتوانه محکم و در پیشبرد انقلاب اسلامی ما عامل موثر و بزرگی است.
229- بحمدالله در این نهضت نماز جمعه با سفارش به مردم و نسلهای آینده به این مساله اهمیت بدهند که نماز جمعه در راس همه امور است.
230- یکی از برکات این نهضت و انقلاب، همین اقامه نماز جمعههاست.
231- برپایی نماز یکی از برکات بسیار عظیم اسلام بود امروز از برکت نماز جمعه است که ملت از خانههایشان بیرون ریخته و در مراکز نماز جمعه اجتماع و یکدیگر تفاهم میکنند و به مسایل سیاسی و دینی گوش میدهند ،که این مسئله بسیار ارزشمند است.
نماز در کلام رهبر
232- بر پا داشتن نماز، نخستین ثمره و نشانه حکومت صالحان است. و در رتبه از آن است که نوبت زکوة بمثابه تنظیم مالی جامعه و ریشه کن کردن فقر، و نیز امر به معروف و نهی از منکر یعنی سوق دادن به نیکیها و باز داشتن از بدیها میرسد. الذین ان مکناهم الا الارض اقاموا الصلوة و اتوا الزکوة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر.
233- اقامه نماز فقط این نیست که صالحان، خود نماز بگذارند، این چیزی است چیزی نیست که بر تشکیل حکومت الهی متوقف باشد، بلکه باید این ستون دین در جامعه، به پا داشته شود همه کس با رازها و اشارههای آن آشنا و از برکات آن برخوردار گردند.
234- باید درخشش معنویت و معنویت و صفای ذکر الهی همه آفاق جامعه را روشن و مصفا کند و تنها و جانها باهم به نماز بشتابند و در پناه آن طمانینه و استحکام یابند.
235- نماز رکن اصلی دین است و باید اصلیترین جایگاه را در زندگی مردم داشته باشد .
236- حیات طیبه انسان در سایه حاکمیت دین خدا، وقتی حاصل خواهد شد که انسانها دل خود را با یاد خدا زنده نگهدارند و به کمک آن بتوانند با همه جاذبههای شر و فساد مبارزه کنند و بتها را بشکنند و دست تطاول همه شیطانهای درونی و برونی را از وجود خود قطع کنند.
237- ذکر و حضور دائمی فقط به برکت نماز حاصل میشود.
238- نماز در حقیقت پشتوانه مستحکم و ذخیره تمام نشدنی در مبارزهئی است که آدمی با شیطان نفس خود که با زر و زور، او را وادار به ذلت و تسلیم میکنند، همیشه و در همه حال دارد.
239- هیچ وسیلهای مستحکمتر و دائمیتر از نماز برای ارتباط میان انسان و خدا نیست.
240- مبتدیترین انسانها رابطه خود را با خدا به وسیله نماز آغاز میکنند. بر جستهترین اولیاء خدا نیز، بهشت خلوت خود با محبوب را در نماز میجوید.
241- این گنجینه ذکر و راز را هرگز پایانی نیست، و هرگز پایانی نیست، و هر که با آن بیشتر آشنا شود جلوه و درخشش بیشتری در آن مییابد.
242- کلمات و اذکار نماز، هر یک خلاصهای است که به بخشی از معارف دین اشاره میکند.
243- نمازی که با تدبیر در معانی، و بد من سهو و غفلت گزارده شود، انسان را روز به روز با معارف الهی آشناتر و به آن دلبستهتر میکند.
244- جوانان ما که اکنون بار امنت سنگینی را بر دوش گرفتهاند باید نماز را منبع قدرتی لایزال بدانند و در برابر جبهه فساد و بی عدالتی و کج روی که امروز بشریت را تهدید میکند، از نماز و یاد خدا نیرو بگیرند.
245- میدان مبارزهای که امروز پیش روی ماست، ما را به تکیهگاه مستحکم ذکر خدا وامید و اعتماد به او، بیش از همیشه و بیش از همه، محتاج میسازد.
246- نماز با حضور وبا حضور وبا توجه، نمازی که از یاد و ذکر سرشار است، نمازی که آدمی در آن با خدای خود سخن میگوید و به او دل میسپارد. نمازی که والاترین معارف اسلام را پیوسته به انسان میآموزد. چنین نمازی انسان را از پوچی و بی هدفی و ضعف زندگی را در چشمش روشن میسازد.
247- انسان همیشه به نماز، محتاج است، و در عرصه خطر، محتاجتر.
248- حقیقت آن است که در کار معرفی نماز کوتاهیهای زیادی شده است. و نتیجه آنکه نماز هنوز جایگاه شایسته خود را، حتی در نظام اسلامی ما، به دست نیاورده است.
249- از کودک دبستانی تا پژوهشگر دورههای عالی، هریک فرا خوار ذهن و معرفت خود، میتوانند در راه شناختن نماز و رازهای آن قدمهایی بردارند، و با ناشناختههایی آشنا شوند.
250- در جامعه ما فصل مهمی باید در معرفی نماز در همه سطوح گسترده شود.
251- رسانهها و به خصوص صدا و سیما با شیوههای گوناگون نماز را معرفی و یاد آوری کنند. همه جا و همیشه در رادیو تلویزیون، نماز در اولویت گذاشته شود، و شوق ایمان و عطش یاد خدا در دلها پدید آید.
252- در کلاسهای دروس دینی مدارس و دانشگاهها درس نماز جایگاه خود را باز یابد و سخنان سنجیده و افکار باند در بازشناسی نماز، فراهم و در معرض ذهن و دل دانشجویان و دانشآموزان گذاشته شود.
253- فلسفه نماز و تحلیل رازها و رمزهای آن، با زبان هنر در معرض دید همگان قرار گیرد، تا هر کس به قدر ظرفیت خود از آن متمتع گردد.
254- در همه مراکز عمومی: مدارس، دانشگاهها، کارخانهها سربازخانهها، فرودگاهها، ایستگاههای قطار، ادارات دولتی و امثال آن، جایگاههای مناسبی برای نماز پیش بینی شود.
255- مساجد و نمازها، پاکیزه و مرتب و انگیز باشد نماز در وقت فضیلت و به جماعت گزارده شود.
256- در هر محیطی برجستگان و بزرگان آن بر دیگران بیاموزند .
257- ناگفتههای باب نماز بسیار است و قاصری چون اینجانب کوچکتر از آن است که به همه آن معارف دست یابد چه رسد به اینکه آن را در پیامی یا پیامهایی بگنجاند.
258- نماز در عرصه تکاپوی لایزال و ناگزیری که بشر بدان مامور بلکه مطبوع گردیده است بزرگترین فریضه و موثرترین ابزار است.
259- سرچشمه جوشانی است که از نمازگزار انسانی روشن ضمیر. ثابت قدم و بی دغدغه و امیدوار میسازد.
260- اینک نماز موهبتی بی دلیل و سر چشمه فیضی لایزال در اختیار ما است که با آن نخست از خویش و سپس از هر آنکه بدو مهر میورزیم، انسان صالح بسازیم.
261- دریغ است که آدمی عمری را در جوار بهشت مصفائی بگذارند و سری بدان نکشد و عزیزان خود را بدان سوق ندهد، خداوند به پیامبرش فرمان میدهد: و امر اهلک بالصلوة و اصطبر علیها
262- پدران و مادران با گفتار و کردار خود، فرزندان را به نماز تشویق و راهنمایی کنند.
263- نویسندگان کتابهای درسی،رازها و رمزها و درسهای نماز را در کتابهای درسی بگنجانند.
264- وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات و صدا و سیما از هنر به ویژه هنر سینما برای نشان دادن گوهر نماز و چهره نمازگزار بهره بگیرند.
265- هنرمندان عزیز با زبان شعر و قصه و نقاشی و جز اینها و با آفرینش آثار هنری با کیفیت، بلکه برجسته دست چیره هنر را به کاری چنین شایسته مشغول سازند.
266- در مدارس، معلمان و مدیران و در همه مراکز مسئولان با حضور خود در صفوف نماز، نمازگزاران را تشویق کنند.
267- در گردهمایی علمی و فرهنگی و آموزش و تبلیغی نماز را در وقت خود همچون الهام بخش صداقت و هدایت به جای آورند.
268- در همه بناهای عمومی و جایهائی که همواره به طبع حال مردمی در آن گرد میآیند مانند فرودگاههای و ایستگاههای قطار بندرها و عزیمتگاههای خودروهای همگانی و ادارات دولتی و بوستانهای شهری و مانند اینها نمازخانهها یا مساجدی بنا کنند.
269- همان طور که مژده قیام نماز، پیامبر عظیم عظیمالشان (صلی الله علیه و آله) چنانکه در حدیث آمده است -به وجد میآورد و به بلال، مژده رسان همیشگی نماز میفرمود: ارحنا یا بلال یعنی ای بلال دلم را با اذان که مژده نماز است، راحت بخش همان طور هم بزرگداشت نماز و گستردن و بلند کردن نام آن، دل بندگان خدا را وجد و نشاط میبخشد و ابرهای تیره ملال و اضطراب را از آفاق آن پراکنده میسازد.
270- ناسپاسی بزرگی است که کسی در محیط اسلامی به سر برد و نماز را که برترین وظیفه هر مسلمان است، به جا نیاورد. چنین کسی نزد خدا و بندگان خدا و نزد بندگان خدا روسیاه و در حق خود مقصر است.
271- این روح نماز است که بدون آن، نماز کالبدی است بی جان، و اگر چه ساقط کننده اقل تکلیف، ولی نه بر آورنده هدفها و مقاصد تشریع.
272- آبادی مساجد و افزایش نمازهای جماعت است، به معنای بروز برکات نماز در سطح همکاری و همدلی اجتماعی است.
273- آنجا که پای فعالیت و نشاط دست جمعی، افراد جامعه به میان میآید، نماز همچون گرمترین و پرشورترین عبادت دست جمعی، نقش بزرگی را بر عهده میگیرد.
274- نشانه دیگر آن است که بزرگان جامعه و کسانی که چشمها به آن دوخته شده و انگشتها آنها را نشانه کرده است، در مراکز همگانی نماز دیده شوند.
275- نشانه دیگر آن است که در همه جایها و ساختمانهای عمومی و دولتی، نمازخانههای در خور دیده شود و نمازگزاری در همه جا برای همه کاری در دسترس به شمار آید.
276- اینجانب با دعا برای دست اندرکاران این حرکت الهی به ویژه از عزاداران حسینی حسینی که در روز عاشورا جلوه با شکوهی از نمازگزاری را نشان دادند، از خداوند متعال خواهانم که کشور ما و مردم ما را در این فر فرضه بزرگ نیز مانند بسی کارهای مهم دیگر، الگو و نمونه برتر سازد و ادعیه زاکیه حضرت بقیة الله الا عظم اروحنا فداه و عجل الله فرجه را شامل حال ملت و کشور فر فرماید .
277- نماز و نیایش، ارتباط صمیمانهای است. میان انسان و خدا، آفریده و آفریدگار.
278- نماز، تسلا بخش و آرامشگر دلهای مضطرب و خسته و بستوه آمده و مایه صفای باطن و روشنی روان است.
279- نماز پیمان انگیزه تحرک و بسیج و آمادگی است در حالتی صمیمانه و دور از رنگ و فریب؛ برای نفی هر بدی و زشتی است و تدارک هر نیکویی و زیبایی.
280- نماز برنامهای است برای باز یافتن و آن گاه ساختن خویش؛ و کوته سخن، رابطهای و استفاضهای مداوم است با سر چشمه و پدید آورنده همه نیکیها، یعنی خدا.
281- چرا نماز را برترین و مهمترین واجبات دانستهاند؟ چرا نماز را پایه و اساس دین خواندهاند؟ چرا بدون نماز هیچ عملی پذیرفته نیست؟ مگر در نماز چه چیز فوق العادهای نهفته است؟
282- روحیه طلبو امید و اطمینان که بالهای نیرومند پروازند، فرآورده و زاییده یاد خدا میباشند.
283- یکی از عملهایی که سرشار از انگیزه یاد خداست و میتواند انسان را یکسره غرق در راه کند، و میتواند بیدار باش و به خویش آورنده باشد، و میتواند همچون شاخص و علامتی، رهروان راه خدا را بر روی خط مستقیم بدارد واز گیجی واز گمی حفظ کند و میتواند از لحظهای غفلت در زندگی آدمی مانع شود، نماز است.
284- نماز یک زنگ بیداری و یک هشدار در ساعات مختلف شبانه روز است. به انسان برنامه میدهد و از او تعهد میخواهد، به روز و شبش معنا میدهد واز گذشت لحظهها حساب میکشد.
285- نماز چکیده و خلاصه اصول این مکتب را در خود دارد وبا گفتیها
و حرکتهای حساب شده و منظمی که در آن هست نمودار اسلام است.
286- میتوانیم نماز را به سرود ملی کشورها تشبیه کنیم.
287- در آغاز روز،، در نیم روز، در هنگام شب، مسلمان را طلبیدن و اصول و راه هدف و نتیجه را به زبان خودش به او فهمانیدن و او را با نیرویی معنوی وادار به عمل کردن، این است نماز.
289- نماز چیزی جز یک توجه مداوم به خدا ونیز طرح و نقشهای اجمالی از راه اصلی نیست.
290- نماز تامین کننده ارتباط دائمی و تماس همیشگی مومن است با خدا و با مجملی از تفکر اسلامی که در ضمن گفتنیهای نماز، مندرج است.
291- انما امر الناس بالقرائة فی الصلوة لئلا یکون القرآن مهجورا مصیعا و تکون مدرسا فلا یضمحل و لا یجهل
292- در حال نماز، تن و اندیشه و روان، هر سه به کار و فعالیتاند. تن: با حرکات دست و پا و زبان، با خم شدن، نشستن، و به خاک افتادن. اندیشه؟ با اندیشیدن به مضامین و الفاظ نماز که عموما اشاره به هدفها و وسیله هاست، و مرور کردن یک دوره طرز تفکر و بینش اسلامی به اجمال؛ روان: با یاد و پرواز در صفای معنوی و روحانی و باز داشتن دل از هرزه گردی و بیدر کجایی و پرورانیدن بذر خشوع و خشیت خدا در جان.
293- گفتهاند که نماز در هر آیینی، خلاصه آن آیین است. نماز اسلام نیز کاملا چنین است. جمع کردن میان روح و جسم، ماده و معنا، دنیا و آخرت، در لفظ و در محتوا و در محتوا و در حرکات، از ویژگیهای نماز اسلامی است.
294- گزارده نماز درست به این دلیل که با تمام قوا پوینده راه خداست، همه انگیزههای شر و فساد و انحطاط را در خود و در پیرامون خود بی اثر میسازد.
295- گویا بر پا داشتن نماز آن است که انسان، با کوششی بایسته، جو و فضای زندگی و دیگران را جوی نمازگزارانه یعنی خداجویانه و خداپرستانه بسازد همه را در خط و جهت به راه افکند.
296- پس مومن یا جامعه مومن، با اقامه نماز ریشه تباهی و گناه و فساد را در خود محیط خود میسوزاند و روحیه گناه انگیزههای درونی و برونی، یعنی عوامل نفسانی و اجتماعی آن را خنثی و بی رنگ میسازد.
297- نماز اسلام که با تلقین و تکرار یاد خدا، بشر آسیبپذیر را با خدای نامحدود و مسیطر، مرتبط میسازد و بدو متکی میکند وبا پیوند زدن انسان به مدبر جهان قدرتی نامحدود و بی زوال به او میبخشد، باید نیکوترین درمان ضعف انسان و موثرترین داروی عزم و اراده به حساب آید.
298- رسول گرامی که در آستانه رستاخیز عظیم اسلام و در برابر جاهلیت همه گیر، کوههای گران تکلیف و مسئولیت را بر دوش خود حس میکرد، به ذکر و نماز نیمه شب فرمان داده شد.
سخن بزرگان
299- به پا داشتن نماز آن است که حق نماز ادا شود، یعنی نماز به صورت یک پیکر بی روح انجام نگردد.
300- اگر میخواهید در اجتماع، یک مسلمان واقعی باشید و میخواهید یک مجاهد نیرومند باشید، باید نماز خوان خالص و مخلصی باشید.
301- ما باید با بچهها خودمان برنامه مسجد و معابد آشنا شوند.
302- این را هرگز فراموش نکنید که ما وظیفه داریم نماز بخوانیم و وظیفه داریم که خاندان خودمان را هم نماز خوان کنیم.
303- فوائد و خاصیت نماز خواندن را برای بچهها بگوئیم.
304- نمیگویم نماز بخوانید، بالاتر از نماز خواندن، محترم بشمارید.
305- در حال نماز میگویی من با هیچ بندهای شایستهای سر جنگ ندارم،چون اگر با بنده شایستهای سر جنگ داشته باشم خود ناشایستهام.
306- برای خودتان در خانه یک مصلایی انتخاب کنید.
307- نوافل (نمازهای مستحبی) در تربیت انسان بیش از فرائض است چون حالت و جوب و اجباری نیست و از روی میل و رغبت پذیرفته است،اثر بیشتری دارد.
308- نماز که نه مقدمه دارد نه موخره، نه آرامش دارد و نه حضور قلب، این خفیف شمردن نماز است.
309- شما اگر بخواهید واقعا نماز خوان باشید و بچههایتان نمازخوان باشند، نماز را محترم بشمارید.
310- آقا باید افتخار کنی که یک موذن باشی، علی بن ابی طالب (علیه السلام) موذن! در همان وقتی که خلیفه هم بود موذن بود.
311- عبادت، قوه مجریه و ضامن اجرای دستورات اسلامی است.
312- هرگاه در مسالهای متحیرم میماند به مسجد میرفتم و نماز میخواندم و به مبدل کل و آفریدگار جهان مینالیدم، باشد که مشکل مرا به بگشاید و آن سختی را بر من آسان نماید.
313- نیایش و پرستش و راز نیاز و کمک خواهی در زبان قرآن عبادتنامیده میشود.
314- تنها شرط مهم عبادت در اسلام این است که آنچه بندگان خدا بعنوان عبادت به جا میآورند به اوهام، خرافات، شرک، خودنمایی و ریا آلوده نباشد.
315- نماز مراسم مخصوصی برای پرستش خدا و راز و نیاز با او است که در آن جنبههای ارزنده آموزنده خاصی در نظر گرفته شده.
316- نماز سود توحید و یکتا پرستی و سرود فضیلت و پاکی است که باید فکر و روح ما ما را در برابر عوامل شرک زا آلوده کنندهای که در زندگی روزمره با آنها سر و کار داریم پاک و یکتاپرست نگهدارد.
317- باید همان طور که لباس و تن خود را میشوئیم و پاکیزه میکنیم، دل وجان را هم شستشو دهیم و پاکیزه کنیم، خود را به خدا، پاکی و کمال، نزدیک سازیم، لحظاتی را به یاد او، به نیایش او و راز و نیاز با او بگذرانیم و روح آلوده را در چشمه صاف و زلال الهی شستشو دهیم. این است نمازی که مسلمان روزی چند بار میخواند.
318- مسلمان بامداد که سر از خواب بر میدارد نماز میگزارد تا برنامه روزانه را با پاکی و حسن نیت و توجه به خدا شروع کند.
319- ظهر که برای صرف ناهار موقتا دست از کار میکشد باز نماز میگزارد، تا همچنان که به جسم خود از راه غذا، نیرو و نشاط تازه میبخشد به روح نیز از آنکه بخش دوم کار روزانه خود را آغاز کند، باز نماز میخواند تا با یاد خدا به کار خود پردازد.
320- پس از غروب آفتاب که غالبا با پایان کار روزانه و صرف شام همراه است باز نماز میگزارد و غذا دادن به جسم را با غذا دادن به روح همراه میکند.
321- شامگاه که برای خوابیدن آماده میشود باز در برابر خدای خود میایستد و نماز میگزارد،برنامه روزانه را که با نماز و یاد خدا شروع شروع کرده بود با نماز و یاد خدا نیز پایان میدهد و با دلی پاک و جانی آرام گرفته به خواب میرود.
322- در برابر هیچ کس و هیچ چیز جز تو برای تعظیم و بزرگداشت قد خم نمیکنم این است مسلمان تربیت شده اسلام که در برابر همه صاحبان قدرت و ثروت و جاه و مقام سر راست میگیرد و هرگز در برابر این و آن تعظیم نمیکند.
323- در جایی به نماز میایستیم و با لباسی نماز میگزاریم که استفاده از آن برای نماز از نظر رعایت حقوق دیگران یا جهات دیگر ممنوع نباشد
324- دیگران در برابر غیر خدا، در برابر صاحبان ثروت و قدرت به خاک میافتند، اما من که یک مسلمانم تنها در برابر خدا، خدایی که برتر از همه است، به خاک میافتم و هرگز در برابر هیچ کس و هیچ چیز جز او به خاک نخواهم افتاد.
325- مسلمانان هر روز حداقل نه بار این جمله را - که محمد بنده خدا است - تکرار میکنند تا هرگز چون مسیحیان دچار انحراف نشوند و محمد را از حد بندگی به حد خدایی، یا نیمه خدایی یا فرزند خدا بودن بالا نبرند.
326- این است نماز اسلام که باید آنرا سرود توحید و یکتا پرستی، سرود صلح و صفا با همه بندگان نیکوکار خدا نامید. سودی که همه مسلمانان باید روزی پنج بار بخوانید تا یاد خدا و ملکات عالی انسانی همواره در آنان زنده بماند و از انحراف از راه راست خدا، از آلودگی به شرک از خود باختگی در برابر زیباییها، یا مرعوب شدن در برابر قدرتهای خودکامه، و از مفاسد دیگر روحی مصون بمانند. درست مثل سرودی که سربازان صبح و شام میخوانند تا روح سلحشوری در آنان زنده بماند، یا سرودی که پیشاهنگان میخوانند تا روح نیکوکاری در آنان تقویت شود.
327- نماز به آدمی نشاط معنوی خاصی میدهد واز پژمردگی و افسردگی روح جلوگیری میکند.
328- نماز یک نوع تمرین وظیفهشناسی است. کسی که به نمازهای روزانه پای بند باشد لااقل خود را به انجام یک وظیفه مقید کرده و عادت داده و همین عادت مانعی در برابر بی بند باری و سهل انگاری او نسبت به وظایف دیگر و کمکی به پیشرفت او در زندگی است.
329- نماز برای عدهای از مردم تکلیفی سنگین است، ولی برای آنها که به هستی جاوید انسان معتقدند و ایمان دارند که باید همواره خود را پاک نگه داشت و در راه تکامل کوشید تا به کمال جاوید الهی پیوست، راز نیازی لذت بخش و نشاط آور با خدای بزرگ مهربان است 330- اسلام از همان روزهای نخستین که جز پیغمبر و همسرش خدیجه و پسر عمویش علی هنوز کسی به درههای میرفتند و آنجا نماز میگزاردند.
331- مخالفین اسلام نمازگزاران را مسخره میکنند و گاهی اذیت میکردند. مسلمانانها برای آنکه با آرامش خاطر نماز بگزارند به درههای اطراف مکه میرفتند و با هم نماز میخواندند، ولی مخالفین همانجا هم مزاحم آنها میشدند و گاهگاه کار به زد و خورد میکشید.
332- اگر مسلمانان را از انجام فریضه نماز باز نمیداشت بلکه بر پا فشاری آنان در انجام این نیایش لذت بخش میافزود.
333- اگر مسلمان در شرایطی قرار گرفته که نمیتواند به صورت معمولی نماز بخواند، بهر صورتی که بتواند باید نماز بگزارد: نشسته، خوابیده، سوار اسب، توی ماشین یا قطار یا هواپیما، پشت تانک و زره پوش....
334- نماز جمعه و نماز عید هم عبادت دست جمعی است و هم نموداری از همبستگی سیاسی و اجتماعی اسلامی. به همین جهت تشکیل و اداره آنها در درجه اول از کارهای حکومت اسلامی است.
335- با توجه به اینکه نماز شعار بزرگ اسلام و امت اسلامی است، با توجه به اینکه مسلمانان جهان همه باید یک امت یکپارچه باشند و پیوندهای مشترک برای همبستگی و یکپارچگی یک امت ضروری است، با توجه به مراسم پرشکوه نماز جماعت و جمعه و نماز عید قربان در مراسم حج در مکه که هر سال با شرکت صدها هزار نفر از مسلمانان نقاط مختلف جهان که دارای زبانهای گوناگوناند باید برگزار شود، فهم این نکته آسان است که قسمت اصلی نماز و اذان و اقامه که اعلام عمومی برای نماز است، بهتر است به یک لغت عمومی اسلامی، باشد که همه آن را بفهمند و این لغت عمومی اسلامی، خود به خود لغت قرآن، یعنی عربی خواهد بود.
336- این است نماز ما و نیایش روزانه ما؛ به سوی خدا، خدای یکتا، خدای پرمهر؛ نیایشی که هر فرازش، نمایشگر اصلی از اصول جهان بینی اسلام؛ و هر حرکتش، نمایشگر پیوند عمیق انسان اسلام با خداست. نیایشی که انسان را به سوی خدا، به سوی راه او، و به سوی رهبران او، میکشاند. او را به همه شایسته کاران روی زمین، در طول تاریخ، در گذشته و آینده و حال، پیوند میدهد. و صف او را، از صف ستمگران تبهکاران و گمراهان جدا میسازد. تا در راه راست خدا، استوار بماند و به بیراهه نیفتد.
اینک تو ای انسان جستجوگر عصر ما، بر خیز؛ بر خیز تا با شور و نشاط، به نیایشی چنین زنده و سازنده بپردازیم؛ و خود را از هر چه جز حق و حقیقت است پیراسته سازیم.
337- خدمت به خلق خدا یکی از عبادات است.
338- فرزندانمان را با خود به مسجد ببریم.
339- نگاه با محبت به صورت والدین عبادت است.
340- پاداش آشتی دادن از نماز و روزه مستحبی بیشتر است.
341- نماز با مال خمس و زکوة نداده باطل است.
342- نماز اول وقت نشانه تعهد مکتبی ماست.
343- مهر کربلا در نماز یعنی هرگز شهدا را فراموش نکنید.
344- رو به قبله یعنی جهت و هدف را فراموش نکنیم.
345- تا اکنون اذان گفتهای؟
346- آیا تاکنون یک نماز با توجه خواندهاید؟
347- عبادت، قرار دادن همه ابعاد زندگی در مسیر خواست و رضای الهی است .
348- عبادت هم انسان را به صورت فردی، از بردگی هوسها و گناهان و شیطان نجات میدهد و هم یک جامعه عابد، که خدا میپرستد، از پرستش طاغوتها و ستمگران و ابر قدرتها آزاد میشود.
349- توجه و شناخت نسبت به عبادات اولیاء خدا، ما را از مغرور شدن به نماز و دعایمان باز میدارد.
350- آنجا که فشارهای محیط بیرون و غرائز درون، دست به دست میدهد تا مانع عبادت او عبودت شود، غلبه بر این فشارها و پرستش خدا، ارزش و کمال است.
351- کسی که خدا را حکیم و دستوراتش را بر اساس حکمت میداند، نباید بخاطر اینکه امروز دلیل حکمی را نمیداند از انجام آن تخلف کند. مریض اگر بگوید: تا از خواص دارو آگاه نشوم مصرف نمیکنم، از درد خواهد مرد. البته باید دارو را مصرف کند و درصد شناخت هم باشد.
352- نماز، که توجه به سر چشمه همه بزرگیها و استمداد از کانون قدرت و عظمت است، کبر را از انسان میزداید.
353- نماز تنها عبادتی است که حتی در حال غرق شدن و جنگ هم ساقط نمیشود و برترین فریاد آزادگی انسان از سلطه قدرتمندان و اعلام بندگی در آستان خدا است.
354- نماز زنده نگه داشتن سنت ابراهیم و محمد و حسین و مهدی علیهم السلام است.
355- امام حسین (علیه السلام) حتی ظهر عاشورا در میدان مبارزه و در برابر تیرهای دشمن هم نماز را رها نکرد.
356- از دست و زبان که برآید - کز عهده شکرش به در آید
357-مقتضای ادب در برابر خدا و ایستادن در آستان جلال و عظمت او، آن است که نماز با بهترین و پاکترین لباس باشد
358- توجه به یک کانون مقدس مانند کعبه توحید و یاد آور خط توحیدی ابراهیم (علیه السلام) است.
359- جهتگیری در همه امور به سوی کعبه توحید، درس ایمان و یاد خدا به مسلمانان میدهد تا همواره توجه به خانه محبوب و معبود داشته باشند.
360- سمتگیری به سوی کعبه، نظم و وحدتی شگفت و زیبا میآفریند و همه مسلمانان، در هر جایی دنیا که باشند وقت نماز به سوی آن کانون خدایی رو میکنند. اگر کسی از آسمانها به صفوف نمازگزاران کره زمین بنگرد، دایرههای متعددی را میبیند که مرکزیت همه آنها کعبه است.
361- اذان، شعاری است سکوت شکن، موزون ، کوتاه پرمحتوا و سازنده که در برابر دارنده اساسیترین پایههای اعتقادی جهتگیری عملی مسلمان است.
362- اذان نشانه باز بودن فضای تبلیغات، و اعلام مواضع فکری مسلمین به صورت روشن است.
263- اذان، این شعار توحیدی، اولین جملاتی است که در گوش نوزاد خوانده میشود.
364- عنصری که به یک انسان، بها میدهد، نیت و انگیزه و هدف اوست، از همین رو در آیات قرآن، کلمه فی سبیل الله فراوان بکار رفته است.
365- شناخت نعمتها، انسان را شیفته خداوند میکند.
366- ارتباط خالصانه انسان با خدا، نورانیت ضمیر و صفای باطن و بصیرتی به همراه دارد که انسان را در پیچ و خمهای زندگی و بن بستها و مشکلات هدایت میکند.
367- اگر خدا درنظر ما بزرگتر باشد و اللهاکبر از عمق جانمان و از روی ایمان و ایمان و باور بر آید دیگر دنیا و جاذبههایش، قدرتها و جلوههایشان، درنظر ما کوچک و بی جلوه خواهد.
368- هر گاه در نماز حلاوت و شیرینی مناجات را یافتید، بدانید که تکبیر شما مورد قبول و تصدیق خداوند متعال است.
369- بسم الله در اول هر کار رمز عشق به خدا و توکل به او و استمداد از او و وابستگی به اوست.
370- بسم الله چنگ زدن و اعتصام به نام الهام بخش خداوند و گریز از وسوسههای شیطان است
371- انسان بیشتر در 3مورد و حالت، تشکر میکند: 1- توجه به لطف گذشته 2- توجه به محبت فعلی 3- امید به لطف آینده. با این حساب، همه ستایشها از آن خدا باشد چرا که هم گذشته ما را تامین کرده، هم در حال حاضر از نعمتها و رحمت و لطف او بر برخورداریم و هم در آینده و قیامت، سرو کار ما با او و چشم امید ما به لطف و کرم اوست.
372- سجده، نشان تذلل و خاکساری در برابر خداوند و عالیترین درجه عبودیت است.
373- نطق آب و نطق خاک و نطق گل - هست محسوس حواس اهل دلجمله ذرات، در عالم نهان - با تو میگویند روزان و شبان
ما سمیعیم و بصیر و با هشیم - با شما نامحرمان ما خامشیم
374- درود فرستادن بر پیامبر و خاندان او، شعار اسلام و به خصوص، شیعه است و نماز بدون آن، ناقص است.
375- نمازگزار وقتی در سلام نماز، به همه مومنان و بندگان صالح و خودش سلام میدهد، احساس میکند که تنها نیست و یکی از آحاد امت بزرگ اسلام و با مردان خدا در هر جای زمین، احساس همبستگی میکند.
376- نماز جماعت نوعی حضور و غیاب بی تشریفات و بهترین راه شناسایی افراد است.
377- نماز جماعت، بهترین، بیشترین، پاکترین و کم خرجترین اجتماعات دنیاست و نوعی دید و بازدید مجانی آگاهی از مشکلات و نیازهای یکدیگر و زمینهساز تعاون اجتماعی بین آحاد مسلمین است.
378- نماز جماعت نشان دهنده قدرت مسلمین و الفت دلها و انسجام صفوف است. تفرقهها را میزداید، بیم در دل دشمنان میافکند، منافقان را مایوس میسازد، خار چشم بد خواهان است.
379- نماز جماعت، نمایش حضور در صحنه و پیوند امامو امت است.
380- نماز جماعت، عامل نظم و انضباط، صف بندی و وقت شناسی است.
381- نماز جماعت روحیه فرد گرایی و انزوا و گوشهگیری را از بین میبرد و نوعی مبارزه با غرور و خود خواهی را در بر دارد.
382- نماز جماعت، کینهها و کدورتها و سوءظنها را از میان میبرد و سطح دانش و عبودیت و خضوع را در جامعه اهل نماز، افزایش میدهد.
383- امام جماعت، باید مراعات ضعیفترین افراد را بکند و نماز را طول ندهد.
384- هیچ عبادتی به اندازه نماز تبلیغات ندارد، هر مسلمانی در شبانه روز هفتاد مرتبه با کلمه حی به خود دیگران تلقین به نماز آنهم به صورت پر نشاط و شتاب میکند و برای انجام هیچ عبادتی اینهمه هیاهو و تشویق وارد نشده است.
385- اذان شکستن سکوت است، اذان بک دوره ایدئولوژی و تفکرات ناب اسلامی است.
386- اذان سرودی مذهبی است با عبادتی کوتاه و پرمحتوا.
387- به نماز نگویید کار دارم، به کار بگویید نماز دارم.
388- اگر مردم هنگام رفتن به مسجد لباس خوب و بوی خوش مصرف کنند و اگر نماز، ساده و سریع برگزار شود، این خود یک تشویق عملی برای اقامه نماز است.
389- نماز بهترین نوع شکر گزاری است که شیوه آن خداوند بیان فرموده و تمام انبیاء و اولیاء هم آن شیوه را به کار بستهاند، نماز تشکری است هم عملی و هم دائمی و هم سازنده.
390- توحید ما را به سوی نماز میکشاند و نماز روح توحید ما را زنده میکند.
391- کسی که دیگری را دوست دارد سخن گفتن با او را هم دوست دارد.
392- آنها که با زبان، مدعی خدا خواهی و خدادوستیاند ولی علاقهای به نماز ندارند در ادعای خود صداقت ندارند.
393- آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکنداین یک کلام تو خالی و شعار نیست، کسی که یک بار عمر باور داشته است که خدا بزرگ است، آمریکا نزدش کوچک جلوه میکند و هر حادثهای پیش او ساده است.
394- عبادت بودن نماز مربوط به آن است که انسان هیچ گونه قصد غیر خدایی نداشته باشد و این قصد قربت از لحظه ورود به نماز تا پایان همچنان باید ادامه یابد.
395- بر خلاف تصور بعضی که نماز را تکرار میدانند، نماز نردبان ترقی است که هر چه بیشتر با حضور قلب خوانده شود بالاتر میروی.
396- هیچ عبادتی از لحظه تولد تا لحظه دفن این چنین ملازم انسان نیست.
397- اضطراب و هیجانهای روانی، تزلزل خانوادگی، تصمیمات خام لحظهای، ضعف اعصاب، بد گمانی، احساس غربت و تنهایی از درون، فساد و فحشاء، آمار جنایت، فرار فرزندان از خانه، بالا بودن آمار طلاق، خود باختگی، ترس و....از آثار قطع رابطه با خداست.
398- با یاد او شروع کردن نشانه آن است که از قدرت او کمک بگیریم، به او توکل کنیم، یاد او نشانه مهر او و عشق به اوست.
399- سیاست خارجی ما را در نماز یکی جمله غیر المغضوب علیهمتعیین میکند و یکی السلام علینا و علی عباد الله الصالحین
400-مسجد بهترین مرکز دوست یابی است.