چهارشنبه 25 مهر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

قرائت و ذكر
سؤال 1: اگر در نماز4 بار تسبيحات اربعه را بگوييم نماز باطل است؟
جواب: اگر سهواً اشكالي ندارد. (ر.ک استفتائات امام خميني(ره), ج1, ص 162, س127)
سؤال 2: آيا قرائت تلفظ صحيح حروف در نماز واجب است يا خير؟
جواب: انسان بايد در نماز حروف و كلمات را به طور صحيح تلفظ كند ولي اگر تلفظ صحيح براي او مقدور نباشد بايد هر طوري كه مي‌تواند بخواند و احتياط مستحب آن است كه نمازش را به جماعت بخواند البته بايد سعي كند قرائت صحيح را نيز ياد بگيرد. . (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, م997)
سؤال 3: بعضي وقتها در نمازهاي4 ركعتي سوم اشتباهاً حمد را مي‌خوانيم كه بعد از متوجه شدن آن را قطع كرده تسبيحات اربعه را مي‌خوانيم آيا در اين حالت نماز صحيح است؟
جواب: بلي نماز به نحو مذكور صحيح است. . (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, م1011)
سؤال 4: آيا در نماز انفرادي مي‌توان به جاي سوره توحيد سوره‌ اي ديگر خواند, لطفاً توضيح دهيد؟
جواب: بلي غير از سوره‌هاي عزائم (4 سوره‌اي كه سجده واجب دارند) بعد از حمد، هر سوره ديگري را مي‌توان در نماز خواند. (ر.ک استفتائات امام خميني(ره), ج1, ص 157, س108)
سؤال 5: اگر در ركعت دوم نمازهاي4 و3 ركعتي اشتباهاً به جاي خواندن حمد و سوره تسبيحات اربعه را بخوانيم و پس از خواندن تسبيحات اربعه اگر بفهميم كه اشتباه خوانديم حكم چيست و اگر به ركوع رفته و ذكر ركوع را خوانديم و فهميديم كه اشتباه كرديم در اين صورت حكمش چيست؟
جواب: اگر قبل از ركوع متوجه اشتباه شديد بلافاصله حمد و سوره را بخوانيد و بعد ركوع برويد و نماز شما صحيح است. و اگر بعد از ركوع متوجه شديد باز هم نماز صحيح است و احتياطاً بعد از نماز2 سجده سهو به جا آوريد. . (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, م1010)
سؤال 6: اگر در هنگام نماز خواندن حروف درست ادا نشود آيا نماز ايراد دارد آيا اين مطلب صحيح است كه مي‌گويد: نماز هر چند كه ايراد داشته باشد با مهر كربلا ايراد آن به طرف مي‌شود؟
جواب: بايد سعي كنيد كه نماز را به طور صحيح بخوانيد البته رعايت همه نكات تجويدي در نماز لازم نيست، بايد به نحوي باشد كه نگويند غلط مي‌خواند. و نماز با مهر كربلا ثواب بيشتري دارد لكن نبايد نماز غلط خوانده شود. (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, م997)
سؤال 7: دو سوره‌ايي كه در نماز يك سوره محسوب مي‌شود كدام است؟
جواب: دو سوره(انشراح و الضحي) و (فيل و قريش) يك سوره به حساب مي‌آيند. . (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, ص565, ذيل م 978)
سؤال 8: تسبيحات اربعه چند بار بايد در نماز خوانده شود؟
جواب: بسياري از مراجع مي‌فرمايند1 بار كافي است اگر چه بهتر آن است كه 3 بار گفته شود و بعضي مي‌فرمايند بنابر احتياط واجب در وسعت وقت3 مرتبه تسبيحات اربعه را بگويند به رسأله مرجع تقليد خود در بحث قرائت نماز مراجعه فرمائيد. . (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, م1005 و1006)
سؤال 9: اگر يك انگليسي زبان را نماز را به عربي نتواند بخواند و معني آن را ياد داشته باشد مي‌تواند نماز را به انگليسي بخواند؟
جواب: نماز بايد به عربي صحيح خوانده شود بلي اگر كسي كوشش كرد و نتوانست ياد بگيرد يا وقت نماز تنگ بود مي‌تواند ترجمه نماز را به زبان ديگري بخواند و احتياط مستحب آن است كه در نماز جماعت شركت نمايد. (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, م997)
سؤال 10: آيا قنوت در نماز جزء غير ركن‌ها است كه اگر عمداً ترك شود باعث بطلان نماز مي‌شود؟
جواب: قنوت نه ركن است و نه از واجبات غير ركني بلكه مستحب مؤكد است بنابراين اختيار با نمازگزار است كه آن را به جا آورد يا ترك كند و ترك عمدي و سهوي آن اشكال ندارد. . (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, م1117 و1121)
سؤال 11: اگر در جايي پر سروصدا مشغول خواندن نماز ظهر و عصر باشيم به طوري كه اگر نماز را آهسته بخوانيم نمي‌توانيم صداي خود را بشنويم در اين صورت تا چه حدي مجاز هستيم صداي خود را بلند كنيم؟(مقلد آقاي لنكراني)
جواب: نماز ظهر و عصر را بايد آهسته خواند و شنيدن صداي خود در مورد سؤال لازم نيست. . (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, م992)
سؤال 12: كسي كه لكنت زبان دارد و نمي‌تواند برخي از حروف را درست ادا كند قرائت او چه حكمي دارد و آيا اين شخص مي‌تواند امام جماعت باشد؟
جواب: در صورتي كه نتواند حروف را از مخارج خود ادا كند نمي‌تواند امام جماعت بشود و نسبت به نماز خود در صورتي كه امكان اصلاح نيست اشكالي ندارد و نماز او صحيح مي‌باشد.(عروة الوثقي, ج1, احکام القراءة, م33)
سؤال 14: پدرم و مادرم در نمازشان اشكالاتي دارند و هر دو بي‌سوادند بنده بارها سعي كرده‌ام اشكالات آنها را برايشان بازگو كنم ولي آنها بر حسب عادت دوباره اشكالات خود را تكرار مي‌كنند حال تكليف بنده در قبال ايشان چيست و تكليف نسبت به خودشان چيست؟
جواب: بر آنها واجب است كه در يادگيري نماز كوشش لازم را بنمايند و چنانچه موفق به اصلاح قرائت نشدند نماز را به همان صورت به جاي آورند و شما هم بيش از تذكر وظيفه ديگري نداريد خداوند شما را موفق فرمايد. (ر.ک توضيح المسائل امام خميني(ره), م 997)
سؤال 15: كسي كه در صحت قرائت حمد و سوره خود شك دارد آيا مي‌تواند امام جماعت بشود؟
جواب: خير، چون يكي از شرايط امام جماعت صحت قرائت اوست مضافاً براينكه چنين شخصي براي انجام نماز‌هاي واجب خود كه فرادي مي‌خواند نمي‌تواند به قرائت مشكوك اكتفا كند، بلكه بايد يقين به صحت داشته باشد بلي اگر پس از اطمينان از صحت دچار شكهاي بي‌مورد و وسوسه در اين جهت باشد نبايد به آن اعتنا كند.
سؤال 16: در نماز اگر يك واجب غير ركني مثلاً قرائت ترك شود وظيفه چيست؟
جواب: اگر عمدا ترک شود نماز باطل است ولي اگر سهوا باشد اگر قبل از گذشتن محل باشد(مثل اينکه حمد يا سوره را فراموش کند و قبل از رکوع يادش بيايد بايد آن را بجا آورد) ولي اگر بعد از محل (مثلابعد از رکوع)باشد نماز صحيح است و بنابر فتواي بعضي مراجع مانند آيت الله اراکي(ره) ،بنابر احتياط واجب، دو سجده سهو بجا آورد. (ر.ک توضيح المسائل دوازده مرجع, ج1, م1263)
سؤال 17: اگر كسي در تسبيحات اربعه شك كند3 تا گفته يا2 تا آيا به شك خود اعتنا بكند يا نه و در صورت اعتنا حكم آن چيست؟
جواب: بنا را بر اقل بگذارد.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group