پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

سلیمان (علیه السلام) و نماز
۱. سلیمان(ع) ، از نمازگزاران

ووهَبنا لِداوودَ سُلَیمـنَ نِعمَ العَبدُ اِنَّهُ اَوّاب * اِذ عُرِضَ عَلَیهِ بِالعَشىِّ الصّـفِنـتُ الجیاد * فَقالَ اِنّى اَحبَبتُ حُبَّ الخَیرِ عَن ذِكرِ رَبّى حَتّى تَوارَت بِالحِجاب. [۱] ص (۳۸) ۳۰ – ۳۲

ترجمه: ما سلیمان را به داوود بخشیدیم؛ چه بنده خوبى! زیرا همواره به سوى خدا بازگشت مى‏كرد (و به یاد او بود)!

به خاطر بیاور هنگامى را كه عصرگاهان اسبان چابك تندرو را بر او عرضه داشتند.

گفت: «من این اسبان را بخاطر پروردگارم دوست دارم (و مى‏خواهم از آنها در جهاد استفاده كنم‏»، او همچنان به آنها نگاه مى‏كرد) تا از دیدگانش پنهان شدند.

۲. سان دیدن طولانى سلیمان (ع) از اسبان سپاه خویش، سبب غفلت وى از اداى نماز در اوّل وقت

ووهَبنا لِداوودَ سُلَیمـنَ نِعمَ العَبدُ اِنَّهُ اَوّاب * اِذ عُرِضَ عَلَیهِ بِالعَشىِّ الصّـفِنـتُ الجیاد * فَقالَ اِنّى اَحبَبتُ حُبَّ الخَیرِ عَن ذِكرِ رَبّى حَتّى تَوارَت بِالحِجاب. [۲] ص (۳۸) ۳۰ – ۳۲

پی نوشت ها
_______________________
[۱] - گفته شده: مقصود از «ذكر ربى» نماز عصر است. (الكشاف، ج ۴، ص ۹۲ ؛ مجمع البیان، ج ۷ ـ ۸، ص ۷۴۰)

[۲] - گفته شده: سان دیدن سلیمان(ع) از اسبان خویش، سبب ترك نماز در اول وقت از وى شد. (التبیان، ج ۸، ص ۵۶۰)

در مورد این آیات، دو تفسیر كاملاً متفاوت بیان شده است كه مطابق آنچه ما گفتیم:

روزى حضرت سلیمان به هنگام عصر از اسبان تیزرو كه براى جهاد آماده كرده بود سان مى‏دید، نظیر سان دیدنى كه در آیه ۱۷ سوره‏ى نمل مى‏خوانیم: «و حشر لسلیمان جنوده من الجنّ و الانس» علاقه‏ى سلیمان به اسبان، جهت اهداف رزمى و براى خدا بود و لذا فرمود: سرچشمه‏ى علاقه من یاد خداست. «احببت حب الخیر عن ذكر ربّى» نگاه سلیمان هم چنان ادامه داشت تا اسب‏ها از دیدگان سلیمان پنهان شدند. او دستور داد بار دیگر اسبان را برگردانید و رژه را تكرار كنید. در سان دوم، سلیمان دستى بر گردن و ساق اسبان كشید و بدین وسیله از مربیان نیز قدردانى كرد.

این تفسیر، هم با ظاهر آیه سازگار است و هم فخر رازى و سید مرتضى آن را نقل كرده‏اند و از بیان مرحوم علامه مجلسى در بحار (ج ۱۴، ص ۱۰۴) نیز استفاده مى‏شود. بر اساس این تفسیر مراد از جمله «توارت بالحجاب» دور شدن اسبان از محل سان و دیدگان حضرت سلیمان و مراد از جمله‏ى «ردّوها علىّ» تقاضاى تكرار سان است.

امّا در بعضى تفاسیر مى‏خوانیم: سلیمان آن چنان در تماشاى اسبان غرق شد كه خورشید غروب كرد و نماز عصرش از دست رفت. لذا ناراحت شد و دستور داد خورشید برگردد و مشغول وضو شد و سر و گردن و پاهایش را مسح كرد.

در این معنا اشكالاتى است، از جمله:

۱. نامى از خورشید در آیه نیست تا مراد از «توارت بالحجاب» غروب آن و مراد از «ردّوها علىّ» بازگشت آن باشد.

۲. پیامبرى كه خداوند او را در آیه‏ى قبل با جمله‏ى «نعم العبد» و «اوّاب» ستایش مى‏كند، چگونه در آیه‏ى بعد فردى غافل از نماز معرّفى مى‏نماید!؟

۳. دستور برگشتن خورشید با لحنى آمرانه «ردّوها علىّ» چه توجیهى دارد؟ اگر نمازى كه ترك شده واجب بوده كه با شأن پیامبر سازگار نیست و اگر نماز نافله و مستحبى بوده، برگشت خورشید براى نماز نافله چه توجیهى دارد؟

این تفسیر در برخى روایات نیز آمده است، امّا روایات یاد شده سند صحیحى ندارند و با اصول عقلى كه مى‏گوید: باید انبیا معصوم باشند سازگار نیست، لذا بهتر است فهم این روایات را به اهلش واگذاریم.( تفسیر نمونه)

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group