پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

 

 

 
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم : «هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج93/ ص:337).
 
ای لطف عمیم تو خطا پوش همه      وی حـلقه بنـدگیت در گـوش همه
 
بـردار خـدایـا  ز کـرم بـار گـنـاه      در روز فروماندگی از دوش همه
 
گر من گنه جمله جهان کردستم      لطف تو امید است که گیرد دستم
 
گفتی که به وقت عجز دستت گیرم      عاجزتر از این مخواه که اکنون هستم
 
برکات ذکر صلوات
 
ذکر صلوات در همه ایام و مکان ها و زمان ها سفارش شده است. بهترین ذکر و دعای مستجاب، و بهترین وسیله برای تقرب به پیامبر و آل پیامبر علیهم السلام است. ولی در شب جمعه و ماه مبارک رمضان سفارش ویژه برای این ذکر شده است. در خطبه شعبانیه یک فراز و بخش فرمایش حضرت در فضلیت این ذکر است. پیامبر عظیم الشان می فرماید: «وَ مَنْ أَكْثَرَ فِیهِ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَی ثَقَّلَ اللَّهُ مِیزَانَهُ یوْمَ یخَفِّفُ الْمَوَازِینَ» (فتال نیشابورى/ روضة الواعظین و بصیرة المتعظین/ ج 2/ ص: 338). اگر کسی در این ماه زیاد صلوات بر محمّد و آل محمّد بفرستد خداوند مهربان میزان حسنات او را سنگین خواهد کرد. اگر میزان حسنات هم سنگین بشود «فَأَمَّا مَن ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ فَهُوَ فىِ عِیشَةٍ رَّاضِیةٍ» (سورة القارعه: 6،7). وارد بهشت می شود. و اگر هم خدای نکرده میزان حسناتش سبک باشد اهل جهنم می شود. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم می فرماید: در روزی که میزان حسنات سبک است اگر کسی می خواهد میزان حسناتش سنگین بشود در این ماه مبارک زیاد صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد.
 
فضائل ماه مبارک رمضان
 
«لو یعلم العباد ما فی رمضان لتمنت أن یكون رمضان سنة» (شیخ صدوق/ فضائل الأشهرالثلاثة/ ص: 139). اگر مردم می دانستند که ماه مبارک رمضان چقدر فضلیت و ثواب و برتری دارد آرزو می کردند که ای کاش این ماه یک سال بود. مثل مسافرتی که خوش می گذرد و می گویی چقدر کوتاه بود ای کاش مدتش طولانی بود. پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: اگر مردم فضلیت این ماه را می دانستند می گفتند: ای کاش ماه رمضان یک سال بود، چرا یک ماه است؟ یک سال یعنی دوازده ماه، ماه رمضان باشد. یعنی درهای جهنم همیشه بسته و درهای بهشت هم همیشه باز باشد. سفره الهی همیشه پهن باشد و شیاطین همیشه در غل و زنجیر باشند. در فضیلت این ماه تعبیرهای عجیبی آمده است. «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ» (شیخ حرعاملی/ وسائل الشیعة/ ج10/ ص:303). نفس هایتان در این ماه تسببیح و خوابتان عبادت است. هر موجودی ذکرش مناسب و فراخور حال خودش است. نمی دانیم ذکر موجودات چه ذکری است ولی آیات فراوانی داریم که همه موجودات تسبیح و ذکر دارند، فکر و فهم دارند. و لکن گوش های ما آن ذکرها را نمی شنود ولی اولیاء خداوند می شنوند. روایت داریم سنگ ریزه در دست اعرابی ذکر گفت، گفت: «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ» (شیخ کلینی/ الكافی/ ج1/ ص: 514).
 
در این ماه مبارک رمضان نفس های شما ثواب تسبیح را دارد. نفس کشیدنی که اختیاری نیست. شما در 24 ساعت شبانه روز در همه حالات مشغول فعالیت و یا خواب و استراحت هستید. نفس خودش می آید و می رود. شش کار می کند، اکسیژن استفاده می کند. ولی نفسی که آدم روزه دار می کشد عبادت خداست. حالا ببین در ماه رمضان چه خبر است؟ خوابیدن ما در این ماه عبادت است.
 
شاعری در زمان مولا امیرالمؤمنین علیه السلام در ماه رمضان شراب خورد. به حضرت امیر علیه السلام خبر دادند. تازیانه و حد شراب هشتاد تا است اما حضرت بعد از هشتاد تا چند تا هم اضافه به او شلاق زدند. سؤال کردند که حد شراب هشتاد تاست چرا بیشتر به او تازیانه زدید؟ فرمودند: به خاطر این که در ماه مبارک رمضان شراب خورده حد بالاتر می رود. بی حرمتی اش بیشتر است. هم گناه و هم ثواب در ماه مبارک رمضان کتک و مزدشان بیشتر است.
 
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «أیها الناس إن هذا الشهر شهر فضله الله على سائر الشهور كفضلنا أهل البیت على سائر الناس» (شیخ صدوق/ فضائل الأشهرالثلاثة/ ص: 71). برتری ماه مبارک رمضان بر بقیه ماه ها مثل برتری ما امامان بر بقیه خلق هست. آیا انسان معمولی را ما می توانیم با امیرالمومنین علیه السلام قیاس کنیم؟ یک انسان معمولی را با امام زمان قیاس بکنیم؟ امامان معصوم را نمی توان با کسی در عالم قیاس کرد. آنها حسابشان جداست آنها مافوق انسان های معمولی هستند. «فَبَلَغَ اللَّهُ بِكُمْ أَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُكْرَمِینَ وَ أَعْلَى مَنَازِلِ الْمُقَرَّبِینَ وَ أَرْفَعَ دَرَجَاتِ الْمُرْسَلِینَ حَیثُ لَا یلْحَقُهُ لَاحِقٌ وَ لَا یفُوقُهُ فَائِقٌ» (شیخ صدوق/ من لایحضره الفقیه/ ج2/ ص :609). از گذشته ها و آینده ها هیچ کس به عظمت این ها نه می رسد و نه پی می برد. خدا به 14 معصوم چیزهایی داده که در عالم به هیچ کس نداده است.
 
امیرالمؤمنین علیه السلام لیلة المبیت در جای پیامبر خوابید و جان پیامبر را حفظ کرد. در واقع امیرالمؤمنین علیه السلام با این کارشان قرآن و اسلام و توحید و لا اله الا الله و مکتب و همه چیز را حفظ کردند. یک نفس کشیدن مولا در آن شب بالاتر از عبادت جن و انس است. حالا با این اوصاف می شود بیاییم این شخصیت ها را با کسی قیاس بکنیم؟ همان طوری که امامان بر بقیه مردم شرافت دارند برتری ماه رمضان بر ماه رجب و شعبان و شوال و محرم و ربیع و بقیه ماه ها هم مثل برتری اهل بیت بر بقیه انسان ها است. پیامبر عظیم الشان فرمود: کسی که ماه رمضان را درک بکند و آمرزیده نشود خدا او را از رحمت خودش دور می کند.
 
به صدا در آمدن ستون حنانه از فراق پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم
 
قبر پیامبرعظیم الشان، حضرت زهرا، امام مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهم السلام در مدینه منوره است. آنهایی که مدینه نرفتند با چنگ و دندان عرق جبین بریزند و لو قرض بکنند و آبرومندانه خودشان را به مدینه و کربلا برسانند. در مدینه یکی از جایی به نام ستون توبه معروف است که مستحب است آنجا نماز بخوانید. بین قبر پیامبر و منبر پیامبر قرار دارد. روایات شیعه و سنی می گویند که آنجا باغی از باغ های بهشت است که نماز خواندنش خیلی فضلیت دارد. آنجا چند تا ستون هست که یکی از آن ستون توبه است که ابولبابه گناهی مرتکب شده بود و همه طردش کردند خودش را به آن ستون بست و گفت: تا خدا مرا نیامرزد خودم را از این ستون رها نمی کنم. همه به حالش رقت کردند تا این که آیه ای در اجابت و قبولی توبه اش نازل شد. و پیامبر آمدند و او را باز کردند. و آن ستون به ستون توبه معروف شد. از قسمت قبله ستون سوم می شود. یک ستون دیگر هم اسمش ستون حنانه است. زمانی که پیامبر عظیم الشأن به مدینه آمدند هنوز مسجد آن سر و وضع را نداشت جای این ستون درختی بود پیامبر عظیم الشأن بعد از نماز اگر سخنرانی می کردند به آن درخت تکیه می دادند و ایستاده برای مردم صحبت می کردند. یکی از خانم ها مدتی در نماز پیامبر شرکت کرد دلش برای پیامبر سوخت که به حالت ایستاده برای مردم صحبت می کند. پسرش نجار بود به پسرش دستور داد یک منبر سه پله ای برای حضرت درست کرد. و آمدند به حضرت گفتند: آقا منبری درست کردیم تا هم جمعیت شما را ببیند و هم ایستاده سخنرانی نکنید اذیت می شوید. پیامبر هم قبول کردند رد احسان نکردند. فردای آن روز که خواستند سخنرانی کنند به آن درخت تکیه ندادند و روی منبر نشستند تا شروع به خطبه خواندن کردند روایات و تاریخ اسلام می گوید که از آن درخت ناله ای به گوش ها رسید که همه شنیدند. این درخت مثل مادری که بچه اش از دنیا رفته یا می خواهد از دنیا برود ناله می زند گریه می کرد. حنانه یعنی ناله کننده، حنین یعنی ناله از ته دل و جگر و جانسوز، این درخت آن چنان ناله زد که همه متحیر شدند که این درخت چطور دارد ناله می زند. درخت حنانه از هجر رسول همچون ارباب عقول ناله اش بلند شد. آن قدر ناله کرد که پیامبر از منبر پایین آمدند و آن درخت را بغل کردند نوازش کردند دست کشیدند. مثل یک مادر مهربانی که بچه اش بی تابی می کند بچه را بغل می کند دست می کشد نوازش می کند. آن قدر این درخت را نوازش کردند تا ناله اش خوابید. امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر پیامبر از منبر به زیر نمی آمدند و این درخت را نوازش نمی کردند این درخت تا روز قیامت ناله می کرد. پیامبر او را آرام و ساکت کردند.
 
کمتر ز چوبی نیستی   ***   حنانه شو حنانه شو
 
یعنی از یک چوب خشک کمتر نباش یک چوب خشک با پیامبر مأنوس شد. باز برای این که این مسئله بیشتر جا بیفتد پیامبر وقتی از کنار کوه احد رد می شدند فرمودند: «هَذَا أُحُدٌ جَبَلٌ یحِبُّنَا وَ نُحِبُّهُ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج21/ ص: 185). این کوه احد را می بینید؟ این کوه احد ما را دوست دارد ما هم او را دوست داریم. سنگ و خاک بیشتر است ولی ما این کوه و سنگ و خاک را دوست داریم. آدم از کوه احد که سنگ است عقب نماند از یک درختی که نبات و گیاه است عقب نماند. اگر ما هم از فراق امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف ناله بکنیم امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف می آید آراممان می کند. در فراق پیامبر ناله مان در بیاید حتماً پیامبر می آید دست نوازش و محبت به سرمان می کشد و آرام و ساکتمان می کند. چه قدر خوب است انسان در این ماه رمضان پیوندها را از غیر خدا و بیگانه ها ببرد.
 
رو سینه را چون سینه ها هفت آب شوی از کینه ها
 
وانگه شراب عشق را پیمانه شو پیمانه شو
 
می خواهی خدا به تو لطف و عنایت بکند این سینه و دلت را پاک و پاکیزه کن. اگر در لیوانی مگس و پشه ای افتاده باشد شما در آن لیوان آب و چای می خورید؟ می گویید میکروبی و آلوده است. دل ما هم تا وقتی که آلوده است در آن فیض و رحمت و لطف الهی ریخته نمی شود. باید ظرف آلوده پاکش کرد تا پاک نکنید مواد سالم و به درد بخور در آن ریخته نمی شود. شراب عشق هم همان شراب محبت است. محبت خدا و اولیاء خدا را که به یک کوه و سنگ می دهند، به یک چوب و حیوان می دهند. چرا ما لیاقت نداشته باشیم که به ما هم بدهند.
 
شتر امام سجاد علیه السلام
 
شتر امام سجاد علیه السلام بعد از شهادت امام سجاد علیه السلام مفقود شد. همه جا را گشتند دیدند به قبرستان بقیع رفته و سر قبر امام سجاد علیه السلام نشسته و صورتش را به خاک قبر می مالد و ناله می کند. شتر را به منزل امام سجاد علیه السلام برگرداندند بعد از مدتی دوباره دیدند شتر گم شده است. دوباره برگشتند تفقد کردند دیدند باز به قبرستان بقیع سر قبر امام سجاد علیه السلام رفته است. امام سجاد علیه السلام با این شتر 25 سفر مکه رفته بودند. آدم از یک شتر و سنگ و چوب خجالت می کشد. و صورتش را به خاک می مالید. دوباره برگرداندند. بار سوم که دوباره به قبرستان رفت به امام باقر علیه السلام گفتند: چه کار کنیم؟ آقا فرمودند: رهایش کنید. شتر بر سر قبر امام سجاد علیه السلام آن قدر سر و صورتش را به خاک قبر مالید تا از دنیا رفت. روایت داریم یکی از شترها و حیواناتی که به بهشت می رود همین شتر است. سگ اصحاب کهف و الاغ بلعم باعوراء و شتر امام سجاد علیه السلام و الاغ پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم به بهشت می روند. خیلی ننگ و عار است آدمیزادی که اشرف مخلوقات است بهشتی نشود آن وقت این شتر و سگ اصحاب کهف بهشتی بشوند. خدا ما را انسان و اشرف مخلوقات قرار داده است که در خلقت انسان خدا «فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ» (المؤمنون: 14). گفته است. خدا در خلقت بقیه موجودات «فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ» نفرمود اما ما را که خلق کرد و روح در آن دمیده شد فرمود: «فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ». مفسرین گفته اند: معنی این آیه یعنی خدا بهترین مخلوق ها را خلق کرده است. که ماها باشیم.
 
قیاس نکردن دیگران با اهل بیت علیهم السلام
 
خدا حضرت موسی علیه السلام برای شاگردی حضرت خضر علیه السلام فرستاد تا علم یاد بگیرد که حضرت خضر مطلب های مهمی به او یاد داد. روایت داریم اگر حضرت موسی تأمل می کرد حضرت خضر هزار مورد از اسرار را به او یاد می داد. ولی حضرت خضر از اول به حضرت موسی گفت: تو استطاعت نداری شاگردی مرا بکنی. موسی کلیم الله گفت: من می توانم صبر بکنم. حضرت خضر فرمود: تو نمی توانی صبر بکنی. اگر طاقت داری هر کاری که من کردم اعتراض نکن. حضرت خضر در سفر دریایی که می رفتند کشتی را سوراخ کرد. حضرت موسی اعتراض کرد. حضرت خضر گفت: من کشتی را سوراخ کردم که معیوب باشد این غارتگرها او را غارت نکنند. بعد از پیاده شدن از کشتی حضرت خضر بچه ای را کشت. باز حضرت موسی طاقت نیاورد اعتراض کرد. حضرت خضر گفت: این فتنه می کرد پدر و مادرش را بی دین می کرد به جای این بچه ای که من به امر الهی کشتم خدا دختری به این پدر و مادر می دهد که از نسل آن دختر هفتاد پیامبر به وجود می آید. خدا امر کرده من این کار را بکنم. بعد به روستایی رسیدند که در آن روستا از آنها پذیرایی نکردند و کمک و احترامی نکردند. حضرت خضر فرمود: بیا این دیوار را بنا کنیم بسازیم. حضرت موسی گفت: مردم این محل به ما کمک نکردند مهمان نکردند. حالا بیاییم برایشان در این آفتاب سوزان عرق بریزیم کمک هم بکنیم. حضرت خضر گفت: نگفتم نباید اعتراض بکنی. باید حرف استاد را گوش بدهی. حضرت موسی کلیم الله سه مورد رفوزه شد. آن وقت حضرت موسی و حضرت خضر آمدند کنار دریا دیدند پرنده ای با نوک منقار به آب دریا می زند دوباره در دریا می ریزد، به آب دریا نوک می زند دوباره در دریا می ریزد. نوک منقار چه قدر آب می گیرد؟ بیشتر از چند قطره آب نمی گیرد. ای موسی و ای خضر می دانید این پرنده به شما چه می خواهد بگوید؟ گفتند: نه، نمی دانیم. خطاب شد این پرنده می خواهد به شما بگوید علم شما دو تا پیامبر با همه چیزهایی که بلد هستید در کنار علم محمّد و آل محمّد علیهم السلام مثل این دریا در مقابل قطرات نوک منقار این پرنده است. موسی کلیم الله و خضر پیامبر را نمی توانیم با اینها قیاس بکنیم آن وقت بقیه آدم ها را می توانیم قیاس بکنیم؟ هیچ کسی را با امامان قیاس نکنید. این نهایت بی معرفتی در حق امامان معصوم است. موسی کلیم الله و عیسی روح الله شیعه این خانواده هستند. دوست دارند جزء این امت باشند. «لَا یقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ صلّی الله علیه و آله و سلّم مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَدٌ» (عبدالحمیدابن ابى الحدید معتزلى/ شرح نهج البلاغة/ ج1/ ص:133). هیچ کسی با آل پیامبر قابل قیاس نیست. خدا به این ها چیزهای خاصی داده است.
 
ذکر مصیبت آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام
 
امام صادق علیه السلام فرمود: من می ترسم فضائل زیارت قبر جدم اباعبدالله را بگویم مردم دیگر به خانه خدا نروند. معلوم می شود خیلی از فضائلش را به ما نگفتند. هر قدمی که برای زیارت قبر اباعبدالله برداشته می شود ثواب یک حج عمره دارد. امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که قدرت داشته باشد به زیارت قبر آقا اباعبدالله برود و نرود عاق پیامبر و اهل بیت است. یعنی ما از او راضی نیستیم. فرمود: آنهایی که قدرت دارند به زیارت قبراباعبدالله الحسین علیه السلام نروند در بهشت مهمان هستند از خودشان خانه ندارند. چون بهشت از نور جمال آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام پخش شده است.
 
آقا اباعبدالله از مال و جان و عزیزان و خواهر و بردارها و جوان و طفل شش ماه اش در راه خدا گذشته است. چه کسی در عالم این قدر فداکاری و گذشت کرده است؟
 
حسین جان
 
از زن و فرزند و خانمان بگذشتی    
 
اما آدم نگذشت ز یک دانه گندم
 
آن لحظه های آخری که آقا اباعبدالله در گودی قتلگاه افتاده بودند. هر چه صدا می زد «اسْقُونِی شَرْبَةً مِنْ مَاءٍ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج33/ ص:7 ). ای قوم یک جرعه آب به من بدهید جگرم از تشنگی می سوزد. در روایت داریم آن قدر عطش بر آقا غلبه کرده بود که بین آقا و آسمان هاله ای از دود پیدا شده بود. عطش که شدید بشود بینایی چشم کم می شود. اما آقا هر چه ناله زد کسی جواب آقا را نداد. یک وقت آقا دیدند سینه مبارکشان سنگین شد. «والشمر جالس علی صدره» شخصی می گوید من دلم سوخت. اجازه گرفتم رفتم آب بیاورم. اما وقتی که برگشتم دیدم آن ملعون از گودی قتلگاه بیرون آمد. دامن نحسش را کنار زد دیدم سر بریده اباعبدالله را بریده است. «لَاحَوْلَ وَ لَاقُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِی الْعَظِیمِ» ، «أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمینَ» (هود: 18). «وَ سَیعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا أَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ» (الشعراء: 227).
 
خدایا به حق اباعبدالله الحسین علیه السلام از برکات این ماه همه ما را بهره مند بگردان. قلب امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف را از ما راضی و فرجشان را نزدیک بگردان. در دنیا و آخرت ما را آنی از قرآن و اهل بیت جدا مگردان. به حق محمّد و آل محمّد از همه ما بالاخص از جوان های ما رفع گرفتاری و پریشانی بفرما. به مریض های اسلام لباس عافیت بپوشان. آرزوی مکه و مدینه و کربلا بر این دل ها مگذار. اموات گذشتگان، شهدا، امام راحل، اموات و شهدای این جمع را با انبیاء و اولیائت محشور بگردان.
 
 
 
 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group