قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم : «بي انذرتم و بعلي بن ابي طالب اهديتم و قرأ «انما انت منذر و لكل قوم هاد» (سوره رعد آيه7) و بالحسن اعطيتم بالحسين تصعدون و به تشبثون علي ان الحسين باب من ابواب الجنۀ من عانده حرمه الله عليه ريح الجنه» (بحارالانوار ج35 ص405)
سلسله موي دوست حلقه دام بلاست
هر كه در اين حلقه نيست فارغ از اين ماجراست
گر برود جان ما در طلب وصل دوست
حيف نباشد كه دوست دوست تر از جان ماست
گر بزنندم به تيغ در نظرش بي دريغ
ديدن او يك نظر صد چو منش خونبهاست
مالك ملك وجود حاكم رد و قبول
هر چه كند جور نيست ور تو بنالي جفاست
هر كه به جور رقيب يا به جفاي حبيب
عهد فراموش كند مدعي بي وفاست
خداوند متعال دلهايمان را به نور ايمان معرفت ولايت اهل بيت عليهم السلام نوراني بفرمايد به بركت صلوات بلند بر محمد و آل محمد.
ارزش ذکر صلوات در شب جمعه
چون شب جمعه است شب جمعه درهاي رحمت الهي باز است فضا يك فضاي ديگري است لحظه ها ساعت ها دقيقه ها و خيلي بركات زياد در شب جمعه نازل مي شود.
امام صادق عليه السلام فرمود: «ما من عمل في الجمعۀ افضل من الصلوات علي محمد و آل محمد» (بحارالانوار ج86 ص333)
عملي در شب و روز جمعه افضل و برتر نيست از صلوات بر محمد و آل محمد و ان شاء الله سعي بكنيد هميشه در شب و روز جمعه حداقل هزار بار اين ذكر را بگویید .
برکات صلوات در قیامت
صلوات در حال نشستن راه رفتن خوابيده با وضو بي وضو البته انسان با وضو رو به قبله باشد نور علي نور ولي ذكر خدا و صلوات شرطش وضو و رو به قبله بودن نيست سعي بكنيد حداقل هزار بار در شبهاي جمعه روزهاي جمعه فراموش نكنيد كه بركات خيلي خيلي زياد دارد و شما را عاقبت به خير مي كند حتي براي اموات بهترين هديه است نمونه هاي زيادي مرحوم آيت الله بهاء الديني رضوان الله علیه مي فرمودند : كسي كه به خواب من آمد از آشناهاي من و گرفتار بود كه ايشان فرمود چيزی بهتر از اين ذكر نيست مقداري از اين ذكر برايش هديه كردم و بعد از مدتي او را خواب ديدم فرمود صلواتهاي شما به داد من رسيد و من را نجات داد.
ارزش اشک و عزاداری برای امام حسین علیه السلام
عرض كرديم شبهاي گذشته دو چيز حق اهل بيت روايت داريم تا حدودي ادا مي كند يكي گريه كردن بر آقا امام حسين عليه السلام كه در كامل الزيارات است حديثش را از امام صادق عليه السلام گفتیم.
ان شاء الله قدر اين اشكها را بدانيد اين گريه ها عزاداري ها عاشورا شروع مصيبتهاست نه تمام شدن مصيبتهاست متأسفانه خيلي ها بعد از عاشورا ديگر روضه و مجلس و حسينيه و تكيه را ترك مي كنند خيلي اشتباه بزرگي است تازه مصائب شروع شده ان شاء الله بعد از اين روضه مجلس زيارت عاشورا ، حرم ، جمكران ، توسلاتتان را محكم بكنيد فرمود در كامل الزيارات امام صادق عليه الصلاة و السلام : «من بكي علي الحسين عليه السلام فقد سرّ رسول الله صلي الله عليه و اله و سلم»؛ اگر كسي گريه كند بر آقا امام حسين عليه السلام دل پيغمبر خدا را خوشحال كرده مي دانيد شاد كردن دل پيغمبر و اهل بيت بهشت را بر انسان واجب مي كند ، اين را بگذاريد كنار حديثهاي ديگر كه مي گويد كسي گريه كند بهشت بر او واجب مي شود اينها همه اش به هم پيوسته است.
امام صادق عليه السلام در کتاب كامل الزيارات فرمود :«كسي گريه كند بر ابا عبدالله عليه السلام دل صديقه كبري حضرت زهرا را شاد كرده و ما چقدر روايات داريم كسي فاطمه را خشنود كند خدا را خشنود كرده خدا را راضي كرده رضاي او رضاي خداست غضب او غضب خداست» (بشارت المصطفي ص208)
پاداش زائران قبر حسین علیه السلام
حتماً بدانيد فاطمه زهرا علیها السلام دعاگويند براي كساني كه براي امام حسين علیه السلام گريه مي كنند روضه مي خوانند روضه مي گيرند زيارت مي روند در يك روايت ديگر داريم. «تحضر عنده قبر ابنها» (مستدرک الوسائل ج10ص241)
حضرت زهرا علیها السلام مي آيد كنار قبر فرزندش امام حسين علیه السلام دعا مي كنند براي زوار قبر فرزندشان. حسابش جداست خلاصه كسي كه گريه مي كند هم بي بي را خوشحال كرده هم ارتباط برقرار كرده و مورد لطف و نظر است .
شفاعت فاطمه زهرا علیها السلام از عزاداران حسین علیه السلام
در يك روايت ديگر است كه روز قيامت حضرت زهرا علیها السلام پيراهن غرق به خون آقا ابا عبدالله عليه السلام را مي آورند در صحراي محشر عرضه مي دارد بار پروردگارا تو حكم كن بين ما و كساني كه به ما ظلم كردند ، حضرت زهرا عرضه مي دارد: «اللهم اشفعني فيمن بكي علي الحسين عليه السلام»؛ اي خدا من فاطمه زهرا را شفيع قرار بده وساطت من را قبول كن براي كساني كه براي حسين من گريه كردند اشك ريختند از آنها شفاعت كنم.
دو کار جهت ادای حق اهل بیت علیهم السلام
واقعاً ما نمي دانيم دستگاه امام حسين علیه السلام چقدر عظمت دارد بعد غرض اينكه چه چیزی ، حق اهل بيت را ادا مي كند فرمود: «و من بكي علي الحسين عليه السلام فقد ادا حقنا اهل البيت».
اولین چیز گفتیم كسي بر آقا امام حسين علیه السلام گريه كند حق ما اهل بيت را ادا كرده و دوم هم عرض كردیم چيزي كه حق اهل بيت را ادا مي كند زياد صلوات بر محمد و آل محمد است. چون شب جمعه است فكر مي كنم اين كار هم كار لازم و پسنديده اي باشد روح آقا سيدالشهدا علیه السلام را شاد کنید با ذکر صلوات .
علت قرائت حمد و سوره برای گذشتگان
برنامه هاي قرآني خوبي الحمدلله در حرم دارد احيا مي شود كه يكي از آن برنامه هاي زيبايشان اين بوده كه ديروز و امروز بعد از نماز ظهر و عصر يك ختم قرآن دسته جمعي هديه به روح آقا ابوالفضل عليه السلام و هديه به روح آقا امام حسين عليه السلام تلاوت شده حالا ما ختم قرآن كامل نمي توانيم چكيده قرآن سوره حمد است ما چرا براي اموات يك حمد و سه تا قل هو الله مي خوانيم چون حمد خلاصه قرآن است قل هو الله ثلث قرآن است سه تا قل هو الله باز مي شود يك ختم قرآن يك حمد و سه تا قل هو الله در واقع دو تا خلاصه ختم قرآن است حالا چون شب جمعه هم هست هديه كنيم به روح مطهر و منور آقا ابا عبد الله شهداي كربلا اسراي كربلا همه دوستداران امام حسين يك حمد و سه قل هو الله و صلوات بر محمد و آل محمد.
منذر و هادی در روایات
حديثي كه در ابتداي صحبتم عرض كردم که پيغمبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم مي فرمايد : «بي انذرتم و بعلي بن ابي طالب عليه السلام اهتديتم» (بحارالانوار ج35 ص405) يعني من پيغمبر هشدار دهنده نذير و منذرم .
نذير كارش اين است كه خطرها را خبر بدهد قيامت را خبر بدهد آتش جهنم مردم را بترساند مردم را از خواب غفلت بيدار كند مردم را از شرك و بت پرستي نجات بدهد اصل مهم كار پيغمبر يكي اش انذار بوده : «ان انت الّا نذير» (سوره فاطرآيه23)
در بعضي از آيات قرآني این تعبیر وجود دارد و لذا اينجا هم حضرت مي فرمايد : من منذرم يعني هشدار مي دهم شما را بيدار مي كنم : «بي انذرتم» .
امام هدايت كننده ای که از شما دستگيري مي كند وجود نازنين حضرت علي عليه السلام است : «و بعلي عليه السلام اهتديتم» (بحارالانوار ج35 ص405) به وسيله حضرت علي علیه السلام شما هدايت مي شويد به ولايت اميرالمؤمنين علیه السلام هدايت مي شويد بعد حضرت قرائت كردند اين آيه مباركه را : «انما انت منذر و لكل قوم هاد» (سوره رعد آيه7) اي حبيب من تو منذري هشدار دهنده هستي و هر امتي هر قومي هدايت كننده اي دارند هادي دارند هادي اين امت آقا اميرالمؤمنين عليه السلام است محك است آقا اميرالمؤمنين هر كس او را بپذيرد اهل نجات است هر كس رد بكند هر كس مي خواهد باشد اهل آتش جهنم خواهد بود.
شرط بهشت ؛ حب علی بن ابی طالب علیهما السلام
بارها پيغمبر فرمود: «يا علي حبك ايمان و بغضك نفاق» (بحارالانوار ج36 ص331) يا علي محبت تو ايمان است بغض و كينه تو نفاق است.
اين در نهج البلاغه است : «لايحبك الّا مؤمن و لايبغضك الّا منافق» (وسائل الشيعه ج2 ص319) يا علي تو را دوست نمي دارد مگر مؤمن و دشمن نمي دارد مگر منافق.
ارزش و اهمیت زیارت جامعه کبیره
اصلاً اهل بيت و پيغمبر معيارند ان شاء الله با زيارت جامعه زياد مأنوس باشيد واقعاً زيارت جامعه كبيره يك زيارت بسيار برجسته و عالي و بلند است كه هر فراز و هر جمله آن جامعه است يعني يك اقيانوس يك درياي علوم و معارف بلكه يك منشور امامت است و آدم هر چند وقت يك بار اگر خدا توفيق داد كربلا نجف مدينه مشهد مشاهد مشرفه بهترين زيارت كه خيلي گسترده و جامع هست همان زيارت جامعه است براي همه معصومين مي شود خواند و اگر نتوانستيد مشاهد مشرف امامها برويد از همين راه دور بخوانید ، يك بزرگواري مي فرمود : در حرم حضرت معصومه علیها السلام هم به نيت امامها مي شود خواند به صورت دسته جمعي هم نيت كرد مشكلي ندارد به نيت امامها زيارت جامعه مي خوانم واقعاً فرازهاي جامعه خيلي مسائل بلند و خيلي از بزرگان ما زيارت جامعه را شرح كردند كه هر فرازش معاني بلند درش هست.
«و الباب المبتلي به الناس من اتاكم نجا و من لم ياتكم هلك الي الله تدعون و به تؤمنون و له تسلمون و الي امره ترشدون و بقوله تحكمون» (التهذيب ج6 ص97) هر جمله اش واقعاً معاني بلند در آن هست.
اهل بیت وسیله امتحان خلق الله
ما در زيارت جامعه مي خوانيم كه شما اهل بيت از اميرالمؤمنين و حضرت زهرا تا امام دوازدهم سلام الله عليهم اجمعين وسيله امتحان مردميد. يكي از دخترهاي امام حسين علیه السلام اسمش فاطمه علیها السلام بوده كه در قافله كربلا هم بوده در كوفه هم حضرت زينب علیها السلام خطبه خواندند هم حضرت فاطمه بنت الحسين علیهما السلام در آنجا حضرت فاطمه بنت الحسين علیهما السلام يكي از بياناتشان اين است فرمود مردم كوفه خدا ما را به وسيله شما امتحان كرد و شما را به وسيله ما يعني شما با بچه هاي پيغمبر چكار مي كنيد با اهل بيت پيغمبر دوستي مي كنيد محبت مي كنيد حرف شنوي داريد ايمان و بهشت ودرجه به شما بدهند يا العياذ بالله اذيت و آزار و شكنجه و دشمني شما اهل جهنم خواهيد شد ما را هم خدا با شما امتحان كرده، صبر مي كنيم رسالتمان را انجام مي دهيم تحمل مي كنيم گله نمي كنيم شكايت نمي كنيم با خدا صلح و صفا داریم همان طوري كه ما امتحان براي شما هستيم شما هم امتحان براي ما هستيد اهل بيت وسيله آزمايشند محكند، قطبند، محورند :«والباب المبتلي به الناس من اتاكم نجا ومن لم ياتكم هلك» (التهذيب ج6 ص97)
تأثیر ولایت اهل بیت بر موجودات عالم
هركس سراغ شما خانواده آمد دور شما چرخيد نجات پيدا كرد هر كس مي خواهد باشد پيغمبر است فرشته است جن است انس است موجودات عالم ما حتي حديث داريم ولايت اهل بيت فراتر از انسانها و جن و انس و ملائكه به موجودات عالم هم عرضه شده كه اين بحث قشنگي است بحث قرآني هم هست كه در قرآن ما آياتي داريم موجودات ذكر دارند موجدات فقه دارند موجودات تسبيح دارند موجودات سجده دارند فراخور حال خودشان در روايات ما هست كه حتي ولايت ما به موجودات عالم عرضه شد موجوداتي كه قبول كردند رشد كردند درجه پيدا كردند شيرين شدند خوش طعم شدند مثلاً ميوه هايي كه ولايت اهل بيت را پيدا كردند خوش طعم شدند شيرين شدند اصلاً معيار ارزش موجودات به ولايت اهل بيت است پيوند با اهل بيت است عشق و محبت اهل بيت است معرفت در حق اهل بيت است اقرار به اهل بيت است اين قاعده كلي است : «من اتاكم نجا» (التهذيب ج6 ص97)
رمز قبولی توبه حضرت آدم
ببينيد حضرت آدم علي نبينا و آله و عليه السلام وقتي گندم خورد چهل سال از بهشت بيرونش كردند و همچنين حضرت حوا عليها السلام را ، آن دو چهل سال گريه مي كردند چرا توبه اينها قبول نشد چرا دعاي اينها مستجاب نشد چون رمز را به آنها نگفته بودند آن واسطه ها را به آنها معرفي نكرده بودند هم آيه داريم هم حديث داريم «فتلقي آدم من ربه كلمات فتاب عليه» (سوره بقره آيه37) جبرئيل نازل شد گفت اي آدم مي خواهي توبه ات قبول بشود فرمود بله ، اسم پنج تن را برايش آورد خدا را به اينها قسم بده «يا حميد بحق محمد يا عالي بحق علي يا فاطر بحق فاطمه يا محسن بحق الحسن و يا قدیم الاحسان بحق الحسين» (بحارالانوار ج44 ص245) آقا حضرت آدم عليه السلام وقتي اين كلمات به او القا شد و خدا را به اينها قسم داد بلافاصله توبه اش قبول شد يعني آن رمز آمد اينها رمز عالمند سر عالمند ما حديث داريم كسي خدا را به حق پيغمبر و آلش قسم نمي دهد الا اينكه: «استجاب الله دعائه» (الاقبال ص113) خدا دعايش را مستجاب مي كند.
صلوات شرط استجابت دعا
حديثي كه شيعه و سني نقل كردند «الدعا محجوب» (عدۀ الداعي ص32) دعاهايي كه مي كنيد در حجاب و پرده است بالا نمي رود اجابت نمي شود مگر درود بر پيامبر و آل فرستاده شود نام اينها برده شود اينها رمز عالمند حضرت نوح اسم پنج تن را حرز كشتي خودش قرار داد چون اينها خلقت نورانيشان خيلي جلوتر بوده «اول ما خلق الله» (الکافي ج1 ص442) اينها بودند نور اينها و جان اينها و حقيقت اينها بوده تمام انبيا درجه رشد و مراتب قربشان با ولايت اهل بيت است.
حب اهل بیت معیار درجات بهشت و جهنم
ما روايت داريم روز قيامت در بهشت درجاتي كه مي دهند هر كس ولايت اهل بيت محبت به اهل بيت اتصال به اهل بيت قرب به اهل بيت بيشتر دارد درجه اش بالاتر است اينها معيارند اتفاقاً اهل سنت هم اين روايات را نقل كردند پيغمبر ما مي فرمايد «اكثركم نوراً يوم القيامة» كي ها هستند آنجا نورشان از همه بيشتر است درجه هاي بهشت بر اساس نور است درجه هاي آتش بر اساس نار است يعني هر كس در اين دنيا درجه آتشش بيشتر است دركات جهنم پايين تر مي رود مثلاً صدام همه دنيا را آتش مي زند او در قعر جهنم است يك كسي يك خانه اي را آتش مي زند دو نفر را آتش مي زند چهار تا دل را مي سوزاند. بستگي دارد آدم در اين دنيا با زبانش با بدنش با دستش چقدر آتش افروزي كند هر چقدر آتش افروزي كند همان دركات جهنم مي رود پايين بعضي ها يك عالمي را آتش مي زنند مثل يزيدها شمرها مي دانيد چه گناه بزرگي دارند به اهل بيت چه كردند اينها در قعر جهنم آتش گيره جهنمند دركات جهنم بر اساس آتش افروزي است آتش افروزيشان چقدر است درجات بهشت كه به طرف بالاست بر اساس نور است نار و نور بعضي هم گفتند نار و نور از يك ماده است از همان نور است
شرط نورانی شدن نفس انسان
يعني نفس انسان اگر خدايي بشود مي شود نور مي شود براق ، براق همان مركبي بود كه پيغمبر بر آن سوار شد رفت بالا به معراج رفت اگر نفس انسان تسليم عقل و فطرت و نور و تسليم خدا و پيغمبر بشود نفس نوري می شود ، نفس ناري و آتشي تبديل به نور مي شود مي شود براق؛ اگر خداي نكرده نفس انسان بشود نار، آتش نفس اماره طغيان مي كند غضب مي كند شهوتراني مي كند دزدي مي كند خيانت مي كند دروغ مي گويد خلاف مي كند عقل و فطرت و وجدانش را زير پا مي گذارد اگر اين طوري بشود آن روحش را مي كشد مي برد در آتش جهنم نعوذ بالله ما بين اين دو قوا داريم زندگي مي كنيم. هميشه سعي بكنيم نور ما بر نار ما روح ما بر نفس اماره مان غالب باشد سر اين دوراهي ها معيارهاي درجات بهشت بر اساس نور است مي فرمايد: «اكثركم نوراً لآل محمد اكثركم حباً لهم» (شواهدالتنزيل ج2 ص310) هر كس محبتش به اهل بيت بالاتر است درجه اش و نورانيتش بالاتر است.
معرفی دو گناه غیرقابل بخشش
در اين تلاطمات دنيا و بازار آشفته دنيا سعي بكنيد محبت اهل بيت يكي محبت و تظاهر به دوستي اهل بيت و پيروي و اطاعت اهل بيت اين را در زندگيتان در رأس همه كارها قرار بدهيد عرض كردم شبهاي گذشته بحثهايي كه داشتم كه دو تا گناه قابل آمرزش نيست يكي بي ولايتي يكي كوتاهي كردن در ياري و نصرت اهل بيت با زبانت با قلمت با شركت در مجالس با سينه زدن با گريه با عزاداري هر طور كه مي تواني سنگ اهل بيت را به سينه بزن از اهل بيت دفاع كن جاي ديگر نرو.
روایتی تکان دهنده در باب پیامد سستی در یاری اهل بیت
حالا يك حديث خيلي مهم يادم آمد كه اگر كسي كوتاهي كند در ياري اهل بيت گرفتار مي شود بلا مي بيند اين حديث شريف را محدث قمي آورده از كتاب اختصاص مفيد نقل كرده كه امام صادق عليه السلام مي فرمايد روايت است مي دانيد بعد از پيغمبر خدا فاجعه بزرگي اتفاق افتاد كه اميرالمؤمنين علیه السلام حقش غصب شد 18 ذي الحجه پيغمبر دست حضرت علي علیه السلام را بلند كردند به مردم معرفي كردند بيعت گرفتند حدود يك ساعت و خورده اي خطبه خواندند خطبه غدير طولاني ترين سخنراني پيغمبر بوده از 18 ذيحجه تا 28 صفر حدود هفتاد روز خيلي دلخراش است يعني هفتاد روز جلوتر آقا را جاي خودش نصب كرده هفتاد روز نگذشته كه خانه را آتش زدند هجوم آوردند دستهاي آقا را بستند آنهايي كه آدم شرم دارد بگويد كه خوشبختانه كتب معتبر اهل سنت اينها را نوشتند چرا حضرت خانه نشين شدند دو جهت بوده يك جهت اينكه دشمناني كه كارگردان صحنه بودند و آمدند اين حق را غصب كردند از قبل هم توطئه ريختند بعد از اين جريان غدير همديگر را ديدند در كتب اهل سنت هم نقل شده اينها با هم، هم پيمان شدند كه هر جور شده امامت و خلافت را از حضرت علي علیه السلام جدا كنند. كه به ظاهر هم موفق شدند در ظاهر موفق شدند اما امام، امام است نور اهل بيت فراگير است عالم را مي گيرد فرزندش مهدي عجّل الله تعالی فرجه الشریف خواهد آمد همه دنيا زير سايه امام، امام به حق و اهل بيت خواهند بود اين را حتماً بدانيد وعده خدا حق است باطل جولاني دارد تمام مي شود يك جهتش اين بود كه دشمنها برنامه ريزي كردند جهت دوم مردم نيامدند ياري اميرالمؤمنين و حضرت زهرا علیهما السلام بكنند يا دير آمدند يا نيامدند يا دير آمدند اگر هزار نفر مي آمدند سينه سپر مي كردند شمشير برهنه ما رأي به حضرت علي علیه السلام مي دهيم ما طرفدار حضرت علي علیه السلام هستيم قطعاً حضرت خانه نشين نمي شدند قطعاً حضرت زهرا علیها السلام كشته نمي شدند حتي يك جايي يادم است روايت ديدم اگر چهل نفر چهل نفر قرص و محكم مي آمدند پابرجا مي ايستادند، اگر مردم كوفه بي وفايي نمي كردند چند هزار مي آمدند ياري امام حسين علیه السلام، امام حسين علیه السلام كشته مي شد؟ دوستان ضعيف دوستان بي عرضه دوستان زباني بودند مواظب باشيد ياري اهل بيت بايد با دست با زبان با دل با همه وجود باشد.
حالا به اين حديث عنايت بكنيد بعضي ها آمدند به حضرت گفتند آقا ما در خدمت شما هستيم در ركاب شما برويد حقتان را بگيريد كه اينجا گناهي است كه خدا گير به كسي نمي دهند به يك معنا گير مي دهد كسي را ملاحظه نمي كند حضرت فرمودند هركس مي خواهد من حقم را بگيرم فردا اول صبح اول آفتاب طلوع آفتاب سرش را بتراشد به عنوان جنگ شمشيرش را برهنه كند سلاح به دست آماده براي مبارزه اگر يك سري افراد نيرومند بيايند واجب است حضرت حقش را بگيرد حق عظيمي پايمال شده از اين بالاتر نمي شود امام صادق عليه السلام مي فرمايد اول آفتاب اول كسي كه از همه زودتر آمد و خيلي قرص و محكم و مستقيم و استوار بود جناب مقداد بن اسود بود مقداد خيلي بزرگوار است آمد سر برهنه شمشير برهنه آقا من در خدمت شما هستم چشمانش در چشمان حضرت علي علیه السلام بود كلمه قدد به مناسبت مقداد روايت است اين به حضرت عرض كرد من دربست در اختيار شما هستم اگر بفرماييد با اين شمشير به هر كس بزنم مي زنم. «انی سلم لمن سالمكم و حرب لمن حاربكم» (زيارت عاشورا)
شعار زيارت عاشوراي ماست تسليم شما و هر كس كه تسليم شماست جنگ با هر كس که با شما مي جنگد اگر هم به من بفرماييد شمشيرت را غلاف كن دم نزن سكوت چشم. آدم همه جا بايد در جنگ و صلح تسليم باشد مقداد كه شك در دلش راه پيدا نكرد مستقيم ثابت قدم بود از اول كه ايمان آورد خيلي قوي بود و بعد هم در راه اهل بيت به شهادت رسيد.
بعد حضرت مي فرمايد كه جناب سلمان فارسي با همه فضائل و كمالاتي كه دارد آفتاب يك مقدار آمد بالا مثلاً يك ساعت دو ساعت ساعت هشت و نه مثلاً بعداً آمد به ياري حضرت دير آمد به خاطر اينكه يكي دو ساعت دير آمد دشمنها گرفتند او را كتك زدند يعني اين بلا بود برايش پشت گردنش يك زخمي ماند كه اين زخم او را آزار مي داد امام صادق عليه السلام مي فرمايد به خاطر اينكه يك چند دقيقه يكي دو ساعت از اهل بيت دير دفاع كرد يعني اين يك مسئله اي است كه حتي به سلمان هم گير مي دهند مواظب باشيد بعد حضرت مي فرمايد ابوذر دم ظهر آمد موقع ظهر آمد بايد اول طلوع آفتاب مي آمد بعد امام می فرمايد به خاطر همين مبتلا شد به دست معاويه كه او را سوار بر يك شتر برهنه اي كرد و بدنش زخم شد و بعد هم تبعيد به ربذه شد چوب دير دفاع كردن از اهل بيت را خورد اين است كه امام حسين علیه السلام به عبيدالله حر جعفي گفت اگر كسي نداي «هل من ناصر» ما را بشنود و ما را ياري نكند خدا او را با صورت در آتش جهنم مي اندازد منتهي اينها شخصيتهايي بودند مدافع بودند ناصر بودند يك چند دقيقه دير آمدند چند دقيقه حتي اين را هم خدا گير مي دهد.
اهل بیت کشتی نجات
اهل بيت علیهم السلام همه كاره خدا هستند وجه الله اند يدالله اند چشم خدا دست خدا همه كاره خدايند خلفاي خدا شفعايي كه خدا معين كرده برويد در خانه اهل بيت سوار كشتي شوید حديثي متفق فريقين شيعه و سني نقل كردند پيغمبر ما بارها فرمودند: «مثل اهل بيت من مثل كشتي نوح است هر كس سوار كشتي شد نجات پيدا كرد و هر كسي كه سوار نشد غرق خواهد شد» (بحارالانوار ج23 ص120)
يعني اين طوفان بلاي دنيا و آزمايش دنيا همه را غرق مي كند از اين قشنگ تر پيغمبر چه بفرمايد حجت را بر ما تمام كرده بر همه مذاهب اسلامي، هر كس در اين عالم سوار كشتي اهل بيت علیهم السلام كشتي امام حسين علیه السلام شد نجات پيدا كرد و الّا هر كس مي خواهد باشد غرق مي شود.
سفارش به گریه و ضجه در عزای حسین علیه السلام
ان شاء الله بعد از عاشورا هم مجالس اهل بيت را گرم كنيد تكيه ها حسينه ها مسجدها به حمدلله در بازار خانه پاساژ همه جا روضه هست برويد حتي سياهي لشكر شدن اثر دارد اين عزاداري ها و گريه ها در روايات ما هست :«كل عين باكية يوم القيامۀ الا عين بكت علي الحسين عليه السلام» (بحارالانوار ج44 ص292)
پيغمبر ما صلّی الله علیه و آله و سلّم مي فرمايد هر چشمي روز قيامت گريان است مگر آن چشمي كه براي غربت و مظلوميت آقا ابا عبدالله علیه السلام گريه كند آن چشم روز قيامت شادمان و مسرور خواهد شد فرمود :«ان البکاء و الجزع مکروه للعبد ما خلا علي الحسين» (وسائل الشيعه ج14 ص506) بي تابي كردن ناله كردن جزع و فزع كردن در مجالس اهل بيت بعضي ها داد مي زنند ناله مي كنند فرياد مي كنند براي امام حسين علیه السلام ناله كردن جزع و فزع كردن امر محبوبي است مگر دعاي ندبه صبح نمی خوانيم: «و لمثلهم فلتذر الدموع و ليصرخ الصارخون و يضج الضاجون و يعج العاجون» (بحارالانوار ج99 ص106) يعنی براي اهل بيت بايد صرخه زد ضجه زد ناله كرد اشك ريخت.
روایتی از امام رضا علیه السلام در مورد گریه در عزای حسین علیه السلام
امام هشتم علیه السلام كه جان همه ما به قربانش روح حضرت معصومه و امام هشتم علیهما السلام را شاد كنيم با يك صلوات بر محمد و آل محمد امام هشتم علیه السلام فرمود :«ان يوم الحسين عليه السلام اقرح جفوننا و اسبل دموعنا» (بحارالانوار ج44 ص283)
از امامهايي كه خيلي پافشاري روي عزاداري و گريه به امام حسين علیه السلام داشتند آقا امام هشتم علیه السلام بودند كه روايات ريان بن شبيب و امثال او هست فرمود روز عاشورا اشكهاي ما را سرازير كرده همان طور اشك از چشمانمان مي آيد «اقرح جفوننا» يعني پلك چشمهايمان را زخم كرده از بس كه گريه براي ما ايجاد شده چشمهايمان زخم شده نمي دانيم داغ امام حسين علیه السلام چقدر سنگين است قدر گريه ها را بدانید .
اشکهای آیت الله مرعشی در مجالس روضه
مرحوم آيت الله مرعش نجفي دستمال مخصوصي داشتند در مجلس روضه همراه خودشان مي بردند حيف اين اشكهاي امام حسين علیه السلام با دستمال كاغذي بعد هم در سطل آشغال بريزيم من كه مي گويم كار خوبي نيست يك دستمالي آدم اين اشكها را ذخيره كند و ايشان وصيت كردند اين دستمال را همراه كفن من دفن بكنيد :
چون در لحدم نكير و منكر ديدند
يكي يك همه اعضاء مرا بوئيدند
ديدند ز من بوي حسين مي آيد
از آمدن خويش خجل گرديدند
تأثیر شفابخش اشک بر امام حسین علیه السلام
يكي از اساتيد ما مي گفت يك آقاي روحاني آمد منزل ما گفت كه آقا من دخترم سرطان گرفته و دكترها جواب كردند خيلي براي پدر و مادر سخت است بچه شان گُلشان جلوي چشمشان پرپر شود خيلي سخت است داغ فرزند گفت من خيلي متأثر شدم گفتم چشم من كه كاره اي نيستم ولي شبها گاهي با خدا خلوت مي كنم گاهي دعاهايي كه مي كنم اثر دارد گفت سحر بلند شدم در حياط زير آسمان با خدا راز و نياز كردم مناجات كردم خدا اين بچه را شفا بده گفت وقتي دعا كردم به دلم الهام شد بعضي فكرها الهي است گفت به دلم الهام شد شفاي اين بچه در اشك روضه امام حسين علیه السلام است يك روضه امام حسين علیه السلام بخوان يك استكان هم بگذار كنارت اشكهايت كه جاري شد بريز در آن استكان بده به اين بچه آن اشكها را بخورد خوب مي شود گفت من هم يك روضه و توسلي به امام حسين گرفتم : «السلام عليك يا ابا عبدالله» و منقلب شدم و خلاصه به ياد مظلوميت امام حسين علیه السلام اين اشكها را در اين استكان ريختم يك مقدار هم آب قاطي كردم فردا آمد گفت آقا كاري كردي گفتم اين شفاي بچه ات در اين آب است نمي دانست آب چي هست برد به بچه داد و بعد از چند روز ديگر آمد گفت حاج آقا اين چه آبي بود به من دادي گفتم چطور مگر گفت اين بچه را برديم دكتر آزمايش مي گويند اين بچه كه سالم است همان بچه قبلي ات هست گفتم همان است مي گويد اين آزمايش نشان مي دهد اين مشكلي ندارد كسي كه خودشان مي گفتند سرطان داشته قابل علاج نيست من نمي دانم چه اسراري است در دستگاه امام حسين علیه السلام اشكش تربتش يا حسينش .
شفای چشم آیت الله بروجردی با گِل عزاداران حسین علیه السلام
آيت الله بروجردي گِل عزادارهاي هيئت امام حسين علیه السلام را گرفتند به چشمشان ماليدند چشمشان شفا پيدا كرد در سن هشتاد سالگي خط ريز را بدون عينك مي خواند ببين گِل عزادارهاي امام حسين علیه السلام چشم يك مرجع تقليد را شفا مي دهد ما مي فهميم دستگاه امام حسين علیه السلام چه دستگاهي است .
ذکر مصیبت شام غریبان امام حسین علیه السلام
برويم در خانه اهل بيت امشب هم شب بزرگي است هم شب جمعه و هم شب شام غريبان اهل بيت اباعبدالله ديگر اگر واقعاً با چشم دل و با پاي دل بروي كربلا احتياج به روضه خواندن زياد نيست ببيني اهل بيت چه به آنها گذشته
سوي شامم مي برند از كربلا با شور و شين
اي زمين كربلا جان تو و جان حسين
چه حالي داشتند اهل بيت ديشب حضرت ابوالفضل علیه السلام در كنارشان بوده نگهبان خيمه ها بوده ديشب عون و جعفر داشتند علي اكبر داشتند علي اصغر داشتند خود آقا اباعبدالله بودند همه عزيزان در كنارشان بودند نمي دانم شما تازگي داغ ديديد آنهايي كه داغ جوان پدر مادر خواهر همسر دیدند می دانند چه می گویم.
شب اول تلخ ترين شبهاست يعني انسان مي خواهد از غصه منفجر بشود مي گويد اي كاش چنين شبي در عالم نباشد كاش شب يازدهم نبود از يك طرف بچه ها غصه دار، متأثر و ناراحت از يك طرف بدنهاي شهدا در صحراي كربلا افتاده اين نانجيب مردم چه كردند با بدنهاي شهدا آيا احترام كردند ادب كردند نخير كلاهخود امام حسين علیه السلام را يكي به غارت برد زره آقا را يكی به غارت برد كفش هاي آقا را يكي به غارت برد شمشير آقا را يكي به غارت برد من نمي دانم ان شاء الله كه اين جريان ساربان درست نباشد آيا چنين كاري شده يا نشده آمد انگشتر آقا را از دست آقا جدا كند خدا لعنتش كند :
اي زمين كربلا امشب حسين مهمان توست
ني غلط گفتم كه امشب فاطمه مهمان توست
اي زمين كربلا امشب حسين تنها بود
ني غلط گفتم كه امشب ساربان اينجا بود
پيرهن كهنه اي آقا پوشيده بودند در عرب برهنه شدن يك شخصيت خيلي عار است خيلي سخت است يك شخصيتي را مثلاً بدنش را در انظار برهنه كنند خيلي سخت است حضرت يوسف علي نبينا و آله و عليه السلام وقتي به پیش حضرت يعقوب علي نبينا و آله و عليه السلام رسيد گفت پسرم جريان جدايي از من را برايم تعريف كن برادرهايت با تو چه كردند گفت برادرها اول كه شما مي ديدي من را نوازش مي كردند محبت مي كردند اما وقتي از چشمهاي شما جدا شدم كتكم زدند مرا تهديد كردند همين طور تا اينكه پيراهن از تنم در آوردند من را لخت كردند مي گويند حضرت يعقوب علي نبينا و آله و عليه السلام ناله اي زد بيهوش شد كه برادرها يوسف را برهنه كردند در صحرا الله اكبر آيا يوسف زهرا چه كردند با بدنش پيراهن كهنه را هم به غارت بردند اي بي كفن حسين جان چه كردند با شما به اين هم اكتفا نكردند آن نانجيب آمد صدا زد كسي هست اسب بر بدن شهدا بدواند ده نفر حرامزاده ها با نعل اسب كاري كردند كه امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف كنار ديوار كعبه روضه جدش را مي خواند: اي اهل عالم جدم حسين بدنش را زير سم اسبها پايمال كردند با بدن شهدا چه كردند كه ما نمي دانيم واقعاً مصيبت زده را بايد دلداري داد تسلي داد نوازش كرد محبت كرد اينها بچه هاي يتيم هستند خواهرها برادر از دست دادند پدر از دست داده اند عوض اينكه به اينها محبت كنند احسان بكنند آن نانجيب مردم دستور دادند به خيمه هاي حسين حمله كند چادر از سر بانوان و خانمها مي كشيدند وسائل و اسباب آنها را به غارت بردند زيورآلات آنها را به غارت مي بردند آمدند گوشواره از دختري جدا كنند مهلت نداد گوشواره را در بیاورند آن چنان گوشواره را كشيدند كه خون از گوش اين دختر جاري شد اي امام زمان شام غريبان جد غريبتان اباعبدالله الحسين عليه السلام است بعد از اينكه وسائل را به تاراج و غارت بردند همه بچه ها و خواهرها در خيمه پناهنده شدند به خيمه پناه بردند چه كنند جز خيمه ديگر پناهي نيست در ميان خيمه ها بودند نانجيب دستور داد خيمه هاي حسين علیه السلام را آتش بزنيد. وقتي كه آتش شعله ور شد آمدند پيش بي بي زينب علیها السلام عمه جان چكار كنيم فرمود برويد در بيابان از آتش سوزي فرار كنيد مي گويد همه فرار كردند اما بي بي زينب علیها السلام كنار خيمه نيم سوخته هي ناله مي زند دست روي دست صدا زدم بي بي جان چرا شما فرار نمي كنيد الآن آتش شما را فرامي گيرد فرمود آخر يك بيماري در اين خيمه دارم.
از آن ترسم كه آتش برفروزد
ميان خيمه بيمارم بسوزد
مي گويند آن نانجيبها آمدند سجاده را از زير پاي امام سجاد علیه السلام كشيدند امام سجاد علیه السلام با صورت روي زمين افتاد شمر خبيث آمد قصد كشتن امام سجاد علیه السلام را داشت بي بي زينب علیها السلام آمد فرمود نمي گذارم اول بايد من را بكشي بعد برادر زاده من را مانع شد عده اي آمدند مانع شدند وساطت كردند آنها را دور كردند امشب چگونه به اهل بيت گذشت تا صبح نمي دانيم و چند تا از بچه ها بعضي از تواريخ نوشتند زير دست و پاي حمله ها به شهادت رسيدند و از دنيا رفتند زينب علیها السلام خيلي امشب برايش سنگين بوده داغ يك طرف حمله دشمن يك طرف دربه دري بچه ها يك طرف اما مي گويند بعد از اينكه حمله ها يشان تمام شد گفتند حالا كه ديگر همه چيز را غارت برديم برويم براي بچه ها آب ببريم براي خانمها آب ببريم اينها لب و دهانشان خشك است مي سوزد آب آوردند مي گويند بعضي ها گفتند ما آب نمي خوريم چرا دخترم خواهرم چرا فرمودند آخر به خاطر اينكه عمويمان پدرمان لب تشنه به شهادت رسيد :«قتل ابن رسول الله عطشاناً» (وسائل الشيعه ج3 ص282)