اهداف بعثت
بزرگترين حادثه تاريخ بشر، بعثت پيامبران خداست. پيامبران الهى براى اصلاح سه عضو از وجود انسان فرستاده شدهاند، زيرا بىشك، سعادت دنيا و آخرت انسان و خرابى دنيا و آخرت او در صلاح و فساد سه عضو است.
هدف اوّل (حركت عقلى)
اصلاح عقل، رشد فكر انسان و قرار دادن انديشه او در مسير صحيح و سلامت است، زيرا انسان مىتواند در سايه نبوت، از نظر فكر به جايى برسد كه فقط فكر خير و انديشه پاك داشته باشد و در مغز او نقشه صلاح و پاكى باشد، چرا كه اگر درِ هر دانشى را به روى فكر بشر باز كنند،اين تابلوى ارزنده از رسول گرامى اسلام صلي الله عليه و آله باقى مانده است كه :
«اطلبوا العلم من المهد الى اللحد»1 .
از گهواره تا گور زمان دانشجويى است و از گور به بعد، زمان برداشت محصولات دانش است :
«الدنيا مزرعة الآخرة»2.
هركسى را كه نزد ايشان تعريف مىكردند، دو پرسش مىفرمود، اگر مثبت بود، مىگفت: تعريف شما درست است، اگرنه، مىفرمود: عقل او چگونه است؟ يا درباره مرگ چگونه فكر مىكند؟ آيا او با عينك مادى به دنيا مىنگرد يا اعماق عالم را مىبيند؟ انبيا به عقل انسانها حركت مىدهند و دنياى وسيعى را در برابر انديشه آنها باز مىكنند.
حكمت جنگ پيامبر صلي الله عليه و آله با كفر
يكى از ياران پيامبر صلي الله عليه و آله گفته است: در حمله به مملكت كفر، سردار مشركان پرسيد : علت حمله شما به مملكت ما چيست؟
گفتم: شما خيال كرديد مابراى خاك آمدهايم، ما در عربستان خاك داشتيم. شما خيال كرديد ما براى پول آمديم، ما تازه از بردگى پول نجات پيدا كردهايم. گفت:
«لنُخرج العباد من عبادة العباد الى عبادة اللّه»3 .
آمديم تا شما را از اسارت شاهان و امپراطوران و قيصرها نجات دهيم.
حكايت قاضى بلخ با فرد زرتشتى
قاضى بلخ كه حافظ ناموس و مال و جان مسلمانان بودهاست، در دادگاه نزد زرتشتى قديمى و آتشپرست مىرود و به او مىگويد: مىدانم آتشپرست هستى، اما مىخواهم دخترم را شوهر دهم، به چه كسى بدهم. آمدم با تو مشورت كنم. از تعجّب بهت زده شد. قاضى مسلمانان كه امين جان و مال و ناموس مردم است براى شوهر دادن دخترش از من مشورت مىخواهد. گفت: آقاى قاضى من نمىتوانم طرف مشورت شما واقع شوم. گفت: آقا من قاضى هستم و قدرت هم دارم بايد در اين مشورت به من كمك كنى. آن زرتشتى عاقل بود بيرون گود ايستاده نگاه مىكرد، گفت: حالا كه مجبور هستم به تو مىگويم كه شاهان ايران براى شوهر دادن دختر هميشه دنبال پولدارها بودند، قيصران روم براى شوهر دادن دختر دنبال داماد صاحب جمال بودند، بزرگان عرب براى شوهر دادن دختر دنبال حسب و نسب و قبيله بودند، تنها كسى كه براى شوهر دادن دختر دنبال حقيقت بود، فقط محمد بن عبداللّه صلي الله عليه و آله بود. شما دخترت را به اهل حقيقت شوهر بده. طرف زرتشتى است، ولى از شعاع نور پيامبر كه از دور به او رسيده، عقل او اين حركت را پيدا كرده و اين اندازه فهميده است كه شاهان عجم و قيصران روم و بزرگان عرب خطاكار بودهاند. تنها كسى كه در حيات و زندگى اشتباه نداشته، رهبر بزرگوار اسلام صلي الله عليه و آله بوده است. خدا نكند در كنار تعريف پيامبر، حقى از پيامبران خدا را پايمال كنيم.
« الآمآ * ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ * الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَهُمْ يُنْفِقُونَ * وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِن قَبْلِكَ »4
.
نبوت به دليل حركت عقلى مردم به آنها عطا شد و خداوند برمردم منت گذاشته است.
هدف دوم بعثت (اصلاح قلب)
اما هدف دوم نبوت و بعثت انبيا، براى اصلاح قلب مردم بوده است. مردم ممكن است عقل خود را از علم پُر كنند، اما به قول شاعران قديم، دزدى از آب درآيد كه با چراغ به زندگى مردم بزند.
چو دزدى با چراغ آيد
گزيدهتر برد كالا
اگر عقل درستى نباشد و اگر قلب با واقعيات الهى كنترل نشود، عقل با علم به خنجر تيزى تبديل خواهد شد كه از پشت به هر كسى مىزند. نبوت تنها بر علم تكيه ندارد. قرآن مىفرمايد:
« وَمَا يَعْقِلُهَا إِلاَّ الْعَالِمُونَ »5.
ولى جز اهل معرفت و دانش در آنها تعقّل نمىكنند .
در جاى ديگر مىفرمايد :
« يَوْمَ لاَ يَنفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ * إِلاَّ مَنْ أَتَى اللّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ »6.
روزى كه هيچ مال و اولادى سود نمىدهد ، * مگر كسى كه دلى سالم [ از رذايل وخبايث] به پيشگاه خدا بياورد.
يكى ازعقلهاى پرقدرت كه ضررش از حيوانات شرور براى بشر بدتر بوده است، در سوره اعراف و جمعه از دانشمند زمان بنى اسرائيل كه قلب خود را كنترل نمىكردند، به سگ هارتعبير مىكند.
« فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ »7.
پس داستانش چون داستان سگ است [ كه ]اگر به او هجوم برى ، زبان از كام بيرون مىآورد ، واگر به حال خودش واگذارى [ باز هم ]زبان از كام بيرون مىآورد .
آيا كسانى كه از زمان فتحعلى شاه تا بهمن 57 كشور را به باد دادند، بىسوادهاى اين مملكت بودند؟ سيصد سال در اين كشور قرارداد استعمارى امضا شد و قراردادها هم در ايران و هم در انگلستان است، قراردادها را هم يا مهندسان يا دكترها امضا كردهاند. در تمام دوره حكومت قاجار، فقط چند نفر قرارداد را امضا نكردند؟ يكى قائم مقام فراهانى، چه قدر حاكم بوده است؟ يكى ميرزا تقى خان امير كبير و ديگرى هم شهيد شيخ فضل اللّه نورى و در اين اواخر هم در چند دوره مجلس، سيد حسن مدرس بود، اما كسى كه از همه قوىتر در برابر گرگ استعمار ايستاد، رهبر كبير انقلاب بود.
هدف سوم بعثت (اصلاح نفس)
سومين هدف انبيا براى اصلاح نفس و به تعبير سادهتر، اصلاح اخلاق و آراستن مردم به صفات الهى با تأكيد بر اخلاق الهى است. دستورهاى مهمى هم كه در جانب عقل است، در اصلاح قلب و نفس است كه اين دستورها در يك مجموعه وسيعى در قرآن، گنجانده شده است. در كتاب « الذريعة الى تصانيف الشيعة » نام كتابهايى كه براى اصلاح قلب، عقل و نفس است از الف تا ياء آمده است. كتاب « أعيان الشيعة » براى شناخت نويسندگان آن در شصت جلد، دانشمندانى را كه از راه قرآن و روايات براى اصلاح قلب و عقل و نفس اقدام كردهاند، نام مىبرد. پيشنهاداتى كه پيامبر صلي الله عليه و آله براى اصلاح اين سه ناحيه دارد، 24 مسئله است.
سفارش پيامبر صلي الله عليه و آله به ترك گناهان
«أوصيك بتقوى اللّه»8 ؛ سفارش مىكنم كه رابطه خود را با همه گناهان، به ويژه گناهان كبيره قطع كنيد.
اميرالمؤمنين عليه السلام خطبهاى در نهجالبلاغه درباره زهد و ورع و محرمات دارند. دراين خطبه مىفرمايد: «به آن چه شما را دعوت كردم و آن اين كه با گناهان كبيره ترك رابطه كنيد»9. امام صادق عليه السلام علنى مىفرمايد : «گناهان كبيره گناهانى هستند كه قرآن مجيد به آن وعده حتمى آتش داده است. ربا گناه كبيره است، زنا گناه كبيره است كه در قرآن مانند ربا به آن وعده آتش داده شدهاست. شراب و قمار با شرط و بدون شرط با پول، موسيقى حرام، خوردن مال يتيم و ظلم به حق مردم، به اميد كَرَم خدا معصيت كردن، گناه كبيره است. به اين اميد هم وعده آتش داده شدهاست كه هر كس تقوا پيشه كند، هم در دنيا و هم در آخرت منفعت آن را مىبرد»10 .
حكايت روزى حلال با پرهيز از حرام
مردى در مدينه زندگى مىكرد كه كارش دزدى بود، ولى بروز نمىداد. شبها دزدى مىكرد و صبح قيافه زيبايى داشت. از ديوار خانهاى نصف شب بالا رفت. چهار اتاق خانه پر از اسباب و يك زن سى ساله هم تنها بود. گفت: امشب سفره ما دو برابر است، هم پول و طلاها را مىبريم و هم آن زن كه كسى پيش او نيست و زورش هم به ما نمىرسد. در اين فكر بود كه يكى از آن برقهاى الهى به او زده شد. يك لحظه قيامت خود را نگاه كرد، چه شبهايى دزدى رفتم و بعد به ناموس مردم دست درازى كردم، حالا هم قيامت شده است، هيچ فريادرسى ندارم، اگر خدا مرا محاكمه كند، چه جوابى بدهم. از ديوار پايين آمد و گفت: مولاى من! ما هر شب به دزدى رفتهايم، امشب تو را دزديدهايم، ولى خيلى سخت به او گذشت. قيافه آن زن در نظرش مىآمد، عجب زن زيبايى بود. صبح به مسجد آمد، مردم گفتند: يا رسولاللّه خانمى شما را كار دارد، فرمود: داخل مسجد بيايد، زن گفت: پدر و مادرم مردهاند، خانهاى دارم با چند اتاق پر از اسباب زندگى، شوهرم هم مرده است. ديشب بيدار بودم، شبحى روى ديوار ديدم، نمىدانم خيالاتى شدهام يا كسى مىخواست دزدى كند. درد ما را درمان كن. پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: چيست؟ گفت: از امشب مىترسم در آن خانه تنها باشم، اگر كسى زن ندارد، مرا شوهر بده. پيامبر رو به جمعيّت كرد و دزد را ديد، فرمود: زن دارى؟ نه، پول دارى عروسى كنى؟ زن گفت: آقا پول نمىخواهم، همين خوب است. فرمود : آقا اين خانم را مىخواهى؟ الان آمادهاى خانم را برايت عقد كنم؟ گفت: هر چه شما بفرماييد، عقد كرد و فرمود : معطل نشو دست خانم را بگير و برو. دو تايى به خانه رفتند و دزد نگاهى به اين اتاقها كرد، گفت: خانم دلم مىخواهد گريه كنم، با من حرف نزن، چشمان او مانند آتش سرخ شده بود، گفت: خانم آن دزد ديشبى من بودم و من براى رضاى خدا از تو گذشتم و اين گونه خدا به من مرحمت كرد.
توصيههاى رسول خدا صلي الله عليه و آله
وفا كردن به عهد، اداى امانت و ترك خيانت.
درهمه جا نرم و آرام حرف بزنيد، صداى خود را بلند نكنيد.
به يك ديگر سلام كنيد، تكبّر نكنيد.
حقّ همسايگان خود رارعايت كنيد.
كار خوب انجام دهيد.
آرزوهاى خود را كم كنيد، عاشق آخرت شويد،از قيامت در وحشت باشيد.
به هيچ قيمتى، رابطه خود را با خدا قطع نكنيد، قرآن را بفهميد.
تا آخر عمر خود به يك مسلمان فحش و ناسزا نگوئيد. دين من دين فحش نيست.
بترسيد از اين كه از گناه كار اطاعت كنيد.
بترسيد از اين كه از يك دولت عادل اسلامى سرپيچى كنيد.
بترسيد از اين كه راست گويى را تكذيب كنيد.
بترسيد از اين كه دروغ گويى را تصديق كنيد.
خدا را همه جا ياد كنيد.
براى هر گناهى كه كرديد توبه كنيد وعذر بخواهيد.
براى گناهان پنهان باطنى و گناهان آشكارظاهرى توبه كنيد11.
اين فرهنگ پيامبر صلي الله عليه و آله است.
1 . كشف الظنون : 1/78.
2 . عوالى اللآلى : 1/267، حديث 66 ؛ غنائم الأيام : 3/521 .
3 . تاريخ الطبرى : 3/34 ؛ البداية والنهاية : 7/46.
4 . بقره (2) : 1 ـ 4.
5 . عنكبوت (29) : 43.
6 . شعراء (26) : 88 ـ 89 .
7 . اعراف (7) : 176 .
8 . الخصال، شيخ صدوق : 525.
9 . نهج البلاغة، خطبه 81 .
10 . ثواب الأعمال : 130.
11 . تحف العقول : 26 ؛ بحار الأنوار : 77/127، حديث 33 (سفارشات به معاذ بن جبل).