نقش های صدق در گفتار
عن الباقر (ع): « من صدق لسانُه زكى عمله، و من حَسُنت نيّته زيد في رزقه، و من حسُن برُّه بأهله زيد في عمره و قال (ع): ان هذا اللسان مفتاحُ کل خیر و شر و ینبغی للمؤمن أن یختمَ علی لسانه کما یختمِ علی ذَهبه و فِضَّته، فإنّ رسول الله (ص) قال: رحم الله مؤمناً أمسک لسانَه مِن کل شر، فإنّ ذلک صدقةٌ منه علی نفسه، ثم قال (ع): لا یسلم احدٌ من الذنوب حتّی یخزنَ لسانَه».[1]
مسئله صدق در گفتار دارای نقشهای زیادی است، همان گونه که بارها خدمت دوستان عزیز عرض کردهایم؛ زبان، نعمت بزرگی از نعمات الهی است لکن به دو نحو میشود از این نعمت استفاده کرد؛ استفاده خیر و استفاده شر، ابزار کار خیلی از اعمال نیکی که در آیات الهی و روایات اهل بیت (ع) به آن سفارش شده، زبان است و خیلی از گناهانی که در آیات و روایات از آن نهی شده هم به وسیله زبان صورت میگیرد. بنابراین مَثل زبان مَثل قیچی است که با برشی که میدهد هم میشود لباس تهیه کرد و هم لباس را خراب کرد. پس انسان باید توجه داشته باشد از زبانش در جهت خیر استفاده کند، البته همه اعضاء بدن انسان دو بُعدی هستند یعنی هم میشود در جهت خیر از آنها استفاده کرد و هم در جهت شر؛ مثلاً گوش هم میتواند صوت قرآن بشنود و هم غیبت را، چشم میتواند مناظر زیبای طبیعت الهی را ببیند، به کلام الهی نظر کند یا اینکه به نامحرم نگاه کند، اعضای دیگر هم این گونهاند یعنی هم در مسیر خیر میتوان از آنها بهره برد و هم در مسیر شر.
در روایتی که عرض شد امام باقر (ع) میفرمایند: کسی که راستگو است عمل او هم پاک است و کسی که دارای حُسن نیت است روزی او زیاد میشود - کسی که نسبت به خداوند تبارک و تعالی، همچنین نسبت به سایر انسانهای هم نوع خود، حُسن نیت دارد خداوند روزی او را زیاد میکند ولی کسی که نسبت به دیگران سوء نیت دارد خیری نمیبیند- و کسی که نسبت به خانواده و نزدیکانش خوش رفتار باشد عمرش طولانی میشود. همچنین حضرت (ع) میفرمایند: زبان کلید همه خوبیها و پلیدیهاست، پس سزاوار است که مؤمن زبان خود را نگه دارد و حفظ کند همان گونه که طلا و نقره را حفظ میکند؛ زیرا رسول اکرم (ص) فرمودند: خدا رحمت کند انسان مؤمنی که زبانش را از هر شر و بدی حفظ میکند که حفظ زبان از بدیها، صدقه برای نفسش است- صدقه به پول دادن خلاصه نمیشود بلکه یکی از صدقهها طبق فرمایش رسول گرامی اسلام (ص) حفظ زبان است- سپس حضرت فرمودند: هیچ کس از گناهان سالم نمیماند مگر اینکه زبانش را حفظ کند.
92/03/19
[1]. تحف العقول، ص305 و 308.