پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

زخم زبان عامل بدترین مرگ
«عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ مَا مِنْ إِنْسَانٍ يَطْعُنُ فِي عَيْنِ مُؤْمِنٍ إِلَّا مَاتَ بِشَرِّ مِيتَةٍ وَ كَانَ قَمِناً أَنْ لَا يَرْجِعَ إِلَى خَيْر»ٍ‌[1]

آنچه ما در روایات نورانی اهل بیت مشاهده می­کنیم از جمله سفارش‏هایی که شده در رابطه با یک زندگی مسالمت­آمیز و در کنار هم زیستن این است که انسانها از هر نوع پرخاش، زخم زبان زدن، هر نوع تعبیراتی که در شأن یک انسان نیست، پرهیز شده است انسان گل سر سبد عالم هستی و دارای ویژگی های ممتازی است که این ویژگیها تا جایی وجود دارد که زبان خوش کاربرد دارد قاعدتاً نباید نیازی باشد انسان متوسل شود برای پیشبرد اهداف نفسانی خودش به طعنه زدن، زخم زبان زدن به دیگران؛ چون به قول آن شاعر گفت که: «جراحات السّنان لها التیام و لا یلتام ما جرح اللّسان»؛ جراحت هایی که از طریق شمشیر و نیزه و امثال ذلک بر بدن انسان آشکار می شود اینها التیام پیدا می­کند بالاخره زخم است و مرحم و دارو می گذارند و گذر زمان التیام بخش این زخم هاست لذا در این کلام امام باقر(ع) مذمت شده است از طعنه و زخم زبان زدن این گونه ناراحتی را در مقابل یک مومن ابراز کردن«مَا مِنْ إِنْسَانٍ يَطْعُنُ فِي عَيْنِ مُؤْمِنٍ»؛ اگر کسی در روبروی یک مؤمنی جلوی چشم مؤمنی طعنه به او بزند زخم زبان بزند خیلی تعبیر تندی است «إِلَّا مَاتَ بِشَرِّ مِيتَةٍ»این آدم طعنه زنندة در جلوی چشم یک مؤمن که موجب آزار و اذیت یک مؤمن می‎شود این انسان عاقبت بدی خواهد داشت و آن عاقبت این است که با بدترین مرگ‏ها می‏میرد «إِلَّا مَاتَ بِشَرِّ مِيتَةٍ»در حدیثی دیگر داریم:«من مات ولم يعرف إمام زمانه‌ مات ميتة جاهليّة»[2].اینجا حضرت می فرمایند:«إِلَّا مَاتَ بِشَرِّ مِيتَةٍ» بدترین مرگ را انسانی دارد «كَانَ قَمِناً أَنْ لَا يَرْجِعَ إِلَى خَيْر»؛ عجیب است عجیب است سزاوار است که این آدم به خیر و سعادت دیگر برنگردد.

26/11/1390

 

 


[1]. كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)ج‌2، ص: 361، مستدرک جلد 2، صفحه 65

[2]. كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - دار الحديث)،ج‌3، ص: ،

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group