سه شنبه 13 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

همه خیرات در قناعت
عن مولانا و مقتدانا علي بن الحسين عليه الصلاه و السالم قال: «رأيت الخير كُلَّه قد اجتمع في قطع الطمع عما في ايدي الناس»[1]يكي از نكاتي كه در روايات ما مورد اهتمام اهل بيت(ع) است سفارش به اين معناست كه سعادتو خوشبختي آدمي، ‌حفظ ايمان انسان از رهگذر چشم پوشي نسبت به آن چيزي است كه در دست مردم هست و به تعبير روشنتر قطع طمع از امكاناتي كه در اختيار مردم هست. در اين تعبير آقا علي بن الحسين(ع) تعبير رأيت الخير كله، خيلي تعبير عجيبي است. دليلش هم به نظر من روشن است كه چرا تمام خير به چشم پوشي از مال و منال و امكانات و توانمنديها و زر و زور ديگران بستگي دارد زيرا تبعاتي كه چشم دوختن به مال مردم و امكانات مردم هست تبعات سنگيني است براي كرامت انسان.

قناعت با همه ويژگي­هايي كه در روايات ما وارد شده كهبه عنوان گنج از آن تعبير شده كنزٌ لايُنفد گنجي است پايان ناپذير قناعت. چون آدمي كه قانع است هميشه يك راه باريكه­اي در زندگيش دارد و طبيعتاً نيازمند به ديگران نمي­شود يعني به زندگي همراه با قناعت قانع است و عادت مي­كند. آدمي كه چشمشبه دست ديگران است ديگر اهل قناعت نيست، برای رسيدن به درآمد و مصرف بيشتر است يعني اسراف، زياده روي در زندگي از تبعات چشم دوختن به مال مردم است براي رسيدن به مال مردم تملّق، چاپلوسي، بي جهت از ديگران مدح و ستايش كردن، خود را در مقابل ديگران كوچك كردن چون يكي از سرمايه هاي بزرگ انساني عزت نفس است آدمهايي كه كريم النفس هستند و عزت نفس دارند هيچ موقع خودشان را در مقابل مال و منال كوچك نمي­كنند آدمي كه چشمش در دست ديگران است و هميشه خودش را محتاج ديگران مي­داند اين از تملق، چاپلوسي در حقيقت، مدح و ستايش­هاي بي­جا و گاهي از اوقات براي خوشايند طرف دست از يك سلسله باورها و اعتقادات بر داشتن، همراهي كردن با كساني كه به مال و منالشان علاقه­مند است اين طبيعتاً‌ در مجلسي كه بايد حرف بزند سكوت مي­كند در مجلسي كه بايد سكوت بكند حرف مي­زند يعني من معتقدم اگر آدم كتابي در اين زمينه بخواهد تنظيم بكند جا دارد كه چه تبعات منفي به دنبال چشم دوختن به مال ديگران هست. عزت را از آدم مي­گيرد قناعت را از انسان مي­گيرد كرامت را از انسان مي­گيرد انسان را به ذلت تملق مدح بي­حساب خودداري از ابراز عقيده، همه اينها از تبعاتِ منفي است .

(درس خارج 26 /11/90)

 

 


[1]اصول كافي، جلد 4، ص 10.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group