پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

خوشا به حال کسی که این سه خصلت را داراست
قال امیرالمومنین(ع): الْخَيْرُ كُلُّهُ فِي ثَلَاثِ خِصَالٍ فِي النَّظَرِ وَ السُّكُوتِ وَ الْكَلَامِ فَكُلُّ نَظَرٍ لَيْسَ فِيهِ اعْتِبَارٌ فَهُوَ سَهْوٌ وَ كُلُّ سُكُوتٍ لَيْسَ فِيهِ فِكْرَةٌ فَهُوَ غَفْلَةٌ وَ كُلُّ كَلَامٍ لَيْسَ فِيهِ ذِكْرٌ فَهُوَ لَغْوٌ فَطُوبَى لِمَنْ كَانَ نَظَرُهُ اعْتِبَاراً وَ سُكُوتُهُ فِكْرَةً وَ كَلَامُهُ ذِكْراً وَ بَكَى عَلَى خَطِيئَتِهِ وَ آمَنَ النَّاسَ شَرَّه.[1]ُ‌

امیر المؤمنین(ع) می فرمایند: همة خوبی ها در سه ویژگی انسان جمع می­شود 1. نگاه و توجه انسان 2. سکوت انسان 3. کلام و سخن گفتن انسان.

هر نظری و نگاهی که آدمی به پیرامونش می نگرد عبرت نگیرد این معلوم است که نظر نیست گویا سهوی چشمش به جایی خورده باشد.«وَ كُلُّ سُكُوتٍ لَيْسَ فِيهِ فِكْرَةٌ فَهُوَ غَفْلَةٌ»؛ اگر آدم در حال سکوت باشد ولی سکوتی که همراه با تفکر نباشد این هم به نوعی غفلت و بی توجهی است «وَ كُلُّ كَلَامٍ لَيْسَ فِيهِ ذِكْرٌ فَهُوَ لَغْوٌ»؛ سخنی که آدم بر زبان جاری می کند ازصبح تا شب که به بستر می رود یک بخش آن غیبت است و بخش دیگری تهمت است، سوء ظن است، قضاوت بی جاست، و کوچکترین ذکر و یادی از خدا در آن نباشد امیر المؤمنین می فرماید اینها لغویاتی است که از زبان شما صادر و خارج شده است چیز دیگری است نه سکوتت تفکر بود و نه نظرت عبرت بود خب تو چیکاره هستی بعد می فرماید: «فَطُوبَى»خوشا به حال کسانی «لِمَنْ كَانَ نَظَرُهُ اعْتِبَاراً وَ سُكُوتُهُ فِكْرَةً وَ كَلَامُهُ ذِكْراً وَ بَكَى عَلَى خَطِيئَتِهِ وَ آمَنَ النَّاسَ شَرَّه»خدا شاهد است فکر می کنم برداشت من این است و شما هم تصدیق خواهید فرمود اگر هیچ واعظی ما را موعظه نکند هیچ منبری بر منبر ننشیند هیچ استادی سخنی نگوید هیچ کتابی مطالعه نکنیم همین مقدار که صبح از خانه حرکت کنیم از سوار شدن ماشین گرفته چشممان به در و دیوار و نقش و نگار و اینها که می افتد برگردیم کلی آنچه که پیرامون ما هست برای ما پیام دارد نگاهش همراه با عبرت گیری باشد نه همینطوری صحنه ای را بببیند و رد شود و بمن چه، و سکوت فکره، اگر یک گوشه ای می نشیند و سکوت می کند این سکوتش همراه با تأمل باشد صنع پروردگار، نعمتهای پروردگار، وضع خودش نه این که صرفاً سکوت کند تا جایی خوابش بگیرد و همانجا خوابش بگیردهمانجا چرت بزند این خاصیتی ندارد. و بکاء و کلامه ذکری، سخنی که مطرح می کند توجه دارد این جمله ای که بر زبان جاری می کند جایش به حریم خدا می خورد کجایش به حریم اهل بیت می خورد کجایش به حریم مومنین می خورد. نمی دانم چقدر تجربه کرده اید من که واقعا برایم تجربه شده است هر موقع نگرانی و ناراحتی افسردگی به من دست می دهد همین که شروع می کنم به صلوات فرستادن بر اهل بیت آدم احساس یک نوع آرامش می کند یعنی توجه خدا به انسان جلب می شود چون این دعایی که ما می کنیم اللهم صل علی محمد و آل محمد قطعا این دعا مستجاب است یعنی خداوند متعال درود می فرستد بر پیامبر و لذا امیر المؤمنین در بخش پایانی نهج البلاغه تعبیری دارند که اگر می خواهید دعایتان مستجاب شود قبلش صلوات بفرستید بعدش هم صلوات بفرستید در وسط حاجت و دعایتان را مطرح کنید و آنجا تعبیر این است که بعید است که خداوند اول یک کلام را اجابت کند آخر یک کلام را اجابت کند و در وسط اجابت نکند چون ما این صلواتی که می فرستیم خداوند اجابت می کند و درود می فرستد پایان هم درود می فرستد در وسط دعا و خواسته مشروع خودتان را مطرح کنید که خداوند متعال بپذیرد از شما، «وَ بَكَى عَلَى خَطِيئَتِهِ»، خوشا به حال آن کسی که یک گوشه بنشیند به خاطر گناهانی که مرتکب شده اشک بریزد این هنر را ما داریم که روز اگر مرتکب گناه شدیم و شب یادمان آمد خوابمان نرود اگر هم کمی بخوابیم برای این که اهل خانه نگوید این آقا مریض است و مشکل دارد آدم آرام در یک گوشه ای اشک بریزد و گریه کند پاک کند برای روز که وارد جامعه می شود یک انسان پاکی باشد «وَ آمَنَ النَّاسَ شَرَّه»؛ و مردم از شر او در امان باشد.

 


[1]. برقى، ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن (للبرقي)، ج‌1، ص: 5

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group