پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

موضوع درس:

شماره درس: 23

تاريخ درس: ۱۳۷۵/۶/۷

متن درس:

اعوذ باللّه‏ من الشيطان الرجيم بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم رب اشرح لى صدرى و يسرلى امرى و احلل عقدة من لسانى يفقهوا قولى.

بحث ما درباره سير به سوى خدا بود سير به مقام قرب الهى يك سير از نظر گفتار كرديم منازل هفتگانه را طى كرديم تا به مقام لقاء و بالاتر از آن رسيديم و آن سير مراتب خلوص كه ظاهرا بهترين سيرها و بهترين حركتها و همه حركتها هم متوقف بر اين حركت است. درباره‏اش فى الجمله صحبت شد و اميدواريم كه از اين گفتنى‏ها يك ذره‏اى از عمل هم به ما عنايت بشود بحث امروز به بعد يك سير ديگرى است. حركت به سوى خدا از راه عبوديت و اين بعد از خلوص بهترين سيرهاست، بهترين راههاست از جهت پايه بهتر از خلوص هم هست براى اينكه همام خلوص براى اين است كه انسان به منتهاى عبوديت برسد لذا از نظر اينكه خلوص ما را به اين مقام عبوديت مى‏رساند و مقدمه است لذا بحث امروز به بعد بهتر از آن بحث خلوص است على كل حال از نظر قرآن يكى از راههاى سلامتى است «قد جاءكم من اللّه‏ نور و كتاب مبين يهدى به اللّه‏ من اتبع رضوانه سبل السلام» [1] كه قرآن اين راههاى سلامتى را مى‏نماياند يا پروردگار عالم به واسطه قرآن اين راههاى سلامتى را نشان مى‏دهد. يكى از آن راههاى سلامتى رسيدن به مقام قرب الهى، رسيدن به مقام لقاء از راه عبوديت است و همين طور كه شما گفتيد و شما مى‏دانيد اين عبوديت رسالت هم متوقف بر اوست منتهاى عبوديت همان رسالت است و در تشهد كه ما شهادت مى‏دهيم اوّل شهادت به عبوديت رسول گرامى (ص) مى‏دهيم بعد شهادت به رسالتش و معلوم هم هست كه توقف دارد رسالت كه منتهاى سير است اين منتهاى سير توقف دارد بر عبوديت اين عبوديت هم مثل همان مراتب خلوص مراتب هفتگانه دارد يعنى بايد هفت منزل را بپيماييم تا به حقيقت برسيم و وقتى به منتهاى عبوديت يعنى به «عبوديت» رسيديم تازه اوّل كار است، اوّل سير است همين طور كه در باب خلوص عرض كردم وقتى رسيديم به آنجا كه ديگر هيچ كسى و هيچ چيزى در دل ما نيست الا خدا و حتى محبت خدا را هم نمى‏بينيم در خلوصمان «وجدته اهلاً للعبادة فعبدته» گفتم تازه اوّل راه است كه سير من الحق فى الحق شروع مى‏شود اينجا هم همين طور است بايد مراتب هفتگانه عبوديت را بپيمايد وقتى رسيد به مرتبه هفتم تازه اوّل سير است ديگر آن سير غير متنهاى است آن سير ديگر سيرى است كه همين طور كه خور پروردگار عالم غير متناهى است ديگر سير تا ابد كه حتى مى‏گفتم در بهشت هم اين حركت هست اين استكمال هست اين سير هست مرتبه اوّل اين حركت ايمان است از اينجا بايد شروع بشود عبوديت مرتبه اولش ايمان است ايمان سه قسم است يكى ايمان تقليدى كه نود و پنج درصد بلكه نود و هشت درصد مردم ايمانشان تقليدى است خوب نتيجة البرهان هم دارند شكى نيست نتيجة البرهان پيش شان هست لذا آثا اسلام بار بر آن است و مانعى هم ندارد بعضى از آقايان طلاب هم ايمانشان تقليدى است و معناى ايمان تقليدى اين است كه يقين دارد كه خدا هست، يقين دارد معاد روز قيامت، آن هم معاد جسمانى هست يقين دارد اگر هم در مقابلش بگويند معاد جسمانى نيست خيلى ناراحت مى‏شود اگر بتواند طرف را كتك مى‏زند امّا اگر به او بگويند اين معاد جسمانى كه به او عقيده دارى و به آن يقين دارى دليلش چيست؟ نمى‏تواند دليل بياورد و نود و هشت درصد مردم چنين هستند يقين دارد خدا هست، يقين دارد خدا عادل است، يقين دارد همه اسماء و صفات براى حق تبارك و تعالى است و يقين دارد به عدالت، يقين دارد به قرآن، يقين دارد به نبوت، يقين دارد به امامت، امام زمان (عج) را الان غائب مى‏داند روزى ظاهر مى‏شود پرچم اسلام بر دست مباركشان روى كره زمين برافراشته مى‏شود و بالاخره يقين دارد وقتى بميرد نكير و منكرى هست، قبرى هست، برزخى هست، روز قيامت حساب و كتابى هست، بهشتى هست، جهنمى هست امّا براى هيچ كدامشان نمى‏تواند استدلالى بكند امّا يقين دارد خوب به اين مى‏گوييم ايمان تقليدى و براى عموم مردم هم كفايت مى‏كند همين ايمان تقليدى است كه عموم مردم را به بهشت مى‏رساند و توقع بيش از اين هم از غالب مردم نيست همين مقدار كه نتيجه برهان پيش اينها باشد يعنى قطع، يعنى يقين، همين مقدار كه نتيجه برهان پيش اينها باشد كفايت مى‏كند امّا معلوم است كاربرد ندارد لذا گناه از او سر مى‏زند در حالى كه يقين هم دارد بهشت و جهنمى هست، يقين دارد در محضر خداست، يعنى علم عوامانه دارد اين علم هست امّا كاربرد ندارد.

قسم دوم از ايمان، ايمان عقلى است كه معمولاً اهل علم دارند ايمان عقلى يعنى چه؟ يعنى ايمان استدلالى. آنچه عوام مردم مى‏دانند اين مى‏تواند روى آن استدلال كند يعنى اگر به او بگويند به چه دليل خدا هست؟ مثلاً به واسطه برهان نظم اثبات مى‏كند كه خدا هست، عقل را سيراب مى‏كند عقل را ساكت مى‏كند منكر عقلش را افهام مى‏كند به خوبى مى‏تواند برهان صديقين صدرالمتألهين را بياورد و حرفش را به كرسى بنشاند اگر به او بگويند به چه دليل قرآن حق است؟ فورا معجزات قرآن را مى‏آورد و اثبات مى‏كند قرآن يك معجزه است تا روز قيامت.

به چه دليل دوازده تا امام داريم و دوازدهمى غائب است روزى ظاهر مى‏شود و پرچم اسلام را روى زمين برافراشته مى‏كند؟ دليل مى‏آورد معاد آن هم معاد جسمانى به چه دليل؟ فورا دليل مى‏آورد به اين مى‏گوييم ايمان استدلالى، ايمان عقلى يعنى عقل سيراب مى‏شود اين اسلام را خواسته است و اگر كسى نداند كوتاهى كرده است اين را مى‏خواهد و ما زا روايات به خوبى استفاده مى‏كنيم كه اسلام براى مسلمين سه تا علم خواسته است يكى علم اصول دين، يكى علم فروع دين، يكى علم اخلاق. اين را خواسته است اين روايتى كه همه شما شنيده‏ايد و براى ديگران گفته‏ايد «انما العلم ثلاثه آية محكمة او فريشة عادلة او سنة قائمة» خوب اين را اسلامى مى‏خواهد و اگر سكى نداشته باشد اين كتك مى‏خورد حالا كتك خوردن براى چه؟ روى چه؟ همان بحث اصولى است كه آيا تحصيل اين سه علم علم تحصيل واجب كفايى است؟ واجب استقلالى است؟ واجب مقدمى است؟ كه مى‏دانيد فقهاء در اين حسابى مانده‏اند تا اينكه مثل مقدس اردبيلى و شاگردش قايل مى‏شود به اينكه اين استقلالى امّا تهيئى است نفسى تهيئى است مرادم اينجاست كه از آيات و روايات به خوبى استفاده مى‏كنيم كه اين سه علم به اندازه وسع هر كسى از فرد خواسته شده است مخصوصا از ما طلبه‏ها يعنى اگر ما طلبه‏ها نتوانيم يك اصول دين تحويل ديگرى بدهيم با استدلال مسلم كوتاهى بزرگى كرده‏ايم قطعا كوتاهى كرده‏ايم، قطعا كتك دارد به يك طلبه بگويند به چه دليل معاد آن هم معاد جسمانى؟ و در آن بماند همان چيزى كه پدر و مادرش و محيط به او گفته‏اند و از آن هم علم پيدا كرده همان را تحويل بدهد معلوم است كوتاهى است هرچه علم بالاتر مى‏رود بايد بيشتر در اين زمينه كوشا باشيم يعنى شما فضلا همه تان بايد طورى باشيد كه در مقابل شبهه نمانيد مثلاً اگر حزب ضالة مضله بهائيت يك شبهه براى شما در قرآن نمود يا يك شبهه در نبوت و خاتميت براى شما كرد فورا بايد بتوانيد جواب بدهيد اگر يك جوانى راجع به معاد يك اشكال كرد يك اشكال داشت بايد بتوانيد فورا جواب بدهيد و اگر نه معلوم است كوتاهى است معلوم است ابزار نداريد يك كسى در جبهه ابزار نداشته باشد خوب اين عمامه ما به ما مى‏گويد كه ما در مقابل خصم بايد جوابگو باشيم اين عمامه ما به ما مى‏گويد ما بايد بتوانيم جوابگوى جامعه باشيم از همين جهت هم بارها و بارها استاد بزرگوارد ما حضرت امام (ره) اصرار مى‏كردند و مى‏گفتند عمامه به سر گذاشتن به شرط اينكه آشنايى داشته باشد به معارف اسلامى و بتواند جوابگوى جامعه باشد يك مغازه‏اى داشته باشد از نظر عقيده و از نظر علم كه هر كسى هرچه در مورد اسلام مى‏خواهد اين بتواند جواب بدهد ايمان همان است كه در روايات دارد اصول دين، فروع دين و علم اخلاق. راستى اگر از يك عمامه به سر بپرسند قيام متصل به كدام ركوع است و نتواند جواب بدهد خوب ننگ خيلى بالاست نقص خيلى بالاست از او يك مسأله بپرسند نتواند جواب بدهد ـ پناه بر خدا ـ يك توجيه هم بكند بگويد مسأله اختلافى است و بخواهد از اين راه كلاه بگذارد سر مردم. خوب معلوم است خيلى اشتباه بزرگى است.

لذا ايشان مى‏گفتند عمامه گذاشتن سه تا شرط دارد يكى بايد آشنا باشد به معارف اسلامى، دوم بايد باتقوا باشد، سوم بايد جامعه‏دار باشد بايد عاقل باشد و بتواند اجتماع را اداره بكند حالا على كل حال اينكه اكنون مى‏خواهم بگويم اين است كه ما عمامه به سرها بايد از نظر اصول دين عقلى طورى باشيم كه در فراخور حالمان جوابگو باشيم هم راجع به مبدأ، هم راجع به معاد، هم راجع به نبوت، هم راجع به امامت، بلكه بايد در اعتقاد و معارف كار كرده باشيم به اندازه‏اى كه خودكفا باشيم در رفع شبهات و جواب دادن به مسائلى كه جوانها دارند و مخصوصا آقايانى كه در نهاد كار مى‏كنند اينها بايد خيلى مواظب باشند يكى از چيزهايى كه ما گله داريم و خيلى هم بد شد اينكه سالهاى اوّل افرادى به عنوان تدريس در دانشگاهها به دانشگاهها رفتند و اينها دو قسم بودند: يك قسم كه خوب لياقت داشتند و افتخارى شدند امّا بسيارى از آنها رفتند آنجا ملا بودند امّا دانشگاه اينها را گرفت و خيال كردند خبرى است و بالاخره نتوانستند جوابگو باشند بعضى هايشان هم بى سواد بودند و رسيد به آنجا كه شبهه كردند و اين گونه افراد نتوانستند جواب بدهند و بالاخره روحانيت زمين خورد ما بايد از همان سرمشق بگيريم اگر كسى مى‏خواهد در نهادى برود بايد به فراخور حال آن نهاد ملا باشد علاوه بر اينكه بايد متقى باشد و علاوه بر اينها بايد بتواند اين نهاد را اداره بكند اين طور نباشد كه آنجا برود هنوز دو روز نگذشته يك اختلاف بين او و ديگر مسئولين بيفتد اين معلوم است بى عقلى است و اين سه چيزى كه حضرت امام (ره) گفتند واقعا مطلب خيلى بالايى است و هر كدام از ما اگر الان بخواهد در دانشگاه برود به خاطر تدريس بخواهد برود براى نمايندگى اين حتما بايد اين طور باشد كه هر كدام از اين جوانها اگر شبهه‏اى داشتند اين بايد بتواند از عهده اين رفع شبهات برآيد در جواب نماند و جواب قانع كننده‏اى بدهد و اين ابزار ماست يعنى طلبه‏اى كه مسأله توضيح المسائل بلد نباشد اين معلوم است نقص خيلى بزرگى است ديگر چه رسد به اينكه از يك طلبه بپرسند فرق بين تكبر و عظمت و شخصيت چيست؟ كه شخصيت انسان بايد ضربه نخورد امّا تكبر هم نداشته باشد اين كار مشكلى است فرق بين حسد و رقابت چيست؟ خوب فورا بايد جواب بدهد چطور من بايد نفسيت و خوديت را از بين ببرم؟ بايد خوب بتواند جواب بدهد به عبارت ديگر بايد يك معلم اخلاق باشد.

بسيارى از آقايان اينها در اخلاق كه نه در مسائل دينى لنگ دارند يعنى راستى مسأله بلد نيستند ديگر و اين نقص خيلى بالاست امّا آنكه الان مورد بحث مان است بالاتر از اين نقص است كه بسيارى از ما نمى‏توانيم مبدأ و معاد و نبوت و امامت و قرآن را اثبات بكنيم يعنى الان اگر از ما بپرسند كه به چه دليل امان زمان (عج) هست؟ به چه دليل پشت پرده غيبت است؟ بايد دليل آن هم قانع كننده بياوريم ما شيعه دوازده امامى هستيم بايد براى هر كدام از اينها دليل داشته باشيم به چه دليل امام صادق (ع) است؟ جزئياتش را هم بايد بدانيم به چه دليل امام حسين (ع) قيام كرد؟ بايد چرايش را گفت خصوصيات اين طورى را هم بايد بدانيم و امثال اينها. خوب اين را همه بايد بدانند هر كس در فراخور حالش حالا اگر عوام مردم ندانستند ـ گفتم همان ايمان عوامانه كه دارند آن نتيجة البرهان كه دارند نجاتشان مى‏دهد ولو گناهكارند ولى بالاخره از نظر اعتقادى نجات پيدا مى‏كنند ـ خوب ما طلبه‏ها هم همين طور گناهمان خيلى بزرگ است امّا اگر آن ايمان عوامانه را به كار ببريم تا آخر العياذ باللّه‏ گناهمان خيلى بزرگ است امّا بالاخره آثار ايمان بار است بر اين ايمان عوامانه ولى كاربرد ندارد، كاربرد ندارد به اين معنا كه نمى‏تواند يك نيروى كنترل كننده باشد براى ما لذا از اين جهت هم مى‏بينيم كه بعضى‏ها ـ من ديده‏ام ـ كتاب نوشته است در توحيد امّا همين غيبت مى‏كند العياذ باللّه‏ پناه بر خدا كتاب نوشته در اصول دين هر پنج تا امّا رياست‏طلبى، حسادت، خوديت، غرور، غرور به كتاب، سد راهش شده است... چرا؟ چون ايمان عقلى نمى‏تواند صفات رذيله را آب كند براى اينكه ايمان عقلى براى دشمن خيلى خوب است براى عقل، عقل را نشاط مى‏دهد، عقل را سيراب مى‏كند، امّا نمى‏تواند و نمى‏شود نيروى كنترل كننده باشد و همين «العلم حجاب الاكبر» يك معنايش همين است يك جمله‏اى از مرحوم حاج شيخ رضوان اللّه‏ تعالى عليه در قم مشهور بود كه مرحوم حاج شيخ مى‏فرمودند به طلبه نگوئيد غيبت نكن براى اينكه تفسيق مى‏كند حالا اگر گفتيد ديگر پافشارى نكنيد كه ديگر بعد از تفسيق تكفير هم مى‏كند يعنى توجيه بلد است و اين توجيه بلد بودن اگر كسى العياذ باللّه‏ علم داشته باشد و آن علم حال نباشد علاوه بر اينكه حجاب است موجب توجيه براى ماست و خيلى از شماها جوان هستيد نديده‏ايد ما در جامعه بوده‏ايم و ديده‏ايم در ميان بزرگان بوده‏ايم، ديده‏ايم كه بعضى اوقات آن علم موجب توجيه گرى هايى در گناهى شد در صفات رذيله‏اى شد و حالا در ميان آقايان اهل علم كمتر است وقتى برويم در افراد غير مثل استكبار جهانى الان اين سازمانهاى استكبار جهانى همه شان اينها علماء و دانشمندان هستند نشسته‏اند براى اينكه توجيه كنند استعمارگرى و استعمارگرى دسته جمعى را نشسته‏اند براى اينكه بكوبند دنيا را، ببلعند دنيا را به واسطه عملشان بنابراين علم قال خوب است بايد باشد اصلاً اسلام متوقف بر اين علم قال است افتخار اسلام اين است كه دنياى علم است افتخار شيعه اين است كه دينش پولادين است و شبهه‏اى نمى‏تواند در دين شيعه باشد افتخارش اين است كه شما فضلاء مى‏توانيد هر شبهه‏اى راجع به اسلام را رفع كنيد امّا على كل حال اين علم قال نمى‏تواند نيروى كنترل كننده باشد براى انسانيت به اين معنا كه آن علم قال موجب بشود كه در زندگى گناه نكنيم تجاوز در زندگى نداشته باشيم نيست. اين هم قسم دوم از ايمان كه اين دو تا خوب است از مراتب عبوديت است از همين جاها بايد شروع كرد امّا خيلى كمرنگ است آنچه پررنگ است و مى‏تواند انسان را از مرتبه اوّل ببرد مرتبه دوم ايمان قلبى است يعنى باور داشتن، باور شدن، باور كردن، انسان باور كند خدا هست نه بداند خدا هست عوام مردم مى‏دانند خدا هست آنكه گناه دارد امّا علم دارد داستى مجتهد است نيمه مجتهد است متخصص در معارف اسلامى است اين مى‏داند خدا هست امّا باور كردن غير از دانستن است و اين مربوط به دل است نه مربوط به قلب و اگر علم مربوط به دل شد كه اينجا را مى‏گوييم يقين آن صورت اوّل را كه اصلاً علم نمى‏گويند آن صورت دوم را علم مى‏گويند اين صورت سوم را يقين مى‏گويند گاهى هم علم بر آن اطلاق مى‏شود قرآن علم هم بر آن اطلاق كرده امّا به يقين به آن مى‏گويند و اين «و اعبد ربك حتى يأتيك اليقين» [2] را بزرگان همين طور معنا مى‏كنند مى‏گويند مراد از اين يقين يعنى رسوخى علم رسوخ در دل بكند نه رسوخ در عقل وقتى رسوخ در قلب كرد باور مى‏كند مبدأ را، معاد را، باور مى‏كند چيزهايى ديگر را و اين كاربرد دارد و اين است كه همان مرتبه اولش تقوا بوده است راهش هم همين طور كه گفتم اين آيه شريفه را تفسير كرده‏اند به اينكه راهش تعليم و تعلم نيست قال نيست بلكه راهش حال است «و اعبد ربك» يعنى اين يقين را نماز اوّل وقت مى‏دهد نماز با تواضع، نماز با دل، خدمت به خلق خدا، همان مراتب خلوصى كه گفتم و بالاخره رابطه با خدا «و اعبد ربك حتى يأتيك اليقين» معمولاً مى‏دانيد مفسرين اين آيه شريفه را معنا كرده‏اند اينكه «و اعبد ربك حتى يأتيك اليقين» تا بميرى بايد عبادت كنى بايد رابطه با خدا داشته باشيم امّا بر مبناى اين تفسيرى كه الان كردم معنايش اين است كه اگر يقين مى‏خواهى راهش عبادت است نه تعليم و تعلم، تعليم و تعلم مربوط به عقل است نه مربوط به دل عقل را نشاط مى‏دهد عقل را بارور مى‏كند نه دل را اگر كسى بخواهد دلش نشاط پيدا كند دلش بارور بشود علم در دلش رسوخ كند راهش «ليس العلم بكثرة التعلم و انما هو نور يقذفه اللّه‏ فى قلب من يشاء» كه همان امثله و تصريف و امثال اينها به ما گفت كه «ليس العلم بكثرة التعليم و التعلم بل نور يقذفه اللّه‏ فى قلب من يشاء» اين من يشاء كيست؟ هر كجا كه قرآن اينجاها من يشاء مى‏گويد يعنى آنكه رابطه با خدا دارد مخصوصا اجتناب از گناه ما زياد ديديم كه اجتناب از گناه به انسان خيلى چيزها مى‏دهد و راستى اين روايت شريف به تجربه اثبات شده است: «من اخلص للّه‏ اربعين يوما» كه اگر كسى همه چيزش چهل روى براى خدا باشد ديگر اين چهل روز به غير عبادت كارى نكرد، به غير چيزى نبود «جرت ينابيع الحكمه من قلبه الى لسانى» كه اين الى لسانه ظاهرا از باب مثال است لسان فقط نه «جرت ينابيع الحكمه من قلبه الى اذنه الى عينه و الى اعضانه و جوارحه...».

اگر بخواهيم آن ايمان عقلى پيدا بشود كه نيروى كنترل كننده هم هست كه مى‏رسد به آنجا كه راستى اگر دنيا را يك طرف بگذارد يك غيبت را هم يك طرف يا اگر خدا را يك طرف دنيا را هم يك طرف حتما دنيا را پشت پا مى‏زند كه اين نيروى كنترل كننده اين عبوديت از اينجا پيدا مى‏شود اين مرتبه اولش است هر اينجا پررنگ‏تر عبوديت اينجا بيشتر عبوديت پايه پيدا مى‏كند كه اين يقين را قرآن منقسم به سه قسم كرده است به مراتب عبادت هرچه عبادت بيشتر توغل در ايمان بيشتر مى‏شود تا مى‏رسد به حق اليقين كه به آن مى‏گويند علم اليقين، عين اليقين، حق اليقين. يعنى يك ايمان رسوخ مى‏كند در دل به اندازه‏اى كه نظير كسى كه از اثر به مؤثر مى‏برد ـ به اين اندازه يك دفعه مى‏رسد به آنجا كه مى‏بيند عين اليقين را، يك دفعه مى‏رسد به آنجا كه ديگر حكومت خدا صد در صد بر دل است حق اليقين، كه علماى اخلاق مثال مى‏زنند ـ مى‏دانيد مثالهايش را ـ مثال مى‏زنند مى‏گويند كه يك دفعه انسان مى‏داند مى‏ميرد ـ خوب همه ما مى‏دانيم مى‏ميريم باور هم داريم امّا خيلى ضعيف است و به يك كسى كه در بين ما نشسته الان بگويند تو صد سال ديگر زنده هستى مسلما مى‏گويد نه باور دارد صد سال ديگر من و شما نيستيم به اين مى‏گويند علم اليقين. يك دفعه دم مرگ، مرگ را مى‏بيند به اين مى‏گويند عين اليقين.

يك دفعه هم مى‏ميرد به اين مى‏گويند حق اليقين.

و سوره «الهكم التكاثر» هم سه شان را آورده است و در سوره «الهكم التكاثر» به ما فهمانده اگر كسى هم مرتبه عين اليقين هم داشته باشد ديگر گناه نمى‏كند چه برسد به مرتبه عين اليقين يا حق اليقين «الهكم التكاثر حتى زرتم المقابر كلا سوف تعلمون ثم كلا سوف تعلمون كلا لاتعلمون علم اليقين لترون الجحيم ثم لترونها عين اليقين ثم لتسئلن بومئذ عن النعيم».

كه در سوره «الواقعة» اسم حق اليقين آمده اينجا به جاى اسم كارش آمده كه در جهنم از او سؤال مى‏كنند با نعمتهاى خدا من جمله ولايت چه كردى؟ كه اين آيه «الهكم التكاثر...» به ما مى‏گويد اگر راستى همان مرتبه اوّل پيدا بشود ديگر گناهى در كار نيست نيروى كنترل كننده صد در صد مى‏شود به ما مى‏گويد اوّل مرتبه عبوديت پيدا مى‏كند ولو ضعيف و همان اوّل مرتبه عبوديت ديگر مانع مى‏شود از اينكه انسان گناه بكند انشاءاللّه‏ بحث را در جلسه آينده دنبال مى‏كنيم.
و صلى اللّه‏ على محمد و آل محمد

 


[1]- سوره مائده، آيه 15 و 16.


[2]- سوره حجر، آيه 99.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group