پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

موضوع درس:

شماره درس: 243

تاريخ درس: ۱۳۷۸/۴/۳

متن درس:

بحث ما درباره کلمه تقوا بود که از نظر فارسی خویشتن داری ،از نظر فقها روح خداترسی اگر کسی روح خداترس در عمق جان او حکمفرما باشد فقها به او می گویند متّقی اگر کسی خویشتن دار باشد بتواند خود را در مقابل گناه حفظ کند چشم او،گوش او ،زبان او،اعضای او همه وهمه کلید داشته باشد به او می گویند متقی واز نظر قرآن آن کسی که اهمیت به واجبات بدهد همه وهمه مخصوصاً نماز،حجاب برای خانمها ،اهمیت به مستحبات همه مخصوصاً حق الناس خدمت به خلق خدا واجتناب از گناه داشته باشد همة گناهان چه صغیره وچه کبیره واگر گناهی جلو آمد فوراً جبران (تدارغ) عذرخواهی از گناه به این می گویند متقی از نظر قرآن این متقی است و در شبهای قبل می گفتم این کلمه تقوا یک نورانیت خواصی دارد شما همین جا که نشسته اید تصور کنید تقوا را می بینیدکه گویا نور از سرتاپای این کلمه ساتح است وطلعلع می کشد نظیر خورشید است این کلمه تقوا برای همه یک طراوت خاص دارد یک حلاوت شیرینی خاصی دارد وبه عبارت دیگر این تقوا را این متقی را همه دوست دارند ولو فاسق ،فاجر،کافر ،ظالم همان هم که ظالم است جداًظالم است فاسق است فاجر است در گناه غوطه ور است اما متقی را دوست دارد تقوا را دوست داردعرض کردم که بیش از 200مورد در قرآن شریف این کلمه تقوا آمده است وبیش از 200فایده بر این کلمه تقوا متوقف شده است عرض کردم در میان این آیات در میان این 240آیه از قرآن من 20آیه انتخاب کردم که برای شما بخوانم وگفتم چون این آیات اهمیت دارد من نوشته ام آدرس نوشتم برای اینکه شما مخصوصاً جوانها روی آن کار بکنید من 20قاعده از قرآن استفاده کرده ام در میان آن 240آیه در میان آن 200قاعده وبرای شما می خوانم که ببینید این کلمه چقدر فایده دارد انسان متقی باشد خیر دنیا وآخرت دارد وقبل از اینکه وارد بحث بشوم متاسفانه هفته قبل به مقدمات بحث ما تمام شد ونتوانستم وارد مابقی آن فوائد شوم یعنی هشت فائده را گفته بودم وتصمیم داشتم که مابقی فوائد را بگوییم هفته گذشته نشد وامشب بدون مقدمه شروع کنم مثل هفته گذشته نشود اما یک تقاضا دارم از همه وآن این است که خود متقی باشید واگر تامین آتیه برای اولاد می خواهید .اگر خیر بچه هاتو را می خواهید اگر می خواهید این بچه هاتومفید برای اجتماع باشند اگر می خواهید بچه ها عاقبت به خیر بشوند وبالاخره اگر سعادت دنیا وآخرت برای بچه هاتون بخواهید که می خواهید این بچه هاتون را متقی بار بیاورید .یک کاری بکنید که اولاد شما از دختر وپسر چشم آنها،گوش آنها،زبان آنها کلید داشته باشد در مقابل گناه خویشتن دار باشید.به عبارت قرآن اهمیت به واجبات دهند.اهمیت به مستحبّات بدهند مخصوصاً اجتناب از گناه داشته باشند واگر گناه آمد تلاطم درونی داشته باشند که به واسطه آن تلاطم درونی توبه کنند از پروردگار عالم عذرخواهی کنند سعادت دنیا وآخرت مرهون است والا اگر بچه های شما متقی نشوند هر فکری که برای بچه ها کرده باشید برای تامین آتیه قطعاً بی جاست یعنی نمی تواند بچة شما را سعادتمند بکند مال باشد ،جاه باشد،علم باشد یا چیز دیگری آنکه زمینه مال زمینة مال،زمینة جاه،زمینة علم باید باشد تا بچة شما سعادتمند باشد تقوا است رابطه با خدا آشتی باخداست واینکه در این جزومد روزگار خدا را داشته باشد من در این 20فایده ای که وعده دادم به شما عزیزان عرض بکنم 8 فایده از این 20 فایده را در 2جلسه قبل عرض کردم ودیگر تکرار نمی کنم فایده نهم که این هم فایده بالایی است اینکه قرآن شریف وعده داده است اگر کسی متقی شد یک زندگی منهای غم وغصه دارد واین زندگی منهای غم وغصه زندگی منهای اضطراب خاطر زندگی منهای تلاطم درونی یک زندگی سالم است دنیای روز نتوانسته است زندگی منهای غم وغصه برای مردم بیاورد تمدن یکی از سوغات هایش زندگی توام با غم وغصه است زندگی توام با اضطراب خاطر است زندگی توام با نگرانی وبه عبارت دیگر دنیای امروز الان زندگی را پوچ می داند مخصوصاً جوانها برای زندگی مغز قائل نیست مثل اینکه جبر آمده است جبر می رود،جبر زندگی می کند ومثل اینکه باید مثل کرم ابریشم که در تنه خود می تند این در غم وغصه واضطراب خاطر ونگرانی بتند تا بمیرد این دنیای روز است وهر کجا هم تمدنش بیشتر این زندگی توام با غم وغصه ،توام با نگرانی، زندگی توام با اضطراب خاطر بیشتر است هر کجا تمدنش کمتراست اتفاقاً این زندگی توام با غم وغصه کمتر است یعنی زندگی منهای غم وغصه البته نه اصلاً نباشد کمتر است اما به خوبی می توانیم بگوییم همه تان می توانید تصور بکنید که الان بشر یک زندگی سالم ندارد الان بشر یک زندگی توام با غم وغصه داردو اتفاقاً این غم وغصه ،اضطراب خاطر نگرانی بالاترین شکنجه وزجر است برای انسان .انسان یک غمی داشته باشد غصه ای داشته باشد نگرانی از آینده داشته باشد،اضطراب خاطر داشته باشد زندگی هر چه مرفه باشد برای این شکنجه است همه تان به خوبی می توانید تصور کنید که یک کسی خانه مجللی دارد از نظر مال در امکانات فراوانی از نظر خوراک وپوشاک ومسکن وازدواج شانس بالایی دارد اما یک غصه ای هم دارد همان ارگ او برای او یک سلول است همان غذاهای بسیار لذیذ برای او از هر غذای زندان بدتر است همان زندگی توام با خوبیهای دنیا برای این مرگ تدریجی است یعنی اگر غم وغصه آمد دیگه زندگی نیست باید بگوییم مرگ است اما انسان گاهی فوراً می میرد راحت می شود ولی یکدفعه مرگ تدریجی است آن به آن مرگ است برای این زیاد من دیده ام که حاضر است هستیش را بدهد برای اینکه بمیرد اما کسی نیست هستی او را بگیرد واو را بمیراند اینقدر زندگی برای او مشکل است این دنیا یک روز است وگفتم هر جا تمدنش بیشتر است غم وغصه اش بیشتر است به قول عوام اینکه هر که بامش بیشتر است برفش بیشتر است امیدوارم در جلسه ما نباشد هر که امکاناتش بیشتر اگر غم وغصه داشته باشد آن زندگی برایش مشکل تر است.یکدفعه فقیر است،بیچاره است به اندازه ای می تواند یک چیزی فرهم کند برای خودش وبچه اش اما غم وغصه دارد خب مرگ تدریجی است زندگی سخت اما یکدفعه امکانات زیاد است اما غم وغصه دارد این زندگی برایش مشکل تر است هر که بامش بیشتر برفش بیشتر ،هر امکاناتش بیشتر ،غم وغصه اش بیشتر ،شکنجه بیشتر ،قرآن شریف مدعی است سند می دهد آن هم سند قرآنی در آیات فرائانی که یکی از آن آیات را برای شما نوشتم این است اگر متقی شدید زندگی سالم پیدا می کنید قرآن یعنی پروردگار عالم به توسط رسول گرامی ،به توسط قرآن یعنی سند داده است به اینکه اگر کسی متقی باشد یک زندگی منهای غم وغصه دارد یک زندگی منهای اضطاب خاطر دارد.یک قدری بالاتر عرض کنم یک زندگی منهای ضعف اعصاب دارد لذا قرآن مدعی است اگر ضعف عصب است اگر غم وغصه است ،اگر اضطراب خاطر است،اگر نگرانی است اینها مرهمون بی تقوایی است ،مرهون گناه است و آیه ای که اینجا من نوشته ام که نظیرش در قرآن زیاد است این است که می فرماید :فَمَن التقی واصلَحَ فلوخوفٌ علیهِم ولاهُم یَحزَنون هر که متقی باشد هر که خود را اصلاح کند از گذشته غم ندارد از آینده نگرانی ندارد فلوخوفٌ علیهِم ولاهُم یَحزَنون که به عبارت دیگر در قرآن می فرماید علی اِنَّ اولیاء الله لاخوفٌ علیهِم ولاهُم یَحزَنون یعنی دوستان خدا یعنی افرادمتقی اینها از گذشته غم نداردزندگی منهای غم وغصه از آینده نگرانی ندارد یعنی زندگی منهای اضطراب خاطر است زندگی منهای ترس است وبالاخره زندگی منهای غم وغصه ،نگرانی ،اضطراب خاطر وترس از آینده یک دنیا اطمینان که هفته گذشته آیه اش را می خواندم به جوانها می گفتم این آیه را در نظر داشته باشید بخوانید ،باور کنید هی رسوخ بدهید به عقلتان رسوخ بدهید به دلتان تا باور بشود برای شما .الا بذکر الله تطمئنُ القلوب ،یاد خدا ،رابطه با خدا به شما سکینه می دهد به شما اطمینان می دهد یعنی دیگر دل شما اضطراب ندارد اعصاب شما ناراحتی دیگر ندارد دل شما دیگر غم وغصه ندارد واین آیه ای که الا بذکر الله تطمئنُ القلوب اگر یادتان باشد هفته گذشته می گفتم که تاثیر فراوانی هم دارد به اندازه ای که نظیرش در قرآن یا نیست یا کم است که کلمه الا کلمه اِنَّ کلمه بذکر الله مقدم شدند اینها همه معنایش این جور می شود قطعاً چنین است هیچ شک نکن من سند قرآنی می دهم شک نداشته باش به چه چیز اگر رابطه با خدا محکم شد دیگر غم وغصه نیست ،دیگر اضطراب خاطر نیست ،دیگر نگرانی نیست دیگر ضعف عصب نیست .کفتم نظیر این آیه ای که الان خواندم در قرآن زیاد است حلا آنکه الا برای شما نوشتم برای شما خواندم فَمَن التقی واصلَحَ فلوخوفٌ علیهِم ولاهُم یَحزَنون این آیه در سوره اعراف است سوره هفتم آیه 35 دهم چیزی که باز برای متقی هست واین هم خیلی مهم است اینکه ما در زندگی یک وسیله ای می خواهیم یعنی رابطه بین ما وخدا برای اینکه پروردگار عالم به ما لطف کند وسیله می خواهد بدون وسیله نمی شود که به او می گوییم واسطه فیض اگر بخواهیم یک مثال عوامانه بزنم که تقریب به ذهن بکنم ولو اینکه مثال از نظر فلسفه وعرفان خیلی بعید است مُبَعِد است اما برای تقریب به ذهن خوب است و اینکه الان اینجا روشن است.این صدا به شما می رسد به واسطه چی؟برق.چه چیز می تواند برق را از کارخانه به اینجا برساند سیمها به این سیمها می گوییم واسطه فیض یعنی واسطه بین کارخانه واین لامپ،واسطه بین کارخانه واین بلندگو.این واسطه فیض مسلماً باید باشد یعنی اگر نعمتی از طرف پروردگار عالم به ما بخواهد برسد یک واسطه می خواهد وبدون واسطه نمی شود قرآن شریف روایات اهل بیت واسطه را دوچیز می داند «علیه السلام»-کتاب2-عترت یعنی حضرت ولی عصر (عج) برای ما الان واسطه فیض هستند یعنی اگر می توانیم تعقل کنیم اگر سلامتی داریم اگر نعمتی به ما می رسد اگر حاجتی برآورده می شود اگر غم وغصه ای از ما رفع می شود همه وهمه به واسطه حضرت ولی عصر است که در زیارت جامعه می خوانیم .بِکُم فَتَح الله و بکُم یَختیم وبکُم یُنزلُ الغیث وبکُم یُمسِکُ السماء اَم تَقَعَ علی الارض وبکُم یُنَفسُ الهم ویَکشفُ الضُّر یعنی آقا امام زمان الان شما هستید که این عالم پابرجاست به واسطه شما روزی می رسد به واسطه شی، بیُمنهی رُزِقَ الوراء وبوجوده (سَبَتطَل) الارض والسماء آقا امام زمان به واسطه شما باران می آید به عبارت دیگر به واسطه شما نعمت از طرف حق به موجودات می رسد به واسطه شما هم وغم رفع می شود حوایج برآورده می شود یک آیه ای است در قرآن این آیه هر دو واسطه را می گوید یعنی یک واسطه فیض اهل بیت یک واسطه هم تقوا یعنی قرآن می گوید اگر متقی شدید این تقوا واسطه فیض است بین تو وخدا واسطه است بین تو وخدا اینکه پروردگار عالم عنایت کند به تو در بن بست ها دست تو را بگیرد وبالاخره نعمتهای پروردگار عالم به واسطه تقوا به تو برسد این آیه ظاهرش به ما می گوید تقوا واسطه فیض بین بنده وخدا امام صادق (ع) می فرماید که علاوه بر این که تقوا چنین است اهل بیت هم چنین است.یعنی به عبارت دیگر واسطه فیض به واسطه تقوا به واسطه امام زمان نعمت از طرف خدا می رسد به ما آیه ای که هست می فرماید یا ایها الذین امنوا تقواالله والتقوا الیه ای افراد متقی برای رابطه بین خودتان وخدا وسیله تهیه بکنید یعنی ای متقی وسیله توبین تو وخدا تقوای توست .امام صادق (ع) می فرماید : والله نحنُ الوسیله فی القرآن یعنی علاوه بر آن تقوا ما هم وسیله هستیم برای اینکه نعمت از طرف خدا به بنده ها به عالم وجود برسد.که این آیه شریفه به حسب ظاهر به حسب غیر (تعبیر) می گوید تقوا واسطه فیض بین خدا وبنده ها وبه حسب تعبیر وتفسیر امام صادق می فرماید علاوه بر این اهل بیت هم واسطه بین خدا وبنده ها آنکه الان من می خواهم استشهاد به او بکنم اینکه خدا سند قرآنی داده است که اگر کسی متقی شد یک واسطه درست می شود برای اینکه فیض به او برسد از طرف خدا و تقوا واسطه فیض بین خدا وبنده اش این آیه شریفه یا ایها الذین امنوا لتقوالله والتقوالیه الوسیله در سوره مائده است سوره پنجم آیه 35آن در سوره اعراف بود آیه 35 این در سوره مائده است آیه 35 واینها را سبک نشمارید والان ببینید قرآن شریف تقوا را در مقابل اهل بیت (ع) گذاشته است همین جور که قرآن اهل بیت،اهل بیت قرآن ،این آیه شریفه می فرماید تقوا اهل بیت،اهل بیت تقوا.که یک معنای دقیق عرفانی آن هم این است که اگر کسی متقی نباشد ولایت ندارد دروغ می گوید کسی که متقی نیست و می گوید من ولایت دارم ولایت کسی می تواند داشته باشد که متقی باشد کسی می تواند ادعا کند من شیعه هستم که متقی باشد آیه شریفه این را هم به ما می گوید همین طور که اهل بیت منهای قرآن،قرآن منهای اهل بیت نمی شود رستگار شود انسان نمی شود قرآن منهای اهل بیت هیچ کسی را نمی تواند رستگار کنداهل بیت منهای قرآن نمی تواند کسی را رستگار کند این آیه هم می فرماید تقوا توام با اهل بیت، اهل بیت توام با تقواکسی می تواند بگوید من شیعه هستم که متقی باشد این هم دهم یازدهم اگر کسی رحمت خدا بخواهد آمرزیده بشود از این دنیا برود و این هم معلوم است فایده بالایی است انسان بدون دردسر از این دنیا برود که اگر راستی آمرزیده رفت از این دنیا دیگر حساب وکتابی ندارد دیگر برزخی ندارد یعنی برزخ آسانی دارد دیگر در صف محشر آن مشقات برایش نیست و بالاخره برای او بهشت است اگر آمرزیده از این دنیا برود حتی بالاتر از این عرض کنم اگر آمرزیده بخواهد برود دم مرگ اهل بیت می آیند و او را می برند آنجا که خودشان هستندغفران الله انسان از این دنیا برود آمرزیده از این دنیا برود قرآن می فرماید اگر می خواهی آمرزیده از این دنیا بروی که شب اول قبرت راحت باشی در عالم برزخ راحت باشی در قرآن روز پنجاه هزار سال در رفاه باشی راحت باشی وبالاخره آخرش هم صراط راحت باشی وبه خوبی در آن مسکن که خود تهیه کردی یعنی بهشت وارد بشوی باید متقی باشد آیه اش را بخوانم می فرماید که وَ مَن یَتَقِ الله یُکَفر عنهُ سَیاته هرکسی متقی باشد خداوند گناهان او را می آمرزد خب چه کسی می تواند بگوید من نگاه نکرده ام همه گناه کاریم همه گناه فراوان داریم همه پرونده سیاه داریم قرآن می فرماید اگر متقی شدی پرونده سیاه تو را مبدل می کنند به یک پرونده درخشانی اصلاً پرونده سیاه تو را نابود می کنند و انسان دم مرگ پرونده سیاه نداشته باشد به چشمش ببیند که پرونده سیاه او نابود شده معلوم است خیلی خوشحال است دیگر معلوم است اهل بیت می آیند دست او را می گیرند می برند پیش خودشان.یک روایتی یادم آمد این روایت را بخوانم این روایت چقدر شیرین است محمدبن حکیم راوی از اصحاب اما باقر (س)است می گوید ما خدمت اما باقر نشسته بودیم یک پیرمردی عصازنان وارد شد اول سلام کرد به امام باقر بعد هم سلام کرد یک یک به ما بعد این پیرمرد یک پیرمرد بی سواد دهاتی بود گفت که یابن رسول الله من دلم می خواهد پهلوی شما بنشینم آقا جا باز کرد آمد پهلوی امام باقر نشست دین خود را عرضه داشت به امام باقر گفت یابن رسول الله من می خواهم دینم را عرضه بدارم به شما ببینم که من نجات دارم دم مرگ یا نه به قول این آیه شریفه غفران دارم یا نه گفت که یابن رسول الله من خدا را قبول دارم پیغمبر و قرآن را قبول دارم شما را قبول دارم من حلال خدارا حلال می دانم وحرام خدا را حرام می دانم.هَل لی مِن نجاه به عبارت دیگر گفت یابن رسول الله من یک شیعه متقی هستم من شیعه هستم اما شیعه متقی حلال شما را حلال می دانم،حرام شما را حرام می دانم گناه در زندگی ام نیست . هَل لی مِن نجاه امام باقر یک روایت برایش خواندند فرمودند دل خوش دار من خدمت بابام امام سجاد بودم یک کسی آمد همین سوال را کرد امام سجاد فرمودند که دم مرگ پیغمبر می آید حضرت زهرا می آید امیرالمومنین می آید حضرت امام حسن وحضرت امام حسین می آیند دستور می دهند به عزراییل که جان تو را آسان بگیرند مثل گلی که بوکنی.وقتی که مردی تو را می برند پیش خودشان راوی می گوید این پیرمرد به اندازه ای خوشحال شد بنا کرد گریه شوق کند غش کرد امام باقر بلند شدند با دست مبارکشان او را به هوش آوردند دست به صورتش مالیدند آب به او دادند آب به صورتش پاشیدند تا به هوش آمد وقتی به هوش آمد دستش را مالید به بدن امام باقر برای تبرک وتیمم ومالید به بدن خودش وبدنش را متبرک کرد به بدن امام باقر(س)اجازة مرخصی گرفت جوانها اینجا مرادم هست اجازة مرخصی گرفت عصازنان می رفت راوی می گوید دیدم امام باقر دارد به قدوقامت این پیرمرد نگاه می کند لذت می برد تا اینکه این پیرمرد از خانه رفت بیرون امام باقر رو کردند به ما فرمودند اگر کسی بهشتی می خواهد به این پیرمرد نگاه بکند این آیه ای که خواندم این را به ما می گوید می فرماید اگر متقی شدی دیگر دم مرگ پرونده سیاه نداری پرونده سیاه تو یعنی گناهان تو آمرزیده می شود می شوی یک شیعه متقی وشیعه متقی را ائمه طاهرین ،پیغمبر اکرم،حضرت زهرا می آیند و او را می برند پیش خودشان دستور می دهند به عزرائیل که جان او را بگیرد قبض روحش کند مثل کسی که گلی بو کند و از این دنیا برود این آیه شریف آیه در سوره طلاق است سوره65آیه 5 وَ مَن یَتَقِ الله یُکَفر عنهُ سَیاته.هرکسی که تقوا داشته باشد پروردگار عالم پرونده سیاه او را نابود می کند.دوازدهم اگر کسی بخواهد از دشمن در امان باشد این هم مخصوصاً برای جوانها یک فایده خیلی بالا دارد ما دشمن داریم دشمن جنّی داریم،ابلیس ،دشمن قسم خورده چند جا تشر به خدا زده که این بنی آدم را نابود می کند این یک دشمن بدتر از این دشمن ،دشمن انسی داریم رفیق بد مخصوصاً در زمان ما زنهای وسوسه کن بی حجاب وبد حجاب ،جوانهای لاابالی چشم چران برای دخترها اینها همه دشمن های ما هستند و این دشمن را قرآن شریف می فرماید از آن ابلیس بدتر است رفیق بد قطعاً از آن شیطان در قرآن یعنی ابلیس بالاتر است ما دشمن داریم معمولاً مردم لاابالبی حسادت دارند مردم لاابالی نمی توانند دیگران را ببینند وبالاخره ما محسود مردم هستیم ما دشمن داریم یعنی معمولاً زنها،مردها،این جور نیست که همه دوست آنها باشند بسیاری دشمن ما هستند.از همه اینها بالاتر استکبار جهانی الان دشمن ماست چه دشمن بالاتر از آمریکا شیطان بزرگ به قول حضرت امام.چه دشمن بالاتر از استکبار جهانی که می خواهد دین مارا ببرد چه دشمنی بالاتر از این روزنامه هایی که الان هر روز جسارت به حزب به رسول گرامی می کنند چه رسد جسارت به شما،جسارت به حزب الهی ها اینها دشمن ما هستند قرآن می فرماید می خواهی از دشمنت در امان باشی متقی باش شاید بتوان بگویم برای جوانها این فایده یا از مهمترین فایده ها یا نه مهمتر از همه فایده ها است انسان از شر دشمن در امان باشد این سند است در قرآن خدا فرموده است به توسط جبرائیل به رسول گرامی برای ما فرستاده است و در قرآن سند داده است چه سندی بالاتر از قرآن وآیه شریفه اش هم این است می فرماید:و اِن تَصبروا وتَتَقوا لا یَضُرُکُم کَیدُهُم شیئا.اگر در مقابل معصیت صابر باشی ،اگر در اطاعت پروردگار عالم صابر باشی بعد می فرماید اگر متقی باشی دیگر کید دشمن اصلاً نمی تواند تاثیر بر شما بگذارد لا یَضُرُکُم کَیدُهُم شیئا اصلاً وابدا دشمن به شما نمی تواند ضرر بزند و این فایده برای همه ما مخصوصاًبرای جوانها بسیار فایده خوبی است آیه شریفه در سوره آل عمران است سوره 3 آیه 120

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group