شماره درس: 27
تاريخ درس: ۱۳۸۱/۹/۲۸
متن درس:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله ربّ العالمين و الصّلوه و السّلام علي خيرِ خلقهِ، اَشرفِ بريّته ابي القاسم محمّد صلّي الله عليه و آله الطّيبيّن اَلطَّاهرين و علي جميع الانبياء و المرسلين سيّما بقيّه اللهِ في الارضين و لعنته الله علي اعدائهم اجمعين.
بحث ما راجع به تهذيب نفس و خودسازي است و بنا شد كه اين بحث خواست پروردگار عالم و لطف حضرت ولي عصر عجلاللهتعاليفرجهالشريف به جايي برسد ـ در ماه مبارك رمضان بحث به اينجا رسيد چه كينم اين امر مشكل را، اين راه مشكل را بتوانيم برويم. اين راهي كه مشكلترين راهها و از نظر قرآن واجبترين راهها است ـ در اين باره راههايي را شنان دادم و پنج راه در ماه مبارك رمضان في الجمله درباره آن صحبت شد ـ بحث امشب ما يك راهي است كه خود قرآن شريف روي آن تكرار دارد، اصرار دارد و آن توسل به نماز است وقتي پيامبراكرم مبعوث به رسالت شد تشريف آوردم خانه و خوابيدم اول سورهي مزمل نازل شد يك دستور و عمل يازدهگانه براي پيامبراكرم «يا ايها المزمل قم اليلا الا قليلا نصفه او انقص منه قليلا اوزد عليه و رتل القرآن ترتيلا» اي كسي كه او اين وقوت به دوشت آمد: «انا سنلقي عليك قولا ثقيلا» بار سنگي بر دوشت آمد و براي اينكه اين بار سنگين را به منزل برساني «قم اليلا الا قليلا» شب بيداري، نماز شب،نماز در سحر،نماز قبل ا ز طلوع فجر و خطاب هم شد يا رسول الله به اندزهي ممكن شب بيداري كن از اين جهت هم پيامبراكرم اول شب زود ميخوايدند نماز عشاءشان كه ميخواندند ميخوابيدند و نصف شب به آن طرف بلند ميشوند گاهي ميخوابيدن گاهي بيدار بودن و در بيداري نماز ميخواندند و آن نمازشب معبود متفرق ميكردند از ساعت 12 تا قبل از اذان صبح ولي بالارخه به اندزهاي در روايات دارد پيامبراكرم نماز خواندن كه پاهاي ايشان وردم كرد كه آيهي شريف نازل شد «طه ما انزلنا عليك القرآن لتشقي» ما گفتيم نماز بخوان امانه به اين اندازه و از كساني كه فوقالعاده از نماز كمك ميگرفتند پيامبراكرم بود. انصافاً اين بار سنگين هم پيامبراكرم به منزل رساندن در حاليكه موانع زياد بر روي پيامبراكرم بود در 10 سال 84 جنگ براي پيامبر جلو آوردند با نبود امكانات پيامبراكرم پيروز بودند و بالاخره پيامبراكرم مردند اما گردهي دنيا را تكان داند به قول جورجيزيدان و توسل به نماز در پيامبراكرم زياد بود لذا در تاريخ ميخوانيم كه وقتي جنگ مغلوب ميشود پيامبر ميديدند مسلمانان رو به شكست هستند «امتي الصلاه» نماز بخوانيد خود پيامبراكرم در وسط جبهه و در خط مقدم جبهه پياده ميشدند و 2 ركعت نماز خودشان، ديگران ميخواندند و با همين نماز پيروز ميشدند و از اميرالمؤمنين (ع) سؤال شد كه آخر حرف پيامبراكرم چه بود از دنيا رفت. فرمودند: سر پيامبراكرم در دامن بود و پيامبر از دنيا رفت و حرف آخرشان كه تكرار ميكردند مرتب ميفرمودند: «امتي الصلاه و ما ملكت ايمانكم» به دو چيز فوقالعاده اهميت بدهيد يكي به نماز و رابطهي با خدا يكي هم زيردستها و رابطه با مردم براي پروازتان براي پرواز به سعادتتان دو تا بال داشته باشيد يكي بال را رابطه با خدا يكي بال را رابطه با مردم خدمت به خلق خدا از همين جهت هم وقتي كه وارد تاريخ بشويم د رحالات حضرت زهرا، ائمهطاهرين عليهمالسلام ميبينيم آنها هم فوقالعاده به نماز اهميت ميدادند در تاريخ ميخوانيم ليلهالهرير شب سختي بود براي مسلمانها، براي شيعه اما اميرالمؤمنين سلاماللهعليه در وسط ميدان در حاليكه فرماندهي ميكردند اما از سحر تا صبح نماز خواندند سجادهي اميرالمؤمنين در خط مقدم جبهه هم فرماندهي ميكردند هم نماز مستحبي ميخواندند از نماز كمك ميگرفتند و حتي همهي شما براي او گريه كرديد كه ظهر عاشورا وقتي كه آن صحابي به حسين عليهالسلام گفت: ظهر است موقع نماز است ميخواهم نماز پشت سر شما بخوانم اما م حسين تبسم كردند خوشحال شدند و يك نماز تاريخي در ميدان خواندند كه نماز عصرشان نگذاشتند بخوانند اما نماز ظهر را خواندند و ما بقيع ائمهطاهرين عليهمالسلام هم چنين بودند همهي شما گريه كرديد براي او كه موسيبنجعفر سلاماللهعليه وقتي كه وارد زندان شد همين را ميگفت: خدايا جاي خلوتي ميخواستم كه رابطهام با تو بيش ار اينها محكم باشد الحمدالله اين رابطه پيدا شد و در تاريخ سني و شيعه نوشتهاند كه موسيبنجعفر سلاماللهعليه در زندان خيلي نماز ميخواندند، توسل به نماز و «استعينوا بالصبر و الصلاه» ــــــ وقتي كه آمد به خدمت حضرت رضا سلاماللهعليه با آن اشعار آبدار تاريخي را خواند اشعار خيلي بالا است هم براي قبل حضرت رضا هم براي بعد حضرت رضا و بالاخره ـــــ با آن اشعارش زنده كرد تشيع را امام رضا عليهاسلام يك عبايي به ايشان دادند و فرمودند: من هزار شب در اين عبا از اول شب تا به صبح نماز خواندم و يك اين جور عبايي كه قوميها كه وقتي ـــ آمد قم و ميخواستند اين عبا را از اين بخرند و تكه تكه كنند براي تبرك و تيمم نداد بالاخره با زور از او گرفتند و اين عبا در ميان اهل قم قسمت شد اينجا مرادم كه حضرت رضا سلاماللهعليه ميفرمايند: توسل به اين نماز شب مقام محمودي ميدهد و اين مقام محمود يعني همين خودسازي يعني ما مقام بالاتر از اين مقام گدايي كه يك كسي بتواند درخت رذالت را از دلش بكند، درخت فضلت به جاي او غرس كند و بارور كند، ميوهدار شود از ميوهي آن هم خودش هم ديگران استفاده كنند بالاترين مقام اين است قرآن ميگويد: مقام محمود، و قرآن ميفرمايد: اين مقام محمود را ميدهيم « و من الليل فتهجد به نافله لك عسي ان يبعثك ربك مقاماً محموداً» از اول شب تا به صبح نخواب موقع نماز شب بلند شو نماز شب بخوان و اين نماز شب تورا به مقام محمود ميرساند، و معناي مام محمود يعني تو را ميرساند به تهذيب نفس مهذب ميشويد مزكا ميشويد البته كار ميخواهد اما كار ما به جائي نميرسد در ماه مبارك رمضان روي اين جمله پافشاري كردهاند كه قرآن ميفرمايد راه مشكل است ما نميتوانيم به جائي برسيم جز خدا كمك كند و همين آيه كه خواندم الان ميخوانم ميفرمايد اصلاًمعلم اخلاق خداست «فلولا فضل الله و رحمته ما زكي منكم من احداً ابداً ولكن الله يزكي من يشاء» خداست كه معلم اخلاق است فضل و رحمت خدا بايد شامل حال شما شود. جديت كنيد آن هم خيلي كار كنيد خيلي مواظبت كنيد تا خدا شما را مهذب بكند و معمولاً چنين است در هر كاري ما اگر بخواهيم به سعادت برسيم شفيع ميخواهيم در رزو قيامت هم هر كه بهشت بخواهد برود شفيع ميخواهد حتي انبياء اولوالعزم با آن مقامشان بايد با شفاعت اهلبيت بهشت بروند در اين دنيا هم بلا واسطه نميشود بايد تسبيب اسباب كرد و تسبيب اسباب براي خودسازي يك چيز فوقالعاده مؤثر نماز است نماز با جديت ما نماز با كار كردن ما قطعاً تأثير به سزائي در خودسازي ما دارد علاوه بر اين نماز فوقالعاده از نظر اسلام از نظر پروردگار عالم اهميت دارد از امام صادق عليهالسلام سؤال كردند افض همهي عبادات چيست؟ يعني افضل از جبهه افضل از حج و عمره افضل از زيارات مستحبي افضل از هر چيزي كه شما تصورش را بكنيد در اسلام سؤال شد چيست؟ فرمود من سراغ ندارم چيزي بعد از معرفتالله نماز. جز نماز بعد هم امام صادق اين آيه اول سورهي بقره را خواندند فرمودند علامت متقين اول معرفت و دوم نماز «هدي للمتقين الذين يؤمنون بالغيب و يقيمون الصلاه» و هيچ چيزي بعد از معرفت يعني معرفت خدا معرفت پيامبراكرم ائمهطاهرين معرفت معاد يعني بعد از اسلام به عبارت ديگر چيزي بعد از اسلام بالاتر از نماز نداريم از همين جهت هم قرآن هم روايات افراد يكه نماز نميخوانند ميفرمايند كافراند يعني كافر واقعي عبيداللهبنزراره يكي از اصحاب خاض امام صادق است ميگويد آمدم خدمت امام صادق از ايشان پرسيدم يابنرسولالله اكبر كبائر چه گناهي است فرمود هفت تا. هفت تا گناه است كه خيلي بزرگ بزرگتر از اين هفت تا گناه نداريم گفتم يابنرسولالله شماره كنيدفرمود: اول آدمكشي اول كفر بالله بعد آدمكشي بعد عاق پدر و مادر بعد خوردن ربا بعد خوردن مال بچه يتيم بعد رفتن جائي كه نتواند دينش را حفظ كند و آخر فرار از جنگ ميگويد گفتم يابنرسولالله مال بچه يتيم خوردنش بالاتر است يا نماز نخواند فرمود نماز نخواندن گناهش خيلي بالاتر است گفتم يابنرسولالله اگر گناهش خيلي بالا چرا نگفتيد هشت تا فرمودديد هفت تا؟ فرمود اول چيزي كه شمرديم چه بود؟ عبيداللهبنزراره گفتم كه فرموديد الكفر بالله فرمود تارك الصلاه كافر اين هفت تا كسي كه نماز نخواند همان كفربالله شاملش ميشود و آدم آدم نماز نخوان كافر است «من ترك الصلاه متعمداً فقد كفر» كه معناي كفر اينجا نه معنايش اين است كه ملاًنجس است يا اگر زن باشد شوهر، برايش حرام است اگرمرد باشد زن برايش حرام است در قبرستانهاي مسلمانها نميشود دفنس كني آن احكامي كه كافر دارد اين نيست مراد اين است كه در روز قيامت در صف مسلمانان اين است اين حتماً جهنم ميرود نميشود تارك الصلاه بهشت برود، قرآن همين را ميفرمايد. روايت هم فراوان همين را ميفرمايد و بالارخ ميفرمايد «تارك الصلاه كافر» حتي يك مقدار بالاترين از اين كمشكن است ـ ايد برايش خون گريه كرد اگر دق بكنم جا دئارد و آن اين است ـ كه ميفرمايد:اصلاً آن كسي كه در موقع نماز غافل از نماز است اين كافر حقيقي است ـ و واي بر اين در سورهي ماعون ميفرمايد «بسم الله الرحمن الرحيم أرايت الذي يكذب بالدين» يا رسولالله ميخواهي نشانت دهم كسي كه تكذيب دين ميكند ـ يعني مسلمان نيست بعد تعيين ميكننم «فذالك الذي يدع اليتيم» آن افرادي كه سر و كار با يتيمها ندارند در جامعه شان يتيم هستن و بياعتناء به يتيم هستند ـ «ولا يحض علي طعام المسكين» آنكه فقير در ميانشان است و بياعتناء به فقراء هستند بعد داغش ميكنند ميفرمايد ـ «فويل للمسلين الذين هم عن صلاتهم ساهون» آن كساني كه به نماز اهميت نميدهند در وقت نماز غافل از نماز هستند اما به جاي اينكه بگويد اينها مسلمان نيستند ميگويد واي بر اين نامسلمانها يك ويل هم براي آنها ميآورد راستي كمرشكن است كه معنايش اين جور ميشود كه من بارها بارها گفتهام و فايدهاي نداشته است موقع مغرب و عشاء اگر بازار باز باشد اسلام ميگويد اين بازار مسلمانها نيست اگر موقع نماز سينماها شلوغ باشد خيابانها ترافيك باشد اسلام ميگويد، قرآن ميگويد، اين ملت، اين شهر مسلمان نيست ـ مسلمان واقعي به اينها نميشود گفت شيعه، به اينها نميشود گفت مسلمان د رموقع نماز بايد تمام توجه نماز باشد و الا ساهون و معناي ساهون يعنين غافل از چيزي در وقت رسيدن وقتش در وقترسيدن انجام دادنش و اين آيه باكمال ظهور ميفرمايد .واي به آن مسلماني كه در وقت نماز غافل از نماز است ـ ديگر نميخواهم مأيوس كنم شما را اما به شما بگويم كه معنا ندارد شيعه اذان صبح خواب باشد ـ معنا ندارد مساجد شيعه اول اذان صبح پر نباشد بايد گريه كرد كه سنيها مشرف شدهايد ديدهايد مسجدها اول اذان صبح پر است اذان تمام مدينه را تمام مكه را گرفته است و خيلي وقتها وقتي شما وارد مسجد الحرام، ميجدالنبي ميشويد جا نيست پراست اين آنها و آن وضع وهابي گريشان آن وضع سنيگريشان اين هم ما و ضع شيعهگريمان مسجدها اول اذان صبح خالي همه خواب كار رسيده به اينجا بعضي اوقات به من نامه مينويسند چرا اول اذان صبح اين مسجد اذان گفت مزاحم خواب ما است ـ واينها كمرشكن است انصافاً پس و بايد هم همه فكري روي اين قضايا كرد و اين گرفتاريها براي خاطر همين چيزها است قرآن ميفرمايد:براي خاطر همين است «من اعرض عن ذكري فان له معيشتا ضنكا و نحشره يوم القيامه اعمي» آن ملتي كه اول اذان صبح خواب باشد ك دربهدريش، يك نكبتش اين است يك زندگي ناخوش دارد، كلاف ر در گم چه كنم چه كنم به وقول قرآن غم روي غم، قصه روي قصه نميشود يك ملتي بگويد مسلمانم اما موقع نماز خواب باشد، موقع نماز مشغول غذا باشد، موقع نماز آن خيابانها وسينماها و پاركها آن چناني مسجدها خلوت باشد آن ملتي كه مسجد مال مستضعفان، مال پيرمرد و پيرزن باشد، آن ملتي كه جوانهاي متضعف نماز بخوانند و غير مستضعفين موقع نماز خواب باشند يا مشغول كارهاي عادي باشد العياذبالله مشغول گناه باشد معلوم است اين ملت نابود است. «من اعرض عن ذكري فان له معيشتاً ضنكاً»
جمهوري اسلامي بايد روي اين همان سال اول فكري كرده باشد، متأسفانه نكرد نخواست ملت نكرد ملت، و الان رسيده به آن جايي كه مساجد همه جا اول اذان صبح در بسته است هم تقصير ماست ما روحانيت است و هم تقصير شما مردم است. و اينها ذلت دارد نكبت دارد ـ خوب معلوم است ذلت و نكبتش اين است كه ما اصلاً مسئله خودسازي را فراموش كردهايم ـ الان در همين جلسهي مقدس خوب جلسهي مقدسي است انصافاً مخصوصاً جوانهاي متدين جوانهايي كه در دلشان اين جور قضايا مي خواهند اما همين جلسه در شبانه روز چقدر خودسازي ميكنند واجب است آقا لازم است از اوجب واجبات است خوب چرا اين المر به اين مهمي فراموش شده است براي خاطر اينكه نماز فراموش شده است وقتي كه نماز فراموش بشود ديگه معلوم است خدا فراموش ميشود «وتكونوا كالذين نسوا الله فانسهم انفسهم» بابا خدا را فراموش نكن خودت را فراموش ميكني وقتي خودت را فراموش كردي، ناگهان يك جور ـــــــ اين حرفها جور نميآيد چرا منبرهاي تو آنقدر ترسناك است، مردم را ميترساني، نه بابا بگو همه غرق گناهيم يك حسين داريم در روز قيامت حسين مثل مرغي كه دانه بردار برميدارد و همهي ما را ميبرد بهشت چرا اين جور نميگويي؟ خوب اينها مصيبت آقا اينها خيال نكنيد كه خوب نه اينها فراموش كردن اين است امام صادق سلاماللهعليه دم مرگ همه را جمع كردند گفتند:آيا چه مصيبتي ميخواهد بكند. فرمود: «لا تنال شفاعتنا من استخف بالصلاه» فرمود: شفاعت ما اهلبيت نميرسد به كسي نماز را سبك بشمارد نه نماز نخواند آن كه كافر است، نماز را سبك بشمارد نماز سبك شمردن يعين چه؟ خوب كسي كه نماز را اول وقت نخواند، كسي كه بازارش را مقدم بر نماز بگذارد، كسي كه خوابش را مقدم بر نماز بگذارد، كسي كه ناهارش را مقدم ب رنماز بگذارد، كسي كه كار دنيا و خيابان و سينما و پاركش مقدم بر نماز بگذارد خوب اين ميشود تسامح در نماز، و دم مرگ فرمود: «لا يتنال شفاعتنا من استخف بالصلاه» اتفاقاً ك روايت كه نداريم فروان است. فراوان نميشود نماز را سبك شمرد، نماز به قول پيامبراكرم قره اعين است براي رسول گرامي نمزا بالاترين عبادت است در اسلام، نمزا به اندزها است، كه زنهاي پيامبر ميگويند وقتي كه مؤذن ميگفت الله اكبر به اندازهاي پيامبراكرم تغيير قيافه تغيير حالت ميدادند كه ديگر اصلآً پيامبرها را نميديدند ما پيامبر را نميشناختيم، يك حالتي امانت خدا موقع اداي امانت خدا آمدخ است امام دوم سلاماللهعليه وقتيكه وارد مسجد ميخواستند بشوند نميشد پاها ميلرزيد قبلاً غسل ميكردند قبلاً تطهير ميكردند خودشان را تنظيف ميكردند بهترين لباسها را ميپوشيدند روايت دارد مثل دامادي كه حجله ميخواهد بورد اينجوري بعد ميرسيدند در مسجد نميتوانستند بورند در مسجد پاها ميلرزيد ن تغيير ميكرد بدن ميلرزيد بعد پاي راست را ميگذاشتند تو مسجد ميگفتند يا محسن قد أتئك مسيئي و وارد مسجد ميشدند چه نمازي و اين سيره مال پيامبراكرم است اين سيره مال حضرت زهرا است وحضرت زهرا از اول شب تا به صبح نماز ميخواند بابا اينها كه همه شنيدهايد همه گفتهاند بايد برداشت بكنيم حضرت زهرا شبهاي جمعه از اول شب تا به صبح نماي ميخواند بعد از نماز هم ميگفت خدا خدا فقرا ضعفا بيچارهها همسايهها ديگران و باز هم راجع به حضرت زهرا روايت داريم به اندزهاي روپا ايستادند نماز خواندند آن هم نماز مستحبي آن هم نه نمازي مثل نماز شب نه نماز مستحبي براي اينكه بالاترين عبادات نماز است و چشم روشني براي پيامبراكرم نماز است و هر چه انسان نماز بخواند مطلوب است و حضرت زهرا اين قدر نماز خواندند پاهاي مبارك ورم كرد راجع به حضرت امام زينالعابدين به اندازهاي ايشان عبادت كردند مخصوصاً آن وقتي كه ايشان ديگر كار نداشتند كار رسيده بود به آنجا كه فرزند پيامبر امام چهارم آنكه بايد دنيا را برگرداند محصورش كرده بودند تشريف برده بودند در بيابان آنجا زندگي ميكردند به اندازهاي عبادت كردند كه حضرت زينب سلاماللهعليها جابربنعبداللهانصاري را فرستاد خدمت ايشان كه آقا كنتر عبادت كن تا جابرينعبداللهانصاري اين جمله را ميخواست بگويد تو حرفش افتاد با گريه فرمودند جابر وقتي من ياد عبادات اميرالمؤمنين ميافتم از عبادات خودم خجالت ميكشم وقتي ياد نمازهاي علي ميافتم از عبادات خودم خجالت ميكشم اميرالمؤمنين كار داشت خيلي آن وقتي كه حكومت بود كه گفتم ليله الهريريش در حاليكه فرماندهي لشكر ميكرد از اول شب تا به صبح نماز ميخواند آن قت هم كه عضب خلافت كرده بودند خانهنشين بود ايشان براي فقرا براي ضعفا كار ميكردند بيستوشش مزرعه ايشان آباد كردند حالا اينجا يك باغ پانصد درخت داشت اينها كمكم ميوهدار ميشد براي فقرا وقف ميكردند اما در وقت آبياري هر درختي كه ايشان آبياري ميكردند دو ركعت نماز پاي آن درخت ميخواندند اينها چه به ما ميگويد مگر ميشود انسان بگويد من شيعه هستم اما بيتفاوت راجع به نماز باشد چرا نماز براي ما سنگين است؟ اگر ببيند از اسلام آنكه نمازش برايش سنگين است چه دردي دارد ميگويد درد از سرطان هم بالاتر است بالاتر از هر دردي اينكه نماز براي انسان سنگين باشد و الان معمولاً چنين است، صد و نودونه مردم نماز برايشان سنگين است حاضر است يك ساعت دو ساعت بنشينيد گعده بگيره بگويد. بخندد شاد باشد نشاط داشته باشد اگر العياذبالله در اين نشاطها گناه نباشد برود اما موقع نماز برايش سنگين است دلش ميخواهد تند تند اين نماز خوانده شود تمام شود و حاضر نيست و اين نماز اگر خيلي طول بكشد مثل اين نماز مغرب و عشاي من معمولاً طول ميكشد ديگه شماها هم اعتراض ميكنيد چرا اين قدر طولش ميدهي ما كار داريم ميخواهم برويم دنبال بازارمان ميخواهمي برويم دنبال كارمان ميخواهد برود دنبال گعده ميخواهد برود دنبال غذاخوردن اعتراض ميكند خواص اعتراض ميكنند عوام اعتراض ميكنند شايد در سال هفت هشت تا اعتراض از جوانها از پيرها كه چرا اين قدر نماز را طول ميدهي حالا اين نماز چقدر طول ميكشد؟ بيست و پنج دقيقه نيم ساعت هم نميشود اما دوساعت سه ساعت گعدههاي ما مثل كه چيزي نشده اينها درد است خوب معمولاً هم ان جوري است وقتي اين دردها باشد ديگه آدم مرض ميتواتند خودسازي كند؟خوب نميشود ديگر آدمي كه چهار ركعت نماز برايش سنگين باشد ميتواند درخت رذالت را از دل بكند؟ ولي به جوانها بگوم جوانها نماز براي خودسازي خيلي عالي است و اين نماز است كه موجب ميشود خدا معلم اخلاق شما بشود اين نماز است كه موجب ميشود خدا عاقبت شما را به خير بكند اين نماز است كه موجب ميشود خدا كارهاي شما را اصلاح بكند اين نماز است كه موجب ميشود موقع مرگ اميرالمؤمنين از دست شما راض باشد در روايت ميخوانيم كه موقع نماز ك نگاهي دارد و آن كاسني كه اهميت به نماز موقع نماز اول قوت نميدهند سختگير است در وقت جان كندند سختگيري حتي در روايت دارد رگها را زنده از بدن اسنان بيرون بياورند چقدر ناراحت ميشود چه شكنجهاي است روح را از بدن بيرون آوردن اينجوري ميشود و اما اگر ببيند اين موقع نماز نماز خوان است به نماز اهميت مِدهد ببيند نماز اول وقت است ببيند مجد است ببيند نماز با جامعت است آن وقت در روايت داريم مثل گل يكه بو كند اين جوري جان از بدن او مفارقت ميكند اگر هيچي نداشتيم براي امتياز نماز جز همين روايت بس بود جان كندن مشكل است انصافاً موقع مرگ مولي اميرالمؤمنين به فرياد ما نرسد مشكل است شيطان ميبرد دّر گرابنهاي تشيع را ميبرد العياذبالله ما نماز نداشته باشيم اين نماز رفيق ماست در قبر در روايات ميخوانيم كه اگر كسي نماز داشته باشد شب اول قبر كه نكير و منكر ميآيند كه شب فوقالعاده مشكلي ايت نماز ميآيد كمكش ميكند نماز ميآيد تلقينش ميكند و نماز شب اول قبر يك رفيق خوب در عالم برزخ يك مونس و ياور و كمككار در روز قيامت موقع حساب و كتاب و اگر هم تسامح در نماز داشته باشد نماز نداشته باشد يك روايتي مرحوم صدوقي رضواناللهتعاليعليه نقل كرده كه هجده عقوبت بر آن كسي كه نماز را سبك بشمارد نه نما نخواند اگر نماز نخواند كافر است نماز نخواند بدبخت است، نماز نخواند اولاد بيچارهاش هم بدبخت است، نه نماز خواند اما سبك بشمارد، مثل قالب ماها. مثل قالب مردم سبك بشمارد. 18 عقوبت بار بر اين است و من يك وقتي كه حال داشته طلبه بودم بررسي ميكردم اين جور چيزها را 24 عقوبت پيدا كردم يعتي 6 تا عقوبت هم در روايات اهلبيت من پيدا كردم 24 عقبوت براي كسي كه نماز را سبك بشمارد ـ همهي شما ميدانيد زينب نماز شبش رد مسافرت تعطيل نشد به اين ميگويند شيعه ـ