پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب


شماره درس: 28

تاريخ درس: ۱۳۸۱/۱۰/۵

متن درس:

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله ربّ العالمين و الصّلوه و السّلام علي خيرِ خلقهِ، اَشرفِ بريّته ابي القاسم محمّد صلّي الله عليه و آله الطّيبيّن اَلطَّاهرين و علي جميع الانبياء و المرسلين سيّما بقيّه اللهِ في الارضين و لعنته الله علي اعدائهم اجمعين.

بحث ما درباره‌ي اين بود چه كنيم مهذب شويم؟ چه كنيم بتوانيم درخت رذالت را از دل بكنيم؟ درخت فضيلت به جاي آن غرس كنيم بارور كنيم از ميوه‌ي آن استفاده كنيم لااقل چه كنيم تسلط بر صفات رذيله پيدا كنيم طوفاني نشود طغيان نكند تسلط بر نفس اماره بر هوي و هوس پيدا كنمي ما را بي‌چاره نكند در ماه مبارك رمضان راه‌هايي را ارئه دادم و در جلسه‌ي قبل راه آسان هر منفعتي را ارائه دادم و امشب يك مقداري باز درباره‌ي همان راه صحبت مي‌كنم قرآن مي‌فرمايد در زندگي‌تان از نماز كمك بگيريد «استعيوني بالصبر و الصلاه» و اين آيه‌ي شريفه در قرآن تكرار شده و اگر آيه‌اي محتوايي در قرآن تكرار بشود يكي از نكاتش تأكيد بر مطلب است يعني تكرار مي‌فهماند كه يقيناً چنين است بايد چنين باشد و اين جمله‌ي «استعيوني بالصبر و الصلاه» در قرآن تكرار شده است و معنايش اين است كه حتماً در زندگي از نماز كمك بگيريد در زندگي براي دنياتران از نماز كمك بگيريد، براي رفع غم و غصه‌تان از نماز كمك بگيريد براي برآوردن حاجات‌تان از نماز كمك بگيريد باي اين‌كه در خط مستقيم بمانيد و بتوانيد ولايت را ببريد از نماز كمك بگيرد براي اين‌كه دست عنايت خدا دست عنايت ولايت روي سر شما باشد از نماز كمك بگيريد و من جمله خودسازي در تهذيب نفس در اين كار مشكل از نماز كمك بگيريد و در آيه‌ي ديگر مي‌فرمايد نماز حتماً به شما كمك مي‌دهد «ان صلاه تنهي ان الفحشائ و النمكر» نماز شما را باز مي‌دارد از اين‌كه گناه بزرگ بكنيد از ا» گناهياني كه آبروي شما را در جامعه مي‌برد نماز كمك به شما مي كند نمي‌گذارد آن گناهان از شما ربزند و هفته‌ي گذشته درباره‌ي اهميت نماز در قرآن در سيره‌ي پيامبراكرم و ائمه‌‌طاهرين يك مقداري صحبت كردم و ديدم كه پيامبراكرم و ائمه‌طاهرين در بن‌بست‌ها از نماز كمك مي‌گرفتند هفته‌ي گذشته گفتم وقتي جنگ مغلوبه مي‌شد اسلام در مخاطره واقع مي‌شد پيامبراكرم مي‌فرمود «امتي الصلاه» و خودشان دو ركعت نماز مي‌خواندند نظامي‌ها بسيجي‌ها دو ركعت نما زمي‌خواندند و به توسط نماز به دشمن پيروز مي‌شدند. و نظير اين قضيه در سيره پيامبراكرم در سيره‌ي اميرالمؤمنين و در سيره‌ي ائمه‌طاهرين(ع) زياد ديده مي‌شد در مقاتل مي‌خوانيم وقتي كه اميرالمؤمنين علي (ع) بنا شد آن كا رمشكل را انجام بدهند كه انصافاً مشكل بود اما سياست زهرا سياست اسلام اقتضا مي‌كرد اين كار مشكل جامه‌ي عمل بپوشد يعني اميرالمؤمنين به تنهايي زهراش را غسل بدهد كفن كند بعد نمي‌كند در مقاتل مي‌خوانيم هروقتي كه غم‌ها هجوم مي‌آورد به اميرالمؤمنين و مي‌خواست نگذارد اين مشكل را اميرالمؤمنين جامه‌ي عمل بپوشاند دو ركعت نماز مي‌خواند قبل از غسل دادن دو ركعت نماز خواند بعد از كفن كردن دو ركعت نماز خواندند وقتي زهرا را دفن كردند در مقاتل مي‌خوانيم «هاجر عليه الحزن» غم‌ها بر دل اميرالمؤمنين هجوم آورد دو ركعت نماز خواندند درباره‌ي امام صادق (ع) دارد كه يك كسي آمد خدمت امام صادق گفت يابن‌رسول‌الله يك خانم شيعه‌اي مي‌رفت در كوچه زمين خورد عد گفت «لعن الله قاتليك يا فاطمه» آن افرادي كه آن‌جا بودند برايشان گران تمام شد اين زن را گرفتند كه چرا لعن كردي بر قاتل‌ها به ظالم‌هاي فاطمه (ع) مي‌گويد امام صادق (ع) برايشان خيلي گران تمام شد نمي‌دانستند چه كنند نمي‌توانستند كاري بكنند به من گفتند كه بيا برويم مسجد دو ركعت نمازبخوانيم براي خلاصي اين خانم راويمي‌گويد آقا امام صادق آمدند مجد دو ركعت نمازخواندند بعد از نماز براي خلاصي اين خانم دعا كردند خبر آوردند به امام صادق كه آن زن رها شد و نظيرش در سيره‌ي پيامبرو ائمه‌طاهرين (ع) زياد ديده مي‌شود يعني كمك گرفتن از نماز و من از همه مخصوصاً از جوان‌ها تقاضا دارم به نماز اهميت بدهيد يقين داشته باشيد نماز به شما كمك مي‌كند نماز شمار را باز مي‌دارد از اين‌كه العياذبالله آتش‌هايي كه برافروخته شده است شما را از بسوزاند نماز موجب مي‌شود شما بتوانيد تشيع‌تان را دين‌تان را حفظ بكنيد و بالاخره نماز موجب مي‌شود كه شما از دشمنان داخلي دشمن‌هاي خارجي دشمن‌هاي درون دشمن‌هاي برون حفظ بشويد نماز موجب مي‌شود از اين‌كه شهوت‌ها هوي و هوس‌ها نتواند شما را گول بزند مخصوصاً اهميت دادن به نماز گاهي انسان نماز مي‌خواند خوب است اما گاهي اهميت به نماز مي‌دهد اين خيلي خوب است كه انسان نماز مي‌خواند خوب است اما گاهي اهميت به نماز مي‌دهد اين خيلي خوب است كه انسان نماز را ضايع نكند انسان در متن زندگي‌اش نماز باشد بهنماز فوق‌العاده اهميت بدهد و در روايات مي‌خوانيم كسي كه اهميت به نماز بدهد خدا به او اهميت مي‌دهد در بن‌بست‌ها خدا به فرياد او مي‌رسد در بن‌بست‌ها نماز به فرياد او مي‌رسد و نماز او را ياري مي‌كند بحث امشب درباره‌ي اقسام نماز است كه بزرگان گفته‌اند ما نماز عموم داريم نماز خواص داريم نماز اخص‌الخوص داريم نماز عموم مال مردم عادي. كه معمولاً نمازهايشان تؤام با گناه است نمازهايشان حضور قلب ندارد و بالاخره نماز مي‌خوانند باي رفع تكليف اين نماز خوب است به درد هم مي‌خورد رفع تكلف هم مي‌كند معمولاً هم افرادي كه سر و كار با نماز و مسجد و روحانيت داشته باشند اين‌ها دچار پرونده‌ها و جنايت‌ها و بالاخره آبروريزي‌ها يا نمي‌شوند يا بسيار كم است و به اين مي‌گويند نماز عموم يعني عموم مردم براي رفع تكليفشان برا اين كه بي‌نماز نباشند براي اين‌كه بهشت بروند جهنم نروند براي اين‌كه بِ‌نمازي برايشان يك بغرنج است يك نقص است ك عيب است نماز مي‌خوانند و الحمدالله مخصوصاً در جمهوري اسلامي اين نماز 30 آدم شده است شايد 180 مردم نماز مي‌خوانند آمارگيري كردند مخصوصاً دانشگاه مردم نماز مي‌خوانند جوان‌ها نماز مي خوانند و هفته‌ي گذشته يك عزيزي نامه نوشته بود بريا من كه چرا مي‌گوييد نماز سنگين است 180 مردم نماز مي‌خوانند اين اقا اشتباه كرد نماز سنگين است غير از اين است كه نماز مردم نماز مي‌خوانند يا نه خب بله مردم نماز مي‌خوانند بايد هم شكر بكنيم كه جوان‌ها نماز مي‌خوانند بي‌نماز نيستند 180 مرد آمارگيري كردند نماز مي‌خوانند و اين يكي از امتيازهاي جمهوري اسلامي است اين ستادهاي مربوط به اقامه‌ي نماز الحمدالله بسيار كار كردند و بايد از آن‌ها تشكر كنيم و انصافاً براي اين‌كه مردم نماز بخوانند عالي كار شده است همه‌ي اين آقايان طلاب كه در اداره‌ها مي‌روند در دبيرستان‌ها مي‌روند در دانشگاه‌ها مي‌روند براي اقامه نماز اين خيلي خوب است اين يك امتياز براي جمهوري اسلامي است و بايد همه‌ي مان شكر كنم و از پدرها و مادرها تقاضا دارم دفعه‌ي اول به همين اندازه واداريد بچه‌هايتان نماز بخوانند با تلطف با مهرباني با استدلال در فراخور آن جوانان و نوجوانان اين‌ها نماز خوان بار بياوريد اگر العياذبالله نماز نخوانند خيلي مصيبت بالا است هفته‌ي گذشته مي‌گفتم علاوه بر اين كه كافر است قرآن مي‌فرمايد كه يك زندگي ناخوشي در جلو دارد «من اعرض ان ذكري في ان لهو معيشتن زنكا» آن كه نماز نخواند در همين دنيا يك زندگي ناخوش كلاف سر به گم چه كنم چه كنم و الا اين‌كه از نظر امكانات دنيايي بالا باشد اما يقين آدم بي‌نماز آدمي كه رابطه با خدا نداشته باشد مثل اين جاست كه رابطه با برق نداشته باشد تاريك است وحشتناك است و در آيات فراوان مي‌خوانيم افرادي كه سر و كار با خدا ندارند زندگي آن‌ها تاريك از تاريك وحشتناك است وحشتناك و اين آيه‌اي كه خواندم مي‌فرمايد كه زندگي كلاف سربه گم «من اعرض ان ذكري في ان لهو معسيتن زنكا» اگر تأمين آتيه براي اولادتان مي‌خواهيد كه مي‌خواهيد هرطوري هست با تلطف با مهرباني با استدلال با جايزه دادن با پول دادن بچه‌هايتان را نماز خوان بار بياوريد اين نماز صح را ولا قبل از طلوع آفتاب اين نماز ظهر و عصر را ولا بعد از آمدن از مدرسه‌ اين نماز مغرب و عشا را هر طوري هست اين چه‌ها نماز خوان باشند والا اگر نماز نخوان باشند بدلانيد هر چه همين آتيه براي آن‌ها بكنيد فايده ندارد زندگي يك كلاف سربه گم زندگي بر آن‌ها تاريك زندگي برايشان تاريك و بهترين تأمين آتيه براي اولد اين است كه شما اولادتان را دختر و پسر نماز خوان بار بياوريد به اين ميگويند نماز عام نماز عموم خيلي خوب است مخصوصاً اگر ضايعش نكند اگر اول وقت خواند اگر مؤدب بخواند اگر با تعقيب بخواند اگر در مسجد و با جماعت بخواند زيبايش بكند معلوم است اين نماز در زندگي او فوق‌العاده تأثير دارد براي تأمين آتيه‌اش براي عاقبت به‌خيري‌اش براي اين‌كه خدا همسر خوب به او عنايت كند زندگي خوب به او عنايت كند تأثير به سزايي دارد و من از همه تقاضا دارم اين رتبه‌ي اول نماز را عالي بخوانيد اين نمازي كه مربوط به 190 مردم است 199 مردم است اين را عالي بخوانيد يعني با تعقيب بخوانيد مؤدب بخوانيد پروردگار عالم مي‌فرمايد كه نماز بخوان طوري‌كه مرا مي‌بيني والا نماز بخوان مثل اين‌كه من تو را دارم مي‌بينم خوب حتماً خدا را مي‌بيند ديگر ما در محضر خدام. در مقابل خدا مي‌گويم الله اكبر يا اياك نعبدو و اياك نستعين اين مؤدي باشد شمرده شمرده باشد و بالاخره ضايعش نكنيم و قرآن مي‌فرمايد اگر نماز را ضايعش كردي حتماً گمراهي. مي‌فرمايد «نخلف من بعد هم خلفون عذاب صلاه و تبعو شهوات فسوف لقون قيا» يك ملتي مي‌آيد كه اين‌ها نماز را ضايع مي‌كنند نماز مي‌خوانند اما ضايعش مي‌كنند جلو جلو بدون تعقيب بدون مستحبات بدون اين‌كه اد در كار باشد براي رفع تكليف يك الا كلنگي مي‌كند قرآن مي‌فرمايد اين است مي‌آيد يك ملتي اين جوري هم راجع به نماز امما راجع به هوي و هوس‌هت راجع به شهوت‌ها خيلي اهميت مي‌دهد نماز را ضايع مي‌كنند اما راجع به شهوت‌تشان و هوي‌وهوس‌شان نه عالي انجام مي‌دهند مي‌فرمايد اين ملت حتماً گمراه است «فسوف يلعون قيا» خودش دو سه تا تأكيد ادبي دارد كه حتماً‌ گمراه است يا اگر يادتان باشد در هفته‌ي گذشته راجع به سوره‌ي ماعون مي‌خوانديم كه قرآن مي‌فرمايد «فوئژيل لمصلين الذين هم عن صلاتهم ساهون» واي بر آن نامسلماني كه در قوت نماز غافل از نماز است كمرشكن است انصافاً ايه و آن كسي كه نماز اول وقت نمي‌خواند به نماز اهميت نمي‌دهد قرآن مي‌فرمايد واي به اين ديگر معلوم است كسي كه نماز اصلاً نخواند صد واي به اين پدر و مادرها با شما هستم ارجع به اولادتان قرآن مي‌فرمايد كسي كه نماز بخواند اما ضايعش بكند اما در وقت نماز غافل از نماز باشد واي به اين خوب معلوم است اگر نماز نخواند صد واي به اين بنابراين اين مرتبه اول نماز است كه انسان اگر يك زندگي خوشي در دنيا بخواهد اگر روز قيامت بخواهد مورد شفاعت اهل‌بيت(ع) واع بشود اگر بخواهد بهشت برود بايد اين نماز مرتبه اول در زندگي باشد سر و كار داشته باشد با مسجد با نماز جماعت نماز اول وقت بخواند نماز مؤدب نماز با تعقيب بخواند اهميت دادن به نماز گفتم در روايات داريم پروردگار عالم خودش فرموده هر كسي كه اهميت به نماز بدهد من ه اواهميت م‌دهم خيلي روايت خوبي است در روايات مي‌خوانيم كه هر كه به نماز اهميت بدهد خدا دنيا و آخرت او را اصلاح مي‌كند و اين نماز حاجت كه مرحوم محدث قمي در مفاتيح شايد بيش از هزار نماز حاجت نقل كرده است خوب اين نمازها معلوم ميشود كه اين نماز به درد مي‌خورد براي دنياي انسان براي آخرت انسان براي رفع گرفتاري‌ها اين مرتبه اول نماز مرتبه دوم نماز به آن مي‌گويند نماز خواص و آن اين است كه انسان يك نمازي بخواند پسند خدا باشد اين نماز اولي كه گفتم آن نمازي است كه براي رفع تكليف براي اين‌كه انسان را في الجمله نگاه بدارد تأمين دنيا و آخرتش بكند اين قسمت دوم كه نماز خواصش مي‌گوييم نماز خدا پسند قرآن مي‌فرمايد اين نماز مختص كساني است كه گناه در زندگي‌شان نباشد «انما ــــــــــــــــ» نماز خدا پسند آن نمازي است كه از متقي سر بزند و د رماه مبارك رمضان راجع به اين تقوا خيلي صحبت كردم انصافاً اين كلمه‌ي تقوا تصورش انسان مي‌بيند كه سر تا پا نور دارد آدم متقي انسان وقتي تصور بكند كه امتياز خاصي در نظر مي‌آيد براي اين فرد و معناي متقي اين است كه اهميت به واجبات مي‌دهد همه همي اهميت به مستحبات مي‌دهد به اندازه‌اي كه ضرر به كار ش نخورد اما عمده اجتناب از گناه و اگر گناه آمد فوراً عذرخواهي از خدا به اين مي‌گوييم تقوا خيل هم مشكل نيست راستي مشكل نيست ملم بنده‌ي خدا بايد مخالفت خدا نكند بنده‌ي با حيا نبايد مخالفت خدا بكند خوب بنده‌ي خدا خدايي كه اين همه نعمت‌ها را به ما داده است البته ما از قدر نعمت‌هاي خدا را ندانيم نمي‌دانيم «ـــــــــــــــ » ما منفي‌باف هستيم هميشه گله از خدا داريم براي آن چيزها كه نداريم اما طرف دوم گرفتاري من حاضرم دو تا چشم تو را بگيرم تمام كارهايت را اصلاح كنم تمام دنيا را هم به تو بدهم آيا مي‌دهي يا نه؟ اي كسي كه گرفتاري حاضرم عقلت را بگيرم هر چه مي‌خواهي به تو بدهم نه رفع گرفتاريت بكنم دنيا را به تو بدهم مي دهي يا نه؟ حالا راستي اگر يكي از ما ديوانه وديم مردم سگ به ما مي‌زدند ما به شيشه‌هاي مردم سنگ مي‌زديم به مردم فحش مي‌داديم خيلي نعمت بالاست نعمت عقل همين طور يك يك مرتب مي‌شمارند اي آقاي گرفتار اي خانم گرفتار من حاضرم دو دست تو را بگيرم هر چه مي‌خواهي به تو بدهم دنيا مال تو در دست نداشته باشي دنيا مال تو فلج باشي دو پا نداشته باشي دنيا مال تو اما چشم ندشاته باشي گوش نداشته باشي اما من يك چيز بالاتر از اين‌ها به شما بگوم اين‌‌كه دنيا و آخرت مال شما علي را نداشته باشيد مي‌دهيد. اين نعمت ولايت اين نعمت اميرالمؤمنين و نعمت زهرا و به قول قرآن «ـــــــــــــــــ» اگر ما بخواهيم نعمت‌هاي خدا را شماره كنيم مسلم نمي‌شود ولي همه‌ي ما معمولا مثبت‌باف‌نيستيم منفي‌باف هستيم يعني مي‌رويم روي چيزهايي كه نداريم و گله‌يمان با خدا شروع مي‌شود اما بياييم روي چيزهايي كه داريم بگوييم «الحمد الله رب العالمين» اين خيلي كم است مخصوصاً آن وقتي كه نداريم‌ها هجوم بياوريد معمولاً انسان از خدا گله دارد اين نعمت‌هايي كه پروردگار عالم به ما داده خوب به جاي آن ما بايد بندگي كنيم حالا بندگي ما به ما گفتند كه اهميت به واجبات بده اين قدر كه نيست مهمش نماز است اهميت به مستحبات ده به اندازه‌اي كه مِ‌شود به اندازه‌اي كه نمك‌آش باشد سرا براي اين‌كه مستحبات نمك‌آش است در عبادات در قبولي عبادات در زندگي انسان تأثير بسزايي دارد مهم‌تر از اين دو استناب از گناه در زندگيت نباشد خوب بعد پروردگار عالم مي‌بيند كه معمولاً عموم مردم نمِ‌شود بگويند گناه در زندگي نباشد لطف خدا ببين چقدر است مي‌فرمايد خوب اگر گناه كردي من مي‌پذيرم گناهت هر چه بزرگ گناه هر چه فراوان بگو خدا بد كردم عذرخواهي از خدا همين عذرخواهي از خدا ثوابش بالاتر از هر حج عمره‌اي چقدر خدا لطف دارد ثوابش بالاتر از هر كربلايي است ثوابش بالاتر از هر نماز شبي است ثوابش بالاتر از همه چيز خوب به اين مي‌گويند تقوا اهيمت به واجبات اهميت به مستحبات اجتناب از همه‌ي گناهان اگر گناه آمد فوراً جبران تدارك كه اگر اين كار را انسان انجام بدهد كم‌كم ملكه‌ي تقوا پيدا مي‌كند يعني پروردگار عالم ديگر لطفش اقتضا مِ‌كند اين كارها موجب شود ك حالتي براي انسان پيدا شود كه آن حالت به آن مي‌گويند ملكه‌ي تقوا و آن ملكه‌ي تقوا انسان را باز مي‌دارد از گناه كردن ديگر كه مصونيتي پيدا مي‌كند در گناه راستي گناه نمي‌كند و ديگر برايش گناه كردن مشكل است اگر ملكه‌ي تقوا پيدا شد ديگر به طور ناخودآگاه يا به طور خودكار ديگر چمشم، زبانش، گوشش حتي مي‌رسد دلش مصونيت دارد و كنترل شده مي‌شود و خوشا به حال اين‌ها و اين نماز را مي‌گويند نماز مقبول نماز كه. مال خواص مال متقي است و پروردگار عالم اين را مي‌پسندد مقبول يعني پسندخدا گاهي رفع تكليف پسند خدا نيست گاهي نمازي است كه علاوه بر اين‌كه رفع تكليف است پسند خدا ايت اين هم قسمت دوم نماز كه اميدوارم ان‌شاءالله جلسه‌ي ما مخصوصاً جوان‌ها اين قسمت دوم را هم داشته باشند قسمت سوم كه آن خيلي عالي است به آن مي‌گويند نماز اخص‌الخواص آن بالا بالا اين‌ها اين نماز را دارند و آن نماز با حضور قلب اين كم پيدا مي‌شود كه انسان وقتي كه مي‌گويد الله اكبر تا وقتي كه مي‌گويد السلام عليكم و رحمه الله و بركاته در نماز باشد فكرش جايي نرود بالاتر در محضر خدا باشد از محضر خدا جايي ديگر ندارد وقتي كه انسان مي‌ايستد نماز اين تكبيره‌الاحرام يك معنايش همين است مخصوصاً بلند كردن دست معنايش اين است كه خدايا من در محضر تو فقط تو همه چيز پشت ير من خدايا من ديگر به هيچ چيزي به هيچ كسي توجه ندارم جز تو ان معناي الله اكبر است آن وقت شروع كنيد آن وقت در شورع خواه ناخواه اين جور مي‌شود مثل حمد و سوره اين حرف زدن خداست با او توجه به اين حرف دارد كه بعضي اوقات راستي هم از گوش و دل صداي خدا را مي‌شنوي براي اين‌كه كلام الله ديگر اين حمد و سوره كلام الله است يعني حرف‌هاي خداست و خدا دارد با ما حرف مي‌‌زند كه اهل دل به اين مي‌گويند كلام نازل ديگر خواه ناخواهخ كه در نماز باشد وقتي خود را بيابد در محضر خدا مي‌يابد كه خدا دارد با او حرف مي‌زند ما بقيه نماز ديگر معمولاً حرف زدن بنده است با خدا توجه به اين در محضر خدا دارم با خدا مرف مي‌زنم كه به آن مي‌گويند مكالمه نماز مكالمه يعني گفت‌وگو با خداي تبارك‌وتعالي گفت‌وگوي بنده با خدا گاهي خدا با اين حرف مي‌زند به آن مي‌گويند كلام نازل گاهي اين با خدا حرف مي‌زند به آن مي‌گويند كلام ساعد كلامي كه بالا مي‌رود از طرف بندهبه سوي خدا خدا خيلي هم دوست دارد يعني بالاترين چيزي كه خدا از بنده‌اش مي‌خواهد بالاترين چيزي كه مطلوب خداست خيلي همين است كه راستي لقلقي رسان نه توجه انسان با خدا حرف بزند بنده با خدا حرف بزند و نماز اول تا آخرش چنين است بله در آن جايي كه تشهدي باشد سلامي باشد صلواتي باشد آن‌ها ديگر يك چيز زايد بر اين دو هم هست و آن توسل توجه به پيامبراكرم و ائمه‌طاهرين (ع) است تشهد سلام دادن يعني توجه كه معنايش اين جور مي‌شود كه خدايا من در محضر تو تو با من حرف مي‌زني من با تو حرف مي‌زنم اما من كجا و تو كجا بايد توسل باشد بايد واسطه باشد خدايا واسطه‌ي من هم پيامبراكرم و آل پيامبر اين خيلي عالي است توجه به اين حرف‌ها و راستي اگر كسي بكند به جاهاي بالا بالا مي‌رسد راستي دك مي‌كند حرف زدن خدا با او درك مي‌كند حرف زدن اين، با خدا و راستي توجه خدا را درك مي‌كند درك مي‌كند كه توسل پيدا كرده پيامبر جواب سلامش را داده است ائمه‌طاهره جواب سلامش را دادند وقتي درود بر پيامبر و آل پيامبر مي‌فرستند جواب مي‌خواهد مسلماً آن‌ها جوابش را مي‌دهند و اين درك مي‌كند با قلب با آن شعور قلب با آن فطرت انسان درك مي‌كند همه‌ي اين‌ها را به اين مي‌گويند نماز اخص‌الخواص يعني نمازي كه حضور قلب رد آن باشد و كم پيدا مي‌شود خيلي كم است اما يك سفارش كنم به همه‌ي شما لااقل بعضي اوقات لااقل در آن الله اكبرش يك مقدار در حمد و سوره يك مقدار در ذكرها در توسل‌ها اين توجه كه در محضر خدا هستيم اين حضور قلب براي ما باشد و اما اگر از اول نماز تا آخر نماز ما در نماز نباشيم خوب اين انصافاً خيلي بِ‌ادبي است وراستي وقتي كه فكرش را بكنيم خيلي بد است انسان د رمقابل خدا بگويد «ايك نعبدوا و اياك نستعين» كه خدا دارد با او حرف مي‌زند ذهنش جاي ديگري بادش اين فكرش جاي ديگر باشد درود بر پيامبر و آل‌پيامبر اما فكرش جاي ديگر باشد توجه به پيامبر وآل‌پيامبر نباشد از اين جهت هم راستي بد هستيم خيلي باري اين‌كه اين جور چيزها را نداريم و ما را ساخته‌اند آوردند در اين دنيا براي همين‌ها قرآن مي‌فرمايد «و استنعتك لنفسي» بالا ساختمت براي خودم قرآن مي‌فرمايد آي انسان همه چيز مال تو تو مال من «خلفتوا الاشياء ءاجلك و خلفتك اجلي الم ترو ان الله وسخر لكم ما في سماوات و ما في الارض و اسبع عليكم نعمه و طاهره و باطنه» اي انسان همه‌ي جهان مال تو براي تو بعد مي‌فرمايد تو براي چه «و استنعتك لنفسي» تو را ساختم براي خودم ما آمديم د راين دنيا براي اين‌كه اين جور نمازها بخوانيم اين جور رابطه‌ها داشته باشيم و به يك مقامي و بتوانيم بگويم اگر راستي دوركعت نماز اين جوري بخوانيم حتماً دعاي مستجاب داريم نه مستجاب الدعوه مي‌شويم ديگر هر دعايي بكنيم حتماً مستجاب مي‌شود آن‌هايي كه مستجاب‌الدعوه هستنتد از همين‌ راه‌ها هست ديگر حتماً‌طي‌الارض پيدا مي‌كند راستي اگر نماز خوان باشد قسم سوم نماز اخص‌الخوص مي‌تواند شب جمعه فوراً برود كربلا، برود نجف بيا سارمرا كاظيمن براي شام هم بياد خانه‌يشان كاري ندارد اين‌ها خيلي آسان است ما چون كه در وادي نيستيم چون كه در راه نيستيم خيال مي‌كنيم مشكل است و الا آسان است آسان خيلي آسان است درباره‌ي شيخ‌بهايي رضوا‌ن‌الله‌تعالي‌عليه مي‌گويند شيخ خيلي چيز داشته يك وقت وارد بر شاه عباس شديد شاه عباس يك كسي پهلوش است اين از روم بود ديد شاه عباس خيلي ناراحت است گفت چه‌ات است گفت اين آقا از آن‌جا خيلي تعريف مي‌كند ما چه علوم غريبه‌اي داريم ما چه ترقياتي داريم و شما ايراني‌ها ايمن چيزها را نداريد همين جوري كه در حال تأثر شاه عباس براي شيخ بهائي نقل مي‌كرد و آن آقا هم همي مرتب غرور او را گرفته بودئ شيخ بهائي عصايش را انداخت يك اژدها شد رفت دنبال اين آقاي غرور دار رفت دنبال شاه‌عباس اين‌ها همه فرار كردند بعد شيخ بهايي عصا را گرفت حالا اين‌جا مرادم است بعد از آن‌كه عصار را گرفت مل حضرت موسي كه عصا را گرفت و همان عصا شد رو كرد به شاه عباس گفت باباجان به ان بگو اين حرف‌هاي تو اين كارهاي من گوشه‌ي ميدان شاه الان اين افرادي هستند دارند انجام مي‌دهند پاشو برويم نشانت بدهم اين معركه‌گيري‌ها مار درست كن‌ها اين معركه‌گيري‌ها اين‌ها اين كارها كارهاي آن‌هاست والا كسي كه بنده‌ي خداست باشد اين‌ها برايش فوق‌العاده آسان است اين‌ها را كار معركه‌گيرها مي‌دانند خودش چي خيلي بالاتر از اين‌ها انسان اگر نماز خواندن باشد حب همين است و مستجاب‌الدعوه مي‌شود اگر راستي نماز خوان باشد طي‌الارض پيدا مي‌كند بالاتر از اين‌ها مرحوم آقاي نخودكي اصفهاني بوده در زمان پهلوي هم بوده اين رته مشهد آن‌جا نخودك يك دهي براي خاطر اين‌كه اين لختي مختي‌ها را نبيند براي اين‌كه اوضاع و احوال زمان پهلوي را نبيند رفته بود در آن ده اما هر روز مي‌آمد به حرم مطهر چهار فرسخ بوده مي‌آمده برمي‌گشته طي‌الارض داشته امامهم‌تر از اين طي‌اللسان داشته است يعني يك قرآن هم مي‌خوانده مي‌آمده در حرم حضرت رضا نصف قرآن را مي‌خوانده زيارتش را مي‌كرده نمازش را مي‌خوانده در حرم حضرت رضا داشت بعد هم مي‌رفته درراه نصف قرآن را دوباره هم طي‌الرجل داشته هم طي‌السلان اين‌ها چيزي نيست به قول خواجه‌عبدالله‌انصاري چه خوش مي‌گته اگر به هوا پريد مگس، اگر روي آب روي خسي اگر بنده‌ي خدا باشي كسي والا پيش شيخ بهايي روي آب رفتن و روي به هوا پريدن و روي هوا راه رفتن و اين‌ها به قول شيخ بهايي كار معركه‌گير‌ها است كار شيخ‌بهايي كه به اين‌جا مي‌رسد چه وقتي راستي مي‌رسد به نماز يك بنده‌ي صددرصد خوا وقتي كه مي‌گويد الله اكبر همه چيز ديگر پشت‌سر جز خدا راستي روبه قبله مي‌ايستد ما ها رو به قبله نمي‌ايستيم ديگر چه برسد رو به خدا رو به خدا مي‌ايستد. معلوم است كسي كه رو به خدا بايستد وقتي كه متصل به خدا بشود در روايات مي‌خوانيم كه بنده‌ي من ديگر تو هم كارهاي مرا مي‌كني «عبدي ادعني اجعلك بصري اقول كن فيكون تقول كن فيكون» بنده‌ي من تو بنده شود مثل من هر كار من بكنم تو هم مي‌تواني بكني هم مي‌تواني طي‌الارض داشته باشي هم كه طي‌اللسلان داشته باشي هم مي‌تواني به هوا بپري هم مي‌تواني وسط زمين و هوا بايستي هم مِ‌تواني طي‌الارض داشته باشي و خيلي كارها روي آب راه رفتند و اما براي خودشان اين‌ها را هيج مي‌دانستند طي‌الارض‌ها طي‌اللسلان‌ها و اين جمله را فراموش نكنيد «عبدي ادعني حتي اجعلك بصري اقول كن فيكون تقول كن فيكون» رسد آدمي به جايي كه به جز خدا نداند. راستي مي‌رسد به آن‌جا كه جبرئيل افتخار نوكري او را مي‌كند رسد آدمي به جايي كه به جز خدا نداند. بنگر كه تا چه حد است مقام آدميت طيران مرغ ديدي تو ز پايبند شهوت به درآي تا ببيني طيران آدميت پرواز مي‌كند ديگر از آسمان اول به دوم به عرش خدا كجا در خدمت خدا در محضر خدا نمازش مي‌شود معراج «الصلاه معراج المؤمن» از اين‌ها نگذريد، بااين الصلاه معراج المؤمن همين معنايش است ديگر پرواز مي‌‌كند از عرش خدا هم رد مي‌شود از لوح و قلم هم رد مي‌شود پس كجا پيش خدا «يا ايتها النفس المطمئنه ارجعي الي ربك» بيا بيا ديگر بهشت و بهشت ادن رضوان همه همه براي تو كوچك است سعي وجودي تو اين‌ها نمي‌گنجد پس كجا مي‌گنجد «يا ياتها النفس المطمئنه ارجعي الي ربك» ه قول سعدي تو ز پايبند شهوت به در آي تا ببيني طيران آدميت تا ببيني مقام آدميت تقاضا دارم بين نماز خلي اهميت بدهيد راستي هم مي‌رسد بهآن‌جا كه بالاترين لذات برايش نماز است امام ادق (ع) مي‌فرمايد دو ركعت نماز شب براي من بهتر از دنيا و آن‌چه در دنياست اگر امام صادق (ع) مي‌فرمايد تمام جهان را به من بدهند به من بگويند از اين يازده ركعت نماز شب دوركعتش را نخوان من حاضر نيستم «اركعتان في جو في الليل احبوااليه من الدنيا وما في ها» دو سه كلمه مصيبت بخوانم.

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group