رسول خدا وقتی نگاهشون به چهره امام مجتبی علیه السلام افتاد فرمودند هذا ابنی تفاحتی ثمره فوادی محجه قلبی و قره عینی فرمود این فرزند من است این ثمره قلب من است این فرزند نور چشم من است ومن آذی هذا فقد آذانی کسی که این فرزند مرا بیازارد مرا آزارده است
دانشمندان اهل سنت هم نوشتند شیعیان هم نوشتند متعدد کلمات و روایاتی که پیامبر در مورد امام حسن فرموده اند و خصوصیات اخلاقی این بزرگوار رو نقل کردند
واصل بن عطا مینویسد: علیه سیماء الانبیاء و بهاء الملوک سیما و چهره چهره انبیاء بود و ابهت پادشاهان و ملوک
ابوهریره با اینکه میانه خوبی با حضرت نداشت با امیرالمومنین خوب نبود اما میگه من هر وقت حسن بن علی رو در کوچه های مدینه میبینم یادم نمیره که در آغوش پیامبر بود
پیامبر میخواست حرمت و جایگاه اینان رو به مردم و اصحاب نشان بده می دید که در اینده چه رفتاری رو با فرزندانش خواهند داشت جای حرف باقی نگذاره گاهی یک مسیر طولانی یکی رو روی این شانه سوار میکرد یکی روی اون شانه هرکس میامد میگفتند یا رسول الله بذارید ما بگیریم بچه ها رو می فرمود نه اینا خوب راکبانی هستند بذارید خودم اونا رو حمل کنم به اشکال مختلف با بوسید با کلام با بوئیدن با در اغوش گرفتن میخواست بفهمونه که اینا رو تکریم و تجلیل کنند باعث آزار و اذیت اینها رو فراهم نکنند
خب من یه بحث رو از زندگی امام حسن میخوام خدمت شما تقدیم کنم و یه نکاتی پیرامونش عرض کنم و همین کافیست و اون بحث مردم داری امام حسن مجتبی علیه السلام هستش
ببینید ماها گاهی عبادت رو در مسائل فردی میبینیم نماز،روزه،دعا،ذکر درصورتی که حجم روایات بیشتر مردم داری ،مردم داری که میگم نه تنها کمک مالی به مردم هست حفظ آبروی مردم ،حفظ شخصیت مردم ،کمک فکری به مردم ،حفظ شخصیت جوونها،بار از دوش مردم برداشتن ،رفع اختلاف بین مردم ،آشتی دادن بین زن و شوهر ها ،پدر و پسرها ،همسایه ها مجموعه اون عواملی که باعث میشه مردم تو جامعه استفاده کنند از انسان مجموعه این روایاتی که این مسائل رو نوشته بقول یکی از عزیزان میگفت که یه جلد دومی میشه برای مفاتیح الجنان خیلی بیشتر هست ثوابش خیلی بیشتر هست
مثلا امیرالمومنین میفرماید اگر شما دو نفر رو صلح بدید یه خورده با این حرف بزنی یه خورده با اون این دونفر با هم صلح کنند اصلاح ذات البین افضل من عامه صلاه و الصیام این از یکسال نماز و روزه بالاتر هست
یک لبخند درچهره مردم بزنید مثل صدقه هست تبسم در چهره مردم صدقه هست،یک ابرسانی برای مردم ،حفظ ابروی مردم و...روایاتی که داریم،باعث ازدواج شدن بالاترین شفاعت در قیامت نصیب کسی میشه که واسطه ازدواج دو نفر بشی،چیزهایی که تقریبا در بین مردم کم رنگ شده کم نوشته شده و کم هم در موردش گفته میشه
من اول یه حدیثی از حضرت امام حسن خدمت شما بخونم:من واسا اخاه بمال او جاه او کلمه طیبه حشر یوم القیامه مع النبییین والصدیقین و الشهداء والصالحین و حسن اولئک رفیقا
هر کسی سه تا کار انجام بده با اینها در قیامت رفیق میشود اینها هم رفیقهای خوبی هستند ادم رو زمین نمیزنن رفیق نیمه راه نیستند
فرمود کسی که به درد مردم برسه با پولش ،با آبروش ،با حرفشحالا من هر سه رو از زندگی امام حسن برای شما مثال میزنم یه کسی امد خدمت حضرت عرض کرد آقا گرفتارم بدهکار بود آقا فرمود من هزار درهم میتونم بهت کمک کنم هزار درهم خیلی پول بوده منتها در منطقه شما یک ناصبی هست(کسی که ناسزا و سب امیرالمومنین میکنه) مردم و جوونها رو به انحراف میکشونه من میتونم یه حرفی به تو یاد بدم بری اون بابا رو محکومش کنی و جلوش رو بگیری و دیگه کسی رو منحرف نکنه کسی رو ، یا پول بهت بدم که بدهکاریت راه بیفته،فرمود کدومهاشو میخوای یه خورده فکر کرد عرض کرد یابن رسول الله همون حرفو بهم یاد بدید برم جلوی انحراف فکری مردم رو بگیرم بعد خدا روزی رسون هست توکل بر خدا بدهی هم پرداخت میشه اقا فرمود پول هم بهت میدم فقط میخواستم ببینم جوابت چیه؟اقا هم هزار درهم رو بهش داد و هم اون استددلال رو بهش یاد داد ببینید بمال او کلمه طیبه
یکی اومد عرض کرد یابن رسول الله الان یکی داشت پشت سر شما حرف میزد فرمود: القیتنی فی تعب برام زحمت ایجاد کردید گفت چه کاری؟فرمود الان باید برای اون طلب مغفرت کنم اگر همچین حرفی زده و هم برای خودم که تو اومدی پیش من سخن چینی کردی ساستغفر لی و له این حلم و مردم داری است
اینه که اگر خلق و خوی ائمه ما در بین مردم و در جامعه پیاده بشه نصف این دعواهای زناشویی بابا زنش داخل خانه دشمنش بود تحملش میکرد توی روی امام می ایستادند میگفتند یا مذل المومنین تحمل میکرد شمشیر زدند پای مبارکش رو مجروح کردند این حلم و بردباری امام هست که از صفات الهی هست یا حلیما لا یعجل
این روایت رو دقت کنید می فرماید حلم و بردباری خودشو 5جا خودشو نشون میده(ج68بحار)الحلم یدور علی خمسه اوجه:گاهی مجبوری حلم و بردباری داشته باشی مثل صف نونوایی-بیمارستان –پای سخنرانی ،زندان و...اینها اجباری هست اما اینهایی که خدمت شما میگم حلم اختیاری هست
1-ان یکون عزیزا فیذل: یکی اینکه ادم عزیز باشه و خوار بشه- تا دیروز میگفتند مرحبا درود امروز میگن مرگ – مثل مسلم بن عقیل تا دیروز 18هزار نفر باهاش بیعت کرده فرداش هیچ کسی حاظر نیست تو خونه راهش بده –مثل شهید بهشتی
امام حسن وقتی صبح 21اومد داخل مسجد جمعیت موج میزد یکی میگفت اقا درخدمتیم یکی دیگه مثل قیس بلند شد گفت اقا شمشیرهای ما دیگه قلاف نمیشه-هر یکی از هرطرف-حالا تو کوچه های مدینه تنها تو چهره اش می ایستند و میگن یا مذلل المومنین اینجا جای حلم هست
2- ان یکون صادقا فیتهم: ادم راست ولی ازش قبول نکنن بهر دلیلی جو علیه اش هست شایعه قوی هست
یه بنده خدایی میگه یکی منو دید گفت وووو پریروز میگفتند شما مردی ما فاتحه هم خوندیم خیلی هم قرآن برات خوندیم گفتم الان که میبینی من زنده ام گفت نه اقا اونی که گفت خیلی خبرش موثق بود من باور نمیکنم اون که میگفت خیلی ادم مطمئنی بود گفتم بابا من جلوت وایسادم دروغه گفت نه نمیشه اونی که میگفت نمیتونست دروغ بگه. حالا ادم یه جایی بگه بابا اینه مطلب ازش قبول نکنن
امام صادق داشت نماز میخوند داخل مسجد پیرمرده از خواب بلند شد دید کیسه اش نیست با دوستاش اومده بود رفیقهاش کیسه رو بردند گفتند این خواب هست میان کیسه رو می دزدند بلند شد کیسه رو ندید بعد هر طرفی رو نگاه کرد دید کسی نیست رفت مچ امام رو گرفت البته نمیشناخت گفت اقا هزار درهم داخل کیسه من بود کسی هم غیر شما اینجا نیست شما برداشتید امام فرمود من مشغول نمازم کار به پول تو ندارم گفت نه اقا در روایت داریم کاهی انسان باید انسانهای جاهل رو تحمل کنه این از نشانه های حلم هست امام دید نه این به کتش نمیره اقا فرمود برید خونه پول بیارید بهش بدید رفتن هزار درهم اوردن بهش دادن (حتما تو راه هم که میرفته میگفته دیدی اگر برنداشته بود که نمیداد)وقتی رسید خونه رفقاش بهش گفتند بیا این پولت گفت ووو من چقدر با این اقا تندی کردم این اقا چقدر بزرگواری کرد برگشت خدمت اقا اقا فرمودند برو ما پول به کسی بدیم دیگه پس نمیگیریم
در تاریخ داریم بعضی ها از امام بدهکار بودن بعد فکر میکردن طلب کار هستند ادعای طلب میکردند امام میدادند بعد میرفتن حسابشون رو میدیدند میدیند بدهی بوده نه طلب میومدند خدمت امام امام میفرمود برو هم بدهیت رو بخشیدم و پول رو
این رو میگن حلم شما باشی یه ادم موجه نماز میخونی بعد نماز مچت رو بگیرن بگن تو پول ما رو برداشتی تو گوشش نمیزنی؟دعوا نمیکنی؟
3- ان یدعو الی الحق فستخف: مردم رو به حق دعوت کنی بعد تحقیرت کنن –مثل شهید بهشتی که فحش میدادن بهش شهادتش این جو رو شکست
4-ان یوذی بلا جرم: بدون جرم اذیتت کنن و کتک بخوری مثل امام موسی کاظم که میگفتند خونش مرکز اصلحه و شورش هست بعد میرفتند میدیدند هیچی نیست
5-ان یطالب بالحق فیخالفه: حقش رو طلب کنه بعد باهاش مخالفت کنند –میگه من به شما پول دادم طلب دارم میگن چه پولی؟
میفرماید اگر این 5تا رو بتونی تحمل کنی بردباری و جای بردباری هست این ان چیزی هست که در زندگی امام مجتبی برجسته بود
ثمره این بحث این باشه که حلم ما بالاتر بره ادم بالا بره پایین بیاد نمیتونه میل همه رو با خودش یکی کنه ادم تو خونه با فرزندش مشکل داره به حرفش گوش نمیدند حرفشم حق هست جوون هست نو جوون هست تو خونه داره سرکشی میکنه شما میدونی حق با تو هست ،همسرته،برادرته پدرو مادر هست اگر بشه این رو مدیریت کنیم این میشه حلم مشکل هست ولی ممکنه