پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

 چیزی که مردم در جامعه کم و بیش بهش مبتلا هستند و از این مساله رنج میبرند مساله شماتت در گفتگوها و سخن هاست

اتفاق میفته که بعضی خانواده ها از این موضوع گله میکنند که اقا من هر کاری میکنم خانمم سرزنش میکنه مقایسه میکنه فلانی رو ببین خودتم ببین اگر مشکلی پیش بیاد شروع به سرزنش میکنه این گاهی زیاد در بعضی افراد دیده میشه که این روحیه رو دارند

حالا فرض کنید مصیبتی پیش میاد و شروع میکنه به سرزنش کردن که بله چون حرف منو گوش نکردی این طور شده مثلا یه اقایی پدرش بهش گفت با این خانم ازدواج نکن بهر دلیلی با یه خان دیگه ایی ازدواج کرد این ازدواج به طلاق منجر شد و یا اختلاف بینشون افتاد حالااین مصیبت برای کسی پیش اومده که یه سابقه ایی هم در گذشته داره و گوش نکرده اینجا اگر پدر اومد گفت اها چون حرف منو توجه نکردی اینطور شد چون به حرف من گوش ندادی این طور شد اینو میگن شکاتت شادیکردن بر شکست افراد بر مصیبت افراد

مسافرت میره مثلا میره مشهد دوتا جاده هست یکی جاده کویر هست یکی جاده شمال هست مثلا خانواده و اطرافیان بهش میگن از جاده کویر برید میگه نه من دوست دارم از جاده شما و سرسبزی برم میره اتفاقا تصادف میکنه میگن ها ببین ما گفتیم از اینجا برو اگر از این راه میرفتی اینطور نمیشد از بس سرخودی از بس خود رایی شروع کنند به سرزنش اینا گاهی پیش میاد تو خونواده ها اگر این جاده رو میرفتی تصادف نمی شد اگر این ازدواج رو میکردی این طور نمیشد

مرد هست گاهی ورشکست میشه گاهی کم میاره زنها گاهی اینطور میشن شماتت در روایات ما نهی شده و شماتت کننده به یه شکلی خودش رو بهتر از دیگران میبینه میخواد دیگران رو همیشه بدهکار کنه

یه اقایی میگفت من همیشه من اگر تصادف کنم طرف مقابلم هم مقصر باشه خانمم منو سرزنش میکنه حالا اون طرف به من زده میگه نه تو مقصری تو خیابون اگه کسی جلوی من بپیچه منو سرزنش میکنه همیشه مجرم منم خیالم راحت هست که همیشه مقصر شناخته میشم

یا فرزند دعواش میشه بعضی ها همیشه اون رو مقصر میدونن چه کتک بخوره و چه کتک نخوره

این همونی هست که فرمود :  شرالناس من یری انه خیرهم بدترین مردم کسی است که فکر میکنه خودش بهترینه تدبیر این درسته ،پیشنهاد این درسته،فکر این درسته

پیش میاد از پیامبر که بالاتر نیست عبدالله بن ابی منافق گفت یا رسول الله وایسید داخل مدینه بجنگیم تو جنگ احد گفتند میزاریم دشمن بیاد دروازه ها رو باز میکنیم بیاد داخل شهر بعد دروازه ها رو میبنیدیم میریزیم سرشون نابودشون میکنیم با همین سیاست بعضی ها خرمشهر ما رو از دست دادند در اوایل جنگ پیامبر برسی کرد  مشورت کرد به این نتیجه رسید خارج از مدینه بجنگند رفتند و شکست خوردند پیامبر برگشت مدینه و شماتت منافقین شروع شد ما گفتیم داخل مدینه باشیم بهتره و شکست نمیخوریم حالا شاید داخل مدینه هم بودند شکست میخوردند معلوم نیست چون اون ور ورق سفید هست و املای ننوشته هست املایی ننوشته غلط نداره

شماتت گاهی درونی هست این اشکالی نداره مثلا گاهی یه نفری هست ادم نسبت بهش کینه ای داره بعد میشنوه تصادف کرده و مرده این تو دل خودش خوشحال میشه گرچه خوب نیست ولی خیلی هم خوب نیست این شماتت درونی هست و لذا بیشتر بحث ما روی شماتت بیرونی هست

روایت داریم از امام صادق علیه السلام: من شمت بمصيبه نزلت باخيه ، لم يخرج من الدنيا حتى يفتتن که بخاطر یه مصیبتی برادرش رو شماتت کنه از دنیا نمیره تا اینکه مثل این مصیبت یا بدترش براش پیش بیاد

حالا اصن این بچه مقصر بهش گفتی این قوری رو بر ندار رفت برداشت و شکست گفتی نرو پای ظرفشویی رفت و استکان رو شکست گفتی سوار این موتور نشو رفت شد حالا پاش شکست حالا تو بیمارستان داره پاشو گچ میگیره جای سرزنش نیست من بهت گفتم نکن ، الان باید پاشو خوب کرد نه اینکه سرزنش بکنی

شماتت کردن باید در زندگی باید دقت شود مثلا مقایسه کردن هست بچه رو با بچه های دیگری ، همسر با همسر دیگری، مرد با مرد دیگری ، کوبیدن مرد حتی اگر جایی اشتباه کرده اسلام اجازه شماتت نمیده

داستان ایوب پیامبر الهی که در سوره ص اومده چقدر این داستان اهمیت داره که خدا به پیامبر میفرماید : واذکر عبدنا ایوب تو ایوب رو یاد کن

ایوب کی بوده؟قرآن میفرماید ایوب سه تا ویژگی داشته: إِنَّا وَجَدْنَاهُ صَابِرًا ۚ نِعْمَ الْعَبْدُ ۖ إِنَّهُ أَوَّابٌ.صابر بود ،خوب عبدی بود،

خداوند ایوب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رو امتحان کرد فقر شدید بچه هاش از دنیا رفتند دامشهاش از بین رفتند زراعتش خشک شد  بعضی ها نوشتند هفت سال و بعضی ها نیز نوشتن 18 سال ایوب پیغمبر به بدترین گرفتاریها مبتلا شد

بعد هفت یا 18 سال خدا به ایوب گفت اینجا پا بزن اب جاری بشه بعد با این اب خودتو بشور و بعد این خوب شد و تموم شد امام صادق میفرماید بعدها ازش پرسیدند کدوم مصیبت برای تو سخت تر بود بچه از دست دادی زراعتت رو از دست دادی مریض شدی تهمتت زدند همسرت رو ازار دادند نان شب نداشتی گفت همه این مصیبت ها قابل تحمل بود شماتت راهبان و بزرگان قوم اینها هنوز زخمش تو دلمه میومدند میگفتن تو چکار کردی که اینطور شدی اگه تو ادم خوبی بودی اینقدر گرفتار نمیشدی اگه تو ادم خوبی بودی این همه مصیبت نمی دیدی

ایه قران میفرماید: وأسروا الندامة لما رأوا العذابوقتی کافران رو میخوان ببرن به سمت جهنم اون پشیمانی خودش مخفی میکنه ، داره میبرنش داخل اتیش بندازن بسوزوننش ولی پشیمانی خودش رو مخفی میکنه ا امام معصوم علیه السلام میفرماید به این دلیل مخفی میکنه که شماتتش نکنند ممیگه تو اتیش میرم ولی شماتت نمیشنوم،این گناه شماتت است که این گونه در روایات ما روی اون تاکید شده است

چرا افراد شماتت میکنند؟

1-حسادت: لقمان به پسرش فرمود برای ادم حسود سه علامت هست للحاسد ثلاث علامات بغتاب اذا غابوقتی نیستی غیبتت رو میکنه یتملق اذا شهدوقتی جلوت هست تملقت رو میکنه یشمت بالمصیبهتا مصیبتی برات پیش میاد شماتت میکنه

منبر رفتن و اشتباهات در منبر و اون کسی که گفت روزه شما باطل هست چون یه کلمه رو در ایه جابجا شده بود

ابوذر رو شماتت میکردند داغ اولاد دیده بود میگفتند هااا تو هم که اولادت باقی موندنی نیستند میفرمود خدا رو شکر که اینها رو از دار فانی به دار باقی میبره

شماتت یزید نسبت به حضرت زینب

خدا با اون عظمتش وقتی بندهاش معصیتش رو میکنن میفرماید: قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم

موسی وقتی میگه یا اله العاصین سه بار بهش لبیک میگه

خدا به پیامبر میفرماید :وقتی بندگان گناهکار من میاد برای توبه سلام من رو بهشون برسون

2 - خشم و عصبانيت :گاه انسان براي فرونشاندن آتش خشم خود از ديگري اورا سرزنش مي کند .

3- دشمنى

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group