عمده بحث من در رابطه با وظایفی است که در زمان غیبت حضرت حجت داریم قبل از اینکه این وظایف رو عرض کنم این را بگویم که داستان حضرت به بلندای تاریخ اسلام بلکه قبل از تاریخ اسلام است هر چند که حضرت متولد اواسط قرن سوم هستند اما باید مطالب مربوز به آنحضرت را از زمان بعثت پیامبر اسلام جستجو کرد شبی که پیامبر به معراج رفت وقتی که نور حضرت رو اونجا ملاحظه کرد فرمود طوبی لمن احبه خوشا بحال کسی که این مهدی رو قبول داره و دوست داره.
مخصوصاً دوران ظهور آن حضرت(عج) و استقرار حكومت عادلانه او كه جمال و كمال، دولت و صولت گرد هم آمده، سخت مورد اشتياق اميرمؤمنان(ع) بوده است؛ اسبغ بن نباته میگه رفتم خدمت امیرالمومنین (ع)نشسته بود روی زمین فرمود : «يَا شَوْقَاهْ إِلَي رُؤْيَتِهِمْ فِي حَالِ ظُهُورِ دَوْلَتِهِمْ؛ چقدر مشتاق ديدار آنها هستم، در آن زمان كه در ظهور دولتشان به سر مي برند!»(الكافي، محمد بن يعقوب كليني، دار التعارف، ج 1، ص 235، ح 3.)
راوی میگوید در یک روز عید بود خدمت امام صادق (ع)رسیدم رو به قبله نشسته بود مثل باران اشک میریخت میفرمود: (سَيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي وَ ضَيَّقَتْ عَلَيَّ مِهَادِي وَ ابْتَزَّتْ مِنِّي رَاحَةَ فُؤَادِي) امام صادق علیه السلام به فرزندش امام زمان علیه السلام خطاب می کند سیدی! آقای من!اقای من غیبت شما خواب رو از چشمان ما برده )هنوز سالها با تولد امام زمان فاصله هست.
شما میدانید کتابهایی قبل از تولد امام زمان درموردش نوشته شده حسن بن محبوب در زمان امام رضاست ولی درمورد حضرت حجت کتاب دارند،صحیح مسلم و بخاری قبل از تولد امام زمان یک بابهایی مختص به امام زمان دارند .
بحث ظهور حجت جزء مسلمات اسلام است و غیر قابل انکار و حتی ابن تیمیه که از مخالفان سرسخت شیعه هست و با ارزشهای شیعه مخالف است روایتهای مربوط به حضرت حجت رو در منهاج السنه آورده.
شافعی گنجی یه کتاب داره بنام البیان فی اخبار صاحب الزمان،تازه در مقدمه کتاب هم میگوید من این کتاب رو عاری از روایات شیعه نوشتم ،یک روایت از شیعه در این کتاب نقل نکرده.
دعبل خزاعی وقتی پیش امام رضا (ع)بلند شد شعر خوند و گفت یک امامی هم یک روزی میاد که به اسم الله قیام میکنه ،امام رضا فرمود دعبل روح القدس این شعر رو به زبانت انداخت.
البته یک نقطه اختلاف بین ما و اهل سنت وجود داره در مورد تولد امام هست، والا مساله امدن حضرت حجت و امدنش و قیام جهانی حضرت از متواترات روایات و اخباراست که صدها نقل وجود داره و همه ی ائمه علیهم السلام در مورد ایشون صحبت کردند ما کمتر مساله ایی رو داریم که همه ائمه راجع به اون صحبت کرده باشند.
ابا خالد کابلی میگه وقتی رسیدم خدمت امام سجاد علیه السلام و بحث شد درمورد امامت تا اینکه رسید به حضرت حجت ،امام سجاد فرمودند:
يَا أَبَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ الْقَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّيْفِ أُولَئِكَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِيعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً وَ قَالَ ع انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِ الْفَرَج.
اى ابو خالد مردم زمان او كه معتقد به امامت وى مي باشند و منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمانها بهترند، زيرا خداوند عقل و فهمى به آنها داده كه غيبت در نزد آنها حكم مشاهده را دارد! خداوند آنها را در آن زمان مثل كسانى مي داند كه با شمشير در پيش روى پيغمبر -عليه دشمنان دين- پيكار كردهاند، آنها مخلصان حقيقى و شيعيان راستگوى ما هستند كه مردم را به طور آشكار و نهان بدين خدا مي خوانند. و فرمود: انتظار فرج بزرگترين فرج است.(بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج 52 ص122)
ما باید احساس حضور کنیم ،ما منتظر ظهوریم نه منتظر حضور،امام ظاهر نیست ولی حاظر هست،خیلی چیزهاست که ظاهر نیست ولی حاظره مثل جاذبه و...ما باید احساس حضور داشته باشیم باید بدانیم که در هر جلسه ایی ممکنه حضرت حجت حضور داشته باشد باید بدانیم که امام بر اعمال ما نظارت دارد گاهی در برنامه های ما حضور داره.
مرحوم مجلسی در بحار نقل میکند که یک اقایی بود بنام رمیله که این مریض شده بود چند روزی نتوانست بیاد نماز مسجد بخواند میگوید یک روز جمعه ای بلند شدم غسل جمعه کردم و اومدم نماز جمعه،میگه چون مریض بودم و با زحمت هم اومده بودم بعد از نماز حضرت اومدند کنار من و فرمودند حالت چطور هست؟گفتم اقا بیمارم چند روز در بستر افتادم امروز هم با زحمت اومدم ،اقا فرمودند تو فکر میکنی تو وقتی بیمار شدی ما خبر نشدیم ؟ما شیعیانمون بیمار بشوند ناراحت میشویم از دنیا بروند ناراحت میشویم،خوشحال بشوند خوشحال میشویم،گناه و معصیتی بکنند ناراحت میشویم،هیچ چیزی از کارها و مسائل شما از ما مخفی نیست،این خیلی مهمه.
امام صادق فرمود در سه وقت اعمال شما رو پیش ما میارن:عشیه الاثنین و الخمیس (شامگاه دو شنبه و پنج شنبه)و اول هر ماه و نیمه شعبان هر سال.انسان باید این احساس رو داشته باشد که امام معصوم حضور دارد گرچه ظاهر نیست،ما منتظر ظهوریم نه منتظر حضور.اگر انسان این احتمال رو بدهد بیشتر حواسش به اعمالش هست.
پسر مهزیار اینقدر اشک ریخت تا بالاخره در یکی از سفرها در مکه معظمه یکی اومد بالا سرم گفت چی میخوای این همه گریه میکنی؟گفتم ارید الامام المحجوب من به دنبال آن امام پنهانم.میگه ناراحت شد گفت چرا میگی پنهان؟حجبه سوء اعمالکم این اعمال شماست که امام رو از شما پنهان نموده.میگه بهش گفتم حالا هرچی من تو رو پیدا کردم تا منو پیش اقا نبری رهات نمیکنم.میگه منو اورد در یک بیابانی درون یک خیمه ایی خدمت اقا و مولایم یه وقت عقده دلم وا شد گفتم یابن الحسن خیلی دنبالت گشتم خیلی صدات زدم ،اقا فرمود میدونی چرا؟چون شما به ضعفا نمیرسید شما به هم رحم نمیکنیدشما در اموالتون دقت نمیکنید ،پسر مهزیار شما اگر در این مسائل دقت کنید اینقدر دیدار ما به تاخیر نمیافتد.
نامه ایی که امام زمان عج به شیخ مفید نوشتند در اون نامه امام شیخ رو برادر خطالب میکند بعد میفرماید:لو ان اشیاعنا علی الاجتماع من القلوب اگر شیعیان ما قلبهاشون با همدیگر بود و وفای به عهد و پیمان میکردند اینقدر دیدار ما به تاخیر نمی افتاد(جسم ها رو زود میشه بهم نردیک کرد مثلا با یه شام دادن ولی قلبها رو نه)
میگن منافق سه تا علامت داره :حرف میزنه دروغ میگه ،عهد میبنده وفا نمیکنه ، در امانت خیانت میکنه. بالاترین امانت امام هست :السلام علیک یا امین الله فی ارضه .
ابا بصیر میگه اومدم خدمت امام صادق ، حضرت فرمود اگر یک روز صبح از خواب بیدار بشوی و بگویند امامت غیبت کرده چکار میکنی؟گفتم اقا تا بحال فکرشو نکردم شما حضور داشتید فرمود:هر چی وقتی من هستم انجام میدهی وقتی هم نیستم انجام بده.مثلا اگر امام زمان بیاد مالهامون رو حلال میکنیم خب الانم بده،یا نماز جماعت و...
امیرالمومنین فرمود قنوتهای نمازهای روز جمعه رو اختصاص به حضرت حجت قرار بدهید فرمود برای او دعا کنید چندین روایت از ائمه در این رابطه وجود داره.