پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

شرايط اکمال زيورهاي متقين (۶)

و رَفضِ أهلِ البِدَعِ، و مُستَعمِلِي الرأيِ المُختَرَع‌. [۱]

بحث در اموري بود که موجب کمال صفاتي نيکي مي‌شود که در مقطع مورد بحث از دعاي مکارم الاخلاق، مطرح شد. امر اول «دوام طاعت» و امر دوم «همراهي اکثريت» بود که در جلسات قبل بيان شد. امر سوم که پايان‌بخش اين مقطع است، طرد اهل بدعت و پيروان آراي اختراعي است.

واژه «البِدَع» جمع «بدعت» است که مصدر ماده «بَدَع» است. اين ماده به معناى نوآورى و پديد آوردن چيزى است كه پيش‌تر وجود نداشته و نامى از آن نبوده و شناخته نبوده است.[۲] «بديع» به معناي کسي که نوآوري مي‌کند، از همين ماده است و يکي از اسماي الهي است.[۳]

بدعت در لسان شارع، مفهومى اصطلاحى دارد، و آن، عبارت است از افزودن به دين و يا كاستن از آن، کسي که چيزي در احکام دين، از خود اختراع کند، اهل بدعت است، زيرا احكام و قواعد دين، توقيفى هستند و بايد از سوى خداوند متعال، مشخّص شوند و هيچ كس حق ندارد آنها را كم و زياد كند. حتي در دعاهاي مأثور نيز اين مطلب بايد رعايت شود، چنانکه وقتي امام صادق (عليه السّلام) دعاي «غريق» را به «عبدالله بن سنان» آموخت و فرمود بگو:

يا أللَّهُ يا رَحمنُ يا رَحيمُ، يا مُقَلِّبَ القُلوبِ، ثَبِّت قَلبي عَلى‌ دينِك‌.[۴]

ولي او به جاي «يا مُقَلِّبَ القُلوبِ» گفت: «يا مُقَلِّبَ القُلوبِ وَ الأَبصار»؛ حضرت به وي تذکر داد که همان را بگو كه من مى‌گويم‌.

بنا بر اين، افزودن يا کاستن از دين، مطلقاً مذموم و ممنوع است. از اين رو، تقسيم بدعت به بدعتِ خوب و بد، چنان كه خليفه دوم، نماز تَراويح را به «بدعتى خوب» توصيف كرد و پس از وى، براى توجيه اين اقدام، بدعت، به خوب و بد تقسيم شد،[۵] صحيح نيست.

پايه‌گذاري نماز تراويح به گونه‌اي بود که امير المؤمنين (عليه السّلام) هر کاري کرد که آن را در زمان حکومت خود بربياندازد، نشد و متأسفانه اين بدعت هنوز هم در ميان اهل سنت رواج دارد. طبق روايتي که در کافي نقل شده است، حضرت، خطاب به برخي از خاندان و خواص و شيعيانشان فرمودند:

زمامداران پيش از من، كارهايى كردند كه برخلاف راه و رسم پيامبر خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) بود... من اگر مردم را وادار مى‌كردم كه آنها را ترك كنند، سپاهم متفرّق مى‌شد... به خدا سوگند، مردم را فرمان دادم كه در ماه رمضان، جز براى نماز واجب، اجتماع نكنند و به آنان اعلام كردم كه گردآمدنشان بر نافله‌ها [به صورت جماعت‌]، بدعت است. [ولي] برخى از لشكريانم كه همراه من پيكار مى‌كنند، فرياد برآوردند كه: اى مسلمانان! سنّت عمر، دگرگون شد؛ ما را از نماز مستحب در ماه رمضان، نهى مى‌كند.[۶]

بنا بر اين، کارها و صفات نيک اگر مطابق با آنچه در دين سفارش شده، باشد اجر و ثواب دارد؛ ولي اگر اختراعي و از روي بدعت باشد، نه تنها ثوابي ندارد، بلکه سزاوار دوزخ خواهد بود. رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) طبق نقل، مي‌فرمايد:

كُلُ‌ بِدعَةٍ ضَلالَةٌ، وكُلُّ ضَلالَةٍ فِي النّارِ.[۷]

هر بدعتى، گم‌راهى است و هر گم‌راهى‌اى در آتش است.[۸]

[۱] الصحيفة السجّاديّة، الدعاء ۲۰.
[۲] «البَدعُ: إحداثُ شَى?ءٍ لَم يَكُن لَهُ مِن قَبلُ خَلقٌ وَ لا ذِكرٌ وَ لا مَعرِفَة» كتاب العين، خليل بن احمد فراهيدي (۱۷۵ ق)، ج?۲، ص، ۵۴.
[۳] «بَدِيعُ السَّموَ تِ وَ الْأَرْضِ؛ پديدآور آسمان?ها و زمين است» سوره بقره: آيه ۱۱۷ و انعام: آيه ۱۰۱.
[۴] كمال الدين، شيخ صدوق (۳۸۱ ق)، ص۳۵۲ ح۴۹.
[۵] ر. ك: فتح البارى، ابن حجر (۸۵۹ ق) ج۱۳ ص۲۱۲.
[۶] «قَد عَمِلَتِ الوُلاةُ قَبلي أعمالًا خالَفوا فيها رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله... مُغَيِّرينَ لِسُنَّتِهِ، و لَو حَمَلتُ النّاسَ عَلى تَركِها... لَتَفَرَّقَ عَنّي جُندي... وَ اللّهِ لَقَد أمَرتُ النّاسَ ألّا يَجتَمِعوا في شَهرِ رَمَضانَ إلّا في فَريضَةٍ، و أعلَمتُهُم أنَّ اجتِماعَهُم فِي النَّوافِلِ بِدعَةٌ، فَتنادى بَعضُ أهلِ عَسكَري مِمَّن يُقاتِلُ مَعي: يا أهلَ الإِسلامِ، غُيِّرَت? سُنَّةُ عُمَرَ! يَنهانا عَنِ الصَّلاةِ في شَهرِ رَمَضانَ تَطَوُّعاً.» الكافي، شيخ کليني (۳۲۹ ق) ج۸ ص۵۸ ح۲۱.
[۷] الكافي، شيخ کليني (۳۲۹ ق) ج۱ ص۵۷ ح۱۲.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group