پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

608 - خویشتنداری از نیازخواهی از دیگران (3)

 

و لا بِالخُضوعِ لِسُؤالِ غَيرِكَ إذَا افتَقَرتُ‌.[۱]

و مرا به تن دادن به خواهش از غير خودت به گاه نيازمندى‌ام، آزمایش مكن‌.

در تبیین این فراز نورانی از دعای مکارم الاخلاق، اشاره شد که خداوند متعال ما را هنگامی که در زندگی مشکل داریم امتحان می‌کند که آیا برای حل مشکل‌مان خضوع و ذلت در برابر غیر او را می‌پذیریم یا اینکه فقط سراغ او می‌رویم؟

نکته دیگر در این رابطه این است که اگر انسان برای حل مشکل خود، ذلت و خواری را پذیرفت، در امتحان شکست خورده است؛ اما اگر این ذلت را نپذیرفت، از این امتحان با موفقیت و سربلندی بیرون آمده است و در این صورت است که طبق روایات به درجه‌ای از کمال توحید می‌رسد که یکی از آثار آن ضمانتِ اهل بهشت بودن است.

نبی اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) ـ طبق نقل ـ می‌فرماید:

مَن يَتَكَفَّلُ‌ لِي أن لا يَسألَ النّاسَ شيئاً وأتَكَفَّلُ لَهُ بالجَنَّةِ؟ قالَ ثَوْبانُ: أنا. فَكانَ ثَوْبانُ لا يَسألُ الناسَ شيئاً.[۲]

چه كسى به من قول مى‌دهد كه از مردم چيزى نخواهد، تا من، قول بهشت را به او دهم؟ ثوبان گفت: من. پس از آن ثوبان ديگر از مردم چيزى نمى‌طلبيد.

همچنین روایت شده که آن حضرت، هنگامى كه بهشت را با شرايطى براى ابوذر تضمين نمود، به عنوان یکی از شرائط بر او چنین شرط نمود:

عَلى‌ أن لا تَسألَ النّاسَ شَيئاً و لا سَوْطَكَ إن يَسقُطْ مِنكَ حَتَّى‌ تَنزِلَ إلَيهِ فَتَأخُذَهُ.[۳]

به شرط آن كه هيچ چيز از مردم نخواهى، حتى اگر تازيانه‌ات به زمين افتاد، خودت پياده شوى و آن را بردارى.

این مضمون در روایات متعددی آمده است.[۴]

در حالات بعضی از علمای اخلاق مثل حضرت امام و شهید دستغیب آمده که حتی اگر یک لیوان آب می‌خواستند، از خانواده خود آن را درخواست نمی‌کردند.

شاید بگوییم این درخواست‌ها کوچک و معمولی است؛ ولی باید بدانیم که انسان باید خود را در همین موارد کوچک عادت دهد تا در مشکلات بزرگ نیز، دستش جلوی دیگران دراز نباشد. موحدین حقیقی کسانی هستند که حتی کمترین نیازهای خود را از خدای متعال می‌خواهند، چه اینکه طبق نقل در آن حدیث قدسی، خطاب به موسی (علیه السّلام) فرمود:

يا موسى‌، سَلني كُلَّ ما تَحتاجُ إلَيهِ، حَتّى عَلَفَ شاتِكَ، و مِلحَ عَجينِكَ‌.[۵]

اى موسى! هر آنچه را كه بدان نياز دارى، از من بخواه، حتّى علوفه گوسفند و نمكِ خميرت را.

[۱] . الصحيفة السجّاديّة، دعای ۲۰.
[۲] . كنز العمّال، متقی هندی (۹۷۵ ق)، ج۶ ص۶۲۷ ح۱۷۱۴۲.
[۳] . كنز العمّال، متقی هندی (۹۷۵ ق)، ج۶ ص۵۰۳ ح۱۶۷۳۰.
[۴] . ر. ک: ميزان الحكمة، محمدی ری‌شهری، ج‌۵ عربى، ص، ۱۶۵ «تَركُ السُّؤالِ وضَمانُ الجَنَّة».
[۵] . عدّة الداعي، ابن فهد حلی (۸۴۱ ق)، ص۱۲۳.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group