سه شنبه 13 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

100 ـ آخذ بقولکم عامل بامرکم مستجیر بکم زائر لکم

آخِذٌ بِقَولِكُمْ ، عامِلٌ بِأمْرِكُم ، مُسْتَجيرٌ بِكُمْ ، زائرٌ لَكُمْ ، لائِذٌ عَائِذٌ بِقُبُورِكُم ، مُسْتَشْفِعٌ إلَى اللّه عز و جل بِكُمْ وَ مُتَقَرِّبٌ بِكُمْ إلَيْهِ وَمُقَدِّمُكُم أمامَ طَلِبَتى وَ حَوائِجى وَ إرادَتى فى كُلِّ أحْوالى وَ اُمُورى.

سخن شما را مى گيرم [ و بدان ، عمل مى كنم ] . به امر شما ، كار مى كنم . به شما پناهنده ام . زائرِ شما هستم . به قبرهاى شما ، پناه آورده ام . به واسطه شما ، از خداوند(عزَّوجلَّ) ، شفاعت مى خواهم و به وسيله شما به درگاهش تقرّب مى جويم و شما را پيشِ روىِ خواست و نياز و آنچه در همه احوال و در هر كارى اراده كرده ام [ ، قرار داده ام ] ...

توضيح واژه ها

مُسْتَجير : پيمان خواه ، پناهجو . [۱]

لائِذ : روى آورنده ، متوسّل . [۲]

عائِذ : امان خواه ، پناهنده به كسى از چيزى يا از ترس فرد ديگرى . [۳]

مُسْتَشْفِع : شفاعت خواه ، ميانجى ، حامى . [۴]

مُتَقَرِّب : نزديك شونده به كسى يا چيزى ، تقرّب جو ، جلب كننده رضايت . [۵]

شرح

در اين بخش از زيارت ، به پيام هاى بسيار مهمّى در زمينه ميزان نقش توسّل به اهل بيت عليهم السلام در زندگى ، اشاره شده است . اين نكات ، عبارت اند از :

۱ . تأكيد بر پيروى راستين از اهل بيت عليهم السلام

پيام نخست اين عبارات از «زيارت جامعه» ، اين است كه آنچه موجب رستگارى و سعادت انسان است ، پذيرفتن سخن اهل بيت عليهم السلام و عمل به دستورهاى آنهاست . بنا بر اين ، تنها ادّعاى تشيّع ، بدون پيروى عملى از اهل بيت عليهم السلام ، سودى ندارد ، چنان كه از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله روايت شده كه فرمود :

إنَّ شِيعَتَنا مَن شَيَّعَنا و اتَّبَعَ آثارَنا وَ اقْتَدى بِأعْمالِنا . [۶] شيعه ما ، كسى است كه از ما پيروى كند و پا جاى پاى ما بگذارد و به كردار ما ، اقتدا نمايد .

زائر اهل بيت عليهم السلام ، خطاب به آنها مى گويد : من ، تنها به زبان ، شيعه نيستم ؛ بلكه رفتار خود را بر اساس اوامر شما ـ كه فرامين الهى است ـ ، تنظيم مى كنم : «آخِذ بِقَولِكُم ، عامِلٌ بِأمْرِكُم ؛ سخن شما را مى پذيرم و به فرمان شما ، عمل مى كنم» .

به سخن ديگر ، زائر به امام عليه السلام عرضه مى دارد : من ، در كنار اطاعت از اوامر شما ، به شما پناه آورده و به زيارت قبر شما آمده ام و شما را در پيشگاه خدا ، شفيع قرار داده ام . از اين رو ، در آنچه مى گويم ، صداقت دارم .

۲ . تأكيد بر خدامحورى

پيام ديگرى كه اين بخش از «زيارت جامعه» براى پيروان اهل بيت عليهم السلام دارد ، موضوع خدامحورى در توجّه و توسّل به اهل بيت عليهم السلام و اجتناب از هر گونه غلو و نگرش غاليانه به خاندان رسالت است ؛ زيرا اطاعت از آنان ـ كه همان اطاعت از خداست ـ و توسّل به آنان ، به عنوان عامل تقرّب به خدا ، مورد توجّه زائر است ، نه عنوانى مستقل . بنا بر اين ، اصلْ براى زائران اهل بيت عليهم السلام ، نزديكى به خداوند متعال و به دست آوردنِ رضاى اوست ، نه چيز ديگر . احترام به اهل بيت عليهم السلام و وسيله قرار دادنِ آنان هم ، دقيقا در همين جهت و براى اطاعت از امرِ خداوند است .

۳ . نقش اهل بيت عليهم السلام در سعادت انسان

پيام سوم اين بخش از «زيارت جامعه» ، نقش اهل بيت عليهم السلام در ارائه برنامه صحيح سعادت و خوش بختى ، تأمين نيازهاى مادّى و معنوى انسان و نزديك ساختن او به خداوند متعال است ، بدين سان كه راه اصلى تأمين نيازها و خواسته هاى انسان ، پيروى حقيقى از خاندان رسالت و پيشِ رو داشتن ره نمودهاى علمى و عملى آنها در همه حال و در همه امور است : «وَ مُقَدِّمكم أمامَ طَلِبَتى وَ حَوائِجى وَ إرادَتى في كلِّ أحْوالى وَ اُمورى ؛ شما را در همه خواسته ها و تصميم ها ، در همه احوال و در همه كارها ، پيش رو [ ى خويش ] ، قرار مى دهم» .

دعاى چنين افرادى ، با توسّل به اهل بيت عليهم السلام ، بى ترديد ، مستجاب است ، چنان كه بنا به روايتى ، امام كاظم عليه السلام ، حاجت خواهى از خداوند متعال را به سُماعة بن مِهران ، اين چنين تعليم مى فرمايد :

إذا كانَت لَكَ ـ يا سُماعَةُ ـ حاجَةٌ فَقُل : «اللَّهُمَّ إنّي أسألُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ و عَلِىٍّ فَإنَّ لَهُما عِندَكَ شَأنا مِنَ الشَّأنِ وَ قَدْرا مِنَ القَدرِ ، فَبِحَقِّ ذلِكَ الشَّأنِ وَ بِحَقِّ ذلِكَ القَدرِ أن تَفعَلَ بِي كَذا وَ كَذا» . [۷] اى سماعه ! هر گاه درخواستى داشتى ، بگو : «خدايا ! محمّد و على ، نزد تو جايگاهى والا و منزلتى ارزشمند دارند . به حقّ آن دو و نيز جايگاه و منزلتشان ، از تو مى خواهم كه برايم ، چنين و چنان كنى» .

 

 

[۱] «إستجاره : سأله أن يُجيره» (همان ، ص ۱۵۵) . «والمجير : هو الذى يمنعك و يجيرك» (لسان العرب ، ج ۴ ، ص ۱۵۵) . «استجاره : طلب منه أن يحفظه فأجاره» (مجمع البحرين ، ج ۳ ، ص ۲۵۳) .

[۲] «اللياذ هو يستتر بشى ء مخافة أن تراه و تأخذه» (العين ، ج ۸ ، ص ۱۹۹) . «لاذَ به : لجأ اليه و عاذ به» (لسان العرب ، ج ۳ ، ص ۵۰۷) .

[۳] «عاذ به : لاذ به و لجأ اليه واعتصم» (لسان العرب ، ج ۳ ، ص ۴۹۸) .

[۴] «إستشفعه : طلب منه الشفاعة أى قال له كن لى شافعا» (لسان العرب ، ج ۸ ، ص ۱۸۴) . «الشافع : المعين» (العين ، ج ۱ ، ص ۲۶۱) .

[۵] «التقارب : ضدّ التباعد» (لسان العرب ، ج ۱ ، ص ۶۶۳) .

[۶] التفسير المنسوب إلى الإمام العسكرى عليه السلام ، ص ۳۰۷ ، ح ۱۴۹ .

[۷] عدة الداعى ، ص ۵۲ .

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group