سخنرانی مکتوب روز دوم ماه مبارک رمضان1394
(تنظیم شده توسط گروه تبلیغی و پژوهشی تبارکWww.Tabarak.ir)
ویژه گیهای رمضان
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
امروز نخستین جمعه ماه مبارک رمضان است ،ماه رحمت؛ ماه مغفرت ،ماه برکت، ماه فضیلت و...
ماهی که وقتی آغاز میشد پیامبر اکرم رنگش تغییر میکرد:اذا دخل شهر رمضان تغیر لون رسول الله. وقتی ماه مبارک رمضان میرسید رنگ پیامبر گرامی اسلام تغییر میکرد اشک چشمش جاری میشد،نماز و دعای پیامبر افزایش پیدا میکرد
ماهی که ائمه ما انتظار آن را میکشیدند و وقتی فرا میرسید هر کدام در استقبال از ماه مبارک رمضان یک دعای مخصوصی را داشتند ،ماهی که قبل از آمدنش پیامبر رو به اصحاب کردند و فرمودند:سبحان الله ماذا تستقبلون (مردم میدانید دارید به استقبال چه چیزی میروید و دارد چه اتفاقی میفته؟)بعضی ها که حواسشون نبود گفتند یا رسول الله وحی نزل او عدو حذر(قراره دشمن بیاد و ما برویم جهاد؟ویا قراره وحی نازل بشود و ما گوش بدهیم؟)فرمود نه هیچ کدام از اینها نیست ماه رمضان دارد میاید ویغفر کل من اهل القبله(و آمرزیده میشوند هر کسی که از اهل قبله باشد )مگر سه گروه:کسی که عاق والدین باشد،کسی که از این ماه بهره نبرد(اگر همه جا هم رحمت باشد و کسی از آن استفاده نبرد خودش مقصر است و اگر همه جا باران باشد و کسی زیر سقف برود خودش مقصر است و باران به او برخورد نمیکند،اگر همه جا دریا باشد یک شیشه را در بسته در آب بیندازی قطره ایی آب داخل اون شیشه نمیرود )،فرمود همه ی اهل قبله صلاحیت دارند که در این ماه آمرزیده بشوند و سوم کسی نام من را بشنود و برنام من صلوات و درود نفرستد .
رمضان ماه تقویت است ،تقویت اراده ،تقویت هر چیزی به حسب خودش ،یک کسی جسمش ضعیف میشود میگن با غذا خودت رو تقویت کن ، یه کسی درسش ضعیف میشه میگن کلاس تقویتی و کلاس کنکور شرکت کن اینها ضعف بنیه درسی رو تقویت میکنه،غذا ضعف بنیه جسمی رو تقویت میکنه، تقویت هرچیزی بر اساس خودش
رمضان هم ماه تقویت اراده هست انسانی که میتونه حلال خدا را در رمضان ترک کند چرا نتواند حرام خدا را ترک کند؟ ببینید تقویت اراده هست میخواد بگه شمائی که حلال خدا رو ترک میکنی آب نمیخوری ،غذا نمیخوری و با حلالت ارتباط برقرار نمیکنی،چطور میتونی؟نگو نمیتونم.دیدی حلال رو گذاشتی کنار ،پس اراده ات رو تقویت کن و حرام رو هم بزار کنار .
ماه رمضان تقویت باور و اعتقادات هست،ببینید شما به نماز اول وقت اهمیت میدید،ببینید در یک جای خاصی شروع میکنید و در یک جای خاصی تموم میکنید و باور دارید تا نگویند ماه رمضان هست نیت روزه نمیکنید ،تا نگویند عید فطر هست روزه خودت رو افطار نمیکنید،تا اذان صبح نگن حق خوردن داری و اذان صبح که میگن دست از خوردن برمیداری تا اذان مغرب نمیگن نمیخوری تو، پس اراده داری تو،تو باور داری ،حال که باور داری ببین مرز رو چقدر دقیق رعایت میکنی، میگی ساعت فلان سحر هست ،ساعت فلان افطاره ،ساعت فلان اذانه،پس در غیر از ماه رمضان هم مرزها رو رعایت کن،ماه رمضان ماه تقویت اراده هست،تقویت روح است،تقویت نظم است،تقویت تدبیر و تصمیم گیزی هست،ماه رمضان ماه به خود رسیدن هست.
یه وقتی یک کسی به اباذر گفت اباذر منو نصیحت کن، اباذر براش نوشت نصیحت من به تو این است که به عزیز ترین دوست خودت جفا نکنی،به عزیزترین دوست خودت خیانت نکن،عزیز ترین دوست خودت رو آزار نده ،بنده خدا نفهمید این یعنی چی من که دوستام رو اذیت نمیکنم و آزار نمیدم و کاری به کسی ندارم ، برگشت پیش اباذر و گفت من این نصیحت شما رو نفهمیدم من که به کسی جفا نمیکنم ،ابوذر فرمود متوجه نشدی ، عزیز ترین کس انسان خودشه،آدم یه جا آتش بگیره اول خودش فرار میکنه حتی زن و بچه اش رو هم فراموش میکنه،انسان عزیز ترینش خودش هست ببینید انسان چقدر تلاش میکنه تا اینکه جانش به خطر نیفته ، پس به این عزیز ترین کس یعنی خودت جفا نکن، این دست و این پا و این اعضا را به آتش مینداز ، اگر من نوشتم به عزیز ترین کست جفا نکن منظور به این بود که به خودت جفا نکن ،چون عزیزترین کس نزد انسان خود انسان هست.
امروز یکی از کلمات و دعاهای پیامبر اکرم را برای شما میخوانم با این مقدمه ایی که برای شما عرض کردم همین دعا رو برای ما معنا کنم.
رسول خدا وقتی حلال ماه رمضان را میدید یک دعای کوتاهی میخواند البته دعاهای مفصل هم داره البیته در این دعای کوتاه هفت چیز را از خداوند میخواست که ما در رمضان چه کنیم پیامبر به ما خط داده،در ماه رمضان چه بخواهیم و عمده ترین حاجات ما چی باشه و عمده ترین نیازهای ما پی باشه این دعا در مفاتیح هست اول اعمال ماه رمضان دارد که وقتی پیامبر هلال ماه رمضان را میدید هفت تا حاجت از خدا میخواست:میفرمود اللهم احله علینا(میفرمود خدا این ماه نو شد و با این ماه این هفت تا حاجت رو به ما بده )بالامن(اولین دعایی که پیغمبر اسلام میکردند این بود ، امنیت ، آقا امنیت نباشه انسان بیچاره هست)امنیت نباشه ایمانش رو هم نمیتونه داشته باشه ، نماز و عبادتش هم دچار خدشه میشه و لذا در روایت داریم که میفرماید هیچ نعمتی بالاتر از امنیت در زندگی نیست، شما ببینید اقوام گذشته گاهی بادهای عذاب آور براشون اومده گاهی سیل آمده گاهی طوفان آمده،گاهی صیحه آسمانی آمده،گاهی زمین دهان باز کرده در زمین فرو رفتند واقعا اگر درجامعه ایی امنیت نباشه ،زلزله ایی بیاد ، سیلی بیاد ،آدم کشی باشه، ترور باشه، میشود به این سادگی نماز جمعه برگزار کرد میشود به این سادگی عبادت کرد لذا اولین حاجت پیامبر خدا بالامن هست، شما آیه 67و68 سوره اسرا رو مشاهده کنید خداوند از بندگانش یه گله ایی کرده و میفرماید که بعضی ها وقتی در دریا هستند و طوفان میاد بیاد خدا هستند ولی وقتی وارد خشکی شدند دیگر خدا را فراموش میکنند (وَإِذَا مَسَّكُمُ الْضُّرُّ فِي الْبَحْرِ ضَلَّ مَن تَدْعُونَ إِلاَّ إِيَّاهُ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ وَكَانَ الإِنْسَانُ كَفُورًا -أَفَأَمِنتُمْ أَن يَخْسِفَ بِكُمْ جَانِبَ الْبَرِّ أَوْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حَاصِبًا ثُمَّ لاَ تَجِدُواْ لَكُمْ وَكِيلا) ایا فکر میکنید اون خطری که در دریا هست در خشکی وجود ندارد؟سیل، زلزله، ممکنه زمین دهان باز کنه فرو بروید داخل زمین .پیام این آیه این است که انسانها نباید هیچ گاه نعمت امنیت را فراموش کنند .
سوال چه کنیم که امنیت داشته باشیم؟جواب: قرآن میفرماید الَّذِينَ آَمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ(اعتقاد مردم اگر قوی بشود و ظلم اگر نکنند امنیت هم وجود داره)پس ظلم و ستم امنیت رو از بین میبرد، همونی که امیرالمومنین فرمود که به علی جفا کردید و منتظر بمانید ببینید آینده چه خواهد شد،مدینه و کوفه بعد از امیرالمومنین چه حوادثی دید و چه ناامنی هایی دید در نهج البلاغه نامه ها و خطبه های امیرالمومنین هست بارها به مردم کوفه و عراق میفرمود قدر علی رو ندانستید، حجاجها امدند متوکل ها آمدند ظلم ها و ستم ها امد
ما در زیارت جامعه کبیره ائمه رو کشتی نجات معرفی میکنیم مامن معرفی میکنیم ،چرا باید موسی بن جعفر زندان باشه و هارون حاکم باشه،چراباید امام صادق تحت نظر باشه و منصور حاکم باشه، چرا باید امام جواد در جوانی شهید بشود آنوقت حاکمان ستمگر بر مردم حکومت نماید خب این نتیجه اش هست چرا دعای اول پیامبر اینه؟
دوم: والایمان(خدایا امنیت بهمون دادی ایمان هم بده )اعتقاد و باور دینی بده، رسول خدا از یه جایی گذر میکردند دیدند که یک جمعیتی مشغول عبادت هستند فرمود : من انتم؟ شما کی هستید؟قالوا نحن مومنون،گفتند یا رسول الله ما مومن هستیم(عجب خیلی ادعای مهمی هست) قرآن میفرماید بعضی ها ادعای ایمان میکنند :قالت الاعراب امنا(میگویند ما مومن هستیم ولی دروغ میگویند)پیامبر فرمود علامت ایمان شما چی هست؟گفتند یا رسول الله ما دوتا ویژگی داریم :یک: راضی هستیم به قضای الهی(در مقابل تصمیم خدا راضی هستیم)و دوم: تسلیم خدوند هستیم هر چی خداوند امر داره انجام میدیم. رسول خدا لبخندی زدند و فرمودند انتم علماء، حکماء، کادوا ان یکونوا من الحکمه الانبیاء(شما علم هستید شما حکیم هستید و شما به نبوت نردیک هستید)و بعد فرمودند حالا یه چیزی هم من اضافه کنم(اگر راست میگوئید که مومن هستید سه تا چیز رو توجه کنید:)فلا تبنوا ما لا تسکنون(خانه ایی که در آن زندگی نمیکنید نسازید اینقدری دنبال دنیا باشید که میخواهید از آن استفاده کنید و حرص نزنید)و لا تحملوا مالا تاکلون(چیزی را که نمیخواهید استفاده کنید انباشته نکنید)واتقوا الله الذی الیه ترجعون (تقوای الهی را پیشه کنید)پس ایمان نعمت خیلی بزرگی هست
روایت در کتاب کافی هست : دونفر اومدند خدمت امام صادق:گفتند یابن رسول الله بالاترین ارزش و عمل در اسلام چی هست؟امام فرمودند ایمان. گفتند یابن رسول الله علامت مومن چیه؟امام فرمودند ایمان در جوارح انسان تقسیم میشود، گوش ایمان داره،چشم ایمان داره،دست ایمان داره،(فرض الله علی القلب ایمانا، فرض الله علی السمع ایمانا...)ایمان قلب معرفت هست ایمان چشم کنترل هست، ایمان گوش به حرام توجه نکردن است. پس ایمان مساله مهمی است و لذا مساله دومی که پیامبر از خداوند طلب میکند ایمان هست . روایت داریم امام باقر علیه السلام اگر کسی ایمانش قوی باشه خداوند به مومن سه چیز میدهد :ان الله اعطی المؤمن ثلاث خصال: العز فی الدنیا و فی دینه(عزت دنیا و آخرت)چرا ائمه ما اینقدر عزیز و محبوب هستند،چرا سالها و قرنها گذشته و اینطور در دلها جا دارند،چرا اینطور مردم تجلیل و تکریم میکنند چون کار خداست. دوم: و المهابة فی صدور العالمین؛(ابهت در چشم مردم و دشمن از اینها میترسد)سوم: والفلح فی الاخره(رستگاری در آخرت)(بحارالانوار، ج67، ص 71.)
سومین حاجت را پیامبر میفرماید :والسلامه(سلامت)سلامت نعمت کمی نیست ،سلامت تنها سلامت جسم نیست ،سلامت دین،سلامت روابط، سلامت عقیده. ما الان در روابطمون گاهی سلامت نیست، رابطه ها جای ضابطه ها رو گرفته، در گفتارها مون سلامت نیست در حرفهامون سالم نیست، اندیشه ما گاهی سالم نیست ، افکار گاهی شیطانی هست در نوشته هامون گاهی سلامت نیست ، سلامت نعمت بسیار بزرگی هست
در ابتدای سوره مریم خداوند نسبت به حضزت عیسی و حضرت یحیی میفرماید این دو سه تا سلامت داشتند: سلامت ولادت،سلامت مرگ،سلامت حشر(والسلام علی یوم ولدت و یوم اموت و یوم یبعث حیا)(حضرت عیسی میفرمود من سالم متولد شدم ،تولد سالم مهمه از حرام نباشه از زنا نباشه و... تولد یک انسان سالم وابسته به پدر و مادرش هست و یالم هم میمیرم این مهمه، این دیگه دست خود ماست سلامت تولد دست هیچ بچه ایی نیست و سالم هم محشور بشوم ، ممکنه بعضی ها سلامت مرگ داشته باشند ولی سلاما حشر نداشته باشند،چون اینقدر سنت بد از خودش گذاشته که مردم در قبر هم نفرینش میکنند، این طور نیست که وقتی انسان بمیره کامل اعمالش قطع بشود نه وقتی بعضی ها میمیرند درود یا نفرین بر اونها قطع نمیشه)
حاجت چهارم پیامبر والاسلام:مسلمان بودن و تسلیم محض خداوند بودن ، مسلمان کیه؟سلم المسلمون من یده و لسانه(کسی که آزارش به دیگران نرسه)مسلمان کسی است که تسلیم خدا باشه نه تسلیم شیطان،هرچند ایمان از اسلام بالاتره وبعضی ها مسلمان هستند ولی مومن نیستند ،اسلام گاهی به معنای شهادتین هست و گاهی به معنای تسلیم است و اسلام به معنای تسلیم از ایمان بالاتره،علامه طباطبایی میفرماید اسلام به بعضی از معانیش قبل از ایمان هست و به بعضی از معانیش بعد از ایمان هست
پنجم از حاجت پیامبر والعافیه المجلله:عافیت از سلامت بالاتره(دعای بیست و سوم صحیفه سجادیه):اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْبِسْنِي عَافِيَتَكَ، وَ جَلِّلْنِي عَافِيَتَكَ، وَ حَصِّنِّي بِعَافِيَتِكَ، وَ أَكْرِمْنِي بِعَافِيَتِكَ، وَ أَغْنِنِي بِعَافِيَتِكَ، وَ تَصَدَّقْ عَلَيَّ بِعَافِيَتِكَ، وَ هَبْ لِي عَافِيَتَكَ وَ أَفْرِشْنِي عَافِيَتَكَ، وَ أَصْلِحْ لِي عَافِيَتَكَ، وَ لَا تُفَرِّقْ بَيْنِي وَ بَيْنَ عَافِيَتِكَ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ.ببینید امام در این دعا چقدر بر روی عافیت تاکید کرده است و عافیت یکی از نعمتهای بزرگ خداوند است
ششم از حاجت پیامبر:والدفاع الاسقام. خدایا سقم و بیماری رو از من دور کن.ظاهرا فرق سقم با مرض اینه که مرض هم در بیماری جسم به کار میرود و در بیماری روح ولی سقم بیشتر در مریضی جسمی به کار میرود و سقیم به انسانی میگویند که از لحاظ جسمی مریض هست
و آخرین حاجت پیامبر :والعون علی الصلاه والصیام و القیام و تلاوه القرآن(خدایا توفیقم بده به نماز به روزه حقیقی به تلاوت قران وو به قیام در راه تو)اگر توفیق نباشد انسان به هیچ کاری موفق نیست
(تنظیم شده توسط گروه تبلیغی و پژوهشی تبارکWww.Tabarak.ir)