سخنرانی مکتوب روز سوم ماه مبارک رمضان1394
(تنظیم شده توسط گروه تبلیغی و پژوهشی تبارکWww.Tabarak.ir)
بحث ما در ماه مبارک رمضان سلسله وار است بحث ما در مورد اخلاق معاشرت است که مساله مبتلا به و مساله مهمی هست اینکه چطور باید با هم برخورد کنیم چطور باید رفت و امد کنیم -حد روابط مرد و زن چی هست-حد میهمانی چیه-حد عیادت از بیمار چیه-حدرابطه با پدر ومادر و فرزند چیه-این مباحث که در واقع تحت عنوان اخلاق معاشرت ازش یاد میشه بحث ما هست در این یکماه ماه مبارک رمضان
عزیزان بشر در زمینه های مختلفی در این قرن و در این سالها پیش رفت داشته بشر در کرات فرود امده -بشر به اوج فضا دست یافته-انسانها و دانشمندان قعر انرژی هسته ایی رو شکافته اند و به انرزی هسته ایی دست یافته اند در پزشکی پیشرفتهای شگرفی صورت گرفته تا اونجایی که الان شبیه سازی صورت میگیرد میتوانند برای بدن انسان شبیه بسازند
بشر در علومهای مختلف پیشرفتهای زیادی داشته با وجود این همه پیشرفتهای مختلف بشریت در یک حوزه تنزل داشته و پسرفت داشته و اون حوزه اخلاق اجتماعی است
شما ببینید بشری که به کرات راه یافته هنوز نتوانسته مشکل روابط رو حل کنه جنایت-قتل-زنا-فحشا-طلاق-اعتیاد-مواد مخدر بشر در این زمینه از اون طرف پیشرفت داشته انواع مواد مخدر تولید کرده در مواد مخدر بجای حذف پیشرفت داشته و تنوع بهش بخشیده هنوز در قرن هزاره سوم میلادی هستیم امار طلاق در دنیاد بیداد میکنه-آمار فحشا بیداد میکنه-چقدر روابط اجتماعی در جوامع بهم ریخته هست چقدر مردم از این ناحیه گرفتارند شما میبینید که چقدر کاسبیهای این دعا نویسها و رمالها و جادوگر ها گرفته
که همه اینها از نظر اسلام مردود هست یکی از دلایلش اینه-گاهی ادم میبینه توی بند و بساط این جن گیرها و رمالها ادمهایی میان که با سواد هستند ادمهایی که با فرهنگ هستند به یک پناهگاهی مراجعه میکنند که هیچ مبنایی نداره
چرا؟چون نیاز داره میگه همه جا رفتم فایده نداشته حالا این یه تلسم بده شاید اختلافم حل بشه شاید این یه دعایی بده مشکلم حل بشه چرا سر این جور افراد شیاد شلوغه؟چرا سر اینجور افرادی که گاهی مرتکب فحشا و جنایت میشن شلوغه؟
دلیلش نیازه--اون کسی که صنم میپرسته دنبال صمد هست اشتباهی دنبال صنم میره-بچه ایی که پستانک بهش میدند دنبال شیر هست از حس شیر خواریش سواستفاده میکنن پلاستیک تو دهانش میذارن-ازحس پرستش سواستفاده میکنن و بت جلوش میذارن-از حس نیاز بشر سواستفاده میکنن
دلیلش اینه که بشر توی این قضیه به بن بست رسیده نتونسته از راههای طبیعی حل کنه
قران کریم در سوره جن در ایه 6خط بطلان کشیده بر روی اینجور راهکارها میفرماید:انه کان رجال من الانس یعوضون رجال من الجن فزادوهم رهقا
بعضی ادمها به جن پناه میبرند و میگن جن استخدام کنیم و مشکلمون رو از طریق جن حل کنیم قران همه این راهها رو باطل میدونه
چرا قران رو رها کردیم و ننزل من القران شفاء و رحمه
چرا احادیث نورانی اهلبیت رو رها کردیم و دنبال رمال میگردیم
امد خدمت امام صادق عرض کرد یابن رسول الله وقتی ما مریض میشویم در جزیره ایی یک ساحری هست کاهنی هست میریم پیشش یه کارهای عجیب و غریبی هم انجام میده گاهی هم نتیجه میگیریم بیماری خوب میشه و مشکل حل میشه امام صادق فرمود من مشی الی ساحر او الی کاهنن فقد کذب بما انزل الله
هرکسی قدم برداره بر در خانه کاهن یا ساحری و این شیادها و این راههای خرافی رو بره فرمود خدا رو تکذیب کرده قران رو تکذیب کرده
عزیزان اخلاقمعاشرت اگر در جامعه از بین برود نتیچه ان سقوط هست نتیجه اش بدبختی و فلاکته
من یک روایتی از پیامبر که در منابع اهل سنت اورده اند بخوانم یکی از اصحاب میگه که رسول خدا در جمع مردم در مسجد فرمودند :سیصیب امتی بداء الامم
یه روزی میرسه مردم به درد اجتماعی مبتلا میشن امت من به این درد مبتلا میشن
قیل یا رسول الله و ما داء الامم؟یکی بلند شد گفت درد اجتماعی دیگه چیه؟
حضرت فرمودند:العشر والبتر والتکاثر والتناجش فی الدنیا و التباغض و التحاسد حتی یکون البغی
فرمود شش چیز درد امت هست:لهوولغو و بیهودگی-ناسپاسی و کفران و ترک شکر-مسابقه ثروت اندوزی-نزاع و درگیری و به سرهم زدن-بغض و کینه-حسادت بهم ورزیدن
نتیجه این شش تا بغی هست یعنی حکومت کردن و سلطه ظالمین
خیلی بد هست جامعه امروزی پدر و فرزند مرز رابطه هاشون شکسته و بهم ریخته هست زن و شوهر رابطه هاشون بهم ریخته هست دوستی ها مرز نداره ضابطه ها رفته رابطه ها اومده بجاش
ازدواج یک ضابطه هست ضعیف شده دوستی در خیابان هم رابطه هست قویتر شده هر کجا ضابطه اومد پایین رابطه میره بالا هرجا که ضابطه کم رنگ شد رابطه پررنگتر میشه
ما از اداب اسلامی معاشرت دور شدیم کلمه معاشرت کلمه مصافحت و مرافقت در قران اومده
یه کسی یه کتابی نوشته بود هزار حدیث مومن از راه رفتن مومن خوابیدن صحبت کردن و....سایر ادیان اینها رو ندارند غربیها اینها رو ندارن-مومن تمام خصوصیاتش در کلمات نورانی اهلبیت بیان شده ریز مسائل بیان شده
اخلاق معاشرت یک زیر بناهایی دارن که مربوط به همه اینها هستند از روابطها و غیره
چند روز درمورد اخلاق زیر بناها صحبت میکنیم یکی از این زیر بناهای اخلاق معاشرت بحث حیا هست
حدیث داریم میفرماید :الاسلام عریان و لباسه حیاء—پوشش اسلام حیا است
تمام خوبیها و نیکی ها و ارزشها منشاش حیا است امروز در جامعه ما حیا کم شده و اینو عرض کنم حیا غیر از خجالت هست حیا غیر از تقواست حیا غیر از خوف است حیا غیر از شرم هست
ما گاهی اشتباهی حیا رو خجالت معنا میکنیم نه اقا خجالت یه حالت اظطراری هست من وارد یه جایی میشم نمیتونم حرف بزنم خجالت میکشم این حیا نیست حیا یه حالت اختیاری هست
خوف از عذابه ولی حیا از عذاب نیست تقوا از حرامه ولی حیا فقط از حرام نیست حیا یک صفت ارزشمند هست که از تقوا و خوف و یقین از همه اینها بالاتر هست و بلکه اساس همه اینهاست
در حدیث داریم : لوکان الحیاء رجلا لکان رجلا صالحا(اگر بخوای حیا مجسمه اش رو بکشی میشود یه انسان صالح)
لوکان الحیاء صورتا لکان حسینا
اگر بخوای نقاشی و صورت حیاء رو بکشی میشود حسین حیائی که تصویرش میشه حسین
حیایی که پوشش اسلام هست حیائی که سبب همه کارهای جمیل هست خیلی مهمه.
حیا غیر از مسائل شرعی هست شاید یه جاهایی شرع اجازه بده ولی حیا اجازه نمیده
(تنظیم شده توسط گروه تبلیغی و پژوهشی تبارکWww.Tabarak.ir)