چهارشنبه 14 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

سخنرانی مکتوب روز بیستم ماه مبارک رمضان1394

یکی از ابعاد زندگی امیرالمومنین که برای همه ی ما درس است و ارزش هرکاری به همین بعد برمیگردد،بعد اخلاص در زندگی آن حضرت است،اخلاص اکسیر است ،اخلاص راز و سر الهی است،اخلاص ارزش و معیار عمل و اعتقادات انسانی است،اخلاص یعنی بی آلایشی یعنی پاکی ،یعنی در عمل فقط خدا رو در نظر گرفتن ،روایت هم داریم خداوند میفرماید اخلاص یک رازی از رازهای من هست و بنده ایی که خیلی دوستش دارم این اخلاص و این سر رو در وجودش جا میدهم و لذا در روایات هم داریم که عمل با اخلاص کم هست،چون دقیق و حساس هست.

در روایت داریم : بالإخْلاصِ تُرْفَعُ الأعْمالُ بوسیله اخلاص اعمال بالا میرود ولذا شما ببینید در این کره خاکی از صبح تا شب اعمال بسیار زیادی انجام میشود کمک به فقرا انجام میشه،مجلس گرفته میشه،به مردم رسیدگی میشود ،دهها نماز جماعت ،برنامه های دینی ،زیارتی و....ولذا این اخلاص هست که ارتقاء عمل انسان را فراهم میکند

در روایت دیگری میفرماید که: غايةُ الإخلاص الخَلاص. ( شرح غرر الحكم 369:4 )خلاص و نجات و رهایی هست

آیه ایی از قرآن خدمت شما بخوانم که این آیه دلیل اخلاص را برای شما بیان میکند و هم توصیه به اخلاص هست که چرا انسان باید اخلاص داشته باشد: غافر، 65: هُوَ الْحَیُّ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ فَادْعُوهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ ... یعنی: زنده (واقعى) اوست معبودى جز او نیست پس او را بخوانید در حالى که دین خود را براى او خالص کرده‏اید!...(به دو دلیل اولا اینکه او حی و زنده هست و هیچ کس غیر از او باقی نمیماند ولذا هیچ معبودی هم غیر از اون صلاحیت پرستش ندارد و حال میفرماید او را با اخلاص بخوانید )ولذا این دو دلیل اخلاص هست و لذا شما برای کی میخوای کار انجام بدی برای هر نیرویی انجام بدید دائم نیست و فنا شدنی هست و برای هر نیرویی بخواهی بندگی کنی سزاوار بندگی نیست پس به این دو دلیل او را عبادت کن مخلصین له الدین و آخر ایه هم میفرماید خدا رو شکر کن الحمدالله رب العالمین(چقدر مقدمه و موخره و نتیجه گیری این آیه زیباست)

عزیزان ما اخلاص اضطراری هم داریم و این بدرد بخور نیست خود قرآن هم میفرماید که وقتی سوار کشتی میشوند و خطر پیش می آید و دارن غرق میشوند فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ يُشْرِكُونَ

این اخلاص اضطراری هست این نوع تخلاص مثل همون برق اضطراری هست که همیشه نیست تا شارژش تموم بشه خاموش میشه،اخلاص اضطراری در شرایط ویژه و موقت هست همین آدم میفرماید وقتی به خشکی میرسه دیگه خدا رو فراموش میکنه

اون اخلاص اختیاری هست که سر هست ،اون اخلاص هست که عیار هست،اونه که عمل رو بالا میبره و ارزش میده و ماندگار و همیشگی میکنه و لذا هم در عقیده و هم در عمل قران توصیه به اخلاص دارد

قرآن میفرماید اسماعیل مخلص بود ابراهیم مخلص بود موسی مخلص بود إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ (انجام کار فقط برای خدا باشه البته خیلی مشکله و خیلی هم دقیق هست)

وقتی حضرت موسی کمک کرد برای دختران شعیب آب از چاه کشید و بعد دختران به پدرشون خبر دادند که چنین جوان متدینی به ما کمک کرد شعیب حضرت موسی رو خواست موقع شمام بود حضرت شعیب گفتند جوان بنشین و باما غذا بخور حضرت موسی فکر کرد این غذا مزد این آب کشیدنش هست گفت نه نمیخورم ،شعیب بهش گفت گرسنه نیستی؟گفت گرسنه هم هستم ولی ما اهلبیتی هستیم که وقتی کاری رو انجام میدیم برای خدا انجام میدیم و من این کار رو برای این مزد انجام نداده بودم ،شعیب هم گفت من بخاطر آب کشیدن نمیخوام بهت غذا بدهم اتفاقا سیره ما هم اینه که وقتی مهمانی میآید او را تکریم میکنیم، این همان اخلاص هست.

یکی عز همسران پیامبر یکی غذای خیلی خوبی رو تهیه کردند (مرغ بریان)آوردند خدمت پیامبر و پیامبر فرمودند دوست دارم یکی از مخلص ترین بندگان خدا بیاد و با من هم غذا شود انس بن مالک میگوید خیلی دلم میخواست اونی که بیاد از انصار باشد در زدند رفتم در رو باز کردم دیدم علی بن ابی طالب علیه السلامه یه جوری علی رو برگردوندم گفتم شاید کسی دیگه ایی بیاید مجددا در زدن رفتم باز کردم دیدم باز علی هست پیامبر یه جوری متوجه این برگردوندن من شد فرمود اگر تا صبح هم صبر میکردی کسی جز علی کسی بر این در نمی امد چون اوست که محبوب است در خیبر هم فرمود فردا پرچم رو دست کسی میدم که هم خدا رو دوست داره و هم اینکه خدا اون رو دوست داره  یُحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یُحِبُّهُ اللَّهُ

همین اخلاصش باعث شد که فراریان از عدالتش در دربار معاویه از او تعریف کنند ،گریه امیرالمومنین در نخلستان و بیهوش شدنش ،خوابیدن در بستر پیامبر

سوال از کجا بدونیم که اخلاص داریم؟اخلاص خوبه ،کار عالیی هست ولی سخته

روایتی از پیامبراکرم که مسابقه گذاشت که اصحابش دو رکعت نماز بخونن و فکرشون هیچ جا نرود خالص خالص باشد فقط برای خدا باشد بجز امیرالمومنین همه این مسابقه رو باختند حالا سرکت کنندگان کیا بودند سلمان ابوذر و....افراد خاص ،اخلاص صددرصد در زندگی باشه در روایت داریم که خداوند به انسان حکمت میده اگر کسی چهل روز در زندگیش اخلاص باشه،حکمتی که خداوند به دواوود و لقمان داده وَ لَقَدْ آتَيْنا لُقْمانَ الْحِکْمَةَ

من دو سه تا از علامتهای اخلاص رو برای شما عرض میکنم که ادم با اخلاص باید چطور باشه

رسول اکرم صلی الله علیه و آله درباره حقیقت اخلاص چنین فرمود: «إِنَّ لِکُلِّ حَقٍّ حَقِیقَةً وَ مَا بَلَغَ عَبْدٌ حَقِیقَةَ الْإِخْلَاصِ حَتَّی لَا یُحِبَّ أَنْ یُحْمَدَ عَلَی شَیْءٍ مِنْ عَمَلٍ لِلَّهِ؛ برای هر حقی [و امر واقعی و ثابتی[ حقیقت و واقعیّتی است و بنده به حقیقت اخلاص نمی رسد، مگر اینکه دوست نداشته باشد بر چیزی از عمل [انجام شده] برای خدا ستایش شود.»

کسی که از او تعریف میکنند باعث نشود که عجب و غرور او را بگیرد این نشانه انسان با اخلاص هست چون وقتی انسان تشویق میشه خوشش میاد به عبارتی دیگه خدمت شما عرض کنم اینکه انسان انتظار نداشته باشه مدحش کنند لا یحب ان یحمد

به تعبیر المیرالمومنین اخلاص در کسی است که تا تعریفش میکنند بترسه ،درسته وقتی کسی کاری انجام میده دیگران هم باید مدحش بکنند ولی وقتی انسان رو مدح میکنند انسان نباید خودشو بگیره و باورش بشه

یکی اومد به امیرالمومنین گفت تا کی شما به دیگران صدقه میدهید همین زور دارایی و اموال خودتون رو خرج میکنید حضرت فرمود اگر بدونم یکی از اونها پذیرفته شده متوقفش میکنم اما خبر ندارم که ایا قبول شده یا نشده ،اینومیگن اخلاص ،امامی که همه ی زندگیش اخلاصه .

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group