پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

برنامه سمت خدا
موضوع برنامه: فضایل حضرت امام موسی کاظم(ع) و نکاتی پیرامون عید غدیر
كارشناس: حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 20- 06-96

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

شریعتی: سلام می‌کنم به روی ماه شما، میلاد امام موسی کاظم(ع) را تبریک می‌گویم. انشاءالله همه ما زیر سایه اهل بیت(ع) باشیم. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم. خیلی خوش آمدید.
حاج آقای فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله. خدمت جنابعالی و بینندگان و شنوندگان عزیز عرض سلام دارم. ایام اعیاد غدیریه، امروز روز ولادت سر تا سر نور امام هفتم موسی بن جعفر(ع) را صمیمانه تبریک می‌گوییم. امیدواریم زیر سایه امیرالمؤمنین و فرزندانش سر افراز و سر بلند و سعادتمند و با عافیت دنیا و آخرت توأم باشند.
شریعتی: از جشن‌های این ایام راضی بودید یا نه؟
حاج آقای فرحزاد: من از خوشحالی دو سه شب خواب نداشتم. آنقدر درگیر تشویق مردم بودیم و با علما و بزرگانی که جلسه داشتیم، خانم بنده شوخی می‌کرد می‌گفت: شما خوابت می‌برد در خواب خر و پف که می‌کنی غدیر و علی می‌گویی! نمی‌دانم با چه زبانی از همه تشکر کنم، از همه سروران، از علما، مراجع بزرگوار، حضرت آیت الله مکارم شیرازی که در کاروان شادی شرکت کردند. از حرم مطهر حضرت معصومه و مسجد مقدس جمکران، شهرداری قم، اوقاف، تمام امامزاده‌ها بسیج شدند برای این جشن و شادی. زن و مرد و بچه، با پای پیاده در هوای گرم قم در راهپیمایی شرکت کردند و «لبیک یا حیدر» سر دادند. شبیه پیاده روی اربعین بود. بیش از 110 هزار غذا، 110 هزار اطعام را صدها نفر باید آماده کنند. در سمنان پنج شب مهدیه اعظم اطعام دادند. زمینه ارتباط مردم با اهل‌بیت خیلی فراهم است، ما باید راه نشان بدهیم و کمک کنیم. این پرچم اینقدر جذبه دارد و با شکوه است که ما خیلی متقاضی داریم. انشاءالله ثبت نام کنند و پیام بدهند که سال دیگر دهها برابر اضافه شود.
شریعتی: انشاءالله همه این گام‌ها مأجور باشد و محبت امیرالمؤمنین و عشق به امیرالمؤمنین باعث شود این قدم‌ها سر پل صراط نلغزد و انشاءالله پیاده روی اربعین نصیبشان شود.
حاج آقای فرحزاد: برنامه سمت خدا واقعاً سنگ تمام گذاشتند، شبکه سه، مدیریت محترم، بخشی از مراسم را زنده پخش کردند، تشکر می‌کنیم. نام امیرالمؤمنین را در اصفهان به ما تقدیم کردند که به شما تقدیم می‌کنیم. انشاءالله همه زیر سایه مولا علی(ع) باشیم.
شریعتی: چه خوب گفت:
راز خلقت همه پنهان شده در عین علی است *** کهکشان‌ها نخی از وصله‌ی نعلین علی است
انشاءالله همه ما زیر سایه‌ی امیرالمؤمنین باشیم. باز هم عید میلاد با سعادت امام کاظم(ع) را تبریک می‌گویم. انشاءالله زیارت کاظمین نصیب همه ما شود. بحث امروز شما را می‌شنویم.
حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
قبل از اینکه بحث اصلی که در مورد آقا امام کاظم(ع) هست را شروع کنم، باید بگویم که نام حضرت علی و جذبه حضرت علی خیلی فوق العاده است. اسم حیدر دلها را تکان می‌دهد و خیلی آرزو داریم همه عزیزانی که برای حضرت علی زحمت کشیدند به زودی به نجف بروند. کربلا خیلی جاذبه دارد
ولی ایوان نجف عجب صفایی دارد *** حیدر بنگر چه بارگاهی دارد
امیذرالمؤمنین پدر است، سر حلقه‌ی اولین و آخرین اوصیاء و امامان است. ما برای امام حسین خیلی روایت داریم، کامل الزیارات پر است از فضایل زیارت اباعبدالله، روایت داریم برتری زیارت مولا علی(ع) بر زیارت امام حسین مثل فضیلت و برتری خود امیرالمؤمنین بر امام حسین است. یعنی تمام یازده امام فدایی حضرت علی هستند. حضرت زهرا خودش و محسن‌اش فدای حضرت علی شدند. امیرالمؤمنین یک جایگاه ویژه‌ای دارد. پیغمبر می‌فرماید: من در دنیا و آخرت از این آقا بی نیاز نیستم. پیغمبر بارها فرمود: من رسول الله فدای علی! روایت داریم در مدینه مسجد النبی هر یک رکعتش ده هزار رکعت ثواب دارد. در مدینه شش معصوم نزدیک هم دفن هستند. در مکه، مسجد الحرام هر یک رکعت صد هزار رکعت ثواب دارد. از این بالاتر داریم؟ انشاءالله به همت و کمک همه خیرین عزیزانی که تا به حال به زیارت امام حسین نرفتند، برنامه‌ریزی کنیم که اربعین بروند. روایت دیدم فرمود: در حرم مولا علی(ع) هر یک رکعت نماز دویست هزار برابر است. چرا؟ چون امیرالمؤمنین خانه کعبه را حفظ کرده است. از لوس بت‌ها و بت پرست‌ها، جان پیغمبر را حفظ کرده است. در جنگ‌ها مثل پروانه دور پیغمبر چرخیده است. اگر علی نبود، پیغمبر به هدف خود نمی‌رسید. لذا این ثواب‌ها و پاداش‌ها بی‌حساب نیست. ثواب نماز در حرم مولا علی(ع) دویست هزار رکعت است.
شریعتی: انشاءالله همه ما به عشق مولا علی(ع) هرچقدر می‌توانیم گام برداریم و نام علی را از این غربت و مهجوریت در بیاوریم.
حاج آقای فرحزاد: ایام غدیریه هم خود پیغمبر سه روز ماندند. یعنی تا امروز ماندند و از مردم بیعت گرفتند. یک روز و یک شب نشود. انشاءالله تا روز مباهله امتداد داشته باشد. امروز بحمدلله روز ولادت سر تا سر نور امام هفتم(ع) است. امام هفتم یک حق فوق العاده‌ای بر ما دارد. ما مردم ایران زیر سایه فرزندان امام هفتم هستیم. آقا علی بن موسی الرضا، حضرت معصومه، شاهچراغ، اکثر امامزاده‌ها هم به ایشان می‌رسد. اکثر سادات ما موسوی هستند. علما و مراجع، اینکه می‌طلبد برای امام هفتم هم تلاش و همت کنیم و سنگ تمام برای جشن و شادی ایشان بگذاریم. چند حدیث از این امام بزرگوار بخوانم و شرح حال مختصری از ایشان عرض کنم.
در تحف العقول یک روایت خیلی زیبایی است، امام هفتم(ع) فرمودند: «السخی الحسن الخلق فی کنف الله، لا یتخلّى الله عنه حتّى یدخلهُ الجنة» دو چیز در روایات ما خیلی روی آن تأکید کردند. سخاوت و خوش اخلاقی! جالب است در این چند سالی که بنده در سمت خدا بودم بسیاری از گلایه‌های خانواده‌ها هم همین است. یعنی می‌گویند: همسر ما، سرپرست ما، مدیر و مسئول ما بخیل هستند. خساست دارند یا بداخلاق هستند. حدیث داریم: هیچوقت دو صفت در مؤمن جمع نمی‌شود. بداخلاقی و بخل! مؤمن و دوست علی و اولاد علی باید سخی و خوش اخلاق باشد. هر شوهری که سخی و خوش اخلاق است در زندگی همیشه خوش است. آن خانواده خوش هستند. هر مدیری، مسئولی، معلمی، سرپرستی، روحانی، سخی و خوش اخلاق است. سخاوت هم فقط مالی نیست، جان، آبرو، علم و هرچیزی که «وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ‏ يُنْفِقُون‏» (بقره/3) یعنی هرچه دارند انفاق می‌کنند. در این کاروان‌های شادی از شهرداری خیلی کمک کردند. فوری زباله‌ها و لیوان‌های یکبار مصرف را جمع می‌کردند. واقعاً هرکس هر قدمی که می‌تواند بردارد.
داستان زیبایی از امام هفتم(ع) هست که حاج شیخ عباس قمی در منتهی الآمال نوشته است. در زمان امام هفتم در مدینه زندگی می‌کردند یک شخصی بود بر اثر تبلیغات سوء و مشکلاتی که داشت عناد داشت. به حدی که گاهی امام هفتم می‌آمدند عبور کنند، به حضرت توهین می‌کرد. حتی به حضرت علی ناسزا می‌گفت. اینکه ما برخورد درست داشته باشیم خیلی مهم است. «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ‏ حُسْنا» (بقره/83)، «فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً» (طه/44) از فرعون بدتر داریم؟ فرعونی که می‌گفت: «أَنَا رَبُّكُمُ‏ الْأَعْلى‏» (نازعات/24) شاید در تاریخ همین یک نفر بود که ادعای خدایی می‌کرد. ولی به حضرت موسی و هارون می‌فرماید: نرم و ملایم بگویید، شاید برگردد! بر هم نگردد تو برگ برنده داری. ما با نزدیک ترین فردمان در امر سیاسی و مسائلی که هم فکر ما نیست، درشت حرف می‌زنیم. جذب حداکثری ما دفع حداکثری شده است. کسی که مثل امام هفتم تمام وجودش عشق علی است. لعن امام علی را می‌کرد و به امام هفتم جسارت می‌کرد. آدم‌های کوچک و تنگ نظر و کم تحمل به امام هفتم گفتند: اجازه بدهید ما به حسابش برسیم، یا او را می‌زنیم یا ترور می‌کنیم، یا او را می‌کشیم. یک بلایی به سرش می‌آوریم. حضرت نهی شدید کردند. دین ما اینطور نیست که هرکس یک فحش داد و ناسزا گفت، این کار یزیدی‌ها و دشمن‌ها و داعشی‌هاست. امامان ما به دشمن هم آب و غذا می‌دادند و خوش اخلاق بودند. حضرت نهی شدید کرد و فرمود: این کار را نکنید. بعد فرمودند: کار او چیست؟ گفتند: بیرون مدینه در فلان منطقه کشاورز است. فرمودند: باشد کارش را به من بسپارید. حضرت فردای آن روز سوار مرکب شدند. آدرسی که گرفته بودند، رفتند. سر مزرعه همان آقا رفتند. حضرت وقتی او را دید، مرد گفت: چرا آمدی؟ من راضی نیستم. حضرت اعتنا نکردند. وسط زراعت که جای راه بود با مرکب رفتند تا سراغش را گرفتند. اگر بچه‌ای ناهنجاری می‌کند، اگر دوستی هست که وقتی بغلش می‌کنم او زمین خورده من است. ما اگر جوش نیاوریم و آرام باشیم هیچ کاری نمی‌تواند بکند. شمشیر محبت قوی‌ترین شمشیرهاست. امام باقر شکافنده علوم و حقایق است. فرمود: «الدِّينُ هُوَ الْحُبُّ وَ الْحُبُ‏ هُوَ الدِّينُ‏» (المحاسن، ج 1، ص 262) دین یعنی محبت و محبت یعنی دین! دین یعتنی مهرورزی و عشق. حتی دشمن هم تحمل کن. مگر یک جایی که غده سرطانی است و هیچ راهی نیست و باید آن را برداری. چاره نیست! حضرت با او احوالپرسی کردند. یک مقدار شدتش کاهش پیدا کرد. بعد فرمودند: شما با کشاورزی که زحمت می‌کشی چقدر در یک سال درآمد داری؟ گفت: من علم غیب ندارم! حضرت فرمود: تخمینش را می‌گویم، نمی‌گویم: قطعی! معمولاً سالهای قبل چقدر درآمد داشتی؟ عرض کرد: منصد دینار خرج کردم، انتظار من این است که دویست دینار فایده داشته باشد که صد دینار خرجش در برود، صد دینار هم سود به من برساند. حضرت یک کیسه‌ای داشتند، مبلغی به او دادند. فرمود: این هدیه من به شماست و درآمد و سودی که از این زمین گرفتی هم برای شما! خیلی خوشحال شد. مثل اینکه هزارها آب سرد بریزی روی کسی که سر تا پا بغض و کینه است. می‌گوییم: محبت اهل بیت آدم را از جهنم نجات می‌دهد، معنایش همین است. آقا منقلب شد و برگشت. دوستان حضرت و اطرافیان او را در مدینه دیدند. آماده شدند او را بزنند. گفت: «اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ‏ يَجْعَلُ‏ رِسالَتَه‏» (انعام/124) خدا می‌داند رسالت در چه خانواده‌ای است؟ کسی که دشمن صد در صد بود، 180 درجه چرخش کرد. عاشق موسی بن جعفر شد! یکی از القاب امام موسی بن جعفر، کاظم است. کاظم یعنی کظم غیظ، یعنی خشم خودش را فرو می‌برد. آن لحظه اول مدارا و تحمل کند. ما نوشیدنی‌های خنک و گوارا خیلی می‌خوریم. ولی امام سجاد(ع) در کافی شریف فرمودند: من در عمرم نوشیدنی گواراتر و شیرین‌تر از جرعه غیظ و خشم و غضبی که قورت دادم، نبوده است. چقدر خوب شد این حرف را نزدم و سکوت کردم! چقدر خوب شد خشمم را فرو بردم. ما آدمی داریم یک لحظه خشمگین شده و رگ گردن طرف را زده است. بعد امام هفتم به اطرافیان فرمودند: شما می‌خواستید او را بزنید، اذیت کنید بعد یک فتنه به پا شود، خون و خونریزی شود، من با یک مبلغ ناچیز و برخورد مشکل او را حل کردم. «السخی الحسن الخلق» کسی که سخاوتمند و خوش اخلاق است. مرحوم دولابی فرمود: آدم به یک گدای فقیری که دست گدایی دراز می‌کند، اگر یک پولی پرت کند، ناراحت می‌شود. می‌گوید: برو خیرات پدرت بده، نمی‌خواهم! اینکه آبرومندانه و بی منت بدهیم مهم است. یعنی اگر اینها تنگ هم بخورد چه خواهد شد؟ می‌فرماید: «السخی الحسن الخلق فی کنف الله» یعنی در آغوش خداست. تحت حمایت و کنف خداست. کَنَف خدا خیلی مهم است. زیر بال اهل‌بیت است، زیر پرچم اهل بیت است. زیر بال خداست. «لا یتخلّى الله عنه حتّى یدخلهُ الجنة» خدا او را رها نمی‌کند تا او را در بهشت نبرد، رها نمی‌‌کند.
ما چند سال به مراکز و استان‌هایی می‌رفتیم که کرد و لر بودند. میزبانی داشتیم لُر بود. این آقا که سید هم بود، می‌گفت: ما یک مثلی داریم می‌گوییم: الهی کسی کورگیر نشد. یعنی گیر کور نیافتد. چون آدم نابینا شما را نمی‌بیند. ولی اگر دست به او زدی و معرفی کرد من فلانی هستم. می‌گوید: مرا از اینجا رد کن. قصابی ببر! نانوایی ببر! می‌گفت: الهی کسی کورگیر نشود! گفت: من این مثل را عوض کردم می‌گویم: الهی کسی شیخ گیر نشود! گیر شیخ نیافتد. بیچاره‌ات می‌کنند. نماز شب بخوان. دعا بخوان. کاروان شادی راه بیانداز. مرحوم دولابی می‌گفت: ماه رجب، ذی الحجه، محرم، نمی‌گذارند به کارهای دیگر برسیم. تا تو را در بهشت نبرد، ول کن نیستند. حضرت فرمود: خدا آدم خوش اخلاق و با سخاوت را رها نمی‌کند. «السخی الحسن الخلق فی کنف الله، لا یتخلّى الله عنه حتّى یدخلهُ الجنة» تا او را به بهشت نرساند، رهایش نمی‌کند. بعد فرمود: «وما بعث الله نبیّاً إلاّ سخیّاً» هیچ پیغمبری را خدا نفرستاده الا اینکه سخاوتمند باشد. «الْبُخْلُ‏ جَامِعٌ‏ لِمَسَاوِئِ الْعُيُوبِ وَ هُوَ زِمَامٌ يُقَادُ بِهِ إِلَى كُلِّ سُوءٍ» (نهج‏البلاغه، حكمت 378) بخل و خسیسی جامع تمام بدی‌هاست. کسی که بخیل است کوله باری از گناهان را همراه خودش حمل می‌کند. کسی که بخیل است، ظلم می‌کند و حق دیگران را پایمال می‌کند. خمس نمی‌دهد، زکات نمی‌دهد، صله رحم نمی‌کند و خرج زن و بچه را نمی‌دهد. یعنی هزارها مزرعه کشت گناه و معصیت را در جهنم دور خودش جمع کرده است.
شخصی محضر پیغمبر خدا (ص) آمد. عرض کرد: من بخیل هستم. به حدی که اگر گرفتاری نزد من بیاید، مثل اینکه آتش طرف من بیاید که مبادا دست به جیب شوم. یک آدمی خیلی خسیس بود. به او گفتند: ذبح و قربانی خیلی ثواب دارد. برای خیلی چیزها هم سفارش شده است. برای عید قربان، عقیقه، سور، ختنه سران، از حج می‌آیند و خانه خریدن، برای هرچیزی سفارش شده است. رفت گوسفند خرید و هرچه توانست نیت کرد. گفت: برای پدر و مادرم، عقیقه همه اقوامم، خودم و بچه‌هایم، حج رفتم، خانه خریدم، ماشین خریدم. هرچه می‌توانست نیت کرد. گوسفند را خواباند سر ببرد. گوسفند صدایش درآمد! گفت: بع بع! صدای مرا ضبط کن برای گوشی همراهت به درد می‌خورد!
این شخص به پیغمبر گفت: گویی دست به جیب شدن برای من نزدیکی به شعله آتش است. پیغمبر به این شخص بخیل فرمود: از من دور شو! می‌ترسم آتش تو مرا هم بسوزاند. بعد فرمودند: اگر خودت را اصلاح نکنی و سخی نشوی، به همین حالت از دنیا بروی. خدا هیچ عملی را از تو قبول نمی‌کند و تو را با صورت به آتش جهنم می‌اندازد. بعد امام هفتم فرمودند: «و ما زال أبی یوصینی بالسخاء وحسن الخلق حتّى مضى» فرمود: پدرم امام صادق همه عمرش می‌گفت: سخاوت و خوش اخلاقی! پدرم امام صادق دائم وصیت کرد به سخاوت و خوش اخلاقی تا روز آخری که از دنیا رفت. ما میلیون‌ها اطعام داشتیم. یک فوق تخصص شبی پای منبر ما بود. گفت: من نمی‌دانستم. گفتم: اگر من در طول سال عیدی بدهم به اندازه یک عمل جراحی شما است. این سخاوت خوش اخلاقی هم می‌آورد.
شریعتی: این هفته در این ایام نورانی که منور به نور ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) هست، قرار هست از علامه بزرگوار، علامه امینی صاحب الغدیر شریف تجلیل کنیم که خیلی زحمت کشید و تلاش کرد و یازده جلد الغدیر را برای اثبات ولایت امام علی(ع) به زبان عربی نوشتند. انشاءالله ثواب نلاوت قرآن را هدیه به روح این عالم بزرگوار کنیم. اگر نکته‌ای هست بفرمایید.
حاج آقای فرحزاد: علامه امینی واقعاً در توان و فوق توانش حق حضرت علی را ادا کرد. کتاب الغدیر را هر منصفی بخواند. گزیده‌ی الغدیر هم به صورت فشرده چاپ شده است. بزرگواری از علمای نجف فرمودند: وقتی ایشان از دنیا رفت. آنجا مرسوم بود که روی گلدسته‌ها با بلندگو اعلام می‌کردند. برای تشییع جنازه جمع شدند. یک بزرگی سخنرانی کرد. فرمود: علامه امینی دینش را به حضرت علی ادا کرد. گاهی هندوستان می‌رفت، وقت کتابخانه می‌گذشت. می‌گفت: من تا شب می‌مانم تا فردا صبح. گرما و سرما را متوجه نبود که امر حقانیت و ولایت مولا علی(ع) را احیاء کند.
شریعتی: امروز صفحه 74 قرآن کریم، آیات 181 تا 186 سوره آل عمران را تلاوت می‌کنیم. ثواب تلاوت این آیات را در سالروز ولادت امام کاظم(ع) هدیه به روح آسمانی ایشان بکنیم. انشاءالله زیارت کاظمین نصیب همه ما شود.
«لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَ نَحْنُ‏ أَغْنِياءُ سَنَكْتُبُ ما قالُوا وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِيقِ‏ «181» ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ«182» الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّى يَأْتِيَنا بِقُرْبانٍ تَأْكُلُهُ النَّارُ قُلْ قَدْ جاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي بِالْبَيِّناتِ وَ بِالَّذِي قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ‏ «183» فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جاؤُ بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ الْكِتابِ الْمُنِيرِ «184» كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُورِ «185» لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذىً كَثِيراً وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ «186»
ترجمه: همانا خداوند سخن كسانى را كه گفتند: خدا فقير است و ما توانگريم، شنيد. به زودى اين سخن آنان، و به ناحق كشتن آنان پيامبران را، خواهيم نوشت و به آنان خواهيم گفت: بچشيد عذاب آتش سوزان را. آن (عذاب) به سبب دست آورد قبلى خودتان است و همانا خداوند نسبت به بندگان، ستمگر نيست. كسانى كه گفتند: همانا خداوند از ما پيمان گرفته كه به هيچ پيامبرى ايمان نياوريم، مگر آنكه (به صورت معجزه) يك قربانى براى ما بياورد، كه آتش‏ (صاعقه آسمانى) آن را بخورد! بگو: (اين حرف‏ها بهانه است،) بى‏گمان پيامبرانى پيش از من، با دلائلى روشن و (حتى) با همين (پيشنهادى) كه گفتيد، براى شما آمدند، پس اگر راست مى‏گوييد چرا آنان را كشتيد؟ (بنابراين) پس اگر تو را تكذيب كردند (چيز تازه‏اى نيست، زيرا) انبياى قبل از تو نيز كه همراه با معجزات و نوشته‏ها و كتاب روشنگر آمده بودند، تكذيب شدند. هركسى چشنده‏ى مرگ است. و بى گمان روز قيامت پاداش‏هاى شما به طور كامل پرداخت خواهد شد. پس هركس از آتش بر كنار شد و به بهشت وارد گشت، قطعاً رستگار است و زندگانى دنيا، جز مايه‏ى فريب نيست. قطعاً شما در اموال وجان‏هاى خويش آزمايش خواهيد شد و از كسانى كه پيش از شما كتاب (آسمانى) داده شده‏اند واز كسانى كه شرك ورزيده‏اند، آزار بسيارى مى‏شنويد و اگر صبورى و پرهيزگارى پيشه كنيد، پس قطعاً آن (صبر، نشانه‏ى) عزم استوار شما در كارهاست.
شریعتی: ما زیر دین چهارده معصوم هستیم اما زیر دین حضرت موسی بن جعفر به واسطه امام رضا(ع) و حضرت معصومه و حضرت احمد بن موسی بیشتر هستیم. از فضیلت ذکر صلوات بر محمد و آل محمد بشنویم و بعد هم اشاره قرآنی را بفرمایید.
حاج آقای فرحزاد: امام صادق(ع) فرمودند: چیزی به شما یاد بدهم که شما را از آتش جهنم حفظ کند؟ عرض کردند: بله. فرمودند: بعد از نماز صبح صد بار صلوات بر محمد و آل محمد بفرستید.
شریعتی: تذکرات شما را در مورد این ایام بشنویم.
حاج آقای فرحزاد: ما فراخوان داده بودیم برای کسانی که امسال نام خدیجه را گذاشتند و کسانی که سال اول تکلیفشان بوده و روزه گرفتند، پلاک طلا ارسال کنیم. بحمدالله عزیزان استقبال کردند و در سایت ثبت نام کردند و برایشان ارسال شده است. همراه با کتابی که در مورد حضرت خدیجه(علیها السلام) است. کسانی هم که به دستشان نرسیده به سایت مراجعه کند یا پیامک بدهد به ما اطلاع بدهد.
شریعتی: اسامی کسانی که این پلاک طلا را به عنوان یک هدیه کوچک دریافت کردند در سایت اعلام شده است. اگر به دستشان نرسیده هم در سایت ما ثبت نام کنند که دوستان ما آنها را راهنمایی کنند.
حاج آقای فرحزاد: باز هم از عزیزانی که به خیریه حضرت خدیجه کمک کردند. الآن دهها هزار نفر در نوبت هستند. ما نزدیک به چهارده هزار نفر را آوردیم و پذیرایی کردند. انشاءالله این سنت احیاء شود. از برنامه سمت خدا و عزیزانی که زحمت کشیدند تشکر می‌‌کنیم. از اوقاف و امور خیریه تشکر می‌کنیم. از زیارت اولی‌ها که تا به حال مشهد نرفتند، عزیزانی که کمک کردند باز هم می‌توانند کمک کنند. عزیزانی که هنوز ثبت نام نکردند در سایت برنامه ثبت نام کنند که انشاءالله به نوبت با همکاری اوقاف و سمت خدا به زیارت امام هشتم بفرستیم.
شریعتی: همچنان قرار هست دلی را به پنجره فولاد امام رضا(ع) گره بزنیم، چه آنهایی که می‌خواهند بانی شوند و در این کار خیر سهیم شوند و چه آنهایی که درخواست دارند برای اولین بار زائر مشهد الرضا شوند، باز هم به سایت ما مراجعه کنند، عدد هشت را به 20000303 پیامک کنند که دوستان انشاءالله آنها را راهنمایی خواهند کرد.
حاج آقای فرحزاد: ما همه شیفته اهل‌بیت هستیم. اسم امام حسین می‌آید از خود بی خود می‌شویم. استقبال محرم به این معنا که چهل روز مانده به محرم هر روز زیارت عاشورا بخوانیم. گناه نکنیم، اما ایامی که ایام غدیریه و مباهله هست و جشن و شادی و ولادت است سیاه پوش نکنیم. لباس سیاه نپوشیم، استقبال عزاداری نرویم. دو سه روز قبل از محرم سیاه پوش کنند که خیلی خوب است. این ایام روز نوزدهم ذی الحجه شب و روز عروسی امیرالمؤمنین و حضرت زهرا بوده است. یعنی اول ذی القعده عقد خوانده شد. بعد هجده روز فاصله شد، شبی که به خانه بخت رفتند، حضرت زهرا و حضرت علی زندگی مشترک را شروع کردند شب نوزدهم ذی الحجه بود. باز نوزدهم شروع خلافت ظاهری حضرت علی(ع) بوده است. ایامی بوده که عثمان کشته شد و حضرت علی(ع) خلافت ظاهری‌شان نوزدهم ذی الحجه شروع شده است. باز امروز که بیستم است، آیات اول سوره معارج «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ‏ واقِعٍ‏، لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ، مِنَ اللَّهِ ذِي الْمَعارِجِ» (معارج/1-3) داستان جالبی است در فضیلت آقا امیرالمؤمنین(ع) است. ما دو نوع طرز تفکر در مورد منکرین غدیر داریم. یک عده هستند مستضعف هستند و برایشان موضوع جا نیفتاده است. اگر واقعاً بینی و بین الله روز قیامت و موقع مردن و در یک فضای منصفانه بگویند: خدا و پیغمبر حضرت علی را انتخاب کردند. بگویند: ما قبول می‌کنیم. اینها زیاد هستند و شاید نود درصد اهل سنت هم همینطور باشند که اینها واقعاً به بهشت می‌روند. یک در بهشت برای مستضعفین است. یعنی برایشان جا بیافتد. اینها اهل بهشت هستند.
یک داعشی وهابی گفته بود: اگر پیغمبر سر از قبر در بیاورد، ما ببینیم و بشنویم و بگوید: حق با علی است، ما زیر بار نمی‌رویم. اینقدر که عناد دارند. وگرنه ما اهل سنت داریم که در جشن غدیر شرکت می‌کنند. دوست اهل بیت هستند. حارث بن نعمان وقتی فهمید حضرت علی جای پیغمبر نصب شده است، راهش را کشید و آمد پیغمبر را پیدا کرد. با تندی و بی ادبی داد زد، شما به ما گفتی: لا اله الا الله، بگو! نماز بخوانیم و روزه بگیریم، حج برویم. به این اکتفا نکردی. پسر عم و دامادت را می‌خواهی بر ما سوار کنی. اگر از طرف خودت هست ما قبول نمی‌کنیم. اگر از طرف خدای تو است که قرآن را نازل کرده است، باز هم قبول نمی‌کنیم. به خدا بگو: یک بلایی بفرستد، اگر راست می‌گویی من از بین بروم! اگر دروغ می‌گویی: تو از بین بروی. یک چند قدمی که حرکت کرد، یک پرنده آمد یک سنگی از نوکش افتاد به سرش خورد و متلاشی شد. بعد هم یک ابری آمد آتشی به او خورد و سوخت و خاکستر شد. آیات اولیه سوره معارج در مورد او نازل شد.
فردا 21 ذی الحجه آیه اولی الامر نازل شد. خدای بزرگ این مسائل را قبل از غدیر و بعد از غدیر برای تثبیت این امر گذاشته است. یعنی حساب و کتاب دارد. پنجشنبه و جمعه‌ای که پیش رو داریم عید مباهله است و باید جشن بگیریم. امام هشتم فرمود: مهمترین آیه در مورد جد ما حضرت علی آیه مباهله است. چون خدا می‌فرماید: حضرت علی نفس و جان پیغمبر است. روح پیغمبر است. نزول آیه تطهیر که خیلی آیه مهمی در مورد اهل‌بیت است. حقانیت اهل بیت را تثبیت می‌کند. آیه انگشتر بخشیدن در رکوع، ولی شما کسی است که در رکوع انگشترش را داد. 25 ذی الحجه هم سوره «هل اتی» است.
شریعتی: لطفاً در مورد آیه‌ای که می‌فرماید: «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ» و امروز در این صفحه تلاوت شد، برای ما بگویید.
حاج آقای فرحزاد: چند نکته مهم در این آیه هست. خدای مهربان می‌فرماید: «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ» هر انسانی یک روزی از این دنیا خواهد رفت و مرگ را خواهد چشید. پس مرگی که چشیدنی است نسبی نیست. یک چیزی که نیست معنا ندارد بچشی. این جا به جایی و انتقاد است. هر موجودی و نفسی طعم مرگ را می‌‌چشد. «وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ» در عالم بعدی و قیامت می‌رویم که اجر و مزد و پاداش ما را خواهند داد. «فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ» چه کسی رستگار است؟ هرکس از آتش جهنم جدا شود، آتش جهنم عناد و لجبازی و بد اخلاقی و بخل و رذایل اخلاقی و گناه و معصیت است. اگر کسی از آتش جهنم جدا شد و از پل صراط گذشت رستگار شده است. آخر آیه می‌فرماید: گول دنیا را نخورید. دنیا دار غرور است و گول می‌زند. به خدا و چهارده معصوم بچسبید که اینها نجات دهنده هستند.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group