حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد
آقای فرحزاد 21/9/90
سوال – در مورد مناجات ائمه معصومین توضیحاتی بفرمایید .
پاسخ – گاهی یک جمله دعا افراد را ساخته و منقلب کرده است . بعضی اوقات چکیده ی خیلی از مسائل در قالب دعا آمده است . در دعای عرفه امام حسین (ع) داریم که آن کسی که تو را یافت چه چیز کم دارد و آن کس که تو را نیافت چه چیزی دارد ؟ دعاها ذخایر عظیمی هستند که ما ازآن غافل هستیم . دعا بُعدهای زیادی دارد . ما به بُعدهای رحمت ، مغفرت ، نوید و مژده دعاها می پردازیم . یکی از بزرگان می فرمایند : ائمه با دشمنان ، دوستان و افراد خاص خودشان صحبت می کردند ولی اوج کلمات آنها در مناجات و گفتگو با خدا بوده است . دعاها بسیار ارزشمند هستند . گفتگو با خدا خیلی شیرین است . آخر آیه سوره ی فرقان می فرماید : قل های قرآن بسیار لطیف و زیبا است . در قرآن خدا مستقیما با ما صحبت می کند . پیامبر کلام خدا را به ما القاء کرده است و خدا بدون واسطه با ما صحبت می کند . گاهی خداوند نمی خواهد مستقیم با بنده هایش صحبت بکند مثل پدر و مادر مهربانی که بچه اش را دوست دارد ولی به شخصیتی می گوید که تو این حرف را به بچه ی من بگو . در این کار ظرافتی هست . خدا با لطافتی به پیامبر می گوید که به بنده های من بگو اگر دعاها و نیایش های شما نباشد پروردگار به شما اعتنا نخواهد کرد . رمز لطف خدا درخواست ها ، دعاها و نیایش های ما است . این صریح قرآن است . در روایت داریم که مغز و جان عبادت دعا و نیایش است . ما یک قرآن نازل داریم که خدا آنرا برای انسانها پیام داده است که این قرآن کتابی است که تحریف نشده است . قرآن دیگر قرآن صاعد است یعنی پیام هایی که بهترین بندگان خدا به خدا می فرستند . کلمه ی دعا یعنی خواستن ، صدا زدن و خواندن . خود دعا موضوعیت دارد . حتما نباید چیزی از او بخواهید . خدا دوست دارد که با او صحبت بکنید . او ما را به صحبت دعوت کرده است . ادعونی استجب لکم . اگر کسی در خانه ی خدا را نزند و دعا نکند این استکبار است و فرد تکبر ورزیده است . در کتاب عدة الشریف روایتی از امام صادق (ع) داریم که از امام سوال کردند که دعا کردن بهتر است یا قرائت قرآن . امام فرمود: هر دو عمل فضلیت دارد ولی دعا برتر از قرائت قرآن است . امام صادق (ع) فرمودند : من می ترسم فضایل زیارت امام حسین (ع) را بگویم و کسی دیگر به زیارت خانه ی خدا نرود . اگر کسی خالصاً به زیارت امام حسین (ع) برود جبرئیل ، میکائیل و اسرافیل او را همراهی می کنند تا برگردد . بعضی ها در نماز سوره های طولانی می خوانند و بعضی ها در قنوت و رکوع دعا زیاد می خوانند . بعضی از بزرگان در قنوت دعای ابوحمزه ی ثمالی را می خواندند . زیرا دعا عمل کردن به قرآن است . بنابراین دستور به قرآن بالاتر از قرائت قرآن است . امام باقر (ع) فرمودند : خدا دوست دارد که با او صحبت بشود. امیرالمومنین می فرماید : محبوب ترین اعمال نزد پروردگار دعا و نیایش است . در گفتگو با خدا صفت های خدا در ما تجلی پیدا می کند . دعا ذکر و یاد خدا است . خیلی ازذکرهای ما دعاست .صلوات هم ذکر ، هم دعا و هم توسل به پیامبر است . ما جامعیتی به اندازه ی ذکر صلوات در ذکرها پیدا نمی کنیم . دعا فقط صحیفه ی سجادیه و کمیل نیست . یکی از بهترین دعاها صلوات است . استغفار دعاست . لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین ، هم ذکر و هم دعاست . این به ذکر یونسیه معروف است . امام صادق (ع) فرمودند : من تعجب می کنم از کسی که دچار غم می شود به ذکر حضرت یونس پناه نمی برد . تکرار این ذکر در سجده خیلی خوب است . امام فرمودند : خدا بعد از این ذکر مژده داده است که با این دعا یونس را از شکم ماهی بیرون آوردیم و مومنین را از غصه ها و تاریکی ها بیرون خواهیم آورد . آیت الله بهجت به این ذکر خیلی اعتقاد داشتند . ایشان می فرمودند : ذکر یونسیه این قدر قدرتمند است که یونسی که باید همیشه در شکم ماهی می ماند سه روز از شکم ماهی بیرون آورد . ( در سوره ی صافات خدا می فرماید : اگر حضرت یونس تسبیح ما را نمی گفت ما تا روز قیامت او را در شکم ماهی نگه می داشتیم . وقتی او تسبیح ما را کرد ما او را از شکم ماهی بیرون آوردیم .)
بهترین دعا ، دعاهای قرآنی است . ما در قرآن دعاهای زیادی داریم . ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة حسنه وقنا عذاب النار . بعد دعاهای پیامبر و ائمه هستند . عموما فقهای ما می گویند که در نماز واجب با هر زبانی می توانید با خدا صحبت کنید . در نماز حمد و سوره را باید عربی خواند ولی واجب نیست که دعاها مثل قنوت ،رکوع و سجده عربی خوانده بشود و می توان آنها را به هر زبانی خواند . مبطل نماز وقتی است که ما در بین نماز با بنده ی خدا صحبت کنیم ولی اگر با خدا صحبت کنیم اشکالی ندارد . دعای تعقیبات مشترک نماز که در اول مفاتیح از پیامبر نوشته شده است بسیار با محتوا است . اگر کسی این دعا را بخواند در روز قیامت نامه ی عمل او بسته می شود . خدایا امید من به آمرزش تو بیشتر از عمل من است . من عمل دارم ولی من به عمل خودم تکیه نمی کنم . گناه من هر قدر که بزرگ است ، در کنار رحمت خدا کوچک است . خدایا اگر من اهلیت ندارم که رحمت تو را بگیرم ، رحمت تو اهلیت دارد که شامل حال من بشود . مضامین این دعاها خیلی زیباست . یا رب نظر تو برنگردد ، این ذکر قدیمی های است . رجبعلی خیاط سفارش می فرمودند : ما حتما نباید یازده رکعت نماز شب بخوانیم .( یک نماز شب کوچک داریم که نماز نافله ی عشا است که دو رکعت نشسته است ) اگر شما حال خواندن نماز شب را ندارید وقتی در رختخواب دراز می کشید با خدا صحبت بکنید . روایت داریم بگویید : اللهم اغفرالمومنین والمومنات والمسلمین والمسلمات . خدا به عدد مومنین و مومنات گناهان شما را می آمرزد و به شما درجه و حسنه می دهد . مثلا انسان در سحر خوابش نمی برد ، درهمان رختخواب می تواند با خدا صحبت بکند و این ارتباط باید همیشه باشد . استادی داشتم که می گفت : بعضی مواقع در سحر خوابم نمی برد و حال عبادت هم نداشتم ، با خدا شوخی می کردم که چرا من را سرکار گذاشته ای که نه خوابم می آید و نه حال عبادت دارم . خدا بنده اش را دوست دارد و او را رها نمی کند . خدا می فرماید : ای فرزند آدم ، به حقی که من به تو دارم ، تو را دوست دارم . انسان خوب است که برای این جمله جان بدهد .
سوال – سوره یس آیات 28 تا 40 را توضیح بفرمایید .
پاسخ – پیامبر می فرماید : نزدیکترین افرد به من در روز قیامت کسانی هستند که زیاد صلوات بر محمد و آل محمد می فرستند .
سوره ی یس سوره ی مهمی است . شیخ عباس قمی سوره های پر فضلیت را در اول مفاتیح آورده است . سوره ی یس قلب و گل قرآن است . قرائت این سوره رزق را زیاد می کند و اگر برای کسی که در حال موت است خوانده بشود سکرات مرگ از او برداشته می شود . بعد از داستان انطاکیه دراین آیه آمده است : ای افسوس بر بندگان که هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر او را مسخره کردند . این گلیه ی خداوند است که بندگان چرا بیدار نمی شوند . یکی از اسم های قیامت یوم الحسرة است که در آن روز ما حسرت می خویم که چرا پیام های امام حسین (ع) و ائمه را نگرفتیم .
سوال – در مورد هفتمین روز شهادت امام حسین (ع) توضیحاتی بفرمایید .
پاسخ – در بعضی از شهرهای ایران روز هفت مفصلی برای امام حسین (ع) می گیرند . در خیلی جاها بعد ازعاشورا مجالس عزاداری امام حسین (ع) افت می کند . در بعد از عاشورا مصائب اهل بیت شروع می شود و اهل بیت پیام هایشان را می فرستند و عاشورا باید عمیق تر در کارهای ما نفوذ بکند . توصیه ی من این است که بعد از عاشورا هم مقداری ارتباط مان را با امام حسین (ع) و اهل بیت بیشتر بکنیم . درمجلس روضه شرکت کنیم و زیارت عاشورا را بخوانیم . در روایت داریم که اگر کسی بر حسین و اهل بیت سلام بفرستد خدا ثواب یک حج عمره در نامه ی اعمال او ثبت می کند. یک مداح سنتی بنام آقا شیخ عباس حسینی قمی داشتیم . ایشان حدود شصت سال در قم منبر می رفتند . ایشان خاطره ای را فرمودند : من در مسجد امام قم ( مسجدی بنام امام عسگری است ) منبر می رفتم . بحث من هشت در بهشت بود . من توضیح می دادم که شهید مجاهد از فلان در و ... وارد بهشت می شوند. یک روز یک رعیت گفت : من هر شب پای منبر شما می آیم . این درهایی که شما گفتید شامل من نمی شود . من نه مجاهد هستم و نه اهل نماز شب و روزه های مستحبی . من یک کارگر هستم . شما یک دری برای ما بیچاره ها پیدا کن تا وارد بهشت بشویم . این سوال از روی صدق و فطرت طرف بود . اگر سوال از روی فطرت باشد خدا به شما پیام می دهد . ایشان می گفتند که وقتی به خانه رفتم کتاب سفینة البحار ( فشرده ی کتاب بحارالانوار علامه مجلسی ) آقا شیخ عباس قمی را باز کردم و میان کتاب انگشت انداختم و کلمه ی باب آمد . این حدیث آمد : یکی از درهای مهم بهشت باب الحسین است . این دری است که به روی همه باز است . در ابتدای حدیث پیامبر می فرماید : من منذر هستم ولی هادی شما امیرالمومنین علی (ع) است .( ما هجده حدیث در این مورد از اهل سنت داریم ) احسان و نیکی ها از امام حسن (ع) به شما می رسد و بوسیله ی حسین سعادتمند می شوید ، به امام حسین (ع) چنگ بزنید . (پذیرش مردم در محرم و عاشورا از ماه رضمان و ماههای دیگر بیشتر است .) امام حسین (ع) یکی از درهای بهشت است . هر کس با امام حسین (ع) معانده بکند خدا بوی بهشت را به مشام او نخواهد رساند .
اللهم صل علی محمد و آل محمد . خدایا قلب امام زمان (عج) را از ما راضی و فرجش را نزدیک بگردان ، همه ی ما را از شیعیان خالص آقا قرار بده و لطف امام زمان (عج) را شامل حال ما بگردان .