پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد

12/10/90
حالا بیا که خواب پر از ربنا شود تا سنگ در مسیر عبورت طلا شود ، حالا بیا که غربت شبهای بی کسی با چشمهای روشن تو آشنا شود ، وقتش رسیده ماه برقصد به دور تو وقتش رسیده که پنجره رو به تو وا شود ، ای کارش روز آمدنت دل حضور داشت تا مثل یک پرنده به راهت رها شود ، قسمت کنیم میان  همه آب و دانه را آنگاه دل کنار تو غرق خدا شود .
سوال – خلاصه ای از بحث رحمت الهی در ادعیه ائمه و اهل بیت بفرمایید. 
پاسخ – خلاصه ی هر مطلبی خوب است ممکن است که عده ای آن مبحث را نشنیده باشند و خلاصه ی آنرا بشنوند و دیگر اینکه ممکن است آن یاد آوری برای کسانی هم که شنیده اند باشد . یاس از گناهان کبیره است . سموم ناامیدی مردم را از پای در     می آورد . یاس وناامیدی از رحمت خدا در حد کفر به خداست . داستان یوسف و زلیخا و یعقوب را داریم . خدا می فرماید که من بهترین قصه ها را در قرآن برای شما قرار دادم . اکثر قرآن قصه و داستان است و خدا همه ی لطایف را در این داستان ها بیان کرده است . حضرت یعقوب چهل سال به فراغ یوسف مبتلا شد ولی ناامید نشد . و بعد به یوسف رسید . یوسف به چندین بلا مبتلا شد ولی از خدا ناامید نشد . زلیخا با یوسف سنخیتی نداست ولی عاقبت به آرزویش رسید که همسر یوسف شد . گناه و معصیت انسان را خوار و ذلیل می کند . برادران یوسف که گناه کردند به گدایی افتادند و به درخانه ی یوسف آمدند . یوسف طاعت خدا کرد و به اوج رسید .
سوال – بار دیگر دعای کوتاه امیرالمومنین را بفرمایید .
پاسخ – این دعا در مفاتیح است . در مفاتیح بعنوان دعاهای کوتاه بعد از دفن میت این دعا آورده شده است  . امیرالمومنین دیدند که فردی دعاهای طولانی می خواند . امام فرمود : خدایی که دعای بلند را می شنود دعای بلند را هم اجابت می کند. امام تمام دعاها را در چهار جمله خلاصه کردند که در واقع ختم مفاتیح است . ختم قرآن سه تا قل هو الله است . امام می فرماید : الحمدلله علی کل نعمت و اسئله الله من کل خیر و اعوذ بالله من کل شر و استغفرالله من کل ذنب . ما زیارتنامه های مفصلی داریم ولی بعضی زیارتنامه ها خیلی کوتاه است . السلام علیک با اباعبدالله السلام علیک و رحمه الله و برکاته ، این زیارت ثواب یک عمره را دارد . شخصی به امام صادق (ع) گفت که وقتی یاد امام حسین (ع) می کنم چه بگویم؟  امام فرمود : سه مرتبه بگو: صلی الله علیک یا ابا عبدالله . قبل از زیارت جامعه دو تا زیارت کوتاه آمده است . این زیارت در واقع چکیده ی زیارت جامعه است و نصف صفحه است . یک زیارت هم بعد از زیارت جامعه است که اسم چهارده معصوم را آورده است و به آنها سلام داده است .
سوال – شما از رحمت الهی می گویید اما من دوستی دارم که به کارهای خلاف شرع و اخلاق مشغول است و من وقتی به او می گویم که بخاطر خدا دست از این کارها بردار ، می گوید که من خودم شنیده ام که رحمت خدا زیاد است و من مطمئن هستم که با   ادامه ی گناهانم رحمت الهی شامل حال من می شود . اگر صد بار توبه شکستی باز آی . راهنمایی بفرمایید . 
پاسخ – ما دو نوع گناهکار داریم . یکی گناهکاری که معاند است و پافشاری بر گناه دارد . کار او مشکل است. یا کسی که حق الناس برگردن او است و می تواند آنرا جبران کند ولی این کار را نمی کند. شلوغ ترین موقف در قیامت موقف حق الناس است . اگر ما در دنیا حق الناس را ادا نکنیم با گفتن هزاران بار العفو این حق ادا نمی شود . پیامبر ما آخرین بار که به منبر رفتند از مردم حلالیت طلبیدند با اینکه معصوم بودند . خدا به ذات خودش قسم خورده است که من از ظلم ظالم نمی گذرم . فرد باید حسابش را تسویه بکند. چیزهایی که احتیاج به تدارک دارد مثلا نماز و روزه که نیاز به قضا دارد باید آنرا بجا آورد . یک گناهکار فردی است که گناه کرده است ولی پشیمان است ،این فرد مورد رحمت خداست . راه برای این فرد باز است حتی اگر گناه سنگین انجام داده باشد . در روایت داریم که این قدر به خدا امیدوار باش که اگر گناه جن و انس را کرده باشی از خدا ناامید نباشی . در اصول کافی از امام صادق (ع) داریم : این قدر از خدا بترس که اگر طاعت انس و جن را کردی باز به خودت مغرور نشوی و اگر گناه جن و انس را هم کارکردی ناامید نباشی . حضرت آدم و ابلیس هر دو مرتکب خلاف شدند . حضرت آدم از گندمی که خدا منع کرده بود خورد و ابلیس هم به آدم سجده نکرد ولی آدم قرب پیدا کرد ولی ابلیس ملعون شد . هر دو خلاف خدا عمل کردند ولی فرق اساسی این بود که آدم فوری اظهار ندامت و پشیمانی کرد . خدایا ما به خودمان ظلم کردیم و اگر تو ما را نبحشی ، ما از زیانکاران هستیم . خدا توبه آدم را پذیرفت . خیلی از گناهکاران ما اصرار بر گناه دارند . مثلا در دادگاه طرف قتل کرده است ولی باز از خودش دفاع     می کند . ممکن است که بعضی از دفاع ها درست باشد ولی طرف که کارش آدم کشی است نباید از خودش دفاع بکند. خوشبخت ترین خانم های دنیا حوا است زیرا شوهرش آدم بوده است . خدا توبه آدم را قبول کردم. خدا می فرماید : من ناله ی گناهکاران را از تسبیح عبادت کنندگان بیشتر دوست دارم . خدا به ابلیس گفت که چرا سجده نکردی ؟ او گفت که من از آدم بهتر هستم . من از آتش هستم و او از خاک است . او پشیمان نشد . کسی که از گناه خودش پشیمان نیست معلوم نیست که مورد رحمت خدا قرار بگیرد . آیت الله بهجت حدیثی نقل می نمودند که در زمان حضرت عیسی ، ایشان واسطه شدند و با ابلیس مذاکره نمودند . به شیطان گفتند که بیا توبه کن و برگرد . شیطان قبول کرد و عیسی به خدا گفت که من ابلیس را راضی کردم که برگردد و تو هم توبه ی او را  قبول کن و خدا هم قبول کرد . ولی خدا فرمود شرطش این است که بر قبر آدم سجده کند. یعنی تدارک بکند و خودش را بشکند . حضرت عیسی به ابلیس گفت که خدا قبول کرد ولی تو باید بر قبر آدم سجده بکنی . ابلیس گفت که من بر خود آدم سجده نکردم ، حالا بر قبر او سجده کنم . پس اگر انسان خودش را نشکند معلوم نیست که مورد لطف و رحمت خدا قرار بگیرد . اینکه خدا ما را می بخشد نباید ما را جری به گناه کردن بکند . این راه توبه بخاطر این است که انسانی که پشیمان شد راه بر او باز باشد . مثلا ما برای حوادث غیر مترقبه وسایل مان را بیمه می کنیم ولی آیا معنای بیمه این است که ما ماشین خودمان را به دیوار بزنیم ؟ هیچ عاقلی این کار را نمی کند . توبه بخاطر این است که اگر ما ناخواسته در گناهی افتادیم راهی باشد هست و آن راه توبه است ولی ما نباید عمدا گناه بکنیم . بیمه در واقع یک پشتوانه است . روایت داریم که گناه نکردن آسانتر از توبه کردن است . روایت داریم کسی که گناه نمی کند از کسی که گناه می کند و بعد توبه می کند بالاتر است . حبیب بن مظاهر که از اول با امام بود با حر که در آخر توبه کرد و یار امام شد ، یکی نیست . حر نگذاشت که امام به مدینه و کوفه برود . اگر امام به کوفه می رفت شاید این اتفاق نمی افتاد. او اهل بیت را اسیر کرد و به دشمن تحویل داد ولی ساعت آخر توبه کرد و امام توبه ی او را پذیرفت . اما مقام این دو یکی نیست . ما نباید گول شیطان را بخوریم که بعدا توبه می کنیم . روایت داریم که شیطان در سه نوبت خیلی ناله زده است  و یارانش را دور خودش جمع کرده است . یکی زمانی که پیامبر به رسالت برگزیده شد ، یکی زمانی که امیرالمومنین در غدیر خم بعنوان جانشین پیامبر انتخاب شد ، ( شیطان گفت که اگر علی جانشین پیامبر بشود دیگر معصیتی نمی شود . حدیث داریم که اگر حق امیرالمومنین ادا می شد گناهی اتفاق      نمی افتاد . چون مردم از خلافت دور شدند این معصیت ها اتفاق افتاد ) و یکی وقتی آیه توبه ی آدم نازل شد . شیطان گفت که ما انسان را منحرف می کنیم ولی آنها توبه       می کنند و رستگار می شوند. یکی از شیاطین گفت که ما انسان را از نظر شهوات ، پول و .. منحرف می کنیم . ابلیس گفت که توبه می کنند. یکی از شیاطین گفت : من کاری می کنم که انسان موفق به توبه نشود و توبه اش به تاخیر بیفتد ، به آنها می گویم که شما جوان هستید وقتی پیر شدید یا شب قدر توبه کنید ). خیلی ها هستند که به گرداب گناه می افتند ولی موفق به توبه نمی شوند . ممکن است که انسان موفق به توبه نشود . جایی که آدم با آن همه عظمت گناه کرد ، آیا ما می توانیم بگوییم که گناه نمی کنیم . روایت داریم : آدم ناخواسته گناه می کند ولی توبه می کند (دوستان اهل بیت با میل و رغبت گناه نمی کنند .کسی که امیرالمومنین در خانه ی دلش است با رضایت گناه     نمی کند . قرآن می فرماید : کسی که ایمان ( اعتقاد به علی ) ندارد اعمالش حبط      می شود .)  خدا کفر و معصیت را مکروه دل شما قرارداده است . حسن بصری        می گوید: اگر بخواهیم سفاکترین انسان را معرفی کنیم ما حجاج بن یوسف را معرفی   می کنیم . او انسان خونریزی بود . ما چنین انسانی کم داریم . انسان مسلمانان از گناه لذت نمی برود . بهتر است که انسان مواظب باشد که به دام گناه گرفتار نشود . ذکر یونسیه بهترین ذکراست. امام صادق (ع) می فرماید : من تعجب می کنم از انسانی که به غم گرفتار می شود ولی به ذکر یونسیه پناه نمی برد . اگر این ذکر در سجده باشد بهتر است :  لااله الاانت سبحانک انی کنت من الظالمین .
سوال – سوره زمر آیات 41 تا 47 را توضیح بفرمایید . 
پاسخ – مستحب است که انسان موقع شنیدن نام یا لقب های پیامبر محمود ، احمد،  ابوالقاسم صلوات بفرستد حتی اگر در نماز باشد. صلوات نماز ما را بالا می برد . پیامبر فرمود : جفاکارترین امت به من کسانی هستند که نام من را بشنوند و بر من صلوات نفرستند .
آیه 44 می فرماید : شفاعت از آن خداست . مالک همه چیز خداست . اعتقاد به شفاعت یکی از درهای رحمت الهی است . خدا به شفاعت اذن می دهد که ائمه هم شفاعت داشته باشند . در مورد غیب هم داریم که همه ی غیب ها دست خداست ولی به یک عده ای هم اجازه ی این کار را می دهد . شفاعت هم این گونه است . شفاعت بذات برای خداست . خدا روز قیامت  بهجز انبیاء و ائمه خود خدا هم شفاعت می کند . در روز قیامت خدا می فرماید : ای امت محمد من از حق خودم گذشتم ، اگر حق الناس را تسویه کنید به بهشت می روید . خدا سریع الرضا است . قارون پسر عموی موسی و شور خواهر او بود . او اول مومن بود و پشت موسی بود . بعد به گنج هایی دست یافت. آیه زکات نازل شد . او زکات نداد و با موسی مقابله کرد . او پول فراوانی به یک زن بدکاره داد تا تهمتی به موسی بزند ولی او نتوانست و حقیقت را گفت . موسی خیلی ناراحت شد . موسی به خدا گفت که با قارون چکار کنم ؟  ندا آمد که زمین در اختیار توست . موسی خشمگین شد و به زمین امر کرد که قارون را فرو ببرد . قارون پشیمان شد و به موسی التماس کرد . اما موسی به التماس های او گوش نداد . حضرت موسی که کلیم خدا بود شبها با خدا نجوا می کرد . آنشب خواست با خدا نجوا کند ولی خدا به او گفت که من جواب تو را نمی دهم زیرا تو به بنده ی پشیمان جواب ندادی . خدا از موسی کلیم الله هم مهربانتر است . انبیاء گذشته مظهر بعضی از صفات خدا بودند ولی امامان ما مظهر تمام صفات خدا هستند . اگر بدترین خلق به در خانه ی ائمه بیایند آنها جواب می دهند . این ترک اولی که موسی داشت قطعا امامان ما نداشتند .
قول معتبر شهادت امام حسن (ع) هفتم صفر است . بیست و هشتم صفر قول ضعیف است . بیست و هشت صفر چون روز شهادت پیامبر هم هست آنرا تحت شعاع قرار     می دهد . در میان پنج تن اسم پیامبر در کنار اسم خداست . اسم علی بعد از پیامبر است. ما برای حضرت فاطمه (س) چهل روز عزاداری می کنیم . برای امام حسین (ع ) عزاداری می کنیم و اشک می ریزیم . امام حسن (ع) در بین اهل بیت از همه غریب تر است . همه ی امامان ما نور واحد هستند ولی بعضی از آنها افضل هستند . روایت داریم که امام حسین (ع) می فرماید : امام حسن (ع) از من بالاتر بود . همه ی برای امام حسین گریه می کردند ولی امام حسین (ع) برای غربت و مظلومیت برادرش اشک       می ریخت . امام حسین (ع) بعد از شهادت برادرش فرمود : اگر من از فراق تو نمیرم ، بعد از شما مشتاق به رفتن هستم . روایت داریم که تولد امام کاظم (ع) آخر ذی الحجه است . عموم مراجع فرموده اند که اگر در ماه محرم و صفر ولادت هم باشد زیبنده نیست که ما جشن بگیریم و شادی بکنیم . البته اعلام ولادت اشکالی ندارد . اختلاف در بین این قول ها خودش مایه خیر و برکت است . زیرا باعث می شود که ما دو بار جشن بگیریم یا ذکر مصیبت بخوانیم . شیخ کلینی می گوید که تولد پیامبر 12 ربیع الاول است . من پیشنهاد می کنم که یک دهه بعنوان دهه ی حسنیه داشته باشیم که این دل پیامبر و امامان ما را شاد می کند . توسل به امام حسن مجتبی (ع) را داشته باشیم . امام حسن (ع) این قدر غریب بودند که با قاتل خودشان زندگی می کردند . پیامبر فرمود : بواسطه  امام حسین (ع) به شما احسان و نیکوکاری داده شده است . روایت داریم که یک کنیز به امام حسن (ع) یک شاخه ی گل هدیه داد. امام او را در راه خدا آزاد کرد . فردی گفت که برای یک شاخه ی گل او را آزاد کردید ؟ امام فرمود : خدا ما را تربیت کرده است که بهتر جواب دیگران را بدهیم . ما حسینیه و فاطمیه داریم ولی حسنیه نداریم . آقا میرزا تبریزی یکی از سخنرانان تهران بود . ایشان می گفتند که یک شب یادم رفت که روضه ی امام حسن (ع) را بخوانم . شب در خواب خانم را دیدم که ناراحت بودند و گفتند که چرا برای حسن من روضه نخواندی ؟ توسلات خودمان را به امام حسن (ع) بیشتر کنیم .

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group