پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد

17/11/90
سوال – امیدوارکننده ترین آیات قرآن کدامند ؟ در مورد رابطه ی بین رحمت خدا و رحمت پیامبر توضیحاتی بفرمایید.
پاسخ – پیامبر سوره ی هود آیه 114 را امیدوارکننده ترین آیات قرآن دانستند که       می فرماید : نمازهای پنجگانه را به پا دارید ،همانا خوبی ها بدی ها را از بین می برد . پیامبر دو بار قسم خوردند: نمازهای پنجگانه مصداق حسنات است . کسی که وضو     می گیرد و به سمت نماز می رود گناهانش آمرزیده می شود. ما باید این روایات و آیات  را باور کنیم تا آنها یاور ما بشوند . کسی که وضومی گیرد و با شرایطش نماز را     می خواند قطعا مورد رحمت خدا قرار می گیرد زیرا پیامبر دو بار قسم خورده است . دومین آیه امیدوارکننده ی قرآن سوره ی نساء آیه 48 است که خدا می فرماید : همه ی گناهان بخشیده می شود مگر شرک به خدا . مفسرین می گویند که خدا بدون توبه همه ی گناهان را می بخشد زیرا با توبه همه ی گناهان بخشیده می شود . پس باب رحمت خدا بودن توبه هم باز است ولی در مورد شرک فرد باید توبه کند تا آمرزیده بشود . شرک یعنی اینکه ما در کنار خدا و پیامبر ، خدا و پیامبر دیگری قرار ندهیم . ما در نماز     می گوییم وحده لا شریک له .در مورد حق الناس حتی خدا می تواند باعث بشود که طرف حلال بکند . محدث قمی نقل کرده است که در زمان سلیمان بین دو زوج گنجشک دعوا شد و گنجشک نر گفت که من با نوک خودم می توانم ملک سلیمان را جابجا کنم  . باد این خبر را به گوش سلیمان رساند . سلیمان این دو گنجشک را احضار کرد . و گنجشک نر گفت که این چه لافی است که تو زده ای ؟ گنجشک نر گفت که من همسرم را دوست دارم ومی خواهم اظهار قدرت بکنم . حضرت سلیمان به گنجشک ماده گفت که او دروغ می گوید که من را دوست دارد زیرا به تازگی او با گنجشک ماده ی دیگری ارتباط برقرار کرده است .حضرت سلیمان با شنیدن این حرف تا چهل روز منقلب بودند و گریه می کرد زیرا می گفت من عشق واقعی به خدا را فهمیدم و معنی این آیه را فهمیدم . این لطف خدا است که شرک را نمی بخشد تا ما به سمت خدا برویم . اگر بعضی از مردم به ما کم لطفی می کنند و ما را ناراحت می کنند ، این باعث می شود که ما بیشتر به سمت خدا برویم . اگر ما از آشنایان بی وفا می بینیم ، این لطف خداست که باعث می شود ما به سمت خدا برویم که او مهربان تر و با وفاتر از همه است . آیه ی دیگر آیه 5 سوره ی ضحی است . از امام باقر (ع) سوال کردند که شما چه آیه ای از قرآن را امیدوار کننده ترین آیه می بیند ؟ آنها گفتند که امیدوارکننده ترین آیه قرآن آیه 53 سوره ی زمر است که می فرماید خدا همه گناهان را می بخشد . امام فرمود : ما آیه 5 سوره ی ضحی را امیدوارکننده ترین آیه می دانیم . خدا در این آیه به پیامبر شفاعت بی اندازه مرحمت کرده است . خدا آنقدر به پیامبر می بخشد تا او راضی بشود. دغدغه  پیامبر خیلی زیاد بوده است. در دعاها امید و رجاء موج می زند. امام سجاد (ع)   می فرماید: خدایا من می دانم که اگر تو من را به جهنم ببری دشمن تو یعنی شیطان خوشحال می شود ولی اگر من را به بهشت ببری ، پیامبرت خوشحال می شود .
سیره ی پیامبر باید در رفتار و اعمال ظاهر بشود . بالاترین عفو ها و بخشش ها در زندگی پیامبر بوده است . یکی از بزرگان نجف می گفتند که جلسه ای در نجف بود و در آن جلسه مطرح شد که هر یک از بزرگان یکی از کرامات پیامبر را توضیح بدهند . یکی از مراجع نجف فرموده بودند که یکی از کرامات پیامبر عفو و بخشش پیامبر در فتح مکه بوده است . گاهی فردی به ما تهمت یا حرف نابجایی می زند و ما او را تا مدتها نمی بخشیم .مردم مکه سیزده سال در مکه پیامبر را آزار و شکنجه دادند . آنها پیامبر را ساحر ،مجنون و ... می نامیدند و بالاترین تهمت ها را به او می زدند . در هجرت به مدینه انواع جنگ ها را به پیامبر تحمیل کردند . اما وقتی پیامبر مکه را فتح کردند سعدبن عباده شعار می داد که امروز ، روز انتقام است ، پیامبر به علی فرمود که بگویید : امروز ، روز رحمت و گذشت است. ابوسفیان و منافقین پیامبر را خیلی آزار دادند ولی پیامبر آنها را بخشید . حتی پیامبر قتل عموی خودش را بخشید . پیامبر به مردم مکه گفتند که نظر شما در مورد من چیست ؟ آنها گفتند که شما بزرگوار و کریم هستید . پیامبر فرمود : من همان کلامی که یوسف به برادرش گفت ، من همان را به شما می گویم یعنی شما برادر من هستید. ما نباید برای اختلاقات جزئی و اختلافات مادی قهر بکنیم . در روایت داریم که نامه اعمال ما را پیش معصوم می برند ، آنها امضا     می کنند که گناهان را ببخشند مگر گناه کسانی که با هم قهر هستند . حتی اگر مسئله مهم است باشد ما نباید با هم قهر کنیم . افرادی که با هم قهر هستند پرونده هایشان متوقف می شود و نمازهایشان قابل قبول نیست تا با هم آشتی بکنند . شما حاضر نیستید که کوچکترین گناه دیگران را ببخشید ولی می خواهید که خدا همه ی گناهان شما را ببخشد . اگر شما می خواهیم شراب محبت الهی را به شما بدهند باید دلتان را خانه تکانی بکنید . وقتی جام محبت خدا را به ما می دهند که  ما دل مان را تمیز بکنیم . مرحوم آیت الله زاهدی به مردم گفته بودند که اگر می خواهید مورد لطف و رحمت خدا قرار بگیرید ، هر کس گردن شما حقی دارد او را حلال کنید تا خداهم شما را ببخشد . اگر دو نفر با هم قهر هستند ، کسی که آزار داده است باید برای آشتی پیش قدم بشود. کسانی که حقی را پایمال کرده اند باید خودشان را بشکنند و از صاحبان حق عذرخواهی بکنند . اگر ما الان با یک تلفن یا پیامک عذرخواهی نکنیم و خودمان را نشکنیم در قیامت آتش و فشار ما را می شکنند. یک شخصیت بزرگوار در اوایل انقلاب مسئولیتی داشتند و تعدادی خانه ها و زمین ها را مصادره کردند و به افراد فقیر دادند، بعد قانونی آمد و متوجه شدند که این کار اشتباه بوده است . یکی از دوستان به او گفت که بیا این اشتباهات را جبران کن . ما در روایت داریم که اگر کسی در عفو گذشت بکند اشکالی ندارد ولی در ادای حق نمی توان گذشت کرد . مثلا اگر قاضی اشتباها فردی را بخشیده است اشکالی ندارد ولی اگر اشتباها کسی را مجرم اعلام کرده است باید حتما عذرخواهی کند و حق او را ادا کند. و باید طرف را راضی کرد . این بزرگوار از اشخاص عذرخواهی کردند و اکثرا هم ازحق خودشان گذشتند ولی عده ای از این حق نگذاشتند و پول زمین شان را     می خواستند . این بزرگوار به آنها التماس کرد تا از او بگذرند زیرا نمی توانست پول زمین های آنها را بپردازد . ما باید خودمان را بشکنیم . در دعای سحر داریم که نفس و مَنِیَت ما باید شکسته بشود . حالا اگر شما مغذرت خواهی کردید و طرف نبخشید روایت داریم که رحمت خدا شامل حال آنها نمی شود. اگر کسی التماس می کند  و خودش را می شکند این کم لطفی است که ما او را نبخشیم .
شکستن کار سختی است ولی چاره ای نیست و باید صاحب حق را راضی کرد . ما فراوان افرادی داریم که فرزندانشان کشته شده اند ولی آنها قاتل را بخشیده اند . جوانی در حال احتضار بود و نمی توانست شهادتین را بگوید . پیامبر متوجه شد که مادر از او راضی نیست و به مادر جوان گفت : تو دوست داری که پسرت در آتش جهنم بسوزد ؟ مادر گفت : نه و فرزندش را بخشید .عروس و مادر شوهر یا ... که از یکدیگر       نمی گذرند آیا حاضرند که طرف شان در آتش بسوزد؟ مرحوم سید مصطفی خوانساری نقل کردند که آیت الله بروجردی که استاد امام خمینی و آیت الله بهجت بود ، در قم درس می داند . طلبه ای بود که از چند بار از آقا سوال کرد و آقا نسبت به او تندی کردند . بعد از درس آقا به منزل رفتند . شب دیدم که خادم آیت الله بروجردی به منزل ما آمدند و گفتند که آیت الله بروجردی شما را کار دارد . وقتی به منزل ایشان رفتم دیدم که آقا نه توانسته بودند نمازشان را بخوانند و نه توانسته بودند درس بخوانند . دل ایشان صاف و زلال بود . ایشان از تندی که به شاگردشان کرده بودند ناراحت بودند . قرار شد که بعد از نماز صبح نزد شاگرد برویم و آقا عذرخواهی کند . وقتی بعد از نماز صبح از منزل بیرون آمدم ، دیدم آقا در درشکه نشسته و منتظر من است . وقتی به منزل شاگرد ایشان رسیدیم ، آیت الله خم شدند و دست او را بوسیدند و از او عذرخواهی کردند . خیلی از افراد هنوز دست پدر و مادر و استادشان را نبوسیده اند . از آن موقع به بعد آیت الله بروجردی نذر کردند که اگر سر درس عصبانی بشوند باید یکسال روزه بگیرند یعنی جریمه ی سنگینی برای خودشان گذاشتند. 
سوال – سوره دخان آیات 40 تا 59 را توضیح بفرمایید . 
پاسخ – امام صادق (ع) فرمودند : موجودات عالم به تبعیت خدا و ملائکه بر کسانی که صلوات بر محمد می فرستند ، سلام و درود می فرستند .
در این آیه می فرماید : ان المتقین فی مقام امین ، اهل تقوا در مقام امن و آسایش هستند . کسانی که مقید هستند که حق الله و حق الناس برگردن شان نباشد در دنیا و قیامت آرامش هستند . و در مقام امن هستند .
سوال – کتابی در مورد رحمت خدا معرفی بفرمایید . 
پاسخ – کتاب محبت و رحمت نوشته ی حاج آقای فرحزاد است . این کتاب سرشار از امید و رحمت است .
سوال – ما برای رفع کدورت پیش قدم شده ایم ولی طرف ما را نمی بخشد . تکلیف چیست ؟ آیا باز هم امام زمان (عج) پرونده ی ما را بررسی نمی کنند ؟
پاسخ – ما باید پیشقدم بشویم و حلالیت بطلبیم ،اگر طرف بخشید که مشکلی نداریم ولی اگر طرف نبخشید در روایات ما این افرد مذمت شده اند . امام صادق (ع) فرمودند : کسی که برای صلح قدم برمی دارد  و طرف مقابل صلح نمی کند ، او ملعون ، ملعون هستید . در بحارالانوار داریم: پیامبر فرمودند : ای علی ، اگر کسی عذر عذر آوردنده را قبول نکند ، حتی اگر راست بگوید یا دروغ بگوید ، شفاعت من شامل حال او       نمی شود . از محدث قمی داریم که پیامبر فرمود : شخصی بنام ابو زَم زُم بود که هر روز با خدا معامله می کرد وهر روز صبح می گفت : خدایا من آبروی خودم را وقف راه تو کرده ام یعنی کسی به خاطر من به جهنم نرود . انفاق نباید حتما مال باشد . بالاترین انفاق ها عفو و گذشت است .
هر نوع ارتباط برای آشتی کافی است همین که ما پیام خودمان را به آنها برسانیم کافی است . امام صادق (ع) فرمود : اگر دو نفر از دوستان ما با هم قهر کنند من از هر دوی آنها بیزار هستم . پرسیدند : چرا شما از مظلوم بیزار هستید ؟ امام فرمودند: مظلوم از حق خودش بگذرد تا اختلاف تمام بشود .
انشاء الله خدا همه ی ما را از شیعیان خالص امام حسن (ع) و امام حسین (ع) قرار بدهد .

 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group