يكشنبه 4 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد

90/12/8

سوال – در مورد ادامه ی بحث دعا توضیحاتی بفرمایید .

پاسخ – دعا راهی به سوی خداست . در روایت داریم : مغز عبادت دعاست . شکستگی و ذلتی که در دعا هست باعث می شود که مغز عبادت ، دعا باشد . مثنوی می گوید : زور را بگذار زاری را بگیر رحم آید سوی زاری فقیر . ما نباید در مقابل خداوند زورآزمایی بکنیم . در دعای شب جمعه داریم : چیزی ما را از سخط خدا نجات نمی دهد جز تضرع و التماس . هر چقدر زاری ما در مقابل خدا بیشتر باشد لطف خدا بیشتر به سمت ما جاری   می شود . زیرا او غنی مطلق و ما فقیر مطلق هستیم . را ه ارتباط کسی که چیزی ندارد با کسی که همه چیز دارد دعا است .عرض حاجت یکی از بهانه هایی است که ما با خدا صحبت بکنیم و اِلا اصل دعا موضوعیت دارد . اینکه ما با خدا صحبت می کنیم بالاتر از عرض حاجتهایی است که داریم . از شیخ صدوق داریم که امیرالمومنین می فرماید : خداوند چهار چیز را در چهار چیز مخفی کرده است : خداوند خشنودی و رضایت خودش را در میان طاعات و اعمال خیر مخفی کرده است . ما نمی دانیم کدام عمل است که خدا را بیشتر راضی می کند بنابراین ما در اعمال خیر احتیاط می کنیم . چیزیی بالاتر از  رضای خدا نیست و چیزی بدتر از غضب خدا نیست . در روایت داریم که اولین مرحله اسلام آوردن به زبان است ، بعد اگر این اسلام آوردن به قلب سرایت بکند ایمان است و اگر به اعضا و جوارح ما سرایت بکند تقوا است و بالاتر از تقوا مرحله ای است که انسان روح و جانش را به خدا بدهد و راضی بشود . مرحله ی رضا بالاترین مرحله است . امام حسین (ع) در گودی قتلگاه در اوج قرب به خدا فرمود : راضی به رضای تو هستم . امیر المومنین می فرماید : خدای متعال رضایت خودش را در اعمال خیر مخفی کرده است . در روایت داریم :گاهی بنده ای عمل شایسته ای را انجام می دهد و خدا می فرماید : به عزت و جلال خودم ، من تو را بخشیدم و بهشت را به حلال کردم . این عمل شایسته مشخص نیست و ما باید در کارهای خیر احتیاط کنیم و آنها را انجام بدهیم چه بسا این خیر بزرگ  در آن نهفته باشد . یکی از اعمال خیر گره گشایی در کار بندگان خداست . امام رضا (ع)       می فرماید : بعد از ایمان به خدا و اقرار به اهل بیت ، محبوبت ترین کار گره گشایی از کار مومنین است . در زمان پیامبر فردی اهل معصیت و گناه بود. عده ای نزد پیامبر آمدند و گفتند که فلانی اهل معصیت و گناه است. پیامبر فرمود : این شخص توبه خواهد کرد و کارهای خوب او باعث نجات او می شود و سیئات او تبدیل به حسنات می شود . روزی این فرد از محلی عبور می کرد و دید که مومنی خوابیده و در اثر باد ، لباسش کنار رفته و بدنش نمایان است . این فرد گفت که من بخاطر خدا بدن او را می پوشانم که کسی او را مسخره نکند ، بدون اینکه فرد بیدار بشود بدن او را پوشاند و به روی آن مومن هم نیاورد. دیگران به فرد مومن گفتند که فلانی بدن تو را پوشاند . فرد مومن خیلی خوشحال شد واو را از ته دل دعا کرد . خدا دعای مومن را مستجاب کرد . این فرد گناهکار توبه کرد و جزو ابرار شد . در مدتی بعد ، جنگی پیش آمد و او در آن جنگ شهید شد . او بواسطه ی اینکه آبروی مومنی را حفظ کرد به مقام بالا رسید . پس عمل های کوچک را دست کم نگیرید . روایت داریم که انسان نیمه شبی بلند می شود و به یاد گناهانش می افتاد و اشک می ریزد .در روز قیامت وقتی اعضا و جوارح شهادت می دهند و او را به طرف جهنم  می برند ،مژه های چشم آن فرد شهادت می دهند که نیمه شبی او از خوف خدا گریست . خدا می فرماید :چون او در دنیا از ترس من گریسته است او را برگردانید . گاهی یک قطره اشک دریای آتش جهنم را خاموش می کند. گاهی ما سنگی را از جلوی پای مردم برمی داریم و خدا به خاطر این خیرخواهی ما را به بهشت می برد . پس هرکس بخاطر خدا مانعی را ازسر راه مردم بردارد خدا او را می بخشد و به بهشت می برد . پس شما هیچ عمل خیری را دست کم نگیرید . ممکن است که یکی از این عمل های کوچک باعث خشنودی خدا بشود . در ادامه امیرالمومنین می فرماید : خداوند سخط خودش را در گناهان پنهان کرده است . بعضی از گناهان آتش جهنم را بر ما واجب می کند .گاهی دلی شکسته می شود و آهی می گیرد و این گناه دیگر قابل جبران نیست . در اصول کافی داریم که امام صادق (ع) می فرماید : اگر برای انسان فکر گناه پیش می آید باید سعی کند که این گناه به مرحله ی عمل نرسد . چه بسا بنده ای آن گناه را انجام می دهد و از چشم خدا می افتد و خدا دیگر او را نمی بخشد . بدترین کار این است که انسان عملی انجام بدهد که از نظر خدا بیفتد . این شدت محبت خدا است که می خواهد ما در معرض گناه قرار نگیریم . امام رضا (ع) می فرماید : کسی که از گناهان کوچک نمی ترسد ، از گناهان بزرگ هم نخواهد ترسید . در روایت دیگری داریم : کسی که از مردم حیا نمی کند از خدا هم حیا نخواهد کرد . امام فرمودند : گناهان کوچک راه گناهان بزرگ است . حضرت آدم مقداری گندم خورد و از بهشت رانده شد. گناه مثل سم یا آتش است که مقدار کم آن هم خطرناک است . پس گناه را جدی بگیرید . امیرالمومنین در ادامه می فرماید : هیچ دعایی را دست کم نگیرید . چه بسا همین دعا به اجابت برسد و شما خبر ندارید. امیرالمومنین زیاد دعا می کردند . در زمان حضرت سلیمان باران نیامد .همه جمع شدند که دعا کنند تا باران بیاید. حضرت دیدند که مورچه ای دعا می کند : خدایا ما را به گناه بنی آدم مواخذه نکن . خدادعای مورچه را اجابت کرد و باران بارید . خدا به حضرت سلیمان فرمود که دیگر لازم نیست دعای باران بخوانید زیرا ما دعای مورچه را اجابت کردیم . امام سجاد (ع) می فرماید : خدایا ما در تو آرزوی بزرگ و طولانی داریم ،ما معصیت کرده ایم و امید داریم که تو آنرا بپوشانی. خدایا ما را به آرزوهای مان برسان و امید ما را محقق کن . یکی از موانع استجابت دعا بدبین بودن نسبت به خداست . در ادامه حضرت امیرالمومنین می فرماید : خداوند ولی خودش را در میان بنده ها مخفی کرده است . هیچ وقت بنده ای را کوچک نشمارید ، چه بسا فردی که شما او را کوچک می شمارید ولی خدا باشد . ما باید حرمت تمام بندگان خدا را داشته باشیم . مردم در مدینه دچار خشکسالی شدند و هر چه دعا می کردند باران نمی آمد . فرد سیاه پوستی نماز خواند، دعا کرد و بلافاصله باران گرفت . این غلام به منزل امام سجاد (ع) رفت . فردی به امام گفت که من می خواهم یکی از غلامان شما را بخرم . امام قبول کردند و غلامان آمدند ولی آن غلام نیامد . وقتی سراغ او را گرفتند ، فهمیدند که این غلام حیوانات را نگهداری می کند و جایگاه پایینی دارد . فرد به امام گفت که من می خواهم این غلام را بخرم و به غلام گفت که من دیدم که تو دعا کردی و باران آمد . غلام فهمید که رازش کشف شده ، بنابراین از خدا خواست که بمیرد و همان موقع آن برده مُرد و او را تشیع جنازه کردند . پس هیچ بنده ای را تحقیر نکنید چه بسا او ولی خدا باشد .

سوال – سوره ق آیات 16 تا35 را توضیح بفرمایید .

پاسخ – هر کس که میزان حسنات او سنگین باشد او اهل بهشت است . امام صادق (ع) فرمودند : در میزان حسنات کسی نهاده نمی شود چیزی که سنگین تر از صلوات بر محمد و آل محمد باشد .

در آیه 32 می فرماید : بهشت را برای متقین نزدیک کردند . پس معلوم می شود کسانی که تقوا دارند به بهشت نزدیک هستند . بین ما ، بهشت و جهنم یک نفس فاصله است . عمر دنیا کوتاه است . در روایت داریم : بهشت به سلمان مشتاق تر است تا سلمان به بهشت .   می فرماید : بهشتی که وعده داده شده است برای کسانی است که توبه می کنند و حدودالهی را حفظ می کنند . پیامبر فرمودند : طوری رفتار کنید که خدا را حاضر قراربدهید یا بدانید که خدا شما را می بیند .

سوال – شما شرایط مختلفی را برای استحابت دعا می گویید . ولی گاهی با داشتن تمام این شرایط ، باز دعای ما مستجاب نمی شود. من فکر می کنم با تمام صدق نیت ها باز خداوند دعاهایی را استجابت نمی کند. من مطمئن هستم که حضرت رسول دعای ماه رمضان را با خلوص نیت بارها خوانده اند که خدایا همه ی بیمارن را شفا بده و فقرا را ثروتمند کن . من یقین دارم که خدا تمام  دعاهای رسولش را استجابت نکرده است . چرا دعاهای پیامبر مستجاب نشده است ؟

پاسخ – بخش مهم دعا ، گفتگو با خداست و یک قسمت دعا استجابت است . انس با خدا بالاتر از حاجت خواستن است . دنیا گنجایش استجابت بعضی از دعاها را ندارد . در ماه مبارک رمضان ما دعا می کنیم که به زیارت حج برویم و همه ی مسلمانان این دعا را    می خوانند ولی همه نمی توانند بروند . درخواست و دعا خوب است . خیر خواهی و دعا کردن برای همه خوب است . و باعث می شود که صفات خدایی در ما تجلی بکند . و ما مظهر رحمانیت خدا می شویم . قطعا بدانید که دعاهای ما بی پاسخ نمی ماند . خلوص هیچ کس بالاتر از پیامبر نبوده است . پس اگر خواسته ی ما اجابت شد ، هم ما به خواسته مان رسیده ایم و هم ثواب برده ایم و هم به قرب خداوند رسیده ایم . اگر دعای ما مستجاب نشد ، خدا در قیامت به شما ثواب می دهد .در روایت داریم که وقتی در قیامت به دعاهای مستجاب نشده ثواب می دهند انسان آرزو می کند که ای کاش هیچ کدام از دعاهای من در دنیا مستجاب نمی شد . ممکن است که در وجود ما موانعی برای استجابت دعا باشد که ما باید آن موانع را رفع کنیم . مثلا حق الناس و آه مظلوم از موانع دعاست. صدقه دادن در استجابت دعا بسیار موثر است . خواندن حدیث کساء زمینه ی استجابت دعا را فراهم می کند. اگر حدیث کساء در جمع خوانده بشود بسیار موثر است. در این دعا داریم اگر این حدیث در مجلس شیعیان ما خوانده بشود ، رحمت خدا شامل حال آنها می شود ، ملائک مجلس را پوشش می دهند و ملائکه برای اهل مجلس استغفار می کنند . اگر شما موانع استجابت دعا را بردارید ،با خواندن این حدیث دعایتان مستجاب می شود . حدیث کساء زمینه ی استجابت دعا را فراهم می کند . پیامبر به علی فرمودند: قسم به خدایی که من را به پیامبری برگزید اگر این حدیث در مجلسی خوانده بشود غم از آنها برداشته می شود ، حاجت شان برآورده می شود و گرفتاری شان حل می شود . هدیه کردن چهارده هزار صلوات به معصومین باعث برآورده شدن حاجت می شود. فردی به پیامبر گفت که من بجای دعا برای شما درود می فرستم و پیامبر هم فرمودند :خداهم دعاهای تو را مستجاب می کند. وقتی شما برای امام زمان (عج) دعا می کند امام هم به فکر شماست . آیت الله بهجت سفارش می کردند کسانی که تمکن مالی دارند هر چند وقت صدقه بدهند و بهترین صدقه ریختن خون گوسفند است . با ریختن خون گوسفند بلا رفع می شود.

 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group