چهارشنبه 14 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد

91/1/14

ای حُسن یوسف دکمه ی پیراهن تو دل می شکفد گل به گل از دامن تو ، جز در هوای تو مرا سیر و سفر نیست گلگشت من دیدار سرو و سوسن توست ، آغاز فروردین چشمت مشهد من شیراز من اردیبهشت دامن تو ، هر اصفهان اَبریت نصف جهانم خرمای خوزستان من خندیدن تو ، من جز برای تو نمی خواهم خودم را ای از همه من های من بهتر من تو، هر چیز و هر کس رو به سویی در نمازند ای چشم های من نماز دیدن تو ، حیران و سرگردان چشمت تا ابد باد منظومه ی دل بر مدار روشن تو .

سوال – خلاصه ای از مباحث گذشته در مورد دعا و استجابت دعا بفرمایید .

پاسخ – دعا بعنوان یک عبادت و افضل عبادت است.امام علی(ع) می فرماید: محبوب ترین چیز نزد خدا دعا است . ما باید به دعا وعرض نیاز ، بعنوان یک وظیفه ی نگاه بکنیم . در دعا نباید فقط مسئله ی حاجت باشد. گاهی اطرافیان و ارباب رجوع هر وقت با ما کار دارند به ما تلفن می زنند . هیچ وقت نشده است که آنها بدون حاجت به ما زنگ بزنند یا پیامک بدهند یا به دیدن ما بیایند . اینکار تصور بدی در ذهن انسان ایجاد می کند که این افراد خود ما را نمی خواهند . ما نباید با خدا اینگونه باشیم . اگر این طور باشد پیوند ما بامحبت نیست و در واقع ما دور خودمان و خواسته های مان می گردیم . بعضی ها وقتی از خدا حاجت می گیرند دیگر به خدا کاری ندارند. این کار خوب نیست . یک فامیل صمیمی همیشه احوال دیگران را جویا می شود والبته اگر کاری هم داشته باشد به آنها می گوید. دعا باید در ما ایجاد انس و محبت به خدا را بکند ، در عین اینکه حاجت هم از خدا بخواهیم . پس ما بایددعا را بعنوان یک وظیفه بدانیم حتی اگر حاجتی هم نداشته باشیم . این ارتباط باید همیشه باشد . دعا مغز عبادات است . خدا دعا کردن ما را دوست دارد. خدا به انبیاء و امامان چک سفید نداده است که حتما دعاهایشان برآورده بشود . در خیلی مواقع پیامبر دعا کرد سختی ها را از امامان بردارد ولی خدا فرمود که این قضا وقدر حتمی است . البته پیامبران و امامان خواسته هایشان به شرط تسلیم بوده است. پس این طور نیست که بطور مطلق اگر کسی چیزی از خدا بخواهد ، خدا به او بدهد . مالکیت از آن خداست و حرف اول را خدا می زند. روح تسلیم باید در همه ی دعاها و نیایش های ما باشد. اگر درخواستی از بزرگ به کوچک باشد به آن امر می گویند ولی اگر کوچکتر از بزرگتر درخواستی داشته باشد به آن دعا می گویند . افرادی که جاهل هستند در دعایشان حاکمیت و آمریت وجود دارد. این افراد به خدا می گوید که حتما باید این خواسته ی من را برآورده بکنی . روح تسلیم و رضا در عین دعا ، باید حاکم باشد . اصرار در مسائل معنوی و مادی خوب است ولی روح تسلیم و رضا باید بر ما حاکم باشد . اهم رضای خداست . در شأن نزول سوره ی توبه (برائت )آیه 75 تا 78 گفته اند : یکی از اصحاب پیامبر ، مرد فقیری بود و اصرار داشت که پولدار بشود. پیامبر فرمودند : کمی که شکرگزار باشی بهتر از زیادی است که تو را غافل کند. ظرفیت نداشته باشی . همه ی خواهند امسال به مکه بروند این کار ظرفیت و امکان ندارد . پیامبر به او می گفت که صلاح تو همین است ولی او قبول نمی کرد . در حدیث قدسی داریم که بترس از فردی که بخاطر مال دنیا در خانه ی من را بزند و من به او بدهم تا برود و دیگر برنگردد . درمسائل معنوی اصرار اشکالی ندارد .اگر شما دعا کنید که به مکه بروید حتما می روید یا اینکه خدا ثواب آنرا در اعمال ما می نویسد . اصرار در نیازهای مادی به اندازه هم اشکالی ندارد . پول کلان ، ریاستی که ما ظرفیت آنرا نداریم و مسائلی که بیش از ظرفیت ما است ، ما نباید روی اینها اصرار بکنیم مگر با روح تسلیم در برابر خدا که در این صورت ، این دعا برای ما مشکلی ایجاد نمی کند. پیامبر به این فرد گفت که تو ظرفیت   پولدار شدن را نداری ولی او قبول نکرد . پیامبر برای او دعا کرد و او پولدار شد . ( او پسر عمویی داشت که مرد و ثروتش به او رسید یا اینکه گوسفندی خریداری کرد و آنها زاد و ولد کردند و تعدادشان زیاد شد) این فرد هر روز به مسجد    می آمد و در تمام نمازها شرکت می کرد . وقتی ثروت او زیاد شد ، او کم کم از مسجد دور شد و دیگر هفته به هفته هم به مسجد نمی آمد . افرادی که گرفتار دنیا می شوند از خدا دور می شوند. پیامبر به بعضی از افراد که از آنها ناراضی بود می فرمود : خدا فرزند و مال تو را زیاد کند . پیامبر افرادی را که دوست داشت می فرمود : خدا رزق و فرزند شما را به اندازه ی کفاف قرار بدهد . اگر انسان گرفتار ریاست یا ثروت بشود در واقع این نفرین است . این فرد شرط کرد که اگر پولدار بشوم به فقرا کمک می کنم و زکات می دهم . وقتی ماموران پیامبران می خواستند از او زکات بگیرند ، زکات را انکار کرد . یعنی او کافر شد . فردی که ضرورت دین را انکار کند مرتد و کافر می شود. مثلا فردی بگوید من نماز یا روزه را قبول ندارم . او منافق و مرتد شد . در قرآن حکم نفاق او آمد . توبه ی او پذیرفته نشد . در کتاب سفینةالنجاة داریم : حضرت داود به خدا گفت : همنشین من در بهشت کیست ؟ بنظر می رسید که همنشین او در بهشت یک پیامبر یا عابد یا زاهد باشد. به داود خطاب شد که همنشین تو در بهشت خانم خانه داری است . این جای تعجب بود که همنشین یک پیامبر یک خانم خانه دار بود . ما داشته ایم افرادی که عادی بوده اند ولی با پیامبران همنشین می شدند. در نیشابور یک پیرزن هفتادساله ای بود که امام رضا (ع) بر او نماز خواند و کفن خودشان را برای این پیر زن فرستادند . اویس قرنی یک چوپان بوده است و با پیامبر محشور می شده است . بلال حبشی یک بَرده بوده و آزاد شده و همنشین پیامبر بوده است . او اذان گوی پیامبر بود . خدا آدرس این خانم را به حضرت داود داد .ایشان این خانم را پیدا کرد و داستان را به او گفت .پیامبر پرسید شما چکار کردید که همنشین من در بهشت خواهید بود ؟ آیا شما عبادت زیاد می کنید ؟ خانم گفت : خیر . پیامبر پرسید : پس شما چکار می کنید که همنشین من در بهشت خواهید شد؟ او گفت : من در غنا و فقر تسلیم خدا هستم و راضی هستم . من راضی به رضای خدا هستم و هیچ وقت از خدا ناراضی نبودم . توفیق یعنی توافق بنده با خدای متعال .

سوال – آیات پایانی سوره ی جمعه و آیات ابتدایی سوره ی منافقون را توضیح بفرمایید.

پاسخ – سلام دعای منقطع است ولی صلوات دعای دائم یعنی خدایا دائما لطف و رحمت خودت را بر پیامبر و آل او نازل کن . صلوات یک دعای مستجاب است. وقتی به پیامبر و آل او رحمت نازل بشود ، به همه ی خلقت هم رحمت می رسد . در روایت داریم : شخصی به پیامبر گفت که من حاجات خودم را در دعای شما قرار داده ام یعنی بر شما صلوات    می فرستم . پیامبر فرمود : خدا هم حاجات شما را برآورده می کند.

شان نزول آیه آخر سوره ی جمعه بدین صورت است که پیامبر نماز جمعه می خواندند ( نماز در زمان معصوم واجب عینی است ) مال التجاره ای وارد مدینه شد و طبل می زدند و اعلام حراجی می کردند . عده ای پیامبر را ترک کردند و بدنبال مال التجاره رفتند . خداوند در این آیه از مردم شکایت می کند .( روایت داریم که عده ی کمی ماندند که اگر آنها هم می رفتند عذاب نازل می شد) خدا می فرماید : عده ای که به طرف دنیا شتاب می کنند و پیامبر را ترک می کنند . این باید درس عبرتی برای ما باشد .

سوال – آیا می توان در دعا کردن سریع تر جواب گرفت ؟

پاسخ- در آستانه ی ایام فاطمیه هستیم .ما دو قول برای زمان شهادت حضرت فاطمه (س) داریم . یکی هفدهم فروردین است . در این ایام باید توجه بشود که مراسم عقد و عروسی گرفته نشود . بعدی ششم اردیبهشت است . خوب است که ما در این ایام حرمت نگه داریم .

آیت الله بهاءالدین و آیت الله بهجت می فرمودند : یکی از دعاهایی که برای برآوردن حاجت موثر است خواندن حدیث کِساء است . در این ایام فاطمیه خواند حدیث کساء خیلی خوب است . بزرگان توصیه ی به خواندن این حدیث می کردند . در ایام جنگ در خدمت آیت الله بهاء الدینی به شهر دُرود رفته بودم . به ایشان گفتند که این شهر را بخاطر کارخانه ی سیمانی که دارد بطور مداوم موشک باران می کنند و مردم شهر مستاصل شده اند ایشان به امام جمعه فرمودند که در مراسم هایتان حدیث کساء را بخوانید . از آن موقع در این شهر خواند این حدیث باب شد و از آن به بعد دیگر آن شهر بمباران یا موشک باران نشد . حتی اگر بمب هم می انداختند عمل نمی کرد . ممکن است که کسی هم این حدیث را بخواند و به صلاحش نباشد و خدا دعایش را مستجاب نکند ولی به او بهتر از آن را می دهد . آقای شیخ عباس قمی در کتاب فوایدالرضویه ص 94 فرموده اند : صاحب ارشاد القلوب که از علمای شش قرن پیش است در کتاب جامع الدُرَر ، سه بار این حدیث را نقل کرده است . الان در آخر کلیات مفاتیح این حدیث وجود دارد . آیت الله بهجت فرموده اند که جملات این حدیث معجزه است . پیامبر دو بار قسم می خورد که اگر این حدیث خوانده بشود رحمت می آید ، ملائکه نازل می شوند ، غم از غمگین برداشته می شود و جاجت حاجتمند روا  می شود. ما باید خواندن این حدیث را رایج کنیم . البته دسته جمعی خواندن این حدیث بهتر است . بزرگان تجربیات زیادی در مورد این  حدیث دارند که اگر حاجتی به صلاح ما باشد حتما برآورده می شود . خواندن این حدیث موانع را برطرف می کند . کلمات این حدیث از زبان حضرت فاطمه است که می فرماید خدا و ملائکه فرمود . چهارده هزار صلوات به نیت هدیه به چهارده معصوم بسیار موثر است . می توان این صلوات ها را در جلسات متعدد گفت . در مجالس قم مرسوم است که هر کس صد صلوات بفرستد تا چهارده هزار صلوات ذکر شود . این ذکر در مجالس زنان خیلی بهتر از گناه غیبت است . کسانی که تمکن مالی دارند ریختن خون بسیار موثر است . اگر انسان بیمار یا گرفتاری دارد می تواند قربانی بکند . بهتر است که قربانی گوسفند باشد . برای خرید خانه و آوردن عروس قربانی کردن خوب است. (اینکه در پای جنازه گوسفند قربانی می کنند اگر بعنوان صدقه بدهند خوب است ولی روایتی دراین زمینه نداریم ) اگر گوسفند نشد قربانی کردن خروس هم خوب است زیرا خون آن بلا گردان می شود . خدا قربانی کردن را دوست دارد. مثلا ما می توانیم چند نفر در قربانی کردن یک گوسفند شریک بشویم و مقداری از آن را برای خودمان برداریم و مقداری از آنرا صدقه بدهیم . در روایت داریم که ریختن خون بلا گردان می شود. طعام دادن هم به همین صورت است . در قربانی کردن باید مسائل بهداشتی را رعایت بکنند . بعضی ها گاو و شتر می کشند و این کار نباید موجب آزار و زحمت دیگران بشود .

روایت داریم : اگر خدا توفیق دعا کردن را به کسی دارد ، این نشانه ی اجابت دعا است . هیچ کسی با دعا کردن هلاک نمی شوند . دعا مثل پس انداز است و ما باید پس انداز خودمان را در نزد خدا زیاد کنیم .

خدایا تو را به حق محمد و آل محمد قسم می دهیم که سال پربرکتی را برای همه عنایت بفرما، به کسانی که فرزند ندارند فرزند عنایت بفرما ، بیماران شفا عنایت بفرما و خدایا خیر دنیا و آخرت را به همه ی آرزومندان عنایت بفرما .

 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group