پنجشنبه 1 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

آیا برای غسل کردن می توان لیف کشید یا باید حتما کیسه کشید؟ باور کنید من می ترسم.

پاسخ- کیسه کشیدن، لیف ،شامپو و صابون زدن جزو غسل نیست حتی چربی بدن هم مانع غسل نیست. خوب است که انسان همیشه خودش را تمیز نگه دارد ولی این جزو غسل نیست. یعنی اگر قسمتی از بدن که نجس است را پاک کنید و بعد چند دقیقه زیر آب بروید، غسل تان صحیح است.

سوال – بعد از غسل متوجه شدم که انگشترم تنگ بوده و نمی دانم که  آب به زیر انگشترم رسیده است یا خیر. تکلیف اعمال من چیست؟

پاسخ – قاعده ی تجاوز و فراغ  خیلی از گره ها را باز می کند. اگر در نماز یک آیه را خواندید و به آیه بعدی رفتید و شک کردید، به شک خودتان اعتنا نکنید. در نماز و غسل هم همین طور است.  قاعده ی تجاوز و فراغ پاسخ همه ی  مسائل را می دهد.

سوال- بعضی از خانم ها انگشت پای خودشان را به جز انگشت کوچک لاک می زنند آیا مسح پای آنها در وضو صحیح است ؟

پاسخ – برای وضو اگر لاک در روی ناخن دست است باید پاک بشود ولی در پا اگر یک انگشت لاک نداشته باشد برای وضو اشکالی ندارد ولی برای غسل باید لاک را پاک کنند.

سوال – نوزاد یک ساله ای دارم که گاهی اوقات رطوبت نجاستش به فرش و لباسم می خورد و بخاطر همین نماز را ترک کرده ام ولی خیلی دوست دارم که نماز بخوانم، راهنمایی بفرمایید.

پاسخ – بچه ای که لاابالی است یا زیاد ادرار می کند ،مادر نباید نماز را ترک کند. روایت داریم که مادری که بچه ی لاابالی دارد یک بار لباسش را پاک کند و نماز بخواند و نمازهای بعدی را با همان لباس بخواند. ولی اگر ادرار بچه در حدطبیعی است و برای مادرعسر وحرج ندارد، مادر باید خودش را پاک کند. مادری که به عسر و حرج می رسد ،کافی است که یک بار لباسش را تمیز کند و با همان لباس نمازهایش را بخواند. ترک نماز در حد کفر است.

سوال – چند وقت پیش خالکوبی روی بدنم انجام دادم که نمی دانم این کار گناه دارد یا خیر. آیا با پاک کردن آن که شاید سخت هم باشد، گناهان من کمتر می شود ؟

پاسخ – کسانی که خالکوبی کرده اند برای غسل و وضو هیچ مشکلی ندارند همچنین خانم هایی که تاتو می کنند اشکالی برای غسل و وضوءشان پیش نمی آید. اگر کسی از این کار پشیمان است خیلی خودش را درگیر نکند و دائم خودش را ملامت نکند. توبه و استغفار کافی است و از بین بردن آن لازم نیست.

سوال- می گویند :تا قبل از اینکه وقت نماز وارد بشود نمی توان به نیت نماز وضو گرفت، راهنمایی بفرمایید.

پاسخ – اگر دوازده ظهر است و شما ده صبح وضو می گیرید مشخص است که هنوز وقت نماز وارد نشده است ولی شما می توانید به قصد قربت الی الله وضو بگیرید. وضو در هر حال مستحب است و می توان با آن نماز خواند. پس وضوی خودمان را مقید به نماز نکنیم. این اشکال ندارد که انسان وضو بگیرد و نیت تمام نمازها را بکند. می توان شب اول ماه رمضان نیت تمام روزه های را بکنید. پس وضو را به نیت قربت الی الله بگیریم و آنرا مقید به نماز یا زمان خاصی نکنیم.

سوال – من مدام احساس می کنم که وضوی من باطل می شود که این حالت در هنگام گرفتن وضو شدیدتر می شود بطوری که از رفتن به مسجد و مکان های زیارتی بسیار دلسرد هستم، راهنمایی بفرمایید.

پاسخ – از امام سوال کردند که من احساس می کنم که نفخی دارم و بادی از من خارج می شود. افرادی که یقین صددرصد ندارند که بادی از آنها خارج می شود، نباید به آن اعتنا کنند. حدیث است که شیطان می دمد و احساس اینکه بادی از او خارج شده را درست می کند. اگر کسی یقین دارد که وضوئش باطل شده ،اگر مبتلا به بیماری نفخ دائم است برایهر دونماز ،یک بار وضو بگیرد کافی است.ولی اگر می تواند ده دقیقه وضو را کنترل کند برای هر نماز یک وضو جدا بگیرد. افرادی که تکرر ادرار دارند برای هر دو نماز اگر یک بار وضو بگیرند کافی است. اینها بیشتر توهم است و نباید به آن اعتنا کرد.

سوال- غسل جبیره چیست ؟ آیا می شود لاک زد و غسل جبیره گرفت؟

پاسخ - خیر، غسل و وضو جبیره برای افرادی است که زخمی دارند که باید آن قسمت را ببندند و از روی آن دست بکشند. ولی چون لاک اختیاری است باید برای غسل و وضو، آنرا پاک کنید.

سوال- آیا برای غسل کردن واجب است که اول نیت سر وگردن بکنیم بعد بگوییم طرف راست و بعد طرف چپ ؟

پاسخ – خیر، همین که شما زیر دوش می روید و توجه دارید که غسل می کنید و به نیت غسل سر و گردن را می شویید کافی است.

سوال – من در تلفظ صاد در کلمات مشکل دارم و نمی توانم آنرا درست تلفظ بکنم، راهنمایی بفرمایید.

پاسخ – شما اصلا اعتنا نکنید. تجوید در قرائت، سخت گیری نشده است. همین قدر کافی است که بین سین و صاد فرق گذاشته شود. حداقل قرائت کافی است و این نباید باعث بشود که انسان صلوات را ترک کند.

سوال – بعضی از بستگان ما در منزل سگ نگهداری می کنند. آیا این سگ ها که تمام اصول بهداشتی در مورد آنها رعایت می شود حتی در مقاطع مختلف واکسن های گوناگونی را تزریق می کنند، پاک هستند؟

پاسخ – سگ قطعا نجس است و هیچ فقیهی نگفته که سگ پاک است. نظافت با نجاست و طهارت فرق دارد. نجس بودن سگ با شستشو پاک نمی شود لذا نگهداری سگ در خانه ها کراهت دارد و امر پسندیده ای نیست ولی نگهداری سگ برای کسانی که در بیابان هستند  یا سگ های شکاری یا سگ های نجات و امداد اشکالی ندارد. عین سگ نجس است و این دستور خداست .فرد بت پرست و خوک هم نجس هستند مگر اینکه فرد بت پرست مسلمان بشود.نظام بهداشتی غیر از نجاست و طهارت است. ممکن است که کافری خیلی تمیز باشد ولی نجس است. معاشرت با اقوامی که سگ دارند اشکالی ندارد ولی باید مواظب باشید که آلودگی سگ به شما منتقل نشود.

سوال – چرا می گویند: با لباس پاکی که فرد جُنُب عرق کرده نمی شود نماز خواند ولی شما می گویید که لباس شخص جُنُب نجس نیست؟

پاسخ-  افرادی که جنب می شوند فقط لباس و بدن شان (یعنی موضعی که منی یا خون یا ادرار آلوده شده است) نجس است و باید تمیز باشد ولی عرق فرد جنب نجس نیست. ونباید شستشوبدهد و فقط فرد جنب باید غسل بکند.

سوال – مدتی است که  گوشواره ام را در آورده ام .بعضی مواقع در غسل شک می کنم که محل گوشواره را شسته ام یا خیر،آیا باید به این شک اعتنا کرد؟

پاسخ – این جزو قاعده ی تجاوز و فراغ است. چون ایشان بعد از غسل شک کرده اند شک ایشان باطل است. همین که انسان در زیر دوش قرار می گیرد و آب متعادل به همه اعضای بدن می رسد کافی است و در غسل لازم نیست که به همه ی سوراخ های بدن آب برسد.

سوال – آیا هنگام خواندن قرآن یا دعا باید حجاب داشته باشیم؟

پاسخ –خیر. جز در نماز و طواف که باید حجاب رعایت بشود، در هنگام خواندن قرآن و دعا حجاب لازم نیست.

سوال – اگر کسی عذرشرعی داشته باشد می تواند صلوات بفرستد و دعا و قرآن بخواند؟

پاسخ – کسانی که عذر شرعی دارند مستحب است که هنگام نماز، سرسجاده شان بنشینند و دعا و ذکر بگویند .

اصل دیگر اصل کثیرالشک بودن است که برای کسانی که وسواس هستند و زیاد شک می کنند راه گشاست. افرادی که در نجاست و طهارت، وضو، غسل ،رکعات نماز یا قرائت زیاد شک می کنند به آنها کثیرالشک می گویند، و راه درمان آنها این است که به این شک ها بی اعتنایی کنند. اگر کسی سالی یا ماهی یک بار شک می کند، این فرد باید اعتنا کند زیرا شکاک نیست ولی کسی که هر روز یا مدام شک می کند باید به شک خودش بی اعتنایی کند. اگر در نماز شک می کند بنا را بر اکثر بگذارد و نماز را ادامه بدهد. درمان انسان های وسواسی بی توجهی و بی اعتنایی به توهمات شیطانی است. اگر من از شما سوالی کنم و شما با روی باز به من جواب بدهید، باز سوال بعدی را ادامه می دهم ولی اگر شما با اخم جواب مرا بدهید من سوال بعد را نمی پرسم. شیطان هم همین طوراست. به شما تلنگر می زند که وضو را تکرار کن، اگر شما توجه کردید ،می گوید: ده بار این کار را تکرار کن. در در کتاب آیت الله مظاهری نوشته شده است که درمان افراد شکاک بی اعتنایی است و حتی به علم این افراد هم اعتباری نیست. یعنی افراد کثیرالشک حتی یقین شان هم اعتبار ندارد. در قبله نمازسخت گیری نشده است. جهت قبله کافی است. فردی شک می کرد که وقت نماز شده است یا خیر ،یکی از علما او را وادار کرد که نمازش را در اول اذان بخواند. در واقع وسواسی ها باید لاابالی بشوند تا به حد متعارف برسند.

دعا و توسل در افراد وسواسی خیلی موثر است و راه کار دیگر این است که افراد وسواسی خودشان را جریمه کنند. اگر خواستند وضو یا غسل را تکرار کنند، خودشان را جریمه کنند و مبلغی به فقیر بدهند. وسواسی های حاد که با گفتگو و صحبت درمان نشده اند به روانپزشک و روانشناس مراجعه کنند زیرا مصرف دارو خیلی موثر است. مشاوره هم خیلی موثر است. راه دیگر این است که فردی که وسواسی است به یک نفر اعتماد کند اعمالش را از او بپرسد و به او اعتماد کند.

سوال – صفحه ی 466 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.

پاسخ – روایت داریم :وقتی نام پیامبر برده می شود مستحب موکد است که صلوات فرستاده بشود .افرادی که تعمداً ذکر صلوات را نمی گویند، این کار باعث می شود به جهنم بروند. و کسانی که ذکر صلوات را می گویند، این کار باعث می شودکه به بهشت بروند. انشاءالله با یاد پیامبرهمه اهل بهشت بشویم.

در این صفحه داریم :آنها را سوق می دهند به طرف بهشت، کسانی که اهل تقوا هستند. درحالیکه درهای بهشت قبلا آماده و باز است. نگهبانان بهشت به آنها سلام می دهند .و می گویند که شما پاک بودید وارد بهشت بشوید درحالیکه همیشه در بهشت ماندگار هستید.

پس راه رفتن به بهشت تقواست. در آیات قبل می فرماید که درهای جهنم بسته است و وقتی جهنمیان می آیند باز می شود.

 


سوال- در مورد اعمال آخر ماه ذی القعده توضیحاتی بفرمایید.

پاسخ – 25 ذیقعده شب دحوالارض است. فردا روز دحوالارض است و روزی است که خدا زمین را از زیر خانه ی کعبه گسترش داده است .امام رضا(ع)می فرماید: شب دحوالارض شب ولادت حضرت ابراهیم خلیل و شب ولادت حضرت عیسی است. این روزها و شب ها دعا هایی دارد که در مفاتیح نوشته شده است. روزه ی روز دحوالارض خیلی ثواب دارد و مطابق هفتادسال عبادت است. از چهار روزه ای که در سال ممتاز است روزه ی روز دحوالارض است .

ماه ذیحجه هم ماه مهمی است و ده روز اول آن فضیلت زیادی دارد. در آیات قرآن به ده روز اول ماه ذیحجه اشاره شده است و خدا به این ده شب قسم خورده است. نماز ده شب اول ماه ذیحجه را فراموش نکنید.(و واعدنا موسی ...)اول ذیحجه جشن ازدواج حضرت علی (ع)و حضرت فاطمه(س) است. نهم ذیحجه روز عرفه است و روز سدالابواب است یعنی روزی که همه ی درها بسته شد جز در خانه ی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س). در این ماه روز عرفه و عید غدیر را خیلی جدی بگیرید. ما شبی مثل شب قدر نداریم و در میان روزها هم روزی مثل عرفه نداریم. روز عرفه روزی است که خدا حتی به کسانی هم که به دنیا نیامده اند نظر می کند.

افرادی که شاغل هستند در این روز مرخصی بگیرند. زیرا برکات زیادی دارد. تمام مشکلات با نیایش ودعا حل می شود. محبوب ترین چیز نزد خدا دعا است و اوج دعا هم در روز عرفه است. روایت داریم که در عرفات خدا به کافر و ملحد هم نظر می کند و آنها را می آمرزد ولی اگر کفر را ادامه بدهند مجددا برای آنها کفر نوشته می شود. داریم :کسی که برای دیگران دعا کند همان دعا، صد برابر یا صدهزار برابر برای خودش مستجاب می شود.

روزعید غدیر هم مهم است. باید جشن ،عیدی دادن و گرفتن و اطعام دادن سنت بشود. داریم که خداوند دو برابر افرادی که در ماه رمضان وعیدفطر و شب های قدر می آمرزد در شب عید غدیر می آمرزد. این روز ،روز ولایت حضرت علی(ع) است. روایت داریم :عیدی روز عید غدیر صد هزار برابراست. عیدی دادن را فراموشن کنید تا این سنت احیاء شود. ما روایتی نداریم که فقط باید سیّدها عیدی بدهند ،همه باید عیدی بدهند. سنت اطعام هم مهم است. در ایام عاشورا سنت اطعام انجام می شود و باید در عید غدیر هم این سنت احیا شود. آیت الله بهجت در این ایام دو روز اطعام می دادند و الان فرزندان شان این کار را می کنند. آیت الله قاضی که خودشان در فقر بودند، در عید غدیر قرض می کردند، خودشان را به تکلف می انداختند و اطعام می دادند. اطعام دادن در روز عید غدیر به یک نفر شیعه و دوستدار حضرت علی(ع) مثل این است که 124 هزار پیامبر را اطعام داده اید. اطعام فضیلت بالایی دارد.

زیارت امام رضا(ع) در 23 ماه ذیقعده مستحب است. در 25 ذیقعده هم روز زیارتی امام رضا(ع) است. مرحوم میرداماد فرموده :از مستحب ترین آداب در این روز، زیارت امام رضا(ع) است. امام هفتم می فرماید: کسی که به زیارت فرزندم برود و یک شب بماند، مثل این است که خدا را در عرش زیارت کرده است و روز قیامت خداوند تمام زوار قبور اهل بیت را جمع می کند، امام علی(ع)،امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و چهار نفر از انبیاء در صدر این زوار قرار می گیرند. در مقابل تمام زوار، زوار فرزندم از همه بالاتر است و مزدشان هم از همه بیشتر است. روایت داریم: زیارت امام رضا(ع) افضل از زیارت کربلاست. سعی کنید بانی بشوید و کسی که تابحال به مشهد نرفته را به مشهد بفرستید.

بینندگان بدانند که ما در مکه و مدینه به یاد آنها هستیم و برای آنها دعا می کنیم. پیمان ببندیم که باهم به بهشت برویم. خداوند این با هم بودن را دوست دارد. مهربانی با یکدیگر باعث می شود که رحمت خدا نازل بشود. افرادی که در حرم امام رضا(ع) هستند ما را از دعای خودشان محروم نکنند.

خدایا در این ایام قلب امام زمان(عج) را از ما راضی و به ظهورش ما را شاد بفرما، رفع گرفتاری از همه ی گرفتارها و رفع هم و غم از همه ی دردمندان بفرما.

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group