كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش:93/05/06
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
شریعتی: سلام میگویم به همهی بینندگان خوبمان خانمها و آقایان خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز ما. عیدتان ان شاء الله مبارک باشد، یک ماه تمام مهمان خداوند متعال بودیم و ان شاء الله خداوند را برای همیشه مهمان قلبهایمان بکنیم،
گفت عید است و دلم خانهی ویرانه بیا * * * این خانه تکاندیم ز بیگانه بیا
یک ماه تمام میهمانت بودیم * * * یک روز به مهمانی این خانه بیا
ان شاء الله آنچه که خیر است و آنچه که خداوند متعال برای نیکان و صالحان در نظر گرفته نصیب همهی شما شود. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم و رحمه الله خیلی خوش آمدید عید شما هم مبارک باشد ان شاء الله.
حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمه الله خدمت شما و همهی بینندگان عزیز و مهربان عرض سلام داریم و آرزوی قبولی طاعات برای همهی عزیزان که امید زیادی داریم که ان شاء الله در این روز آخر ماه خدا لطف کند و ما را بپذیرد و عبادات ناقابل ما را قبول بکند، مخصوصاً بچههایی که سال اول روزه گرفتند که خیلی به مهمانی خوش آمدند و حتماً بدانند که خدا به آنها نظر ویژه کرده از آنها هم التماس دعا داریم، یک روایت زیبایی است که پیغمبر عظیم الشأن صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند که در هر شبی از ماه مبارک رمضان خدای متعال یک میلیون نفر از افرادی که مستحق عقوبتاند از آتش جهنم آزاد میکند، البته خدا عالم خیلی دارد آدم هم زیاد دارد حدیث داریم تعجب نکنید از عددش و بعد در شب و روز جمعهی هر جمعهی ماه رمضان خدا هر ساعتی یک میلیون نفر آزاد میکند، یعنی 24 میلیون و شب آخر ماه و روز آخر ماه پیغمبر عظیم الشأن علیه و آله السلام فرمودند به تعداد کل ماه رمضان خدای متعال امشب شبی که گذشت و امروز عید فطر هم البته مجزا باز روایت داریم به تعداد کل ماه رمضان خدا ان شاء الله از آتش جهنم آزاد میکند، امیدواریم که ما هم جزء آزاد شدهها از آتش جهنم باشیم که فرمود ماه رمضان با رحمت شروع میشود با مغفرت ادامه پیدا میکند و آخرش هم عتق من النار است. آزادی از آتش جهنم است ان شاء الله مهر و موم شود که دیگر جهنم بر ما حرام باشد.
شریعتی: در جلسات گذشته با حاج آقا فرحزاد در رابطه با تقوا صحبت کردیم فرمود که یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون روزه بر شما واجب شده شاید که اهل تقوا شوید. حاج آقا فرحزاد وعده دادند که در سیر بحثمان به آثار و برکات تقوا برسیم و ان شاء الله بپردازیم. امروز فکر میکنم به آثار و برکات آن خواهیم رسید ما خدمت شما هستیم.
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم از برکات و آثار تقوا که عرض کردیم یکی از مهم ترین آثار و برکاتش این است که ناهمواریها را هموار میکند و مشکلات برای ما آسان میشود و راه برون رفت از بن بستها را خدا برای ما باز میکند و رزق و روزی را هم از راههایی که گمان نداریم برای اهل تقوا میرساند این آیهای که دو سه هفته قبل گفتیم خیلی از بینندهها گفتند که ما فراموش کردیم این آیه را تکرار بکنید آیهی دوم و سوم سورهی مبارکهی طلاق است که در بعضی تعقیبات نماز هم این آیه خوانده میشود و خیلی هم اتفاقاً پیامک داشتیم که ما مدتی این آیه را خواندیم و عمل کردیم همهی مشکلات ما حل شد، یعنی وعدهی قطعی خدای متعال است خدای مهربان میفرماید «وَ مَن يَتَّقِ اللهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجًا ، وَ يَرزُقهُ مِن حَيثُ لايَحتَسِب وَ مَنْ یَتَوَکِّلْ عَلَی الله فَهُوَ حَسْبُهُ» (طلاق/3-2) اگر کسی واقعاً در زندگی تقوا پیشه بکند خدا از همهی مشکلات و سختیها راه برون رفت برایش قرار میدهد و رزق و روزی نیازهایش را از راهی که گمان ندارد برایش میرساند و کسی که اعتماد به خدا بکند خدا او را کافی است و بس است این دو مفصل چون صحبت کردیم و بینندهها تقاضا داشتند تکرار کردیم که کلید حل معضلات و مشکلات بیاییم اطاعت بکنیم حرف خدا را گوش بدهیم، یکی از آثار و برکات مهم تقوا که در قرآن و روایات ما اشاره شده همهی ما دنبال عاقبت به خیری هستیم پایان کار خیلی مهم است که هر عملی انجام میدهیم ختم به خیر شود هر برنامه ریزی میکنیم ختم به خیر شود، خودمان عمرمان جوانی مان پایان عمرمان ختم به خیر شود این خاتمیت و به خیر شدن عاقبت و پایان کار که نتیجهی مثبت داشته باشد خیلی مهم است به قول حافظ میفرماید که
حکم مستوری و مستی همه بر خاتمه است
کس ندانست که آخر به چه حالت برود
فراوان بودند افرادی که به ظاهر در لباس صلاح و خوبی بودند ولی پایان کارشان منحرف شدند و عدهی زیادی را هم گمراه کردند و بی راهه رفتند به جهنم زبیر خیلی عجیب است تعبیر منا اهل البیت در نهج البلاغه برایش داریم از مجاهدین بسیار مهم زمان پیغمبر بود بعد از پیغمبر هم تا حکومت امیرالمومنین در رکاب حضرت علی بود جان فشانی میکرد ولی پایان کار بر اثر بی تقوایی و حب دنیا و ریاست طلبی، جنگ جمل را به هم دستی طلحه و همسر پیغمبر به پا کردند و در یک روز حدود هجده هزار نفر را به کشتن دادند که آنقدر حضرت امیر علیه السلام متاثر شدند از این که یک کسی که این طور سابقهی درخشانی دارد پایان کارش به این جا برسد و عاقبت به خیر نشود یعنی بی تقوایی آدم را عاقبت به شر میکند تقوا و پرهیزکاری و خویشتنداری از گناه آدم را سرافراز میکند عزیز میکند پایان کارش ختم به خیر است این آیه را شاید همهی عزیران حفظ اند والعاقبه للمتقین پایان کار خوب برای متقین است حسن عاقبت برای متقین است شما وظیفه ات را انجام بده هیچ مشکلی شما نداری خدا با شما است، حالا آیات دیگری تقوا هم داریم خیلی عجیب است اگر کسی واقعاً عاقبت به خیری میخواهد بدون دغدغه بیاید در خط و مسیر اطاعت خدا تقوا پیشه بکند هر چه قدر که در توان دارد باز این که اهل تقوا راحت نجات پیدا میکنند ما در سورهی مبارکهی حضرت مریم علیها سلام داریم که «وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا، ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوا وَّنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا» (مریم /71-72) خدای مهربان میفرماید روز قیامت همه باید از پل صراط عبور بکنند از روی جهنم بروند از روی جهنم باید همه عبور بکنند از روی پل صراط چه کسانی نجات پیدا میکنند؟ میفرماید اهل تقوا نجات پیدا میکنند آنهایی که در زندگی مواظب حلال و حرام بودند و اطاعت خدا را کردند حلال را مواظبت کردند اینها قطعا بدانند هیچ وقت آتش نمیگیرند ثم ننجی الذین اتقوا خدا یک استثناء کرده میگوید اهل تقوا را ما نجات میدهیم ولی آنهایی که ظلم کرده اند خیانت کرده اند توبه نکردهاند جبران نکردهاند اینها در آتش میافتند یک روایت خیلی زییایی برای خود من خیلی زیبا بود که حتی اهل تقوا به جایی میرسند که حساب و کتاب و میزان و صراط و آن حرارت آتش جهنم را از دور هم حس نمیکنند اما داریم بعضیها در روایات متعدد هم داریم بعضیها آن قدر پاک و پاکیزه زندگی کردهاند که جزع و فزع و سختی قیامت را هم نمیبینند چون قیامت پنجاه موقف دارد برای بعضیها چند صد سال و چند هزار سال طول میکشد و برای بعضیها هم در یک لحظه تمام میشود مثل این که خدا در یک لحظه سریع الحساب است برای آنها سریع حساب شان را شسته رفته است خیلی راحت خدا حسابشان را تمیز و پاک تحویلشان میدهد بروند بهشت به نوعی در واقع در همین دنیا این عقبهها و گردنهها را طی کرده اند بدهی ندارد یک بار عرض کردم دیدن یک کسی رفتیم آدم بسیار بزرگواری بودند ایشان فرمودند گوشهی اتاق من ببینید این کفن من است خمس ندارم زکات ندارم دین ندارم حق الناس ندارم نماز قضا ندارم روزهی قضا ندارم همهی فامیل و دوستانم از من راضیاند حلالیت طلبیدهام اگر عزرائیل ملک الموت از در وارد شود بغلش میکنم هیچ خیالی و توهمی و ناراحتی ندارم خب این طور افرادی که شسته رفته گفت آن را حساب پاک است از محاسبه چه پاک است اینها یک ضرب میروند بهشت این روایت خیلی زیباست که پیغمبر عظیم الشأن صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند بعضی از امت من هستند روز قیامت که صور اسرافیل دمیده میشود و سر از قبر برمی دارند و زنده میشوند اینها پرواز میکنند به حالت پروازی حول قیامت حول آتش جهنم و صراط حول میزان، کتب پروندهها را میآورند در صف ایستاده اند هیچ اینها را حس نمیکنند و متوجه نمیشوند پرواز میکنند از روی سر مردم میروند دم در بهشت در یک لحظه و خیلی راحت که ملائکه هم تعجب میکنند میگویند شما میزان ندیدید؟ میگویند نه صراط ندیدید؟ میگویند نه جهنم ندیدید؟ نه این همه بگیر ببند آنجا بوده پاسگاههای مختلف بازرسیهای مختلف. نه ما اصلاً ندیدیم ملائکهی بهشت هم تعجب میکنند که این آدمهایی که در زندگی ما هم اگر عزیزان بررسی بکنند گاهی پدر بزرگ مادر بزرگ فامیل عمه دایی خاله هستند که واقعاً هفتاد سال پاک زندگی کرده سالم زندگی کرده، اهل دوز و کلک و شیله پیله و حقه بازی نبوده، این یک واقعیتی است بازیگری نداشته، کلاه سر کسی نگذاشته دروغ بلد نیست، اینها جزء همینها هستند. ملائکه تعجب میکنند میگویند شما هیچ چیز ندیدید، میگویند نه میگویند شما چه کار میکردید؟ پیغمبر عظیم الشأن صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید که اینها جواب میدادند «کنا نتقی معاص الله فی الخلوات و نرضی بما قسم الله لنا من الرزق» دو ویژگی در ما بوده این دو ویژگی باعث شده که ما این جا سلامت از این صحرای محشر عبور کنیم وارد بهشت شویم یک: ما در خلوت مقید بودیم گناه نکنیم، خدا را حاضر میدیدیم، چون در جلوت گناه نکردن خیلی خوب است ولی از ترس مردم است، ولی کسی که در خلوت گناه نمیکند این تقوا در اعماق وجودش نفوذ کرده است، مهم این است که در خلوت گناه نکرده ما در خلوت هم خدا را حاضر و ناظر میدیدیم دست به خلاف و گناه و معصیت نمیزدیم، ویژگی دوم این بود که حرص و طمع دنیا نداشتیم هر چیزی که خدا برای ما رسانده بود روزی کرده بود ما راضی بودیم همیشه الحمدلله الهی شکر قانع و راضی بودیم واقعاً هم صفات بزرگی است این دو بال تقوا و قناعت و رضایت این دو صفت باعث شده که ما هیچ سختی قیامت را نبینیم راحت وارد بهشت شویم یکی تقوا و پرهیز از گناه در خلوت و دوم رازی بودن به رزق الهی هر چه خدا رساند الحمدلله حرص و ولع و طمع نداشتیم که گرفتار شویم، من یک نمونهی خیلی زیبایی که در زمان خود ما این اتفاق افتاده است یعنی در زمان معاصر که یک نمونه ای است که دیگر همه بالاتفاق اجماع علماء این شخصیت را قبول دارند چون ما بعضی مواقع اسم شخصیتهایی را میبریم که مثلاً درس نخوانده دانشگاه نرفته حوزه نرفته، یک فیوضاتی به آن رسیده بعضیها ممکن است تشکیک بکنند که این معلوم نیست ولی این شخصیتی که امروز میخواهیم معرفی کنیم اجماع مراجع، اجماع علماء، دانشمندان اساتید دانشگاه داخلیها خارجیها همه این شخصیت را قبول کرده اند و این شخصیت واقعاً یک اعجاز عجیبی در زمانش اتفاق افتاده و آن عزیزان من باز هم خواستند بیشتر اطلاعات کسب بکنند به سایت هم میتوانند مراجعه بکنند اسم این بزرگوار را بنویسند و حالاتش را برایشان فیلم مستند ساخته اند بارها در صدا و سیما از ایشان صحبت شده است، در سال 68 برای ایشان کنگره گرفتند در اراک، که رئیس مجلس شورای اسلامی آن زمان و وزیر ارشاد شرکت کردند در حرم حضرت معصومه برایشان در سال 90 کنگرهی مفصلی گرفتند و این شخصیت بزرگوار کربلایی کاظم ساروغی رحمه الله علیه است این یک شخصیتی بوده است که یک کارگر ساده در یک روستای اطراف اراک از روستاهای فراهان یک جوانی بوده است خداترس و باتقوا خیلی ساده همین اوصافی که ما برای اهل تقوا میگفتیم در ایشان بوده واقعاٌ در خلوت گناه نکند همین که راضی و قانع باشد، یک شخصیت عجیبی بوده است این بزرگوار که الآن فرزندشان هست نوههای ایشان هست یک موسسهی دارالقرآنی هم در قم به نام ایشان راه انداخته اند این آقای کربلایی کاظم عرض کردم در سایت هم بروید شرح حالش فیلمهای مستندش عکسهایش و جزئیات بیشتر مراجعه بکنند خیلی شیرین است. این بزرگوار شرح حالش فشرده این است در زمان حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی رحمه الله علیه ایشان جوانی بوده است کار میکرده سر زراعت و کشاورزی یک روحانی در ماه مبارک رمضان از طرف حاج شیخ عبدالکریم میآید به روستای آنها اطراف فراهان منبر میرود در آن جا ایشان یکی دو شب دربارهی مال حلال و لقمهی حلال صحبت میکرده است که انسان لقمهی حلال رویش خیلی اثر دارد پرهیز بکند، از لقمهی حرام خمس باید بدهید زکات باید بدهید مال مردم حق الناس گردنتان نباشد اگر زکات ندهید چنین میشود، خمس ندهید چنین میشود، مالتان شبهه ناک است بچههایتان شبهه ناک میشوند مفصل صحبت کرد این حرف در دل این جوان اثر میگذارد، که من دنبال مال حلال باشم مال حرام نباشم خیلی هم زحمت کش بوده است میآید به ارباب دهشان که مالک ده بوده و برایشان کار میکرده ایشان هم میگوید آقا شما خمس میدهید؟ زکات میدهید؟ میگوید نه من قیدی به این چیزها ندارم میگوید نمیشود زکات واجب است حق فقراست بدهی این آداب اسلام است، میگوید این حرفها را به من نزن من اهل این چیزها نیستم هر چه اصرار میکند او قبول نمیکند از فردا تصمیم میگیرد که این محل را ترک بکند، هر چه نزدیکانش یا خود ارباب ده میگویند طوری نیست باش میگوید نه وقتی حرام باشد زکاتش را نمیدهی خمسش را نمیدهی حق دیگران را نمیدهید اشکال دارد برای من شبهه دارد، من نمیتوانم بمانم هر چه به او اصرار میکنند نمیماند، به خاطر نخوردن مال حرام هجرت میکند میرود روستاهای مجاور سه سال آن جا کارگری میکرده حتی خارکنی میکرده، هیزم کشی میکرده، به یک زحمتی زندگی میکرده بعد از سه سال خود ارباب ده پشیمان میشود، ببینید تقوا تقوای یوسف علیه السلام زلیخا را هم منقلب کرد، یک طرف هم که تقوایش فوق العاده باشد یک محل یک جمعی را اثر میگذارد ارباب ده پیغام میدهد من اشتباه کردم شما برگرد این جوان مردی و این ثبات قدمش که میبیند این واقعاً چقدر سه سال دوام آورده از محل دور باشد ولی مال حلال بخورد از دسترنج خودش آلوده به حرام نباشد من خمس میدهم زکات میدهم اصرار میکند او هم بر میگردد خانوادهاش هم خوشحال میشوند، یک زمینی را در اختیار این جوان قرار میدهد میگوید خودت این قطعه زمین را کشاورزی کن خمسش را بده زکاتش را بده حق من را هم بده حق خودت را هم بردار یک سهمیه هم برای خودش معین میکند یکی از حسن های کربلایی محمد کاظم این بوده که به فکر فقراء خیلی بوده است، یعنی سهم خودش را هم که بر میداشته این خیر رسانی هم خیلی مهم است یکی انسان حرام مواظبت بکند دوم خیر هم به دیگران برساند، سرمایهای که گیرش میآمده از این کشاورزی و کشت و زرعی که حق دیگران را میداده هر سال مقید بوده غیر از خمس و زکات به اندازهی نیاز خودش برمی داشته نصفش را هم به فقراء میداده است، یک روز در هوای گرم که معمولاً فصل خرداد و تیر و این ایام فصل درو گندم هست گندم را درو کرده بوده، منتظر بوده باد بیاید که کاه را از گندم جدا کند، هر چه صبر میکند میبیند باد نمیوزد و نمیشود خیلی دلگیر میشود در مسیری که میآمده روستا و خسته هم بوده یکی از این فقرائی که هر سال به او کمک میکرده به او میرسد میگوید امسال حق ما را ندادی میگوید عزیز من من هنوز برداشت نکردم، هنوز جدا نکرده کاه و گندمها، را جدا کنم میدهم من در خدمت شما هستم خاطرت جمع باشد به تو میدهم او هم خوشحال میشود که وعدهاش سر جایش است و میرود کربلایی کاظم باز ناراحت میشود که این شاید احتیاج داشته باشد دوباره میرود با توکل به خدا با امید خدا که بلکه گوشه کنار یک مقدار گندم آماده بکند یک مقدار گندم جدا میکند پاک میکند یک مقدار علوفه هم برای حیواناتش تهیه میکند میآید به قصد این که به این فقیر کمک بکند به این نیازمند کمک بکند در مسیری که میآمده میرسد به یک امامزادهای که در آن محل بوده هفتاد و دو تن معروف است چند تا هم امامزاده آن جا است دو تا امامزادهی معروف است که الآن هم خیلی آن جا میروند زیارت خیلی مراسم میگیرند اوقاف برنامه ریزی کرده آن جا در اطراف اراک ساروغ، بپرسند همه میدانند و معرفی میکنند آن جا. ایشان میآید باغی بوده کنار امام زاده، سکوی باغ خسته میشود دراز میکشد یک مقدار استراحت میکند و یک وقت میبیند که دو سید نورانی خوش سیما و خوش چهره آمدند میآیند به ایشان سلام میکنند میگویند کربلائی محمد کاظم سلام علیکم جا میخورد که اینها ناشناساند اسم من را از کجا بلد اند سلام علیک و احوال پرسی میکنند به او میگویند میآیی برویم در امام زاده زیارت بکنیم میگوید من رفتهام زیارت شما بروید میگویند نه بیا با هم برویم فاتحهای میخوانیم ایشان را بر میدارند میآیند نزدیک امامزاده میرسد میبیند سقف امام زاده آیات قرآن نوشته قبلاً نبوده است به کربلائی کاظم میگویند که اینها را میتوانی بخوانی؟ میگوید نه من سواد ندارم واقعاً هم ایشان مثل خیلی از دوستای آن زمان هشتاد سال قبل هفتاد سال قبل اصلاً حروف بلد نبوده هیچ سواد خواندن نوشتن بلد نبوده میگوید من اصلاً بلد نیستم میگویند چرا تو بلدی میگوید نه من بلد نیستم یکی از این سیدهای بزرگوار میآید جلو دست به سینهی ایشان میکشد میگوید حالا بخوان إقرا بسم الله الرحمن الرحیم میگوید بسم الله الرحمن الرحیم. «ان ربکم الله الذی خلق السموات و الارض فی سته» ایام سورهی مبارکهی اعراف چند آیه میخواند ایشان هم همراهش میخواند بعد میبیند خودش هم میتواند بخواند بعد دست محکم به سینهی ایشان میکشد میبیند که قرآن را بلد است یعنی قشنگ کسی که تا به حال هیچ حروف بلد نبوده قشنگ میتواند این آیهها را بخواند کتیبهها را بخواند از شوق یک دفعه رویش را بر میگرداند ببیند اطرافش چه خبر است رویش را برمی گرداند دوباره میبیند هیچ کس نیست یک دفعه از خوشحالی بیهوش میشود یک نعرهای میزند میافتد تا فردا صبح بیهوش بوده است فردا صبح به هوش میآید میبیند که علوفهها کنارش است گندم کنارش است اول یادش میرود جریان چه است اینها را برمی دارد میگوید من اینها را به فقراء میرساندم این جا گرفتم خوابیدم بلند میشود که برود یاد اتفاق دیروز میافتد و میبیند که تمام قرآن در سینه اش موج میزند یعنی از اول باء بسم الله تا آخر سین والناس همهی قرآن را بلد است میآید به اصطلاح شیخ صابر نامی بوده آقای محل روحانی محل بوده میآید پهلوی ایشان میگوید آقا من یک چنین اتفاقی برایم افتاده است میگوید خواب بوده میگوید نه بیداری بوده است میگوید قرآن را الآن بلدی؟ میگوید بلدم میگوید سورهی یس را بخوان شروع میکند راحت خود شیخ صابر حفظ نبوده فلان سوره را بخوان هر جور امتحانش میکند همه را میخواند میبیند همهی قرآن را حفظ است اعلام میکند معجزه شده و قرآن به او القاء شده است و واقعاً معجزه یکی از دلایل حقانیت دین اسلام مکتب اسلام مکتب تشیع همین آقای کربلائی کاظم ساروغی بوده است که کسی که به مکتب نرفته درس نخوانده بر اثر دست کشیدن یک سید که نمیدانیم او هم که بوده به سینهی او تمام قرآن را حفظ بوده حالا حفظ قرآن یک موضوع است عرض کردم این را باز هم خواستند عزیزان جستجو بکنند در سایت ببینند تمام علماء آن زمان ایشان را تأیید کردند یعنی از مرحوم آیت الله بروجردی ایشان امتحان کرده، آیت الله میلانی، آیت الله صدر، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله خزعلی، در طول زمان به هر کس که برخورد شده از علماء چه برایش بعضیها کاغذ نوشتند که مورد تایید است چه آنهایی که شفاهاً گفتند که مورد تأیید است، یعنی واقعاً لطف خدا در حق او بوده است و شگردهایی که خدای متعال به ایشان در این اعجاز مرحمت کرده بوده فقط حفظ قرآن نبوده است یکیاش این بوده که به او میگفتند مثلاً در قرآن چند تا حرف باء است میگفته است چند تا حرف کاف است میگفته، چند تا فلان کلمه است میگفته است فلان اسم چند بار تکرار شده فلان آیه چند بار تکرار شده تمام جزئیات را هم میگفته است
شریعتی: یعنی به نوعی اشراف کامل بر الفاظ قرآن کریم
حاج آقا فرحزاد: بله یکی از امتیازات ایشان این بوده که قرآن را به شکل نور میدیده است یعنی اگر یک کتاب هزار صفحه ای به او میدادند میگفتند در این آیا آیهای هست؟ دقیقاً همان صفحه را باز میکرده و آن یک آیه را نشان میداده است عجیب است خیلی علماء ایشان را امتحان کرده اند آیت الله خزعلی فرموده بودند که من یک کلمه ای را به نیت قرآن نوشتم یک کلمه ای را مشابه همان به نیت قرآن نه به نیت مثلاً فرعون در قرآن آمده یک فرعون هم همین طوری نوشتم گفت بالایی قرآن است پایین قرآن نیست نور قرآن را میدید، به نیت قرآن نوشته بود متوجه میشد عجیب است علماء همه نوع ایشان را امتحان کردند که ایشان هر کتابی که به او میدادند اگر یک آیهی قرآن بود روزنامهای کتابی پیدا میکرد میگفت هر آیهای که میگفت کجاست کشف الآیات بود دست میانداخت همان آیه را میآورد و یکی از عجایب کار ایشان که خیلی فوق العاده عجیب بوده این است که قرآن را برعکس تلاوت میکرده است یعنی الآن آقای شریعتی ما در حفاظ نداریم ما خودمان هم نداریم، ما قل هو الله الحمدلله را در نمازمان میخوانیم، از والضالین یکی شروع کند تا اول حتم ریتم و معانی و حروف و کلمات به هم میخورد در اشعار هم ما نمیتوانیم ما در فارسی هم نمیتوانیم چه برسد عربی و آن هم قرآن از عقب از آخر به اول یعنی همه چیز به هم میریزد این واقعا غیر عادی بوده است، و عجیب است ایشان در زهد در پاکی در تقوا تمام علماء ایشان را تأیید کردهاند یعنی اجماع است که ایشان واقعاً کارش فوقالعاده بوده و به او عنایت شده و یکی از کارهای جالبی که یکی از نوادههای ایشان تعریف میکرد که ایشان وقتی نواب صفوی خدا رحمتش کند ایشان را دید و امتحان کرد در یک سفری ایشان را برد مصر چون کشورهای خارج هم ایشان را بردند آن جا هم امتحانش کردند، دلیل بر حقانیت قرآن بوده، دلیل بر حقانیت اسلام است، کسی که واقعاً هیچ درس نخوانده غیر عادی به او القاء شده یک روز هم مکتب نرفته است در آن جا در دانشگاه الازهر ایشان را بردند عالم بزرگ الازهر جناب شیخ شلطوط ایشان را آورد امتحان کرد بعد علماء الازهر و دانشمندان و اساتید دانشگاه را جمع کرد آنها هم امتحانش کردند گفت یا جواب بدهید یا حقانیت او را باید قبول کنید و آن بزرگوار فرمودند یک علتی که ایشان با مساعدت آیت الله بروجردی رضوان الله تعالی علیه قبول کرد که فتوا بدهد مذهب شیعه میشود به آن عمل کرد و این هم مذهب حقی است در کنار چهار مذهب دیگر دیدن همین شیخ کربلائی محمد کاظم ساروغی بوده است این شد که این واقعاً تکریم شدند یعنی یک واقعیتی بوده که این یک حقیقتی است که الآن هم سر قبر ایشان که در قم دفن شده است نزدیک حرم آن طرف رودخانه قبرستان حاج شیخ عبدالکریم حائری، قبرستان نو معروف است آن جا پایگاهی دارند علماء گفتند برایش مقبره درست کنند میروند سر قبرشان فاتحه میخوانند چه بسا حاجت بگیرند میخواهم عرض کنم تقوا آدم را به کجا میرساند پرهیز از گناه قرآن به ایشان القاء شده و همه مریدش شدند، علماء بزرگان به ایشان خدمت میکردند حتی گاهی نذر میکردند حاجت میگرفتند یکی از بزرگان یک موقع به من فرمود پیرمردی بود خدا رحمتش کند مرحوم آقای دزفولی ایشان فرمودند که من یک موقعی ایشان را آوردم منزل برای نهار منتهی خبر نکرده بودم، چون خبر نکرده بودم خانه آمادگی نداشت. خانواده گفتند که چرا شما بی خبر آوردید من یک چیزی آماده میکردم چنین و چنان میکردم بعد میگفت وقتی این بگو مگو در اندرونی خانه شد آمدم اتاق مهمانی ایشان گفت اگر اجازه بدهید من بروم، گفتم نه آقا شما مهمانید گفت نه هر چه اصرار کردم قبول نکرد با این که ما در خلوت با خانواده مان صحبت کردیم، یک کمی خانواده حس کرد چرا بیخبر حق هم داشت ولی ایشان دیگر نماند یعنی عجیب است از خیلی از اوضاع و احوال و اسرار با خبر بود. یکی از ویژگی هایشان اسرار قرآن را میدانست که این آیه چه خصوصیتی دارد این سوره چه ویژگیهایی دارد این آیه برای خواندن مثلاً برای بچه دار شدن این آیه خیلی خوب است برای خانه دار شدن این آیه خوب است اسرار قرآن اسرار آیات را میدانست خیلی آدم عجیبی بوده کربلائی کاظم ساروغی این عزت این سعادت این خوش نامی بر اثر پرهیز از گناه بر اثر تقوا، این عنایت در قلبش شده قلبهایی که با تقوا باشند خدا با کربلائی کاظم فامیل نیست هر کس در مسیر تقوا قرار بگیرد قطعاً خدا به او عنایت میکند عنایت روحی جسمی مادی معنوی یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه ان شاء الله در این روز پایانی ماه رمضان پرتوئی از تقوا و لطف و عنایت و غنای خدا به ما بخورد ان شاء الله این ساعت های آخر ماه رمضان دیگر پاک و پاکیزه شویم قرآن در قلب ما نفوذ کند.
شریعتی: ان شاء الله و هر چه که خیر و برکت است ان شاء الله در سایهی تقوا نصیب دوستان خوبمان شود خیلی خوشحالیم که در آستانهی عید بزرگ فطر همراه شما هستیم. در بهار قرآن مشرف شویم به محضر قرآن کریم صفحهی 156 مصحف شریف قرار امروز سمت خدایی هاست آیات 44 ام تا 51 ام سورهی مبارکهی اعراف در برنامهی سمت خدا تلاوت میشود برمی گردیم.
اللهم صل علی محمد و آل محمد
وَنَادَى أَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابَ النَّارِ أَن قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقًّا فَهَلْ وَجَدتُّم مَّا وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقًّا قَالُوا نَعَمْ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَن لَّعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ ﴿٤٤﴾ الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا وَهُم بِالْآخِرَةِ كَافِرُونَ ﴿٤٥﴾ وَبَيْنَهُمَا حِجَابٌ وَعَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيمَاهُمْ وَنَادَوْا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَن سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوهَا وَهُمْ يَطْمَعُونَ ﴿٤٦﴾ وَإِذَا صُرِفَتْ أَبْصَارُهُمْ تِلْقَاءَ أَصْحَابِ النَّارِ قَالُوا رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿٤٧﴾ وَنَادَى أَصْحَابُ الْأَعْرَافِ رِجَالًا يَعْرِفُونَهُم بِسِيمَاهُمْ قَالُوا مَا أَغْنَى عَنكُمْ جَمْعُكُمْ وَمَا كُنتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ ﴿٤٨﴾ أَهَؤُلَاءِ الَّذِينَ أَقْسَمْتُمْ لَا يَنَالُهُمُ اللَّهُ بِرَحْمَةٍ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمْ وَلَا أَنتُمْ تَحْزَنُونَ ﴿٤٩﴾ وَنَادَى أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَافِرِينَ ﴿٥٠﴾ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَالْيَوْمَ نَنسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَذَا وَمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ ﴿٥١﴾
ترجمه:
(44) و بهشتیان ، دوزخیان را آواز می دهند که: ما آنچه را که پروردگارمان به ما وعده داده بود ، حق یافتیم ، آیا شما هم آنچه را که پروردگارتان وعده داده بود ، حق یافتید؟ گویند: آری پس آواز دهنده ای در میان آنان آواز دهد که: لعنت خدا بر ستمکاران باد. (45) هم آنان که مردم را همواره از راه خدا بازمی دارند و می خواهند آن را [ با وسوسه و اغواگری ] کج نشان دهند ، و به روز قیامت کافرند. (46) و میان آن دو [ گروه بهشتیان و دوزخیان ] حائلی است ، و بر بلندای آن مردانی [ با مقام و منزلت اند ] که هر کدام از دو گروه را به نشانه هایشان می شناسند ، و بهشتیان را که وارد بهشت نشده اند ، ولی ورود به آن را امید دارند ، آواز می دهند که: درود بر شما. (47) و چون بهشتیان ، چشمانشان ناخواسته به سوی دوزخیان گردانده شود ، گویند: پروردگارا! ما را با گروه ستمکاران قرار مده. (48) و اهل اعراف مردانی را که از نشانه هایشان می شناسند ، آواز می دهند [ و به عنوان سرزنش ] می گویند: [ امکانات مادی و ] جمعیت [ انسانی ] شما و تکبّری که می ورزیدید ، عذابی را از شما دفع نکرد. (49) [سپس با توجه دادن دوزخیان به سوی اهل ایمان می گویند:] آیا اینان کسانی نبودند که در دنیا سوگند یاد می کردید که خدا آنان را به رحمتی نمی رساند؟ [پس به مؤمنان میگویند:] به بهشت در آیید که نه بیمی برشماست و نه اندوهگین می شوید. (50) و دوزخیان بهشتیان را آواز می دهند که: از آب [خوشگوار] یا از آنچه خدا روزی شما فرموده بر ما فرو ریزید. پاسخ می دهند: خدا آب و نعمت های بهشتی را بر کافران حرام کرده است. (51) آنان که دینشان را سرگرمی و بازی گرفتند و زندگی دنیا آنان را فریفت، پس ما امروز از یاد می بریمشان ، همان گونه که آنان دیدار امروزشان را از یاد بردند و همواره آیات ما را انکار می کردند.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی:
گیرند همه روزه و من گیسویت * * * جویند همه هلال و من ابرویت
از جملهی این دوازده ماه تمام * * * یک ماه مبارک است آن هم رویت
برای آمدنش و برای تعجیل در ظهورش همهمان دعا بکنیم و ان شاء الله و عیدی عید فطر ما باشد، حاج آقای فرحزاد خدمت شما هستیم نکتهی صلوات را بشنویم و بعد هم اشارهی قرآنی امروز
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم، در روایت داریم که یک یهودی به امیرالمومنین سلام الله علیه عرض کرد چرا پیغمبر شما ادعا دارد که بر همهی انبیاء فضیلت دارد و برتری دارد همین طور نسبت به حضرت موسی و حضرت عیسی از جمله چرا بر حضرت آدم علیه السلام برتری دارد در حالی که ملائکه به او سجده کردند حضرت امیر سلام الله علیه فرمودند که حضرت آدم علیه السلام اولاً یک بار ملائکه امر شد این کار را بکنند و آن هم حضرت آدم به تعبیر ما قبله بوده یعنی سجده باید برای خدا باشد یک بار امر شد ولی خدای متعال هم خودش درود و صلوات بر پیغمبر ما میفرستد و هم ملائکه نه یک بار همیشه برای ابدیت، ان الله و ملائکته یصلون علی النبی و هذا اعظم و اکبر علی نبینا علیه الصلوه و اسلام یعنی این خیلی بالاتر است از حضرت آدم علیه السلام فضیلتی است که آن جا یک بار خدا به ملائکه گفته که سجده کنند این جا خدا دائم به ملائکه گفته صلوات بفرستید و خود خدا هم درود و رحمت نازل میکند بر پیغمبر ما ان شاء الله ما هم همکار خدا و ملائکه بشویم و دائم الصلوات باشیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم، آیهی 44 این صفحه آیهی اول خدای متعال میفرماید که « وَنَادَى أَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابَ النَّارِ أَن قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقًّا فَهَلْ وَجَدتُّم مَّا وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقًّا» وقتی که بهشتیها میروند در بهشت جهنمیها میروند در جهنم اول کار اینها اشراف به هم دیگر پیدا میکنند هم دیگر را میبینند و اصحاب بهشت ندا میدهند به اهل جهنم که ما وعدههایی که خدا به ما داده بود میرویم بهشت، حور و خوشی های بهشتی به آن رسیدیم آیا شما هم به وعدههایی که خدا به شما داده از آتش و عذاب رسیدید؟ حق یافتید؟ آنها هم میگویند قالوا نعم بله، در دو تا روایت دیدم که پیغمبر ما در جنگ بدر وقتی که مشرکین و کفار کشته شدند کنار چاه بدر انداختند پیغمبر خطاب به کشتگان کفار قریش کردند فرمودند که آیا وعدهای که عذاب و وعیدهایی که به شما داده بودند و انذار کردند به آن رسیدی؟ به پیغمبر عرض کردند که آقا مگر اینها متوجه میشوند؟ فرمودند اینها الآن بهتر از شما متوجه میشوند و بهتر جواب میدهند روح اینها و جان اینها جواب داد که بله ما به وعیدها و عذابهایی که شما وعده دادید رسیدیم این یک واقعیت است در جنگ خوارج یا نهروان هم آقا امیرالمومنین علیه السلام به بعضی کشتهها این خطاب را کردند اینها حقایق است روح طرف متوجه میشود میرود در عذاب یا روح مومن میرود در باغی از باغهای بهشت چه عالم برزخ و چه عالم قیامت وقتی که جهنمیها میگویند بله ما به وعیدهایی که بود رسیدیم فاذن موذن بینهم ان لعنه الله علی الظالمین یک موذنی یعنی اعلام کننده ای بین اینها اعلام میکند لعنت خدا بر ظالمین باشد که حالا این موذن چه کسی است بعضیها گفته اند خود خدای متعال است بعضیها گفته اند فرشتهها هستند و در چند روایت داریم که امیرالمومنین علیه الصلوة و السلام است همان کسی که سورهی برائت را رفت اعلام کرد و اعلامیهی خدا را خواند اینجا هم ایشان است که روز قیامت اعلام میکند که لعنت بر ظالمین، ظالمین چه کسانی هستند؟ آنهایی که مانع راه خدا میشوند الذین یسدون عن سبیل الله و یبغونها عوجا، میگویند راه تقوا راه خوبی نیست راه سالم زندگی کنید راست و حسینی باشید انحراف برای مردم ایجاد میکنند مستقیم راه مردم را میبندند و به انحراف و گناه دعوت میکنند اینها ظالمین هستند که آنها در واقع قیامت و عقوبت را قبول ندارند که به این بحران دچار میشوند امیدواریم که خدای متعال به همهی ما آرامش ایمان و تقوا عنایت بکند به برکت قرآن و اهل بیت علیم السلام.
شریعتی: ان شاء الله، بحث تقوا و آثار و برکات آن را هفتهی آینده ادامه خواهیم داد آخرین روز ماه رمضان را سپری میکنیم و ان شاء الله فردا عید سعید فطر خواهد بود ماه رمضان با همهی خوبی هایش سپری شد با آن شب های قدرش با دعای ابوحمزه دعای افتتاح آن سحرهای پر نور و افطارهای فرح بخشش چه روزهای خوبی را که ما پشت سر نگذاشتیم و حالا دارد تمام میشود و حالا وظیفهی ما چیست در این ساعات باقی ماندهی ماه مبارک رمضان و ان شاء الله بعدش و آن چه که کسب کردیم در این ماه آنها را بتوانیم حفظ بکنیم در این لحظات و دقایق پایانی امروز وقت در اختیار شماست آنچه که صلاح میدانید بیننده های خوب ما بشنوند.
حاج آقا فرحزاد: من تازگی سایت سمت خدا رفتم خیلی پر بار است واقعاً عزیزان باز سایت سمت خدا را مرور بکنند میتوانند تمام فایلهای صوتی یا تصویری را مکتوب را بریزند روی گوشیشان یا روی کامپیوترشان آنهایی که یک هفته جا ماندند گوش ندادند بحث وسواس مثلاً خیلیها میخواهند پیگیری کنند بحث اخلاق و بحث های متنوعی که بقیهی کارشناسها داشتند اینها همه در سایت موجود است هم صوتش هم تصویرش و هم متنش این خیلی خوب است ان شاء الله یک بار پر از نور همراهشان باشد هر وقت بیکار میشوند شب خوابشان نمیبرد میتوانند وارد شوند از این برنامه های سمت خدا حداکثر بهره و استفاده را داشته باشند. اولاً امشب را عزیزان قدر بدانند چون خیلی مواقع سال های دیگر شب عید فطر مشکوک بود ولی امسال دیگر قطعی است یعنی دیگر سی روز بیشتر ماه رمضان نمیشود اعمالی که شب عید فطر دارد که یکی از اعیاد بسیار مهم است خصوصاً زیارت آقا اباعبدالله چند وقت خیلی سفارش شده یکی نیمهی شعبان یکی عید فطر از نزدیک کسی نتوانست از راه دور زیارت حضرت اباعبدالله را فراموش نکنند بین نماز مغرب و عشاء یک نمازی است و یک دعای کوتاهی خیلی کوتاه است اتوب الی الله در سجده بگویند این را عزیزان فراموش نکنند دعاهایی که امشب وارد است غسل است فردا زیارت امام حسین وارد است دعاهایی که وارد است ان شاء الله قدر بدانیم در خطبهای پیغمبر خدا در ماه شعبان برای ماه رمضان فرمودند در خطبهی شعبانیه در آخرش چند جمله فرمودند که خیلی مهم است یکی این که حضرت فرمودند که «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ الْجِنَانِ فِي هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَه فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُغَلِّقَهَا عَنْكُمْ» فرمودند مردم در ماه مبارک رمضان درهای بهشت به روی شما باز شده هر چیزی که ما را به خدا به کمال به تقوا به انسانیت نزدیک کند درِ بهشت است تلاوت قرآن است اینها را ادامه دهیم حالا یک جزء نشد کمتر حتی خورد خورد مأنوس شویم عیب ندارد با دعا مأنوس بودیم با نماز مسجد صحبت سخنرانی برنامههای خوب و دوستان خوب، جلسات خوب، رفقای خوب، کارهای خوب، احسان به فقراء، رسیدگی به دیگران از درهایی که در این ماه به روی ما باز شده حداقل اگر همه را نتوانستیم باز بگذاریم بخشیاش را باز بگذاریم این درهای بهشت فرمودند پیغمبر خدا که از خدا بخواهید که همیشه به روی شما باز باشد هیچ وقت بسته نشود جملهی دوم فرمودند در این ماه درهای جهنم به روی شما بسته شده است یعنی خودکار در ایام ماه رمضان خیلیها گناه نمیکنند به حرمت ماه رمضان و شبهای قدر به خاطر امیرالمومنین به خاطر حرمت این ماه گناههایی که در این ماه گذاشتیم کنار چیزهای ناجوری که در این ماه از خود دور کردیم این را ادامه دهیم فرمود از خدای متعال بخواهید که درهای جهنم به روی شما ان شاء الله همیشه بسته باشد هیچ وقت سراغ شما نیاید من همین جا عرض بکنم یکی از درهای جهنم که خیلیها اطلاع دارند گرفتارند اختلاف است تفرقه است بین خانوادهها، پیغمبر عظیم الشأن علیه و آله السلام یک روایت زیبایی دیدم که «ان اعجل الخیر ثواباً صله رحم» بعضی خوبیها است پاداشش دیر به آدم میرسد بعضی خوبیها است که پاداشش خیلی زود به آدم میرسد پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند که صله رحم از آنهایی است که خدا خیلی زود مزدش را به آدم میدهد بهشتش نقد است اگر احیاناً من خواهش دارم بارها در این برنامه از بینندهها خواهش کردیم کسی با پدر مادر خواهر بردار همسر فامیل دوست رفیق آشنا پیغمبر ما فرمود «یا اباذر ایاک والهجران فان العمل لا یتقبل مع الهجران» فرمود ای اباذر مواظب باش قهر و دوری و اختلاف چیز بدی است مواظب باش هیچ وقت قهر نکن با بدترین آدمها هم قهر چیز خوبی نیست چون عمل ما با قهر کردن قبول نمیشود مورد پذیرش قرار نمیگیرد
شریعتی: همیشه هم گفتیم که اگر انتظار این را داریم خداوند متعال ما را ببخشد و از ما بگذرد ما هم باید بگذریم.
حاج آقا فرحزاد: احسنت و یکی هم عزیزانی که توبه کرده اند قبول کنند باور کنند که خدا آمرزیده است شک به خودشان نکنند، این وسوسهی شیطانی است همین که آدم منفعل است شرمنده است ناراحت است سر به زیر است البته حق الناس هر چه که در توان دارد انجام دهد قطعاً خدا بقیهاش را جبران میکند شک نکنیم به کار خدا خدا واقعاً گفته میپذیرم میپذیرم خودمان قبول کنیم که در مسیر بازگشت قرار بگیریم به قول یک بزرگی که میگفت خدا آمرزیده تو باور نمیکنی خدا آمرزیده ما هم قبول کنیم خدا آمرزیده و فال خوب بزنیم قطعاً خدا میفرماید من در نزد گمان متنجز این جملهی ابوحمزه است متنجز ما وعدت من الصفح امن احسن بک ظنا یعنی منجز قطعی است وعده ای که داده ای که تو گذشت میکنی از کسی که به تو خوشبین باشد ما میگوییم خدا تو آمرزیدهای؟ خدا میگوید صد در صد آمرزیده ام اما اگر بگوییم خدا نیامرزیده خدا میگوید من به بدبینیات عمل میکنیم کسی که واقعاً منفعل و شرمنده خودش را هزار بار ملامت میکند دیگر بیش از این به خودش فشار نیاورد که افسردگی بگیرد خدا قطعاً آمرزنده است واسع المغفره است به خدا خیلی خوشبین باشیم ان شاء الله عید خیلی خوبی داشته باشیم کینهها را از دلمان دور بکنیم صلح و صفا و صمیمیت عید فطر هم فرصت خوبی است صله رحم، دید و بازدید به پدر مادر رسیدن احسان به فقراء و عیدی دادن مخصوصاً به آنهایی که سال اول روزه گرفتند به خانوادهها هدیه بدهیم هر شب سحری روزه گرفتند شبها نخوابیدند زحمت کشیدند قدردان باشیم ان شاء الله عید فطر خوبی داشته باشیم ان شاء الله سالیان سال زنده باشیم و در خدمت عزیزان باشیم و ماه مبارک خوبی سال آینده هم داشته باشیم.