چهارشنبه 14 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد 

تاريخ پخش 93/06/03

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

شهری ز قم تو جمکرانی‌تر نیست * * * وز شهرت شهر تو جهانی‌تر نیست

آبی است اگر چه رنگ دریا  اما  * * * از خاک ره تو آسمانی‌تر نیست

عالم همه دل باخته‌ی توست ولی  * * * از فاطمه صاحب الزمانی‌تر نیست

گر تیر به چشم دشمنان خواهی زد  * * * از قد خمیده‌ام کمانی‌تر نیست

نالید جرس که مرد راهی گر هست  * * * از کودک اشک کاروانی‌تر نیست

ما با رصد ستاره‌ها فهمیدیم  * * * کز دامن چشم کهکشانی‌تر نیست

عشق است و عروج تا به اوج ملکوت  * * * از عقل من و تو نردبانی‌تر نیست

این مصرع پروانه مرا کشت که گفت  * * * از عشق بلای ناگهانی‌تر نیست

 


شریعتی: سلام می‌گویم به همه‌ی هم وطنان خوبمان خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز آرزو می‌کنم در هر کجا که هستید تنتان سالم باشد و قلبتان سلیم افتخار این را داریم که برنامه‌ی امروز را با احترام تقدیم نگاه دریایی شما بکنیم حاج آقای فرحزاد سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمد.

حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام خدمت شما و همه‌ی همکاران و بینندگان خوب و عزیز عرض سلام داریم ان‌شاء‌الله که همگی در هر کجا هستند موفق و موید باشند ان‌شاء‌الله همه‌ی مریض‌ها را خدا شفای عاجل عنایت بکند و همه‌ی گرفتارها را خدای متعال به فضل و کرمش رفع گرفتاری بکند خصوصاً عزیزانی که گرفتار ناامنی در کشور عراق سوریه لبنان فلسطین بحرین و کشورهای مختلف مخصوصاً خانم‌ها و بچه‌هایی که آواره هستند واقعاً لازم است که از صمیم دل دعا بکنیم و هر کمک مادی و معنوی برای نجات همه‌ی مظلوم‌های عالم داشته باشیم من همین جا تشکر می‌کنم از پیام‌هایی که عزیزان دادند و لطف و عنایت کردند و پیام‌هایی که ما را خیلی خیلی خوشحال می‌کند پیام‌های شادی است عزیزانی که پیام دادند که بحث تقوای ما باعث شد برای همیشه در جهنم را ببندیم با ماهواره خداحافظی بکنیم برای همیشه قهر بودیم آشتی کردیم احیاناً رد مظالمی بوده حق الناسی بوده حلالیت طلبیدیم دادیم این پیام‌ها واقعاً قلب و دل ما را حال می‌آورد ان‌شاء‌الله که بیش از این پیام‌های شادی باشند بقیه‌ی عزیزانی که هنوز گرفتار بعضی از گناهان هستند به لطف و عنایات خدا نجات پیدا کنند به همه‌ی عزیزان عرض سلام مخصوص داریم و همیشه طبق معمول در حرم حضرت معصومه دعا گو هستیم.

شریعتی: خدا حفظتان کند بلکه پیام‌ها ما را دلگرم می‌کند و خیلی خوشحال می‌کند آن‌هایی که مسیر زندگیشان تغییر کرده و به سمت خدا می‌روند. خیلی خوشحالیم که در این لحظات و دقایق همراه شما هستیم بحثمان با حاج آقای فرحزاد در ذیل بحث خیر و برکت در زندگی به تقوا رسید و آثار و برکات آن را حاج آقا در جلسات گذشته شمردند نکات خیلی خوبی شنیدیم بسیار مورد استقبال شما قرار گرفت از این بابت باز هم خدا را شاکریم امروز ببینیم حاج آقا چه ارمغان آورده اند.

حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم امروز ان‌شاء‌الله بنا داریم بحث تقوا را یا این جلسه یا اگر نشد تا جلسه‌ی بعدی ببندیم و یک برکت دیگری را در زندگی شروع کنیم ولی قبل از این که راه کارهای رسیدن به تقوا را خدمت عزیزان عرض بکنیم دو نکته‌ای که در پیام بیننده‌ها هم بود که سوال زیاد شده این دو نکته را اشاره می‌کنم و بعد راه کارهای رسیدن به تقوا را خدمت عزیزان عرض بکنم. یکی از سوال‌هایی که زیاد بوده و در ذهن ما هم معمولاً می‌آید این است که آیا افرادی که گناه می‌کنند جزء متقین هستند یا نیستند غیر از معصومین و اولیاء کامل خدا هر انسانی ممکن است لغزشی داشته باشد گناهی بکند ممکن است روزی نباشد گناهی از او صادر نشود آیا آن‌هایی که گناه می‌کنند جزء متقین هستند یا نیستند؟

شریعتی: یعنی آیا گناه با روح تقوا سازگار است یا نه؟

حاج آقا فرحزاد: بله یعنی آیا معنی تقوا که می‌گویید یعنی به معنی عصمت است یعنی این که انسان اصلاً گناه نکند یا این که نه متقین ممکن است گناه بکنند ولی جبران بکنند خدمت عزیزان باید عرض بکنیم که تقوا یعنی این که آدم واقعاً نخواهد گناه بکند و از گناه خوشش نیاید ناراحت است ناراضی است ما این دو دسته را همیشه عرض کردیم ما دو نوع گناه کار داریم یک گناه کاری که مصّر است و پشتکار در گناه دارد توبه نمی‌کند استغفار نمی‌کند چاله‌ها را پر نمی‌کند جبران نمی‌کند گناهش را کوچک می‌کند یا دیگران را دعوت به گناه می‌کند یا گناه را توجیه می‌کند این قطعاً جزء متقین نیست، این بسیار خطرناک است باید خودش را اصلاح کند جزء فاسقین است خدا فاسقین را دوست ندارد جزء مستکبرین و مغرورهاست و از خود راضی است که گناه کاری که مصر بر گناه است و اصرار برگناه دارد و پشیمان نیست او جزء متقین نیست و آثار و برکاتی که برای تقوا است برای او قطعاً نیست ولی قسم دوم گناه کاران گناه کارانی هستند که گاهی ناخواسته ممکن است در گناه بیفتند و موقع گناه قبل از گناه بعد از گناه منفعل‌اند شرمنده‌اند ناراحت‌اند دچار عذاب وجدان شده‌اند خودشان را ملامت می‌کنند نفس لوامه دارند این‌ها قطعا جزء متقین هستند متقین به این معنا نیست که اصلاً گناه نکنند متقین به این معناست که نمی‌خواهد گناه بکند واقعاً دلش نمی‌خواهد گناه بکند ولی ممکن است یا ناخواسته یا هوی هوس یا جو یا محیط بر او غالب شود

شریعتی: آن کُرهی که صحبت کردیم و حاج آقای دولابی می‌گفتند من فکر می‌کنم این جا کراهتی که داریم نسبت به گناه خودش خیلی کمک می‌کند.

حاج آقا فرحزاد: بله کُره در واقع یک روزه داری را دست و پایش ببندند به زور آب در حلقش بریزند چون کُره دارد و مکرَه است و نمی‌خواهد و دوست ندارد به آن کار روزه‌اش هم باطل نیست آب هم خورده روزه‌اش هم صحیح است اگر مومن و متقی که دوستان اهل بیت نوعاً این طور هستند واقعاً متنفرند از گناه از گناه خوشش نمی‌آید ناراحت است همه‌اش خودش را ملامت نمی‌کند.

شریعتی: وقتی گناهی مرتکب شد شب خوابش نمی‌برد.

حاج آقا فرحزاد: بله و جبران می‌کند حلالیت می‌طلبد شکی در آمرزش گناهان نکنند این ها. نما حدیث داریم مومن اوایل کار مثل نهال است نهال باد می‌آید کج می‌شود گاهی برخی شاخه هایش می‌شکند برگ هایش می‌شکند تا این رشد پیدا بکند درخت ایمان و تقوا ریشه و تنه‌اش را محکم بکند و به کمال که رسید گناهانش کم شود و کم کم محو شود و اصلاً گناه نداشته باشد و حدیث زیبایی از امیرالمومنین سلام الله علیه دیدم که حضرت می‌فرماید  مَن غَلَبَ مَحاسِنُهُ عَلی مُساویه فَهُوَ مِنَ الکامِلین یعنی کامل آن نیست که صد در صد هیچ عیبی گناهی معصیتی نداشته باشد نه کسی که خوبی هایش بر بدی هایش غالب است او جزء کاملین است کمال هم نسبی است آن کامل مطلق که پیغمبر و امامان و اولیاء کامل خدا هستند ولی هر کس که پنجاه درصد به بالا یعنی خوبی هایش حضرت امیر علیه السلام در بیان نورانی که در میزان الحکمه است می‌فرماید کسی که محاسن و خوبی هایش بر بدی هایش غالب باشد جزء کاملین است یعنی کفه‌ی ترازو یک طرف که سنگین شد تا آخر می‌رود بالا آن طرف می‌رود پایین این است که اگر کسی خوبی هایش بر بدی هایش غالب است گناهش کم است ثواب هایش خیلی بیشتر است چند برابرند رفقای خوبش بیشترند رفقای بد یا ندارد یا کمترند مجالس خوبش بیشتر است مجالس گناهش کمتر است یا ندارد کسی که پنجاه به بالا هفتاد هشتاد نود به بالا گناهش خیلی کم‌تر است او جزء کاملین است خوبی‌ها غلبه می‌کند کم کم ظلمت‌ها را از بین می‌کند. یعنی واقعاً راضی به گناه نیست افرادی که واقعاً از ته دل راضی به گناه نیستند و متنفرند و ناراحت‌اند همان کُرهی که فرمودید سریع قرآن است «وَ کَرَّهَ إِلَيْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ» (حجرات/7) خدا ایمان را زینت دل هایمان قرار داده این آیه خیلی در آن بشارت خوابید «حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ»  (حجرات/7) ایمان را خدا زینت دل هایمان قرار داده یعنی محبت خدا محبت ائمه اگر من معتقدم دوستداران اهل بیت را قطعه قطعه بکنند از محبت مولا علی محبت امام حسین دست بر نمی‌دارند اگر خدای نکرده گیر داعشی‌ها تکفیری‌ها بیفتند بگویند تبری بجو از چهارده معصوم همه‌ی شیعه‌ها حاضرند من اعتقاد دارم حاضرند قطعه قطعه شوند از ایمان که اهل بیت‌اند دست بر ندارند پس ببینید چه مایه‌ی عجیبی را خدا در ما قرار داده و همین مایه باعث می‌شود ما را نجات بدهد همین باعث می‌شود آتش جهنم ما را نسوزاند چون حدیث داریم آتش جهنم بغض و کینه‌ی اهل بیت است ایمان را زینت قرار داده محبوب دل قرار داده کفر و فسق و عصیان و نافرمانی را مکروه دل هایمان قرار داده پس گناهانی که مکروه ماست متنفریم ناراحتیم در واقع انجام نداده‌ایم چون با تنفر و کُره انجام داده شده بعد‌ش هم توبه و استغفار شک هم نکنند که خدا توبه‌شان را می‌پذیرد بعضی‌ها پیامک می‌دهند ما پنج سال قبل ده سال قبل گناهی مرتکب شده‌ایم این دیگر کمی بدبینی به خداست.

شریعتی: یا یک خورده دچار وسواس شده اند.

حاج آقا فرحزاد: در این زمینه هم کسی که همیشه خودش را ملامت کرده سرکوفت کرده هزار بار در دلش به خودش بد گفته این را قطعاً خدا آمرزیده جای شک نیست به قول مرحوم حاج دولابی خدمت یک پیرمردی رفتیم که خیلی آدم فوق العاده‌ای هم بود از بزرگان پدرش از علمای بزرگ نجف بود ایشان اواخر عمر خیلی مریض شده بود حالت یأس و ناامیدی به او دست داده بود می‌گفت نمی‌دانم خدا من را آمرزیده یا نیامرزیده آقای دولابی می‌فرمود خدا آمرزیده تو قبول نمی‌کنی او بخشیده تو نمی‌بخشی خدایی که واسع المغفرة است عظیم العفو گناهان بزرگ بزرگ را می‌آمرزد قطعاً بدانید آمرزیده کسی که این قدر خودش را ملامت کرده و می‌کند «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ» (بقره/222) خدا توابین را دوست دارد آن‌هایی که می‌خواهند پاک شوند خودشان را تمیز می‌کنند در آب توبه و غسل توبه شستشو می‌دهند خدا آن‌ها را دوست دارد محبوب خدا می‌شوند پس متقین آن‌هایی نیستند که اصلاً گناه نمی‌کنند معصوم‌اند نه ممکن است لغزشی خطایی بکند ولی بلافاصله جبران می‌کند حتی ممکن است تکرار هم شود یعنی ممکن است ده‌ها بار صد‌ها بار هزارها بار تواب صیغه‌ی مبالغه است این روایت از پیغمبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم است که فرمود کل ابن آدم خطاء و خیر الخطائین التوابون فرزند بنی آدم خطا می‌کند اشتباه می‌کند خاطی هم نیست می‌گوید خطاء یعنی خیلی خطاکار است گفت جایی که برق عصیان بر آدم صفی زد از ما چگونه زیبد دعوی بی گناهی حضرت آدم صفی الله ترک اولی کرد اشتباه کرد نمی‌خواهیم توجیه بکنیم گناه را هیچ وقت العیاذ بالله نباید توجیه کرد چراغ سبز برای گناه است نه می‌خواهیم بگوییم اگر متنفریم ناخواسته در گناه افتادیم توبه می‌کنیم استغفار می‌کنیم پاکش می‌کنیم یا اعمال خوبی که انجام می‌دهیم آن‌ها را پاک می‌کند «إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ» (هود/114) یک روایت زیبایی عجیبی دیدم روایت فوق العاده‌ای است ما روایت داریم که گاهی گناهی که غرور و تکبر آدم را می‌شکند خیلی بهتر است از حسنه و ثوابی که انسان را به غرور و تکبر و سرکشی وا می‌دارد مثل شیطان این متن نهج البلاغه است از علی علیه السلام می‌فرماید گناهی که تو را به عذر وا می‌دارد حالت انفعال حالت شرمندگی حالت شکستگی حالت افتادگی می‌دهد امیرالمومنین سلام الله علیه می‌فرماید در کلمات قصار این خیلی بهتر است از آن عبادت و نمازی که تو را به غرور و تکبر و شانه هایت را بالا بگیری بگویی من جبرئیلم من خیلی بالا رفتم طاووس علیین ی بهتر است از آن عبادت و نمازی که تو را به غرور و تکبر و شانه هایت را بالا بگیری بگویی من جبرئیلم من شده‌ام می‌گوید گناهی که تو را به عذر آورد بهتر است از ثواب و حسنه‌ای که تو را به اوج و غرور وا بدارد یعنی می‌خواهم عرض بکنم گاهی متقی که گناه مرتکب شده آن قدر خودش را سرکوفت می‌زند که این از عبادت هایش هم جلو‌تر می‌زند باز هم در کافی شریف روایت داریم امام صادق علیه السلام فرمودند  اِنَّ المُؤمِن يُذنَبُ ذَنباً فَيَدخُل الجَنَّة گاهی مومن یک گناهی مرتکب می‌شود که این گناه باعث می‌شود برود بهشت گفتند گناه می‌کند می‌رود بهشت؟ فرمودند بله گناه که کرد آن قدر منفعل می‌شود آن قدر شرمنده می‌شود و آن قدر می‌شکند البته چه وقت آدم می‌شکند؟ گناهی که نمی‌کند بکند گناهانی که به آن مباهات می‌کند و مصر است و پشیمانی و انفعال هم نیست عرض کردم چراغ سبز برای گناه نیست گناهی که ما منفعل و شرمنده شویم این نکته را بیننده‌ها خوب دقت کنند نگویند که فرحزاد تجویز به گناه داده در هیچ آیه و حدیثی و تجویز به آتش و سم و جهنم و گناه نداریم ولی عرض ما این است که مومن ناخواسته می‌افتد در چاله دلش واقعاً نمی‌خواهد لذا فرمود همین گناهی که افتاده زمین و منفعل شده و توبه کرده و شکستگی در او ایجاد کرده این باعث می‌شود که او را ببرد بهشت و شیطان در بعضی مواقع می‌گوید عجب غلطی کردم او را در گناه انداختم یعنی آن حالت شکستگی. مرحوم مجلسی رحمة الله علیه اگر اشتباه نکنم در یکی از کتاب هایشان که شرح حال انبیاء را دارند حیاة القلوب اوایلش یک توجیه خیلی قشنگی دارد در این که بعضی از انبیاء مرتکب ترک اولی شده‌اند این را نمی‌توانیم حاشا کنیم هم آیات فراوان داریم هم روایات فراوان ترک اولی یعنی بهتر بود این کار را نمی‌کردند با عصمتشان منافات ندارد حضرت یونس علیه السلام چرا رفت در شکم ماهی؟ نفرین به قومش کرد خیلی پیگیر آن نفرین نشد یا حضرت آدم علیه السلام گندم خورد که نمی‌خورد بهتر بود از بهشت دنیایی بیرونش کردند این ترک اولی‌ها برای چه برای انبیاء پیش می‌آمده مرحوم مجلسی رحمة الله علیه توجیه خیلی زیبایی دارند می‌فرماید که هیچ چیزی انسان و مومن را از این که حس کند یک کار بی ادبی و خلافی انجام داده ذلیل و خار نمی‌کند نفسش را خورد نمی‌کند این که انسان احساس کند یک جایی بی ادبی در محضر خدا کرده ولو خیلی ریز حرف بی جایی زده حرکت بی جایی کرده آدمی که وجدان دارد فطرتش سالم است عقلش سالم است هیچ چیزی مثل ترک اولی یا مکروه یا گناه برای مومن آدم را خورد و له نمی‌کند.

شریعتی: اگر متوجه این نکته باشد و حواسش جمع باشد بعضی وقت‌ها ما غافلیم.

حاج آقا فرحزاد: بله روایت داریم اگر عجب و غرور نبود خدا هیچ مومنی را گرفتار گناه عجب و غرور نکند. امام صادق علیه السلام فرمودند عجب و غرور و تکبر یک چاه عمیقی است گناه یک چاله است گناه مثل این است که انگشتت را ببری غرور مثل این که گردنت را بزنند اگر امر دایر است که ما در چاله‌ی دو سه متری برویم یا در چاه عمیقی برویم که نابود شویم اگر امر بین دو تا فساد باشد دو تا جرم باشد گناه جرمش کمتر است این قدر غرور خطرناک است غرور باعث شد شیطان در مقابل خدا قد علم کرد ادعا کرد استکبار کرد  «اَبى‏ وَاسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ‏الْكافِرينَ» (بقره/34) سه عبارت در این آیه است  ابا یعنی از عبودیت و بندگی کرنش کرد به تکبر افتاد  استکبر بلافاصله وکان من الکافرین تقریباً کبر با کفر کنار هم است کسی که غرور او را گرفت در معرض کفر است همین که می‌گوید من خیلی کارم درست است من خیلی خوبم این را دیگر تا آخرش بخوانید. هر کس که بگوید من خوب‌ام بداند که امیرالمونین علیه السلام فرمود هر کس ادعا بکند که من دانشمندم عالم‌ام فرهیخته‌ام از خودش تعریف کند حتماً بدان جاهل است در جهل فرورفته تو نباید ادعا بکنی نباید خودت را ببینی قد علم کنی خودت را بال بگیری البته به نیت تکبر و غرور اگر این باشد واقعا جزء جُهّال است و لذا غرور و تکبر یک ماده‌ی مضر سرطانی است که گاهی خدا در چاله مومن را می‌برد که غرورش را در هم بشکند بت منیتش را در هم بشکند بگوید من و این کار؟ تا آخر عمر خودش را می‌زند زمین خدا او را می‌برد بالا و یک روایت زیبای جالی داریم برای خودم خیلی جذاب و زیبا بود در اصول کافی جلد چهار صفحه‌ی 246 شاید پاسخ خیلی از عزیزانی که احیاناً گاهی گناهی گرفتار می‌شوند و واقعاً متنفرند از گناه پاسخ این عزیزان است که این طور پیامک هم ما زیاد داریم بعضی‌ها آلوده به گناه هستند یک شخصی به امام صادق علیه السلام عرض کرد که قسم هم خورده خدمت امام صادق به حضرت عرض کرد به خدا قسم من مدتی است گرفتار گناهی شده‌ام زمان طولانی‌ای هم است و گاهی آدم را یک روز در چاله ببرند حواسش در آخر ببرند هی باید آدم را سرش را ببرند در چاله بیندازند که من‌اش و بت‌اش بشکند این بنده خدا جزء دومی بوده وَ اللَّهِ إِنَّنِي لَمُقِيمٌ عَلَى ذَنْبٍ مُنْذُ دَهْرٍ سال‌ها مرتکب گناهی شده‌ام اقامت بر گناه دارم و گرفتارم  أُرِيدُ أَنْ أَتَحَوَّلَ عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ  ولی من از گناه ناراحتم میل به گناه ندارم نمی‌خواهم گناه بکنم اراده می‌کنم از گناه بیایم بیرون باز در چاله می‌افتم چه کار کنم؟ جریان چیست؟ حضرت صادق علیه السلام فرمودند  إِنْ كُنْتَ صَادِقاً فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّكَ  خیلی عجیب است عرض کردم ممکن است کسی ناخواسته گناه بکند ولی محبوب خدا باشد خدا توابین را دوست دارد خدا متقینی که نمی‌خواهند گناه بکنند ولی ممکن است یک وقت آلوده شوند خدا این‌ها را دوست دارد امام صادق علیه السلام این را فرموده اگر تو راست می‌گویی خدا تو را دوست دارد  إِنْ كُنْتَ صَادِقاً فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّكَ وَ مَا يَمْنَعُهُ أَنْ يَنْقُلَكَ مِنْهُ إِلَى غَيْرِهِ إِلَّا لِكَيْ تَخَافَهُ اگر هم می‌بینی که از این چاله بیرون نمی‌توانی بیایی برای این که آن حالت خوف از خدا و حالت شکستگی و حالت انفعال چون وقتی او بیاید بیرون می‌گوید من سلمانم من ابوذرم بت‌اش خیلی قوی است طلوع می‌کند خدا سرش را می‌زند زمین می‌کوبد مثل آن چیزی که فیل هندوستان را روی سرش می‌زنند که هوس وطن نکند بعضی از فیلبان‌ها باید دائماً روی سر طرف بزنند حضرت فرمودند به خاطر این که آن خوف و آن شکستگی به تعبیر من و آن حالتت محفوظ باشد این باعث عرض کردم تکرار هم می‌کنم هیچ وقت در هیچ زمانی خدا و پیغمبر و اهل بیت مجوز به گناه نداده‌اند گناه چیز بدی است.

شریعتی: یک چیز خطرناکی هم این جا وجود دارد و آن این است که استمرار بر گناه ممکن است که آن حالت استکبار را بیاورد حتی ما توفیق توبه پیدا نکنیم توفیق بازگشت پیدا نکنیم.

حاج آقا فرحزاد: بله افرادی که با میل گناه می‌کنند با اصرار گناه می‌کنند اشتیاق به گناه دارند گناه را توجیه می‌کنند از گناه منفعل نیستند شرمنده نیستند ناراحت نیستند جبران نمی‌کنند هفتاد سال است بد اخلاق است اگرچه به فکر اصلاحش نیست.

شریعتی: یا می‌گوید کاری از دستم بر نمی‌آید.

حاج آقا فرحزاد: این اشتباه است.

شریعتی: او می‌تواند بگوید طبق روایت امام صادق خدا من را دوست می‌دارد؟

حاج آقا فرحزاد: نه نمی‌تواند بگوید افرادی که می‌توانند بیایند بیرون از چاله می‌توانند بیرون و نمی‌آیند عرض کردم در بحث اخلاق که داشتیم پیرمرد هشتاد ساله پیغام داد از فامیل هایم نوه هایم بپرس من واقعاً بد اخلاق بودم ولی بر اثر بحث‌های اخلاقی که شما کردید که بد اخلاقی نمی‌دانستم گناه کبیره است چه مضراتی دارد دین انسان دنیای انسان آخرت انسان را نابود می‌کند من بعد از هشتاد سال خوش اخلاق شدم مثل یک معتادی که هفتاد هشتاد سال اعتیاد دارد برگردد صد و هشتاد درجه ما داریم تکرار می‌کنیم که برداشت غلط از این بحث ما نشود هیچ مجوزی برای گناه نیست عمدی نباید انسان گناه بکند ولی ناخواسته ممکن است در گناه بیفتد قبل‌اش بعدش حین گناه ناراحت است منفعل است شرمنده است او را خدا لطف می‌کند و عنایت می‌کند و در آینده هم برنامه ریزی بکند که بیاید بیرون فکر نکند گناه را خدا دوست دارد خدا خودش را دوست دارد ولی عمل‌اش را دوست ندارد.

شریعتی: یک دور برگردانی پیدا کند و سریع برگردد به مسیر.

حاج آقا فرحزاد: بله احسنت. ما روایت داریم بعضی‌ها خدا خودشان را دوست دارد ولی عملشان را دوست ندارد ولی چون خودش منفعل است شرمنده و ناراحت است خودش را دوست دارد خدا هم کمند می‌اندازد او را در بیاورد ما هم بیاییم بیرون و بهترین راهش این است که غرور و تکبر را بگذاریم کنار و راه‌های پیشگیری از گناه و رسیدن به تقوا را خدمت عزیزان عرض می‌کنم نکته‌ی دوم را هم اشاره بکنم که بعد از قرآن ان‌شاء‌الله راه کار‌های رسیدن به تقوا را هر چه قدر فرصت بود عرض بکنیم حدیث داریم که امیرالمومنین سلام الله علیه فرمود اَکْثَرُ ما تَلْجُ بِهِ اُمَّتیَ الْجَنَّةَ تُقْوی اللهِ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ دو چیز است که بیشترین چیزی است که عموم مردم با این دو چیز می‌روند بهشت یکی تقوا و ترک گناه است و یکی هم خوش اخلاقی. یکی از نکاتی که عرض کردم اشاره بکنیم خیلی از بیننده‌ها پرسیدند معنی تقوا چیست؟ ما می‌خواهیم جزء متقین باشیم اهل تقوا، تقوا در روایات ما این است که  جایی که خدا می‌گوید باشی جایی که می‌گوید نباشی نباشی جایی که می‌گوید این کار را انجام بدهی بگویی چشم جایی که می‌گوید انجام نده انجام ندهی امر و نهی خدا را بر امر و نهی خودمان و دیگران مقدم بداریم نفس ما یک چیز می‌گوید محیط و جو یک چیز دیگر می‌گوید فامیل و بستگان یک چیز دیگر می‌گویند می‌گویند ماهواره بیار مال نزول بیار خیانت بکن رشوه بگیر و بده جاهایی که فرمان خدا را بر بقیه‌ی فرمان‌ها مقدم بداریم تا جایی که زورمان می‌رسد معنی تقوا به قول آیت الله مجتهدی تقوا این است که ده پانزده روز یک دوربین را روی ما زوم بکنند از همه‌ی کارهای ما عکس بگیرند و فیلم بگیرند بیاورند به همه نشان بدهند به خوب‌ها نشان بدهند به افرادی که خبره هستند نشان بدهند ما ناراحت نشویم کاری که خلاف عرف خلاف عقل خلاف دین خلاف فرمان خدا باشد. مکروهات و مستحبات رده‌ی بالاتر تقوا هستند حداقل تقوا این است  انجام واجبات و ترک محرمات یعنی در ما یک ترمزی یک حالت بازدارندگی یک خویشتن داری باشد که واقعاً به چراغ قرمز که رسیدیم خودمان را بتوانیم نگاه داریم عرض می‌کنیم راه‌های ایجاد تقوا و چه کار کنیم این حالت بازدارندگی و خویشتن داری در ما قوی  و بیشتر شود که محکم بتوانیم ترمز بگیریم افرادی که لا ابالی هستند راحت زبانش چشم‌اش دستش گناه می‌کند این تقوا ندارد بی تقواست ولی افرادی که تلاش می‌کنند احیاناً اتفاقی ممکن است کار خلافی بکند یک راننده‌ی خوب ممکن است یک بار هم تصادف بکند یک بار هم اشتباه می‌رود اما کسی که همیشه اشتباه و خلاف می‌رود آدم عوضی و منحرفی است ولی یکی دو بار اتفاقی ممکن است پیش بیاید در هر صورت تقوا یعنی این که هر کجا گفته باشی باشی و هر کجا گفته نباشی نباشی مثل کسی که در زمین خاردار می‌خواهد راه برود چقدر مواظب است که پایش به خاطر گیر نکند در زبانش در چشم‌اش در جلساتش در گفتارش در رفتارش فرمان خدا و خدا را حاضر و ناظر بداند امر و نهی خدا را در وجودش پیاده بکند خدا ترسی و خدا محوری امر خدا را اگر اطاعت بکند جزء متقین است.

شریعتی: ممنون خیلی نکات خوبی را شنیدیم خوش به حال همه‌ی آن‌هایی که اهل تقوا هستند و لباس تقوا را می‌پوشند خوش به حال همه‌ی آن‌ها که تمام زاد و توشه‌شان تقواست ان‌شاء‌الله برکت به زندگی آن‌ها خواهد آمد و اهل سعادت خواهند بود خوش به حال همه‌ی آن‌هایی که به توبه شائق ترند تا انجام گناه و با اکراه گناه می‌کنند و دنبال رجعت به سمت خدای متعال هستند ان‌شاء‌الله برای همه دعا بکنند این دوستان خوبمان. حاج آقای فرحزاد خیلی از شما ممنون از دوستان خوبمان سپاسگزارم مشرف شویم به محضر قرآن کریم صفحه‌ی 184 قرار روزانه‌ی امروز سمت خدایی هاست آیات 53‌ام تا 61‌ام سوره‌ی مبارکه‌ی انفال در سمت خدای امروز تلاوت می‌شود برمی‌گردیم همراه شما و در کنار شما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

اللهم صل علی محمد و آل محمد

ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿٥٣﴾ كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ فَأَهْلَكْنَاهُم بِذُنُوبِهِمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَكُلٌّ كَانُوا ظَالِمِينَ ﴿٥٤﴾ إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللَّهِ الَّذِينَ كَفَرُوا فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ ﴿٥٥﴾ الَّذِينَ عَاهَدتَّ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّةٍ وَهُمْ لَا يَتَّقُونَ ﴿٥٦﴾ فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِي الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِم مَّنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ ﴿٥٧﴾ وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِيَانَةً فَانبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْخَائِنِينَ ﴿٥٨﴾ وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَبَقُوا إِنَّهُمْ لَا يُعْجِزُونَ ﴿٥٩﴾ وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ ﴿٦٠﴾ إِن جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ﴿٦١﴾

ترجمه:

این [کیفر سخت] به سبب این است که خدا بر آن نیست که نعمتی را که به قومی عطا کرده [به عذاب و نقمت] تغییر دهد تا زمانی که آنان آنچه را در خود [از عقاید حقّه، حالات پاک و اخلاق حسنه ای که] دارند [به کفر، شرک، عصیان و گناه] تغییر دهند؛ و یقیناً خدا شنوا و داناست. (۵۳) [عادت اینان] مانند عادت فرعونیان و پیشینیان آنان است که آیات پروردگارشان را تکذیب کردند، در نتیجه ایشان را به کیفر گناهانشان هلاک نمودیم، و فرعونیان را غرق کردیم و همه آنان ستمکار بودند. (۵۴) یقیناً بدترین جنبندگان نزد خدا کسانی هستند که کافرند و [به سبب لجبازی و عنادشان] ایمان نمی آورند. (۵۵) همان کسانی که با برخی از آنان [بارها] پیمان بستی، ولی هر بار پیمانشان را می شکنند و از خدا پروا نمی کنند. (۵۶) پس اگر در میدان جنگ، بر آنان دست یافتی [با وارد کردن مجازات و عقوبت سنگین بر ایشان] دیگر کسانی را که دنبال آنانند [و قصد جنگ با تو را دارند] تار و مار کن تا متذکّر [قدرت شما] شوند [و از خیال جنگ با تو بازایستند.] (۵۷) و اگر از خیانت و پیمان شکنی گروهی [که با آنان هم پیمانی] بیم داری، پس به آنان خبر ده که [پیمان] به صورتی مساوی [و طرفینی] گسسته است؛ زیرا خدا خائنان را دوست ندارد. (۵۸) و آنان که کافرند گمان نکنند که با پیمان شکنی خود [بر قدرتِ حق] پیشی جسته اند، اینان نمی توانند [ما را] عاجزکنند [تا از دسترس قدرت ما بیرون روند.] (۵۹) و در برابر آنان آنچه در قدرت و توان دارید از نیرو [و نفرات و ساز و برگ جنگی] و اسبان ورزیده [برای جنگ] آماده کنید تا به وسیله آنها دشمن خدا و دشمن خودتان ودشمنانی غیر ایشان را که نمی شناسید، ولی خدا آنان را می شناسد بترسانید. و هر چه در راه خدا هزینه کنید، پاداشش به طور کامل به شما داده می شود، و مورد ستم قرار نخواهید گرفت. (۶۰) و اگر دشمنان به صلح گرایند، تو هم به صلح گرای، و بر خدا توکل کن، که یقیناً او شنوا و داناست. (۶۱)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: خیلی خوشحالیم که همراه شما هستیم و در کنار شما ان‌شاء‌الله زندگی هایمان منور به نور صلوات به آل محمد و آل محمد و منور به نور قرآن کریم باشد خیلی‌ها منتظرند که فضیلت ذکر صلوات بر محمد و آل محمد را بشنود.

حاج آقا فرحزاد: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم بازتاب ذکر صلوات در عالم بعدی خیلی ظاهر می‌شود پیغمبر عظیم الشأن صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند الصَّلاۀَ عَلَیَّ فَإنَّ الصَّلاۀَ عَلَیَّ نُورٌ فِی القَبرِ، وَنورٌعَلَی الصِّراطِ، وَنورٌ فِی الجَنَّۀِ یعنی افرادی که ذکر صلوات را می‌گویند اولاً عالم برزخشان نورانی می‌شود چون اگر آدم در ظلمت و تاریکی قرار بگیرد خیلی وحشتناک است و اهل جهنم هم در ظلمت و تاریکی‌اند فرمود صلوات باعث می‌شود عالم برزخ نورانی شود در عالم قیامت هم انسان نور داشته باشد از پل صراط رد می‌شود حدیث داریم هر کس نور دارد در آتش جهنم نمی‌افتد هر کس نور ندارد در آتش می‌افتد و همین طور در بهشت هم انسان را نورانی می‌کند آن‌هایی که می‌کنند هم در بهشت هم در قیامت و هم در برزخ نورانی باشند و این نور تا ابدیت همراهشان باشد دل و جانشان را نورانی بکنند با صلوات بر محمد و آل محمد اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: یادتان هم باشد حاج آقای عالی اشاره کردند در مباحث یاد مرگ که داشتند گفتند نور را از همین جا ببریم این جا زیاد صلوات بفرستیم آن طرف نور داشته باشیم. اشاره‌ی قرآنی امروز را می‌شنویم.

حاج آقا فرحزاد: آیه‌ی اول این صفحه در آیه‌ی 53 خدای مهربان بعد از این که داستان آل فرعون را بیان می‌فرماید که آل فرعون کفران کردند کفر ورزیدند به آیات الهی  فاخذهم الله بذنوبهم خدا به خاطر گناهانشان آن‌ها را مواخذه کرد و در آب غرق شدند و آن‌ها را عذاب داد و آیه‌ی بعدی هم اشاره به داستان می‌کند که  فَأَهْلَكْنَاهُم بِذُنُوبِهِمْ وَأَغْرَقْنَا آن‌ها را غرق کردیم یعنی گناهت عمدی باشد عامد و مصر در برابر خدا انسان را به عذاب دنیا و آخرت گرفتار می‌کند خدای متعال می‌خواهد یک نتیجه از داستان فرعون و آل فرعون بگیرد ذلک بان الله لم یک مغیرا بنعمة انعمها علی قوم حتی یغیروا ما بانفسهم نکته‌ی مهمی است خدای متعال می‌فرماید ما نعمتی که به کسی دادیم امنیت آرامش خوشی عافیت سلامتی راحتی نعمت را یا وسعت رزق را نمی‌گیریم مگر به خاطر این که کفران نعمت شود یعنی نعمتی که خدا داده خدا تغییرش نمی‌دهد مگر این که ما خودمان در درون خودمان تغییر بدهیم مثلاً ما حدیث داریم هیچ سالی باران از هیچ سال دیگر خدا کمتر نازل نمی‌کند افرادی که گناه معصیت می‌کنند گناه و معصیت شخصی یا اجتماعی  حدیث داریم گاهی یک قاضی حکم نا حق بدهد دچار رشوه و حق کشی شود خدا باران را برمی‌دارد یا کم می‌کند خشک سالی ایجاد می‌شود ممکن است بعضی مناطق عدالت برقرار بکنند دروغ و حقه بازی نباشد آن جا بیشتر باشد یا باران را روی دریاها یا کویر بفرستد در هر صورت می‌گوید ما تغییر نمی‌دهیم نعمت را مگر این که شما تغییر بدهید  بان الله لم یک مغیرا نعمة انعمها علی قوم خدا تغییر دهنده‌ی نعمت نیست که بر قومی نعمت داده  حتی یغیروا ما بانفسهم این ما هستیم که رفتار و گفتار و کردارمان عوض می‌شود عوض خیر و برکت و لطف و عنایت یک وقت می‌بینید بلا و گرفتاری و مصیبت به بار می‌آورد  و ان الله سمیع علیم همانا خدای متعال شنوا و داناست.

شریعتی: خیلی ممنون یک مرور اجمالی اگر بخواهیم داشته باشیم در مباحث جلسات گذشته آثار و برکات تقوا اگر عاقبت بخیری می‌خواهیم اگر خروج از بن بست می‌خواهیم اگر ریزش خیر و برکت از آسمان و زمین می‌خواهیم درس‌های تقوا محقق می‌شود و نکاتی که حاج آقا مفصل اشاره کردند به سایت ما می‌توانید مراجعه کنید samtekhoda3.ir فایل‌های صوتی و متنی هر روز برنامه‌ی ما موجود است اما رسیدن به این تقوا که قطعاً مقام بسیار بلندی است شاید یک مقداری مورد سوال دوستان ما هم بود که چگونه می‌شود واقعاً به این مقام رسید که فکر می‌کنم بخش دوم گفتگویمان را با این سوال آغاز کنیم خیلی خوب است.

حاج آقا فرحزاد: یادم نیست شاید دو سه ماهی است که بیشتر از ماه رمضان بحث تقوا را شروع کردیم که در کلاس تقوا ان‌شاء‌الله نمره‌ی خوبی بیاوریم و قبول شویم در کنکور تقوا نکته‌ی مهمی که بحث آخر ما است این است که راه‌های رسیدن به تقوا چیست؟ چه کار کنیم این ملکه‌ی تقوا و حقیقت تقوا در ما ایجاد شود؟ بخشی‌اش را در این جلسه و بخشی هم که می‌ماند در جلسه‌ی آینده می‌گویم که دیگر بحث تقوا ان‌شاء‌الله جمع شود یکی از راه‌هایی که انگیزه در ما ایجاد می‌کند برای رفتن به سوی سمت و سوی تقوا و ایجاد تقوا تقریباً مرور خیلی فشرده است به بحث‌های گذشته اگر ما بدانیم که برکات تقوا خیلی فوق العاده است ما دنبال چه هستیم؟ هر گمشده‌ای که عزیزان بیننده دارند در تقوا می‌توانند پیدا بکنند دنیا می‌خواهند آخرت می‌خواهند رزق فراوان می‌خواهند خوشی می‌خواهند دفع گرفتاری‌ها و مشکلات می‌خواهند آرامش می‌خواهند عاقبت بخیری می‌خواهند هر چه که فکر بکنید کلید باز کردن آن خوبی‌ها تقوا است و راه بستن همه‌ی شرور و بدی‌ها باز ایجاد تقواست. یعنی اگر هر چه می‌خواهید دنیا می‌خواهید علم می‌خواهید آخرت می‌خواهید قرب می‌خواهید سعادت می‌خواهد. من اجمالاً یک مروری می‌کنم دو سه تا روایت می‌کنم و بعد هم 14 مورد البته خیلی بیش از این‌ها ست آثار تقوا خود مرور کردن و توجه کردن به آثار و برکات تقوا در ما انگیزه ایجاد می‌کند که ملکه‌ی تقوا را در خود ایجاد کنیم از پیغمبر عظیم الشأن روایت داریم کسی که به ملکه‌ی تقوا رسید به همه‌ی خیر دنیا و آخرت دست پیدا کرده است، مثال قشنگی است یک وقت آدم هواپیما یا ماشین یا ترن یا هر چیزی سوار یک مرکبی می‌شود که خیلی راه وار است اذیت و آزار سفر و کوفتگی و خستگی و طولانی بودن راه را حس نمی‌کند می‌گوید چه راحت به مقصد رسیدیم چه خوش گذشت این سفر هیچ آسیبی از ماشین و قطار و هواپیما به ما نرسید من عذرخواهی می‌کنم بعضی از دوستان پیامک دارند که اخیراً جای تأثر بود عزیزان هم وطن ما از دنیا رفتند خدا به بازماندگان صبر بدهد و آن‌هایی که از دنیا رفتند غریق رحمت الهی شوند که واقعاً حادثه‌ی تلخی بود مسئولین هم باید جدی این مسائل را پیگیری بکنند جان عزیزان در خطر نباشد یک مرکب‌هایی است آدم می‌نشیند احساس است مثل این که در خانه روی تخت‌اش است احساس ناراحتی نمی‌کند امیرالمونین تقوا را تشبیه کرده‌اند به مرکب راهوار، مرکبی که رام است راه وار است فرمانش زمامش دست خودت است اذیتت نمی‌کند جایی که می‌گویی بنشین می‌نشیند جایی که بخواب بنشین بلند شد جایی که سربالایی است سرازیر است مثل این که من گاهی هواپیما سوار شدم دوستان خلبان که سمت خدا را می‌بینند یا خدمه خیلی ابراز محبت می‌کنند من از آن‌ها تشکر می‌کنم بارها ما را در کابین دعوت کرده‌اند یکی از خلبان‌های عزیز دو بار آمد گفت خواهش می‌کنم بیا در کابین به ما سر بزن من گفتم مگر پشت فرمان نیستی؟ ول کردی؟ گفت نه تنظیم کردیم یعنی آن قدر آن‌هایی که پیشرفته است تنظیم است که فقط این‌ها نظارت می‌کنند قشنگ به آن راهکار می‌دهند دستور می‌دهند به وسیله‌ی کامپیوتر همان جا می‌نشیند تقوا را حضرت امیر علیه السلام می‌فرماید که مرکب راهواری است که اگر کسی به تقوا برسد سوار بر آن می‌شود راحت او را به وسط بهشت در خود بهشت پیاده می‌کند اگر ما سوار مرکب تقوا شدیم بدون دغدغه بدون ناراحتی ما را می‌برد بالای بهشت در جوار چهارده معصوم قرار می‌دهد باز امام صادق علیه الصلوة فرمود ما نَقَلَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَبداً مِن ذُلِّ المَعَاصِی إلَی التَّقوَی إلَّا أغنَاهُ مِن غَیرِ مَالٍ وَ أعَزَّهُ مِن غَیرِ عَشِیرَةٍ وَ آنَسَهُ مِن غَیرِ بَشَرٍ می‌خواهی بدون مال مشکلاتت حل شود همه چیز‌ها که با مال حل نمی‌شود یک مریضی لا علاج بیاید همه‌ی دنیا حل شوند با مال حل نمی‌شود خیلی چیزها هست بدون مال حل می‌شود بدون مال خدا راحتی می‌دهد آرامش می‌دهد خوشی می‌دهد می‌فرماید اگر کسی می‌خواهد خدا او را بدون مال بی نیاز می‌کند اگر می‌خواهد بدون عشیره و فامیل عزیزش بکند خیلی از آدم‌ها بودند بدون عشیره و فامیل بودند اما پیش خدا عزیز شدند مثل بلال حبشی یا جون غلام امام حسین بود که نصب و قبیله نداشت و بدون انیس خدا به او انس و آرامش بدهد او راهش این است که از ذلت معصیت و گناه بیاید به عزت تقوا و طاعت و بندگی خدا اگر لباس گناه را دربیاورد لباس تقوا را بپوشد خدا بدون مال بی نیازش می‌کند بدون انیس انس به او می‌دهد همه‌ی دنیا هم اگر دورش را خلوت بکنند او خوش است با خدا گپ می‌زند و بدون فامیل و عشیره او را عزیز می‌کند و باز امیرالمومنین سلام الله علیه فرمودند بعضی چیزها جایگزین دارد الآن اگر این قرص دوا آمپول پیدا نشد می‌گوییم یک چیز دیگر یک داروی دیگر اما امیرالمومنین می‌فرماید تقوا چیزی است که جایگزین ندارد بعضی چیزها است می‌توانیم بدلش را بگیریم جایگزینش را بگیریم می‌گوییم می‌شود تقوا نباشد یک چیز باشد؟ نه تقوا ضروریات است قرآن  هدی للمتقین است تقوا اگر نداشته باشی قرآن هادی شما نیست امامان هادی شما نیستند حضرت امیر می‌فرماید من برای متقین امام هستم اگر می‌خواهید امامت پیغمبر اهل بیت رهبرت باشند باید بیایی در خط اهل تقوا در این کابین سوار شوی بر این مرکب سوار شوی.

قدر که فرصت است یکی از چیزهایی که ما را ایجاد می‌کند انگیزه‌ی تقوا را این است که برکات فوق العاده‌ی تقوا یکی از برکاتش خیر دنیا و آخرت است به مالمان به جانمان به عمرمان به نفسمان به حرکاتمان به عبادتمان چند برابر می‌شود یکی از برکاتی که این‌ها را فهرست می‌گیریم چون قبلاً مفصل صحبت کردیم برون رفت از همه‌ی بن بست‌ها و همه‌ی نا همواری‌ها را هموار می‌کند و رزق و روزی را از راه‌هایی که گمان ندارد برایش می‌رساند این هم خودش یک فضیلت بزرگی است وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْراً  (طلاق/4) آیه‌ی قرآن است کسی که تقوا در زندگی‌اش پیشه بکند خدا تمام سختی‌های او را آسان می‌کند نا همواری‌ها را هموار می‌کند این آیه را با این که ما چند بار تکرار کردیم باز هم همین هفته‌ی گذشته چقدر پیامک داشتیم که گفته بودند این آیه را تکرار  وَ مَن يَتَّقِ اللهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجًا ، وَ يَرزُقهُ مِن حَيثُ لايَحتَسِب در تعقیبات نماز هم آمده آیه‌ی دوم و سوم سوره‌ی مبارکه‌ی طلاق بکنید، راه برون رفت از همه‌ی بن بست ها، بن بست مشکل لا ینحل نیست آرام می‌شود و رزق و روزی‌اش از راهی که گمان ندارد به او می‌رسد اگر رزق واسع و برکت فوق العاده می‌خواهیم بیاییم در تقوا یکی از برکات مهم تقوا که مفصل صحبت کردیم آرامش است که بشر دنبال آرامش است دنبال خوشی و راحتی مطلق است، خیلی من از این آیه لذت می‌برم لمس این آیه چقدر لذت بخش است «إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ» (یس/20) انسان با خدا بنشیند با چهارده معصوم بنشیند  فی جنات و نهر این طرف نگاه بکند همه‌اش نعمت‌های خدا خوشی دائم جنات و نهر‌ها در همین دنیا اگر یک باغی آدم داشته باشد یک تختی که زیرش آب رد شود چقدر لذت بخش است آن وقت با خدا و چهارده معصوم آدم را هم نشین می‌کند این خیلی مهم است إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ (دخان/44) در مقام آرامش‌اند، یکی از برکات تقوا عاقبت به خیر است می‌گویند یکی از علما از ده‌ها شخصیت پرسید که من از خدا چه بخواهم؟ همه‌ی آن‌ها بلا استثناء گفتند از خدا عاقبت به خیری بخواه و این صریح قرآن است  والعاقبة للمتقین نگفته برای دیگران فقط متقین را آورده یعنی اگر در خط تقوا آمدی قطعاً جزء متقین هستید.

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group