چهارشنبه 14 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

تاريخ پخش 93/06/17

 

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

 


دلم به عشق تو باز آن چنان که می‌دانی است * * * به شوق صحن و سرایت شبم چراغانی است

دوباره در نفسم می‌دوند آهوها * * * درون سینه‌ام انگار دشت حیرانی است

دلم عجیب گرفته‌است رو به پنجره‌ات * * * هوای عاشقی‌ام تا همیشه بارانی است

مگر نسیم تو هر صبح بشکاردمان * * * اگر نه حاصل این بادها پریشانی است

به شوق خلوتی از آن ضریح شش گوشه‌است * * * که گاه گوشه‌ی صحن تو سوز پنهانی است

همیشه شاعرتان بوده‌ام حرم به حرم * * * کبوتر غزلم لهجه‌اش خراسانی است

زبان مادری عاشقان دل تنگت * * * همان نگاه غریبانه‌ای که می‌دانی است

 


شریعتی: السلام علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی سلام می‌گویم به همه‌ی هم وطنان خوبمان ایام میلاد پر نور و سرور حضرت امام رضا علیه السلام امام رئوف مبارک باشد خیلی خوشحالیم با سمت شما همراه شما هستیم و خدمت آقای فرحزاد سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید

حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما همکاران و همه‌ی بینندگان خوب و عزیز عرض سلام دارم ایام فرخنده و خجسته‌ی میلاد با سعادت ولی نعمتمان امام رضا علیه السلام را خدمت همه تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم از این که این ایام جشن گرفتند شادی کردند خدمت کردند که این نکته را اشاره کردیم که فکر نکنید که فقط در عزا مثلا 28 صفر دهه آخر صفر خیلی عزاداری و هزینه می‌کنند اطعام می‌کنند در تولد‌ها هم جشن بگیرند شادی بکنند اطعام کنند ثوابش کمتر از آن ایام نیست فرمود شیعیان ما از زیادی سرشت طینت ما خلق شده‌اند در شادی ما شاد هستند ان‌شاء‌الله که دل هایتان به برکت این میلاد با سعادت شاد باشد ماه ذی القعده متعلق است به علی بن موسی الرضا و آن‌هایی که مشهد مشرف هستند به همه دعا بکنند این نکته را عرض می‌کنم خواهش دارم از عزیزانی در بستگانشان هنوز کسانی هستند به زیارت امام هشتم مشرف نشدند یا ده بیست سال است به خاطر مشکلات یا هزینه‌هایی که دارد مشرف نشده‌اند من خواهش دارم بعضی‌ها هم رج انداختند دائم می‌روند زیارت ماهی یک بار هفته‌ای یک بار ما نمی‌گویم نروند خدا وکیلی دل دوست داران امام رضا را شاد بکنید من از دوستانی که در امر خیریه‌ها هستند پیشنهاد دارم خیریه‌هایی تشکیل شود برای افرادی که تا به حال مشهد یا کربلا یا مدینه یا عمره نرفتند چه ایرادی دارد ما که همه نوع کار خیر انجام می‌دهیم این هم کار خیری است چه بسا با رفتن این زیارات مشکلاتشان حل می‌شود و آرامش روحی پیدا می‌کنند آن‌هایی که بانی می‌شوند برای رفتن دیگران چند برابر قطعا ثواب می‌برند.

شریعتی: ما خودمان فکر می‌کنیم محروم شده‌ایم و بقیه‌استفاده کرده اند.

حاج آقا فرحزاد: نه این طور نیست شما کسی را اگر بانی می‌شوید برود زیارت که من خواهش دارم از بیننده‌هایی که تمکن مالی دارند همین الآن بررسی کنند در دوستان بستگان فامیل شناسایی کنند اگر شما بانی شدید کسی را فرستادید برای زیارت اولا ثواب زیارت به خود شما هم است بدون این که از ثواب آن کسی که می‌رود کم شود دوما دل دوستدار اهل بیت را شاد کردید این ثواب فوق العاده‌است و سوم هم دل امام رضا یا آن کسی که به زیارت او فرستادید شاد می‌شود که قطعا ثواب چندین برابر خواهد داشت ضمانت می‌دهیم به شما ثواب و درجه بدهند این امر خیر را هم عزیزان هم به صورت خیریه‌های دسته جمعی و هم به صورت انفرادی عمل بکنند که دل اهل بیت و دوستانشان شاد شود.

شریعتی: ان‌شاء‌الله امسال هم الحمدلله ایام ولادت امام رضا و ایام دهه‌ی کرامت هم خیلی پر رنگ بود و پر برکت ان‌شاء‌الله همه‌ی آن‌هایی که دست داشتند در این شادی و برپایی مراسم جشن ماجور باشند در ذیل بحث خیر و برکت در زندگی به بحث تقوا رسیدیم آثار و برکات آن را حاج آقا گفتند و نکات بسیار خوبی که می‌توانید به سایت ما مراجعه کنید samtekhoda3.ir فایل‌های صوتی و متنی‌اش وجود دارد . اگر نکاتی دیگری از بحث تقوا باقی مانده بفرمایید.

حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. یک نکته‌ی کوتاهی درباره‌ی تقوا عرض بکنم ما حدود دو سه ماه در موضوع تقوا صحبت کردیم اگر سالیان سال هم صحبت شود زیاد نیست واقعا موضوع تقوا فکر می‌کنم که اساسی‌ترین موضوعی است که در قرآن و روایات ما به آن اشاره شده نماز جمعه لازم است خطیب جمعه راجع به تقوا سفارش بکند و مردم را وادار یعنی انگیزه‌ی تقوا در مردم ایجاد شود روح تقوا در مردم ایجاد شود این نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم این است که بدانیم بدون تقوا کارهای دیگر به ثمر نمی‌رسد علم بدون تقوا کسی خیلی درس خوانده خیلی سواد دارد اما تعهد ندارد خائن است تقوا یعنی این که متعهد باشد خائن نباشد این آقا متخصص است اما تعهد ندارد بی‌راهه می‌رود تقوا ندارد مردم را از بین می‌برد یا اجحاف می‌کند یا ظلم می‌کنم کنار تمام شغل‌ها تمام کارها تمام کرامات تمام هنر‌ها تقوا باید باشد تقوا چیزی نیست که تعبیری که امیرالمومنین فرمودند که التَّقْوَى لَا عِوَضَ عَنْهُ وَ لَا خَلَفَ فِیه‏ جایگزین ندارد تقوا یک چیز ضروری است ترس از خدا و خویشتن داری و گناه نکردن جزء ضروریات است کسی عبادت خیلی می‌کند ولی تقوا ندارد همه‌ی عبادت هایش زایل می‌شود شیطان شش هزار سال عبادت کرد ولی تقوا نداشت کسی علم زیاد داشته باشد تقوا نداشته باشد فایده ندارد کسی هنر دارد ولی تقوا ندارد این بی‌تقوایی خود و دیگران را در مسیر باطل قرار می‌دهد هر رشته هر برنامه هر کار اجتماعی پیمان‌ها عهد‌ها فقط تقواست که متعهد می‌کند آدم را که پایبند باشد و به وظیفه‌اش عمل کند.

شریعتی: بماند از این که اگر تقوا نباشد کارش به درد آن طرف نمی‌خورد.

حاج آقا فرحزاد: بله قبول نمی‌شود هم پیش خدا هم در  دنیا اگر تقوا تعهد نباشد وفای به عهد نباشد کارش ماندگار نمی‌شود نه این جا نه آن جا رزق و روزی‌اش بی‌برکت می‌شود خیر در زندگی‌اش نمی‌بیند از عمرش از مالش از جانش یک روایت زیبایی دیدم امام صادق علیه السلام یک کسی مشورت کرد که من دخترم را به چه کسی بدهم امام صادق فرمودند دخترت را به آدمی که با تقوا باشد بده شرط تقوا اساسی‌ترین شرط تقواست بعد اشاره کردند حضرت فرمودند اگر شخصی که می‌آید داماد شما می‌شود اگر مهر و محبت دخترت را در دلش باشد پیوند قلبی باشد به هم عشق بورزند که خیلی مهم است مشکلی ندارند فرمودند اگر هم مهر و محبت دخترت به دل داماد ننشیند بعضی مواقع پیش می‌آید قلبا دوست ندارد چون باتقوا است تعهد و تقوا ندارد ظلم نمی‌کند اجحاف نمی‌کند هزینه‌اش را می‌دهد خدمت می‌کند کم فرزندت را نمی‌گذارد اگر او محبتی نباشد آدم با تقوایی است ظلم نمی‌کند اذیت نمی‌کند آدم‌های باتقوا رنج به مردم نمی‌دهند آزار نمی‌دهند اذیت نمی‌کنند خود این که این حدیث را شاید بارها خوانده‌ایم پیغمبر عظیم الشان فرمودند بالاترین جهاد‌ها این است که انسان صبح بکند همت‌اش این باشد که آزار و اذیتش به کسی نرسد خود این پیشرفت خیلی مهمی است که انسان خیرش به دیگران برسد ضرر و شرش به دیگران نرسد ان‌شاء‌الله امیدواریم تقوا که پرهیز از گناه‌است و خدا ترسی در همه‌ی عزیزان باشد دعا کنیم ما هم جزء متقین باشیم در این مسیر قرار بگیریم یکی از چیزهایی که سوال هم زیاد شده این نکته را اشاره کنیم بد نیست بسیار پیام داریم چرا دعا می‌کنیم اجابت نمی‌شود انقدر دعا خواندیم چه کار کردیم این ده بیست جواب دارد یکی از جواب‌هایی که نسبتا مهم است این است که از امام صادق علیه السلام پرسیدند چرا ما دعا می‌کنیم اجابت نمی‌شود فرمودند قرار داد که یک طرفه نمی‌شود خدای مهربان فرموده «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» (غافر/60) دعا کنید من اجابت کنم اما در جای دیگر فرموده «وَأَوْفُواْ بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ» (بقره/40) قرارداد که یک طرفه نیست شما به عهدتان عمل کنید من هم به عهدم عمل می‌کنم البته این یک جواب است ممکن است بعضی‌ها بگویند ما تقوا را مراعات کردیم آن جا جواب دارد اما خیلی‌ها در تقوا کمیتشان لنگ است نمی‌شود که بگوییم خدایا تو هر چه می‌گویی ما گوش نمی‌دهیم امر و نهی تو را عمل نمی‌کنیم ولی ما هر چه می‌گوییم تو گوش بده یک نواخت من فلان می‌خواهم خدا بگوید چشم خیلی هایش را می‌گوید چشم اگر نگوید زندگیمان لنگ می‌شود هیچ دعایی بی‌پاسخ نمی‌ماند منتها به وقتش اگر این دنیا نشد در آخرت یا به همان اندازه بلا دفع می‌کنند ثواب می‌دهند درجه می‌دهند.

شریعتی: یعنی یک بار هم گفته‌ایم شاید که ما با دعا کردنمان حاجتمان را نگیریم ولی دعایمان به‌استجابت خواهد رسید.

حاج آقا فرحزاد: بله قطعی است جوابش را می‌دهند حداقل یک اجابت خیلی راحت شما لحظاتی با خدا صحبت کردید شما یا رب گفتی یا الله گفتی دعا گفتی با خدا با امام رضا صحبت کردی خود این بالاترین اجابت است که حاجت من باعث شده من با خدا گفتگو کنم آن لحظه گناه نکنم.

شریعتی: اگر چه حاجت ظاهری خودمان را نگیریم.

حاج آقا فرحزاد: روایت زیبایی در عده الداعی است خدا بعضی‌ها را دوست دارد به ملائکه می‌گوید آن حاجتش را عقب بیندازید من دوست دارم با من صحبت بکند یا رب بگوید مفاتیح را زیر و رو بکند یک کسی را دوست ندارد گاهی می‌گوید زود کارش را بیندازید با من حرف نزند قطعا بدانید خدای مهربان از همه به ما مهربان‌تر است هیچ چیزی را بی‌پاسخ نمی‌گذارد ولی یکی از شرایط اجابت دعا که زود به حاجت برسیم تقوا داشته باشیم به عهدمان عمل کنیم خدا هم به عهدش عمل می‌کند.

شریعتی: بحث تقوا بحث دامنه داری است دوستان مراجعه بکنند به صحبت‌های پیشین حاج آقا آثار و برکات تقوا. امروز برسیم در ذیل بحث ما چه عوامل دیگری می‌تواند زندگی ما را پر خیر و برکت کند.

حاج آقا فرحزاد: یکی از چیزهایی که در روایات ما زیاد و آیات قرآن تاکید شده که برکت زا است و اصلا زیاد می‌کند مایه‌های عمرمان زندگی‌مان را و خیر را زیاد و فراوان می‌کند احسان و خیر رساندن به دیگران است ما واژه‌ای را انتخاب کردیم که چند مجموعه را زیر مجموعه‌ی این بیاوریم در قالب این که انسان صدقه می‌دهد آبروی کسی را باز می‌کند گره از کار کسی باز می‌کند احسان به دیگران انفاق خیر رساندن به دیگران احسان به دیگران چیزی است که بسیار خیر و برکتش فوق العاده‌است.

شریعتی: خیر برسانی به تو خیر خواهد رسید.

حاج آقا فرحزاد: بله خیر فوق العاده خواهد رسید شما یک گره باز می‌کنید خدا هزار‌ها گره از شما باز می‌کند نمونه‌های زیادی داریم در قالب روایت و آیه و داستان عرض می‌کنیم در چندین آیات قرآن بعد از تقوا سفارش به احسان و خیر رسانی به دیگران شده مثلا «إِنَّ اللّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّالَّذِينَ هُم مُّحْسِنُونَ» (نحل/128) این معیت خیلی مهم است خدا با چه کسانی است خدا به یک معنا با همه‌ی موجودات است و آن عام است ولی در سفره خصوصی حمایت می‌کند آن‌ها را در کنف خودش حفظ می‌کند خدا با آن‌هایی است که تقوا پیشه می‌کنند و کنار تقوا احسان می‌کنند یا آیاتی که درباره‌ی متقین داریم علامتی برای متقین بیان شده که خیلی آیات زیبایی هم است من فقط اشاره می‌کنم خدای مهربان می‌فرماید «وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ» (آل عمران/133) سرعت و سبقت در مسائل مادی و دنیایی چیز خوبی نیست آدم با آرامش برود دنبال دنیا با اطمینان و آرامش سرعت و سبقت و مسابقات مسائل مادی و چیزهایی که ارزش معنوی ندارد سرعت و سبقتش خوب نیست و حتی سرعت و سبقت در رفت و آمد‌ها کار خوبی نیست آدم باید آرام برود ولی در مسائل معنوی خیلی خوب است مسابقه بگذارد از همه بیشتر محبت کند از همه بیشتر احسان بکند از همه بیشتر کارهای خیر بکند از همه بیشتر توبه کند به سوی خدا برگردد سرعت در توبه بهشت و کارهای خوب خیلی خوب است وقت تلف نکند با شتاب برود سرعت بگیرید به آمرزش خدا چیزهایی که وسایل آمرزش است و بهشتی که مساحتش به اندازه‌ی آسمان‌ها و زمین است عرض یعنی مساحت نه این که عرض در مقابل طول بهشتی که مساحتش به اندازه آسمان‌ها و زمین است این عجیب است که بهشت خدا چقدر بزرگ است ما کره‌ها و کهکشان‌هایی داریم که هزاران برابر بزرگ‌تر از زمین و کهشکان راه شیری است حال این چیست مهمان خانه‌ی خدا حتما بدانید جهنم کوچک است زود پر می‌شود خیلی غصه‌ی جهنم را می‌خورند من تعجب می‌کنم به ما می‌گویند هی از جهنم بگو بزرگی می‌گفت من پای منبر کسی بودم همیشه از جهنم می‌گفت گفتم مردم که در جهنم هستند مشکلات و گرفتاری‌ها و سختی‌ها و ناهمواری‌ها از بهشت بگو یک نفسی بکشیم بیاییم بیرون در دعای کمیل هم می‌خوانیم که أَقْسَمْتَ أَنْ تَمْلَأَهَا مِنَ الْكَافِرِينَ‏ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ خدایا تو قسم خوردی جهنم را پر کنی اما از که؟ از کافرین نه از مومنین نه از دوستان اهل بیت نه از آن‌هایی که متقی و خوب‌اند خدا در این دنیا می‌ترسند کار بد نمی‌کنند خدا آن جا به آن‌ها امنیت می‌دهد این قدر داعشی‌ها شمر‌ها و دشمنان اهل بیت است که می‌روند جهنم و ان‌شاء‌الله جای ما نباشد بعضی‌ها می‌گویند خدا در قرآن قسم خورده جهنم را پر می‌کند جهنم کوچک است زود پر می‌شود جهنم زندان خداست بهشت مهمان خانه‌ی خداست من خوشم آمد یکی از شخصیت بزرگ مملکتمان سفارش کردند زندان‌ها را توسعه ندهید چون توسعه دهید معنایش این است مجرم و جرم زیاد می‌شود بیاییم کارهای فرهنگی کارهایی که بهشت زا است زیاد کنیم نه این که زندان‌ها را آماده کنیم برای جرم و جُرم گیری خدا قسمت خورده جهنم را پر می‌کند اما از کافرین و این بشارت بزرگ از جهنم هزار هزار میلیون میلیون خدا می‌آورد بیرون ولی از بهشت هیچ کسی را بیرون نمی‌آورد بهشت به مراتب از جهنم بزرگ‌تر است این آیه‌ی قرآن است بهشت مساحتش به اندازه آسمان‌ها و زمین است اهل دل و اهل معنا بیاناتی دارند بهشت به اندازه باطن این عالم است چه حقیقتی است این معراجی است که پیغمبر دیده‌اند نمی‌دانیم باید برویم ببینیم سبقت بگیرید به بهشتی که مساحتش به اندازه آسمان و زمین است این مال چه کسی است؟ این بهشت مهمان خانه‌ی خدا که یک نفر مومن روایت داریم در بهشت همه‌ی اهل بهشت را مهمان کند هیچ زحمتی هم نمی‌بیند ما یک مهمانی بگیریم دردسر دارد در خانه جا نیست باید تالار بگیریم هزینه دارد اما روایت داریم یک مومن در بهشت می‌تواند تمام اهل بهشت را بدون این که زحمت و دردسری ببیند مهمان کند همه چیز محیاست حدیث عجیبی است یک فرشته‌ای به خدای متعال گفت من می‌خواهم بهشت را ببینم طولش چقدر است خدا گفت نمی‌توانی آن مهمان خانه‌ی خداست و به اندازه‌ی کرامت و بزرگی خداست اصرار کرد از خدا اجازه گرفت شروع کرد به پرواز کردن با سرعتی که فرشته دارد مدتی پرواز کرد گفت به وسط هایش رسیده ام؟ فرمود تو از خانه‌ی یک مومن رد نشده‌ای این عجیب است اگر آیه‌ی قرآن نبود «عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ» (آل عمران/133) این بشارتی بود که خدا به برکت امام هشتم بر زبان ما جاری کرد ولی این بهشت مال متقین است بیاییم در وادی تقوا هر چه قدر که می‌توانیم عواملی که باعث رسیدن به تقوا است را قبلا عرض کردیم خب متقین چه کسانی هستند؟ دنبال این آیه متقین را خدا وصف می‌کند «الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِي السَّرَّاء وَالضَّرَّاء» (آل عمران/134) اولین علامتی که برای متقین در این آیه بیان شده انفاق است خیر رساندن به دیگران انفاق را هم ان‌شاء‌الله می‌گوییم.

شریعتی: الآن چشم انداز کلی می‌گویید بعد وارد جزئیات می‌شوید؟

حاج آقا فرحزاد: بله ان‌شاء‌الله انفاق نه فقط در مال حتی آن‌هایی که دارند باید کم‌اش هم شده بدهند که متقین کسانی هستند، چه در حالت خوشی و راحتی و داشتن و چه در حالت بلا و گرفتاری و نداشتن و مشکلات معنوی ظاهری باطنی یعنی در هر حالی چه در خوشی چه در ناخوشی چه در رفاه چه در غیر رفاه چه در داشتن چه در نداشتن چه موقعی که وضعشان خوب است چه وقتی که وضعشان خوب نیست انفاق را نباید ترک کنید فقیرترین افراد هم انفاق کند یک روایت زیبایی دیدم در اصول کافی امام صادق علیه السلام فرمود ثَلاثٌ مَنْ اَتَى اللّه‏ بِواحِدَةٍ مِنْهُنَّ اَوْجَبَ اللّه‏ لَهُ الْجَنَّةَ سه چیز است که اگر کسی یکی از این‌ها را داشته باشد خدا بهشت را برایش واجب می‌کند معمولا ما در روایات برای امری اگر پنج تا آورده‌اند باید پنج تایش باشد اگر چهار تا باشد چنین و چنان می‌شود ولی حضرت این جا گفته‌اند اگر یکی از این سه تا باشد خدا بهشت را برایش واجب می‌کند اولی‌اش اَلاْنْفاقُ مِنْ اِقْتارٍ یعنی با این که تنگ دست است باز هم انفاق می‌کند حالا کمتر نمی‌گوییم زیاد اگر کسی در حالت شدت فقر و نداری باز هم انفاق می‌کند خدا به او لطف و محبت می‌کند نداری اما کم هم شده انفاق کن در روایت داریم ولو نصف خرما یا یک لیوان شربت دومی‌اش وَ الْبِشْرُ لِجَميعِ الْعالَمِ با همه خوش رو باشد موارد استثنائی است یک کسی در حالت جنگ است به منکر اگر کسی با ترش رویی باعث شود منکر برداشته شود می‌گویند عیبی ندارد ولی به عموم خلق همیشه بشاش باشد متبسم باشد خندان باشد خوشرویی و گشاده رویی برخورد شادابانه با همسر با اولاد با فامیل بعضی‌ها همه‌اش اخم دارند و عبوس و چهره در هم دارند روی خوش آدم نمی‌بیند از این‌ها به یاد مشکلات می‌افتد بعضی‌ها همیشه بشاش و خندان‌اند، مومن اگر غم و غصه‌ای داشته باشد در قلبش نگاه می‌دارد ولی بشارت و شادابی‌اش را برای دیگران. بزرگی کلام قشنگی دارد می‌گوید شما ناراحتی هایت را برای دیگران اظهار می‌کنی اگر دوست هستند ناراحت می‌شوند اگر دشمن هستند خوشحال می‌شوند پس ایشان مشکلاتش را نگاه دارد تا هر چه قدر می‌تواند خوشی هایش را انتقال بدهد به دیگران حتی دشمن هم چه بسا با حرف خوب عوض شود ما معتقدیم در حالت کلی این است که برخورد خوب داشته باشیم پس یکی‌اش انفاق در عین تنگ دستی باز هم انفاق بکند خیر و برکت به او سرازیر شود دوم خوشرویی به عموم و سوم  وَ الاِنْصافُ مِنْ نَفْسِهِ یکی از این‌ها بهشت را واجب می‌کند البته این‌ها کار مشکلی است یعنی که انسان در روابطش مرحوم آقای دولابی مثال می‌زدند می‌گفتند نوعا آدم‌ها این طور هستند دو نفر بودند هفت سیب به این‌ها دادند گفتند هفت تا را با هم تقسیم کنید استفاده کنید این بنده خدا یکی‌اش ناتو و بد جنس بود یک سیب آن طرف یکی آن طرف سه تا آن طرف سه تا این طرف یکی وسط ماند گفت ما که داریم جدا می‌شویم اگر نصف کنیم سیب زایل می‌شود یکی را تو برداری من پکر می‌شوم من بردارم تو پکر می‌شوی پس هر هفت تایش مال من بی‌انصافی در دنیا کولاک می‌کند چرا ما باید پنج میلیون هفت میلیون پرونده در سال داشته باشیم این مال بی‌انصافی است چرا این قدر در خانواده‌ها روابط تیره تار باشد بی‌انصافی است من خودم را جای همسرم بگذارم او دارد کار می‌کند او هم جای شوهر حساب کند که این شوهر زحمت می‌کشد کار می‌کند انصاف خیلی مهم است یک تصادف که می‌شود این می‌گوید حق با من است او می‌گوید حق با من است اگر بین دو نفر دعوا شود فامیل من می‌گوید حق با من است حزب من جناح من انصاف خیلی مهم است.

شریعتی: در حالی که در یک لحظه خلوت با خودشان می‌فهمند که حق با چه کسی است.

حاج آقا فرحزاد: بله داوری‌هایی که در تیم‌ها فوتبال داریم چقدر بی‌انصافی می‌کنند داور را می‌بینند افراد را می‌بینند حق به این تیم بدهد انصاف خیلی مهم است به دوست و دشمن اگر کسی واقعا در همه‌ی مراحل من‌اش را بگذارد کنار کسی می‌تواند انصاف کند که من‌اش را بگذارد کنار خودش را کنار بیگانه‌ها بگذارد خودش را بگذارد جای طرف اگر تیم مقابل هم برد خوشحال شود انصاف این است همه‌اش ما ببریم؟ یک طرف تیم مقابل انصاف خیلی سخت است خیلی سنگین است چیزی است که امام صادق می‌فرماید بهشت را واجب می‌کند پس فرمود سه چیز است اگر در کسی باشد اولی انفاق در تنگ دستی است خیلی مهم است عزیزانی که تنگ دست‌اند اگر کسی مبلغ ناچیزی انفاق کنند میلیون برابر ثواب می‌برد مثل این است که یک میلیاردر یک میلیارد انفاق کند ثواب همان را به او می‌دهند دوم گشاده رویی خوش رویی صورت متبسم خندان با همه خصوصا خانواده در همه‌ی حالات و سوم انصاف در همه‌ی مراحل.

شریعتی: بعضی از خانم‌ها گله می‌کنند آقایان در خانه به ما اخم می‌کند همیشه اما در بیرون با دوستانش می‌گوید می‌خندد همیشه.

حاج آقا فرحزاد: این معضلی است اتفاقا دیروز خدا توفیق داد شاهچراغ بودم شیراز دعا گو هستیم وعده‌ای که با عزیزان سمت خدا داریم به نیابت همه‌ی عزیزان هم دعا زیارت نماز جلسه خانوادگی ما را دعوت کردند اکثر نامه‌ها و کاغذ‌هایی که آمده بود همین است که همسر ما در بیرون خیلی خوش برخورد و گشاده رو است و همه‌ی اخم‌ها مال ما است یا می‌آید یا پای کامپیوتر است یا با موبایلش است نمی‌گوید با زن و بچه خوش برخورد باید بود پیامبر خوش برخورد بودند هر روز دست نوازش به سر نوه هایشان می‌کشیدند این عادت خوبی است آرامش می‌دهد سکونت می‌دهد خوش برخوردی یک موقع مهمانی آمد منزل ما خیلی خوش رو و خوش چهره بود سلام حاج آقا قربانت بروم یکی از آشناهای ما آن جا بود این طوری آدم سلام علیک کند خستگی طرف برطرف می‌شود این صفت الحمدلله در شما است همیشه با روی خوش سلام علیک می‌کنید.

شریعتی: خواهش می‌کنم بسیار ممنون نکات خیلی خوبی شنیدیم خیلی هم پر روایات ان‌شاء‌الله این روایات نور زندگی همه ما باشد به قرار روزانه‌مان می‌رسیم محضر قرآن کریم بازمی گردیم در ادامه همراه شما خواهیم بود به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

كَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ كَانُوا أَشَدَّ مِنكُمْ قُوَّةً وَأَكْثَرَ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلَاقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُم بِخَلَاقِكُمْ كَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُم بِخَلَاقِهِمْ وَخُضْتُمْ كَالَّذِي خَاضُوا أُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿٦٩﴾ أَلَمْ يَأْتِهِمْ نَبَأُ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَقَوْمِ إِبْرَاهِيمَ وَأَصْحَابِ مَدْيَنَ وَالْمُؤْتَفِكَاتِ أَتَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانَ اللَّـهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَكِن كَانُوا أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ ﴿٧٠﴾ وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّـهُ إِنَّ اللَّـهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿٧١﴾ وَعَدَ اللَّـهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللَّـهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ﴿٧٢﴾

ترجمه:

[همه شما منافقان و کافران در نفاق و کفر] مانند کسانی هستید که پیش از شما بودند؛ آنان از شما نیرومندتر و اموال و فرزندانشان بیشتر بود؛ آنان از سهمشان [که در دنیا از نعمت های خدا داشتند در امور باطل] بهره گرفتند؛ پس شما نیز از سهمتان همان گونه که آنان از سهمشان بهره گرفتند بهره گرفتید، و به صورتی که [آنان در شهواتشان] فرو رفتند فرو رفتید؛ اینانند که اعمالشان در دنیا و آخرت تباه و بی اثر است و در حقیقت اینانند که زیانکارند. (۶۹) آیا خبر کسانی که پیش از آنان بودند به اینان نرسیده؟ خبر قوم نوح و عاد و ثمود و قوم ابراهیم و اصحاب مدین و شهرهای زیر و رو شده [قوم لوط] که پیامبرانشان برای آنان دلایل روشن آوردند [ولی نپذیرفتند]؛ خدا بر آن نبود که به آنان ستم ورزد، ولی آنان بودند که همواره بر خود ستم می کردند. (۷۰) مردان و زنان با ایمان دوست و یار یکدیگرند؛ همواره به کارهای نیک و شایسته فرمان می دهند و از کارهای زشت و ناپسند بازمی دارند، و نماز را برپا می کنند، و زکات می پردازند، و از خدا و پیامبرش اطاعت می نمایند؛ یقیناً خدا آنان را مورد رحمت قرار می دهد؛ زیرا خدا توانای شکست ناپذیر و حکیم است. (۷۱) خدا به مردان و زنان با ایمان بهشت هایی را وعده داده که از زیرِ [درختانِ] آن نهرها جاری است؟ در آن جاودانه اند، و نیز سراهای پاکیزه ای را در بهشت های ابدی [وعده فرموده] و هم چنین خشنودی و رضایتی از سوی خدا [که از همه آن نعمت ها] بزرگ تر است؛ این همان کامیابی بزرگ است. (۷۲)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: خیلی خوشحالیم در خدمت شما هستیم زندگی نور شما منور به نور اهل بیت و مزین به نور قرآن ان‌شاء‌الله خداوند به همه‌ی مریض‌ها شفا عنایت کند نکته‌ی صلوات را حاج آقا بفرمایند.

حاج آقا فرحزاد: در روایتی از کافی است از امام صادق علیه السلام بعد از این که می‌فرماید کسی یک بار صلوات بفرستد خدا و هزار صف از ملائکه به او درود می‌فرستند و موجودات عالم به او درود و صلوات می‌فرستند پایانش تهدید عجیبی است برای آن‌هایی که به صلوات اهمیت نمی‌دهند می‌گویند این کار عوامان است امام صادق علیه السلام فرمودند فَمَنْ لَمْ یَرغَبْ فِی هذا فَهُوَ جاهِلٌ مَغْرورٌ، قَد بَرِﺉَ اللهُ مِنهُ وَرَسولُهُ وَأهلُ بِیتهِ خیلی تهدید بزرگی است در کافی است کسی که رغبت به صلوات نشان ندهد نه تنها نفرسد با میل و اشتیاق نفرستد این آدم جاهل است مغرور است قول خورده‌است خدا از او بیزار است پیغمبر بیزار است اهل بیت بیزارند از کسانی که بی‌رغبت هستند به صلوات بر محمد و آل محمد

شریعتی: ان‌شاء‌الله صلوات هایمان هم با اشتیاق باشد. اشاره قرآنی را هم بفرمایید

حاج آقا فرحزاد: در آیه 70 از سوره مبارکه توبه همان طور که صفحه‌ی قبلی می‌گوید منافقین و منافقات زن‌ها و مرد‌های منافق امر به بدی و منکر می‌کنند و نهی از خوبی می‌کنند در مقابل مومنین بر عکس‌اند مومنین و مومنات بعضی هایشان ولی بر ولی دیگر‌اند یک بزرگی می‌فرماید قبل از این که خدا امر کند که علامت مومن این است که امر به معروف می‌کنند قبلش گفته ‌خدا بعضی را ولی بعضی دیگر قرار داده خدا که به شما لطف کرده پدر شدی مادر شدی برادر بزرگ‌تر شدی مومن شدی مربی شدی استاد شدی متقی شدی می‌خواهی به یک گناه کار امر کنی یا به بی‌نماز بگویی نماز بخوان خدا تو را ولی او قرار داده ولی کسی است که او را دوست بدارد و دلسوز او باشد چون بعضی مواقع ما روی حالت طلبکارانه و من خوبم و تو بدی من بهشتی‌ام تو جهنمی هستی خاک بر سرت نعوذ بالله حالت شماتت حالت اهانت حالت جسارت و تحقیر نه باید به حالت ولی باشد ولی کسی است که دلسوز است با حالت خیرخواهی مثل طبیبی که می‌خواهد مریض را درمان کند روی سرش نمی‌زند در موارد خاص باید طرف را شلاق زد اراذل و اوباش را همین‌ها هم از روی دلسوزی است نه از روی کینه و انتقام جویی از روی این است که می‌خواهیم او را نجات دهیم قبل از این که بگوید امر به معروف می‌کنند می‌گوید مومنین بعضی ولی دیگر‌اند با محبت باید برخورد کنند

شریعتی: خیلی ممنون نکات پایانی شما را می‌شنویم

حاج آقا فرحزاد: بحث جدیدی که شروع کردیم بحث انفاق و احسان به دیگران که بحث مفصلی است و کاربردی هم است گیر خیلی از خانواده‌ها همین‌ها است احسان و انفاق ضعیف است اگر این قوی شود همه‌ی مشکلات حل می‌شود چون این ماه ماه ذی القعده متعلق است به امام هشتم و 23‌ام این ماه زیارت مخصوص آقا و 25‌ام روز دحو الارض باز زیارت آقا سفارش شده دریغم آمد عرض ارادتی خدمت آقا داشته باشم چون ولی نعمت ما هستند و مملکت ما زیر سایه این امام بزرگوار است یکی نماز ذی القعده که هفته‌های قبل دوستان اشاره کردند چون بعضی عزیزان دو شنبه‌ها ممکن است ببینند خیلی جدی بگیرند سفارش بزرگان اهل سلوک عرفان آثاری که این نماز دارد خیلی فوق العاده‌است مثلا با ایمان انسان از دنیا می‌رود این خیلی مهم است خصماء او را خدا روز قیامت از او راضی خواهد کرد اکثر ما گیر حق الناسیم البته معنایش این نیست کسی این نماز را می‌خواند بدهی مردم را ندهد سوء استفاده نشود اما اگر جایی کم آوردیم این باعث می‌شود طلبکار‌ها را خدا به دلشان می‌اندازد از ما راضی شوند این نماز باعث می‌شود توبه انسان قبول شود خودش خانواده‌اش ذریه و پدر مادرش را خدا راضی می‌کند و می‌آمرزد قبرش را وسیع و نورانی می‌کند به راحتی از دنیا می‌میرد بعضی‌ها ده سال بیست سال چطور جان می‌کنند این قدر سختی‌ها را می‌بینند تا از دنیا بروند اما بعضی‌ها راحت از دنیا می‌روند این خیلی مهم است وسعت رزق هم می‌آورد بعضی‌ها دنبال وسعت رزق و برکت هستند این نماز را یک دفعه هم بخوانند کافی است یک هفته هم بخوانند نماز ماه ذی القعده یک ربع وقت می‌برد وضو می‌گیرند غسل می‌کنند دو دو رکعتی این نماز را فراموش نکنند روایت زیبایی دیدم هدیه‌ای باشد از امام هشتم به همه‌ی بیننده‌ها در روایت داریم امام هشتم سلام الله علیه فرمودند من پدرم امام هفتم موسی بن جعفر را خواب دیدم و خود امام در روایت می‌فرماید خواب امام مثل بیداری است مثل وحی می‌ماند داخلش قاطی و توهم ندارد پدر بزرگوارم به من این را بیان فرمودند فرزندم اگر دچار بحران گرفتاری مشکلات شدی این دو نام خدا را زیاد تکرار بکن عزیزان زیر نویس سریع بتوانند بکنند خیلی کار خوبی است یا رئوفُ یا رحیم دو اسم خداست که برگرفته از رحمت و مهربانی و لطف است عدد هم نداره صد بار دویست بار هزار بار ممکن کسی با کمتر گفتن مشکلش حل شود یا بعضی‌ها بیشتر بگویند همین که مشغول به ذکر خدا هستند دل را آرام می‌کند مشکلاتشان برطرف می‌شود یا رئوفُ یا رحیم همین الآن هم اگر چند بار بگویند حفظ می‌شوند. نمی‌دانم چقدر وقت است یک خاطره‌ی خیلی کوتاه عرض می‌کنم مرحوم ایت الله بید آبادی از علمای بزرگ اصفهان بوده آقای شهید دستغیب بعضی از داستان هایش بوده در داستان‌های شگفت صاحب کرامت بوده با مادرش هفتاد هشتاد سال قبل حرکت می‌کند از اصفهان به زیارت امام هشتم قصدش این بوده یک اربعین بماند سابق چون با زحمت می‌رفتند تصمیم می‌گرفتند زیاد بمانند ده دوازده روز که می‌ماند امام رضا علیه السلام را خواب می‌بیند آقا می‌فرمایند شما برگرد اصفهان می‌گوید من با مادرم راه دور چه زحمت آمدم اجازه بفرمایید بیایید آقا می‌فرمایند نه من دوست دارم بروید خواهر شما در اصفهان دلتنگ مادرش شده به من استغاثه کرده یا امام هشتم من از شما  مادرم را می‌خواهم من طاقت دوری مادرم را ندارم به من التماس کرده به دل مادر برادرم بینداز بیایند اصفهان چون از من برگشت مادر را خواسته ما امام رئوفی هستیم یکی از شهرت‌های آقا رئوف است ان‌شاء‌الله امیدواریم به برکت امام رئوف این ایام متعلق است به ایشان رفع گرفتاری از همه گرفتار‌ها اسیرهای که در بند هستند مریض‌هایی که سفارش کردند همه آن‌هایی که همسر می‌خواهند ازدواج نیاز دارند اولاد ندارند خدایا به حق امام رضا مشکلات همه را حل بفرما مریض‌های منظور را شفا بفرما ما را لحظه‌ای از اهل بیت جدا نفرما ما را بهترین شیعه این خانواده قرار بده. السلام علیک یا ابامحمد یا حسن ابن علی و السلام علیک یا اباعبدالله

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group