چهارشنبه 14 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

خير و بركت در زندگي

كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

تاريخ پخش 93/06/31

 بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

ما شهیدان جنون بودیم از عهد قدیم * * * سنگ قبر ماست دریاست نقش قبر ما نسیم

شهر ما آن سوی آبی هاست دور از دسترس * * * شهر ابراهیم ادهم شهر لقمان حکیم

اندکی بالاتر از آبادی تسلیم محض * * * صاف می‌ای سر کوی صراط المستقیم

خاک آن عرشی است گل هایش زیارت نامه خوان * * * سنگ فرش آسمانش بال‌های یاکریم

شهر ما آبادی عشق است اما راز عشق * * * عشق یعنی واژه‌های رمز قرآن کریم

عشق یعنی قاف قل هو الله احد * * * عشق یعنی بای بسم الله الرحمن الرحیم

 


شریعتی: با نام و یاد خداوند بخشنده مهربان برنامه امروز را آغاز می‌کنیم سلام می‌گویم آرزو می‌کنم در هر کجا که هستید مثل همیشه تن‌تان سالم باشد و قلب‌تان سلیم خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز فرا رسیدن گرامی داشت هفته‌ی دفاع مقدس را به همه‌ی شما تبریک عرض می‌کنم و همین طور آغاز سال تحصیلی جدید به همه‌ی دانش آموزان و معلمان و مربیان که ان شاء الله سال پر خیر و برکتی را همه آغاز بکنند در سایه‌ی ایمان و تقوا خدمت حاج آقای فرحزاد عزیز سلام می‌گویم سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید.

حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما و بینندگان خوب و عزیز و مهربان عرض سلام داریم و آرزوی موفقیت برای همه‌ی خانواده‌ها همه‌ی عزیزان خصوصا عزیزانی که سال تحصیلی را پیش رو دارند امروز مهد کودکی‌ها پیش دبستانی‌ها و بعد هم از فردا محصلین عزیز و دانشگاهیان شروع به کار می‌کنند ان شاء الله همان طور که تحصیل علم می‌کنند و موفق باشند پا به پای آن هم مسائل تربیتی اخلاق تهذیب و تعبد را هم خدای متعال کمک‌شان بکند که داشته باشند و این بار را به مقصد برسانند و برای همه‌ی جامعه و خودشان مفید باشند برای همه‌ی عزیزان آرزوی موفقیت داریم و هفته‌ی دفاع مقدس را هم گرامی می‌داریم و خاطره و یاد همه‌ی شهدای عزیز و عزیزانی که ایثار گری و فداکاری کردند و خانواده‌های محترم. عرض ادب داریم خدمت همه و آرزوی شادی ارواح همه‌ی گذشتگان مخصوصا شهدا را داریم ان شاء الله با شهدای کربلا محشور شوند.

شریعتی: پیام‌هایتان به ما می‌رسد بسیار ممنون هفته‌ی قبل ما یک ساعت دیرتر برنامه را شروع کردیم بعضی از دوستان بیننده نتوانستند برنامه را ببینند بحث ما با خیر و برکت در زندگی است و حاج آقای فرحزاد اشاره کردند اگر قرار است زندگی پر خیر و برکتی داشته باشیم باید به دیگران خیر برسانیم من خواهش می‌کنم از حاج آقا فرحزاد قبل از شروع بحث امروز یک چکیده‌ای از بحث هفته‌ی گذشته بفرمایند.

حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم چون بحث هفته‌ی قبل هم بحث قبلی بود و عزیزان به خاطر فوتبال فکر کردند نیست و با تاخیر شروع شد خلاصه‌ی بحث هفته‌ی گذشته این بود که بخل ریشه‌ی تمام رذایل و بدی هاست جامع تمام بدی هاست آدم بخیل به خودش به دیگران نمی‌رسد حق خدا را منع می‌کند و حق دیگران را منع می‌کند و بسیاری از فساد‌ها را به دنبال دارد در واقع یک مزرعه‌ی کشت زار رذایل و بدی‌ها و مفاسد را به دنبال دارد جامع تمام بدی هاست و این روایت مهم را عرض کردیم که کسی که بخیل بود آمد خدمت پیغمبر خدا و گفت سائلی در خواست کننده‌ای از من چیزی تقاضا می‌کند مثل این که شعله‌ی آتش به طرف من می‌اید با این که حضرت رحمة للعالمین‌اند فرمودند از من دور شو می‌ترسم آتش تو هم من را بگیرد خیلی روایت عجیبی است و این جمله‌ی بلند را فرمودند برو خودت را اصلاح کن اگر به همین حال از دنیا بروی که بخیل باشی و خسیس باشی خدا هیچ عملی از تو نمی‌پذیرد خیلی عجیب است ممکن است ده‌ها سال عبادت بکند ولی با بخل قبول نمی‌شود ولی از این بدتر فرمود خدا تو را با این حال ببیند با صورت در جهنم می‌اندازد مسئله‌ی سخاوت و بخل آن قدر مهم است که ما از آیات و روایات استفاده می‌کنیم که بخل آدم مومن آدم مسلمان را کافر می‌کند و چه بسا سخاوت و خیر رساندن به دیگران انسان را عاقبت به خیر می‌کند و آدم کافر را می‌اید مومن می‌کند و اهل بهشت می‌کند به سمت ایمان سوق می‌دهد. اشاره کردیم صعلبه یک کسی بود که مومن و اهل عبادت و پنج وعده نماز جماعت پشت سر پیغمبر ولی به خاطر بخل آیه‌ی زکات که نازل شد زکات نداد و منکر پیغمبر شد مرتد شد آیه‌ی ارتداد درباره‌اش نازل شد و کافر شد و رفت به جهنم و منافق شد قارون چرا در زمین فرو رفت؟ قارون هم سابقه‌ی خوبی داشته اول‌اش مومن بوده پسر خاله یا پسر عموی حضرت موسی علیه السلام بوده ولی وقتی که گنج‌های زیادی به دست آورد و ثروت فراوانی کسب کرد وقتی بنا شد زکات به فقرا بدهد امتناع ورزید و به خاطر این که زکات ندهد صدقه ندهد آمد پول داد به یک زن بدکاره‌ای گفت بیا شهادت بده نعوذ بالله حضرت موسی با من رابطه برقرار کرده و آبروی پیغمبر خدا را ببرد بخل آن را به این جا کشاند یعنی بخل وادارش کرد این نقشه را بریزد آبروی حضرت موسی را ببرد آن را در جامعه ننگ و عار بزند که زکات ندهد پیغمبر خدا را بدنام کند بخل آدم را به هر فسادی می‌کشاند بسیاری از پرونده‌هایی که درگیر هستند در دادگاه به خاطر بخل است حق طرف را نمی‌دهد درگیری درست می‌شود زن و شوهر حقی را که باید برای طرف مقابل بدهند نمی‌دهند از بخل است ریشه‌ی بسیاری از مفاسد اجتماعی اقتصادی سیاسی بخل است یعنی نمی‌خواهد خیر برای دیگران برساند و حق دیگران را بدهد برای خودش هم نمی‌خواهد فقط می‌خواهد جمع بکند.

شریعتی: آن هفته گفتیم این جور آدم‌ها خودشان در مضیقه و تنگنا هستند

حاج آقا فرحزاد: لاراحَة لِلبَخیل همین طور است آدم بخیل و آدم حسود هیچ وقت خوش نیست همه‌اش حریص است همه‌اش می‌خواهد ضرر به دیگران بزند در هر صورت آن زن بدکاره هم پول را گرفت آمد در جمع که شهادت بدهد که حضرت موسی با من نعوذ بالله رابطه داشته ولی خدا آبروی حضرت موسی را حفظ کرد زبان‌اش برگشت خلاف قصد و اراده‌اش را گفت گفت بگذار من راست‌اش را بگویم ولو قارون به ما پول داده گفت این توطئه بوده به من پول داده آبروی حضرت موسی را حفظ کرد قارون خیلی جنایت کرد آزار به حضرت موسی رساند حضرت موسی نفرین کرد که خود قارون و اموال‌اش و آن‌هایی که به او وابسته بودند همه صریح قرآن است «فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ» (قصص/81) هم خودش زندگی سرمایه‌اش در زمین فرو رفت آدم‌هایی که قارون صفت‌اند همیشه پایین می‌روند همیشه در جهنم می‌روند همیشه می‌سوزند خودشان را می‌سوزانند هستی‌شان را می‌سوزانند خیر به دیگران نمی‌رسانند می‌خواهیم عرض بکنیم بخل این قدر رذیله‌ی بدی است که صفات خوب آدم را بد می‌کند اخلاق انسان را فاسد می‌کند انسان را به همه‌ی بدی‌ها و نکبت‌ها و بعد‌اش هم خودش را به آتش جهنم می‌برد روایت زیبایی در کافی است که السَّخاءُ شجرهٌ فِی الجنّه أغصانُها فِی الدُّنیا، مَن تَعلّق بِغُصنٍ مِن أغصانها، دَخَلَ الجَنّه فرمود سخاوت درختی است در بهشت ریشه‌اش در بهشت و اهل بهشت هر کس به یک شاخه‌ای از سخاوت دست بزند او را می‌کشد و وارد بهشت می‌کند و بخل شجره‌ای است در جهنم هر کس به این شاخه بخل دست بزند او را می‌کشد به طرف جهنم پایان کار آدم‌های بخیل ولو عابد و زاهد هم باشند می‌روند در جهنم و پایان کار سخی عاقبت به خیری و بهشت است این را جدی بگیرند و اهمیت بدهند یک روایت زیبایی دیدم در تحف العقول از آقا امام هفتم موسی بن جعفر علیه السلام این تعبیر خیلی تعبیر لطیف و ظریفی هم است فرمودند السَّخيُ الحَسَن الخُلْقِ في كَنَفِ اللهِ ، لا يَتَخلّي الله عَنه حَتي يَدخُلُهُ الجنَّة خیلی بیان بیان لطیفی است آدم سخی که خوش اخلاق است آن حدیث را بعضی بیننده‌ها پیامک زده بودند تکرار بکنید در روایات متعدد داریم دو چیز در مومن هیچ وقت جمع نمی‌شود اگر جمع شود شک نکند که مومن نیست مسلمان نیست یکی بد اخلاقی و یکی بخل یعنی کسی که هم بخیل است و هم بد اخلاق است ولی سجاده هم آب می‌کشد خیلی کارها هم می‌کند ولی نم پس نمی‌دهد خمس نمی‌دهد زکات نمی‌دهد به خانواده‌اش انفاق نمی‌کند هدیه نمی‌دهد صله رحم نمی‌کند دست باز نیست دارد نمی‌کند و یکی هم بداخلاق است هر چه هم سجاده بکشد فایده ندارد روایت می‌گوید فایده ندارد، یکی بد اخلاقی و یکی بخل هم اخلاق و رفتارش خیلی زشت است یک فرمایش قشنگی از پیغمبر خدا صلی الله علی و آله و سلم است که حضرت به بنی مطلب و آل هاشم فرمودند که یا آل عبدالمطلب شما با مال‌تان اگر نمی‌توانید به همه انفاق بکنید آدم‌هایی که با مال‌شان نمی‌تواند به خانواده‌اش برسد به نزدیکان‌اش به ارباب رجوع لا اقل با خوشرویی اخلاق خوب در باب کیفیت انفاق و کار خیر می‌گوییم فقط مال نیست همین خوش رویی خوش برخوردی خودش صدقه است عجیب ما روایت داریم تبسم در چهره‌ی برادر دینی عبادت است از همین هم دریغ می‌کنم همیشه عبوس اخمی چهره در هم. همین هم خودش احسان و انفاق است انواع و اقسام انفاق‌ها که داریم یکی گذشت است انواع‌اش را می‌گوییم یکی‌اش خود اخلاق خوب است پیغمبر خدا به بنی هاشم فرمود اگر هم شما نمی‌توانید با اموال‌تان خیر به دیگران برسانید لا اقل با خوش رویی متبسم خندان چهره‌ی گشاده و روی باز از این طریق خیر به دیگران برساند این که آدم بگوید مال نیست لا اقل با اخلاق پسندیده دو صفت این‌ها را تکرار می‌کنم که ان شاء الله عزیزانی که پای گیرنده هستند نباشد در آن‌ها اگر هست اصلاح کنند خودشان را افرادی را ما داریم هیئتی است مسجدی است نم پس نمی‌دهد بد اخلاق هم است دیگر خیلی خراب است وضع‌اش خدا رحمت کند آیت الله مجتهدی تکه‌های قشنگی از کلیپ‌ها هم پخش می‌کنند چیز قشنگی است اگر پخش شود ایشان فرموده بودند که یک خانواده‌ای پدرشان از دنیا رفته بود خیلی ثروت مند بود ثروت مثلا یک میلیارد ثروت گذاشته بود ولی خمس نمی‌داد کار خیر نمی‌کرد احسان نمی‌کرد بعد از مردن این مبلغ که به ورثه رسید به آن‌ها گفتم پدرتان در جهنم می‌رود می‌سوزد شما نروید جهنم شما بروید خمس بدهید په بسا برای پدرتان هم خدا خیری برساند خلاصه وادارشان کردم آمدم پیش خود ایشان یا کسی آمدند گفتند خمس ما را حساب کن مثلا یک میلیارد دویست میلیون خمس می‌شد این‌ها چک کردند گفتند دویست میلیون خمس بدهیم چنین چنان هول برشان داشت حالا برای چیزهای دیگر راحت خرج می‌کنیم به انفاق که می‌رسد ما فراوان داریم خانه می‌سازیم ماشین می‌خریم عروس داماد جهاز درست می‌کنیم می‌گوییم یک گوسفند هم بکش یک صدقه هم بدهد به این جا که می‌رسد دست و پایمان می‌لرزد فرار می‌کنیم برای مبلمان‌مان برای صد‌ها مورد مسافرت‌های چند باره‌مان می‌گوییم خارج از کشور می‌روی یک گوسفند هم بکش یک صدقه هم بده من نمی‌دانم چه طوری است یعنی واقعا آدمی که این طور می‌شود برای کار خیر حدیث داریم کسی که دست به جیب می‌شود برای کار خیر هفتاد تا شیطان به دست‌اش می‌چسبند یعنی هفتاد فکر خیال وسوسه بدبینی به خدا ترس وحشت شیطان هجوم می‌آورد که مبادا دست به جیب می‌شود ولی برای تشریفات تجملات کارهای دیگر هزینه‌های بی خود اسراف شیطان راحت می‌گوید خرج کن آن جا شیطان کمک‌اش می‌کند ولی به کار خیر می‌رسد صدقه‌ای احسانی نوازش یتیمی دست‌اش می‌لرزد شما میلیون میلیون برای زندگی ساختمان کمک کردی یک فقیری را هم کمک کن ده درصد پنج درصد دو درصد هزینه‌های سنگین برای زندگی‌ها می‌کنیم ولی برای کار خیر می‌رسد هول برمان می‌دارد دغدغه‌مان نیست خدایی که به شما یک میلیارد بدون زحمت ارث داده فرض کنید هشت صد میلیون داده دویست میلیون خمس مال امام زمان است مال اهل بیت مال سادات است خلاصه چک چک است گفتند مشکل است سخت است به ایشان گفتند اگر ما ندهیم چه خواهد شد ؟ گفت اگر ندهید پدرتان در قعر جهنم می‌سوزد فکری کردند شما که عالم عاقلی هستید یک نفر بسوزد بهتر است یا ما دوازده نفر ورثه بسوزیم بذارید همان بسوزد این واقعا من از بیننده‌های عزیز خواهش دارم به امید این که بچه‌های ما ورثه‌ی ما من فرحزاد که الآن به فکر خودم باشم برای خودم کار نکنم آیا دیگری بیش از من به فکر من خواهد بود؟ قطعا این طور نیست مگر استثناء کم باشد لذا امیرالمومنین جمله‌ی بسیار عجیبی دارند در کلمات قصار نهج البلاغه است من خیلی خوشحال‌ام از آقای حسینی و تشکر می‌کنم که درس نهج البلاغه روزهای سه شنبه راه افتاده بنا به بعد از قرآن ما واقعا نداریم مهجور هم است مرحوم آیت الله بهجت بارها سفارش می‌کردند که گوینده‌ها کارشناسان خطبه‌های کوچک نهج البلاغه استفاده کنند تاثیری که من در نهج البلاغه دیدم در بقیه‌ی کلمات هم است اما نور دارد نهج البلاغه تکان می‌دهد امیرالمومنین در کلمات قصار نهج البلاغه می‌فرماید وصی خودت باش نگو بچه هایم خمس می‌دهند بچه هایم برایم نماز روزه می‌گیرند بچه هایم دیون من را می‌دهند خودت کار خودت را انجام بده هر چیزی می‌خواهی انجام بدهی اگر بخواهند انجام داد نخواهند هم انجام نمی‌دهند معمولا انجام نمی‌دهند فرض می‌گیریم بسیار با تقوا با ایمان انجام هم بدهند فرض می‌گیریم دقیقا انجام بدهند ولی این روایت زیبا را توجه داشته باشید که پیغمبر خدا یک نفر آمد وصیت کرد که حضرت وصی از پیغمبر اول شخصیت عالم نداریم بالاترین تقوا بالاترین ایمان گفت من اموال خرما دارم وصیت می‌کنم از ثلث‌ام بعد از مردن من چون تا ثلث آدم می‌تواند وصیت کند اگر اختیار درد تا ثلث است ولی زمان حیات به کل‌اش اختیار دارد شما این‌ها را در راه خدا به فقرا بدهید انفاق بکنید فرمودند باشد قبول کردند این آقا از دنیا رفت رفتند در انبارش را باز کردند از ثلث‌اش چند تن مثلا خرما انفاق کردند این تکه‌ی آخر خیلی عجیب است بعد پیغمبر عظیم الشان که خرما را که قیمت نداشت مانده بود ترشیده بود به دست مبارک گرفتند فرمودند این خرمای یک ذره خرما که خیلی ارزش ندارد اگر این آقا به دست خودش در زمان زنده بودن‌اش می‌داد بالا‌تر از این اموال خرمایی که من رسول الله بعد از مردن او به فقرا دادم یعنی به توان چند باید بگوییم پیغمبر به دست خودش یک انبار خرما داده هزار‌ها برابر است ولی شما به دست خودت که با پیغمبر هم قابل قیاس نیستی ولی چون زنده هستی خدا دوست دارد دل بکنی این کار را بکنی.

شریعتی: این دل کندن مهم است.

حاج آقا فرحزاد: بله خودت این کار را بکنی رشد بدهی خودت آینده ات را ترسیم بکنی خودت بالا بروی این خیلی هنر نیست هنر است البته بعضی هم بعد از مردن هم این کار را نمی‌کنند باز هم غنیمت است اما تفاوت‌اش خیلی است فرمود اگر خودش می‌داد بالاتر از انبار خرمایی است که من بعد از او می‌دهم در هر صورت این روایت زیبایی که می‌خواستیم عرض بکنیم از امام موسی کاظم که در تحف العقول است آدمی که سخی و خوش اخلاق است یعنی دو تا را خیلی مانور دادند هم با سخاوت است و دست دهنده دارد و هم خوش اخلاق است یعنی روی سر همه‌ی ما قرار دارد.

شریعتی: مقابل همان روایت فرمودند که بداخلاقی و بخل در مسلمان جمع نمی‌شود.

حاج آقا فرحزاد: دقیقا عکس‌اش غوغا می‌کند آن برای قعر جهنم است این را ببینید به کجا می‌برد آدمی که هم سخی است و هم خوش اخلاق است تحت کنف حمایت خداست تعبیر روان یعنی در آغوش خداست در بغل خداست تحت کنف و حمایت اوست خدا او را در بغل‌اش گرفته خیلی تعبیر لطیفی است، همین کافی است که ما هم خوش اخلاق باشیم هم سخی باشیم می‌گویند یک کارشناس دینی از سخاوت گفت از انفاق گفت چنین بکنید چنان بکنید آخر شب آمد در خانه دید زن و بچه‌اش قالی و فرش و طلا و دستبند را همه را انفاق کردند گفت من برای مردم گفتم که بیایند به ما بدهند نه این که شما بیایید همه را برای دیگران بدهید یک استادی داشتیم خدا رحمت‌اش کند ماه رجب ذی الحجه مناسبت‌ها اعمال این‌ها را خیلی می‌گفت نماز دارد روزه دارد مثل دیروز که دحو الارض خیلی اعمال دارد یک نفر آمد گفت شما همه‌ی این اعمالی که می‌گویی خودت هم انجام می‌دهی؟ گفت ما آخوند‌ها دو کتاب داریم یکی برای خودمان یکی هم برای شما ما به شما می‌دهیم که بیایید بدهید به ما البته شوخی می‌کنیم هفته‌ی قبل پیامک‌های شیرینی بود برای رفع خستگی که شما روحانی‌ها کاش که این قدر می‌گویید واقعا خودتان هم نذری می‌دهید گوسفند می‌کشید برای امام حسین؟ من نمی‌خواهم از خودم چیزی بگویم ولی از دوستان و رفقایی که من خبر دارم فراوان دیده‌ام افرادی که واقعا در این لباس هستند من نمونه هایش را از زنده‌ها جرئت نمی‌کنم ولی واقعا ما طلبه‌ای داریم که رفته روستایی برای تبلیغ دیده روستا آب آشامیدن‌شان واقعا همه را دارد از بین می‌برد اوایل انقلاب خانه‌اش را فروخت آب آشامیدنی برای این‌ها کشید البته افراد خیر بعد برایش خانه خریدند ما این طور آدم‌ها را هم داریم ان شاء الله این حدیث اثر بکند، این خیلی تعبیر لطیفی است اولا خدا تحت حمایت و کنف خودش قرار می‌دهد در یک جای امن بعد هم این که خدا او را رها نمی‌کند تا وارد بهشت بکند خدا می‌گوید من تو را ول نمی‌کنم‌ای آدمی که با سخاوت هستی خانم با سخاوت آقای با سخاوت شرایط انفاق سخاوت این است که آدم در خفی انفاق بکند و غیره که این‌ها را می‌گوییم. آدم خوش اخلاق با سخاوت خدا وعده کرده من تو را رها نمی‌کنم تا ببرم در بهشت تا تو را به بهشت نبرم رها نمی‌کنم امام هفتم علیه السلام فرمودند که ما بَعَثَ اللهُ نَبیّاً وَ لا وَصیّاً اِلا سَخیاً هیچ پیغمبری را خدا نفرستاد ویژگی مهم‌اش خدا نباشد پیغمبر‌ها همیشه خیر به دیگران می‌رساند و بعد امام هفتم علیه السلام فرمودند پدرم امام جعفر صادق علیه الصلوه در تمام زندگی طول عمرش همیشه سفارش می‌کرد خوش اخلاقی و سخاوت این قدر به سخاوت و خوش اخلاقی سفارش کرد تا از دنیا رفت یعنی در یک جمله می‌گوییم‌ای امام صادق عالم آل محمد صادق آل محمد به شیعیان ات چه سفارش می‌کنی لب مطلب چه است؟ سخاوت و خوش اخلاقی.

شریعتی: یک وقت در مورد خوش اخلاقی صحبت کردیم آثار و برکات‌اش را حاج آقای فرحزاد گفتند الآن هم از سخاوت هر دو کیمیاند.

حاج آقا فرحزاد: بله در یک کلمه پیغمبر اکرم اسلام را معنا کرده الاسلامُ حُسْنُ الخُلْقِ اسلام یعنی خوش اخلاقی اسلام یعنی سخاوت این دو اگر باشد اسلام‌اش کامل است مومن کاملی است این قدر سخاوت مهم است سخاوت با کفر مقابله می‌کند روایت زیبایی اتفاقا امروز صبح مرور می‌کردم دیدم یک شخصی از اهل یمن آمد محضر پیغمبر خدا آدم تندی بود کافر هم بود با حضرت پرخاش کرد تند صحبت کرد حضرت ناراحت شدند برخورد خیلی بی ادبانه‌ای داشت خواستند توبیخ‌اش بکنند جبرئیل نازل شد خیلی عجیب است سخاوت جبرئیل را از آسمان‌ها می‌کشاند پایین چه خبر است جبرئیل آمد عرض کرد یا رسول الله این آدم سخی‌ای است سفره دارد دست دهنده دارد خیر به دیگران می‌رساند به خاطر این صفت خدا او را دوست دارد حضرت آرام گرفتند خیلی چهره‌شان برگشت یک لبخند و تبسمی زدند خیلی بی ادبی کرده بود حضرت به او فرمودند که من قصد داشتم تو را طرد بکنم و برخورد تندی با تو داشته باشم ولی خدای من به من خبر داده به وسیله‌ی جبرئیل که تو سخاوت مندی اطعام می‌دهی مهمان داری می‌کنی دست دهنده داری بریز و به پاش داری گفت خدای تو این را دوس دارد؟ فرمود بله گفت اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله به خاطر سخاوت‌اش مسلمان شد و مومن شد و از این نمونه ما روایت‌ها داریم سخاوت کافر را مسلمان کرد مومن کرد سخاوت آن قدر مهم است با کفر مبارزه می‌کند.

شریعتی: مسیر را برای ایمان هموار می‌کند.

حاج آقا فرحزاد: بله این حدیث را هفته‌ی قبل خواندیم امیرالمومنین علیه السلام در مباحث الادبیه کافری که به یتیمان می‌رساند به فقرا می‌رسد خیریه دارد کارهای خیر می‌کند مریض‌های لا علاج هستند یکی از پیام‌هایی که زیاد به ما می‌دهند افرادی که بچه ندارند محرومیت‌هایی که دارند حرف‌هایی که دیگران به آن‌ها می‌زنند خیلی آن‌ها صدمه می‌خورند ما خودمان را به آن‌ها بگذاریم همین حرف‌های مردم خیلی به آن‌ها مشکل ایجاد می‌کند.

شریعتی: اگر مشکلی را نمی‌توانید حل کنید لا اقل زخم زبان نزنید.

حاج آقا فرحزاد: بله خیلی گناه بزرگی است کسی که دل شکسته است وضع خانواده است نازا هستند این‌ها را زیر و بال‌شان را بگیریم الآن خیلی از ناباروری‌ها قابل علاج است فامیل بستگان کمک بکنند دولت هزینه بگذارد کمک بکند می‌توانند بچه دار شوند کمک هم نمی‌کنند بد اخلاقی نکنند و هم این که کمک بکنند ما هم دعا می‌کنیم ان شاء الله بیننده‌ها آمین بگویند خدایا همه‌ی آن‌ها که فرزند ندارند دل شکسته هستند به حق قمر بنی هاشم حضرت ابالفضل فرزند صالح و شایسته مرحمت بفرما در هر صورت امیرالمومنین علیه السلام فرمود کافری که کار خیر می‌کند به دیگران خیر می‌رساند و سخاوت دارد به بهشت نزدیک‌تر است از مسلمانی که بخیل است مسلمان خیلی اهل عبادت ذکر و دعا این‌ها خوب است کار آسانی است ولی باید بخیسد باید کار خیر بکند پس سخاوت کفر را می‌تواند از بین ببرد نفاق را می‌تواند از بین ببرد چون دست خداست.

شریعتی: آن‌هایی هم که مومن‌اند به نظرم می‌رسد که می‌تواند ایمان‌شان را تقویت بکند.

حاج آقا فرحزاد: حتما همین طور است شاخه‌ای از شاخه‌های بهشت است که او را پرواز می‌دهد به سمت بهشت ان شاء الله امیدواریم صفت سخاوت در آن‌هایی که هست قدردان باشند در آن‌هایی هم که نیست با بخل‌شان مبارزه بکنند ما فراوان داشتیم افرادی که بخیل بودند می‌گفتند ما در جوانی سابقه داشتیم ولی دیدیم خیلی صفت رذیله‌ای است همه آه دارند می‌کشند تمرین کردند تا از بین ببرند راه هایش را هم اشاره خواهیم کرد از خودمان شروع کنیم حرف‌مان اثر کند ان شاء الله.

شریعتی: خیلی ممنون از شما خیلی ممنون از توجه شما نکات خوبی شنیدیم بحث پر روایتی بود و پر نور ان شاء الله خداوند به آقای فرحزاد هم خیر بدهد آیات 26‌ام تا 33‌ام سوره‌ی یونس صفحه‌ی 212 قرار امروز سمت خدایی هاست با هم تلاوت می‌کنیم برگردیم خدمت شما هستیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

لِّلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَ وَزِيَادَةٌ وَلَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّةٌ أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٢٦﴾ وَالَّذِينَ كَسَبُوا السَّيِّئَاتِ جَزَاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ مَّا لَهُم مِّنَ اللَّـهِ مِنْ عَاصِمٍ كَأَنَّمَا أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعًا مِّنَ اللَّيْلِ مُظْلِمًا أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٢٧﴾ وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا مَكَانَكُمْ أَنتُمْ وَشُرَكَاؤُكُمْ فَزَيَّلْنَا بَيْنَهُمْ وَقَالَ شُرَكَاؤُهُم مَّا كُنتُمْ إِيَّانَا تَعْبُدُونَ ﴿٢٨﴾ فَكَفَى بِاللَّـهِ شَهِيدًا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ إِن كُنَّا عَنْ عِبَادَتِكُمْ لَغَافِلِينَ ﴿٢٩﴾ هُنَالِكَ تَبْلُو كُلُّ نَفْسٍ مَّا أَسْلَفَتْ وَرُدُّوا إِلَى اللَّـهِ مَوْلَاهُمُ الْحَقِّ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُوا يَفْتَرُونَ ﴿٣٠﴾ قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أَمَّن يَمْلِكُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَمَن يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَمَن يُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللَّـهُ فَقُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ ﴿٣١﴾ فَذَلِكُمُ اللَّـهُ رَبُّكُمُ الْحَقُّ فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلَالُ فَأَنَّىتُصْرَفُونَ ﴿٣٢﴾ كَذَلِكَ حَقَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ عَلَى الَّذِينَ فَسَقُوا أَنَّهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ ﴿٣٣﴾

ترجمه:

برای کسانی که نیکی کردند، [بهترین] پاداش و افزون [بر آن] است؛ و چهره آنان را سیاهی و خواری نمی پوشاند؛ آنان اهل بهشت اند [و] در آن جاودانه اند. (۲۶) و کسانی که مرتکب بدی ها شدند، کیفر هر بدی مانند همان بدی است و خواری آنان را فرامی گیرد، برای آنان از [خشم و عذاب] خدا هیچ حافظ و نگه دارنده ای نخواهد بود؛ گویی چهره هایشان با پاره هایی از شب تاریک پوشیده شده؛ آنان اهل آتش اند و در آن جاودانه اند. (۲۷) و [یاد کن] روزی را که همه آنان را [در قیامت] جمع می کنیم، آن گاه به مشرکان می گوییم: شما و معبودانتان در جایگاه خود بایستید؛ پس میان آنان و معبودشان جدایی می اندازیم، و معبودانشان به آنان خطاب می کنند: شما در دنیا ما را نمی پرستیدید [بلکه شیطان و هوای نفس خود را می پرستیدید.] (۲۸) پس خدا میان ما و شما از جهت شهادت کافی است که ما یقیناً از پرستش شما نسبت به خود بی خبر بودیم. (۲۹) آنجاست که هر کسی [به پاداش] هر عملی که از پیش فرستاده گرفتار آید، همه به سوی خدا ـ سرپرست حقیقی خود ـ بازگردانده می شوند، و آنچه را همواره به دروغ شریک خدا انگاشته بودند [گم شده] از دستشان می رود. (۳۰) بگو: کیست که شما را از آسمان و زمین روزی می دهد؟ یا کیست که بر گوش ها و چشم ها مالکیّت و حکومت دارد؟ و کیست که زنده را از مرده، و مرده را از زنده بیرون می آورد؟ و کیست که همواره امور [جهان هستی] را تدبیر می کند؟ به زودی خواهند گفت: خدا! پس بگو: آیا [از پرستش غیر او] نمی پرهیزید؟! (۳۱) این است خدا، پروردگار حقیقی شما، بنابراین بعد از حق چیزی جز گمراهی و ضلالت وجود دارد؟ پس چگونه شما را از حق بازمی گردانند؟ (۳۲) این گونه فرمان قاطعانه پروردگارت درباره فاسقان محقّق و ثابت شد که اینان [به سبب گناه و لجاجت] ایمان نمی آورند. (۳۳)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: خیلی خوشحالیم که همراه شما هستیم و در کنار شما از فضیلت ذکر صلوات بر محمد و آل محمد خواهیم شنید و بعد هم اشاره‌ی قرآنی را حاج آقای فرحزاد برای ما خواهند گفت.

حاج آقا فرحزاد: در روایتی از پیامبر عظیم الشأن صلی الله علی و آله و سلم است که فرمود کسی صد بار بر من صلوات بفرستد خدا صد حاجت از حوائج او را برآورده می‌کند حاجت که برآورده می‌شود ما خیلی‌ها را خبر نداریم بلاهایی است که دفع می‌شود درجاتی که داده می‌شود فقط فکر نکنیم مسائل مادی است مَنْ صَلَّي عَلي النَّبيِّ وَآلِه مَرَّةً واحِدَةً بِنِيَّةٍ وَ إخْلاصٍ مِنْ قَلبِهِ قَضَي اللهُ لَه مائَةَ حاجَةٍ ان شاءالله امیدواریم که این قراردادی که با دوستان داشتیم حداقل در شبانه روز صد بار صلوات بر محمد و آل محمد را فراموش نکنند اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: خب نکته‌ی قرآنی امروز

حاج آقا فرحزاد: آیه‌ی اول از این صفحه اتفاقا درباره‌ی همین احسان و نیکوکاری است خدای مهربان می‌فرماید لِّلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَ وَزِيَادَةٌ وَلَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّةٌ یعنی کسانی که احسان می‌کنند کار خیر می‌کنند خدا حسنی به آن‌ها می‌دهند یعنی خود کار نیک خیلی تعبیر لطیفی است اصلا مرحوم آقای دولابی در ترجمه‌ی این طور آیات می‌فرمایند همین که من دارم نماز می‌خوانم خیلی عقل‌ام کم است که دنبال مزد بگردم مثل این که من خدمت امام زمان شرف یاب شوم بعد بگویم آقا از جیب‌تان یک چیزی به من بدهید همین که من خدمت آقا رسیدم خیر است یعنی چه مزد؟ یعنی ملاقات خود امام زمان کم مزدی است که من دنبال چیزهای دیگر بگردم؟ همین که به من توفیق نماز داده سجده‌ی شکر را توضیح دادیم همین چه نعمت بزرگی است همین که خدا به من توفیق می‌دهد من دست یتیم را بگیرم هزینه را تامین بکنم من دنبال مزد نمی‌خواهم بگردم این خودش بهشت است لِّلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَ یعنی نیکوکاری خودش حسن است خودش زیبایی است خودش جزا است خودش مزد است همه کارها همین است شادی و سرور که خدا همان فی الفور در قلب ما می‌گذرد هر چیزی هر کار خیری خدا اجرم می‌دهد مزد‌ام می‌دهد که لزوم نیست بدهد همین که ما فرمان خدا را بردیم توفیق بزرگی است همین که ما بزرگی را ملاقات کردیم حالا به اضافه‌ی این که مهمانی‌مان می‌کنند اضافه‌مان می‌دهند خدای مهربان می‌فرمایند آن‌هایی که کار نیک می‌کنند هم حسنی و نیکی دارند و هم زیاده هم حسنی به آن‌ها مرحمت می‌کند خاصیت دیگرش این هم است ‌خدای مهربان هیچ وقت چهره‌ی این‌ها را خوار و ذلیل نمی‌کند پوشش ذلت گرفتاری مشکلات گرد و غبار نکبت ظلمت فشار به چهره‌شان نمی‌افتد عذاب دنیای آخرتی را خدا از آن‌ها می‌گیرد رنج و شکنجه را خدا از آن‌ها بر می‌دارد غباری بر آن‌ها نمی‌شیند خدا آن‌ها را از ذلت و خواری حفظ می‌کند عزت می‌دهد أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ این‌ها اهل بهشت‌اند جاودانه در بهشت خدا آن‌ها را پذیرایی می‌کند.

شریعتی: خیلی ممنون خیلی فرصت نداریم تا پایان برنامه‌ی امروز قبل از این که فرمایش حاج آقا فرحزاد را بشنویم یک وقتی حس می‌کنیم در تنگنا هستیم در مذیقه هستیم احساس فشار می‌کنیم گاهی به خاطر این است که شرح صدر نداریم و گشادگی سینه نداریم که نمی‌توانیم مشکلات و مصائب را تحمل بکنیم یک کتابی می‌خواهم معرفی کنیم به اسم وسعت دل شرح صدر در سیره‌ی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نوشته‌ی حاج آقای فرحزاد نکات خیلی خوبی را دارد مطالب بسیار کلیدی در این کتاب است که می‌تواند به همه‌ی ما کمک بکند که ان شاء الله اهل شرح صدر و سعه‌ی صدر باشیم ان شاء الله دوستان تهیه کنند و مطالعه کنند و از برکات‌اش بهره مند شوند. نکات پایانی شما را می‌شنویم.

حاج آقا فرحزاد: همان طور که اشاره فرمودید این کتاب هم که بحث‌اش کلیدی و کاربردی است یعنی ریشه‌ی خیلی از مفاسد تنگ نظری‌ها و کوچکی هاست.

شریعتی: هم نگاه می‌دهد این کتاب و هم دستورالعمل می‌دهد.

حاج آقا فرحزاد: بله این خواندن‌ها خیلی دید آدم را عوض می‌کند متن برنامه را هم می‌توانند مراجعه بکنند تلفن یا انتشارات را که می‌توانند کتاب را تهیه بکنند می‌توانند به سایت مراجعه بکنند و هم از فایل‌های صوتی و متنی کتاب‌ها و بحث‌های عزیزان بهره مند شوند الآن دنیا دنیای ارتباطات است راحت می‌شود دسترسی پیدا کرد.

شریعتی: نکات پایانی شما را بشنویم.

حاج آقا فرحزاد: در آخر ماه ذی القعده هستیم پنج شنبه‌ای که پیش رو داریم شهادت امام جواد علیه السلام است جوان‌ترین امامی که به شهادت رسیده ان شاء الله اهمیت بدهیم و قدردان باشیم در رابطه با همین سخاوت من دو نکته را عرض بکنم امام جواد علیه السلام چهار سالشان بود که امام هشتم علیه السلام جدا شدند به فراق فرزند و آمدند خراسان به امام هشتم علیه السلام خبر دادند که اطرافی‌های امام جواد علیه السلام چون ایشان خردسال بودند به مقام امامت هم به ظاهر نرسیده بودند ایشان را از راه‌های منزل که حضرت بودند زندگی می‌کردند دو در داشت یک در پشتی بوده که محل عبور و مرور نبوده جای خلوت بوده در بیرونی محل رفت و آمد بوده و در عمومی بوده این‌ها به خاطر این که افراد گرفتار فقیر مزاحم حضرت نشوند اطرافی‌ها تدبیری کرده بودند که حضرت را از گوشه کنار ببرند که مثلا فقرا یا افراد. حضرت نامه نوشتند البته چون حضرت خردسال بودند امام هم در خردسالی متوجه می‌شود ولی چون کار دست دیگران افتاده بوده و حضرت هم امام نبودند که به ایشان امر و نهی بکنند قطعا خود حضرت هم متوجه بودند یک وقت شبهه‌ای در این حدیث کشی ایجاد نکند امام هشتم نامه نوشتند قسم دادند امام جواد را که مقابله بکن با این اطرافیان نگذار تو را از در پشتی ببرند از در جلو که محل رفت و آمد است به عمو هایت چقدر انفاق بکن به عمه هایت چقدر انفاق بکن چون عمو و عمه زیاد داشتند.

شریعتی: یعنی مبادا دیگران مانع خیر رسانی شما بشود.

حاج آقا فرحزاد: بله چون اطرافی‌ها بزرگان شخصیت‌ها می‌خواهند مزاحم شوند که ارباب رجوع راحت دست‌اش نرسد این را قسم دادند فرمودند مقابله بکن چون حضرت هم خردسال بودند اختیار را از دست حضرت گرفته بودند اما حضرت هم خودشان توجه داشتند و حرز امام جواد علیه السلام که عزیزان می‌توانند به فهرست مفاتیح مراجعه بکنند یادم است این حرز را یکی دو سال پیش عرض کردیم بسیار پیامک داشتیم که به برکت این حرز یا خواندن این حرز یا همراه داشتن این حرز بسیاری پیش آمد‌های خطرناک تا لب خطر رفتیم و حفظ شدیم یَا نُورُ یَا بُرْهَانُ یَا مُنِیرُ یَا مُبِینُ یَا رَبِّ اکْفِنِی شَرَّ الشُّرُورِ وَ آفَاتِ الدُّهُورِ وَ أَسْأَلُکَ النَّجَاةَ یَوْمَ یُنْفَخَ فِی الصُّورِ این را بخوانند یا بنویسند یا همراه‌شان باشد یا در ماشین همراه‌شان باشد در جیب‌تان باشد من همیشه مقید‌ام در جیب‌ام باشد مرحوم آیت الله بهاء الدینی می‌فرمودند من جلوی روی پیش‌ام یک کسی سنگ سه چهار کیلویی زد به سر یک نفر دیدم بلند شد یک خط هم به سرش وارد نشد تعجب کردم که من جلوی چشم‌ام دیدم گفت من حرز امام جواد علیه السلام همراه‌ام بوده به فهرست مفاتیح مراجعه بکنند حاشیه ملحقات مفاتیح باقیات صالحات پیدا کردن‌اش آسان است یک خط است این را هم بخوانند سوار ماشین می‌شوند یا بیرون از خانه می‌روند این خطراتی که ما را تهدید می‌کند ان شاء الله خدا کمک‌شان بکند.

شریعتی: نکته‌ی پایانی باشد این صحبت ما از برکات سخاوت گفتید از آثارش گفتید خیلی‌ها دوست دارند که سخاوت را تمرین بکنند و اهل سخاوت شوند یک وقت‌هایی سخت است یا باید ایمان ما خیلی قوی باشد یا این که راه کار‌هایی را شما بگویید برای این که ما اهل سخاوت شویم این راه کار‌ها را جلسات آینده خواهید گفت؟

حاج آقا فرحزاد: بله خواهیم گفت این نکته را هم عرض بکنم چون از جمعه دهه‌ی مبارکه‌ی ذی الحجه شروع می‌شود و این دهه هم دهه‌ی فوق العاده‌ای است یعنی دهه‌ای است که به تعبیر پیغمبر خدا این است که عبادت و عمل صالح در هیچ ایامی نزد خدا محبوب‌تر نیست از این دهه «وَالْفَجْرِ، وَلَيَالٍ عَشْرٍ» (فجر/2-3) در چندین جای قرآن به دهه اشاره شده منظور این دهه است خدا به این دهه قسم خورده «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ» (اعراف/142) جمعه که اول ذی الحجه است و شب جشن ازدواج مولی علی علیه السلام و حضرت زهرا علیه السلام است تا عید قربان هم اعمال و آدابی دارد مخصوصا شب عید قربان روز‌اش عرفه است و هم بین نماز مغرب و عشا است نمازی است که اگر بخوانند با ثواب حاجی‌هایی که مکه رفتند شریک می‌شوند ان شاء الله این دهه اعمال دارد فراموش نکنند دهه‌ی بسیار پر خیر و برکتی است.

شریعتی: و بهترین فرصت برای کار خیر.

حاج آقا فرحزاد: بله خیر رساندن به دیگران. خیر رساندن هم فقط فکر نکنیم ذکر و عبادت است بالاترین وسیله‌ی خیر رساندن معنوی و مادی به دیگران است ان شاء الله توضیح خواهیم داد امروز هم روز دوشنبه متعلق است به آقا امام حسن و امام حسین علیهما السلام خدا را قسم می‌دهیم به آبروی امام حسن و امام حسین تمام گرفتاری‌های گرفتار‌ها را خدا حل بفرماید مریض‌ها را خدا شفای عاجل عنایت بفرماید قرض قرض مندان را خدا ادا بکند وسایل شغل و مسکن و ازدواج عزیزان را فراهم بکند شر دشمنان را هم به خودش برگرداند و ان شاء الله در همه‌ی زمینه‌ها موفق و موید باشید السلام علیک یا ابا محمد یا حسن بن علی و السلام علیک یا ابا عبدالله

 

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group