چهارشنبه 14 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

تاريخ پخش: 93/07/07

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

شریعتی: سلام می‌گویم به همه‌ی هم وطنان خوب خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز ما ساعتی با تاخیر خدمت شما رسیدیم به دلیل پخش مسابقات ورزشی بازی های آسیایی. در هر صورت خوشحالیم که با سمت خدا مهمان خانه های شما هستیم. یک تشکر و خدا قوت جانانه به ملی پوشان مخصوصا ورزشکاران در رشته‌ی کشتی به دلیل موفقیت های پی در پی‌شان عرض می‌کنیم و این پیروزی‌ها را هم به شما تبریک می‌گوییم حاج آقای فرحزاد سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید.

حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما و عوامل برنامه و بینندگان عزیز عرض سلام داریم و آرزوی موفقیت برای همه‌ی عزیزان خصوصا عزیزانی که در رشته های ورزش زحمت می‌کشند و مدال می‌آورند ان شاء الله سربلند و پیروز باشند و شادی های مردم را بیشتر کنند.

شریعتی: ان شاء الله برنامه‌ی امروز را با احترام تقدیم نگاه دریایی شما می‌کنیم بحث ما با حاج آقای فرحزاد در ذیل خیر و برکت در زندگی به خیر رسانی و سخاوت رسید نکات خیلی خوبی شنیدیم پیام های خیلی مثبتی داشتیم و خدا را از این بابت بسیار شاکریم در خدمت شما هستیم و بحث امروز را خواهیم شنید.

حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم موضوع سخاوت و انفاق موضوع بسیار مهمی است که ان شاء الله اگر واقعا در دل‌ها جا باز کند و جایگاه‌اش جا بیفتد من واقعا معتقد‌ام که بسیاری از عزیزانی که سخاوتمند هستند بیشتر و دل خوش‌تر می‌شوند به این کار و آن‌هایی هم که واقعا تا به حال در این وادی هدایت نیافته‌اند قطعا تلنگر محکمی است که این‌ها خودشان را بسازند و عوض بکنند. در رفتارشان بازنگری داشته باشند. بخل یک رذیله‌ی بسیار بسیار ناپسندی است که اصل ایمان را گاهی از بین می‌برد پیغمبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید اسلام و دین را چیزی مثل بخل شدید از بین نمی‌برد و باز روایت زیبایی دیدم آقا امام صادق علیه السلام دور خانه‌ی کعبه طواف می‌کردند شما تصور کنید امام معصوم که بالاترین خواسته‌ها را از خدای متعال می‌خواهد آن هم در هنگام طواف دور خانه‌ی خدا برای ایشان این موضوع معلوم می‌شود خیلی مهم بوده راوی می‌گوید من دیدم حضرت دور خانه‌ی خدا که طواف می‌کنند همه‌اش این دعا را تکرار می‌کنند اللَّهُمَّ قِنِي شُحَّ نَفْسِي ‌خدایا من را حفظ کن بخیل نشوم از خساست و بخل من را حفظ کن طواف آقا که تمام شد من به آقا عرض کردم من تعجب می‌کنم این همه دعا است ولی شما در طواف این دعا را کردید که خدایا من را از بخل نگاه دارد چقدر مهم است امام معصوم اعمال‌اش و گفتارش کنترل از طرف خدای متعال است حضرت توجه دادند او را به این آیه‌ی مبارکه «وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» (تغابن/16) یعنی اگر کسی از بخل رد شود بتواند از مال و جانش بگذرد این رستگار شده است یعنی خدا با مال و جان ما کار دارد اگر کسی هر که از پل بگذرد خندان بود این پل همان پول است این پل همان من است کسی از من‌اش بگذرد مال بدهد جان بدهد از پل رد شده است و لذا حضرت فرمودند که خدای بزرگ می‌فرماید کسی از بخل بگذرد از خساست بگذرد او رستگار است کارش دیگر درست است آن قدر موضوع سخاوت مهم است که سخاوت با کفر مقابله می‌کند چه بسا کفاری که به خاطر سخاوت‌شان مومن شده‌اند رستگار شده‌اند اهل بهشت شده‌اند باز روایت ما داریم که آدم های با سخاوت هم به خدا نزدیک‌اند هم به مردم نزدیک‌اند هم به بهشت نزدیک‌اند و هم از جهنم دور هستند برعکس‌اش آدم های بخیل از خدا دور‌اند از مردم دور‌اند از بهشت هم دور‌اند و به آتش جهنم نزدیک اند. کسی یک لحظه تامل کند در این آیات و روایاتی که ما می‌خوانیم کافی است از جا کنده شود دل سنگ را آب می‌کند امیرالمومنین علیه السلام تعبیری دارند در نهج البلاغه که بخل و خساست یک ننگ است یعنی زشتی است یک خباثت است یک نکبت است برای انسان یک وقت من بارها این دعا را تکرار کرده‌ام و تکرار می‌کنم خدا نصیب کافر نکند کافر ممکن است با سخاوت نجات پیدا بکند ولی مسلمان بخیل که خمس نمی‌دهد زکات نمی‌دهد صدقه نمی‌دهد کار خیر نمی‌کند این عاقبت‌اش پایان جهنم است.

شریعتی: یک وقت‌ها جدی نمی‌گیریم می‌گوییم نماز می‌خوانیم روزه می‌گیریم دیگر چه کار داریم اهل انفاق هستیم یا نه اما این روایات خیلی تذکر مهمی است.

حاج آقا فرحزاد: بله خدا با مال و جان ما کار دارد اصلا تمام نماز و روزه و زکات مقدمه است که صفات ما را بارور بکند غرور را از ما بگیرد سخاوت مندمان کند و لذا تعبیری در روایت داریم که تعبیر خیلی تندی است نه تنها بخیل خودش ننگ و عار است و مایه‌ی نکبت است امیرالمومنین علیه السلام این تعبیر بلند را فرموده‌اند که نگاه کردن به آدم بخیل قساوت قلب می‌آورد خدا نصیب نکند پدری مادری دوستی فامیلی آشنایی مدیری سرپرستی بخیل باشد نگاه کردن به چهره‌ی بخیل هم آدم را تاریک می‌کند قسی القلب می‌کند این است که آدم نگاه به بخیل نکند و از بخیل فاصله بگیرد عجیب است آدم سخی ولو کافر باشد یا عاقبت به خیر می‌شود مومن می‌شود می‌رود بهشت یا این که تخفیف عذاب به او می‌دهند یعنی امتیاز های مهمی به این‌ها می‌دهند.

شریعتی: مهم این است که خدا توجهی می‌کند.

حاج آقا فرحزاد: بله توجه می‌کند بلا شک یعنی وقتی با کفر و نفاق مقابله بکند ما در روایت داریم ابن جزعان یک آدم سخاوتمندی بوده است سفره داری می‌کرد اطعام می‌داد کافر بود بت پرست بود در زمان جاهلیت از دنیا رفت ولی چون به خاطر این که سفره دار بود پیغمبر خدا فرمود عذاب او همه کمتر است به خاطر این که اطعام طعام می‌کرده سفره داری می‌کرده یا مثلا حاتم طایی که معروف بوده به سخاوت و جود و کرم و بخشش قبل از پیغمبر ما بوده البته بچه هایش آمدند مومن شدند جناب حجر بچه های دیگرش آمدند و از یاران بسیار خوب امیرالمومنین و امام حسن و پیغمبر خدا بودند چه دختر حاتم طایی و پسرش آمد ولی خود حاتم طایی قبل از پیغمبر از دنیا رفت ولی پیغمبر عظیم الشان فرمودند به خاطر سخاوت‌اش آتش جهنم به او راه ندارد یعنی آتش جهنم او را نمی‌سوزاند.

شریعتی: و نسل‌اش هم عاقبت به خیر شد.

حاج آقا فرحزاد: بله این هم اثر دوم. یا مثلا این روایت را که می‌خوانیم هم متعدد است هم از کتاب های معتبر ماست در اصول کافی است این روایت زیبا یک مومنی در مملکت جباری زندگی می‌کرد آن آدم جبار و ظالم به این مومن خشم کرد خواست او را بگیرد و از بین ببرد این مومن از آن مملکت فرار کرد رفت در مملکت دیگری در آن مملکت هم همه کافر و مشرک و غیر مسلمان بودند یک مشرکی پناه داد به این مومن به او جا داد از او پذیرایی کرد در واقع جود و کرم نشان داد بعد از مدتی آن مشرک از دنیا رفت امام صادق علیه السلام می‌فرماید ملائکه‌ی عذاب به خاطر کفرش و مشرک بودن‌اش آمدند او را ببرند آتش جهنم ملائکه‌ی رحمت و بهشت آمدند او را ببرند به طرف بهشت به خاطر این که یک مومنی را پناه داده خدمت کرده احسان کرده جود و کرم نشان داده بین‌شان نزاع افتاد چه کار کنیم خدای متعال فرمود اگر من حتم نکرده بودم که بهشت مخصوص مومن هاست آن‌هایی که من را قبول می‌کنند اقرار می‌کنند را می‌برم بهشت او را می‌بردم بهشت ولی چون بهشت لازمه‌اش ایمان به من است او را بهشت نبرید ولی از اطعام و غذاها به او بخورانید ولی آتش جهنم به او نرسانید یعنی به خاطر این که یک مومنی را پناه داده آتش جهنم بر او حرام شد و غذایش هم هر سر وعده‌ی صبح و شام به او بدهند از امام صادق علیه السلام فرمودند غذایش از کجا می‌آمد فرمودند به آن کاری نداشته باشید در واقع اسم بهشت نیست ولی همان غذاهای بهشتی و طعام‌ها به او داده می‌شود.

شریعتی: همین که در جهنم نیست خیلی است.

حاج آقا فرحزاد: بله از آن طرف هم یک روایت دیگری است حرام ابدی است ورود ممنوع کامل است کسی که بخیل است خسیس است رفتن او به بهشت حرام است این روایت از پیغمبر خداست. تعارف نیست واقعیت است یعنی کسی که خیر به دیگران نمی‌رساند ممسک است فقط به فکر خودش است واقعا موضوع مهمی است این قدر مهم است که اولا سخاوت با کفر و شرک مبارزه می‌کند ممکن است برگردد مومن شود اگر هم برنگشت عذاب برداشته شود باز روایاتی که در این مورد هم وارد شده خیلی زیاد و مهم است که گناه منشأ همه‌ی بدی هاست ثواب و کار خیر منشأ همه‌ی خوبی هاست سخاوت و دست دهنده داشتن و احسان کردن با گناه مبارزه می‌کند با فسق و فجور مبارزه می‌کند آدم های فاسق و غرق گناه را هم عاقبت به خیر می‌کند و برای این هم روایات متعدد داریم افرادی غرق گناه بودند اما چون خیرخواه بودند محسن بودند احسان می‌کردند یا موفق به توبه می‌شوند یا موفق به ترک گناه می‌شوند یا به خاطر احسان‌شان خدا می‌گوید من از آن‌ها می‌گذرم.

شریعتی: روایتی که شما خواندید آدمی که بخیل است قسی القلب می‌شود یا نگاه می‌کنید به آدم بخیل قسی القلب می‌شوید نقطه‌ی مقابل‌اش هم قلب‌اش خیلی زلال است.

حاج آقا فرحزاد: دل رحم و مهربان است نگاه کردن عکس‌اش به آدم سخاوت مند نورانیت ایجاد می‌کند و آن نور باعث می‌شود گناهان او را از بین ببرد باز روایت داریم اَلجاهِلُ السَّخی اَقرَبُ اِلَی اللهِ مِنَ العابِدِ البَخیل یک کسی که جاهل است علم ندارد سواد ندارد ولی دست دهنده دارد خیر به دیگران می‌رساند این بهتر است از آن عابدی که بخیل است عبادت می‌کند ولی بخل دارد و این هم روایت عجیبی است از امام صادق علیه السلام داریم جوانی که در گناه فرو رفته آلوده به گناه شده پوشیده شده از گناه ولی یک صفت خوبی دارد پایش بیفتد احسان می‌کند به یتیم‌ها می‌رسد صدقه می‌دهد صله رحم می‌کند به پدر مادرش انفاق می‌کند ولی در گناه فرو رفته ولی چون سخاوت دارد امام صادق علیه السلام فرمود جوانی که در گناه فرو رفته ولی سخاوت مند است خدا بیشتر دوست دارد از آن پیر مردی که یک عمر سجاده آب می‌کشد ذکر می‌گوید نماز می‌خواند دعا می‌کند ولی بخل دارد چون او خیرش به دیگران می‌رسد و این خیرش به دیگران نمی‌رسد فراوان روایاتی هم داریم که آن جوان عاقبت به خیر می‌شود ولو غرق گناه است خیلی عجیب است این سخاوت گناهان را مثل ولایت که گناهان را تبدیل به حسنه می‌کند چنین حالتی دارد ولی آن آدمی که عابد است ولی انفاق نمی‌کند عاقبت می‌رود در آتش جهنم یعنی بخل عبادت هایش را می‌سوزاند از بین می‌برد خیلی عجیب است روایت داریم که امام صادق علیه السلام فرمودند یک عابدی بود هشتاد سال عبادت کرد اگر عزیزان بخواهند مراجعه بکنند کلمه‌ی صدقه در سفینه البحار محدث قمی آورده در بحار هم است عابدی بود هشتاد سال عبادت کرد بعد از هشتاد سال عبادت خدای نکرده شیطان قول‌اش زد و دامن‌اش آلوده به گناه شد با یک خانمی ارتباط برقرار کرد آلوده به گناه شد خدای متعال او را توبیخ کرد عبادت های هشتاد سال را پاک کرد گاهی می‌بینید یک سم می‌آید خوبی های آدم را از بین می‌رود بعد از مدتی مریض شد حالش بد شد رو به قبله شد وقتی که رو به قبله بود در روایت داریم که در حالت احتضار بود در حالت جان دادن بود یک مسکینی گرسنه‌ای درد مندی آمد گفت به من کمک بکن امام صادق علیه السلام می‌فرماید او چون در حال جان دادن بود نفس‌اش به آخر افتاده بود زبان‌اش بند آمده بود نمی‌توانست حرف بزند کنارش یه انبان بود غذا بود با انگشت و چشم به آن سائل اشاره کرد گفت این جا غذا است برو بردار استفاده کن به خاطر این که صدقه داد و انفاق کرد و او هم آمد غذا را گرفت و خورد و دعایش کرد به خاطر این انفاق و احسان و صدقه دادن خدای متعال هم گناهی که انجام داده بود خدا او را بخشید و هم هشتاد سال عبادت‌اش را در پرونده‌ی اعمال‌اش برگرداند و به خاطر این صدقه دادن او را عاقبت به خیر کرد خیلی عجیب است چه اثری دارد این صدقه دادن که گاهی می‌تواند گناهان عظیم را پاک کند و گاهی می‌تواند عبادت های پاک شده را برگرداند.

شریعتی: مهم‌ترین چیزی که خیلی‌ها می‌پرسند ما برای اموات‌مان چه کار می‌کنیم وقتی مراجعه می‌کنیم به منابع می‌بینیم مهم‌ترین چیز صدقه است.

حاج آقا فرحزاد: بله صدقه است تلاوت قرآن از خیلی کارها که عبادی است حمد و سوره می‌کنیم این‌ها خیلی مهم است ولی پدر جد این‌ها صدقه دادن دین کسی را ادا کردن گره باز کردن جهازی تهیه کردن وسایل ازدواج کسی را فراهم کردن مسکن کسی را فراهم کردن هر حیله‌ای که بزند و دلی را شاد بکند این پدر جد همه‌ی عبادت هاست ما در روایت داریم در کافی شریف امام صادق علیه السلام می‌فرماید که خدای مهربان می‌فرماید اگر یک سخاوت مندی مرتکب خطایی شد گناهی مرتکب شد از گناه او بگذرید چون آدم سخی اگر هم یک جا پایش می‌لغزد به خاطر سخاوت خدا دستش را می‌گیرد تعبیر حدیث این است به خاطر این که صفت خدایی دارد کار خدا را انجام می‌دهد می‌فرماید بیایید شما هم کار خدا را انجام بدهید همان طور که خدا آدم سخی را پاک می‌کند عاقبت به خیر می‌کند شما هم در فامیل در جمع‌تان زیرمجموعه‌تان اگر کسی خلافی کرده می‌بینید سخاوت مند است خیر خواه و دلسوز و مهربان است به خاطر سخاوت‌اش دستش را بگیرید خدا دست او را می‌گیرد هر کجا که می‌لغزد و خدا رزق را به او باز می‌کند هر وقت فقیر شود یکی از راه های وسعت رزق و برکت خود این سخاوت و جود و بخشش و کرم کردن است و هر چه آدم بتواند به دیگران محبت بکند خدمت بکند دست دهنده داشته باشد این هم روایت جالبی است مرحوم آیت الله خویی در معجم الرجال آورده‌اند در منابع حدیثی ما هم است روایت داریم که جمعی از مردم کوفه آمدند مدینه خدمت امام صادق علیه السلام به حضرت عرض کردند ما دوست داریم شما یک نماینده‌ای بگذارید از طرف خودتان به مردم کوفه امام صادق علیه السلام فرمودند که لازم ندارید نماینده چون می‌دانستند این‌ها یا وفا ندارند یا ارزش قائل نمی‌شوند خود حضرت در ابتدا فرمودند لزومی ندارد حالا خود همین که حرف امام را رد می‌کنند و اصرار می‌کنند به امام این علامت نادانی و جهالت‌شان بوده حضرت با ایشان مدارا کردند اصرار کردند فرمودند باشد حالا که شما اصرار می‌کنید من جناب مفضل که از یاران بسیار خوب امام صادق و از اصحاب بسیار خوب امام باقر بوده خیلی بزرگوار است جناب مفضل تعبیری من دیدم به منزله‌ی سلمان است در زمان خودش و امام باقر تعبیری درباره‌ی مفضل دارند که امام معصوم قسم بخورد به پروردگارم قسم من تو را دوست دارم نه تنها تو را دوست دارم هر کس دوست تو است آن را هم دوست دارم خیلی عجیب است این دومی‌اش خیلی مهم است خود طرف را دوست دارد قشنگ ولی این که دوست های شما هم همه محبوب امام باشند خیلی خوب است مفضل از دوستان محبوب امام صادق علیه السلام بوده فرمودند من مفضل را نماینده خودم قرار می‌دهم جناب مفضل شد نماینده‌ی امام صادق در کوفه مفضل آدم بیدار فهمیده و هوشیاری بود خیلی سعه‌ی صدر داشت با همه‌ی قشر‌ها رفت و آمد داشت و همه را جذب می‌کرد از جمله افرادی که سخی بودند ولی ظاهرشان یک مقدار در گناه و معصیت گرفتار بود آلوده بودند به تعبیر امروزی نمی‌دونم چه تعبیری بگوییم تعبیر روایت می‌ترسم برای ما دردسر درست شود بگویم تعبیر خوبی نیامده یعنی آن قشری که با ایشان ملاقات می‌کردند داش مشدی‌ها آدم‌هایی که به ظاهرشان نگاه می‌کند فکر می‌کنند جزء الوات هستند ظاهر زننده‌ای داشتند جناب مفضل نماینده‌ی امام صادق با این‌ها هم ارتباط داشت مجلسی داشت که این‌ها هم شرکت می‌کردند به افراد خشک مقدس ظاهرالصلاح این برمی‌خورد حتی آن‌هایی که خودشان تقاضا کرده بودند امام ایشان را نصب بکند گفتند ما ریشی و پشمی و ظاهر ما خیلی مذهبی و خشک مقدس است این‌ها چه کسی هستند آمدند با نماینده‌ی امام ملاقات می‌کنند خیلی برایشان سنگین بود به مفضل گفتند صلاح نیست گفت نه این‌ها صفات خوبی دارند ظاهرشان بله ولی باطن‌شان خوب است من به این خاطر این‌ها را پذیرفتم این‌ها زیر بار نرفتند بلند کردند آمدند مدینه به قول ما سعایت چغلی مفضل را پیش امام صادق کردن. گفتند نماینده‌ی شما با اقشار و گروه های مختلف می‌شنود ما ضربه های مهمی که می‌خوریم از این تنگ نظری‌ها کوته بینی‌ها ظاهر بینی‌ها خشک مقدس‌اند آن‌هایی که از یک بعد می‌بینند مقدس بودن خوب است متدین بودن خوب است اما خشکه مقدسی به ظاهر خودت را دین دار نشان بدهی ولی باطن‌ات خالی باشد بخیلی خسیسی حسودی متکبری مغروری هزار عبادت هم می‌کنی چه فایده دارد اگر عبادتی که غرور من را از بین نبرد بخل من را از بین نبرد چه عبادتی است الآن وهابی‌ها معذرت می‌خواهم عبادت می‌کنند باید آدم صفات الله را داشته باشد خودشان اعتراض کردند و دوباره آمدند اعتراض کردند آقا ایشان را نصب کرده بهترین یار آقا بوده در کوفه گفتند این نماینده‌ی شما آبروی شما را برده با این‌هایی که ظاهرالصلاح نیستند نشست و برخاست می‌کند شما عزل‌شان کنید امام صادق علیه السلام نامه‌ای نوشتند گفتند بدهید به مفضل این‌ها در ذهن‌شان این بود که این نامه عزل ایشان است قاعدتا الآن که ما تقاضا کردیم می‌خواهد عزل‌اش کند خیلی خوشحال شدند کار خودشان را پیش بردند نامه را گرفتند با خوشحالی برگشتند کوفه و آمدند منزل آقای مفضل و گفتند ما تازه از مدینه آمدیم آقا نامه برای شما نوشته فرمودند صبر کنید نامه را باز کنیم ببینیم چه است نامه را باز کردند جلوی آن‌هایی که آورده بودند دیدند حضرت مرقوم فرمودند من چند هزار دینار پول لازم دارم در اسرع وقت به من برسانید مفضل گفت این نامه‌ای است که خودتان آوردید آن‌ها دست روی دست هم گذاشتند پشت گوش‌شان را خواراندند ما که مشکل داریم زن داریم بچه داریم باشد یک وقت دیگر. موقع سخاوت هفتاد شیطان به دست آدم می‌چسبند این‌ها خودشان شیطان بودند با هفتاد شیطان به دست‌شان چسبیده بود خلاصه آن‌ها پشت گوش انداختند مفضل گفت بنشینید همین جا فرستاد سراغ همان داش مشتی‌ها همان که ظاهرشان به درد نمی‌خورد سران‌شان را خواست گفت این نامه‌ی امام صادق این‌ها حی و حاضر تازه از مدینه آوردند حضرت پول می‌خواهند گفتند روی سر می‌گذاریم جان می‌دهیم مال می‌دهیم این حرف‌ها چیست فرش زیر پایمان را می‌فروشیم خودمان را پول می‌کنیم از راه حلال پول حلال می‌آوریم رفتند پول کلان آوردند ریختند جلوی مفضل گفتند همین الآن بفرستید به امام صادق. مفضل فرمود به تعبیر من امام صادق جواب‌تان را داد این‌ها همان‌هایی هستند که به خاطر معاشرت با این‌ها رفتید پیش امام صادق علیه من صحبت کردید شما فرمان امام صادق را عمل نکردید ولی این‌ها عمل کردند واقعا من خودم بینی و بین الله غبطه می‌خورم به آن‌هایی که واقعا جانباز‌اند مال باز‌اند در راه خدا جایش بیفتد از مال از جان می‌گذشتند هفته‌ی دفاع مقدس هم است ما در جبهه‌ها فراوان داشتیم افرادی که ظاهرالصلاح نداشتند پایش افتاد غیرت الهی غیرت ناموسی غیرت دفاع از میهن دفاع از روحانیت دفاع از اسلام همه چیزش را در راه خدا داده ولی بعضی‌ها هستند خشک مقدس می‌گویند به ما چه به من چه هستند کسانی که می‌روند این کار‌ها را بکنند این‌ها من‌شان خیلی بزرگ است و از خود راضی‌اند حضرت آیت الله مرعشی نجفی می‌فرمودند من از خدا خواستم با این لوطی صفت‌هایی که از خودشان می‌گذرند با آن‌ها محشور شوم با خشک مقدس‌هایی که نم پس نمی‌دهند از خودشان نمی‌گذرند با این‌ها محشور من را نکند ولی لوطی صفت‌هایی که پایش بیفتد واقعا در راه امام حسین می‌دهد در راه امام زمان می‌دهد در راه خدا می‌دهد غیرت من داند جایش مال و جان می‌دهند سخاوت انسان را نجات می‌دهد بخل و خساست انسان را به قعر جهنم خواهد برد امیدواریم این روایات در ما اثر بکند ما را از بخل و خساست دور بکند.

شریعتی: خیلی خوب بود نکات خوبی را شنیدیم خیلی پر روایت و پر نور ان شاء الله مسیر زندگی‌مان را بر اساس همین روایات که نشانه های ما هستند تنظیم بکنیم و از سخاوت که سیره‌ی عملی اهل بیت بوده ساده رد نشویم به قرار روزانه‌مان رسیدیم تلاوت آیات نورانی صفحه‌ی 219 قرآن کریم آیات 89 تا 97 سوره‌ی مبارکه‌ی یونس.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

قَالَ قَدْ أُجِيبَت دَّعْوَتُكُمَا فَاسْتَقِيمَا وَلَا تَتَّبِعَانِّ سَبِيلَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ﴿٨٩﴾ وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْيًا وَعَدْوًا حَتَّى إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنتُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ ﴿٩٠﴾ آلْآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ ﴿٩١﴾ فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً وَإِنَّ كَثِيرًا مِّنَ النَّاسِ عَنْ آيَاتِنَا لَغَافِلُونَ ﴿٩٢﴾ وَلَقَدْ بَوَّأْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ مُبَوَّأَ صِدْقٍ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ فَمَا اخْتَلَفُوا حَتَّى جَاءَهُمُ الْعِلْمُ إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ﴿٩٣﴾ فَإِن كُنتَ فِي شَكٍّ مِّمَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ فَاسْأَلِ الَّذِينَ يَقْرَءُونَ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكَ لَقَدْ جَاءَكَ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ ﴿٩٤﴾ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّـهِ فَتَكُونَ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿٩٥﴾ إِنَّ الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ كَلِمَتُ رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ ﴿٩٦﴾ وَلَوْ جَاءَتْهُمْ كُلُّ آيَةٍ حَتَّى يَرَوُا الْعَذَابَ الْأَلِيمَ ﴿٩٧﴾

ترجمه:

[خدا] فرمود: دعای شما دو نفر پذیرفته شد؛ بنابراین [در ابلاغ پیام خدا] پابرجا واستوار باشید واز روش کسانی که جاهل و نادانند، پیروی نکنید. (۸۹) وبنی اسرائیل را از دریا گذراندیم، پس فرعون و لشکریانش آنان را از روی ستم وتجاوز دنبال کردندتا هنگامی که بلای غرق شدن، او را فروگرفت، گفت: ایمان آوردم که هیچ معبودی جز همان که بنی اسرائیل به او ایمان آوردند، نیست و من از تسلیم شدگان [در برابر فرمان های حق] هستم. (۹۰) [به اوگفته شد:] اکنون [که به نابودی خود یقین داری و زمان بازگشت به خدا سپری شده ایمان می آوری؟!] در حالی که پیش از این عصیان می ورزیدی و از تبهکاران بودی؟ (۹۱) پس امروز تو را با بدن بی جانت نجات می دهم [وبر بلندایی از ساحل دریا می گذارم] تا برای آیندگانت نشانه ای [از قدرت ما و زبونی و خواری گردنکشان] باشی؛ و یقیناً بسیاری از مردم از نشانه های ما بی خبرند. (۹۲) به راستی ما بنی اسرائیل را در جایگاهی [خوش آب و هوا و منطقه ای سرشار از نعمت ها] جای دادیم و به آنان از انواع روزی های پاکیزه، روزی بخشیدیم [ولی آنان در نبوّت موسی و در دین خدا روی به اختلاف آوردند]؛ و اختلاف نکردند مگر پس از آنکه دانش [به حقایق و معارف] برای آنان آمد؛ یقیناً پروردگارت روز قیامت میان آنان درباره آنچه در آن اختلاف می کردند، داوری خواهد کرد. (۹۳) و [به فرض محال] اگر از آنچه بر تو نازل کردیم در شک و تردیدی، از آنان که پیش از تو کتاب [آسمانی] می خواندند بپرس [کتابی که نزول قرآن را از سوی خدا خبر داده] تا روشن شود که حق از سوی پروردگارت به سوی تو آمده؛ بنابراین از تردیدکنندگان مباش. (۹۴) و هرگز از کسانی مباش که آیات ما را تکذیب کردند که از زیانکاران خواهی شد. (۹۵) مسلماً کسانی که عذاب پروردگارت بر آنان محقق و ثابت شده، ایمان نمی آورند. (۹۶) گرچه همه نشانه ها و معجزه ها برای آنان بیاید تا آن زمان که عذاب دردناک را ببینند [که آن هنگام ایمان آوردنشان هیچ سودی نخواهد داشت.] (۹۷)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: ان شاء الله زندگی همه‌تان منور به نور قرآن باشد و مزین به زینت صلوات بر محمد و آل محمد. روز عرفه را در پیش داریم و عید قربان را که پیشاپیش مبارک‌تان باشد نگاه و نکات حاج آقای فرحزاد در مورد روز عرفه و عید قربان به نظرم شنیدنی خواهد بود.

حاج آقا فرحزاد: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. در چند روایت این تعبیر آمده که یکی از برکات مهم صلوات از بین بردن نفاق است نفاق درونی نفاق بیرونی اگر بیننده‌ها هم توجه دارند بسیار این سنت خوبی است خیلی جاها که دعوا است می‌گویند دعوا نکنید بروید صلوات بفرستید اختلاف است قهر است جدایی است برای صلح و آشتی دادن می‌گویند کوتاه بیا صلوات بفرست بنگاه‌ها می‌خواهند معامله‌ای را انجام دهند می‌گویند قبول کن صلوات بفرست یعنی این دل‌ها را نزدیک می‌کند و من و نفاق و تفرقه و اختلاف را دور می‌کند پیغمبر خدا فرمودند که صلوات بر من نفاق و اختلاف و تفرقه را دور می‌کند ان شاء الله به برکت صلوات بر محمد و آل محمد همه‌ی نفاق‌ها از جامعه‌ی ما دور شود. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

شریعتی: اشاره‌ی قرآنی امروز را بفرمایید.

حاج آقا فرحزاد: آیه ‌ی 89 و 90 این صفحه درباره‌ی عبور بنی اسرائیل از رود نیل است که خدای متعال به برکت توکل به خدا. حضرت موسی چیزی نداشت مردان الهی سرمایه‌شان توکل به خدای متعال است و چون به خدا توکل و اعتماد کرد خدا آب رود نیل را خشک کرد و دوازده جاده برای بنی اسرائیل درست کرد همه راحت رد شدند خدای مهربان می‌فرماید «وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْيًا وَعَدْوًا حَتَّى إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنتُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ» ولی فرعون با لشکریان‌اش این‌ها را تعقیب کردند رسیدند دیدند این‌ها از رودخانه رد شدند کسی که با خدا باشد از همه‌ی بن بست‌ها و از همه‌ی خطر‌ها می‌تواند رد شود ولی آن مستکبرینی که به قدرت به زور به زر به کبریایی‌شان تکیه می‌کنند آخر کار به زمین می‌خورند مرحوم آیت الله بهاءالدینی می‌فرمودند گول این مستکبران و قدرتمندان را نخورید پایان کارشان همه زمین خوردن است همه از بین می‌روند نمی‌ماند چیزی از آن‌ها ولی انبیاء عظام به ظاهر قدرت ندارند ولی نام آن‌ها در دل‌ها و جان‌ها تا قیامت و ابدیت خواهد بود فرعون با همه‌ی قدرت و ادعایی که داشت رسید به رودخانه و در شرف غرق شدن شد وقتی که در حال غرق شدن بود قرآن می‌فرماید که گفت «آمَنتُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ» گفت الآن من ایمان آوردم به همان خدایی که به بنی اسرائیل ایمان آورد ولی دیر شده بود خدای متعال می‌فرماید «آلْآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ» الآن که بیخ خرت را گرفتیم می‌خواهیم غرق‌ات کنیم آیا الآن ایمان می‌آوری؟ لذا توبه بعد از مشاهده‌ی مرگ فایده ندارد ایمان تا قبل از مشاهده‌ی مرگ ایرادی ندارد آدم مرگ را ندیده لا اله الا الله ایمان بیاورد ولی مثل فرعون که دارد سرش می‌رود زیر آب بگوید لا اله الا الله این فایده ندارد لذا تا وقتی که انسان مشاهده نکرده است ایراد ندارد لذا سعی بکنید قبل از این که به پایان برسیم دست از استکبار کفر و گناه برداریم و با ایمان از دنیا برویم.

شریعتی: در روزهای بسیار با برکتی هستیم در ایام ماه ذی الحجه ان شاء الله زیارت بیت الله الحرام نصیب همه‌ی بیننده های خوب‌مان شود هر سال مشرف باشند آرزو می‌کنم دوستانی که در سرزمین وحی هستند حتما ما را از دعای خیر فراموش نکنند روز عرفه و عید قربان موضوع بخش آخر صحبت‌مان است بفرمایید.

حاج آقا فرحزاد: روز پنج شنبه‌ای که پیش رو داریم هفتم ذی الحجه شهادت امام پنجم ما محمد باقر علیه السلام است که ان شاء الله اهمیت دهیم شرکت کنیم خدمتی محضر حضرت داشته باشیم روز شنبه روز عرفه است همین جا خدمت بینندگان عزیز عرض می‌کنم که بسیار بسیار روز مهمی است یعنی ما در میان شب‌ها برای انس با خدا و بر آمدن حاجات و ارتباط با خدا مثل شب قدر نداریم در میان روز‌ها هم برای دعا و نیایش و ارتباط با خدا مثل روز عرفه نداریم من همین جا واقعا اگر مسئولین مملکتی ما ارگان‌ها شورای انقلاب فرهنگی طرحی پیاده بکنند که از ظهر به بعد تعطیلی شود یا ساعت کار کم شود که تمام مردم ما مثل شب های احیاء محرم صفر بسیج می‌شوند که بروند برای دعا و زیارت و توسل از ظهر شنبه حتی مرخصی بتوانیم رد بکنیم آموزشگاه‌هایی که می‌توانند ساعت درس‌شان را جا به جا بکنند حیف است به ما بگویند فلان ساعت چند میلیارد پول به شما می‌دهند برای خیلی مبالغ کمتر ما خودمان را می‌کشیم تا برسیم خب دعا اجابت می‌شود آن زمان روز عرفه چه عزیزانی که در سرزمین عرفات هستند که آن جا بسیار فوق العاده است چه در کربلا هستند که خدا قسمت کند همه‌ی عزیزان کربلا مشرف شوند اول خدا به زوار قبر اباعبدالله نظر می‌فرماید بعد به حاجی های خودش و عزیزانی که در مشاهد مشرفه یا دعاهای دسته جمعی جاهایی که در دسترس است شرکت می‌کنند از ظهر شنبه تا غروب شنبه روز عرفه است قدر بدانیم ناله‌ها گریه‌ها فریاد‌ها استغاثه‌ها قطعا بدانید اثر دارد امام سجاد علیه السلام فرمودند روزی است که خدا به آن‌هایی که هنوز دنیا نیامده‌اند بچه های در رحم مادر هم لطف می‌کند حیف است که انسان این روز را از دست بدهد پس ان شاء الله روز عرفه هم چنین شب عرفه هم دعاهایی دارد فراموش نکنیم عید قربان یکی از مهم‌ترین اعمال‌اش قربانی کردن است افرادی که مکه مشرف شدند زیارت خانه واجب است برای بقیه هم مستحب موکد است آن‌هایی که توان دارند یکی از موارد سخاوت قربانی کردن است یکی از موارد بهترین صدقه دادن ذبح گوسفند است و این ذبح گوسفند آن قدر در روایات ما سفارش شده و اشاره شده روایت زیبایی دیدم که اول قطره‌ای از خون گوسفند که به زمین می‌رسد خدا صاحب آن گوسفندی که قربانی کرده گناهانش را می‌آمرزد خدا این را دوست دارد و رفع بلا می‌کند من خواهش دارم هر چند وقت یک بار آن‌هایی که تمکن مالی دارند قربانی کردن مستحب است در روز عید قربان مستحب موکد است.

شریعتی: حتما باید گوسفند باشد؟

حاج آقا فرحزاد: گوسفند یا شتر و گاو و امثال این‌ها مرغ ما در روایت نداریم در غیر عید قربان هم حیوان سر ببرد خوب است دو روایت دیدم خیلی جالب و زیبا بود یکی این که یکی از نزدیکان پیغمبر خدا عرض کرد من پول ندارم چه کار بکنم فرمودند برو قرض بکن و قربانی بکن قرض قربانی را خدا ادا می‌کند یعنی خدا وعده داده که اگر کسی برای قربانی و صدقه دادن و کار خیر قرض کرد من قرض‌اش را ادا می‌کنم.

شریعتی: یعنی این قدر مهم است که قرض بکنیم.

حاج آقا فرحزاد: بله قرض بکن و قربانی بکن روایت دیگر راه حل خوبی است بینندگان حتما عمل کنند گفتند ما توان این که یک گوسفند را قربانی بکنیم نداریم فرمودند اشتراکی انجام بدهد فامیل‌ها همکاران دوستان نفری پنجاه تومان بیست تومان چهل نفر شریک شوند ده نفر شریک شوند بخش کمی را صدقه بدهند اگر نیاز دارند بقیه را خودشان استفاده کنند ولی خود این قربانی کردن و صدقه دادن را خدا خیلی خیلی دوست دارد برای سلامتی امام زمان برای سلامتی دیگران این صدقاتی است که بلاهای بزرگ را دفع می‌کند این قربانی بلاگردان ما است.

شریعتی: برای ایام عید قربان می‌تواند طرح خیلی خوبی باشد با توجه به موضوعی هم که شما دادید بحث سخاوت و اهمیت صدقه چند نفر با هم جمع شوند و قربانی بکنند.

حاج آقا فرحزاد: از الآن یک نفر بانی شود جمع کنند یک گوسفند دو گوسفند در مساجد هم باب شده و خوب است در محل خود ما در مسجد پنج گوسفند ده گوسفند در مساجد یا هیئات می‌کشند به خود صاحبانش هم بدهند عیب ندارد یکی از چیزهایی که موارد صدقه است عزیزان توجه داشته باشند عقیقه کردن برای افرادی است که به دنیا می‌آیند این خیلی در روایات ما سفارش شده هر بچه و نوزادی که به دنیا می‌آید در گرو آن عقیقه‌ای است که برای او انجام می‌دهند.

شریعتی: حتی می‌گویند اگر انجام ندادند خودشان انجام دهند.

حاج آقا فرحزاد: در روایات داریم یک پیرمردی از پیغمبر خدا سوال کرد من نمی‌دانم که پدر مادرم برایم عقیقه کرده‌اند یا نه فرمود خودت عقیقه کن روایات متعددی داریم افرادی که سی چهل سال پنجاه ساله است شک دارند بر او عقیقه کردند یا نه می‌گویند برو عقیقه کن مستحب است عقیقه کنی. ما گاهی اوقات برای دارو درمان دکتر بیمه خسارت‌ها خیلی پول های سنگین میلیونی خرج می‌کنیم به این جا که رسید به این صدقه‌ای که قطعا بدانید از دارو و درمان و بیمه و امثال این‌ها و تکیه گاهی که برای خودمان درست کردیم این صدقه دادن است که امواج بلا را برمی‌گرداند دور می‌کند یک موقعی من محضر آیت الله بهاء الدینی رحمةالله علیه بودم جایی می‌رفتیم عیادت یک مریضی این راننده‌هایی که ما داشتیم و نوعا رعایت نمی‌کنیم مرحوم آیت الله بهاء الدینی نگاه می‌کردند و می‌فرمودم من بلا می‌آید ولی برمی‌گردد این طرز رانندگی و این بی احتیاطی‌هایی که ما می‌کنیم هی بلا برمی‌گردد و این بلاها یا به خاطر دعا هاست که برمی‌گردد یا به خاطر صدقات ما روایت داریم موج های بلا را با صدقه دادن برگردانید حتما آن‌هایی که تا به حال عقیقه شک دارند برایشان کردند یا نکردند و تمکن مالی دارند یا پدر مادر‌هایی که برای بچه هایشان عقیقه نکردند تدریجا جمع کنند انجام دهند ما چطور حاضریم به آب و آتش بزنیم خودمان را برای دکتر و دوا و جهاز و تشریفات و مبل و پرده و دکور و این‌ها خیلی هایش هم ممکن است ضروری نباشد بیاییم برای صدقات عقیقه بعضی از محدثین ما واجب می‌داند این قدر روایات‌اش تند است اما عموم فقهای ما می‌گویند مستحب موکد است هم عقیقه کردن را جدی بگیریم امر خیری پیش می‌آید مسافرتی زیارتی عروس و دامادی کار خیر ازدواج پیش می‌آید یا خانه سازی حتما مقید باشیم یک گوسفند یا چند گوسفند یا افرادی که کارفرما هستند محل کارشان هر چند وقت یک بار یه خونی بریزند دفع بلاها را می‌کنند جلوی چشم زخم را می‌گیرد خطرهای آتش سوزی اتفاقات ناگواری که می‌افتد این بلاگردان آن‌ها می‌شود.

شریعتی: این اختصاص به عید قربان ندارد هر چند وقت یک بار می‌تواند این اتفاق بیفتد و جمع شوند.

حاج آقا فرحزاد: هر ماهی دو ماه یک بار جمعی که با هم دوست هستند در محل کار در فامیل این کار خیری که می‌خواهند انجام بدهند ما سال های قبل خیلی پیامک داشتیم قسم می‌خوردند که فقط در عید قربان به ما گوشت می‌رسد این را خدا دوست دارد این زیاد‌تر شود بخشی‌اش را به افراد دیگر بدهند به همسایه‌ها فامیل بخشی‌اش را خودشان استفاده کنند بخشی را به فقرا.

شریعتی: خیلی ممنون قطعا بازتاب این صحبت های امروز را در پیام‌ها خواهیم دید ضمن این که من در انتهای برنامه واقعا تشکر می‌کنم از همه‌ی دوستان خوب‌مان که در پیام‌ها ابراز لطف می‌کنند. حاج آقا دعا بکنند همه آمین بگوییم.

حاج آقا فرحزاد: خدا را قسم می‌دهیم به محمد و آل محمد از بهترین برکات این ایام دهه‌ی مبارکه‌ی ذی الحجه همه‌ی ما را بهره من بفرما ایام عرفه روز عید قربان بهترین برکات و الطاف خودت را برهمه‌ی ما نازل بفرما قلب امام زمان را از ما راضی و فرج‌اش را نزدیک و ما را جزء یاران واقعی آقا و مشمول دعای ایشان قرار بده.

امروز روز دوشنبه است متعلق به امام حسن و امام حسین علیهما السلام السلام علیک یا ابامحمد یا حسن بن علی و السلام علیک یا اباعبدلله.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group