كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 93/07/14
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
حجت قبول نوبت قربانی تو شد * * * وقت سماع و سلسله جنبانی تو شد
احرام بستهاند ملائک به دیدنت * * * برخیز وقت آینه گردانی تو شد
چشم انتظار مانده طلوعی همیشه را * * * صبحی که وقت مشرق پیشانی تو شد
ذرات کائنات همه محو در تواند * * * هستی هر آنچه هست همه فانی تو شد
با تو تمام عرش به جریان درآمده است * * * عالم مطیع لهجهی قرآنی تو شد
احرام عشق بستی و از آن به بعد * * * چشم چقدر آینه بارانی تو شد
سرمست تا به بزم جهان پا گذاشتی * * * هر گوشه اشک ساقی مهمانی تو شد
قربانی تو چیست چه آوردهای بگو * * * از هر چه هست و نیست که ارزانی تو شد
قربانی تو هیچ کسی نیست جز خودت * * * حجات قبول نوبت قربانی تو شد
شریعتی: سلام میگویم به همهی هم وطنان خوب خانمها و آقایان خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز ایام خیلی مبارکتان باشد عید قربان را باز هم به همهی شما تبریک میگویم و این اعیاد و این ایام را تا عید غدیر ان شاء الله بر همه فرخنده باشد. در خدمت حاج آقای فرحزاد هستیم. سلام علیکم و رحمة الله ایام مبارک باشد
حاج آقا فرحزاد: سلام علیکم و رحمة الله خدمت همهی بینندگان عزیز عرض سلام دارم ایام فرخنده و خجستهی اعیاد ماه ذی الحجه عید قربان که پشت سر گذاشتیم عید غدیر را هم پیش رو داریم تبریک عرض میکنیم ان شاء الله که حج حجاج قبول باشد و قربانی که عزیزان کردند قبول باشد و این قربانی کردن نمادی است از این که ما از مالمان از جانمان در راه خدا بگذریم نفس و من را سر ببریم و ان شاء الله یک دست و خالص برای خدا حرکت بکنیم من همین جا ابتدای برنامه توضیح عرض بکنم چون پیامک زیاد داشتیم هفتهی قبل که این قربانی کردن سنت بسیار موکدی است یک موردش در عید قربان است ولی در طول سال آنهایی که واقعا تمکن دارند هر چند وقت یک بار قربانی بکنند برای دفع بلاها و گرفتاریها و مشکلات و برآوردن حاجات و آمرزش گناهان که فرمود امام صادق علیه السلام اول قطره از خون قربانی زمین میریزد خدا صاحب آن قربانی را میبخشد و میآمرزد و این عقیقهای هم که سنت بسیار بسیار موکدی است که هر انسانی هر مولودی در گرو عقیقه است حتی در روایت داریم پیرمردهایی که از پیغمبر یا امامان سوال میکردند ما سن بالاییم نمیدانیم پدر مادر ما برای ما عقیقه کردند یا نه فرمودند عقیقه بکنید یعنی قضایش را تا روزهای آخر عمر هم کسی بتواند انجام بدهد خیلی مهم است و البته کسانی که تمکن دارند و آنهایی که تمکن ندارند برای چند بچه یک عقیقه بکنند یا اشتراکی بکنند همان طور که ما برای دوا و دکتر و درمانها خودمان را به آب و آتش میزنیم این صدقهها قطعا تاثیرش بیشتر است و این که گفتند عقیقه را گوشتش را نشکنیم و اینها نه هیچ لزومی ندارد و بهتر این است مادر آن فرزند و خانواده از آن استفاده نکنند بهتر است یعنی کراهت دارد به دیگران بدهند یا فامیل دیگر ولی اگر استفاده کنند مشکلی نیست این است که عقیقه را خیلی جدی بگیرید واقعا این سنت عقیقه باید احیا شود قربانی کردن عقیقه کردن سنتی است که پیغمبر و اهل بیت سفارش اکید روی آن کردند در اصول کافی روایات خیلی شدید و تند و تیزی است آنهایی که تمکن دارند و آنهایی که تمکن ندارند ان شاء الله با صدقات جزئی خودشان را بیمه بکنند.
شریعتی: هفتهی قبل به دلیل پخش بازیهای آسیایی ما دوشنبه دیرتر خدمت دوستان رسیدیم آنهایی که برنامهی هفتهی گذشته را از دست دادند میتوانند برای آگاهی و اطلاع از مشروح صحبتهای حاج آقا فرحزاد به سایت مراجعه بکنند فایلهای صوتی و متنی موجود است samtekhoda3.ir نکات خیلی خوبی را حاج آقای فرحزاد در جلسهی گذشته اشاره کردند. در ذیل بحث خیر و برکت در زندگی یکی از عواملی که برکت ساز است در زندگی بحث سخاوت بود که حاج آقای فرحزاد نکات خیلی خوبی را در جلسات گذشته بیان کردند و خیلی هم مورد استقبال دوستان قرار گرفت ادامه را به اتفاق میبینیم و میشنویم.
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم چون هفتهی گذشته بحث ما یکی دو ساعت دیرتر به خاطر بازیها مطرح شد احیانا بعضی بینندهها جا مانده باشند از آن بحث و بحث مهمی هم بود خیلی فشرده عرض میکنم که سخاوت آن قدر موضوع مهمی است که میتواند کفر را تبدیل به ایمان بکند یعنی افرادی بودند کافر بودند ولی به خاطر سخاوت مومن شدند عاقبت به خیر شدند و اگر هم مومن نشوند ما در روایات داریم که خدای متعال اینها را عذاب نمیکند و عذاب برداشته میشود حاتم طایی به خاطر سخاوتاش بت پرست بود از دنیا رفت ولی چون صفات الله است دست دهندهی خداست خدا خودش را که آتش نمیزند این دست دهنده بوده لذا فرمود حاتم طایی را آتش جهنم نمیسوزاند اگر مومن نباشند بهشت نمیروند ولی از آنها عذاب برداشته میشود و این خودش خیلی مهم است و بخل آن قدر مهم است که مذمت شده و زشت است که مومن را کافر میکند و انسان را به بدترین جاها میرساند حتی روایتی خواندیم که نگاه کردن به آدم بخیل قساوت قلب میآورد مولی امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند النَّظَرُ إِلَی الْبَخِیلِ یقْسِی الْقَلْبَ دل انسان را تاریک میکند همان طوری که نگاه کردن به سخی برای انسان ثواب میآورد عکس آن هم صادق است سخاوت به قدری مهم است که میتواند گناهان ما را پاک بکند عرض کردیم کسی با صدقه دادن خدا هم گناهاناش را بخشید هم عبادتهایی که پاک شده بود خدا به آن برگرداند و باز روایت داریم که امام صادق علیه السلام فرمودند سخاوت با گناه هم مقابله میکند انسان را از منجلاب گناه بیرون میآورد عاقبت به خیر میکند میفرماید جوانی که غرق در گناه است پیش خدا محبوبتر است از آن پیرمردی که یک عمر ذکر میگوید دعا میخواند سجاده آب میکشد ولی بخیل است سخاوت ندارد خمس نمیدهد زکات نمیدهد صدقه نمیدهد احسان نمیدهد آن جوانی که آلوده به گناه است بلکه فرو رفته در گناه دست دهنده دارد پایش بیفتد واقعا خدمت میکند خدا دست آن را میگیرد ولی شیخ پیرمرد عابدی که یک عمر عبادت میکند قابل نجات نیست و عجیب این است که باز روایت داریم که در کافی شریف است از گناه آدمهای سخاوت مند چشم پوشی کنید بگذرید همانا خدای متعال اگر پایش به گناه میلغزد دستش را خدا به خاطر سخاوت میگیرد این تعبیر روایت است هر وقت میآید پایش بلغزد زمین بخورد خدا به خاطر سخاوت دستش را میگیرد و اگر هم به فقر بخواهد گرفتار شود خدا او را نجات میدهد این تقریبا چکیده و خلاصهی بحث هفتهی قبل بود دو نکته به ذهنام آمد در پیامها هم بود اشاره کرده بودند که شما میگویید که سخاوت ولو از کافر پذیرفته میشود خب شرط پذیرش اعمال مومن بودن است با تقوا بودن است و این که میگویید سخاوت برای کافر اثر دارد یعنی چه؟ در روایات هر آنی ممکن است تبصره و استثنائی داشته باشیم بنده دو چیز در روایات پیدا کردم اگر دوستان چیز دیگری پیدا کردند بگویند دو چیز است که اثر وضعی دارد یعنی اگر غیر مومن غیر مسلمان هم آن صفت یا آن کار یا آن فعل یا آن عشق را داشته باشد اثر وضعی دارد یکی محبت به ولایت اهل بیت علیهم الصلوه و السلام اگر یک مسیحی یهودی غیر مسلمان آتش پرست بت پرست علاقه به حضرت علی پیدا کند علاقه به حضرت زهرا و اهل بیت پیدا میکند این یا مومن میشود عاقبت به خیر میشود یا آتش جهنم او را نمیسوزاند یعنی اثر دارد این اثر را خدا گذاشته یعنی محبت در قلبش اثر وضعی دارد روایاتی داریم یکی را عرض میکنم یک شخصی بود در زمان امام هادی علیه السلام به نام یوسف نصرانی مسیحی بود به امام هادی علیه السلام علاقه پیدا کرده بود و گاهی هم برای حضرت هدایا میآورد مسلمان نبود تا آخر عمرش هم مسلمان نبود پسرش مسلمان شیعه شد ولی خودش نه مسیحی بود از دنیا رفت ما معمولا از یک زاویههای خاص میبینیم اینهایی که تنگ نظراند تک بعدی نگاه میکنند کوچکاند و همه چیز را با چهارچوبهای کوچک خودشان میسنجند ما باید معیارهایی که خدا و امامان گفتهاند آن معیارها را قبول بکنیم بعضی از این خشکه مقدسها به امام هادی نعوذ بالله ایراد میکردند که مسیحی است نصرانی است الآن هم ما داریم خیلی از ارامنه برای امام حسین نذورات دارند علاقه دارند سینه زنی میکنند مجلس میگیرند حضرت ناراحت شدند این جمله را فرمودند بعضی از این به قول ما خشک مقدسها فکر میکنند که محبت ما اهل بیت برای این آدم غیر مسلمان فایده ندارد به خدا قسم اینها دروغ میگویند اینها نمیفهمند به قول ما اشتباه میکنند محبت ما اهل بیت حتی برای غیر مومن غیر مسلمان یک کسی که آلوده به گناه است یا کسی که اصلا مسلمان نیست ما هندوهای آتش پرست داریم که برای امام حسین استثناء است خدا یک فرجهای به او میدهد یک امتیازی میدهد فرمود به خدا قسم محبت ما برای ایشان و امثال او هم نافع است فایده دارد یکی بحث محبت و ولایت است اثر دارد دوم چیزی که ما در آیات و روایات داریم که خدا اثر وضعی میگذارد ولو طرف کافر باشد احسان و صدقه و نیکی به بندگان خدا است هم آیهی قرآن داریم «هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ» (الرحمن/60) اتفاقا ذیل همین آیه هم از امام هفتم از بعضی از ائمهی معصومین روایت داریم که احسان و نیکی مومن یا کافر بکنند الا این که خدا پاداشی به او مرحمت میکند یعنی جایی که مومن و کافر کنار هم قرار گرفتند.
شریعتی: احساس میکنم در مسئلهی محبت به اهل بیت یا احسان یک بارقهی امیدی باید باشد که تو ایمان داشته باشی این کار را بکنی .
حاج آقا فرحزاد: بله همین طور است ریشهی همهی خوبیها چهارده معصوماند این عشق دارد میورزد به ریشهی همهی خوبیها به خدا پرستها یک مایهای است اگر سنخیت نیست مایه نیست چرا عاشق حضرت علی است؟ ولو مسیحی است یا عاقبت به خیر میشود یا اصل ایمان در او است فرمود محبت ما اصل ایمان است و خدا دستش را میگیرد و این که در احسان یک آدم کافر خیریه درست میکند به ایتام میرسد فقرا را نجات میدهد زندانیها را نجات میدهد این اثر وضعی دارد کار خدا را دارد انجام میدهد ولو دروناش کافر است لذا این اثر وضعی دارد.
شریعتی: یک چیزی است که او را متمایز میکند از دیگران.
حاج آقا فرحزاد: بله لذا فرمود روایتاش در کتب معتبرهی حدیث ما است در کافی شریفه است چه مومن چه کافر احسان بکند خدا پاداش میدهد منتها مومن را بهشت میدهد پاداش حداعلی میدهد اما پاداش کافر متفاوت است یا آتش جهنم نجات میدهد تا مومن نشود بهشت نمیبرد یا دفع بلا میکند یا وسعت رزق میدهد به مالاش به جاناش برکت میدهد بی جواب نمیگذارد لذا اگر در پیامها هم داشتیم که بعضی اعتراض کردند شما میگویید روی کافر هم اثر دارد یک روایت زیبایی یادم آمد که متناسب با این ایام است حضرت موسی علیه السلام چهل روز رفت کوه طور تا عید قربان بعد از عید قربان برگشت که الواح بر او نازل شد و امتحان مهمی که در کوه طور تجلی شد و خودش بیهوش شد و بنی اسرائیل هفتاد نفر مردند و دوباره زنده شدند برگشت دید که قوماش گوساله پرست شدند بنابود سی روز برود ده روز اضافه شد «وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ» (اعراف/42) در این ده روز سامری سوء استفاده کرد یک گردی از زیر پای اسبی که جبرئیل سوار بود در روایات ما است گرفت و استفاده کرد ریخت در گوساله و صدای گوسالهی واقعی از این گوساله درآمد و گفت خدای شماست و آدمهای عوام نفهم را به گوساله پرستی کشاند خیلی گناه بزرگی بود ما اصلا از این گناه شاید تصور بالاتر نشود که یک عدهای را به گمراهی آدم بکشاند به گوساله پرستی بکشاند در کافی شریف هم اتفاقا است در بهترین معتبرترین کتاب ما است حضرت موسی آمد و دید که این طور اتفاق افتاده به حضرت هارون خواست دعوا بگیرد گفت اختلاف میافتاد من صبر کردم خودت بیایی چه کسی این کار را کرده گفتند سامری این کار را کرده سامری را خواست احضار کرد حکماش اعدام بود امام صادق علیه السلام میفرماید تصمیم به کشتن و اعدام سامری گرفت جبرئیل امین نازل شد سامری را نکش او مردی سخی است حکم اعدام از کسی که کار شیطان اضلال و گمراهی مردم را انجام داده خیلی گناه بزرگی است حکم اعدام برداشته شد به خاطر چه؟ به خاطر سخاوت این خیلی عجیب است من یک تکه چون من خواهش دارم از بینندههای عزیز بخش دوم صحبتهای ما را هم گوش بدهند چون ما هفتهی آینده دوشنبه عید غدیر است نیستیم میخواهیم تلافی عید غدیر را بعد از تلاوت قرآن بکنیم و نکاتی بگوییم یک آیه و داستان در همین رابطه عرض بکنم آیات سورهی مبارکهی لیل «فَأَمَّا مَنْ أَعْطَی وَ اتَّقَی، وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنَی، فَسَنُیسِّرُهُ لِلْیسْرَی» (لیل/5-7) خیلی آیات عجیبی است من خواهش دارم عزیزانی که سر و کار با تفسیر دارند مراجعه بکنندشان نزول این آیه چه بوده؟ خیلی زیباست یک نفر از اهل انصار از اهل مدینه آمد به پیغمبر خدا گفت که درختی در خانهی ما است مال همسایه است مال یکی از مسلمانها است این درخت خرماهایش که میریزد زمین بچههای من میگیرند میخورند این صاحب درخت میآید با بچههای من دعوا میکند حتی از دهنشان خرما را میکشد و با اینها زد و خورد میکند و نمیگذارد اینها خرما استفاده بکنند گاهی بی اجازه وارد خانهی ما میشود آدم بخیل و حریص و بی مهابا سر چند دانه خرما بچهی کوچک عقلاش نمیرسد حالا این هم خرما است دو تایش را هم این بچه بخورد میآید برخوردهای شدید میکند حضرت نهیاش کردند گوش نداد این مرد انصاری خیلی اذیت میشد آمد گفت این بیچارهمان کرده سرزده وارد میشود بعد هم به این بچهها این برخورد را میکند شایسته نیست آدم بخیل حریص طماع است حضرت خواستنداش فرمودند که این درخت را به ما بفروش گفت نمیفروشم حضرت فرمودند که این درخت را معاوضه کن با نخلی از بهشت یعنی من ضمانت میکنم بهشتی شوی اهل بهشت شوی یک درخت خرما در بهشت برای شما باشد یعنی شما یک درخت میدهی هم بهشتی میشوی از این همه بحرانهای جهنم و پل صراط رد میشوی اهل بهشت و در بهشت من به شما ضمانت میکنم نپذیرفت حضرت هر چه اصرار کردند به درختهای خرما زیر بار نرفت گفت من نه درخت را نمیفروشم و خودم هم نمیگذارم کسی از این درخت استفاده بکند حضرت خیلی پکر شد این که به این طور آدمها نگاه کردن نکبت است قساوت میآورد این خبر به گوش انسان با سخاوتی رسید سلام و درود خدا بر این شخصیت باد گفتند چنین اتفاقی افتاده به حضرت گفت اگر من درخت را از این شخص بخرم برای من است؟ رفت به این شخص گفت من باغی دارم درختهای فراوانی دارم حیاط دارم حاضری این درخت را با آنها معاوضه بکنی؟ آن بهشت را میگفت نسیه است حاضر نبود ولی چون پول نقد بود ما این طوری زیاد داریم افراد فراوانی هستند اگر بگویی که بهشت ثواب پیغمبر ضمانت میکند این سید این یتیم این آدم زمین خورده را بلند کن ابدا توجهی نمیکند ولی اگر بگویی اگر این کار را بکنی من در شهرداری رفیق دارم پروانه میدهد یعنی وعدههای دنیایی را فوری میگیرند عمل میکنند به خاطر رسیدن به دنیا ولی هزار تا وعده خدا پیغمبر امامان را اعتنا نمیکنند بگویی کار بنده خدا را راه بینداز بی کس است خدا چنین چنان میکند زیر بار نمیرود این طور زیاد داریم در جامعه ضمانت خدا را نمیپذیرد ولی رشوه میدهی پول میدهی امتیاز دنیای میدهی بگویی ملک میدهم پول میدهم میگوید چشم فوری انجام میدهد ما این طور آدم زیاد داریم فقط نگوییم آن زمانها بوده که ما الآن داریم لعن میکنیم آن شخص را ابودهدا آن شخص سخی آمد گفت من باغ میدهم حیاط میدهم درخت را به ابودهدا فروخت آمد خدمت پیغمبر خوشحال و خندان گفت درخت را از دست او در آوردم چه ضمانتی داری؟ حضرت فرمودند نه یک درخت برایت باغهای فراوان در بهشت ضمانت میکنم یعنی باغهای زیاد در بهشت این آیات بخش اولاش دربارهی ابودهدا و بخش دوم دربارهی آن شخص نازل شده «وَاللَّیل اِذا یَغشی، وَالنَّهار اِذا تَجَلّی، وَ ما خَلَقَ الذَّکَرَ وَالاُنثی، اَنَّ سَعیَکُم لَشَتی» (لیل/4-1) کارهای شما حرکات شما پراکنده است متفرق است هر کس یک مسیری را انتخاب میکند خدا میفرماید «فأمّا مَنْ أعطی» خیلی جالب است خدا سخاوت و اعطی را از تقوا و تصدیق به آخرت مقدم کرده است میگوید اول سخاوت بعد میگوید تقوا بعد میگوید تصدیق روز قیامت این خودش قابل توجه است خدا میفرماید کسی که معلوم میشود که سخاوت آدم را به تقوا میکشاند این سخاوت آدم را به قیامت واقعی و بهشت میکشاند «فأمّا مَنْ أعطی» اول شاخصه این است کسی که اعطی بکند کسی که میگوید خدا باید مال بدهد پول بدهد بی مایه فطیر است کسی که عطا میکند و تقوا هم داشته باشد ما حالا میگوییم شرایط سخاوت یکی از این است که مال مردم نباشد بی تقوا نباشد من مال مردم را چپاول بکنم سخاوت داشته باشم به درد نمیخورد کسی که اعطا میکند و تقوا دارد و تصدیق میکند قیامت را پاداشهای بهشتی را نخل بهشتی را «فَسَنُیسِّرُهُ لِلْیسْری» چه وعدهی قشنگی خدا داده ما کارهای سخت را همه را برایش آسان میکنیم راههای برون رفت از مشکلات را برایش آسان میکنیم مال و عمرش را زیاد میکنیم در ذیل این آیه روایت در کافی شریف است فرمود هیچ امر خیر را نیت نمیکند الا این که خدا میگوید من همهی نا هنجاری را برایت هنجار میکنم راهها را هموار میکنم همهی بن بستها گردنهها دنیای آخرتی را برطرف میکنم این خیلی وعدهی بزرگی است «فَسَنُیسِّرُهُ لِلْیسْری» یعنی درس میخواهد بخواند علم میخواهد تحصیل بکند کار دنیایی دارد خدا میگوید از همهی گرهها گذر میدهم رد میکنم آسان میکنم و اما در مقابلاش آن شخصی که نداد «وَ أَمَّا مَنْ بَخِلَ وَ اسْتَغْني، وَ كَذَّبَ بِالْحُسْني» (لیل/9-8) این که گفتیم سخاوت این دلیل قرآنی است سخاوت آدم را باتقوا میکند و مومن میکند و بخل آدم را کافر میکند ریشهی بخل که ایشان تصدیق پیغمبر نکرد گفت بهشت چیست نخل خرمای بهشتی چیست من پول میخواهم میفرماید کسی که بخل بورزد و بی نیازی نشان بدهد و تکذیب به ثواب آخرت بکند »فَسَنُیسِّرُهُ لِلْیسْری» قفل به کارهایش میزند هر چه کار میخواهد بکند گیر میکند و عجیب است باز ذیل همین آیه روایت داریم هیچ امر شر و راه بدی را نمیخواهد برود الا این که راه شر به رویش باز میشود دارد میرود گناه بکند راه گناه به رویش باز میشود میرود جهنم راه جهنم باز میشود به خاطر بخل خدا راههای جهنم را به رویش باز میکنم ما حدود 500 آیه دربارهی سخاوت و انفاق داریم فرصت نیست ان شاء الله هفتههای آینده عزیزان بحث را پیگیری میکنند ما کم موضوعی داریم در مورد آن این همه آیه داشته باشیم حتی در مورد نماز این قدر آیه نداریم در مورد حج این قدر آیه نداریم چون زکات هم یک مصداق زکاوت است در هر صورت این آیه هشدار و تلنگر عجیبی است و بعد میفرماید «وَمَا يُغْنِي عَنْهُ مَالُهُ إِذَا تَرَدَّى» (لیل/11) حالا این یک نخل خرما این پولهایی که جمع کرده برای او هیچ فایده ندارد از بالا سرنگون میشود حضرت صادق علیه السلام در کافی فرمودند نه این که در چاه سرنگون شود از بالای دیوار پشت بام بیفتد آدم بخیل را خدا هل میدهد تا در قعر جهنم بیفتد امیدواریم که این آیات و روایات تلنگری به ما بزند حقیقتا امیدم به این برنامهی سمت خدا این است که خودم این آیه حدیثها را میخوانم تکان میخورم ان شاء الله دست دهندهمان قوی شود آنهایی که سخاوت دارند بیشتر آنهایی که نیستند یک تلنگری بخورند آدم را به کفر به جهنم میبرد بخل و خساست.
شریعتی: بسیار خوب ان شاء الله که جزء این دسته نباشیم خیلی ممنون. نکات خیلی خوبی شنیدیم بازتابهای بسیار مثبتی را داشتیم در مورد همین بحث سخاوت خیلیها انگیزه پیدا کردند خیلیها مسیر زندگی و جهت زندگیشان عوض شد ان شاء الله خداوند متعال عنایت کند و در مسیر ثابت قدم باشند.
حاج آقا فرحزاد: بعد از قرآن هم گوش بدهند راجع به غدیر خم حرف مهمی داریم.
شریعتی: بله دوستان هیچ جا نروند بعد از قرآن برنامهی ما رنگ و بوی غدیر را خواهد داشت صفحهی 226 قرار امروز سمت خدایی هاست ایات 38ام تا 45 سورهی مبارکهی هود و ان شاء الله تلاوت ما توأم با تدبر باشد و از برکات این تلاوت همهمان بهره مند شویم به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
وَيَصْنَعُ الْفُلْكَ وَكُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلَأٌ مِّن قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ قَالَ إِن تَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنكُمْ كَمَا تَسْخَرُونَ ﴿٣٨﴾ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَن يَأْتِيهِ عَذَابٌ يُخْزِيهِ وَيَحِلُّ عَلَيْهِ عَذَابٌ مُّقِيمٌ ﴿٣٩﴾ حَتَّى إِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ قُلْنَا احْمِلْ فِيهَا مِن كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَأَهْلَكَ إِلَّا مَن سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ وَمَنْ آمَنَ وَمَا آمَنَ مَعَهُ إِلَّا قَلِيلٌ ﴿٤٠﴾ وَقَالَ ارْكَبُوا فِيهَا بِسْمِ اللَّـهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿٤١﴾ وَهِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ وَنَادَى نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَب مَّعَنَا وَلَا تَكُن مَّعَ الْكَافِرِينَ ﴿٤٢﴾ قَالَ سَآوِي إِلَى جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاءِ قَالَ لَا عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّـهِ إِلَّا مَن رَّحِمَ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ ﴿٤٣﴾ وَقِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءَكِ وَيَا سَمَاءُ أَقْلِعِي وَغِيضَ الْمَاءُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ وَقِيلَ بُعْدًا لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿٤٤﴾ وَنَادَى نُوحٌ رَّبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَإِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَأَنتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ ﴿٤٥﴾
ترجمه:
و [نوح] کشتی را می ساخت و هرگاه گروهی از [اشراف و سرانِ] قومش بر او عبور می کردند، او را به مسخره می گرفتند. گفت: اگر شما ما را مسخره می کنید، مسلماً ما هم شما را [به هنگام پدید آمدن توفان] همان گونه که ما را مسخره می کنید، مسخره خواهیم کرد. (۳۸) سپس خواهید دانست که چه کسی را [در دنیا] عذابی خوارکننده و [در آخرت عذابی] پایدار خواهد رسید. (۳۹) [رویاروییِ نوح و قومش هم چنان ادامه داشت] تا هنگامی که فرمان ما فرا رسید و تنور فوران کرد، گفتیم: از هر [نوع حیوانی] یک زوج دوتایی [یک نر و یک ماده] و نیز خاندانت و آنان را که ایمان آورده اند، در کشتی سوار کن مگر کسی که پیش تر فرمان غرق شدن را بر ضد او لازم کرده ایم. و جز اندکی همراه او ایمان نیاوردند. (۴۰) و نوح گفت: در آن سوار شوید که حرکت کردنش و لنگر انداختنش فقط به نام خداست، یقیناً پروردگارم بسیار آمرزنده و مهربان است. (۴۱) آن کشتی آنان را در میان موج هایی کوه آسا حرکت می داد، و نوح فرزندش را که در کناری بود، بانگ زد که ای پسرم! همراه ما سوار شو و با کافران مباش. (۴۲) گفت: به زودی به کوهی که مرا از [این] آب نگه دارد، پناه می برم. نوح گفت: امروز در برابر عذاب خدا هیچ نگه دارنده ای نیست مگر کسی که [خدا بر او] رحم کند. و موج میان آن دو حایل شد و پسر از غرق شدگان گردید. (۴۳) و [پس از هلاک شدن کافران] گفته شد: ای زمین! آب خود را فرو بر، و ای آسمان! [از ریختن باران] باز ایست، و آب کاستی گرفت و کار پایان یافت و کشتی بر [کوهِ] جودی قرار گرفت و گفته شد: دوری [از رحمت خدا] بر گروه ستمکاران باد. (۴۴) و نوح [پیش از توفان] پروردگارش را ندا داد و گفت: پروردگارا! به راستی که پسرم از خاندان من است و یقیناً وعده ات [به نجات خاندانم] حق است و تو بهترین داورانی. (۴۵)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: ان شاء الله زندگی همهمان منور به نور قرآن باشد معطر به عطر صلوات بر محمد و آل محمد. خیلیها منتظرند حاج آقای فرحزاد از برکت ذکر صلوات بگویند
حاج آقا فرحزاد: در روایت داریم که در قیامت افراد همه باید از پل صراط رد شوند که آیهی قرآن هم است «وَإِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْمًا مَقْضِيًّا» (مریم/71) روایت زیبایی دیدم پیغمبر عظیم الشان صلی الله علی و آله و سلم فرمودند آنهایی که در دنیا صلوات بر من و آل من میفرستند ملائکه میآیند بالهایشان را حفاظ قرار میدهند که افرادی که گویندهی این ذکر هستند در آتش جهنم نیفتند یکی از چیزهایی که ما را حفظ میکند و آتشها را خاموش میکند زیاد گفتن صلوات بر محمد و آل محمد است. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم در همهی ایام هم این ذکر خوب است ایام عید غدیر بالخصوص سفارش شده زیاد این ذکر را بگویند.
شریعتی: اشارهی قرآنی امروز را بفرمایید.
حاج آقا فرحزاد: اولین آیه از این صفحه خدای متعال میفرماید «وَيَصْنَعُ الْفُلْكَ وَكُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلَأٌ مِّن قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ» حضرت نوح علیه السلام وقتی که دیگر نا امید شد دید اینها اصلاح نمیشوند به خدای متعال عرض کرد من چه کار کنم فرمود کشتی بساز و وعده داد که آبی خواهد آمد و همه غرق خواهند شد در کشتی معمولا کنار دریا ساخته میشود کشتی بزرگ شروع کرد کشتی ساختن همه مسخرهاش میکردند همانهایی که تکذیب کردند میگفتند کارش نگرفته حالش خوب نیست در خشکی کشتی میسازد نجاری میکند «وَكُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلَأٌ مِّن قَوْمِهِ سَخِرُوا» مسخره میکردند مسخره کردن همهی انسانها کار خوبی نیست چه برسد به ولی خدا و پیغمبر خدا حضرت نوح فرمود «قَالَ إِن تَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنكُمْ» یعنی اگر امروز شما ما را مسخره میکنید نوبت شما هم میشود یعنی به فکر عاقبت خودتان باشید شما امروز مسخره میکنید ولی یک روزی خواهد آمد که پشیمان میشوید خدا میفرماید «فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَن يَأْتِيهِ عَذَابٌ يُخْزِيهِ وَيَحِلُّ عَلَيْهِ عَذَابٌ مُّقِيمٌ» به زودی عذابی خواهد آمد شما را خار میکند و عذاب بر شما حلول خواهد کرد و این عذاب شما را از بین خواهد برد و هیچ وقت اولیاء خدا را ما مسخره نکنیم به آنها ایمان بیاوریم و تصدیق بکنیم.
شریعتی: خیلی ممنون حاج آقای فرحزاد در مورد عید غدیر وقت در اختیار شماست
حاج آقا فرحزاد: همان طور که عرض کردم چون دوشنبهی آینده هم زمان است با عید غدیر خم و برنامه تعطیل رسمی است پیشاپیش در این مورد عرض کنم. موضوع عید غدیر خیلی مهجور است یعنی همان طور که ما ایام عاشورا و تاسوعا را در مرحلهی عزاداری ارج مینهیم و واقعا هم هر کاری بکنیم کم است برای امام حسین یا ایام فاطمیه ایام غدیر که یک دهه باید ارج بنهیم و گرامی بداریم من فهرست بکنم ماه ذی الحجه مناسبتها در رابطه با اهل بیت خیلی زیاد داریم که سریع عرض میکنم اولا در ماه ذی الحجه ازدواج حضرت علی با حضرت زهراست اعلان سورهی برائت به دست با کفایت حضرت علی علیه السلام نهم این ماه روز سد الابواب بوده درهایی که به مسجد باز میشده همه را خدا امر کرد ببندند الا در حضرت علی علیه السلام وَسَدََ الاَبوابَ اِلاّ بابَه روز عید قربان حدیث ثقلین را حضرت در منا عنوان کردند که من بعد از خودم دو یادگار بزرگ بین شما میگذاریم کتاب خدا و اهل بیتام مادام که به اینها چنگ بزنید گمراه نمیشوید هر کدام جلسهی جدا میخواهد من فهرست میکنم من خواهش میکنم در تقویمها این را بنویسند من چندین جا سخنرانی کردم گفتم چهارده ماه ذی الحجه چه روزی است؟ نمیدانند حادثههای مهمی در رابطه با اهل بیت است چهاردهم ماه ذی الحجه روز اعطاء فدک به امر خدا به حضرت زهرا علیها سلام است واقعا باید جشن گرفت یکی از حقانیت حضرت زهرا همین آیهی ذی القربی است و اعطاء فدک است حضرت خطبهی طولانی خواندند وَآتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ پانزده این ماه ولادت با سعادت امام هادی علیه السلام ترویج امام هادی و زیارت جامعهی کبیره هجدهم این ماه تا سه روز پیغمبر در غدیر خم بودند که این را حداقل سه روز و یک دهه دربارهی غدیر حسابی برنامه ریزی بکنیم بیست و چهارم و بیست و پنجم این ماه چهار حادثهی مهم است نزول آیهی تطهیر و حدیث کساء و نزول آیهای که حضرت در رکوع انگشتری دادند به بحث ما چقدر تناسب دارد و مهم است که خدا به خاطر انگشتر دادن حضرت امیر چطور طبل میزند خدا به خاطر این که اینها سه شب افطار دادند صدقه انفاق به خاطر نمازها خدا این قدر طبل نزده یک سورهی مهم هل اتی به خاطر اینها نازل شده یا سورهی مباهله. محور اینها همه اهل بیتاند مناسبتها در ماه ذی الحجه در رابطه با اهل بیت خصوصا مولی علی علیه السلام فراوان است من از بینندهها خواهش دارم بیاییم احیاء بکنیم غدیری که مهجور مانده یک هفته ده روز جشن بگیریم شادی بکنیم پیام غدیر را به دیگران برسانیم این نسخههای کتاب غدیر را خطبهی غدیر را چاپ کنیم ترجمه کنیم تکههایش را مدارس معلمها به شاگردان بگویند و پدر مادر ها. امام هشتم علیه السلام فرمودند این تعبیرها خیلی مهم است فرمودند در ماه رمضان خدا چقدر میبخشد از جهنم آزاد میکند هر شب یک میلیون شب و روز جمعه هر ساعت یک میلیون شب قدر عفو عمومی است آخر ماه به تعداد کل ماه رمضان از شبهای قدر ماه رمضان بالاتر داریم؟ بله یک مورد است فقط امام هشتم امام رضا علیه السلام فرمودند در عید غدیر خدا به برکت مولی علی علیه السلام دو برابر ماه رمضان و شبهای قدر از آتش جهنم آزاد میکند که پیغمبر خدا فرمود اگر مردم بر محبت مولی علی علیه السلام جمع میشدند خدا اصلا آتش جهنم را خلق نمیکرد آتش جهنم برای دشمنان خود امیرالمومنین و اولاد علی علیه السلام است بیاییم با ارتباط دادن بچهها خانوادهها به مولی علی آتش جهنمها را خاموش کنیم و این محبت را در دلشان بکاریم باز فرمود امام هشتم علیه السلام خدا گناه شصت سال مرد و زن مومن و مومنه را در غدیر خم میبخشد یعنی گناه یک عمر را فرمود والله لَوْ عَرَفَ النَّاسُ فَضْلَ هَذَا الْیَوْمِ بِحَقِیقَتِهِ لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِکَهُ فِی کُلِّ یَوْمٍ عَشْرَ مَرَّات امام هشتم سوگند خوردهاند فرمودهاند به خدا قسم اگر مردم عظمت و بزرگی عید غدیر را درک میکردند ملائکه روزی ده بار با اینها مصاحفه میکردند و کسی که این عید را بشناسد خدا بی نهایت به او لطف و محبت میکند فرمود در عید غدیر هر مرد و زن مومن و مومنه را دلشان را شاد بکنید جشن گرفتن شادی کردن عیدی دادن من عاجزانه التماس میکنم من واقعا به بینندهها عشق میورزم نمیخواهم کسی که این برنامه را میبیند جهنمی شود بیاییم با عیدی دادن اینها حقی به حضرت علی طلب کاریم میگوییم به خاطر شما عیدی دادیم به خاطر شما دلی را شاد میکنیم سخاوت را تمرین میکنیم حدیث داریم هزار برابر یک حدیث داریم صد هزار برابر خوشبختانه دیروز یک حدیث زیبایی از وسائل الشیعه هم است که امام هشتم علیه السلام فرمود یک میلیون برابر است یعنی یک درهم یک میلیون درهم میشود عیدی دادن در روز عید غدیر سعی بکنیم هیچ مدرکی هم ما پیدا نکردیم که سیدها فقط عیدی بدهند نخیر غیر سیدها مرد زن صغیر کبیر عالم جاهل این فرهنگ عیدی دادن این پول ارزش ندارد ولی این که بذر محبت را در دل این بچهها میکاریم معلمها عیدی بدهند بچهها عیدی بدهند.
شریعتی: سالهای قبل اشاره کردید که اگر قرار است هدیهای بدهیم عید غدیر بگذاریم بهانهی آن هدیه باشد.
حاج آقا فرحزاد: یکی از بزرگان فرمود من از عید نوروز تا عید غدیر عیدی ندادم هر چه که میخواستم عیدی بدهم عید غدیر میدهم ما در قم پول نو کپنی میشود میآیند بازار سیاه درست میشود از بس که مقیداند البته آن جا از سیدها عیدی میدهند ولی نه همه عیدی بدهند از صغیر و کبیر حتما این عیدی را به خاطر مولی علی دلها را شاد کردن ولو ناچیز باشد یکی از چیزهایی که در عید غدیر سفارش شده اطعام است قطعا بینندههای عزیز بدانند اطعام دادن روز عید غدیر از ایام تاسوعا از ایام عاشورا از ایام فاطمیه شبهای قدر از همهی ایام مهمتر است چون حقیقت شب قدر و حقیقت قرآن این بزرگواران هستند انبیاء آمدند پیغمبر ما بالاترین پیغمبر بود معرفی شود پیغمبر ما میخواستند جان خودشان نفس خودشان آن ولایت کلیهای که به وسیلهی این دین حفظ شده خدا وکیلی اگر امیرالمومنین نبود دین پیغمبر پیش میرفت؟ کدام شخصیت جای پیغمبر خوابید جان پیغمبر حفظ کرد کدام شخصیت در جنگ احد مثل پروانه دور پیغمبر چرخید نود ضربه به جانش خرید که عزیز خدا محبوب باشد کدام شخصیت عمر بن عبدود را به درک فرستاد و لشکر کفر و مشرک فرار کرد کدام شخصیت قطعهی خیبر را فتح کرد به خدا قسم قرآن ما دین ما پیغمبر ما مکتب ما مدیون زحمات این آقا است ما کم نگذاریم از حضرت علی کم نگذاریم از غدیر خم مرحوم آیت الله قاضی استاد آیت الله بهجت علامه طباطبایی فقر شدیدی داشتند عیال وار بودند یکی از شاگردان ایشان مرحوم آقای رضوی بود خدا رحمتاش کند آسید هاشم رضوی آقای بهجت میرفتند دیدن ایشان. به بنده فرمودند که مرحوم آقای قاضی در تنگنای اقتصادی شدید بود عید غدیر قرض میکرد خودش را به زحمت میانداخت گفتم تکلف سفارش شده در بعضی چیزها. میگفت این استثنا است شیرینی بده جشن بگیرد عیدی بدهد یعنی خودش را آدم به زحمت هم بیندازد ایرادی ندارد چطور ما برای مادیات تشریفات تجملات خودمان را به آب و آتش میزنیم که نباید بزنیم ولی برای دینمان برای ولایتمان این کار را بکنیم اطعام دادن یا ظهر عید یا شام عید چون روزه گرفتناش هم مطابق یک عمر و یک زمان طولانی ثواب دارد دعاهایی که دارد نمازی که دارد عقد اخوت بین همدیگر خواندن که آن هم خیلی مهم است اگر انسان با مومنین عقد اخوت بخواند تا آن مومن ما را بهشت نبرد میگوید من وارد بهشت نمیشوم با خوبها آدم عقد اخوت بخواند اطعام دادن در عید غدیر فرمود به یک مومن مثل این است که صد و بیست و چهار هزار پیغمبر و همهی صدیقین و همهی شهدا را در منزلات مهمان کردی از اینها پذیرایی کردی اطعام دادن فقط یک مومن حالا فامیل دوست آشنا باشد همسایه باشد چه عیبی دارد مثلا ظهر نهار دعوت کنیم یا شام. یک بزرگواری به من میگفت از وقتی شما این را گفتید من الآن هزارها غذا در مسجد در محلمان من خودم چیزی ندادم ولی بانی پیدا میکنیم اطعام را راه انداختهایم بیاییم سرتاسری کنیم آیت الله بهجت دو روز اطعام میکردند الآن هم بچهها و شاگردانشان دو روز اطعام را دارند حضرت فرمود برای یک مومن این قدر ثواب دارد اگر جمعی را اطعام بدهی دیگر غوغا میشود کولاک میشود اگر ما بدانیم که چقدر فضیلت دارد حاضریم خودمان را پول کنیم ولی اطعام کنیم اطعام کردن عیدی دادن جشن گرفتن شادی کردن سه روز پیغمبر جمعیت را نگاه داشته که این امر ولایت را ابلاغ بکند امروز دین کامل شده امروز خدا راضی شده اسلام دین ما باشد هر چه است عید غدیر خم باشد.
شریعتی: این را خاطرهی خوش در ذهن بچهها بکنیم مادرها پدرها سهمی داشته باشیم در این که عید غدیر جشن و خاطرهی خوشی باشد در ذهن دیگران.
حاج آقا فرحزاد: خیلی نکتهی مهمی است. ما روایت داریم که پیغمبر خدا در کلمهی معراج سفینه البحار است پیغمبر خدا رسما یک بار معراج رفتند ولی غیر رسمی امام صادق علیه السلام فرمودند صدو بیست بار معراج رفتند در عرج سفینة البحار عزیزان خواستند مراجعه بکنند صدوبیست بار ملاقات خصوصی با خدا داشتند و معراج رفتند بعد امام صادق علیه السلام فرمود دیگر ببینید پیغمبر ملاقات خصوصی با خدای متعال دارد حالا حقیقت معراج را ما درک نمیکنیم چون خدا همه جا است آن طوری که بالا یک گوشهای باشد نیست اما ملاقات خصوصی صریح قرآن است ثمَُّ دَنَا فَتَدَلیَ. فَکاَنَ قَابَ قَوْسَینِْ أَوْ أَدْنی پیغمبر تنگاتنگ با خدا ملاقات خصوصی داشته صد و بیست بار خدای متعال راجع به چه سفارش کرده؟ تمام صد و بیست بار بر تو باد به ولایت امیرالمومنین علی بن ابی طالب و امامان بعد از او و ما روایت داریم هیچ چیزی شیطان را مثل این ناراحت نمیکند که ما مردم را به ولایت امیرالمومنین پیوند بزنیم روایت داریم که شیطان سه جا ناله و فریادش از ته دل بلند شده یکی زمانی که توبهی حضرت آدم قبول شد اینهایی که وسوسه میکنند میگویند توبهی ما قبول نشده شیطان را خوشحال میکنند پیامک زیاد داریم میگوید ما کار خلافی کردیم خدا بخشیده منفعلی پشیمانی داری جبران میکنی خدا بخشیده شک نکن یکی ناله زده حضرت آدم توبه کرد دوم روزی که پیغمبر متولد شد خیلی ناله زد گفت این آقا میآید شرک و بت پرستی را از بین میبرد سوم که از همه نالهاش بیشتر در آمده روز غدیر خم بوده که وقتی این آقا جای پیغمبر قرار بگیرد و او سکان دار کشتی امت باشد این را به مقصد میرساند اکمال دین است خطبهی غدیر را من خواهش دارم عزیزان مرور کنند مصداق این دعای پیغمبر باشیم وَالِ مَنْ وَالاهُ ، وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ ، وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ پیغمبر مکررا دعا کردند هر کس علی را دوست دارد خدایا تو دوستش بدار هر کس یاریاش میکند خدایا تو یاریاش کن مشمول آن جملهی نفریناش نباشیم که وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ بعضیها هستند غدیر برایشان مهم نیست بی تفاوتاند این یک نوع دهن کجی به ساحت قدس ولایت است من این نکته را هم عرض میکنم این قدر غدیر و حضرت علی مهجور است و غریب است و مظلوم است الآن در دنیای ما یک هنرپیشه یک خواننده یک رئیس جمهور یک دروازه بان یک کسی که در یک رشتهای خودش را نشان داده بیش از حضرت علی و غدیر شناخته شده است الآن در دنیا بگو علی بن ابی طالب و غدیر نمیدانند کیست چون ما این جا کم گذاشتیم کوتاهی کردیم نهج البلاغهی امیرالمومنین کلمات و دستورات امیرالمومنین ان شاء الله سعی کنیم غدیر را مثل عاشورا بلکه بالاتر از عاشورا احیاء بکنیم با جشن گرفتن فرهنگ سازی کردن تبلیغ کردن تا ان شاء الله این فرهنگ امیرالمومنین جا بیفتد این ولایت و محبت و احسان ما را نجات بدهد.
شریعتی: ان شاء الله. الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت امیرالمومنین. بحث نهج البلاغه شد فردا ان شاء الله حاج آقای حسینی قمی خواهند آمد و با بحث تربیت ذیل سیرهی علی علیه السلام با محوریت نهج البلاغه خدمت شما خواهیم بود. حاج آقا دعا بکنند ما آمین بگوییم.
حاج آقا فرحزاد: خدا را قسم میدهیم به حق علی بن ابی طالب که پیغمبر هم خدا را به حق علی قسم میداد دعایش مستجاب میشد قلب امام زمان از ما راضی فرجاش را نزدیک رفع گرفتاری از همه خصوصا عزیزانی که قلبا با پیامک زبانا به ما التماس دعا گفتند گرفتاری روحی جسمی ظاهری باطنی دارند خدایا به حق علی بن ابی طالب گره همه را باز کن همه را حاجت روا کن مشکلات همه را حل بکن و ان شاء الله به ما توفیق برگزاری جشن غدیر خم آن طوری که مرضی امام زمان است به همهی ما مرحمت بفرماید السلام علیک یا ابامحمد یا حسن بن علی و السلام علیک یا اباعبدالله الحسین.