كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 93/07/28
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
اوصاف تو از ابتدا تا انتها نور آیینهای سر تا به پا نور * * * آیینهای و خلق حیران صفاتات تابیده بر جان تو از ذات خدا نور
چشمی که توفیق تماشای تو را داشت جسم تو را جان دیده و جان تو را نور * * * قرآن وصفات آیه آیه با شکوه است فرقان نبأ یوسف قیامت هل أتی نور
از کعبه تا مسجد مسیر روشن توست از آسمان تا آسمان از نور تا نور * * * خورشیدی و بر شانهی خورشید رفتی فریاد میزد آسمان نور علی نور
پایان کار دشمنان توست با نار آغاز راه دوستان توست با نور * * * در مدح تو چشم غزل روشن که دیده است وصف تو را از ابتدا تا انتها نور
شریعتی: سلام میگویم به همهی شما خانمها و آقایان دوستان خوب بینندگان خوب سمت خدا خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز ایام مبارک تان باشد پر خیر و برکت باشد برای همهی شما خیلی خوشحالیم که در این لحظات در خدمت شما هستیم. خدمت حاج آقا فرحزاد سلام عرض میکنم خیلی خوش.
حاج آقا فرحزاد: علیک السلام و رحمة الله خدمت شما و همهی بینندگان عرض سلام دارم، ایام شادی و جشنها را تبریک عرض میکنیم واقعا از صمیم دل تشکر میکنم از عزیزانی که بازتاب خوبی داشت بحث غدیر یک بنده خدایی نوشته بود من با این که بضاعت مالی نداشتم و در حد متوسط بودم هزار و دویست نفر را اطعام دادم و روایت تازگی دیدم که امام صادق علیه السلام فرمود اطعام عید غدیر به یک نفر مثل این است که یک میلیون نفر و 124 هزار پیغمبر و شهدا و صدیقین را انسان اطعام بکند ان شاء الله جبران شود اینها خدا را شکر بازتاب خوبی داشت جشنهای مفصلی گرفتند.
شریعتی: امسال جشنها رنگ و بوی دیگری داشت خیلی با شکوه بود.
حاج آقا فرحزاد: هم کمیت و هم کیفیت را باید بالا ببریم و هم مدتاش را به یک روز دو روز نباشد خود پیغمبر سه روز مردم را در غدیر نگاه داشتند جشن را توسعه بدهیم به چند روز این جا گلایهای میکنم در پیامها داشتیم خیلی زود هم به استقبال محرم نرویم البته عزاداری و محرم با ذرات وجودمان اجین شده افتخار بنده زیر آسمان این است که روضه خوان امام حسین باشم ولی این که جشنها را با شادیها و غمها و عزا قاطی نکنیم بعضیها به ما اعتراض کرده بودند هنوز عید غدیر است و خیلی مانده سیاه پوش کردند خیلی عجله نکنید امام حسین راضی نیست امام حسین و حضرت زهرا به این راضیاند که برای امیرالمومنین جشن مفصل بگیریم حداقل تا 25ام که امروز است اعیاد و جشنهای شادی دربارهی اهل بیت است دیروز و امروز چهار حادثهی مهم دربارهی اهل بیت اتفاق افتاده و آیات قرآن نازل شده جا دارد که جشن و شادی بگیرند برای این ایام دو سه روز مانده قبل از محرم به استقبال محرم بروند کاری پسندیده است ان شاء الله امیدواریم پیوندمان با اهل بیت محکم باشد و در مسیر رضایت مندی آنها قدم برداریم.
شریعتی: ان شاء الله خیلی خوشحالیم خدمت شما هستیم دوستان میدانند که بحث ما با حاج آقا فرحزاد در مورد برکت بود نکات خیلی خوبی شنیدیم در آیینهی آیات و روایت و توضیحاتی که دادند خیلی بازتاب خوبی در پیامها داشت در مورد پاسخ به سوالات حاج آقا فرمودند شاید نشود فرصت مجزایی برای پرسش و پاسخ داشته باشیم به سوالات در ضمن صحبتها پاسخ خواهیم داد.
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم همان طور که جلسهی قبل عرض کردم این خیلی مهم است که در قرآن 500 مورد در رابطه با بحث ما آیه داریم بسیاری از احکام است که در قرآن گاهی یک آیه دو آیه پنج آیه ده آیه حتی برای یک واجب مهم یک آیه نازل شده و طبق آن حکم واجب شده ولی بحث انفاق و سخاوت و احسان حدود 500 آیه خیلی است در 500 جای قرآن به عنوانهای مختلف خدای متعال سفارش به انفاق احسان صدقه قرض الحسنه نیکی و کار خیر کرده و اگر عزیزانی که جلسهی قبل بحث ما را دیده باشند ما اشاره کردیم که در بعضی جاها احسان و انفاق بر تقوا و بر اعتقادات مقدم شده این سورهی مبارکهی لیل کهشان نزولاش را مفصل گفتیم «فَأَمَّا مَنْ أَعْطي وَ اتَّقَي، وَ صدَّقَ بِالحُْسني، فَسنُيَسرُهُ لِلْيُسرَي» (لیل/7-5) عطا کردن بخشیدن بر تقوا و تصدیق قیامت مقدم شده یعنی خود خدا عنایت دارد اول میگوید بی مایه فطیر است باید یک خرجی بکنی مالی جانی انفاقی کسی که انفاق بکند و تقوا داشته باشد و تصدیق بکند به جزا و حسنی همهی درهای بسته را به رویش باز میکنند فَسنُيَسرُهُ لِلْيُسرَي بن بست ندارد این آیات خیلی مهم است دربارهی سخاوت و بخل «وَ أَمَّا مَن بخِلَ وَ استَغْني، وَ كَذَّب بِالحُْسني، فَسنُيَسرُهُ لِلْعُسرَي» (لیل/10-8) آن طرف هم مقدم شده اگر بخل بورزد احساس بی نیازی بکند این منجر میشود به تکذیب قیامت که من این را اشاره بکنم در پیامها خیلی خوشحالم که بینندهها هم رد یابی میکنند و هم نکتههای نگفته را یا اعتراض و یادآوری را انجام میدهند ما دو داستان داریم یک داستان دربارهی آن کسی است که من عرض کردم که آمد باغی را فروخت به آن صاحب درخت و صاحب درخت هم به او واگذار کرد پیغمبر به صاحب خانه بخشیدند یک داستان دیگر است جدا از این است آن دربارهی ثمره بن جندب است که آن هم درختی داشت سرزده وارد خانه میشد درخت مال خودش بود خانه مال کس دیگری بود از دست و دهان این بچهها میکشید پیغمبر آمدند چند بار گفتند با اجازه وارد شو حاضری این درخت را من بخرم در بهشت برای تو درختی وعده دهم قبول نکرد وقتی قبول نکرد پیغمبر به صاحب خانه گفت درخت را بکن از جا و بکن به صورت صاحب کنایه از این که بینداز زور لا ضَرَرَ و لا ضِرارَ فِي الإسلامِ جایی که من بخواهم از حق خودم استفاده کنم ولی هزار حق دیگران را ضایع بکنم یک قاعده و قانونی در فقه درست شده مثلا یک کسی خانه یا حتی مسجد در معبر قرار گرفته که میلیون نفر در زحمت میافتند از همین قاعده استفاده میکنند خانه را اگر طرف واگذار نکند مجبورند خراب بکنند مردم در زحمتاند ولو راضی نباشد سد معبر را باید حل کرد اسلام راضی نیست به دیگران زحمت بیفتد این دومی جدا است و این ثمره بن جندب هم به خاطر این که بخل ورزید طرف دار معاویه شد و حدیث جعل کرد علیه امیرالمومنین جزء بدترین منافقین شد بخل آدم را هم به کفر میرساند و هم به نفاق میرساند خیلی چیز خطرناکی است داستانهای قرآنی فراوان داریم قوم لوط روایت داریم اول اطعام میدادند مهمان داری میکردند ولی بر اثر بخل مبتلا شدند به آن عمل شنیع و بعد بلای آسمانی بر آنها نازل شد داستان هابیل و قابیل دو فرزند حضرت آدم که علت این آدم کشی و علت این که این جنایت فجیع اتفاق افتاد چه بوده؟ اگر قبلاش را مرور کنیم «إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ» (مائده/27) حضرت هابیل فرزند حضرت آدم دام دار بود چوپان بود گوسفند تولید میکرد که شغل خیلی خوبی است خیلی از انبیاء چوپان بودند جناب قابیل مزرعه داشت کشاورزی میکرد که آن هم شغل خوبی است کار تولیدی چیز خوبی است خدای متعال میخواست اینها را امتحان بکند به حضرت آدم فرمود به اینها بگویید هدیهای و قربانی بدهند به در خانهی خدا میخواست امتحان کند که سخاوت اینها بخل اینها در چه حدی است چند مرده حلاجاند چون در مال خیلی امتحان زیادی در قرآن داریم که واقعا این مطلب حقی است که هر که از پل بگذرد خندان بود آدم فکر میکند همین پول است همین دنیا است آیهی دنیا همین است «فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ» (آل عمران/185) واقعا اگر کسی از پول بگذرد پول گولاش نزند روایت داریم وقتی درهم دینار و مال دنیا درست شد شیطان گرفت به چشماناش کشید من با شما خیلیها را گمراه میکنم حتی به نفاق و کفر میرساند طرف را به ارتداد میرساند خدای متعال به حضرت آدم فرمود به بچههایت بگو یک هدیهای را برای خدا بدهید هابیل سخاوتمند بود رفت در میان گوسفنداناش گشت یک گوسفندی که خیلی چاق و چله و قربانیهایی هم که حاجیها میدهند برای صدقه نمیدهد زکات نمیدهد انفاق نمیکند صله رحم نمیکند گره گشایی نمیکند مشکلی را حل نمیکند جلوی او از گرسنگی بمیرند معروف است یک کسی در زمان قحطی نان زیر بغلاش گذاشته بود داشت میرفت یک نفر نشسته از گرسنگی دارد میرود و اشکهایش جاری است گفت چرا گریه میکنی گفت من از گرسنگی میمیرم ضعف دارم هفت هشت نان بغلاش بود این نشست گریه کرد گفت من دارم میمیرم تو چرا گریه میکنی گفت به خاطر مظلومیت و گرسنگی تو گفت خب یکی از نانها را به من بده گفت گریه هر چقدر بخواهی برای تو انجام میدهم ولی نان نمیدهم رذیلهی واقعا بدی است امیرالمومنین علیه السلام گفت آدم بخیل از ظالم هم بدتر است چون ظالم ممکن است حق الناس را ادا بکند رستگار شود چون بخیل اگر با این از دنیا رود چون تمام اعمال را پایمال میکند یک چیز ذاتی است باید مبارزه کرد راه حلهایش را میگوییم خود را از خیلی فضیلتها محروم میکند فقط حریص است جمع میکند روایت داریم آدم بخیل هیچ وقت خوشی و راحتی ندارد نه به خودش میرسد نه به اطرافیاناش همه آرزوی مرگاش را میکنند حدیث است که اگر اشتباه نکنم در نهج البلاغه است آدم بخیل هیچ وقت خوش و راحت نیست خرج خودش و خانوادهاش نمیکند به دیگران توسعه نمیدهد ایام شادی است میگویند یک آدم خسیس و بخیلی بود خیلی حساب گر و خیلی در خرج کردن دستاش میلرزید سابقا برق نبود چراغ نفتی بود یا روغنی بود سحر بلند شد برود حمام حمام هم معمولا بیرون بود چراغ نفتی را روغنی را روشن کرد و لباسها و بغچهی حمام را گرفت و با حمام هم مثلا یک کیلومتر فاصله داشت رفت برود حمام ده دقیقه نیم ساعت گذشت زود گذشت طبق معمول باید طول میکشید خانماش گفت چرا زود برگشتی مگر حمام نرفتی غسل بکنی گفت چقدر تو نفهم و جاهلی من حواسام نبود دم حمام که رسیدم یادم آمد که نفت چراغ مصرف میشود روغناش مصرف میشود و به من خسارت وارد میشود برگشتم چراغ را خاموش کنم بعد بروم حمام خانماش گفت تو چقدر نفهمی تو فکر نکردی که میآیی یک بار دیگر برمیگردی گیوههایت ساییده میشود گفت خاک بر سر خودت من گیوههایم را در آوردهام پا برهنه آمدهام حاضر است به آب و آتش بزند برود آن طرف شهر یک جنسی دو هزار ارزانتر است که مبادا پول خرج نکند پول به تاکسی راننده ای. آشنایی داشتیم میگفتم من روغن ماشینام را خودم عوض میکردم کثیف میشدم میرفتم حمام یک نفر گفت چقدر بخیلی نمیخواهی پولی گیر تعویض روغنی بیاید او هم به خیری برسد خیلی کارها است نه این که دوست داریم کار کنیم میخواهیم پول خرج نکنیم یا خیر به دیگری نرسد.
شریعتی: گاهی زندگیها یک مقداری سخت میشود باید همین طور حساب معیشت را داشته باشیم شما در مورد آنهایی صحبت میکنید که دارند و خرج میکنند.
حاج آقا فرحزاد: یک موقعی نمیخواهیم زیاده روی کنیم و خرج بی جا نکنیم این درست است فرق بین بخل و میانه روی خرج کردن و خساست را میگوییم یک موقعی است که میخواهیم تنبلی بکنیم نمیخواهیم خیر به دیگران برسانیم این بد است اما یک موقعی نه قصد ما این است که خیر به دیگران برسانیم کار خیر بکنیم آن خوب است این را باید بعدا بحثاش را میکنیم جدا است یک تفکیکی باید بشود سیرهی پیغمبر و اهل بیت این بوده که هر چه میتوانستند یک بزرگواری میفرمود اگر من یک روز احسان نکنم انفاق نکنم شب خوابام نمیبرد این جزء ذات من شده مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی رحمة الله علیه مرجع بزرگی بودند ایشان وقتی از دنیا رفتند کشورهای مختلف حتی شوروی سابق آن زمان عزای عمومی اعلام کردند این قدر فراگیر بوده تمام هندوستان کشورهای مختلف از ایشان تقلید میکردند شیعههای دنیا ایشان در سخاوت خیلی فوق العاده بود یک بزرگی که اطلاع داشت از بعضی از مسائل پنهانی فرمودند شخصیتهایی بود گاهی ارتباطهایی با امام زمان از طریق مکاشفه و تشرفات داشته به امام زمان علیه السلام توسل پیدا کرده بود در نجف عالمان برجسته خیلی هستند چطور شد که شما ایشان را میدان دادید حتی در زمان ایشان بعضیها بودند از نظر علمی بالاتر از ایشان بودند آقا به ایشان فرموده بودند که شما برو از ایشان درخواست کمک بکن و از دیگران هم درخواست بکن ببین تفاوتاش چقدر است از ایشان رفته بود برای امر خیری کمک خواسته بود ایشان سنگ تمام گذاشته بودند دیگران سخت میگرفتند بتوانیم بدهیم نتوانیم بدهیم میدادند هم یک ذره کم. سخاوت ایشان و سینه داری ایشان فوق العاده بود همین تازگی یک بزرگی برای من نقل کرد ایشان به حاجیهایی که مکه رفته بودند آن موقع کوچهی بنی هاشم بود زمان ایشان فقیر خیلی زیاد بوده در مدینه گفته بود لازم است حاجیهایی که میروند همهی فقرا به آنها کمک بکنند به تعبیر ایشان ما باید ایشان را زمین بزنیم آنها که نمیتوانند ما را زمین بزنند ما باید با صدقه و انفاق دیگران را جذب بکنیم آن بزرگوار میفرمود آن زمان رفته بودند مدینه کوچهی بنی هاشم بین الحرم میرفتیم همهی فقیرها میگفتند رحم الله سید ابا الحسن خدا سید ابوالحسن را رحمت کند میدانستند دستور ایشان بود خانوادههای زیادی به استغنا میرسیدند یکی از سوالاتی که بینندهها زیاد میپرسیدند که در جلسات آینده میگوییم آیا ما به متکدیان و گداهای در چهارراهها کمک بکنیم یا نه. مرحوم آسد ابوالحسن بار اول منزلاش را فروخت و شهریه داد و اگر شهریه نمیرسید قرض میکرد یعنی خودش را به زحمت میانداخت شاخصهی مهماش سخاوتاش فوق العاده بوده خودش را به آب و آتش میزد گاهی با خادماش میرفتند خانهی کسی که گرفتار بود قابله اگر لازم داشت میرفت در خانهی قابله این مرجع تقلید این که واقعا مورد نظر امام زمان قرار گرفت و حضرت واقعا خیلی به ایشان نظر داشتند یکی از دوستان ما پدرشان از علمای برجسته بود صاحب رسانه بود فوت کرده بود میگفت پدر من زمان آسد ابوالحسن اصفهانی زندگی میکرد مرحوم سید فرمود یک موقع کاری کمکی میخواهی به من خبر بده اشارهای بکن پدر من مضطر نمیشدند مراجعه نمیکرد یک بار میگفت من مضطر شدم رفتم خدمت مرحوم سید دیدم ایشان فرمودند که صبر بکن ظاهرا چیزی در بیت المال نبوده اواخر عمر هم ایشان قرض میکرده بعدا قرضهایش را دادند گره گشایی برایش خیلی مهم بود رفت یک مقدار پول خورد آورد زیاد بود ولی خورد بود من تعجب کردم یک بیت مرجع. ایشان خیلی عذرخواهی کرد از این که پول خورد است گفت حقیقتاش در دستگاه ما هیچ پولی نبود خدمت شما تقدیم کند از بچهها اجازه گرفتم پول خوردهایی که در قلک بچهها بود با اجازهی آنها قلکشان را شکستم که کار شما راه بیفتد حالا این خاطره هم خاطرهی قشنگی است میگویند بنده خدایی خیلی مستاصل بود رفت خدمت مرحوم آسید ابوالحسن اصفهانی گفت خانم من تازگی زاییده ضعف دارد احتیاج به گوشت دارد کمکام کن مرحوم سید هم کمکاش کرد بعد از دو سه ماه که گذشت دوباره مستاصل شد گفت سید پیرمرد است فراموش کار است گفت خانم من تازگی زاییده کمکی بکن تقویت لازم دارد آقا کمک کرد بار سوم چهارم هر دفعه بهانهاش همین بود عوض نمیکرد که خانم من زاییده میگفت سید متوجه نمیشود یک بار دیگر که تکرار شد مرحوم سید میخواست اشاره کند که من حواسام است گفته بود شما قدر خانمات را بدان خانمهای ما زودتر از نه ماه نمیتوانند بزایند اما خانم شما هر دو سه ماه الحمدلله میزاید ولی ما حدیث داریم آدم سخی آدم کریم وقتی هم که گولاش بزنند گول میخورد به خاطر این که میخواهد سخاوت را به خرج بگیرد میفهمد که دارند سراش را کلاه میگذارند بهانه است ولی دست از سخاوت نمیبردارد کریم خدعه را میپذیرد برای این که اهل سخاوت باقی بماند بهانهای باشد برای کمک کردن امیدواریم که این آیات و روایات 500 آیه خیلی است دربارهی انفاق و احسان که عامل مهم در برکت زندگی ما است در ما اثر گذار باشد.
شریعتی: ان شاء الله این ایمان بسیار بزرگ و دل بسیار وسیع و جرئت میخواهد شیطان میترساند شما اشاره کردهاید ان شاء الله از برکات سخاوت همهی ما بهرهمند شویم مشرف شویم به محضر قرآن کریم صفحهی 240 قرار امروز سمت خدایی هاست آیات 38ام تا 43ام سورهی مبارکهی یوسف در سمت خدای امروز تلاوت میشود تلاوت تان توأم با تدبر باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
وَاتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبَائِي إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ مَا كَانَ لَنَا أَن نُّشْرِكَ بِاللَّـهِ مِن شَيْءٍ ذَلِكَ مِن فَضْلِ اللَّـهِ عَلَيْنَا وَعَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ ﴿٣٨﴾ يَا صَاحِبَيِ السِّجْنِ أَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّـهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ ﴿٣٩﴾ مَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِهِ إِلَّا أَسْمَاءً سَمَّيْتُمُوهَا أَنتُمْ وَآبَاؤُكُم مَّا أَنزَلَ اللَّـهُ بِهَا مِن سُلْطَانٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّـهِ أَمَرَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ﴿٤٠﴾ يَا صَاحِبَيِ السِّجْنِ أَمَّا أَحَدُكُمَا فَيَسْقِي رَبَّهُ خَمْرًا وَأَمَّا الْآخَرُ فَيُصْلَبُ فَتَأْكُلُ الطَّيْرُ مِن رَّأْسِهِ قُضِيَ الْأَمْرُ الَّذِي فِيهِ تَسْتَفْتِيَانِ ﴿٤١﴾ وَقَالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِّنْهُمَا اذْكُرْنِي عِندَ رَبِّكَ فَأَنسَاهُ الشَّيْطَانُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ ﴿٤٢﴾ وَقَالَ الْمَلِكُ إِنِّي أَرَى سَبْعَ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعَ سُنبُلَاتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ يَابِسَاتٍ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِي فِي رُؤْيَايَ إِن كُنتُمْ لِلرُّؤْيَا تَعْبُرُونَ ﴿٤٣﴾
ترجمه:
و [از ابتدا] از آیین پدرانم ابراهیم و اسحاق و یعقوب پیروی کرده ام، برای ما شایسته نیست که چیزی را شریک خدا قرار دهیم. این از فضل خدا بر ما و بر مردم است، ولی بیشتر مردم ناسپاسند. (۳۸) ای دو یار زندان! آیا معبودان متعدد و متفرق بهتر است یا خدای یگانه مقتدر؟ (۳۹) شما به جای خدا جز [بت هایی] با نام هایی بی اثر و بی معنا که خود و پدرانتان آنها را نامگذاری کرده اید نمی پرستید، خدا [که صاحب اختیار همه هستی است] هیچ دلیلی بر [حقّانیّت آنها برای پرستش] نازل نکرده است. حکم فقط ویژه خداست، او فرمان داده که جز او را نپرستید. دین درست و راست و آیین پابرجا و حق همین است، ولی بیشتر مردم [حقایق را] نمی دانند. (۴۰) ای دو یار زندان! اما یکی از شما [از زندان رهایی می یابد و] سرور خود را شراب می نوشاند، اما دیگری به دار آویخته می شود و پرندگان از سر او خواهند خورد. تعبیر خوابی که از من جویا شدید، تحققّش قطعی و انجامش حتمی شده است. (۴۱) و به یکی از آن دو نفر که دانست آزاد می شود، گفت: مرا نزد سرور خود یاد کن. ولی شیطان یاد کردنِ از یوسف را نزد سرورش از یاد او برد؛ در نتیجه چند سالی در زندان ماند. (۴۲) و پادشاه [مصر به بارگاه نشینانش] گفت: پی در پی در خواب می بینم که هفت گاو لاغر، هفت گاو فربه را می خورند، و نیز هفت خوشه سبز و هفت خوشه خشک را مشاهده می کنم؛ شما ای بزرگان! اگر تعبیر خواب می دانید درباره خوابم نظر دهید. (۴۳)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: قرآن وصفات سوره سوره با شکوه است فرقان نبأ یوسف قیامت هل أتی نور چقدر خوب است ثواب تلاوت این آیات را هدیه بکنیم به روح آسمانی حضرت علی علیه السلام. نکتهی صلوات بر محمد و آل محمد را حاج آقای صلوات به رسم دو شنبهها بفرمایند.
حاج آقا فرحزاد: یک وعدهی بسیار مهمی پیغمبر خدا مرحمت فرمودند برای آنها که مداومت بر ذکر صلوات دارند با صاحب صلوات خود پیغمبر مشحور خواهند شد دیگر چیزی بالاتر از این نداریم أَوْلَى النَّاسِ بِی فِی یوْمِ الْقِیامَه أَکْثَرُهُمْ عَلَی صَلَاه نزدیکترین به افراد به من روز قیامت آنهایی هستند که در دنیا زیاد صلوات فرستادند زیاد گفتن عشق و محبت میآورد و کسی را هم که محبت بکند زیاد یاد میکند کسی را هم اگر زیاد دوست داشت با او محشور میشود این روایت طبق قواعد هم است ان شاء الله اگر کسی میخواهد با چهارده معصوم محشور شوند در عالم برزخ در عالم قیامت دل و جانشان همیشه نورانی کنند با صلوات بر محمد و آل محمد. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. نکتهی قرآنی در آیهی اول این صفحه وقتی حضرت یوسف تعبیر خواب را کردند و درست اتفاق افتاد برای آن عزیز مصر بیانی دارد که «وَاتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبَائِي إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ» ملت که ما میگوییم ملت فلان در عربی و در لسان قرآن به معنی آیین است یعنی من از آیین و روش پدرانام که حضرت ابرهیم بوده اسحاق بوده یعقوب بوده چون پدر بزرگوار حضرت یوسف یعقوب است فرزند اسحاق فرزند ابراهیم با دو واسطه به حضرت ابراهیم میرسد اصالت خانوادگی ریشهی خانوادگی مهم است از آنها من اسم بردم و پیروی میکنم پیروی صالحان و انبیا و خوبان را و مهمترین شاخصهی آنها هم این بوده که مشرک نبودند «مَا كَانَ لَنَا أَن نُّشْرِكَ بِاللّهِ مِن شَيْءٍ» برای خدا شریک قائل نمیشویم که شریک قائل شدن منشأ تمام مفاسد است انسان کنار خدا چندگانه پرست باشد و توحید منشأ تمام خیرات است و این که چنین پدرانی را خدا به من مرحمت کرده و من مشرک نیستم این از فضل خدا بر ما است که اگر انسان به فضل خدا متکی شود رستگار است میفرماید اکثر مردم شکر گزار نعمتهایی که خدا به آنها مرحمت کرده ان شاء الله جزء اقلی باشیم که «وَقَلِيلٌ مِّنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ» (سبا/13)
شریعتی: این روزها روزهای مبارکی است روزهایی که منسوب به اهل بیت علیهم السلام است روز مباهله روز نزول هل اتی روز خاتم بخشی حضرت علی و نزول آیهی إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ و امروز هم روز نزول سورهی هل اتی انسان یا دهر است ما خدمت شما هستیم بخش پایانی را اختصاص دادید به این نکته.
حاج آقا فرحزاد: بله همان طور که اول صحبت عرض کردم واقعا جا دارد این دو روز مثل عید غدیر جشن گرفته خیلی روزهای بزرگی است حتی اعمال دارد تک تک اینها در عظمت اهل بیت هر کدامشان کافی است اولا آیهی تطهیر که دیروز نازل شده «لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ» که اهل بیت را از هر عیب و نقص و اشتباه و خطا و آلودگی پاک کرده از هر کسی پوشیده نیست و فقط برای و این خیلی مهم است خود این یک کتاب است و واقعا باید رویاش مانور دارد در عظمت اهل بیت دیگران در این آیه نیستند پیامبر تا شش الی هشت ماه بعد از نزول آیه میرفتند در خانهی حضرت علی و حضرت زهرا اشاره میکردند به خانهی بانوی بزرگوار میفرمودند «إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکمُْتَطْهِیرًا» (احزاب/33) تا کسی مبادا فکر نکند که این آیه برای همسران پیغمبر است دربارهی دیگران است این خودش یک بحثی است که فرصت نیست یکی دیگر از چیزهایی که در این ایام اتفاق افتاده آقای عالی هم دیروز اشاره فرمودند آیهی مباهله است که این هم در عظمت اهل بیت مهم است پیغمبر مستجاب الدعوه است تنها میتواند برود نفرین بکند دعا بکند کار پیش ببرد چرا امر میکند ابنائنا را بیاور چرا امر میکند نسائنا را بیاور چرا خدا امر میکند انفسنا که حضرت علی است بیاور میخواهد بگویدای پیغمبر کار تو بدون آنها پیش نمیرود اِنَّهُمْ مِنّی وَ اَنَا مِنْهُمْ آنها با شما هستند و جدا از شما نیستند والله العلی العظیم اگر امیرمومنین کنار پیغمبر نبود حضرت زهرا حسنین نبودند دین پیغمبر پیش نمیرفت این بزرگواران کنار پیغمبر بودند حمایت کردند که دین پیغمبر پیش رفت و بنده خودم این روایت را خیلی جالب است مأموم از امام هشتم علیه السلام سوال کرد که قرآن در مورد حضرت علی آیه زیاد دارد در عید غدیر فرصت نشد بگوییم زیارتی از امام هادی علیه السلام نقل شده در مفاتیح هم است زیارت امیرالمومنین در روز غدیر مثل زیارت جامعهی کبیره است حدود سی چهل آیهی قرآن در این زیارت همراه زیارت امام هادی علیه السلام انشاء فرمودند در ضمن زیارت مثلا سلام بر شما شخصیتی که نبأ عظیم هستی «الَّذي هُمْ فيهِ مُخْتَلِفُونَ» اشاره به سورهی نبأ سلام بر شما که یَشفی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ یعنی زیارتی که مشحون به آیات و روایات خود امام هادی در مسیری که آمدند از مدینه بروند سامراء برای حضرت امیر خواندند ما آیه دربارهی حضرت خیلی داریم. مأمون آدم فاضلی بوده علماش بالا بوده مناظره میکرده از امام هشتم پرسید مهمترین آیه دربارهی عظمت جدتان حضرت علی چه آیه است ما ابتدا به ذهن مان میآید در بارهی غدیر خم باشد ولی حضرت علی علیه السلام فرمودند آیهی مباهله است چون در آیهی مباهله به قول ما خدا سنگ تمام گذاشته میفرماید حضرت علی نفس پیغمبر است اَنفُسِنا یعنی جان پیغمبر است اگر گفتیم فلانی عین فلانی است تمام کمالات را بر او ثابت کردیم پس همهی کمالات پیغمبر در علی است جز نبوت این خیلی مهم است خدا میفرماید در قرآن که نفس پیغمبر است علمای اهل سنت نقل کردهاند دیروز آقای عالی از زمخشری خواندند آنها حجت را تمام میکند موضوع دیگر که به بحث ما خیلی ارتباط دارد دو موضوع مهم دیروز و امروز اتفاق افتاده انگشتر بخشیدن حضرت علی در حالت رکوع و سه روز اطعام دادن به مسکین و یتیم و اسیر خدا برای چه به اهل بیت این همه مقام داده و طبل زده در این آیات نه به خاطر نماز شب عبادتشان فوق العاده بوده شجاعت جهاد همهاش فوق العاده است آدم بزرگ همهی کارهایش بزرگ است ولی طبل و مانوری که خدا داده به خاطر دادن انگشتر این مهم بوده در حالت رکوع به سائل مبادا او برود به او نرسد در نماز هم سخاوت را ترک نکرده سه روز اطعام دادند روی این خدا مانور داده خدا مانور نداده که اینها نماز زیاد خواندهاند سه روز گرسنگی کشیدند روزه گرفتند نه شاخصهی مهماش انفاق بوده پس انفاق خیلی مهم است «وَ يُوثِرُونَ عَلي أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ» (حشر/9) بسیاری از آیاتی که در فضائل اهل بیت دربارهی انفاق و صدقه و خیر رساندن به دیگران است در آیهی رکوع خدا میفرماید ولی شما خدا و پیغمبر و کسانی که ایمان آوردند اقامهی نماز میکنند و زکات و صدقه میدهند وَهُمْ راكِعُونَ که سائل را بندهی خدا هیچ کس کمکاش نکرد داشت نا امید شد سر بالا کرد گفت خدا تو شاهدی من از گرسنگی تلف شوم هیچ کس از آنها در خانهی خودت به من کمک نکرد امیرالمومنین در حال رکوع بودند نمیتوانستند نماز را بشکنند دیدند ممکن است برود اشاره کردند با انگشت که بیا نزدیک او هم متوجه شد حضرت در حالت رکوع انگشترش را که موجودیاش بوده در آن زمان دادند به رکوع پیغمبر گریه کردند گفتند چه کسی این کار را کرده که آیه برایش نازل شده «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ » (مائده/55) البته نمیدانم این را باید گفت یا نگفت ما داریم بعضی از افرادی که میخواستند خودنمایی کنند آمدهاند صحنه سازی کردند به یک کسی گفتند بیا التماس دعا کن و چیز بخواه و در حالت رکوع ما انگشتر بدهیم آیه دربارهی ما نازل شود آخر این نعوذ بالله شدنی است؟ امروز روز تکریم خانواده هم است به همین مناسبت نام نهاده شده و اکرام خانوادهها و همسر و اولاد و پدر و مادر خودش یک موضوع مهمی است که میطلبد دربارهاش جدا بحث شود چند نکتهی مهم میگویم. سورهی هل اتی که بخشیاش را آقای میرباقری خدمت بینندهها فرمودند تکههای دیگرش را عرض میکنم حدود هفده آیه از این سوره در رابطه با جریانی که برای اهل بیت اتفاق افتاده «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً» (انسان/8) امام حسن و امام حسین مریض شدند پیغمبر خدا فرمودند نذری بکنید آنها هم سه روز روزه نذر کردند یا فرمودند نذر بکنید سه روز روزه بگیرید یا بعضی از اهل مدینه پیشنهاد دادند هر دو روایت است حسنین با این نذر خوب شدند امیرالمومنین علیه السلام چیزی در خانه نبود از یک یهودی مقداری جو قرض کردند حضرت زهرا علیها سلام طبخ کردند پخت کردند آماده کردند موقع افطار مسکینی آمد ناله زد من گرسنهام اینها آماده شده بودند برای خوردن افطار اینها هم موقع افطار میآمدند اگر نیم ساعت دیر میآمدند خورده بودند یا اول صبح میآمدند غذا نبود اینها میگذاشتند واقعا انسان بودند یا فرشته بودند این را هم احتمال دادند قاعدتا انسانهای معمولی بودند شب اول مسکین آمد امیرالمومنین سهم خود را دادند حضرت زهرا هم دادند امام حسن امام حسین هم دادند حضرت فضهی خادمه هم داد خودشان با آب افطار کردند سحری هم چیزی نداشتند افطار و سحر آب خالی بود چون نذرشان این بود که سه روز پشت سر هم روزه بگیرند «يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَيَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا» (انسان/7) با آب خالی روزه را ادامه دادند و شب بعد باز یک یتیم آمد التماس دعا کمک میخواهم پنج بزرگوار نان را دادند روز دوم هم همین طور سپری شد روز سوم هم با آب خالی که امام حسن بعد از سه روز لرزه به بدنشان افتاده بود البته با میل خودشان این کار را کرده بودند شب سوم هم اسیر آمد که اسیری بود در محدودهی مدینه باید زندگی میکرد و انفاق کردند نکته یهای مهمی که در این است که خیلی مهم است خیلی وقت کم است عرض میکنیم یکی این که اینها نیاز داشتند خودشان گرسنه بودند این خیلی مهم است یک وقت آدم نیاز ندارد کمک میکند این ارزش ندارد «لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ» (آل عمران/92) به این طعام نیاز داشتند علاقه داشتند سلولهای وجودشان نیاز به این طعام داشتند اما انفاق کردند این خودش نکتهی مهمی است دیگران را مقدم داشتند این کار را کردند یک بزرگی حرفی زد شاید چند وقت است که من در گوشام است فرمودند اهل بیت سه روز تنها افطاریشان لقمهی دهانشان را به مسکین و یتیم و اسیر دادند به ما 124 هزار پیغمبر علما قرآن میفرماید زکات بده خمس بده اضافهی مالتات را بده یک پنجم بده خیلیها حاضر نیستند بدهند نود درصد حاضر نیستند بدهند ده درصد هم هی دست و پا میزنند در بروند یا کم بدهند لقمهی دهانشان را میدادند میفهمیدند انفاق چه آثاری دارد هفده آیهی خدا غوغا است آنهایی که با عربی آشنا باشند چیزهایی که در این سوره آمده در هیچ جای قرآن نیامده شَرَابًا طَهُورًا، وِلْدَانٌ مُّخَلَّدُونَ إِذَا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ اینها تک است در قرآن یک شاخصهی مهم این انفاق این بوده «إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاء» (انسان/9) انفاقهای ما معمولا این طور است همه خبر دار شوند پلو قرضی است بعد منت میخواهیم بگذاریم بسیاری از انفاقها را میخواهیم بعد پخش شود فلان جا گفته شود فلان مدرسه را ساخته فلان کار را کرده این بزرگواران اخلاصشان خیلی مهم بوده روایت داریم که خدا از دل اینها خبر داشت اینها به زبان هم نگفتند ثواب هم نمیخواهیم تشکر هم نمیخواهیم از شدت اخلاص خدا این همه چیزهای مهم در قرآن آورده میگوید «إِنَّ هَذَا كَانَ لَكُمْ جَزَاء وَكَانَ سَعْيُكُم مَّشْكُورًا» (انسان/22) دست مریزاد یک نکتهی دیگر را هم اشاره بکنم که نگوییم اینها مال اهل بیت است روایت دیدهام یعنی این آیات دربارهی هر مرد مومن و زن مومنهای که مسیر این بزرگواران را برود است فضهی خادمه جزء اهل بیت نبود خدمتگزار کرد ولی چون همراهی کرد این برکات نصیباش شد تبعیت کرد. بهرهمند شویم از این برکاتی که خدا به اهل بیت داده یک گوشهی انفاق و سخاوت آنها به ما بخورد هفت پشت ما را آباد میکند.