كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد
تاريخ پخش: 93/08/05
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
اگرچه مثل محرم نمیشوم هرگز * * * جدا ز حلقهی ماتم نمیشوم هرگز
مرا ببخش مرا چون که خوب میدانم * * * که توبه کردم و آدم نمیشوم هرگز
اسیر جاذبهی حسن یوسف یاسام * * * که مست در گل مریم نمیشوم هرگز
گناه کارم و اما بدون اذن شما * * * نصیب خشم جهنم نمیشوم هرگز
نمی فرات بیاور چرا که من قانع * * * ز سلسبیل و به زمزم نمیشوم هرگز
قسم به قلب سپیدت سیاه پوش کسی * * * به جز شهید محرم نمیشوم هرگز
به جان عشق قسم غیر چهارده معصوم * * * به پای هیچ کسی خم نمیشوم هرگز
مجری: السلام علیک یا اباعبدالله سلام میگویم به همهی شما عزاداری هایتان قبول باشد آرزو میکنم در هر کجا که هستید زندگیتان منور به نور سیدالشهدا علیه السلام باشد خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز ما. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید عزاداری هایتان قبول باشد.
حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله و برکاته خدمت شما و همهی بینندگان خوب و عزیز و مهربان عرض سلام داریم و ایام حزن و اندوه سرور و سالار شهیدان آقا اباعبدالله علیه السلام و یاراناش را تسلیت عرض میکنیم امیدواریم که خدای متعال توفیق بهترین عزاداری در این ایام به ما مرحمت بفرماید و این عرض ادبها را قبول کند روز دوم ماه محرم است روز ورود اهل بیت به سرزمین کربلا و ان شاء الله دلهای ما هم همراه قافلهی کربلا در کربلا باشد و ان شاء الله در همهی اوقات دلمان و جانمان و روحمان پیوند ناگسستنی با آقا اباعبدالله و اصحاب و یاران و اهل بیتاش داشته باشد و ان شاء الله هیچ وقت این اتصال قطع نشود.
مجری: ان شاء الله من عاجزانه التماس میکنم از همهی دوستان که حتما در جلسات شان در این روزها و شبها دعا بکنند برای همهی آنها که محتاج دعای خیرشان هستند بحثمان را آغاز میکنیم با نام و یاد خداوند متعال در ذیل بحث خیر و برکت در زندگی نکات خیلی خوبی را در جلسات گذشته حاج آقای فرحزاد از سخاوت گفتند به عنوان یکی از عوامل برکتزا در زندگی ببینیم که امروز بحث ایشان چیست و برای ما چه به ارمغان آوردند.
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک، بحث ما دربارهی این بود که یکی از چیزهایی که برکت را خیلی زیاد میکند انفاق و احسان و سخاوت است که روایات و آیات خیلی مهمی در این باره ما داریم در کتاب کافی شریف دو روایت زیبایی دیدم که حضرت صادق علیه السلام فرمود اِذا لَم یَکُن لِلّه فی عَرضِ الحاجَه اِبتلاء بِالبُخل، هر وقت بندهای بر اثر گناه و معصیت صفات بد از نظر خدا بیفتد که ما عقوبتی از این بدتر نداریم که کسی کاری بکند که از نظر خدا بیفتد فرمود هر وقت خدا به بندهای دیگر نیازی ندارد حاجتی ندارد و از نظر خدا میافتد خدا او را مبتلای به بخل و خساست میکند که دیگر سرازیر بشود به طرف آتش و عذاب یا در روایت دیگری در کافی شریف است حضرت فرمودند: لَا يَجْتَمِعُ الشُّحُّ وَ الْإِيمَانُ فِي قَلْبِ عَبْدٍ أَبَدا هیچ وقت ایمان با بخل و خساست در یک قلب جمع نمیشود یعنی اینها قابل جمع نیستند اگر ایمان باشد باید سخاوت هم باشد اگر بخل آمد دیگر ایمان نیست ضد و نقیض هم هستند پس معلوم میشود کسی که مومن است باید حتما سخی باشد و کسی اگر ایمان نداشت آن مبتلا به بخل ممکن است بشود و بخل ریشهی ایمان را میدرد و کفر در انسان ایجاد میکند، ما یک نگاهی به جریان کربلا و عاشورا بیندازیم و خود صفات و اخلاقی که همهی ائمه علیهم السلام داشتند و همچنین دشمنهایی که با اینها مبارزه کردند یک شاخصهی مهم شخصیت آقا امام حسین و شهدای کربلا همین موضوع از خود گذشتگی بذل و بخشش مال و جان و هستی در راه خدا و برای نجات بشریت است چون بذل و بخشش فقط مال نیست، جان است، آبرو است، هستی است، بدن است ظاهر است باطن است یکی از بالاترین فضائل شهدای کربلا همین گذشتن و سخاوت مندی است در زیارت اربعین یک جملهی خیلی زیبا و عالی داریم که دربارهی امام حسین علیه السلام میخوانیم بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِیرَهِ الضَّلالَه عظمت آقا اباعبدالله علیه السلام یکیاش در این است که بذل کردند سخاوت کردند خون دل خودشان را یعنی خون خودشان را در راه خدای متعال بذل کردند برای این که بندگان خدا از جهالت و تحیر و گمراهی بیرون بیایند و این بالاترین بذل و بخششها است، یعنی خود امام حسین، پدر و مادرش، آبا و اجدادش و فرزندانش همه اهل سخاوت و جود و گذشت بودند، اصحاب شان دریغ نمیکردند اصلا دستگاه امام حسین دستگاه گذشتن و جود و بخشش است یک بزرگواری یک موقعی حرم امام هشتم علیه السلام مشرف شده بوده البته مرد فوق العادهای بوده، حالا مکاشفهای برایش میشود اتفاقا ایام محرم و عاشورا هم بوده چون خیلیها خدمت حضرات معصومین مشرف میشوند حاجتهای مادی خیلی برایشان مهم نیست حاجتهای معنوی میخواهند فکری، علمی، معرفتی، فهمی، درکی به رویشان باز شود دریچهای از معرفت به رویشان باز شود ایام دههی اول رفته بودند زیارت امام هشتم علیه السلام گفتند مکاشفهای شد یک ندای غیبی از طرفی که کانه امام هشتم علیه السلام است ندایی رسید که امام هشتم علیه السلام فرمودند پیام جدم امام حسین علیه السلام این است که همه چیزتان را در راه خدا بدهید ولی ما همه میخواهیم بگیریم، از خدا بگیریم، از پیغمبر بگیریم، از امامان بگیریم، در صورتی که پیام حضرت این است که همه چیز را باید بدهی اول باید بدهید بعد همه چیز را به شما میدهند ولی شرط اول و پیام امام حسین این است. یک بزرگی به مداحی سفارش ویژهای کرده بود سعی کن خودت را خرج امام حسین بکنی امام حسین را خرج خودت نکن. این کلام حکیمانهای است روایت هم داریم ما سه نوع دست داریم پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند دستها سه قسم اند یک دستهایی است که همیشه میدهد حالت دهندگی دارد و دستهایی است که همهاش جمع میکند و نگاه میدارد یک دستهایی است که همهاش میخواهد بگیرد گدایی بکند حضرت فرمودند بهترین دستها آن دستی است که همیشه حالت دهندگی دارد و بهترین چیزها را هم بدهد. من در حالات یکی از علمای بزرگ میدیدم که ایشان هر کس که در خانهاش را میزد دست به جیباش میکرد و میآمد در خانه میگفت شاید یک نیازی کاری دارد من میخواهم انفاق بکنم این قدر آماده بود. بهترین دستها آن دستی است که حالت دهندگی داشته باشد نه گیرندگی و پیام امام حسین به ما این است که تا میتوانیم مال بدهیم جان و آبرو بدهیم خودمان را خرج کنیم نه این که از روز اول ما همیشه میخواهیم بگیریم، اول باید بدهیم هزینه بکنیم بعد بدون چشم داشت باید بدهیم بذل در عربی را جایی استعمال میکنند که بدون چشم داشت کسی بدهد، یعنی هیچ قصدش برگشتن آن چیز نباشد لذا یک بزرگی کلام خیلی قشنگی دارد دربارهی عاشورا و امام حسین علیه السلام که میفرماید روز عاشورا روز تجلی توحید است تجلی خدا است ظهور لا اله الا الله است آن عظمتی که خدا به امام حسین داده و تجلی خدا در روز عاشورا شده و فرمود مزد این فداکاری و ایثار را خدا ظهور فرزندش حضرت مهدی علیه السلام قرار داده یعنی امامت در آن جا چراغی روشن کرد امام حسین علیه السلام که به ظهور فرزندش حضرت مهدی علیه السلام ختم خواهد شد، مزد عاشورا و آن فداکاریها را ظهور قرار داده که یک روزی فرزنداش خواهد آمد و همهی عدل را در دنیا پیاده خواهد کرد و طبق روایات ما اول کسی که بعد از امام زمان در زمان حضرت رجعت میکند و حکومت میکند امام حسین علیه السلام است، این مطابق روایات ما است آقا امام حسین علیه السلام تا عصر عاشورا هر چه داشت داد مال، جان، آبرو، گوشت، پوست، استخوان، برادر، خواهر، طفل شش ماهه هر چه داشت یعنی دیگر به تعبیر سادهترین جارو کرد هر چه بود فنای محض حتی حاضر شد بدن مطهراش زیر سم اسبها برود به خاطر خدا به خاطر این که دشمن و طاغوت شناخته شود هیچ کسی در راه خدا در میان انبیا و اولیا مثل امام حسین قربانی نشده فدا نشده، ذبح عظیمی که هم آیهی قرآن داریم و هم روایتی که از امام هشتم علیه السلام سوال کردند دربارهی حضرت اسماعیل این آیه وارد شده که «وَ فَدَیناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» (صافات/107) منظور از این ذبح عظیم چیست گفتند آقا منظور قوچ و گوسفندی است که به جای حضرت اسماعیل قربانی شده، امام هشتم علیه السلام فرمودند که آیا یک گوسفند بهشتی به عنوان یک قربانی بزرگ خدای بزرگ مطرح میکند؟ این در ذوق آدم میخورد جای حضرت اسماعیل؟ بهشت دست آورد اعمال یک مومن است یک گوسفند بهشتی را بگوییم ذبح عظیم و جای یک پیغمبر عظیم الشان فدا شوند پرسیدند منظور چیست فرمودند منظور از ذبح عظیم جدم امام حسین علیه السلام است که او ذبح عظیم است اشاره میکنم به شعری که حافظ دارد
مرید پیر مغانام ز من مرنج ای شیخ * * * چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد
علامه تهرانی این شعر را مطرح کرده ایشان میگوید سید بزرگواری آیت الله بزرگواری در تهران بودند مرحوم آقای دری یک کسی به ایشان گفت این بیت حافظ یعنی چه. ایشان فرمودند من به ذهنام میآید که منظور از پیر مغان مولا امیرالمومنین علی علیه السلام و منظور از شیخ حضرت آدم علیه السلام است چون سن بالا و بزرگ را میگویند در عربی شیخ چون حافظ میفرماید من مرید مولا علی علیه السلام هستم پیر من و مراد من ایشان است وای آدم ابوالبشر از من رنجش پیدا نکن چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد بنا بود شما گندم نخوری ولی خوردی طبق روایات و تاریخ حضرت امام در عمرشان با این که حلال بود برایشان گندم استفاده نکردند تعظیم کردند، ادب کردند تو وعده کرده بودی گندم نخوری اما فرزندت حضرت علی نخورده است مرحوم علامه تهرانی آسید محمد حسین تهرانی نقل کرده میفرماید مرحوم دری این معنا را کرد و بعد از مدتی هم از دنیا رفت در عالم رویا یک کسی از نزدیکان ایشان، ایشان را خواب دید گفت یک سوالی از شما کردند شعر حافظ را این طور معنا کردید چون در عالم برزخ یک واقعیاتی را آدم کشف میکند و بیشتر میبیند آیا به همان معنایی که کردید پسندیده است و درست ادا کردید؟ ایشان فرموده بودند در این عالم آمدند یک پردهی دیگری به من نشان دادند که شاید مراد از پیر مغان مولا اباعبدالله علیه السلام و مراد از شیخ حضرت ابراهیم خلیل است مرید پیر مغانام ز من مرنجای شیخ، ای ابراهیم خلیل از من رنجش پیدا نکن من مرید مولا اباعبدالله علیه السلام هستم، چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد شما بنا بود یک حضرت اسماعیل در راه خدا قربانی کنی ولی مشیت خدا در این تعلق گرفت که البته در امتحان قبول شدی یعنی واقعا قصد جدی داشتی امتحان سنگینی هم است کسی فرزندی مثل حضرت اسماعیل را بخواهد سرش را ببرد و ارادهی جدی بکند این کار را در راه خدا قربانی بکند ولی خدا مشیتاش تعلق گرفت که این کار انجام نشود ولی او هم از امتحان سر افراز بیرون آمد ولی عملی نشد در خارج به داغ حضرت اسماعیل مبتلا نشد ولی امام حسین علیه السلام هم خودش را فدا کرد و هم عزیزترین افرادش را فدا کرد و حتی حضرت زینب علیه السلام را اهل بیت حاضر نیستند یک موی او را با همهی عالم عوض کنند، شما فکر نکنید اینها زنده ماندند امام سجاد یا حضرت زینب فدا نشدند، فدا شدن، آنها شاید بالاتر از شهادت باشد چون اینها اسارتی که دیدند بلاهایی که تحمل کردند آنها میانبر زدند رفتند بهشت در جوار خدای متعال ولی این بزرگوارانی که هر لحظه شهید میشدند هر لحظه شماتت دشمن اذیتها آزارها شکنجهها عبور از قتل گاه، آنها هم کمتر از قافلهی شهدا نیستند و فوق العاده بوده 35 سال امام سجاد علیه السلام گریه میکرد و اشک میریخت، امام حسین همهی هستیاش را در طبق اخلاص گذشت فرمود منظور از ذبح عظیم امام حسین است که در راه خدا قربانی شدند، و این قربانی شدن موج ایجاد کرده موجی که واقعا فوقالعاده است در کشورهای اروپایی، در آمریکا، غرب، شرق، آفریقا و آسیا و همه جا دستههای ده هزار نفری بیست هزار نفری راه میافتد در کشورهای اروپایی من چند سال محرم بودم گاهی بیست سی چهار راه را میبندند که دستهی امام حسین رد شود، شما بخواهی با چه ترفندی تبلیغاتی کسی میتواند میلیونها نفر را جمع بکند؟ با چه تبلیغاتی کسی میتواند هفتاد میلیون نفر را غذا بدهد؟ یک ارتش و حکومت بتواند هفتاد میلیون نفر را غذا بدهد واقعا عاجز و بیچاره میشود گفتناش آسان است هفتاد میلیون ولی دستگاه امام حسین خود جوش، خودکار، چه کسی اینها را فرماندهی میکند و تامین میکند و هنوز هم داغ است و هر سال هم داغترین میشود این چه موجی است؟ آن بزرگ فرمودند که امام حسین علیه السلام از صبح عاشورا تا عصر عاشورا هر چه داشت داد در راه خدا یعنی از صبح تا عصر عبد بود کار عبدی کرد ولی از آن عصر به بعد دیگر کار خدایی میکند، وقتی همهی هستیاش را در راه خدا داد خدا میفرماید من آمدم جای تو من حامی و پشتیبان تو هستم من تو را بزرگ و زنده میکنم و در همهی دلها جای میدهم این فرمایشی که پیغمبر خدا فرمود إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَینِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِالْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً یک حرارت و شور و داغی و محبتی خدا در دل مومنین قرار میدهد از شهادت حضرت اباعبدالله که با هیچ چیزی خنک نمیشود زیارت او مثل این است که خدا را مافوق عرش زیارت بکنیم هر قدمی که برمیدارد در راه کربلا هر قدماش ثواب یک حج عمره است یعنی کار خدایی میکند این شفاهایی که میدهد در شفا هم فقط مسائل جسمی نیست، میلیون میلیون نفر هدایت میشوند، چراغ هدایت را روشن کرده کشتی نجات شده از صبح تا عصر کار بندگی کرد از آن به بعد کار خدایی میکند خدا صفات خودش را به او مرحمت کرده، قدرتاش فهماش درکاش را مرحمت کرده به دستگاه امام حسین و موجی است که در عالم ایجاد شده و تا ظهور امام زمان علیه السلام این کم نمیشود.
مجری: مصیبتی که تحمل کردند ثمرهاش میشود عصر ظهور؟
حاج آقا فرحزاد: بله یک روایتی دیدم یک کسی سوال کرد آیا در زمان ظهور امام زمان هم این شور و حال و این سینه زدن و عزاداریها و فریادها و نالهها و سور دادنها است یا نه؟ سوال قشنگی است چون در آن زمان حضرت میآیند قیام میکنند انتقام میگیرند دشمنها را از بین میبرند ریشهی طاغوت و ظالمین را از بین خواهند برد روایتی دیدم از خود امام حسین علیه السلام در بحار که حضرت به امام سجاد علیه السلام فرمود یَا وَلَدِی یَا عَلِیُّ وَ اللَّهِ لَا یَسْکُنُ دَمِی حَتَّی یَبْعَثَ اللَّهُ الْمَهْدِیَّ به خدا قسم فرزندم خون من آرام نمیشود از جوشش نمیافتد این جوش و خروش موج ایجاد کرده من خیلی امیدوارم امسال هم اربعین به حمدلله سال گذشته صدا و سیما مخصوصا شبکهی 3 سنگ تمام گذاشتند، آن جا ایستگاههایی گذاشتند و از ایران ما بسیار زیاد رفتند و هر سال قطعا بیشتر میشود و امنیت کامل هم ان شاء الله در آن منطقه برقرار میشود، موجی که انسان بیست میلیون 15 میلیون بروند زیارت هیچ کجای دنیا نمیشود چنین همایش 15 و 20 میلیونی برگزار کرد آن هم عراقی که چند استاناش در اشغال تروریستها است و درگیریها و فشارها و نا امنیها افرادی که خودشان نان و آب درستی ندارند میآیند التماس میکنند زوار امام حسین را پذیرایی بکنند پایشان را بشویند اینها غیر عادی است زمان ظهور امام زمان را آدم تصور میکند این قدر شبیه زمان ظهور امام زمان است از بس همدلی است محبت میکنند، به زوار امام حسین در زمان ظهور انتقام گرفته میشود اَینَ طالِبُ بِدَمِ اَلمَقتولِ بِکَربَلا البته طبق این روایت دیگر این شور و حال کم میشود میخوابد آرام میشود این جوشش سبک میشود چون خود امام حسین میآیند حکومت میکنند در محضر خود امام حسین باز بیایند عزاداری بکنند؟ حضرت خود فرمودند به خدا قسم خون من از جوشش نمیافتد تا این که فرزندم حضرت مهدی بیاید و انتقام بگیرد و آن جا شور و حال سبک و آرام میشود در هر صورت یک پیام بزرگ کربلا و عاشورا سخاوت است، گذشتن از مال است گذشتن از جان است گذشتن از اولاد است ما در راه خدا حاضر نیستیم اضافهی پولمان را بدهیم آنها مال و جان دادند هستی شان را فدا کردند ما یک صدم آن یک هزارم آنها فداکاری بکنیم برعکساش دشمنان آنها از یک آب هم مضایقه کردند، اگر دشمنان امام حسین اگر سخاوتمند بودند آب میدادند، قطعا نجات پیدا میکردند، قطعا رستگار میشدند این که این کلامی که بزرگان ما خیلی فرمودند که چرا امام حسین هل من ناصر فرمودند؟ آیا کسی است یاوری ما بکند کسی است استغاثهی ما را پاسخ بدهد کسی است به ما آب بدهد این جای انکار نیست که حضرت در جای جای مختلف تقاضای آب کردند حتی برای علی اصغر آن بزرگ فرمود نه این که نیاز به آب دارد و از روی درماندگی و عجز و ضعف نه امامی که محتاج خلق و دیگران باشد به درد نمیخورد امام کسی است که نفس کشیدن ما به برکت امام معصوم است هل من ناصر یعنی کسی است که من یاریاش بکنم مثل «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم» (محمد/7) اگر شما خدا را یاری کنید خدا یاریتان میکند خدا میگوید چه کسی است به من قرض الحسنه بدهد؟ خدایی که محتاج قرض الحسنه است دیگر چه خدایی است یعنی مومنی که قرض الحسنه بدهد با خدا معامله کرده است اگر دین خدا را یاری کرده خدا را یاری کردی و خدا یاریات میکند، هَل مِن ناصِر یعنی کسی است که من یاریاش بکنم من به او آب هدایت بدهم من دستاش را بگیرم اینها همه فیض بود حتی اگر از شمر هم تقاضای آب کرده باشند فرمودند آب به من بده شفاعتات کنم آن خبیث ملعون و عزل و ابد گفت من یک درهم یزید را با شفاعت جدت عوض نمیکنم قساوت قلب داشت چیزی را قبول نداشت، بخل و خساست شاخصهی دشمنان اهل بیت است که حتی به عزیزترین خلق خدا به طفل شش ماهه هم آب ندادند و نقطهی مقابل حد اعلی است این که ما در راه اهل بیت مال میدهیم جان میدهیم خدمت میکنیم در مجالس اهل بیت برنج میدهیم پول میدهیم بانی میشویم هر چه بتوانیم توسعه بدهیم که راه امام حسین راه سخاوت است ان شاء الله امیدواریم خدای متعال به ما این توفیق را مرحمت بکند بعد از تلاوت قرآن یک چند تا از سوالهایی که زیاد در پیامها آمده در بحث سخاوت مخصوصا در رابطه با خانمها اگر فرصتی بود پاسخ خواهیم داد.
مجری: خیلی ممنون بحث خوبی بود ان شاء الله همهمان در همین مسیری که حاج آقای فرحزاد گفتند دنباله رو اهل بیت باشیم و سخاوت را در همین ایام تمرین بکنیم صفحهی 247 قرار روزانهی سمت خداییها است در دومین روز محرم ثواب تلاوت را تقدیم میکنیم به روح بلند امام حسین علیه السلام، آیات 96ام تا 103ام سورهی مبارکه یوسف. برمیگردیم به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
فَلَمَّا أَن جَاءَ الْبَشِيرُ أَلْقَاهُ عَلَى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِيرًا قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ مِنَ اللَّـهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿٩٦﴾ قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ ﴿٩٧﴾ قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿٩٨﴾ فَلَمَّا دَخَلُوا عَلَى يُوسُفَ آوَى إِلَيْهِ أَبَوَيْهِ وَقَالَ ادْخُلُوا مِصْرَ إِن شَاءَ اللَّـهُ آمِنِينَ ﴿٩٩﴾ وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّدًا وَقَالَ يَا أَبَتِ هَذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقًّا وَقَدْ أَحْسَنَ بِي إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ السِّجْنِ وَجَاءَ بِكُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزَغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِّمَا يَشَاءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ﴿١٠٠﴾ رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِي مِن تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ ﴿١٠١﴾ ذَلِكَ مِنْ أَنبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُوا أَمْرَهُمْ وَهُمْ يَمْكُرُونَ ﴿١٠٢﴾ وَمَا أَكْثَرُ النَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ ﴿١٠٣﴾
ترجمه:
پس هنگامی که مژده رسان آمد، پیراهن را بر صورت او افکند و او دوباره بینا شد، گفت: آیا به شما نگفتم که من از خدا حقایقی می دانم که شما نمی دانید؟ (۹۶) گفتند: ای پدر! آمرزش گناهانمان را بخواه، بی تردید ما خطاکار بوده ایم. (۹۷) گفت: برای شما از پروردگارم درخواست آمرزش خواهم کرد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است. (۹۸) پس زمانی که بر یوسف وارد شدند، پدر و مادرش را کنار خود جای داد و گفت: همگی با خواست خدا [آسوده خاطر و] در کمال امنیت وارد مصر شوید. (۹۹) و پدر و مادرش را بر تخت بالا برد و همه برای او به سجده افتادند و گفت: ای پدر! این تعبیر خواب پیشین من است که پروردگارم آن را تحقق داد، و یقیناً به من احسان کرد که از زندان رهاییم بخشید، و شما را پس از آنکه شیطان میان من و برادرانم فتنه انداخت، از آن بیابان نزد من آورد، پروردگارم برای هر چه بخواهد با لطف برخورد می کند؛ زیرا او دانا و حکیم است. (۱۰۰) پروردگارا! تو بخشی از فرمانروایی را به من عطا کردی و برخی از تعبیر خواب ها را به من آموختی. ای پدید آورنده آسمان ها و زمین! تو در دنیا و آخرت سرپرست و یار منی در حالی که تسلیم [فرمان های تو] باشم جانم را بگیر، و به شایستگان مُلحقم کن. (۱۰۱) این از سرگذشت های پرفایده غیب است که به تو وحی می کنیم، و تو هنگامی که آنان در کارشان تصمیم گرفتند و [برای انجامش] نیرنگ می کردند، نزدشان نبودی. (۱۰۲) بیشتر مردم هر چند رغبت شدید [به ایمان آوردنشان] داشته باشی، ایمان نمی آورند. (۱۰۳)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
مجری: ان شاء الله حاج آقای فرحزاد نکتهی صلوات و اشارهی قرآنی را بفرمایند.
حاج آقا فرحزاد: یک روایتی را تازگی دیدم دربارهی این که ایرانیها زیاد صلوات میفرستند پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم به جناب سلمان فرمودند لَوْ كَانَ الاِيمانُ عِنْدَ الثُّرَيّا لَنالَهُ رِجالٌ مِنْ هؤُلاءِ سلمان اگر علم در ستارهی ثریا هم باشم عدهای از اهل فارس این قدر جدی هستند در یادگیری علم خودشان را میرسانند علم را از آن جا هم که باشد بگیرند، همت شان بلند است در یادگیری در خیلی از کشورها نخبههای مغز متفکر در رشتههای مختلف ایرانی هستند، البته ما تعصبی روی نژاد نداریم اما خبری است که پیغمبر خدا فرمودند. اول این که اینها جدی هستند در یادگیری علوم و دیگری این که علامت دیگر ایرانیها این است که اینها دنبال سنت من آثار من هستند فرمایشات پیغمبر سیرهی پیغمبر رفتارها و گفتارهای من را پیگیری میکنند و علامت دیگرشان این است که این مردم ایران فارس زبانها زیاد صلوات بر محمد و آل محمد میفرستند اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم افتخار بزرگی است که پیامبر آن زمان خبر دادند شما مکه مدینه بروید، نام پیغمبر در ماذنهها برده میشود هیچ کس صلوات نمیفرستد ولی در مملکت ما با صدای بلند یا خفیف مقیدند صلوات بفرستند و عجین شده صلوات با وجودشان. نکتهی قرآنی آیهی 97ام این صفحه خدای مهربان میفرماید حضرت یعقوب وقتی که به یوسف رسید که بردارها برادرشان را پیدا کردند خیلی شرمنده و منفعل شدند به حضرت یعقوب به پدرشان گفتند «قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ» این که ما به دیگران میتوانیم التماس دعا بگوییم یا نه دلیلاش این آیهی قرآن است یا دیگران برای ما دعا و استغفار بکنند حضرت یعقوب بچههایش خیلی جرم سنگینی انجام دادند عاق والدین بودند، قطع رحم کردند، 40 سال و برادر را از زندگی جدا کردند به پدر بزرگوارشان گفتند ما خطا و اشتباه کردیم شما برای ما استغفار کنید حضرت یعقوب فرمود «سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» فرمودن باشد من به زودی برای شما استغفار میکنم و استغفار حضرت یعقوب هم خیلی موثر بود برای شما طلب مغفرت میکنم همانا خدای مهربان هم آمرزنده است هم مهربان، که یک روایتی ذیل این آیه داریم امام صادق علیه السلام فرمودند چرا همان لحظه استغفار نکرد فرمود بعدا استغفار میکنم جرم اینها سنگین بود گذاشت شب جمعه چون شب جمعه دعا و استغفار و توبه زود قبول میشود در شب جمعه برای آنها استغفار کرد و خدا آنها را بخشید.
مجری: خیلی ممنون قبل از مطرح کردن سوال یک بیننده و پاسخ حاج آقا فرحزاد دو نکته را عرض میکنم این هفته هفتهی امر به معروف و نهی از منکر هم است ان شاء الله همهی ما در مسیر احیا امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از انگیزههای حضرت اباعبدالله پیش قدم باشیم و نکتهی دوم این که امسال هم همچون گذشته با همکاری شورای معارف صدا و سیما و با محوریت شبکهی دو و با همکاری معاونت پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و هیئت رزمندگان اسلام سوگوارهی احلی من العسل به منظور تجلیل از مقام حضرت قاسم علیه السلام برگزار میشود، ان شاء الله نوجوانهای ما حضرت قاسم را الگوی خودشان قرار بدهند، روز شنبه هفتم محرم ان شاء الله این مراسم در سراسر کشور برگزار خواهد شد سالهای قبل در چند استان بود امسال در سراسر کشور و هم زمان در مدارس کشور ساعت 10 صبح برگزار خواهد شد و شبکههای ملی و استانی آن را پوشش خواهند داد. پیام را میخوانم پیام خیلی خوبی است گفتند سلام حاج آقای فرحزاد خداوند اموات و پدر و مادر شما را رحمت کند من دختری بودم که اصلا حجاب نداشتم و اهل نماز نبودم حتی متاسفانه زمانی اعتیاد داشتم اما با سخنان شما در سمت خدا یک سال است مومن و با حجاب شدم و با نامحرم صحبت نمیکنم و نمازم را اول وقت میخوانم. الحمدلله من به حدی رسیدم که سر نمازهایم اشک میریزم و با تمام وجودم عاشق خدا شدم آیا خداوند به خاطر گناهان گذشتهام من را میبخشد یا خیر همیشه دعای خیرم پشت سر شما و سمت خدایی هاست. خیلی ممنون از پیام تان.
حاج آقا فرحزاد: این پیامی که خواندید که واقعا من با همهی وجودم خدای متعال را شکر میکنم که این تاثیر آیه و روایت و حدیث را ما مثل ناودانی میمانیم که آب رحمت میآید گاهی ما را هم شستشو میدهد، ما غربال هم باشیم تمیز میشود ولو نگاه نداریم آقای دولابی خدا رحمت کند میفرمودند من معتقدم که مداحها و روضه خوانها عاقبت به خیر میشوند به خاطر این که آیه میخواهند حدیث میخوانند روضه میخوانند مردم را بگریانند مردم به فیض برسانند، ناخود آگاه خودشان هم میخورند میگویند نکند راست باشد خودشان هم اشکشان در میآید ان شاء الله عاقبت به خیر میشوند من واقعا به حال این خانم و امثال این خانم غبطه میخورم ما پیام این طوری زیاد داریم این نمونهای از پیامها بوده افرادی بودند که پیام دادند ما از گناهمان شرمندهایم رابطهی نامشروع داشتیم مشکلی گناهی داشتیم واقعا پشیمانیم واقعا کسی که پشیمان شده و برگشته اصلا شک نکند الآن این آیاتی که خواندیم حضرت یعقوب بچههایش خیلی جرم شان سنگین بوده عاق والدین بدترین گناهان است قطع رحم بدترین گناهان است چهل سال برادر را از خانه زندگی جدا کردند ولی تا پشیمان شدند برگشتند «إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» خداوند غفور و رحیم است به گناه کاران بلکه عنایت ویژه میکند، محبوب خدا میشوند خدا سیئات شان را تبدیل به حسنات میکند فقط اینها از خدا بخواهند ثابت قدم باشند عاقبت بخیر باشند با رفقای قبلی قطع رابطه بکنند با خوبها بیشتر رابطه بکنند. یکی از پیامهایی که زیاد داریم افرادی که برگشتند از راه نادرست، مدام شیطان تلنگر میزند خدا شاید تو را نیامرزیده همین حالتی که تو میگویی من عاشق خدا شدم در نماز اشک میریزم که آرزوی خیلیها است این علامت آمرزش است چه دلیلی بهتر از این.
مجری: حاج آقا گفتند در ذیل بحث سخاوت را خانمها داشتند.
حاج آقا فرحزاد: بله یکی از سوالهایی که زیاد خانمها پرسیدند این است که ما آیا در خانه زندگیمان از اموال شوهرمان یا اموال خودمان میتوانیم بذل و بخشش کنیم یا نه؟ اولا از اموال شوهر بدون اجازه شوهر نمیشود بخشش کرد آن نیازی که برای زندگی خودتان است عیبی ندارد شما واجب النفقهی همسرتان هستید نیازهای خودتان بچههایتان به اندازهای که در شأن شما است از اموال شوهر واجب است که به شما انفاق بکند ولی این که به دیگران بخواهید انفاق بکنید از مال شوهر بدون اجازهی او اجازه ندارید مگر با رضایت او باشد، موضوع دیگر که زیاد سوال شده از اموال خودمان ارثی رسیده و خیلی از خانمها گفتند اموال دست شوهرها است چطور میتوانیم سخاوت داشته باشیم اولا سخاوت یک امر صفتی است و خلق و خوی است یعنی انجام دادناش برای آنهایی که تمکن دارند باید انجام بدهند ولی آنهایی که تمکن ندارند خدا فیض و برکت را بر آنها قرار داده خوب است که انسان روحا و قلبا سخاوتمند باشد اگر داشت میدهد اگر نداشت ثواب را به او میدهند این یک صفت درونی است آنهایی که دارند باید بدهند و میدهند آنهایی که ندارند خدا ثواب آن بذل و بخششی که نمیتواند انجام بدهد را مرحمت میکند اولا خانمها در حیطهی خودشان مهریهای برایشان بریده میشود اگر شوهر تمکن مالی دارد و بدون دردسر و فتنه و اختلاف است میتوانند تقاضا بکنند البته اگر بدهند، و باید بدهند این واقعا دین است اتفاقا یک روایتی دیدم که افرادی که مهریهی خانم شان را دارند و نمیدهند جزء غارت گرها و دزدها هستند. افرادی که زکات نمیدهند و مال مردم را میخورند. یک وقت کسی ندارد خانم نباید فشار بیاورد کسی که اموال و ثروت دارد و خانم هم دوست دارد کار خیری انجام بدهد این دین را ادا بکند البته عرض کردم اگر باعث فتنه و اختلاف و دعوا نمیشود بعضیها دینشان و خدایشان پول است اسم مهریه بیاوری زندگی به هم میریزد نه این صلاح نیست واقعا یک دِینی است چه زمان حیات که باید وصیت کند اگر امکانات ندارد بخشی از خانه و اموال را. این دینی است فتوای همهی فقهای ما است خانمها اولا مهریهی یک عامل ثروتشان است بعضیها شاغلاند درآمد مستقل دارند میتوانند از درآمد خودشان بدون اجازهی شوهر هیچ نیازی به اجازهی شوهر نیست یا خانمی که از پدر مادر به او ارث رسیده یا طلای اضافی دارد طلا به اندازهای که زینت باشد و معمول است خیلی خوب است داشته باشند و آراستگی خوب است ولی بعضیها هستند بیش از اندازه طلا و سکه دارند اینها را انفاق بکنند گرهی باز بکنند خصوصا به بستگان و نزدیکان خودشان، در هر خانوادهای خدا امتحان گذاشته گاهی یک خواهر این قدر وضع مالیاش بالا است یک خواهر خیلی پایین است یک برادر ثروتمند است یک برادر فقیر و متوسط است یک عمو دایی ثروتمند است خواهری دارد پایین است اینها امتحانات است بیاییم اضافههای زندگی و خرجهای اضافیمان و ول خرجیها را کم بکنیم انفاق بکنیم، آنهایی که بستگانشان نزدیکان شان یا واجب النفقه هایشان نیاز دارند یکی از سوالهایی که زیاد در پیامها آمده بود که ما واجب النفقهی شوهرمان هستیم میرود به غریبهها انفاق میکند این انفاق قبول نیست اول واجبات یعنی همسر اولاد حتی همسر و اولاد از پدر و مادر در نفقه مقدماند اگر کسی پدر مادرش فقیرند زن و بچهاش هم نیازمند هستند، اول زن و بچهاش را باید تامین بکند بعد پدر مادر در حرمت پدر و مادر مقدم اند روی سر ما جای دارند اما در واجب النفقه زن و بچه مقدماند نوهها را داماد و عروس و فامیلها را به همین طور طبقه بندی پیغمبر عظیم الشأن فرمودند صدقات انفاقهایی که به دیگران میکنید طبقههای دور یا مسلمانهای دور یا خرجهایی که نیاز دارند به اجنبی میکنید قبول نمیشود، اول اطراف خودمان یک روایت تکان دهندهای دیدم که یک شخصی از دنیا رفت اموال زیادی داشت اینها را تقسیم کرد به فقرا وقتی که از دنیا رفت بچههای خودش درمانده بودند یعنی باید بروند گدایی بکنند، آن قدر پیغمبر خدا ناراحت شدند که این در حال حیاتش صدقه داده به فقرا ولی برای بچه هایش خدمتی نکرده فرمود اگر میدانستم اجازه نمیدادم در قبرستان مسلمانها دفن شود یعنی مسلمان نیست این چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است تا حدی درست است اول نزدیکان خودمان آن خانمهایی که وضع مالی شان خوب است به شوهرانشان اگر وضع مالی خوبی نداشتند کمک کنند من معتقدم زن و شوهر باید جیب شان یکی باشد بین شان صفا و یگانگی باشد من و تو نداشته باشم و واقعا کمک هم دیگر باشند یار و غمخوار هم باشند و یکی از موضوعاتی که خیلی مهم است خانمها کمک کنند شوهر هایشان را در انفاق و صدقات بعد از این که خودشان تأمین شدند و زندگیشان به اندازهی معمول میچرخد اگر شوهر میخواهد برای مسجد کمک کند اینها مشوق شوند پیغمبر خدا از حضرت امیر پرسیدند که خانم فاطمهی زهرا برای شما چه همسری است این را فرمودند عمَ العَونُ عَلی طاعَةِ اللهِ یعنی بیاییم خانمها اگر خودمان مستقلا مالی نداریم خدمت بکنیم میتوانیم شوهرانمان را تشویق کنیم و ترویج بکنیم در کارهای خیر قطعا در کارهای آنها شریکیم در نزدیک محل ما مسجدی بود جمعیت زیاد بود جا نبود برای سخنرانی و نماز پر میشد هر چه به این کس آن کس میگفتم خانهی بغلی طرف فروشنده است بانی شوید بخریم آخر یک بنده خدایی به مبلغ سنگینی خرید واگذار کرد گفتم چه کسی انجام داد گفت فلان حاجی بچه هایش به سر و سامان رسیده بودند وضع خوبی داشت تردید میکرد، خانماش گفت چرا این کار را نمیکنی بهترین باقیات صالحات برای تو میماند خدا خیر بدهد به آن خانم خیلی موثر است چه کسی زهیر را وادار کرد بیاید همراه امام حسین خانمش فرار میکرد از امام حسین هر جا امام حسین میرفت قافلهی عقبترین یا جلوترین میزد تا او را همراهی نکند ولی یک جایی گیر افتاد حضرت قاصد فرستاد که صدایش کن این قاصد آمد گفت آقا اباعبدالله شما را طلبیده لقمه در دستاش ماند در دریای فکر غوطه ور شد که من میخواستم فرار کنم از امام حسین خانمش گفت فرزند رسول الله دنبال تو فرستاده چرا نمیروی؟ نهیبی زد رفت فدایی امام حسین شد جزء بهترین یاران امام حسین شده، یعنی خانمها در انفاق و تشویق دیگران مخصوصا همسران و پدر مادرهایشان و بستگان خیلی میتوانند نقش داشته باشند و در ترویج این فرهنگ و قطعا در ثواب اینها شریکاند خانم گوهرشاد خانم بوده مسجد گوهرشاد بنا کرده مدرسهی پریزاد که مدرسهی طلبهها بوده و در حرم امام رضا قرار گرفته نوکر خانم گوهر شاد بوده حقوقی که میدادند جمع کرده آن را ساخته الآن جزء حرم شده پاسخگویی به سوالات آن جا مردم استفاده میکنند و چه باقیات صالحاتی است خانمها درآمدهایی که از خودشان است میتوانند خیلی نقش داشته باشند
مجری: یک سوال هم از طرف آقایان بپرسم میگویند سخاوت شاید خیلی ویژگی خوبی برای خانمها نباشد خانمها باید مراقب اموال شوهرشان باشند.
حاج آقا فرحزاد: این را هم میخواستیم پاسخ بدهیم که اشاره فرمودید یک روایتی داریم که چند چیز است که در خانمها خوب است خیلی نباشد در آقایان بیشتر باشد یکی تکبر است خانم باید در مقابل نامحرم یک مقدار غرور و تکبر نشان بدهد ولی در مقابل شوهر و محرم باید خاضع و متواضع باشد یکی جبن و شجاعت است خانم یک مقدار ترسو باشد خوب است اگر ترسو نباشد نصف شب میزند بیرون میرود جاهای دور احساس خطر ایجاد میشود، شجاعت برای مردها خوب است ترس یک مقدار برای خانمها خوب است بخل ذاتا چیز خوبی نیست ولی خانمها برای جلوگیری از ولخرجیها تشریفاتها تجملات اهل امساک باشد خوب است اموال ضروری شوهر را باید حفظ بکند اگر خانم هم ببخشد مرد هم ببخشد این دیگر زندگی معلوم نیست به کجا کشیده شود یک مقدار کمی البته عرض کردم بخل ذاتا چیز بدی است صفات درونی سخاوت را داشته باشند ولی از بذل و بخششهای بیجا و تجملات و تشریفات را پرهیز کنند حضرت زهرا گلوبند شان را دادند نان دهانشان را دادند اگر بخل چیز خوبی بود حضرت زهرا این کار را نمیکردند.