چهارشنبه 14 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

تاريخ پخش: 93/08/19

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

به بام بر شدم از سپیده‌ی تو بگویم * * * اذان به وقت گلوی بریده‌ی تو بگویم

اذان به وقت گلویی که قطعه قطعه غزل شد * * * غزل غزل شده‌ام تا قصیده‌ی تو بگویم

غزل غزل شده‌ام ای شهید عشق که چون گل * * * ز عاشقان گریبان گریده‌ی تو بگویم

هزار مرتبه آتش شدم نشد که غروبی * * * ز خیمه‌های به آتش کشیده‌ی تو بگویم

به بام بر شده‌ام با عقیق آینه سبزه مگر * * * ز دیدن ماه ندیده‌ی تو بگویم

به بام بر شده‌ام تشنه با صدای بریده * * * اذان به وقت گلوی بریده‌ی تو بگویم

شریعتی: صلی الله علیک یا اباعبدالله سلام می‌گویم به همه‌ی هموطنان خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز عزاداری هایتان قبول باشد و زندگی همه‌مان منور به نور حضرت سیدالشهدا علیه السلام باشد حاج آقای فرحزاد سلام علیکم و رحمة الله تسلیت می‌گویم این ایام را خیلی خوش آمدید

حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما و همه‌ی بینندگان خوب و عزیز عرض ارادت ویژه داریم و این ایام را تسلیت عرض می‌کنیم امیدواریم که این عزاداری‌ها قبول شده باشد به فرمایش یک بزرگی جمله‌ی زیبایی داشتند می‌فرمودند در دو زمان است که دل امام زمان خیلی خوشنود می‌شود و لبخند رضایتمندانه از مردم دارند یکی ایام محرم و یکی هم ایام فاطمیه برای مادر بزرگوارشان تا حدودی نمی‌گوییم حق اش ادا می‌شود ایامی است که این عزاداری‌ها مورد رضایت اهل بیت است و مرهمی است بر مصائب اهل بیت علیهم السلام این عزاداری‌ها هر چه خالصانه تر و بی انتظار و بی توقع باشد مثل روز برای من روشن است که اهل بیت خانواده ای هستند که به کوچکترین عرض ادب‌ها از هر کس باشد پاسخ می‌دهند حتی اگر بدترین آدم‌ها عرض ادبی بکنند هزینه ای برای اهل بیت بکنند برای من مثل روز روشن است که بی پاسخ نمی‌گذارند و لطفی می‌کنند آقا شیخ عباس قمی این روایت عجیب را نقل کرده که عمروعاص حدود ده دوازده شعر خیلی زیبایی درباره‌ی حضرت علی سروده بود خدا به زبان او جاری کرده بود چون درباره‌ی حضرت علی شعرهای خیلی زیبایی گفته بود در وقایع الایام ایشان آورده می‌فرماید امام حسن علیه السلام این اشعار را به دوازده هزار درهم خریدند در دنیا صله دادند که چون آدم خوبی نبوده در آخرت مزدی نداشته باشد بی پاسخ نمی‌گذارند این‌ها ذخیره‌ی قبر و قیامت ما باشد هر سال با شکوه تر انجام شود و به برکت شفاعت اهل بیت از ما دستگیری کنند.

شریعتی: ان شاء الله زیاد این روزها گفتیم اللهم ارزقنا شفاعه الحسین یوم الورود ان شاء الله این دعا‌ها مستجاب شود. بحث ما با حاج آقای فرحزاد روزهای دوشنبه خیر و برکت در زندگی بود آن‌هایی که می‌خواستند زندگی شان با خیر و برکت باشد بارها و بارها درخواست کردند که راه‌های افزایش خیر و برکت در زندگی را بگویید به موارد زیادی حاج آقا اشاره کردند در سایت فایل‌های صوتی و متنی آن موجود است به بحث احسان رسیده بودیم امروز می‌بینم در ادامه حاج آقا چه خواهند فرمود.

حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک حدیث خیلی زیبایی هم درباره‌ی سخاوت هم درباره‌ی امام حسین علیه السلام می‌فرماید که اگر سخاوت تجسم پیدا می‌کرد در خارج آقا امام حسین علیه السلام تجسم سخاوت‌ها است یعنی البته همه‌ی اولیاء خدا همه‌ی انبیاء مظهر همه‌ی اسماء و صفات هستند ولی بروز خارجی اش این که در خارج هیچ کسی مثل امام حسین این که گوشت و پوست و استخوان و پیراهن کهنه و همه چیز را بدهد یعنی در این حد مثل امام حسین کسی قربانی نشده است لذا امام حسین مظهر سخاوت در راه خدا است هر چه داشت در طبق اخلاص گذاشت و انفاق کرد ان شاء الله ما که در این ایام می‌خواهیم حسینی شویم دستگاه امام حسین معتقد هستم آدم را خیلی سخی می‌کند یا سخی باید به دستگاه امام حسین راه پیدا بکند یا اگر راه پیدا کرد بخواهد نخواهد سخی شود دست به جیب شود کار خیر بکند عشق و جذبه‌ی امام حسین که وقتی خود امام حسین تجسم سخاوت است حتما در دوستانش هم سرایت می‌کند لذا ایام یک آماری داده بودند هر شب چند میلیارد برای شام و نهار هزینه می‌شود این‌ها را جمع بزنید زیاد است یا اربعین مردم عراق چند میلیون یا میلیاردها دلار و دینار عراقی برای زوار امام حسین هزینه می‌کنند هر کس با امام حسین آشنا باشد باید هزینه کند بدون چشم داشت و از روی عشق. واقعا جای تشکر است و ان شاء الله این مجالس هر چه پر رنگ شود ما معتقدیم که سخاوت مردم هم بیشتر خواهد شد یکی از چیزهایی که واقعا برکت و رزق را زیاد می‌کند احسان و صدقه و سخاوت است حدیث داریم هر چیزی کلیدی دارد که با آن کلید را می‌شود باز کرد رمز دارد می‌فرماید کلید زیاد شدن رزق باز شدن رزق صدقه دادن است و امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه می‌فرماید با صدقه دادن رزق را فرود بیاورید وقتی خدا می‌بیند تو دست دهنده داری خدا پشتیبانی می‌کند خزانه‌ی خودش را در اختیار شما می‌گذارد در این شکی نیست که برکات معنوی و مادی زیادی صدقه دادن دارد که یکی اش وسعت رزق و برکت پیدا کردن است ممکن است کم باشد ولی برکت دارد این نکته را هم جلسه‌ی قبل عرض کردیم خانم‌هایی که خیلی غصه می‌خورند چون بیشتر بینندگان ما خانم‌ها هستند در منزل خانم‌ها هم سعی بکنند دیگران را تشویق بکنند پدر مادر هایشان را همسرشان را تشویق می‌کنند اهل جلسه را فامیل‌ها را تشویق می‌کنند یک بزرگی به من می‌فرمود یک خانمی من می‌شناسم که شوهرش خیلی ثروت دارد و بارها شده شوهرش پول سنگینی به او داده گفته برو طلا بخر یا برای خودت ماشین شیکی بخر رفته به بیست نفر فقیر داده برگشته خانم دست دهنده پیدا بکند خیلی مهم است سیره‌ی حضرت زهرا اولیاء خدا این بوده خانم‌ها ارثی به آن‌ها می‌رسد مهریه ای بدون زحمت برایشان می‌رسد یا این هم نکته‌ی قشنگی است طلا یا امکاناتی که شوهر یا فامیل یا پدر مادر برایش می‌آورند یا هدایایی که می‌آورند آن‌هایی که به او می‌بخشند ملک او است بدون اجازه‌ی شوهر می‌تواند انفاق کند آن چیزهایی که هدایا است یا طلاجات است مال خودش است این‌ها به فتوای همه‌ی فقهای ما بدون اجازه‌ی شوهر می‌توانند انفاق بکنند ولی چیزهایی که مال شوهر است و شوهر در اختیار او گذاشته باید اجازه بگیرد باز کسی اگر درآمد مستقیمی دارد شاغل است یا ارثی به او می‌رسد آن‌ها هم بدون اجازه هیچ اشکالی ندارد حق خودش است می‌تواند انفاق بکند خانم‌ها واجب النفقه‌ی همسران یا پدرهایشان هستند در عین حال دستشان باز است می‌توانند کارهای خیر بکنند البته اگر نزدیکان یا همسر یا پدر مادر نیاز دارند اول آن‌ها مقدم اند این حدیث را گفته ایم که تا وقتی که نزدیکان ما نیاز دارند این قاعده‌ی کلی است یعنی قطعا نزدیکان ما سزاوار تر هستند این‌ها اشباع شوند در حد معمولی بعد به دیگران خانم‌ها هم تشویق بکنند و هم خودشان اگر می‌توانند کاری بکنند و هم اگر نمی‌توانند و همسرانشان در آن حد نیستند کمک بکنند همین که نیت دارند که خدایا خودت شاهدی دلمان می‌خواهد کارهای خیر بکنیم برسیم با همان نیت خدا به آن‌ها پاداش و ثواب خواهد داد یک بحثی هم ان شاء الله در آینده داریم که صدقه هم مال نیست مال بخشی است انسان می‌تواند از آبرویش مایه بگذارد از جانش بگذرد یک کسی نمی‌تواند پول خرج کند می‌رود در دستگاه امام حسین خدمت می‌کند واسطه‌ی خیر می‌شود الآن ما در کمیته امداد افرادی که می‌گویند من روزی چهار ساعت می‌آیم با ماشین برنامه‌های خیر را می‌برم دم خانه‌ی فقرا تحویل می‌دهم قربه الی الله خدمت‌هایی که با بدن اش می‌رود در انبار کمک می‌کند. هر کار خیری صدقه است از سلام کردن تا کارهای بزرگ و انفاق مال و جان همه اش صدقه است صدقه بخش‌هایی دارد یک بخش اش مال است یکی از مسائلی که عزیزان زیاد سوال کردند موضوع این است که ما به افرادی که درخواست کمک می‌کنند یا از نزدیکان یا از دورها یا از متدکیان و گداها آدم‌های حرفه ای یا معتادها می‌آیند در خانه یا سر راه ما را می‌گیرند آیا به این‌ها کمک بکنیم یا نکنیم ان شاء الله در این هفته و هفته‌ی آینده مفصل می‌خواهیم باز کنیم. موضوع پیش درآمد این است که بلکه ریشه‌ی درخواست گدایی و ان شاء الله کنده شود این است که اصلا درخواست کردن از دیگران ذلت آور است یعنی به ما گفتند درخواست نکنید ولی اگر کسی درخواست کرد در توان‌مان کمک بکنیم این مرحله را ما یک کم باز کنیم مورد نیاز و ابتلا است درخواست کردن از دیگران هر چه آدم بتواند عزت نفس و کرامت نفس اش را حفظ بکند از دیگران چیزی نخواهد حتی سوال‌های علمی ما داریم سوال بکنید ولی جایی که خودت نمی‌توانی کنجکاوی کنی در بیاوری تنبلی اش می‌آید کتاب بخواند فوری می‌رود سوال بکن نه اول خودت زحمت بکش بعد آن جاهایی که خودت به دست نمی‌آوری وظیفه داری سوال کنی جاهل برود پیش عالم حتی یک آدرس حتی یک ساعت چند است این‌ها نهی شده حتی اگر خودت می‌توانی بروی آدرس را پیدا بکنی ساعت را قبله را این که به دیگری رو نزنی هر چه آدم بتواند رو نزند درخواست کردن در امور معنوی و مادی غیر خدا و اولیای خدا ذلت است از خدا و اولیای خدا عزت است. به آدم‌های معمولی در روایات نهی شده تعبیرهای تندی شده مثلا این که انسان از دیگران چیزی بخواهد مخصوصا مسائل مادی سوال کلید فقر است یعنی اصلا احادیثی داریم به این مضمون اگر کسی از مردم مسائل مادی و دنیایی بخواهد دست گدایی به خلق دراز بکند خدا هفتاد در نیاز و فقر را به رویش باز می‌کند چون خدا این را ندارد.

شریعتی: همان طور که در مورد حلم صحبت کردیم اگر خودت را به حلم بزنی حلیم می‌شوی اگر خودت را به فقر بزنی فقیر می‌شوی

حاج آقا فرحزاد: بله متن حدیث است روایت داریم کسی که خودش را به فقر بزند دست نیاز دراز بکند حالا یا نیاز دارد یا نیاز ندارد خدا فقیرش هم می‌کند یعنی چاله‌هایی برایش می‌کند که همیشه گرفتار باشد پس مواظب باشیم تا می‌توانیم دست نیاز به کسی دراز نکنیم حتی اگر نیاز داشته باشیم ‌اَلسُّوال مِفتاحُ الفَقر  این کلیدی است که در فقر را به روی ما باز می‌کند هر چه بتوانی تعبیرهایی که در روایت داریم البته این‌ها را ما به مردم توصیه نمی‌کنیم مال اولیای خدا است که اولیای خدا حتی در حالت تشنگی و گرسنگی هم سعی می‌کردند دست دراز نکنند و خدا می‌رساند متن نهج البلاغه است نامه‌ی 31‌ام است خیلی قشنگ است بخش اول خطبه‌ها است بخش دوم نامه‌ها بخش سوم کلمات قصار نامه‌ی 31‌ام که به امام مجتبی فرموده اند حضرت می‌فرماید یعنی مستقیم اگر انسان بتواند از در خانه‌ی خدا چیز بخواهد و خدا هم وسایلش را جور بکند و ما هم دنبال وسائل می‌رویم نه این که به شخص التماس بکنیم دست گدایی دراز بکنیم ما وظیفه داریم دنبال شغل برویم دنبال کار برویم نه روی ذلت و گدایی و التماس تلاش بکنیم درس بخوانیم خودمان را در معرض قرار بدهیم اما این که التماس بکنیم اصرار بکنیم این بد است حضرت می‌فرماید فرزندم هر چه بتوانی به واسطه‌ها رو نزنی به افراد رو نزنی از خدا بخواهی قطعا بدانید آن‌هایی که واقعا دستگاه خدا رو می‌زنند التماس می‌کنند جور می‌شود وسائل می‌آید بیرون آن وسائل هم در اختیار او می‌آید نمونه‌هایی داریم که کسی قشنگ واقعا وظیفه اش را انجام داد از خدا خواست دید خود آن‌ها آمدند دنبال اش خود طرف آمده گفته نمی‌خواهی من به تو وام بدهم تو نمی‌خواهی جایی شغل داشته باشی این‌ها واقعیت است عزت اش هم حفظ می‌شود مرحوم آقای فلسفی خاطرات خیلی قشنگی دارند یک بار هم یک بزرگواری هدیه داده بود شما آوردید آن جا ایشان نوشته مرحوم آیت الله بروجردی رضوان الله تعالی علیه یک چند ماه شهریه نرسید شهریه‌ی سنگینی بود همه‌ی طلاب را باید شهریه می‌دادند یک مقدار قرض کردند و به قول ما دیگر بریدند و دیدند نمی‌توانند مرحوم آقای فلسفی نوشتند در خاطرات من رفتم قم یکی از بزرگان گفتند شما برو خدمت آقای بروجردی و به ایشان بگو فلان تاجر فلان تاجر به شما ارادت دارند مقلد شما هستند خمس بدهکارند بدانند آقا لازم دارد شما وساطت بکن اشاره بکن می‌گوید خدمت آقای بروجردی گفتم اجازه می‌دهد که من فلانی فلانی را هم ارادت دارند هم مقلد اند هم از تو به یک اشاره از من به سر دویدن آقا گفتند نه آبروی من را ببری بروی بگویی آقا نیاز به پول دارد نه خدا جور می‌کند با این که احتیاج داشتند برای طلبه‌ها می‌خواستند برای خودشان نبود اما برای عزت روحانیت و عزت حوزه ایشان زیر بار نرفتند که حتی من بروم بگویم نه این که بگویم آقا من را فرستادند آقا گفتند نه من حاضر نیستم آبروی یک مرجع حوزه را از بین ببری که یک تاجری کمک بکند می‌گفتند خدا جور می‌کند فردای آن روز تاجری از کویت از کشوری آمد مبلغ سنگینی وجوهات آورد که هم قرض قبلی‌ها را دادند و هم برای آینده یعنی خدا امتحان می‌کند کم و کاستی و گردنه و پیچ و خم ولی اگر کسی واقعا اعتماد به خدا بکند شک نکند این واقعا خیلی مهم است مجرب است فرمایش خدا است «وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» (آل عمران/160) ‌وظیفه‌مان را انجام بدهیم کوتاهی نکنیم دنبال کار باشیم خیانت نکنیم امین باشیم ولی رو زدنی که ذلت باشد و خفت باشد ذلیلانه باشد این نهی شده.

شریعتی: یک وقت‌هایی بعضی مواقع بعضی از ما با این که ضرورتی ندارد برای تجملات و تشریفات می‌رویم قرض می‌کنیم و درخواست می‌کنیم.

حاج آقا فرحزاد: این خیلی زشت تر است در حالی که ضرورت ندارد آن یعنی خودت را یک تعبیری پیغمبر خدا دارند لا يَحِلُّ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يُذِلَّ نَفْسَهُ حلال نیست یعنی من اجازه نمی‌دهم خدا اجازه نمی‌دهد حلال نیست مومن خودش را خار بکند پیش دیگران. تعبیری امیرالمومنین در کلمات قصار نهج البلاغه دارند می‌فرمایند آب رویت منجمد است یعنی نریخته است وقتی که دست دراز می‌کنی یا گردن کج می‌کنی کنار کسی چیزی می‌خواهی شروع می‌کند قطره قطره ذوب شدن. الآن فرحزاد شریعتی پیش همه‌ی بیننده‌ها عزیز اند کافی است یک روز در سمت خدا بگوییم فرحزاد خانه می‌خواهد بخرد آقای شریعتی گرفتاری دارد اگر می‌شود بیننده‌های عزیز کمکی بکنند یعنی تا میلیون سال من و شما پیش بیننده‌ها خار هستیم یعنی آبروی چهل پنجاه ساله همه اش از بین رفته خیلی بد است این افرادی که می‌آیند آبرویشان را راحت می‌ریزند یا ما آبروی دیگران را می‌ریزند هر وقت که نگاه بکنند می‌گویند این همان گدا است این همان بدبخته است عزت ما در چیز نخواستن است و در در خواست نکردن است شما عزیز هستید خدا عزیز خلق کرده این را مرحوم آقای دولابی زیاد می‌گفتند خدا بزرگ است بزرگ هم آفریده است یعنی هم خودش بزرگ است شما را هم که آفریده بزرگ هستید این همه تکبرهایی که می‌بینید مال بزرگی خدا است زده به ما ولی بزرگی به جا باید باشد نه بی جا بزرگی در سایه‌ی لطف خدا نه این که خودمان متکبر باشیم خدا عزیز است و عزیز هم خلق کرده أَنَا الْعَزِيزُ فَمَنْ أَرَادَ عِزَّ الدَّارَيْنِ فَلْيُطِعِ الْعَزِيز حدیث قدسی است یعنی اگر کسی می‌خواهد عزیز شود حرف عزیز را گوش بدهد خدا او را عزیز می‌کند خدا عزیز خلق کرده نمی‌خواهد تو خودت را له بکنی آبرویت را بریزی شما آبرومند هستی عزیز و آقایی مواظب باش پهلوی چه کسی این آبرویت را قطره قطره آب می‌کنید وقتی یخ باز شد دیگر باز شده جمودیت اش از بین رفته است در نامه‌ی 31‌ام نهج البلاغه امام می‌فرماید. این تعبیری که در این نامه به کار برده شده برای کار‌های سنگین است درباره‌ی خانم‌ها هم داریم اگر می‌تواند با نامحرمی تماس نداشته باشد که کار سختی است این کار را بکند یا همسر شما با نامحرم اگر می‌تواند تماس نداشته باشد خیلی کار خوبی است پسندیده است این هم یک کمی سنگین است می‌فرماید اگر بین تو و خدا صاحب نعمتی واسطه ای هر چه بتواند نشود اگر می‌توانی این کار را بکن بعد حضرت می‌فرماید بدان آن کسی که برای تو بریده به تو می‌رسد سهمی که برای تو مقدر شده ما گاهی عجله می‌کنیم بنا بوده آن رزق به ما برسد ما یک کم عجله می‌کنیم مسیرش را تغییر می‌دهیم و الا اگر ما درست در مسیر بندگی خدا حرکت کنیم و از خدا جدی بخواهیم خدا سهم ما را می‌رساند بعد حضرت فرمودند اگر خدا یک آب باریک کوچکی که پر از خیر و برکت است ما رو به کسی نزنیم قانع و راضی باشیم آب باریکه‌ی کمی که خدا می‌رساند و عزت ما را هم می‌رساند امیرالمومنین می‌فرماید کم از خدا بزرگ تر است بهتر است اکرام و گرامی تر است از زیادی که خلق به ما بدهند یعنی با رو زدن ممکن است ده برابر آن چیز به ما گیر بیاید عزت را از دست داده ایم خیر و برکت در آن نیست چه داده ایم و چه گرفته ایم هستی و آبرویمان را از دست دادیم اگر چه همان هم از خداست همان هم واسطه است از خدای خودمان گرفته داده این هم نکته‌ی قشنگی است من بارها فکر می‌کردم که آیا افراد غنی خیر بالاتر اند مرحوم مجلسی این بحث را مفصل کرده افرادی که می‌آیند ثروت حلال جمع می‌کنند به فقرا می‌رسند و کارهای خیر می‌کنند افرادی که هفتاد سال با قناعت و فقر می‌سازند و قانع و راضی اند عزت مندانه زندگی می‌کنند کدام بالاتر هستند؟ آدم ثروتمندی که شب و روز جان می‌کنند تا انفاق کنند این طور آدم‌ها خیلی کم هستند که جان بکنند تا انفاق بکنند برگ زندگی تشریفات و تجملات و سفرهای خارجی هزینه‌های بیخودی نکنند از صد تا یکی اگر داشته باشیم آن‌ها هم زندگی شان بزرگ می‌شود فرض کنیم یک کسی که واقعا درآمد‌های کلانی دارد و به جا هم خرج می‌کند انفاق هم زیاد می‌کند یک کسی هم هفتاد سال آبرومندانه زندگی بکند رو به کسی نمی‌زند کدام بالاتر است؟ مرحوم فیض می‌فرماید طبق روایت را هم عرض می‌کنم مرحوم فیض می‌فرماید کسی که با قناعت و آبرومندانه زندگی می‌کند این بالاتر است از کسی که اعطا می‌کند سخاوت مند است از حلال در می‌آورد حلال هم مصرف می‌کند او مقام اش بالاتر است چون قناعت می‌کند و او روز قیامت هم سریع تر از آن پولدار می‌رود بهشت فرمایش امام حسن مجتبی علیه السلام حضرت می‌فرماید ما دو جوانمردی داریم یک جوانمردی که در می‌آورد ریخت و پاش می‌کند همیشه به افراد نیازمند این جوانمندی سخاوت است یکی هم جوانمند است رو به کسی نمی‌زند آبرو داری می‌کند صورت اش را با سیلی سرخ نگاه می‌داد هفتاد سال کسی نفهمیده چه زندگی دارد خیلی عزیز زندگی کرده. این تسکین بزرگی است برای آن‌هایی که حسرت نخورند ما چرا ثروت نداریم کارهای خیر بکنیم شما مقام‌تان این خیلی مسکن است یعنی بحث‌های ما سعی می‌کنیم امیدوار دهنده است این حدیث واقعا تسکین دهنده است غصه نخورند چرا ما نداریم چرا ما کمک نمی‌کنیم این مقام اش بالاتر است هم این جا عزیز است و بسیار کم داریم افرادی که داشته باشند و حق اش را ادا بکنند سخت است پس این چند جمله که ما گفتیم اولا تا می‌تواند انسان درخواست نکند درخواست کردن درهای فقر را به روی انسان باز می‌کند کسی که  خودش را به فقر بزند گرفتار فقر می‌زند یک کلام خیلی عجیبی مرحوم آقای آسید علی آقای قاضی از یکی از شاگردانشان من شنیدم اسم نمی‌آورم ایشان فرمودند مرحوم آقای قاضی به فرزندان شان دو سه وصیت خصوصی داشتند فرمودند فرزندان‌ام اگر از گرسنگی رو به قبله هم شدید در خانه‌ی خلق التماس نکنید حتی در خانه‌ی مرجع تقلید آیت الله نائب امام هم نروید بروید در خانه‌ی خدا اهل بیت هم نماینده‌ی خدا هستند از خدا جدا نیستند رئیس دفتر خدا هستند یا وجیه عندالله اشفع لنا عندالله در خلق معمولی منظورمان است فرمودند اگر از گرسنگی تشنگی رو به قبله شدید در خانه‌ی خلق را نزنید همین که می‌روید درخواست می‌کنید التماس می‌کنید شخصیت‌ات را خورد کرده ای ولو رو به قبله هستی دوم فرموده بودند سعی کنید روزی یک توسل به اهل بیت داشته باشید ولو در عرض دو دقیقه سه دقیقه توسل که می‌گوییم دعای توسل یکی اش است زیارت عاشورا زیارت جامعه صغیره قبل از جامعه‌ی کبیره صد صلوات هدیه به چهارده معصوم مجلس عزاداری روزی هر روزی متعلق است به یک امام یا چند امام یک حاضر باش به تعبیر ایشان بزنید بگویید من آمدم دست نیاز به طرف این اولیا خدا که همه کاره‌ی خدا هستند روزی یک پیوند یک توسل در روایت هم داریم حضرت امیر به کمیل فرمودند هر روز اسم‌های ما را ببرد من همین جا این را اشاره بکنم بد نیست بحمدلله در حرم حضرت معصومه در قم این را باب کردیم ما هیچ سندی نداریم که بعد از نماز‌ها یا بعد از مجالس به امام حسین سلام می‌دهند بعد به امام هشتم بعد به امام زمان البته کار خوبی است این را کامل کنیم به چهارده معصوم سلام بدهیم همه‌ی این‌ها شاید یک دقیقه طول نکشد السلام علیک یا رسول الله جواب سلام هم واجب است مهم است السلام علیک یا رسول الله السلام علیک یا امیرالمومنین السلام علیک یا فاطمه الزهرا السلام علیک یا حسن بن علی السلام علیک یا اباعبدالله تا امام زمان آرام بگوییم یک دقیقه طول می‌کشد روزی ولو شده یک سلام یا یک سوره‌ی قرآن هم روایت داریم هم سفارش بزرگان است روزی یک سوره یس یا واقعه یا الرحمن سوره‌هایی که ثواب اش بیشتر است هدیه کنیم به اهل بیت می‌شود ما در کار آن‌ها باشیم و آن‌ها در کار ما نباشند؟ یک کلامی است خیلی کلام پخته ای است یک بزرگی فرمود من به این حرف خیلی اعتقاد دارم فرمود اگر دست ولایت روی سر ما نباشد همه طلحه و زبیر از کار در می‌آییم در مقابل حضرت علی ایستادند جنگ جمل را به پا کردند می‌فرماید اگر می‌خواهید این نفس طغیان نکند یاغی نشود معلم و مربی عالم چهارده معصوم اند اگر کمک‌مان نکنند منحرف می‌شویم لذا مرحوم آسد قاضی می‌فرمایند سعی کنید یک توسل یک اتصال و ارتباط به مرکز که آن‌ها مرکز نَحْنُ أَصْلُ كُلِّ خَيْرٍ ما ریشه و سرچشمه‌ی تمام خوبی‌ها هستیم به آن سرچشمه وصل شویم این هم دو تا سومی اش هم خیلی زیبا است که هر کدام را یک جلسه صحبت کنیم جا دارید سومی اش این است که مرحوم آقای قاضی موقع فوت سه بار فرمودند الله الله الله در زندگی‌تان سعی بکنید قلبی را نرنجانید که الحق هر سه این وصیت خصوصا آخری اش خیلی مهم است حق الناس گردن‌تان نباشد سه بار فرمودند خدا را در نظر بگیرید خدا را در نظر بگیرید آه مظلوم پدر و مادر همسر اولاد فامیل دوست همسایه ارباب رجوع زیر مجموعه بالایی‌ها پایینی‌ها آن‌هایی که رفت و شد داریم مواظب باشیم دل کسی را نرنجانیم آه مظلوم راه را می‌بندد گفت

ز خود هر گز نرنجانم دلی را * * * که می‌ترسم در او جای تو باشد

به قول حبیب اصفهانی می‌گوید

مرنجانم دلم را که این مرغ وحشی * * * ز بامی که برخاست مشکل نشیند

کلام آقای قاضی را تکرار می‌کنم الله الله الله سعی بکنید کسی را نرنجانید کار سختی است اگر هم رنجشی پیدا شد آدم التیام بدهد مرهم بگذارد عذرخواهی بکند من دیروز پیامک‌ها را گاهی پیگیری می‌کنم یک خانم خیلی در پیامک اصرار بیش از اندازه کرده بود با من تماس بگیرید وقت کنم تماس بگیرم اما انتظار نداشته باشند به همه زنگ بزنیم آن قدر دل آدم ریش می‌شود پشت تلفن گریه می‌کرد می‌گفت من خودم شاغل‌ام دبیر هستم شوهر من من را می‌زند فحش می‌دهد مریض می‌شوم تو چقدر پستی بدی مریض شدی چرا ما این کارها را می‌کنیم واقعا امام حسین با ظلم مبارزه کرد ما هیئتی هستیم ما دوست امام حسین هستیم جوابی برای رفتارمان داریم؟ فرقی نمی‌کند خانم هم به شوهر ظلم بکند فرقی نمی‌کند واقعا آدم خیلی متاثر می‌شود الله الله الله سعی بکنید دلی را نرنجانیم اگر هم رنجاندیم مرهم بگذاریم جبران بکنیم عذرخواهی بکنیم.

شریعتی: خیلی ممنون خدا خیرتان بدهد ان شاء الله در بخش بعدی هم همراه ما باشید. به قرار روزانه‌مان می‌رسیم صفحه‌ی 261 قرار امروز سمت خدایی هاست آیات پایانی سوره‌ی مبارکه‌ی ابراهیم تلاوت‌تان توأم با تدبر باشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

مُهْطِعِينَ مُقْنِعِي رُءُوسِهِمْ لَا يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاءٌ ﴿٤٣﴾ وَأَنذِرِ النَّاسَ يَوْمَ يَأْتِيهِمُ الْعَذَابُ فَيَقُولُ الَّذِينَ ظَلَمُوا رَبَّنَا أَخِّرْنَا إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ نُّجِبْ دَعْوَتَكَ وَنَتَّبِعِ الرُّسُلَ أَوَلَمْ تَكُونُوا أَقْسَمْتُم مِّن قَبْلُ مَا لَكُم مِّن زَوَالٍ ﴿٤٤﴾ وَسَكَنتُمْ فِي مَسَاكِنِ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ وَتَبَيَّنَ لَكُمْ كَيْفَ فَعَلْنَا بِهِمْ وَضَرَبْنَا لَكُمُ الْأَمْثَالَ ﴿٤٥﴾ وَقَدْ مَكَرُوا مَكْرَهُمْ وَعِندَ اللَّـهِ مَكْرُهُمْ وَإِن كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ ﴿٤٦﴾ فَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّـهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّـهَ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ ﴿٤٧﴾ يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَبَرَزُوا لِلَّـهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ ﴿٤٨﴾ وَتَرَى الْمُجْرِمِينَ يَوْمَئِذٍ مُّقَرَّنِينَ فِي الْأَصْفَادِ ﴿٤٩﴾ سَرَابِيلُهُم مِّن قَطِرَانٍ وَتَغْشَى وُجُوهَهُمُ النَّارُ ﴿٥٠﴾ لِيَجْزِيَ اللَّـهُ كُلَّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ إِنَّ اللَّـهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿٥١﴾ هَذَا بَلَاغٌ لِّلنَّاسِ وَلِيُنذَرُوا بِهِ وَلِيَعْلَمُوا أَنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَلِيَذَّكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿٥٢﴾

[ترسان به سوی دادگاه قیامت] شتابانند، سرهایشان را بالا گرفته [و دیدگانشان ذلیلانه به برنامه های محشر دوخته شده] تا جایی که پلک هایشان به هم نمی خورد، و دل هایشان [از بیم عذاب فرو ریخته و از تدبیر و چاره جویی] تهی است. (۴۳) و مردم را از روزی که عذاب به سویشان می آید، هشدار ده. پس کسانی که ستم ورزیده اند، می گویند: پروردگارا! ما را تا [سرآمدی نزدیک؟ و] مدتی کوتاه مهلت ده تا دعوتت را اجابت کنیم، و از پیامبرانت پیروی نماییم. [ولی به آنان گویند:] شما نبودید که پیش از این سوگند یاد می کردید که هرگز برای شما زوال و فنایی نیست؟! (۴۴) و در مساکن کسانی که به خود ستم کردند، ساکن شدید، در صورتی که برای شما روشن و آشکار است که ما با آنان [به سبب ستم هایشان] چه کردیم و برای شما مثال ها [یِ پندآموزی از جامعه هایی که به وسیله عذاب نابود شدند] ذکر کردیم. (۴۵) و آنان [نهایت] نیرنگشان را [بر ضدِّ خدا و پیامبران] به کار گرفتند، و [کیفر عقوبت دنیایی و آخرتی] نیرنگشان نزد خداست و هر چند که از نیرنگشان کوه ها از جا کنده شود. (۴۶) پس مپندار که خدا در وعده اش با پیامبرانش وفا نمی کند؛ زیرا خدا توانای شکست ناپذیر و صاحب انتقام است. (۴۷) [در] روزی که زمین به غیر این زمین، و آسمان ها [به غیر این آسمان ها] تبدیل شود، و [همه] در پیشگاه خدای یگانه قهّار حاضر شوند. (۴۸) و آن روز مجرمان را می بینی که در زنجیرها [به صورتی محکم و سخت] به هم بسته شده اند. (۴۹) پیراهن هایشان از قطران [ماده ای متعفّن، قابل اشتعال و بدبو] است، و آتش چهره هایشان را می پوشاند. (۵۰) تا [به این کیفیت] خدا هر کس را [به سبب] آنچه انجام داده کیفر دهد؛ یقیناً خدا حسابرسی سریع است. (۵۱) این [قرآن یا آنچه در این سوره است] پیامی برای [همه] مردم است، برای آنکه به وسیله آن هشدار داده شوند، و [با تدبّر در آیاتش] بدانند که او معبودی یگانه و یکتاست، و تا خردمندان، متذکّر [حقایق و معارف الهیّه] شوند. (۵۲)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: حاج آقا فرحزاد نکته‌ی قرآنی را بفرمایند.

حاج آقا فرحزاد: ما روایت داریم که یکی از چیزهایی که انسان را عاقبت به خیر می‌کند مداومت بر صلوات است که تاکید زیاد در روایات شده روایت داریم که پیغمبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند کسی که آخرین کلامش ذکر صلوات بر محمد و آل محمد باشد و پرونده اش با صلوات ختم شود خدا هم او را به برکت صلوات می‌بخشد باز روایت داریم کسی که صلوات زیاد می‌فرستد نمی‌میرد مگر این که جای خودش را در بهشت می‌بیند یعنی این قدر این ارتباط عرض کردیم که روزی یک ارتباطات داشته باشیم یکی از بهترین ارتباط‌ها 1000 تا 500 تا هر چقدر بتوانیم در هر زمانی با وضو بی وضو رو به قبله نشسته خوابیده می‌شود این ذکر را گفت یکی از راه‌های ارتباط است آسان و راحت و روان می‌شود گفت فراموش نکنند عزیزان

شریعتی: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. اشاره‌ی قرآنی را هم بفرمایید.

حاج آقا فرحزاد: آیه‌ی 47 این صفحه خداوند متعال می‌فرماید «فَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّـهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّـهَ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ» بعضی‌ها می‌گویند چرا وعده‌هایی که خدا می‌دهد ظالمان را از بین ببرد یا وعده‌هایی که خدا به انبیا داده که من پیروز می‌ کنم چه می‌کنم انجام نشده خدای متعال می‌فرماید یک وقت فکر نکنید حساب نکنید گمان نکنید که خدا خلف وعده می‌کند وعده‌های خدا عین موعد است ممکن است در وقت اش حکمت دارد مصلحت دارد زمان دارد افراد باید امتحان شوند این طور نیست کسی تا کار خلافی کرد همان فوری خدا دستش را خشک بکند می‌فرماید وعده‌های خدا به جا است خلف وعده ندارد و سر وقت اش موقعی که خودش می‌داند آن کار را انجام خواهد داد چه وعده‌هایی که نسبت به انبیا دارد و چه وعده‌هایی که نسبت به ظالمان است ‌ا إِنَّ اللَّـهَ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ خدا همیشه غالب است و از ظالمین هم انتقام خواهد گرفت دیر یا زود انتقام می‌گیرد.

شریعتی: خیلی ممنون یأس اساسا چیز بدی است خیلی عامل بازدارنده ای است در مسیر پیشرفت‌مان مخصوصا اگر یأس نسبت به رحمت خداوند باشد از گناهان کبیره است بارها و بارها در برنامه‌های مختلف نسبت به آثار سوء اش صحبت کردیم و نقطه‌ی مقابل امید به خداوند متعال بسیار می‌تواند باعث پیشرفت ما شود مجموعه مباحث حاج آقا فرحزاد که نوعا مباحث ایشان هم امیدبخش است کتاب امید به رحمت الهی سلسله مباحث سمت خدا است بسیار مطالب ارزنده و مفید دارد و مزین به آیات و روایاتی که بسیار امیدبخش و راه گشا است دوستان کتاب را تهیه بکنند استفاده بکنند

حاج آقا فرحزاد: این را هم بد نیست اشاره بفرمایید در سایت سمت خدا هم است می‌توانند از گوشی شان دانلود بکنند.

شریعتی: فایل پی دی اف اش است دوستان مراجعه بکنند. خیلی تا پایان فرصت نداریم من فکر می‌کنم این بحث ادامه خواهد داشت.

حاج آقا فرحزاد: بله قبل از این که ما وعده دادیم به وعده‌مان عمل می‌کنیم در این که افرادی به ما رو می‌زنند درخواست می‌کنند چه نوع کمک بکنیم مرحله‌ی اول می‌گوییم تا جایی که می‌شود یک جایی که آدم مضطر است درمانده است دری به رویش باز نشده دعا و توسل هم گرفته نمی‌گوییم حرام است اولیا خدا هم همان جا حضرت ابراهیم می‌خواهد فرشته‌ی آب آمد فرشته‌ی باد آمد فرشته‌ی آتش آمد گفتند می‌خواهی برایت یک کاری بکنیم قلب اش خیلی مطمئن بود نپذیرفت خدا هم آتش را برایش برد و سلام کرد این هم روایت جالبی است روایت داریم خدا بر حضرت ابراهیم فرمود بر آتش نمرودی تو صبر کردی باز برای فقرا این خودش یک مسکن قوی است بر آتش نمرودی صبر کردی بر تو برد و سلام شد اگر تو را امتحان بکنم از سخت تر از آتش نمرودی عرض کرد از آتش نمرودی که چند کیلومتر بود نمی‌شد نزدیک به حرارت آتش شد از دور پرت کردند از این هم سخت تر داریم؟ خطاب شد بله فقر خیلی سخت است یعنی انسان نداشته باشد و بتواند عزت نفس خودش را تحمل بکند صبر بکند رو نزند این از آتش نمرودی روایت داریم سخت تر است.

شریعتی: و در روایت من دیدم که حضرات معصومین فرمودند من برای شما از فقر می‌ترسیم.

حاج آقا فرحزاد: بله یعنی فقر هم چیز خطرناکی است امتحان سختی است ولی اگر سرافراز کسی بیرون بیاید آن طرف خیلی خدا لطف می‌کند در هر صورت ما افرادی که نیاز دارند و دعا هم می‌گویند کردیم توسل هم کردیم حل نشده نمی‌خواهیم بگوییم حرام است ولی هر چه قدر می‌توانید یک جایی که کارد به استخوان رسیده آن مال اولیای خدا است ولی در سطح ایمان‌های پایین بروند بگویند اظهار نیاز بکنند حرام نیست ولی هر چقدر می‌شود کمتر.

شریعتی: باز حواس شان بشد پیش اهل اش بروند.

حاج آقا فرحزاد: بله این‌ها را می‌گویم ان شاء الله. روایت زیبایی داریم در اصول کافی است عده ای آمدند محضر حضرت پیامبر اکرم عرض کردند می‌شود بهشت را برای ما ضمانت کنید؟ حضرت فرمودند شما می‌شود یک عملی را برای من تضمین بکنید تا من بهشت را تضمین کنم معمولا به ذهن ما می‌آید نماز بخوان ذکر بگو و از این حرف‌ها اما آداب اجتماعی آداب اخلاقی خیلی مهم تر است کلید واژه ای می‌دهد که همه‌ی خوبی‌ها در آن باشد حضرت فرمودند از این به بعد به من قول بدهید که تا جایی که می‌شود رو به کسی نزنید بار خودت را خودت به مقصد ببر عزت نفس‌ات را خودت حفظ بکن شما به من ضمانت بکنید دست نیاز به کسی دراز نکنید حتی مسائل جزئی من هم به شما قول می‌دهم که بهشت را خدا به شما نصیب بکند روایت داریم این‌هایی قول دادند به پیامبر در حدی بود که اگر سوار مرکب بود تازیانه از دستش می‌افتاد به پایینی نمی‌گفت تازیانه بده پیاده می‌شد تازیانه را برمی‌داشت دوباره سوار می‌شد اگر آب آن طرف سفره بود امر نمی‌کرد خودش این کار را می‌کرد. یک موقعی آدم مریض است در رختخواب است این‌ها استثناء است بحث اش جدا است هر چیزی استثناء دارد امام رحمة الله ایشان چایی می‌خواست به خانم نمی‌گفت برای من بیاور خودش می‌رفت چراغ فلان جا روشن است خود آقا می‌رفت روشن می‌کرد تا جایی که می‌شود نیازهای شخصی خودمان را خودمان انجام دهیم به خانم به بچه امر و نهی نکنیم به شاگرد امر و نهی نکنیم این یکی از تضمین‌های بهشت است.

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group