حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد -
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
هم چنان وعدهی بخشایش شاهنشاهش * * * میکشد گم شدگان را به زیارت گاهش
نه در آیینهی فهم است نه در شیشهی وهم * * * عاقلان آینه خوانندش و مستان آبش
به من از آتش او در شب پروانه شدن * * * چه رسیده است به جز دلهرهی جان کاهش
از هم آغوشی دریا به فراموشی خاک * * * ماهی عمر چه دید از سفر کوتاهش
کفن برف کجا پیرهن برگ کجا * * * خستهام مثل درختی که از آذرماهش
باز برگرد به دلتنگی قبل از باران * * * سورهی توبه رسیده است به بسم الله اش
شریعتی: سلام میگویم به همهی شما دوستان خوب برنامهی سمت خدا خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز ما آرزو میکنم هر کجا هستید تنتان سالم باشد و قلبتان سلیم. خدمت حاج آقای فرحزاد سلام عرض میکنم سلام علیکم و رحمة الله خیلی خوش آمدید.
حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما و همکاران و بینندگان عزیز. آرزوی قبولی برای همهی طاعات و عزاداریهایشان داریم جا دارد واقعا تشکر کنیم عزیزانی که این چند روز هم برای حضرت رقیه علیها سلام خیلی عزاداریهای خوبی داشتند و هم دیروز هم خیلی تشکر میکنیم از عزیزانی که برای امام حسن مجتبی مراسم گرفتند که بنا بر قولی هفتم صفر بوده روز شهادت ایشان باز تشکر ویژه دارم از همهی عزیزانی که در رساندن پیام اربعین اباعبدالله علیه السلام واقعا همت میگمارند آرزوی چندین ساله داشتم که برنامهی راه پیمایی پیاده روی اربعین در رسانه به نحو گسترده مطرح شود بحمدلله دو سه سال است پوشش وسیع خیلی خوب از بیست روز یک ماه جلوتر دارند واقعا دست همه را میبوسیم و تشکر میکنیم این رحمت واسعهی الهی است که در جریان بزرگ ترین راهپیمایی و پیاده روی روی کرهی زمین و همایش و اجتماع در اربعین امام حسین در عراق اتفاق میافتد همه یک صدا لبیک یا حسین میگویند و همراهی میکنند با اهل بیت و زیارت اربعین یکی از علائم مومن شمرده شده طبق فرمودهی امام حسن عسکری علیه السلام و این را هر چه بتوانند به تصویر بکشند و شوق در مردم ایجاد بکنند بسیار کار پسندیدهای است یک روایت زیبایی از امام صادق علیه السلام در کامل الزیارات است فرمودند اگر خدای متعال به کسی ارادهی خیر کرد خیر هم با الف و لام آمده مطلق خوبیها همهی خیرها را میخواهد به قلبش سرازیر کند خدای بزرگ جذبهی محبت امام حسین و محبت زیارت امام حسین را در دلش میافکند و او را از جا میکند یعنی قلبی که ممکن است در غفلت و نسیان باشد دنبال دنیا باشد این خیر مطلق محبت امام حسین و کشش امام حسین و دعوت امام حسین و راه و هدف امام حسین و یکی هم حب زیارت امام حسین است خیلیها پارسال میگفتند شما یک کلام که در سمت خدا گفتی من با زن و بچه ام خداحافظی کردم رفتم کربلا دو سه نکته دربارهی زیارت امام حسین عرض میکنم اولا بدون رضایت پدر مادر و همسر نروند سعی بکنند آنها را راضی بکنند یا آنها را ببرند. یکی از دوستان ما فرمودند یک موقعی پیاده میرفتم گفتند یک عراقی با همسر و سه بچهی خردسال که بغل کرده بود دستش را گرفته بود گفتم مدتی قبل مگر نمیدانید انفجاری بود چند نفر شهید شدند گفت اتفاقا قبل از انفجار قرار بود تنها بیایم اما دیدم شهید میکنند گفتم با زن و بچه بیایم با هم شهید شویم اولا امنیت الحمدلله برقرار است بعضیها نهی میکنند واقعا آمار تصادفات ما شاید دهها برابر چند تا شهیدی است که در طول سال برای زیارت بروند شهید شوند، خیلی آمارش کم است اگر این طور خطر باشد ما باید موتور سوار نشویم، مسافرت نرویم، این احتمال خیلی ضعیف است هزارها نیرو امنیت این مسیر را تامین کرده اند ان شاء الله اتفاقی نمیافتد اگر میتوانند دیگران و خانواده را هم ببرند و از پدر مادرها و همسران و مسئولین هم خواهش داریم که اجازه بدهند این یک سفر استثنائی است محرومشان نکنند قطعا بدانند در ثواب آنها هم شریک هستند هم نزدیکانشان مانع نشوند از مسئولین خواهش داریم تسهیلات بیشتر فراهم بکنند برای خروجی و عوارض که حذف کردند یا ویزا را راحت بدهند بیایند همراهی بکنند که شریک باشند در این خیر عظیمی که خدای متعال سفرهی عظیمی پهن کرده در اربعین برای آنهایی که میخواهند طرف خدا حرکت کنند و قطعا بدانند این شوق و شعف مورد رضایت خدا و امام زمان است بعضی از بزرگان سفارش کرده اند اگر میشود به نیابت امام زمان این سفر را نیت بکنند و در راس دعاهایشان فرج و ظهور امام زمان باشند من متاسفانه جا ماندهی این قافله هستم آنهایی که رفتند حال و هوای آن جا را تعریف میکنند شبیه زمان ظهور امام زمان است در زمان ظهور همه چیز صلواتی میشود همه مهربانی میکنند هم دلی است دعوا نیست همه اش یگانگی است محبت است ایثار است شما ببینید افراد عراقی که واقعا به نان شب شان محتاج اند بعضیها ولی میگویند ما از دسترنج خودمان مقداری سرمایهمان و درآمدمان را کنار میگذاریم که برای زوار اربعین امام حسین یا غذا یا آب یا نان تهیه کنیم با چه شوق و التماسی با دل و جان میخواهند پای زوار را ببوسند ماساژ بدهند پذیرایی بکنند التماس میکنند هر چیزی که نیاز است از لباس کفش خوراک پوشاک در تدارک راه هیچ چیز لازم ندارید برای مسیر همه چیز فراهم است وسایل استراحت حتی بعضیها تمام هستی شان یک پرس غذا است میآید انفاق میکند . یک پیام زیبایی بود منقلبم کرد یکی از آنهایی که نمیتوانست خوب راه برود معلول بوده آرام راه میرفته میبیند یک عراقی میآید هوای او را دارد و هر کجا پانصد متر هزار متر میرفت خسته میشد مینشست این عراقی میآمد بالای سرش میایستاد دو سه بار تکرار شد تعجب کرد از او میپرسد به زبان دست و پا شکسته که برای چی بالای سر من میآیی منقلب میشود آن عراقی میگوید من این قدر آرزو داشتم مال داشته باشم برای زوار اربعین امام حسین غذایی تهیه کنم نتوانستم حتی خواستم آب معدنی تهیه کنم نتوانستم گفتم بدنم را میآورم ستون میکنم سایبان میکنم شما هر کجا که خستگی ات را در میکنی میایستم سایبان باشم این زایر هم منقلب شده میگفت کاش روز عاشورا بودی بدن امام حسین را سایبان بودی که آفتاب روی عزیز خدا نتابد در فیلمها نشان میدهند خیلیها هستند معلول هستند دیروز فیلمی بود دختر خانمی پا نداشت روی زمین خودش را با دست میکشید این چه شوقی است چه جذبهای است که اینها را این چنین میکشد نمیشود آدم زود قضاوت بکند یک خانوادهای که دیدند مرد در ویلچر نشسته خانمش نابینا است او را هل میدهد میبرد اعتراض میکنند چرا مرد خانمش را آورده گفت ما دلمان پر کشیده برای زیارت قبر اباعبدالله به خانمش گفته ما از این فیض محروم نشویم درست است که من پا ندارم و تو چشم نداری ولی من روی ویلچر مینشینم راهنمایی میکنم شما کار پا را برای من انجام بده من کار چشم را برای شما انجام میدهم اینها خیلی عجیب و فوق العاده است اینهایی که سالهای قبل رفته اند شوق عجیبی در آنها ایجاد شده که نمیتوانند بند شوند و میروند امیدوارم در مرزها معطل نکنند تسهیلات بدهند کمک کنند آنهایی هم که مثل ما جا ماندند ان شاء الله به اتفاق برویم هم برای آنها دعا کنند هم صدقه بدهند هم گوسفند اگر میتوانند بکشند و دل هایشان را همراه کنند من معتقدم خیلی از عزیزان میلیونها اشک پای این گیرندهها ریخته میشود به خاطر نگاههایی که به این تصاویر میکنند و کسانی که این تصاویر را برای مردم ایجاد میکنند در این ثوابها شریک هستند گفت بعد منزل نبود در سفر روحانی آنهایی که عذر دارند واقعا نمیتوانند بروند من هم به خاطر منبرهایی که قول دادیم و تبلیغاتی که هست و زوار را زیاد میکنیم ان شاء الله دل هایمان همراه آنها باشد و قطعا بدانند این ذخیره قبر و قیامت خواهد بود من یک خاطرهای را عرض میکنم مرحوم آقا نجفی قوچانی از علمای بزرگ بوده این عالم بزرگوار صاحب کتاب سیاحت غرب و شرق است سیاحت غرب شرح حال بعد از مردن و عالم برزخ است یا طبق روایات ایشان برآورد کرده نوشته یا این که مکاشفه طولانی داشته عالم بزرخ را دیده و به نگارش در آورده سیاحت شرقش شرح حال زندگی دنیایش است خاطرهای نقل کرده میگوید من در یک سفری در بیابان کویر ظاهرا در طبس بوده میرفته مشهد در مسیر از قافله عقب میماند یا مرکبش از پا میافتد یا پاهایش توان نداشته قافله هم معطل ایشان نمیماند و میرود ایشان تنها میشود یک مقدار راه میرود راه را هم گم میکند در بیابان نه علامتی نه امکاناتی نه آبی نه غذایی داشته مایوس میشده مثل حالا نبوده پیامی بدهند یا کسی باشد در شدت نا امیدی میگوید من به خدای بزرگ پناه بردم گفتم خدایا بندهای که در بیابان مانده کمکم کن دستگیری کن دیدم خبری نشد مدتی با خدا نجوا کردم گفتم خوب است کار خوبی در عمرم انجام دادم به خدا بگویم یک کار برای تو انجام دادم من را به خاطر آن کار نجات بده گفتم نماز شب خواندم استغفار کردم و فلان کار خیر را کردم خیلی از اینها را به رخ خدا کشیدم خبری نشد داشتم نا امید میشدم یک جرقهای زد یک جملهی خوبی است همهی جملات خوب است در زیارت عاشورا انشای خدا است اللهم اجعل عندک وجیها بالحسین علیه السلام فی الدنیا و الاخره یعنی خدایا ما آبرو نداریم هیچ چیز نداریم کسی که همهی هستی اش را داده با کسی که حاضر نیست کوچک ترین آبرویی خرج بکند خرج هم بکند معلوم نیست خالص باشد آن کسی که وجاهتش خیلی زیاد است پیش خدا امام حسین علیه السلام است ما در این جمله میگوییم خدایا من را در نزد خودت وجیه قرار بده به برکت امام حسین با اتصال به امام حسین تا در راه امام حسین یک قدمی بردارم اللهم اجعلنی عندک در نزد خودت یعنی باب رحمه واسعه و کشتی معظم الهی کشتی امام حسین است آقا نجفی قوچانی میفرماید یک دفعه به ذهنم آمد من یک سفر پیاده با زحمت زیاد رفتم کربلا زیارت امام حسین پاهایم ورم کرده تاول زده خون آمده گفتم خدایا من اگر هیچ کاری نکردم برای امام حسین تو پیاده رفتم پاهایم مجروح شده خون آمده اگر این کار در نزد تو مقبول است به درد میخورد من را نجات بده میگوید این درخواست که کردیم یک قافلهای از مسیر دیگر بنا بوده برود مسیر اینها اشتباهی میشود یا این که دلشان میافتد که از این مسیر بروند آمدند ما را نجات دادند مثل داستان حضرت یوسف علیه السلام روایت داریم قافله مسیر دیگری را میخواسته برود چه کسی میدانست عزیز خدا در چاه است خدا آن قافله مسیرش را برگرداند به دلشان انداخت که از این طرف بیایند یوسف را نجات بدهند قافله میبیند یک آقایی گیر افتاده نجاتش میدهند میگوید به برکت این عمل نجات پیدا کردم البته آخرت هم همین طور است در آخرت همه محتاج هستند ولی اول شخصیت عالم بگوید من از حسین هستم واقعا مکتب پیامبر ما به برکت زحمات این عزیز خدا پایدار مانده امیدواریم این خیر عظیمی که در آستانهی اربعین است طبق فتوای آیت الله سیستای بزرگان هم آنهایی که روزهای قبل از اربعین هم میرسند قبول است کربلا جا نیست زیارت میکنند برمی گردند یک روز قبل از اربعین بودند اینها عیب ندارد یک آقایی میگفت ماه 29 روز بوده چهل روزه کاملا حساب کنیم 21 ام میشود اربعین آن قصد و نیت مهم است همین که در مسیر قرار میگیرند از همین جا که حرکت میکنند جز زوار اربعین حساب میشوند
شریعتی: بسیار خوب خیلی نکات خوبی را شنیدیم تشکر ویژه میکنم از همهی دوستانی که این تصاویر را به تصویر میکشند این اتفاق رسانهای بزرگی است و آن سنتی هم که ما سمت خداییها داشتیم حاج آقای فرحزاد بارها یادآوری کردند هر کسی زیارت میرود دیگران را هم در این زیارت سهیم بکند. برویم سراغ بحثمان در ذیل بحث خیر و برکت در زندگی به بحث احسان و انفاق رسیدیم و دستگیری از دیگران با آن شرایطی که داشت دوستان میتوانند به سایت ما مراجعه بکنند Samtekhoda3.ir فایلهای صوتی و متنی مباحث گذشتهی حاج آقا فرحزاد را در ذیل این موضوع دریافت کنند.
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم هفتههای گذشته به این جا رسیدیم که رد کردن درخواست کننده و نیازمند تا جایی که ممکن است انسان هر چقدر که در توانش است چون در روایات ما خیلی تاکید شده گفتیم رد نکنید در یک روایت زیبایی حضرت میفرماید آن کسی که صادق است میگوید شبها گاهی نشسته فکر کرده گفته من پیش چه کسی بروم آبرویم را بریزم یا روزها فکر کرده بگویم نگویم قرض بخواهم نخواهم یک کسی که واقعا پیش خودش عزتی دارد آبرویی دارد حالا با این آبرویش دارد بازی میکند شما دیگر رویش را به زمین نزن این فرمایش امام حسین علیه السلام است کسی که درخواست کرده مجبور شده رویش را زمین بزند شما اکرام بکنید رد نکنید که دو بار آبرویش ریخته شود و به حاجتش نرسد. تعبیرهای محکمی دارم که همان طور که چقدر دوست داریم خدا ما را رد نکند ما در همهی درخواست هایمان راستگو هستیم ما هم سائل دروغکی در خانهی خدا باشیم دعای بدون عمل دروغکی است عمل میخواهد دعا کردن همان طور که دوست داریم اولیا خدا و خود خدا هم رد نکند «وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ» (ضحی/10) هم امر کرده و امید ما هم همین است روایت میفرماید سائل را در هیچ حالی رد نکنید ولو کافر باشد یعنی کسی که بت پرست است خدا را قبول ندارد آبی میخواهد غذایی میخواهد درماندگی دارد مشکلی دارد این سائل را رد نکن سیرهی پیغمبر هم همین بوده ولو به یک نصفه خرما کمترین چیز. آیت الله بهجت همیشه در جیب شان یک پول خوردی هدیهای میگذاشتند که افرادی که گرفتارند واقعا نیازمند هستند رو میزنند حتی بعضیها ممکن است راست نگویند که رد کردن خوب نیست. تعبیر روایات این است که یعنی کسی که آمد در خانهی شما را زد یا رو زد یا پیام داد یا نامه نوشت یا به شکلهای مختلف نیاز و گرفتاری اش را ارائه داد میفرماید یا اگر میتوانی واقعا راست میگوید حاجت اش را کامل برآورده کن اگر نتوانستی مبلغ ناچیز بده یا با لین و رحمت و محبت و ملایمت ردش کنی یا وعدهای بدهی که در توانت است بگو سر موعد حقوقم را بگیرم کمکی به من شد کمکت میکنم یا دعا بکنی خدا ان شاء الله برساند من هم به شما میدهم سیرهی پیغمبر اسلام هم همین بود که خدا برساند من هم به شما میدهم این که ما برخورد تحقیرانه یا اهانت آمیز یا تندی و سرکوفت زدن و ملامت کردن اجازه داده نشده تعبیری که در نهج البلاغه و روایات داریم که سائل و درخواست کننده فرستادهی خدا است یعنی این را خدا سر راه ما گذاشته میخواهد امتحان بکند حتی چندین روایت دیدم ممکن است خیلی کم اتفاق بیفتد گاهی فرشتهای است میخواهد شما را امتحان بکند یا بلایی قرار است به شخصی برسد این فرشته به شکل انسان در میآورد که شما صدقهای بدهید آن بلا دفع شود.
شریعتی: یک تعبیری در نامهی 31 است در نهج البلاغه یک نیازمندی را که میبینی کمکی که میکنی بذاری گذاشتهای روی دوش او که برای تو برساند.
حاج آقا فرحزاد: خیلی قشنگ است یعنی بار سنگینی است که در سخت ترین شرایط قیامت تحویل ات میدهد روایت داریم امام سجاد علیه السلام اگر درماندهای میآمد این قدر خوشحال میشدند برعکس آدمهای خسیس و بخیل که از آمدن یک متقاضی ناراحت میشوند این قدر خوشحال میشدند میگفتند مرحبا به کسی که بار من را بردارد و در سخت ترین شرایط به من برگرداند شما مسافرت میروی بار سنگینی داری یک کسی بگوید من بارت را برمی دارم مقصد تحویل میدهم چه از این بهتر بارهای آخرتی خیلی مهم تر است یک وزر و وبال سنگینی که نفس من را قطع میکند برمی دارد و در جایی که من نیاز دارم در عقبهها تحویل میدهد روایت داریم روز قیامت خطاب میرسد که خدای متعال به منادی ندا میدهد که بلند ندا بده فقرا و نیازمندان کجا هستند ما این روایت را یک بار دیگر خواندیم که هیچ کجا ما در روایت پیدا نکردیم که خدا از انبیا از علما از شهدا عذرخواهی بکند با این که در حد بالا انبیا هستند امامان هستند علما هستند خیلی در راه خدا زحمت کشیدند ولی این تعبیر که خدا عذرخواهی بکند یعنی از خجالت شان بخواهد در بیاید تعبیرهای خیلی عجیبی آمده که إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ثَنَاؤُهُ لَيَعْتَذِرُ إِلَى عَبْدِهِ الْمُؤْمِنِ الْمُحْوِجِ فِى الدُّنْيَا كَمَا يَعْتَذِرُ الْأَخُ إِلَى أَخِيهِ همان طور که من خطایی میکنم از شما عذرخواهی میکنم آقای شریعتی ببخشید یک وقت حرف تندی بی ادبی واقعا حلالیت میطلبم خدای بزرگ خدای مهربان از هیچ کسی عذرخواهی نمیکند حتی از انبیا و شهدا ولی از آدمهایی که آبرومندانه زندگی کردند مشکلات داشتند تحمل کردند صورت شان را با سیلی سرخ نگه داشتند خدا روز قیامت عذرخواهی میکند میگوید بندهی خوب من من را ببخش اگر من یک مقدار در دنیا تو را در سختی گذاشتم یک پیامکهایی داشتیم همه نوعش قشنگ است گفتند شما میگویید هیچ سائلی را نباید رد کرد چرا خدا ما را این همه رد میکند حتما بدانید خدایی که این همه میگوید سائل را رد نکنید ما را رد نمیکند اگر خواستهای که عین آن خواسته را میخواهیم صلاح ما نیست یا وقتش نیست یا نمیدانیم شرایطی که ما داریم به چه شکل است ما فراوان داریم همین که شما در خانهی خدا را میزنی به خاطر این که در دنیا را بسته اگر باز کند معلوم نیست ما چه آقازادهای هستیم مضمون یک حدیثی است مرحوم نراقی در معراج السعاده به شعر در آورده مرحوم آیت الله مجتهدی زیاد میخواندند دنیات ندادم نه از خاری توست کونین فدای یک نفس زاری توست هر چند دعا کنی اجابت نکنم زیرا که مرا محبت زاری توست.
گفت همین که من گرفتارت کردم ناله میزنی در دنیا را به رویت باز کنم میروی یک نماز هم نمیخوانی حتما بدانید دعاها ذخیره میشود چند برابر به تو برمی گرداند خدا از مومن فقیر عذرخواهی میکند همان طور که یک برادر مهربان از برادر دیگر به واسطهی صبر بر فقر ما نعمت کسی که گرفتار امتحان فقر شده خدا درجات و مقامهای زیادی میدهد اگر تحمل کند و صبر کند یک خاطرهی دیگری یادم آمد این هم جالب است یکی از علمای بزرگ میفرمودند من فامیل نزدیکی دارم این همین طور بلا و گرفتاری برایش میبالد از این چاله رد میشود چالهی دیگر ورشکست میشود پول کم میآورد دست به معامله میزند کم میآورد یا یک مریضی و گرفتاری ما هم خیرش را میخواهیم او هم آدم بدی نیست آدم خوبی است آدم اراذل اوباش نیست آدم با تقوایی هم است ولی همه اش در فکر بودم که خدایا چرا این همیشه گره در کارش است یک روز با خدا دعوام شد گفتم خدایا هر چه گره این را باز میکنیم باز یک گره دیگر میاندازی گفت از ناراحتی قرآن را گرفتم گفتم خدایا جواب من را بده که علت چیست؟ خیلی جدی با خدا صحبت کردم بعضی آیههای قرآن روی خال میزند مثل استخارههایی که عین مطلب را میآورد گفت قرآن را باز کردم صفحهی اول آیهی اول این آیه آمد «وَلَوْ رَحِمْنَاهُمْ وَكَشَفْنَا مَا بِهِم مِّن ضُرٍّ لَّلَجُّوا فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ» (مؤمنون/75) خیلی پیام عجیبی است خدا میگوید بعضیها هستند اگر رحم کنیم در گرفتاری را برداریم طغیان میکنند ظرفیت ندارند لجوا یعنی لجاجت میکنند یعنی خیلی از ما خداوکیلی آقازاده نیستیم آیت الله بهاء الدینی میفرمودند حضرت امام میگفتند من هر چه یادم میآید تو مریضی یک سردرد بیست ساله داشتند رفتند مکه خوب شد فرمودند من هم میدانم نفس من شلوغ کار بوده آقازاده نبودم اگر خدا در دنیا ریاست را به رویم باز میکرد گرفتار میشدم و تمام اینها را لطف خدا میدانم که در را بسته لذا خدا مثل یک طبیب مهربانی که مصالح بنده را خوب میداند کی کم بدهد کی پرهیز بدهد آیا طبیبی که میآید بیمار را چک میکند میگوید غذا ندهید خیرش را میخواهد یا شرش را؟ خیرش را میخواهد میخواهد سلامتی اش تامین شود خدا از طبیب و حکیم خیلی مهربان تر است.
شریعتی: حکمت خدا و مهربانی را اگر باور کردیم خیلی از مشکلات حل میشود.
حاج آقا فرحزاد: بله و بدانیم خدا در آخرت جبران میکند و لو رحمناهم یعنی اگر در دنیا را باز کنیم و گرفتاری را جلویش برداریم للجوا میافتد روی لجاجت ما فراوان هم داشتیم تا وقتی پول و مقام نداشته این قدر آدم خوبی بوده سر به زیر بوده این روایت در معراج السعاده است پیامبر خدا فرمودند من از فقر بر شما نمیترسم از غنی بیشتر میترسم فقر هم چیز بدی است ولی فقری که ناخواسته امتحان ما است آمده ما تمام تلاشمان را کردیم فقر را هیچ کس دوست ندارد ولی حالا که امتحان شده ایم مرحوم آقای قاضی سیدالعارفین بوده اما گرفتار فقر بوده حتما بدانیم در آن لطف است حکمت و مصلحت است اگر بودند بعضیها که در به رویشان باز شده مشکلاتی ایجاد شده و برای دیگران هم مشکلات ایجاد کردند. ادامهی روایت روز قیامت خدا میفرماید منادی ندا دهد فقرایی که در دنیا هستند کجا هستند به فقرا میگوید بیایید وسط میدان بروید چهرههای مردم را نگاه بکنید هر کس در دنیا به شما خدمتی کرده آبی نانی غذایی قرض الحسنهای کمکی به شما کرده شما امروز شفاعت بکنید آقا هستید خیلی مقام بزرگی است مقام شفاعت بی حساب کتاب است چه سعادتی آنها پیدا میکنند که در دنیا خدمت به آنها بکنند در تعبیر دیگری پیغمبر فرمود امروز دولت با اهل ثروت ممکن است باشد با اهل ریاست و پست و مقام باشد که همه سعی میکنند یک کانالی بزنند کارهای دنیایشان حل شوند میفرماید روز قیامت برعکس است فقرای مومن با تقوای آبرومند دولت شان روز قیامت است خدا میفرماید بروید هر کسی به شما خدمت کرده دوست دارید دستش را بگیرید وارد بهشت کنید خوشا به حال کسانی که پیوندی با فقرا دارند السخا حب المساکین با فقرا مینشینند محبت هم فقط پول دادن نیست هم دلی شدن هم درد شدن کمبود محبتش را جبران کردن احترام گذاشتن اینها همه جبران میکند آنهایی که دل فقرا را به دست میآورند بدانند مورد شفاعت خواهند گرفت و شافع خواهند بود.
شریعتی: خیلی ممنون خیلی نکات خوبی شنیدیم به قرار روزانهمان میرسیم آیات ابتدایی سورهی مبارکهی اسراء قرار خوب اهالی سمت خدا است صفحهی 282 در سمت خدای امروز تلاوت میشود این تلاوت ما توام با تدبر باشد ان شاء الله به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ عَمِلُوا السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابُوا مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَأَصْلَحُوا إِنَّ رَبَّكَ مِن بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿١١٩﴾ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِّلَّـهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿١٢٠﴾ شَاكِرًا لِّأَنْعُمِهِ اجْتَبَاهُ وَهَدَاهُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿١٢١﴾ وَآتَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ ﴿١٢٢﴾ ثُمَّ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿١٢٣﴾ إِنَّمَا جُعِلَ السَّبْتُ عَلَى الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ وَإِنَّ رَبَّكَ لَيَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ﴿١٢٤﴾ ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ ﴿١٢٥﴾ وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ وَلَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِّلصَّابِرِينَ ﴿١٢٦﴾ وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلَّا بِاللَّـهِ وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلَا تَكُ فِي ضَيْقٍ مِّمَّا يَمْكُرُونَ ﴿١٢٧﴾ إِنَّ اللَّـهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوا وَّالَّذِينَ هُم مُّحْسِنُونَ ﴿١٢٨﴾
ترجمه:
آن گاه پروردگارت به کسانی که از روی نادانی کار زشت مرتکب شدند، و بعد از آن توبه کردند و [مفاسد خود را] اصلاح نمودند، [لطف و عنایت دارد] زیرا پروردگارت پس از آن [توبه و اصلاح] بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۱۹) بدون تردید، ابراهیم [به تنهایی] یک امت بود، برای خدا از روی فروتنی فرمانبردار و [یکتاپرستی] حق گرا بود واز مشرکان نبود. (۱۲۰) سپاس گزار نعمت های او بود، خدا او را برگزید وبه راهی راست راهنمایی اش کرد. (۱۲۱) و به او در دنیا [زندگی نیکویی] دادیم، و بی تردید در آخرت از شایستگان است. (۱۲۲) آن گاه به تو وحی کردیم که از آیین [یکتاپرستیِ] ابراهیم حق گرا پیروی کن که از مشرکان نبود. (۱۲۳) [تحریم ماهی گیری در] روز شنبه فقط برای کسانی که در آن [از نظر آزادی و ممنوعیت کار] اختلاف کردند، قرار داده شده است، و بی تردید پروردگارت در روز قیامت درباره آنچه در آن اختلاف می کردند، داوری خواهد کرد. (۱۲۴) [مردم را] با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن، و با آنان به نیکوترین شیوه به بحث [و مجادله] بپرداز، یقیناً پروردگارت به کسانی که از راه او گمراه شده اند و نیز به راه یافتگان داناتر است. (۱۲۵) و اگر [ستم گر را] مجازات کردید، پس فقط به مانند ستمی که به شما شده مجازات کنید، و اگر شکیبایی ورزید [و از مجازات کردن بگذرید] این کار برای شکیبایان بهتر است. (۱۲۶) و شکیبایی کن، و شکیبایی تو جز به توفیق خدا نیست، و بر [گمراهی و ضلالت] آنان [و کارهایی که انجام می دهند] اندوهگین مباش، و از نیرنگی که همواره به کار می گیرند، دلتنگ مشو. (۱۲۷) بی تردید خدا با کسانی که پرهیزکاری پیشه کردند و کسانی که [از هر جهت] نیکوکارند می باشد. (۱۲۸)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: ان شاء الله زندگی همهمان منور به نور قرآن باشد. خیلیها منتظرند به رسم دو شنبهها فضیلت بر محمد و خاندان او را بفرستند.
حاج آقا فرحزاد: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کسانی که مسافرت میروند در مسیر و راه یکی از بهترین ذکرها در مسیر همان صلوات است روایت داریم بهترین توسل است بهترین دعا و ذکر است و مخصوصا اگر هدیه بکنند به خود حضرات ثوابش مضاعف میشود روایت داریم شخصی محضر پیغمبر خدا شرف یاب شد عرض کرد آقا من دعاهایم را برای شما قرار دادم یعنی به جای این که بدهم خدایا فلان چیز بده میگویم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم به اربابمان چیزی برسد سور و سات میکنند به ما هم میرسد صلوات دعا برای پیغمبر و آل پیغمبر و همهی وابستههای آنها است کار خوب و پسندیدهای است اول گفت ثلث دعایم را برای شما گفت نصف دعایم را دید خیلی با برکت است گفت همهی دعاهایم را برای شما قرار دادم به جای این که برای خودم دعا کنم برای شما دعا میکنم حضرت هم فرمودند خدا حوائج شما را برآورده میکند یعنی شما وقتی در کار خدا و پیغمبر بودید همه اش برای اولیا و خوبها دعا کردی خدا هم تو را وا نمیگذارد و گرههای شما را باز میکند روایات ما میفرماید یکی از چیزهایی که گرهها را باز میکند مداومت بر صلوات و هدیه کردن محضر معصومین علیهم السلام اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. آیهی آخری که در این صفحه است سورهی مبارکهی اسراء یا بنی اسرائیل اول آیه خیلی عالی «إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ» (اسراء/7) مشابه این آیات داریم هر کار خوبی که بکنید به خود شما برمی گردد روایت زیبایی دیدم از امیرالمومنین گفتند من تا به حال به کسی خوبی نکردم گفتند چطور به دیگران خوبی نکردید فرمودند به هر کس خوبی کردم به خودم برگشته یا همان یا چند برابر به خودم برگشته دلی را شاد بکنی خدا دلت را شاد میکند گره باز کنی گره ات را باز میکند احسان بکنی خدا احسان میکند این جهان کوه است و فعل ما ندا سوی ما آید نداها را صدا همه چیز به خودمان برمی گردد بدی هم بکنی به خودت برمی گردد نکتهای که در این آیه است در بعضی آیات دیگر داریم «لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ» (بقره/286) جاهایی که به نفع خودت کار میکنی نفع میآید و جاهایی که به ضرر خودت کار میکنی ضرر میکنی ولی این جا تعبیر دیگری آمده «إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ» اگر احسان کردید به خودتان نیکی کردید خدا احتیاجی ندارد، اگر هم گناهی بدی اشتباهی کردید فلها که قائده اش این است فعلیها چون له برای نفی میآید چرا خدا فرموده فلها امام هشتم علیه السلام که مفسر قرآن هستند اهل بیت پرده برداشتند میفرماید این جا خدا بشارت بزرگی در این آیه داده اگر هر چه کار خیر کردی مال خودت اگر هم معصیتی ناخواسته کردی فلها رب یغفر لها آن جا هم نا امید نباش اگر زمین خوردی مثل پدر مهربانی که میگوید این سرمایه میدهم برو معامله کن هر چه سود کردی مال خودت اگر هم یک جا کم آوردی بدان پشتوانه داری خدا پشتت است بدترین مریضیها در عالم نا امیدی است هر چقدر زمین خوردی با وجود خدا نا امیدی معنی ندارد میلیون هم گناه کردی بیا خدا میبخشد.
شریعتی: خیلی ممنون جمع بندی بفرمایید
حاج آقا فرحزاد: همان طور که اشاره کردیم سائل را تا جایی که میشود رد نکنیم مخصوصا آنهایی که صادق هستند مطمئن هستیم و حتی آنهایی که شک داریم ولی آنهایی که ما یقین داریم یک باندی هستند و تکدی گری را رواج میدهند واقعا آدم مطمئن است اینها باند هستند دروغ و کلک است ترویج تکدی گری است اینها را هم مسئولین به فکر باشند هم ما هم کمک به تکدی گری و گدا پروری نکنیم منتها عرض ما این است که توهین و تحقیر و اهانت هم نباید باشد همان طور که در روایت میفرماید اینها را هم رد جمیل کنیم این هم یک مریضی است روحی و جسمی حقه بازی و کلک و دزدی است اینها را فوقش کمک نکنیم آنهایی که یقین داریم باند هستند ولی آنهایی که ما شک داریم یا افرادی که مطمئنیم اینها مستحق هستند مواظب باشیم.
شریعتی: مطمئنیم که نیاز داریم یا این که شک داریم و احتمال دارد نیاز داشته باشند.
حاج آقا فرحزاد: بله اینها را رد نکنیم ولو ناچیز کمک کنیم به جایی بر نمیخورد تعبیر شده ولو کافر باشد نصف خرما در روایت مثال میزند نصف خرما به جایی بر نمیخورد نمیگوییم پول کلان بده نصف خرما را که نمیتواند سرمایه بکند رد را خدا دوست ندارد این برای رشد و تعالی ما خیلی پسندیده است چند روایت داریم به این مضمون که مواظب باشید اگر در راه خیر و در راه طاعت و بندگی خدا صرف نکردید مالتان را خدا گرفتارتان میکند چند برابر در راه حرام و باطل خرج بکنید مفصل این روایتها را هفتهی آینده ان شاء الله خواهم خواند فکر نکنیم انفاق نکردیم برد کردیم ما خیلی ضرر میکنیم اگر به خمس نپرداختیم به زکات نپرداختیم دربارهی خمس هم ان شاء الله یادم باشد اشاره خواهم کرد خمس موضوع خیلی سادهای است برای بعضیها هیولا و چیز سنگینی شده نه اضافهی اموالت را یک پنجم ولو قسطی در راه خدا واجب است انفاق کنی اگر خمس زکات ندادی به ایتام و فقرا نرسیدی خدا گرفتار میکند که چند برابر در راه بیهوده و باطل هزینه کنی امیدواریم این روایات در ما اثر کند همیشه دستمان به خیر باشد و کارهای خیر از ما قطع نشود.