چهارشنبه 14 آذر 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد - 

برنامه سمت خدا

 موضوع برنامه: خير و بركت در زندگي (احسان و انفاق)

 كارشناس:حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد

 تاريخ پخش: 93/09/17

 بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

 در راه رسیدن به تو گیرم که بمیرم * * * اصلا به تو افتاد مسیرم که بمیرم

یک قطره‌ی آبم که در اندیشه‌ی دریا * * * افتادم و باید بپذیرم که بمیرم

یا چشم بپوش از من و از خویش برانم * * * یا تنگ در آغوش بگیرم که بمیرم

این کوزه ترک خورد چه جای نگرانی است * * * من ساخته از خاک کویرم که بمیرم

خاموش مکن آتش افروخته ام را * * * بگذار بمیرم که بمیرم که بمیرم

شریعتی: سلام می‌گویم به همه‌ی شما هم وطنان خوب خیلی خوش آمدید به سمت خدای امروز آرزو می‌کنم در هر کجا که هستید مثل همیشه بهترین‌ها نصیب شما شود. سلام علیکم حاج آقای فرحزاد.

حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما همه‌ی بینندگان عرض سلام داریم برای همه‌ی شما عزیزان در آستانه‌ی اربعین حضرت اباعبدالله به حمدالله سیل مشتاقان حضرت اباعبدالله راه افتاده اند ان شاء الله روز به روز زوار بیشتر شوند و ما هم با دل مان همراه آن‌ها باشیم. دیشب یک صحنه‌ای دیدم دانشگاه قم قرعه کشی کردند برای دانشجویانی که مشتاق زیارت بودند ظرفیتی که می‌توانستند ببرند چهار اتوبوس بود شور و حال عجیبی داشتند از آن شور و حال عجیب تر دانشجویانی بودند که اسمشان در نیامده بود و رفقایشان را بدرقه می‌کردند حال آن‌ها کمتر از حال زوار نیست عزیزانی که پای گیرنده هایشان می‌نشینند و اشک می‌ریزند عذر دارند نمی‌توانند بروند قطعا من بشارت می‌دهم که ثواب را برای آن‌ها می‌نویسند حدیث داریم نیت مومن بالاتر از عمل است این روایت زیبایی که فرصتی کاش شود یک جلسه‌ای درباره‌ی این کلام نورانی صحبت کنیم جابر وقتی آمد اولین زائر امام حسین علیه السلام بود وقتی آمد قسم خورد من در ثواب شهدای کربلا شریکم عطیه گفت شما که زخمی برنداشتی بچه هایت بی سرپرست نشده اند صدمه‌ای ندیدی چطور قسم می‌خوری من در ثواب آن‌ها شریک هم جناب جابر که هفت معصوم را درک کرده این بیان را فرمود که خیلی برای ما تسلی است فرمود از حبیبم پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم که هر کس دسته و گروهی را که دوست دارد شک نکند با آن‌ها است و هر کسی هم عمل کسی را تایید می‌کند و دوست دارد در عمل آن‌ها شریک است همه‌ی دل‌هایی که سرتاسر دنیا تایید می‌کنند این راهپیمایی کربلا یا پذیرایی از زوار را واقعا از دل و جان دوست دارند یا پذیرایی بکنند یا همراه آن‌ها باشند شک نکنند جز آن‌ها هستند نیت مومن بالاتر است در عمل ممکن است غروری داشته باشد فکر کند کاری انجام داده است ولی این بنده‌ی خدا دل شکسته یک گوشه فقط اشک می‌ریزد لذا جابر فرمود که پیامبر فرموده هم آن‌هایی که دوست دارند با آن‌ها محشور می‌شوند و هم عمل هر کسی را که دوست دارند در نامه‌ی عمل آن‌ها نوشته می‌شود و جابر گفت من قسم می‌خورم نیت من با اصحاب امام حسین بوده لذا یا لیت کنت معکم فافوز فوز عظیما. ما دوست داریم برویم ولی حالا نتوانستیم الحمدلله من تشکر می‌کنم از رسانه که واقعا خیلی اطلاع رسانی کردند این شوق را در مردم ایجاد کردند به جاست مستند‌هایی ساخته شود از این شور و حالی که عاشقانه خدمت می‌کنند یا حتی زواری که معلول هستند و پیر هستند خیلی مستندهای خوبی می‌شود ساخت در فکر هستند ان شاء الله عزیزان و از مسئولینی که تسهیلات فراهم کردند خروجی را کم کردند یا نمی‌گیرند ویزا را راحت کردند ما تشکر می‌کنیم در این ثواب‌ها شریک هستند.

شریعتی: مقدمه‌ی امید بخشی بود با این روایاتی که خواندید. امروز قبل از آمدن من به این جا آقایی به من گفت خیلی‌ها دارند بیایند کربلا دختر من بیماری دارد شما به زائرین کربلای امام حسین بگویید که حتما برای همه‌ی مریض‌ها دعا بکنند و آن‌ها را فراموش نکنند. حتما دوستان نائب الزیاره باشند و برای شفای مریضان دعا کنند. در ذیل بحث خیر و برکت در زندگی به بحث انفاق و احسان رسیدیم. نکات خوبی را در جلسات گذشته شنیدیم. به سایت ما سر بزنید و فایل‌های متنی و صوتی را دریافت بکنید. Samtekhoda3.ir امروز در مورد شرایط انفاق می‌خواهند صحبت کنند

حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم همان طوری که عرض کردیم یکی از چیزهایی که واقعا برکت را زیاد می‌کنید کلید برکت و وسعت رزق است احسان و انفاق است و در قرآن و روایاتی را شرایطی برای احسان و انفاق بیان کرده اند. یکی از شرایط مهم این است که از مال حلال باشد افرادی که مال شبه ناک مال حرام مال دیگران را چپاول می‌کنند می‌خواهند کارهای خیر بکنند این وسوسه‌ی شیطان است صریح قرآن است که «أَنفِقُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ» (بقره/267) از پاکیزه ترین کسب هایتان در راه خدا انفاق بکنید. افرادی که رشوه می‌گیرند نزول و ربا یا قاچاق و امثال این‌ها که حرام است با مال حرام هیچ وقت نمی‌شود کار خیر کرد و بالاترین وظیفه‌ی کسی که مال حرام دستش است این است که باید به صاحبش یا بیت المال برگرداند یا رد مظالم بدهد این ادا کردن حقوق بر او واجب است نه این که من با مال دیگران زیارت کنم کار خیر بکنم این باطل است بلکه گناهش هم خیلی بزرگ تر است من با مال حرام بیایم شکم دیگران را سیر کنم حدیث داریم ملعون است که کسی که از مال حرام خودش و عیالات و دیگران را خرجی و نفقه بدهد گناهش خیلی بیشتر است هم گناهی که مال دیگران را گرفته و هم این که مال حرام اثر وضعی دارد بچه‌ها و دیگران را با مال حرام پرورش بدهد یا از مهمان‌ها با مال حرام پذیرایی می‌کنند گناهش دو چندان است.

شریعتی: یک وقت‌هایی کسانی مال حرام کسب می‌کنند و عذاب وجدان پیدا می‌کنند و با انفاق این عذاب وجدان را تسکین می‌دهند.

حاج آقا فرحزاد: بله خیلی اشتباه است یک کسی می‌گفت یک بنده خدایی ما رفتیم روضه فهمیدیم قاچاق چی است این خیلی جنایت است به اسم اهل بیت به اسم روضه افرادی که با نیت پاک می‌آیند برگرداندن مال حرام جز اوجب واجبات است این را بدانند که هیچ وقت قبول نمی‌شود خیلی هم روایات داریم هر کس ترک حرام بکند بالاترین عبادت است امام صادق علیه السلام فرمود ترک لقمه‌ی حرام برای من از دو هزار رکعت نماز بالاتر است معلوم می‌شود کار سختی هم است یعنی یک مامور نیروی انتظامی ممکن است گاهی سر گردنه صد بار پیشنهاد رشوه بدهند این که همه اش رد بکند و بایستد محکم حرام را پرهیز بکند کار سختی است یا خیلی از کارمندان ممکن است در معرض رشوه و ربا قرار بگیرند این است که عبادت ده جز دارد نه جز اش نود درصدش کسب حلال است معلوم می‌شود کار سنگینی است حدیث داریم از جهاد در راه خدا بالاتر است امام هادی علیه السلام فرمودند اگر کسی از مال حرام چیزی تهیه کند اولا زیاد نمی‌شود اگر هم زیاد شود برکت ندارد و اگر هم انفاق بکند ثواب ندارد مواخذه می‌شود و در روایت داریم اگر کسی ورثه گذاشت مال حرام را آن‌ها باید به صاحبانش برگردانند اگر از مال حلال گذاشت و او خودش انفاق نکرد حضرت علی علیه السلام فرمودند اگر ورثه در راه حرام استفاده کردند او هم شریک است به خاطر این که وسایل گناه را فراهم کرده اگر هم ورثه مال حلال را انفاق و احسان کردند به آن کسی که گذاشته نمی‌دهند چون او دل نکند و انفاق نکند به ورثه‌ای که انفاق کردند به آن‌ها ثواب می‌دهند ما این‌ها را چون می‌خواهیم بحث انفاق را زودتر جمع بکنیم خود این‌ها وقت می‌برد یک مقدار فهرست می‌کنیم. یکی دیگر از شرایط احسان است ترک اذیت و منت است خیلی مهم است در آیه‌ی قرآن داریم «لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالأذَى» (بقره/264) یعنی خیرات خودتان را یکی با منت و یکی هم با اذیت و آزار باطل نکنید خراب نکنید یک موقعی ما به کسی احسان می‌کنیم بعد طلبکار می‌شوم یا همه اش به رخ می‌کشیم من این برادر را بزرگ کردم من این کارگر را خانه دادم حتی در خانه خانم خانه یک عمری خدمت می‌کند نباید منت بگذارد به عروس‌ها داماد‌ها بچه‌ها این من را بگذاریم کنار امان از این من که هر کجا می‌آید خراب می‌کند یا آقا به خانم و اهل خانه منت بگذارد من کسب و کار را دارم. یک موقع متذکر نعمت می‌کند این که نعمت‌های خدا را قدر بدانید اما این که خودش را مطرح می‌کند من چنین کردم و طلبکار می‌شود و منت می‌گذارد این را خدا دوست دارد کار خود را ضایع می‌کند صریح آیه است منت گذاشتن کار را باطل می‌کند البته حدیث داریم اگر توبه کرد خدا برمی‌گرداند مواظب باشیم منت نگذاریم مواظب باشیم یکی از مسائلی که خیلی مهم است حفظ آبروی افراد است که این کیفیت انفاق خیلی مهم است یک فرد آبرومندی که می‌خواهیم خدمت کنیم اگر بتوانیم غیر مستقیم خدمت کنیم از طریق واسطه‌هایی که محترم هستند و نشناسند چه کسی احسان می‌کند پیامک خیلی زیبایی داشتیم نوشته بود یک سال است یا چند سال است من یک نیازی دارم یک کسی ماهی پنجاه تومان صد تومان به حساب من واریز می‌کند نمی‌دانم هم چه کسی است پیام دادند که ما حس می‌کنیم نیاز دارید این احسان‌ها و انفاق‌هایی که امام‌های ما چرا شب انفاق می‌کردند در تاریکی و حتی صورت مبارک شان را می‌پوشاندند طرف او را نشناسد گاهی همان افراد روز می‌آمدند می‌گفتند چرا به ما کمک نمی‌کنی حضرت به رویشان نمی‌آوردند که من شب انفاق می‌کنم بعد از شهادت امام فهمیدند که آن کسی که انفاق می‌کرد امام سجاد علیه السلام بود امام صادق علیه السلام بود و حتی گاهی می‌آمدند می‌گفتند خدا داد من را از امام جعفر صادق بگیرد که به فکر من نیست خدا خیرش بدهد به کسی که شب می‌آید به من کمک می‌کند حضرت به روی آن‌ها نمی‌آوردند پوشاندن و محترمانه غیر مستقیم یک جوری که این روایت را خوانده ایم که حسین بن ابی العلا آدم خیری بود و نیت اش هم پاک بود در سفر حج روزی یک گوسفند می‌کشد همه‌ی اهل قافله را در سفره اش اطعام می‌داد بعد در مدینه که خدمت حضرت رسید حضرت فرمودند شما یک کاری کردی من را ناراحت کردی عرض کرد چه کاری فرمودند هر روز یک گوسفند کشتی اهل قافله را سر سفره مهمان کردی گفت من قصد ریا نداشتم قصد انفاق هستند فرمودند شما حس نمی‌کردی هر روز سر سفره ات می‌آیند شرمنده می‌شوند خجالت می‌کشند این را می‌شود غیر مستقیم کرد یا هر روز یک نفر بانی یا یک جوری غیر مستقیم نقدی بدهد ما یک پذیرایی بکنیم یا صدقات سنگینی که مستقیم یا در جمع مردم طرف را خورد بکنیم افراد آبرومند را. خیلی مواظب باشیم عزت افراد را حفظ کنیم حتی یک پولی می‌خواهیم به دخترمان به پسرمان به دانشجویمان بدهیم خیلی محترمانه مودبانه بدهیم رعایت شان و عزت را بکنیم اگر شما به یک گدا پول پرت کنید به او برمی‌خورد یعنی به گدای متکدی هم اگر تحقیر کنیم به او برمی‌خورد چه برسد به یک انسانی که شخصیت دارد برای خودش در جمع نباشد پنهانی باشد غیر مستقیم باشد به افرادی که با او خیلی خودمانی هستند از طریق آن‌ها احسان کند دهنده محو شود معلوم نباشد چه کسی است. یکی از راه‌هایی که می‌شود خیلی احسان کرد کمیته‌ی انفاق بهزیستی خیریه‌هایی که در کشور ما خیلی زیاد است از طریق آن ها. ممکن است آن‌ها هم یک اشتباهاتی بکنند ممکن است کمیته‌ی امداد یک جایی سر آن‌ها هم کلاه بگذارد اما نود درصد خیلی جاها به جا است کاملا تحقیق می‌کنند کمیته‌ی امداد که خدا ان شاء الله خیر بدهد خیلی‌ها هم افتخاری در این کمیته‌ها خدمت می‌کنند صدقاتی که جمع می‌شود همه‌ی این‌ها در یک جایی به وسیله‌ی افراد امین جمع آوری می‌شود صورت جلسه می‌شود و به جا و درست یکی از راه‌هایی که ما نمی‌شناسیم فقرا را صندوق کمیته‌ی امداد در منزل بگذاریم یا در بیرون است حالا از هزار مورد یک مورد اشتباه برای همه پیش می‌آید و بالای نود درصد به اهلش می‌رسد خیلی‌ها واقعا مستحق اند سرتاسر ایران افراد نیازمندی که تحت پوشش اند همه‌ی این‌ها رصد می‌شوند آن‌هایی که پرونده دارند تحقیق‌های دوره‌ای دارند صندوق را در خانه بگذارد هر روز می‌خواهد صدقه بدهد یا جمع بکند یک جا به یک شخصی بدهد خورد خورد به کسی برمی‌خورد این ریزه کاری‌ها را باید مواظب باشیم. یک کار خیلی خوبی بود بحمدلله کمیته‌ی امداد این طرح را پیاده می‌کند من از همه‌ی مومنین هیئت امنا و امام جماعت‌ها و مسئولین همه‌ی نهاد‌ها که کمک بکنند طرح این است که در مساجد مهم یک نماینده‌ی کمیته‌ی امداد به هزینه‌ی خودش یک کارمند می‌گذارد که افراد خیر آن محل و مسجد را جذب بکنند و افراد نیازمند را هم شناسایی بکنند هم کار کمیته‌ی امداد سبک تر می‌شود و هم افرادی که می‌آیند در کوچه خیابان یا در مساجد و محل‌های عمومی رو می‌زنند شناسایی می‌شوند اگر واقعا راست می‌گویند محترمانه به این‌ها خدمت بکنند. این طرح را شرکت بکنند طرح خوبی است حتی کمیته امداد حاضر شده هزینه‌ی یک کارمند را بدهد در مساجدی که پر جمعیتی است هم خیرین را شناسایی بکنند و خود خیرین هم دوست ندارند مستقیم ارتباط نداشته باشند چون ممکن است مزاحم شان شوند ولی ماهانه هر کس می‌تواند کمک بکند و یک جا جمع شود به کسی که واقعا نیاز دارند داده شود گاهی هم موازی کاری می‌شود یعنی یک کسی هم در این خیریه هم در چند جا رفته پرونده درست کرده ولی اگر در یک مجموعه بیاید متمرکز شود خیلی طرح خوبی است محترمانه و مودبانه است و یکی هم با اذیت کردن یعنی مواظب باشیم کسی را که خدمت کردیم اذیت نکنیم من به یک یتیم لقمه بدهم اما بد اخلاقی کنم تندی کنم عصبانی شوم این لقمه را برایش پرت بکنم ما به افرادی که خدمت می‌کنیم باید اذیت شان نکنیم بداخلاقی نکنیم تحقیر نکنیم اهانت نکنیم. یکی از مسائلی که بیشتر محور بحث ما است این است که بالاترین انفاق‌ها و احسان اداء واجبات است ما خیلی مواقع به مستحق می‌پردازیم واجب را غافل می‌شویم این طور بیننده‌ها خیلی داریم در کارهای مستحبی خیلی هزینه می‌کند مدرسه می‌سازد زیارت می‌رود حسینیه درست می‌کند این‌ها مستحب است ولی خمس زکات بدهکاری واجب النفقه که نزدیکان افرادش هستند این‌ها را کم می‌گذارد یا اهمیت نمی‌دهد هزار‌ها کار خیر می‌کند ولی خمس نمی‌دهد خمسی که واجب است اول واجبات روایت داریم بخیل ترین آدم‌ها آن‌هایی هستند که اول بخل بورزند از واجباتی که خدا گردن آن‌ها گذاشتی زکاتی که این همه سفارش شده خمسی که هم آیه‌ی قرآن داریم و هم روایات فراوانی دارم. اداء دین که جزء بالاترین واجبات است مهم تر از خمس و زکات دیون است وامی که گرفتیم یک مشکل معضل ما قرض الحسنه‌ها یا بانک‌ها قسط‌های معوقه است افرادی که دارند و نمی‌دهند اما افرادی که نمی‌توانند بینی و بین الله باید به آن‌ها مهلت داد آداب قرض را هم فرصت بود یک موقع می‌گفتیم خیلی به جا است واقعا کسی ناتوان است کمک بکنند حتی از بیت المال بدهند یا دیگران بدهند ولی افرادی که می‌توانند و نمی‌پردازند این اداء دین جزء بالاترین و مهم ترین انفاق‌ها است بعد از اداء دین خمس و زکات.

شریعتی: این برمی‌گردد به نگاه ما مثلا در نماز شب احساس می‌کنند واقعا ثواب دارد ولی احساس می‌کنیم نماز ظهر و عصر ما که واجب است به اندازه‌ی آن نماز شب ثواب ندارد در واجبات احساس می‌کنیم واجب است باید ادا کنیم در واجبات مالی هم این نگاه است.

حاج آقا فرحزاد: انجام واجبات هزارها برابر از مستحب مهم تر است و مثل غذا و آب و نانی است که اگر به بدن نرسد بدن مختل می‌شود مثل تنفس است روح می‌میرد ایمان ما از بین می‌رود و این مسئله‌ی واجبات که من بیشتر در مورد خمس می‌خواهم. چون برای زکات یک عده‌ی محدودی هستند که شامل آن‌ها می‌شود آن‌هایی که سکه‌ی طلا درهم و نقره گندم جو و.. ولی خمس فراگیر تر است به هر کسی که درآمد مستقلی داشته باشد و در مدت دوازده ماه چیزی اضافه بیاورد خمس تعلق می‌گیرد کسی که شغلی را شروع می‌کند یا فرزندی که از پدر مادر مستقل می‌شود یا خانمی که شاغل می‌شود اگر درآمد مستقل دارد و سر سال تا یک سال هزینه بکند من این جا عرض می‌کنم برای بعضی‌ها خمس هیولا شده نه هیچ نترسید اولا خمس را من چند روایت می‌خوانم که چقدر اهمیت دارد و چقدر سفارش شده و بعد هم مسائل خمس این قدر سخت نیست شما خانه زندگی مطابق شان و آبرویت هر چه داری خمس ندارد آن چه که انسان به اندازه‌ی شان و مطابق مهمان داری و پذیرایی دارد این‌ها خمس ندارد ولی اگر بعد از دوازده ماه چیزی اضافه آمد آن اضافه‌ی اموال شما و سرمایه‌ی شما یک پنجم اش خمس است سر سال صد هزار تومان اضافه آوردید هشتاد تومان مال خودتان بیست هزار تومان را باید خمس بدهید صد تومانی که حساب کردید هشتاد تومان مال پاک شد سال دیگر باز هشتاد تومان کسر می‌شود یعنی اگر سال دیگر از هشتاد تومان اضافه آمد آن اضافه خمس دارد لازم نیست هر سال آن قبلی‌ها را حساب کنید وحشت نکنند خانم‌ها مادرها توجه کنند خواهش دارم همسرانشان و فرزندانشان که شاغل می‌شوند نزدیکانشان را سوق بدهند به خمس دادن من یک موقعی رفتم در مغازه‌ای جنس بخرم صاحب مغازه شوخی کرد گفت پدر ما را در آوردید گفتم من چه کار کردم گفت خانم من ماه رمضان پای منبر شما بوده شما چند بار در مورد خمس صحبت کردید آمده خانه ول نمی‌کند دیده اید مته چطور سوراخ می‌کند گفت مخ من را زده به زور هم که شده باید بروی خمس بدهی من را وادار به بهشت رفتن کرده این خوب است اما نه با بدرفتاری با مهربانی و خوش اخلاقی چون مسائل خمس مهم است وقتی کسی خمس نداد یک پنجم مالش حق سادات است حق امام معصوم است لباسی که می‌خرد شبه ناک می‌شود پول آب و برق می‌دهد شبه ناک می‌شود وضو و غسلش شبه ناک می‌شود ما نمی‌خواهیم گرفتار شوید. روایت داریم توقیع از امام زمان است حضرت می‌فرماید لعنت خدا و ملائکه و همه‌ی مردم بر کسی که یک درهم از مال ما را بگوید حلال است و بالا بکشد یک موقع نمی‌داند ولی تو می‌دانی خمس بدهکار هستی مخصوصا افرادی که واقعا نیاز دارند چرا نمی‌روند حساب بکنند خمس هم دو قسمت است یعنی یک پنجم دو قسمت است پنجاه درصدش مال ساداتی که نیاز دارند پنجاه درصد مال امام معصوم است که در این زمان به فقها و مراجع داد تا در مصرفی که امام زمان رضایت دارد خرج بکنند که خیلی از فقها می‌گویند سهم ساداتش اجازه نمی‌خواهد خودتان فامیل و نزدیکانی که دارید و سادات هستند به آن‌ها بدهید خودتان بدهید و اگر مراجعی که اجازه نمی‌دهند می‌شود از خود آن مراجع اجازه گرفت مخصوصا بعضی از مراجع مقید هستند می‌گویند شما فامیل سید نداری؟ به دست خودت بدهی بهتر است خوب تشخیص می‌دهی فامیلت نیازمند است یا نه و سهم امام را باید اجازه گرفت باید به مرجع داد خیلی‌ها هستند در ذهن شان هست ما چرا به علما بدهیم وضع شان خوب است بسیاری از طلبه‌ها زیر متوسط هستند و مثل بقیه‌ی مردم اند حفظ حوزه و مبلغین و دین هم جزء واجبات است شهریه که آقایان می‌دهند از همین خمس سهم امام است اگر این را قطع بکنید حوزه‌ها ممکن است مختل شود و اگر هم بعضی‌ها خوشبین نیستند ما نمی‌خواهیم آن‌ها جهنم شوند و مورد لعنت خدا قرار بگیرند بیایند از مرجع یا وکیل اش مورد‌هایی دیده ایم می‌گویند ما دلمان راضی نمی‌شوند می‌آیند به مرجع یا نماینده‌ی مرجع که شما پروژه‌ای در اختیار ما بگذار مثلا این جا مسجد می‌سازند آب ندارند بیمارستان می‌خواهند بسازند مورد رضایت امام زمان است یا جمع فقیری هستند که درمانده اند یا یک حوزه‌ای لازم است زیر نظر آن مرجع خودت برو خرج بکن این طوری هم داریم افرادی که خودشان بروند زیر نظر آن مرجع به جا مصرف بکنند مهم ترین انفاق اول انفاق واجبات است در روایات داریم دو بار لعن کرده ملعون است ملعون است کسی که خدا به او مال دهد ثروت دهد امکانات بدهد ولی صدقه ندهد در راه خدا دو بار مورد لعن قرار گرفته یا در روایت دیگر داریم یک درهمی که با او به امام صله می‌کند یعنی سهم امام می‌دهد از کوه احد وزن و ارزش اش بالاتر است یا در روایت داریم بعضی‌ها فکر می‌کنند امام نیاز به خمس دارد فرمود اگر کسی فکر بکند امام نیاز به پول شما دارد این کفر است و او کافر است امام محتاج کسی نیست فرمود ما این خمس را خدا واجب کرده از شما می‌گیریم برای این که پاک تان بکنیم خودتان اموالتان پاک شود فرمود نمی‌گیرند مگر این که می‌خواهند پاک بکنند شما را. در اصول کافی است این روایت اگر کسی فکر کند امام محتاج دست مردم است احساس نیاز دارد امام این کفر است در حد کفر است نخیر منت پذیر باشیم که امام یا مرجع تقلید خمس ما را قبول می‌کند حضرت استشهاد کردند به این آیه‌ای که هم درباره‌ی زکات است و هم درباره‌ی خمس «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاَتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ» (توبه/103) می‌فرماید این اموالی که از این‌ها صدقه می‌گیری این‌ها را پاک می‌کنی تزکیه می‌کنی مثل درختی که رشد می‌کند هرس می‌کنند زیادی هایش را می‌گیرند و بعد برای آن‌ها صلوات بفرست و دعا بکند که دعای شما به آن‌ها آرامش می‌دهد که امام معصوم یا کسی که نماینده است باید آن‌ها را دعا بکند این روایت از امام هشتم علیه السلام است که امام دنیا و آخرت مال او است احتیاج به کسی ندارد همه‌ی عالم به نفس و برکت وجود امام است یعنی ما باید منت پذیر باشیم اگر خمسی هم می‌دهیم فرمود خمسی که شما به ما می‌دهید کارهای دینی می‌توانیم بکنیم و عیالاتمان را تامین بکنیم و به موالی و دوستان مان خدمت کنیم و این خمسی که شما می‌دهید باعث می‌شود که ما دعا برای شما بکنیم یک کاری نکنید از دعای امام زمان محروم شوید هر کس که خمس می‌دهد امام زمان برایش دعا می‌کند پاکش می‌کند تمیز می‌کند برکت می‌دهد در بعضی روایات داریم من ضمانت می‌کنم اگر کسی خمس بدهد مالش برکت پیدا می‌کند و زیاد شود همین جا می‌گوید امام رضا علیه السلام که بیرون کردن خمس کلید وسعت رزق است ولو یک کارگر ساده. آقای بهاء الدینی می‌فرمودند خانم‌هایی بودند در خانه کار می‌کردند دلاک کیسه کش حمام بود می‌آمد پیش من خمس حساب می‌کرد می‌گفتند این چقدر آدم خوبی است یک ده تومان اضافه آورده باز آمده خمس اش را حساب می‌کند این خیلی خوب است خمس باعث می‌شود گناهان شما پاک شود و بدانید که این را آماده می‌کند برای روز قیامت سختی‌هایی که در عالم بزرخ است خمس شما را نجات می‌دهد پس مهم ترین انفاق و احسان اداء واجبات است از دیون و بدهکاری‌هایی که داریم یا ارث. یکی از پیام‌هایی که زیاد آمده خیلی‌ها هستند پدر مادر از دنیا رفته ارثی رسیده دو سه نفر از اهل ورثه ثروت ندارند نیاز ندارند نمی‌آیند ارث را تقسیم بکنند حق دیگران را بدهند این ظلم در حق دیگران است شما دو نفر نیاز ندارید بقیه که نیاز دارند چرا سهل انگاری می‌کنید نمی‌آیند انحصار وراثت بکنند این هم گناه بزرگی است پس خمس را جدی بگیرید سخت نیست اولش یک کم هل دارد ولی آدم یکی دو بار بدهد چقدر احساس آرامش می‌کند. آیت الله مرعشی نجفی خدا رحمت شان کند فرموده بودند یک جوانی تازه کسب کار شروع کرده بود سر سال می‌خواست پیش ما خمس حساب بکند مثلا صد هزار تومان بدهکار شد گفت نصفش سهم سادات است نصفش سهم امام است به من گفت من فامیل فقیر دارم گفتم باشد سهم سادات را بده به فامیلی که فقیر هستند گفت غیر سید هم چند تا داریم خیلی مستحق تر هستند من خواهش دارم آن را هم من بهتر می‌شناسم بدهم گفتم باشد سهم امام را هم از ما اجازه گرفت به آن افرادی که نیاز دارند بدهد وقتی خداحافظی می‌خواست بکند من چون سال اول کسب و کار شروع کردم خیلی دوست دارم تبرکا از مال شما داشته باشد یک ده هزار تومانی هم از آقا به عنوان هدیه گرفت وقتی می‌رفت من خنده ام گرفت گفتم چیزی که به ما ندادی ده تومان از ما گرفتی حالا باز هم خوب است به اهلش برسانید هر طوری که شده اول خمس را مخصوصا خانم‌هایی که شاغل هستند و کس دیگر خرجی شان را می‌دهد سعی کنند خمس بده زیاد شود در مملکت ما وسعت رزق می‌آورد گناهان را پاک می‌کند از همه مهم تر دعای امام زمان و اهل بیت پشت سر ما است.

شریعتی: بله خواستم یادآوری کنیم اداء واجبات مالی را گفتند برای این که خیر و برکت در زندگی ما زیاد شود و اهل بیت تضمین کردند که ان شاء الله برکت به زندگی مان می‌آید. خیلی ممنون صفحه‌ی 289 قرار امروز ماست آیات 67 ام تا 75 ام سوره‌ی مبارکه‌ی اسراء ثواب این آیات را تقدیم می‌کنیم به روح آسمانی حضرت سیدالشهدا برمی‌گردیم به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وَإِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِي الْبَحْرِ ضَلَّ مَن تَدْعُونَ إِلَّا إِيَّاهُ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ وَكَانَ الْإِنسَانُ كَفُورًا ﴿٦٧﴾ أَفَأَمِنتُمْ أَن يَخْسِفَ بِكُمْ جَانِبَ الْبَرِّ أَوْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حَاصِبًا ثُمَّ لَا تَجِدُوا لَكُمْ وَكِيلًا ﴿٦٨﴾ أَمْ أَمِنتُمْ أَن يُعِيدَكُمْ فِيهِ تَارَةً أُخْرَى فَيُرْسِلَ عَلَيْكُمْ قَاصِفًا مِّنَ الرِّيحِ فَيُغْرِقَكُم بِمَا كَفَرْتُمْ ثُمَّ لَا تَجِدُوا لَكُمْ عَلَيْنَا بِهِ تَبِيعًا ﴿٦٩﴾ وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا ﴿٧٠﴾ يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا ﴿٧١﴾ وَمَن كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا ﴿٧٢﴾ وَإِن كَادُوا لَيَفْتِنُونَكَ عَنِ الَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ لِتَفْتَرِيَ عَلَيْنَا غَيْرَهُ وَإِذًا لَّاتَّخَذُوكَ خَلِيلًا ﴿٧٣﴾ وَلَوْلَا أَن ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدتَّ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلًا ﴿٧٤﴾ إِذًا لَّأَذَقْنَاكَ ضِعْفَ الْحَيَاةِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ ثُمَّ لَا تَجِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيرًا ﴿٧٥﴾

ترجمه:

و زمانی که در دریا سختی و آسیبی به شما رسد، هر که را جز او می خوانید ناپدید و گم می شود، و هنگامی که شما را [با سوق دادنتان] به سوی خشکی نجات دهد [از خدا] روی می گردانید. و انسان [با اینکه الطاف خدا را همواره در زندگی خود لمس می کند] بسیار ناسپاس است. (۶۷) آیا ایمن هستید از اینکه شما را در کنار خشکی [در زمین] فرو برد، یا بر شما توفانی از شن و سنگریزه فرستد، سپس برای خود حافظ و نگهبانی نیابید؟! (۶۸) یا ایمن هستید از اینکه بار دیگر شما را به دریا برگرداند، پس توفانی سخت که با خود ریگ و سنگ می آورد بر شما فرستد و به سبب اینکه ناسپاسی کردید غرقتان کند؟ آن گاه در برابر کار ما برای خود پی گیر و دفاع کننده ای نخواهید یافت. (۶۹) به یقین فرزندان آدم را کرامت دادیم، و آنان را در خشکی و دریا [بر مرکب هایی که در اختیارشان گذاشتیم] سوار کردیم، و به آنان از نعمت های پاکیزه روزی بخشیدیم، وآنان را بر بسیاری از آفریده های خود برتری کامل دادیم. (۷۰) [یاد کن] روزی را که هر گروهی از مردم را با پیشوایشان می خوانیم؛ پس کسانی که نامه اعمالشان را به دست راستشان دهند، پس آنان نامه خود را [با شادی و خوشحالی] می خوانند و به اندازه رشته میان هسته خرما مورد ستم قرار نمی گیرند. (۷۱) و کسی که در این دنیا کوردل باشد، در آخرت هم کوردل و گمراه تر است. (۷۲) و نزدیک بود که تو را از آنچه به تو وحی کردیم، بلغزانند تا غیر آن را از روی افترا به ما نسبت دهی و در این صورت، تو را دوست خود می گرفتند. (۷۳) و اگر تو را ثابت قدم نمی داشتیم، همانا نزدیک بود اندکی به سوی آنان متمایل شوی. (۷۴) در آن صورت دو برابر در دنیا و دو برابر در آخرت عذاب به تو می چشاندیم، آن گاه برای خود در برابر ما یاوری نمی یافتی. (۷۵)

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

شریعتی: خیلی‌ها منتظر هستند حاج آقای فرحزاد از فضیلت ذکر صلوات بر محمد و آل محمد بگویید

حاج آقا فرحزاد: در چند روایت داریم صلوات باعث تزکیه‌ی اعمال و پاک شدن انسان‌ها و اعمال شان می‌شود و باعث قبولی اعمال است و پیغمبر خدا فرمودند ذکر صلوات باعث می‌شود اعمال شما پاک شود و پذیرفته شود و مورد نظر قرار بگیرد حتی در بعضی روایات داریم اگر کسی همه‌ی مستحبات را به جا بیاورد و صلوات در کنارش نباشد خدای متعال قبول نمی‌کند یعنی این چاشنی همه‌ی ثواب‌ها و حسنات است ان شاء الله صلوات بر محمد و آل محمد وسیله‌ای شود که هم پاک شویم هم اعمال ما پذیرفته شود. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. در اولین آیه از این صفحه خدای متعال می‌فرماید، این گلایه در چند جای قرآن آمده که بعضی‌ها هستند وقتی به بحران می‌خورند به مشکلات و گرفتاری‌ها مجبورا خدا را صدا می‌زنند وقتی نجات پیدا می‌کنند خدا را فراموش می‌کنند خدای مهربان می‌فرماید وقتی به سختی بیفتید در دریا طوفانی شود غیر خدا فراموش می‌شود خدا را می‌خوانید، ‌وقتی به خشکی رسیدند و از سختی‌ها عبور کردند خدا را فراموش کردند این بد کاری است انسان وقتی گرفتار است خدا را صدا بزند گرفتاری اش که برطرف شد خدا را فراموش کند، طبع انسان این طور است ناسپاس است ان شاء الله جز بندگان سپاس گذار خدا باشیم.

شریعتی: خمس احکام بسیار وسیعی دارد من خواهش می‌کنم از دوستان با توجه به این که حاج آقا فرحزاد فرمودند می‌توانید با دفاتر مراجع تقلید تماس بگیرد و این احکام را بپرسید و شرایط خودتان را مطرح بکنید. نکات پایانی شما را می‌شنویم.

حاج آقا فرحزاد: یکی از نکاتی که در روایات متعدد آمده و نکته‌ی مهمی هم است عزیزان باید توجه داشته باشند در روایات داریم اگر کسی مالش را در راه واجب مستحب حلال و انفاق و احسان به جا مصرف نکرد خدا او را مبتلا می‌کند چند برابر در راه باطل مصرف کند چون مال مال مصرف کردن است حضرت امیر علیه السلام یک درهم را دستشان گرفتند فرمودند تو از وقتی که از دستم بیرون نرفتی فایده ندارد این که ما ملکی را بخریم بیندازیم گران شود و آروزی گرانی برای دیگران بکنیم این روایت را خواندم پیغمبر خدا فرمود اگر کسی آرزوی گرانی برای مردم بکند اعمال چهل سالش پاک می‌شود بدترین آدم‌ها آن‌هایی هستند جنسی را احتکار می‌کنند می‌گویند ساختمان گران شود زمین گران شود جنس‌ها گران شود آرزوی گرانی بکنند به خاطر این که اموال خودشان زیاد شود یا گران بفروشند عبادت چهل سال شان پاک می‌شود از بین می‌رود و فکر نکنید شما خمس نمی‌دهید پول جمع کرده اید بلکه جریمه‌های سنگین می‌آید اتفاقات ناگوار می‌آید حوادث غیر طبیعی می‌آید اگر هم این‌ها نیاید آخرش عزرائیل می‌آید از شما می‌گیرد چه بهتر که به دست خودمان راه آخرتمان را آباد کنیم در بعضی روایات داریم چرا ما از مردن و رفتن به آن عالم که قهرا ما را می‌برند بدمان می‌آید فرمود به خاطر این که دنیا را آباد کردید آن جا را آباد نکردید چیزی نفرستادید هر کجا که وام می‌دهند امکانات می‌دهند می‌رویم یک حسابی باز می‌کنیم آیا در صندوق خدا حسابی باز کردیم؟ آن جا به درد می‌خورد در روایت داریم اگر کسی با اختیار مالش را صرف افراد خوب نکند کار خوب نکند خدا به اضطرار او را وادار می‌کند صرف کارهای شر و بد شود یعنی در خدمت طاغوت و ظالم‌ها قرار بگیرد مثل مال ربا که خدا برکت را برمی‌دارد هرز می‌رود «يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ» (بقره/276) آن‌هایی که دنبال برکت هستند خود ربا یعنی زیادی خدا می‌گوید آن کسی که ربا می‌گیرد یا می‌دهد خدا برکت و خیر را از او محو کرده دنبال زیادی هستی صدقه بده زیاد می‌کند چند برابر می‌کند این صریح قرآن است یکی از سوال‌هایی که فراوان کردند این است که خیلی‌ها سوال می‌کنند افرادی هستند که زیارت می‌روند کربلا از راه هوا می‌روند زمین بعضی‌ها از نجف تا کربلا پیاده می‌روند یا روضه خوانی مفصل می‌گیرند به جای این بدهند به فقرا همین جا عرض بکنیم دست به این کارها نباید زد این‌ها هم جز بهترین انفاقات است بعد از انفاق واجب که عرض کردیم یعنی کسی که روضه خوانی برقرار می‌کند برای اهل بیت خرج می‌کند تبلیغ می‌کند یا زیارت می‌رود نمی‌خواهیم بگوییم آن‌هایی که رج انداختند همیشه می‌روند آن‌ها هم در کنار زیارت هر دو کار را انجام بدهند جهازی تهیه کنند به فقیری کمک کنند آن کارها را تعطیل نکنند کنارش انفاق و احسان هم انجام بدهند روایاتی داریم که انفاق و احسان برای اهل بیت و در راه اهل بیت دو هزار برابر بالاتر است من این روایت را از کافی شریف می‌خوانم امام صادق علیه السلام فرمود شما یک تومن که در راه اهل بیت به امام صله می‌کنید بالاتر از دو هزار برابر است که در انواع وجوه خیر دیگر مصرف می‌کنید برای اهل بیت خرج کردن دو هزار برابر از انفاقات دیگر بالاتر است همین مجالس اهل بیت است که خیر درست می‌کند خیریه‌ها را درست می‌کند این سرچشمه‌ی همه‌ی انفاق‌ها است من حس می‌کنم که بهترین موارد بعد از انجام واجبات تبلیغ اهل بیت است و درهمی خرج شود از همه بالاتر است.

شریعتی: فردا ان شاء الله با حضور حاج آقای حسینی خدمت شما خواهیم بود حاج آقا دعا بکنند همه آمین بگوییم

حاج آقا فرحزاد: ما بنا نداشتیم بحث خمس مطرح بکنیم من خواهش دارم از همسران فرزندان با محبت و احترام همسران و پدرانشان را وادار بکنند مال شان حلال شود که آن‌ها هم رزق حلال گیرشان بیاید خدا را قسم می‌دهیم به حق اهل بیت به همه‌ی ما توفیق بندگی مرحمت بفرماید و همه‌ی ما را جز زوار واقعی امام حسین قرار بدهد السلام علیک یا ابامحمد و حسن ابن علی و السلام علیک یا اباعبدالله

 

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :  09174009011

 

 شماره نوبت استخاره: 09102506002

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

پاسخگویی سوالات شرعی: 09102506002

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group